Biblia şi ştiinţa > 1. Remarcări preliminare


Capitolul I
REMARCĂRI PRELIMINARE

A. Ştiinţa şi tehnica

Este indicat să ne întrebăm ce reprezintă ştiinţa şi tehnica oamenilor în ochii Celui “în care avem viaţa, mişcarea şi fiinţa" (Faptele Apostolilor 17:28). Care este scopul lor? Care sunt raporturile şi limitele lor?

1) Ştiinţa este explicarea lumii

Ea analizează fenomenele, căutând să le determine cauzele, căutând să dezvăluie cauza imediată, apropiată. Ea încearcă de asemenea să stabilească şi să măsoare raportul existent între cauză şi efect. Adică, să descopere legea care conduce fenomenul, să-i dezvăluie mecanismul, procesul de desfăşurare, într-un cuvânt, tot ce se poate spune despre un fenomen. Ştiinţa ne furnizează astfel o noţiune esenţială, aceea a Ordinii şi Armoniei care există în Univers.

Totuşi, în încercările ei, cât şi în cunoştinţele pe care ni le aduce, ştiinţa acuză limite ce nu pot fi trecute cu vederea:

a) Aceste limite provin mai întâi din faptul, subliniat de marele fiziolog Claude Bernard, că în privinţa fenomene­lor vitale există două categorii de cauze: pe de-o parte, o cauză primară, creatoare, legislativă, conducătoare şi in­accesibilă cunoştinţelor noastre; pe de altă parte, o cauză imediată sau executivă, de natură fizico-chimică, singura care cade în domeniul cercetătorului. Dar dincolo de toate cauzele primare şi secundare, şi la originea lor, este evident că există Cauza Cauzelor, Cauza primară, prin excelenţă, aceea în afara căreia totul ni s-ar părea de neînţeles.

b) Limitele ştiinţei mai provin din faptul că determinismul pe care ea îl scoate în evidenţă şi fără de care totul nu ar fi decât haos, este temperat de un anume rela­tivism. Aceasta este adevărat pentru ştiinţele aşa-zise "exacte", ca fizica, încă mai adevărat pentru biologie, ceea ce face ca fenomenele vitale să se sustragă în mare parte calculelor noastre şi să nu poată fi puse în ecuaţii. Aşa cum spunea Jean Rostand: "Biologia este negreşit cea mai puţin matematică dintre ştiinţe şi fără îndoială, cea mai puţin matematizabilă".

Cercetarea ştiinţifică ce-şi recunoaşte astfel limitele şi îndatoririle nu contrazice afirmaţiile şi datele Bibliei, şi este perfect legală în ochii lui Dumnezeu. Dimpotrivă, din întreaga Biblie se desprinde chemarea lui Dumnezeu ca omul să-I cerceteze opera şi să-I descopere legile. În introducerea lucrării sale "Systema Naturae", marele naturalist suedez Karl Linné arăta că, luându-şi sarcina să denumească fiinţele vii, el nu făcea decât să continue munca începută de Adam în grădina Edenului, din porun­ca lui Dumnezeu (Geneza 2:19-20). Fizicianul Edouard Branly, părintele telegrafiei fără fir, dădea această dublă definiţie: “Ştiinţa este o străduinţă spre Creaţie; Religia este o străduinţă spre Creator". Iar geologul Pierre Termier declara: “Ştiinţele sunt trepte ale unei scări misterioase pe care urcăm la Dumnezeu".

2) Ştiinţa, ca explicare a lumii, este şi o cucerire a lumii

Prin cunoaşterea din ce în ce mai avansată a legilor unui fenomen putem să acţionăm asupra lui. Să-l reproducem la o scară mai mult sau mai puţin vastă, să-l modificăm într-un sens său altul, să-l canalizăm, să tragem un folos sau un profit. Ştiinţa devine atunci TEHNICĂ (dintr-un cuvânt grec însemnând meşteşug), iar omul, din simplu descoperitor, devine la rândul său creator. În această pri­vinţă secolul nostru este cel al "minunilor", şi s-a putut pe drept cuvânt vorbi despre "minunile ştiinţei": după calea ferată, electricitatea şi diversele ei aplicaţii, avionul şi perfecţionările lui succesive, radioactivitatea şi toate invenţiile legate de ea, ne minunează pur şi simplu, întrezărim perspectivele care ni le deschid în multe domenii, supunerea şi utilizarea energiei atomice. Sau cele care permit de pe acum astronauticii să-şi bată fără încetare propriile recorduri, încât minunata aventură a primilor oameni pe lună (din 21 Iulie 1969), să fie deja depăşită. "Paşi mici pentru om, dar salturi de uriaş pentru omeni­re", după declaraţia unuia dintre ei!... Sau încă puterea tot mai mare pe care i-o dau omului asupra vieţii şi asupra omului însăşi progresele neîncetate ale cunoştin­ţelor şi ale tehnicii în domeniul biologiei?

Într-adevăr, te simţi parcă luat de un adevărat vârtej, ca ameţit! Dar, atenţie! Cu mult timp înainte de instaurarea erei atomice şi a astronauticii, a fost lansat un avertis­ment care nu şi-a pierdut nimic din actualitate:

“Ştiinţa şi-a continuat salturile înainte, dar acestea sunt atât de uimitoare, încât au lăsat departe în urmă evoluţia morală... Aparatul de radio pune între oameni o distanţă de fracţiuni de secundă. Din nefericire, distanţa dintre inimi rămâne tot aşa de mare", nota un ziarist. Iar un filo­zof, denunţând absolutismul uman, care constă în dorinţa de a înlocui autoritatea lui Dumnezeu prin atotputernicia omului, sublinia "acest fapt dominator, şi anume, că gân­direa noastră este măsurată şi nu măsurătoare, că a primi este pentru om ceea ce a crea este pentru Dumnezeu... concepţie care nu anulează deloc străduinţa... ci o orien­tează şi îi desemnează adevăratul scop, care înseamnă a tinde la regăsirea ideilor divine ce lucrează în lume. Omul nu este ce ar trebui să fie decât atunci când I se subordo­nează lui Dumnezeu", adaugă filozoful Jacques Chevalier. Nu s-ar putea spune mai bine. Recent s-au auzit strigăte de alarmă cu privire la ruptura comisă de om a "străve­chiului pact ce îl unea cu natura" pentru a se elibera de vastul complex biologic ce i-a aparţinut de când este pe pământ: "Omul s-a jucat neprevăzător de-a ucenicul vrăjitor şi a conceput procese al căror stăpân el nu mai este" [1].

Cu privire la dezintegrarea atomului, Jean Rostand scrie: "De acum încolo, toate animalele, toate plantele, tot ceea ce trăieşte, se află la cheremul erorii sau imprudenţei omului... Exploziile nucleare fac mai mult decât să omoare; ele pregătesc o viaţă grea. Nu numai crimă în viitor, ci crimă prezentă, continuă, care se alimentează singură. Omul a devenit prea puternic pentru aşi permite să se joace cu răul" [2]. Iată de ce, în lumina actualităţii, înţelegem acum necesitatea unui avertisment ca cel dat cu multe secole în urmă de profetul Obadia, avertisment care, pe lângă urmaşii lui Esau, se adresează "tuturor po­poarelor", prin urmare şi nouă, oamenilor ai secolului XX: "Căci mândria inimii tale te-a dus în rătăcire... Dar chiar dacă ai locui tot atât de sus ca vulturul, chiar dacă ţi-ai aşeza cuibul între stele, tot te voi arunca jos şi de acolo, zice Domnul" (Obadia 1:3-4).

B. Care este poziţia Bibliei faţă de ştiinţă?

În această confruntare Biblie-ştiinţă, se impun câteva observaţii privitoare la Biblie, spre a îndepărta orice neînţelegere şi echivoc în legătură cu ea.

1) Biblia, în pasajele ei “Ştiinţifice", nu poate să fie în nici un fel asemuită cu un tratat de astronomie, sau de geologie. Ea ne vorbeşte despre Creaţie numai pentru a vorbi despre Creatorul de la care porneşte totul şi care chinuieşte totul cu înţelepciune: Dumnezeu Însuşi ni se prezintă astfel, iar primele două capitole din Geneza constituie tranziţia, trăsătura de unire dintre cele două opere ale Marelui Autor, Natura şi Biblia.

Dacă Biblia ne vorbeşte despre trecut, şi chiar despre trecutul geologic, o face pentru a ne situa mai bine pe noi, oamenii, pe adevărata noastră poziţie în ansamblul Cosmosului şi faţă de Dumnezeu Creatorul.

Iar dacă ne vorbeşte de viitor, şi chiar de viitorul Uni­versului material, de cel al planetei noastre, de cel al omenirii, o face pentru a ne dezvălui mai bine planul lui Dum­nezeu şi ce a făcut El pentru noi, pentru fiecare din noi, în persoana lui Isus Cristos, "chipul Dumnezeului celui nevăzut, cel întâi născut din toată zidirea... Toate au fost făcute prin El şi pentru El" (Coloseni 1:15-20).

2) Aceasta înseamnă că nu trebuie să căutăm în Scriptu­ră examinarea sau dezvoltarea unei teorii sau concepţii ştiinţifice, astăzi la modă iar mâine uitată. S-a văzut uneori că în ştiinţă adevărurile de azi au fost erorile de mâine. Mersul ştiinţei este pe dibuite. Să ne gândim, de pildă, la doctrina evoluţionistă care, sub forma ei mecani­cistă, poartă numele de transformism.

S-a spus: "Primul capitol din Geneza cu cele opt cuvin­te creatoare succesive, are un aspect evoluţionist". Este adevărat, dar cu condiţia de a fi bine înţeles şi de a nu se depăşi limitele povestirii, ale cărei două elemente primor­diale sunt următoarele:

a) Lumea nu s-a făcut singură şi într-o zi. Dumnezeu, pentru a o crea, n-a dispreţuit faptul de a se sluji de timp care, împreună cu spaţiul, este o parte a creaţiei Sale.

b) Această construcţie presupune "un început absolut" şi corespunde unei succesiuni ordonate, prin urmare unui plan, unui proiect, unui scop, unei "telefinalităţi", după expresia lui Lecomte de Noüy, finalitate de ansamblu cu scop îndepărtat; ea reprezentând o istorie, pentru că s-a realizat în timp, timpul fiind o unealtă în mâna lui Dumnezeu. În felul acesta este ea o evoluţie, o evoluţie limi­tată, dirijată, care nu poate fi concepută decât în cadrul creaţiei. În acest sens o înţelegea Prof. Louis Vialleton, de la Facultatea de Medicină din Montpellier, în critica adusă transformismului:

"Există o evoluţie neîndoielnică, schimbări succesive marcând diversele perioade ale istoriei lumii, ca şi cele ale formării unui individ. Această evoluţie nu este rezultatul transformismului mecanicist. Cuvântul Creaţie, care a fost alungat din limbajul biologic, trebuie să-şi reia locul pen­tru a indica faptul cert că lumea ni s-a dat ca un ansamblu coordonat şi, prin urmare, voit la un moment şi la un loc dat. Cuvântul transformism trebuie să fie abandonat pentru că desemnează o teorie a cărei neputinţă de a da ceea ce i se cere este vădită" [3].

Aceste rânduri scrise în 1929, nu şi-au pierdut nimic din actualitate şi sunt cu atât mai semnificative cu cât criza evoluţiei, apărută în jurul acestei date, n-a făcut decât să se accentueze de atunci încoace. Astfel, sub pana diverşi­lor autori moderni, cu privire la această teorie, găsim expresiile de "iluzie", "teorie iluzorie", "evoluţia în con­testaţie". Aceasta nu înseamnă că evoluţia, la o scară şi într-un cadru limitat, acela al microevoluţiei, exprimându-se prin variaţii de mică amplitudine şi de ordin esenţial genetic, mutaţiile, nu ar fi o realitate.

Dar să fim cu băgare de seamă! Să ne silim să facem deosebire între fapte şi teorii, între ceea ce pare impor­tant şi ceea ce pare fără valoare. Să ne păzim mai ales să legăm veridicitatea şi prin urmare autoritatea Sfintei Scripturi, de o concepţie sau alta, care poate mâine va fi depăşită, după cum s-a spus că: "Fiecare teorie ştiinţifică nouă este convoiul funebru al celei precedente".

3) Pe de altă parte, să nu ne lăsăm opriţi de anumite dis­cordanţe aparente, pe care unora le place să le evidenţieze, între denumirile biblice ale unui animal sau plantă şi nomenclatura zoologică sau botanică actuală. Dacă viezurele - animalul din Levitic 11:5 tradus în Biblia ro­mânească cu "iepure de casă" (Deuteronom 14:7), "şoareci de munte" (Proverbe 30:26), "iepure" (Psalmul 104:18), este în realitate un animal asemănător viezurelui, versiunile fran­ceze şi engleze ale Bibliei folosesc un termen deosebit de cel pentru iepure de casă. Aceste detalii le putem găsi în lucrarea "Lumea animalelor" de Brehm, Bucureşti, Editura ştiinţifică 1964, pag. 754 - şi dacă iepurele despre care este vorba în cartea Levitic 11:5-6 "rumegă", puţin ne interesează, atât din punct de vedere religios, cât şi din punct de vedere biologic. Nu trebuie să ne îngrijorăm da­că ni se spune că crinii de câmp din Predica de pe Munte sunt asfodele, întru totul asemănătoare cu cele care în lu­na mai, fac din pajiştile din sudul Franţei, adevărate gră­dini în floare; sau o specie de anemonă. (Anemona coronaria var. coccinea), care creşte din abundenţă pe dealu­rile Galileii şi ale cărei flori roşii amintesc cum nu se poa­te mai bine purpura veşmintelor regale ale lui Solomon. Biblia menţionează într-adevăr un anumit număr de plante şi animale imposibil de identificat în mod precis.

De altfel, în acest domeniu, în criticile pe care le-am putea aduce unei indicaţii sau alta, dată de Biblie, să fim cu băgare de seamă şi să nu ne grăbim să spunem: este antiştiinţific! Exemplul iepurelui şi cel al viezurelui, deşi minore, sunt semnificative în această privinţă.

Fiindcă a venit vorba de un animal vecin cu iepurele, o revistă ştiinţifică foarte serioasă punea acum câţiva ani această întrebare care la prima vedere poate să pară ciu­dată şi neobişnuită: "Iepurele de casă este un rumegător?" Tratatul de Zoologie, publicat sub conducerea Prof. P. P. Grasse de la Sorbona şi membru al Institu­tului, ne spune că, după studii recente, confirmând obser­vaţii mai vechi, iepurele de casă ar avea o dublă digestie, un fel de rumegare de un gen cu totul special, numit de specialişti "cecotrofie" al cărei determinism şi semnifica­ţie nu sunt încă cunoscute astăzi [4].

În Biblie nu este vorba de iepure de casă, ci de iepurele "arnabet", în ebraică (Levitic 11:6; Deuteronom 14:7). Într-ade­văr, iepurele de casă nu există nici în Palestina, nici în Sinai. Iepurele este reprezentat în aceste regiuni de patru specii ale iepurelui de câmp, un amănunt de ordin biogeografic, arătând perfecta obiectivitate a Bibliei şi încrede­rea ce i-o putem acorda.

Cât despre viezuri, aceştia sunt nişte animale mici şi fricoase, trăind în locuri stâncoase în grupuri de 30 până la 60 de indivizi. Este vorba mai ales de specia Procavia (sau Hyrax), syriacus: "Viezure", în ebraică "şafaş", adică "cel care se ascunde". Ori, câtă exactitate în descri­erea făcută de Biblie: "Viezurii (şoarecii de munte) care nu sunt un popor puternic, dar îşi aşează locuinţa în stânci... Stâncile sunt adăpost pentru viezuri (iepuri)" (Proverbe 30:24-26; Psalmul 104:18).

În pasajele unde este vorba despre iepure, se vorbeşte şi despre viezure ca despre un animal "care rumegă, dar nu are copita despicată" (Levitic 11:5; Deuteronom 14:7). Iată deci două caracteristici care conferă viezurilor o poziţie sistematică deosebită:

a) Ei nu au copita despicată, contrar rumegătoarelor.

b) Dacă nu rumegă, propriu-zis, prezintă cu toate aces­tea o predispoziţie la rumegare prin mişcarea maxilarelor, printr-un tip de molari înrudiţi cu cei ai rumegătoarelor, în sfârşit, prin conformaţia anatomică a stomacului lor care, deşi neîmpărţit, este compartimentat totuşi în două regiuni printr-o gâtuitură.

Astfel, din cauza caracterului lor cu totul deosebit, vie­zurii au fost izolaţi într-un grup special, aparţinând în acelaşi timp rumegătoarelor şi rozătoarelor (mamifere care au copite ce fac parte din rumegătoare), ordinul Hyracoidelor [5]. De remarcat că Biblia exprimă aceste ezitări zoologice în aşa fel încât relativa contradicţie de la început se rezolvă la sfârşit printr-un acord.

4) Au mai fost mult luate în râs "curcubetele" şi "balena" lui Iona! Oare "Chicaion", în textul ebraic, înseamnă "curcubete" (dovleac)? Nu se ştie exact, dar nu are multă importanţă. Este vorba în orice caz de o plantă cu o creş­tere foarte rapidă. Astăzi se cunosc asemenea plante - anumiţi bambuşi din regiunile tropicale ale căror tulpini cresc cu cca. 0,60 m într-o singură zi. Pe de altă parte creşterea, chiar la plante, este un fenomen foarte com­plex în determinismul căruia intervin după diverse moda­lităţi, când pentru a o grăbi, când pentru a o încetini, un mare număr de factori. Există o "claviatură" foarte întin­să pe care o poate atinge degetul lui Dumnezeu, fără a viola legile naturii în ansamblul lor. Nu este suficient oare atacul unui vierme care roade pentru a determina într-o singură noapte ofilirea şi moartea plantei? (Iona 4:6-7). Acest miracol din cartea lui Iona este opus celui al creş­terii neobişnuite a "Chicaionului".

Cât despre "balena" lui Iona (Iona 2:1-2), nu este vorba de fapt de o balenă. Balenele au gâtlejul atât de strâmt încât prin el nu ar putea pătrunde un om. Aceste mamifere mulţumindu-se cu o hrană "microfagică" cons­tituită exclusiv din organisme microscopice aflate în suspensie în apa de mare, formând planctonul. Este vorba, aşa cum de altfel indică şi textul, de un peşte mare.

Desigur, Dumnezeu nu a creat în acel moment o specie specială de peşte pentru a-l înghiţi pe Iona. În Marea Mediterană se cunosc rechini mari, cu lăcomie legendară (Carcharodon Lamia), capabili să înghită prăzi foarte mari fără să le digere, de exemplu toni, şi chiar oameni întregi, regăsiţi mai târziu intacţi în tubul lor digestiv. Posibilita­tea şi veridicitatea zoologică a povestirii biblice nu supri­mă realitatea miracolului, constând aici în faptul că, la un moment bine determinat, Dumnezeu a provocat peş­tele cel mare pentru a-l pedepsi pe Iona şi a-l aduce la pocăinţă, îngăduind profetului să iasă nevătămat din pântecele animalului [6]. Constatări zoologice sau botani­ce de acest fel nu răpesc nimic din valoarea şi autentici­tatea faptelor relatate de Biblie.



Persoane interesate