CAPITOLUL 2
Meditaţia
Transcendentală este o religie
Meditaţia Transcendentală este una dintre
religiile cele mai la modă. (Da, e o religie!) Maharishi Mahesh Yogi şi-a
lansat Mişcarea în 1957, după ce gurul său spiritual (Guru Dev) i-a ordonat să
pună la punct o tehnică simplă care să permită oamenilor din popor să atingă
unirea cu Dumnezeu după doctrina hindusă. Mişcarea a crescut până a atins
punctul culminant în 1975, când treizeci până la cincizeci de mii de persoane
erau iniţiate în fiecare lună în Statele Unite. John Weldon mărturiseşte:
"Am fost iniţiat în 1970 şi am primit mantra ieng, cuvânt la care trebuia
să meditez. Mi-am dat repede seama cât de înşelător era sistemul şi, la puţină
vreme după aceea, am devenit creştin, ceea ce a suprimat dorinţa mea de a
practica MT. Ca un creştin angajat, înţeleg mai bine de ce practică oamenii MT,
şi totuşi cele două nu sunt comparabile. Cristos mi-a dat totul în substanţă.
MT nu-mi dăduse decât umbra; de fapt, astăzi, sunt convins că ea e un rău
social şi spiritual". Partea majoră a informaţiei pe care o prezentăm aici
este extrasă din expunerea sa apărută în 1975 care conţine o documentaţie
completă provenind chiar din scrierile lui Maharishi. Ne vom referi şi la nişte
dări de seamă interesante.
La ora actuală, peste un milion de
persoane practică MT şi mai multe mii de noi adepţi li se alătură în fiecare
lună. Organizaţia internaţională World Plan Executive Council (WPEC)
coordonează cele cinci filiale principale ale MT, ca de exemplu Mişcarea de
regenerare spirituală (Spiritual Regeneration Movement), Societatea
Internaţională de Meditaţie pentru Studenţi (Student International Meditation
Society). Există centre ale MT în 90 de ţări (400 de centre în SUA), iar din
1970 până în 1975 organizaţia MT a strâns peste şaizeci milioane de dolari
numai în Statele Unite. În ciuda naturii hinduse a MT, nişte clerici îi fac o
publicitate gălăgioasă, dând asigurări că nu este vorba de o religie, ci de o
formă acceptabilă de meditaţie creştină. Ea este de fapt diametral opusă
meditaţiei biblice şi chiar îi izolează pe cei care o practică de modul de a
vedea lumea pe care îl dă Biblia.
MT, numită "ştiinţa inteligenţei
creatoare" în şcolile unde este predată, se prezintă ca o metodă foarte
naturală care îl conduce pe individ la "o fericire mai mare". După
declaraţile publice ale conducătorilor ei, metoda este absolut nereligioasă,
poate fi în mare măsură verificată ştiinţific; ea mai este în stare să vindece
practic orice rău de care ar suferi cineva. Se spune că ea este o tehnică
simplă şi progresivă care nu are absolut nici un efect secundar nociv. Se
afirmă că MT poate uni căminele distruse, poate aduce invincibilitate militară
unei naţiuni, poate fi un remediu eficient în caz de boală mintală, poate da
diferite puteri oculte, şi de asemenea poate face pe cineva infailibil!
Cineva devine adept luând parte la trei
conferinţe publice şi trecând prin ritualul de iniţiere, sau puja (cuvânt
hindus care înseamnă "ânchinare" sau "adorare"). În acest
moment, fiecare îşi primeşte mantra lui "unică" (de fapt, deşi se
zice că mantra este unică, nu există decât 16 mantre principale care sunt
distribuite în funcţie de categoria de vârstă: eng, em, enga, ema, ieng, iem,
ienga, iema, shirim, sniring, kirim, kiring, hirim, hiring, sham, shama). Se
zice totdeauna celui iniţiat să nu spună nimănui ce mantră are şi să mediteze
asupra ei de două ori pe zi timp de 15-20 de minute. După publicitatea
gălăgioasă care se face, MT este o metodă "de ameliorare a sinelui" în
toate domeniile, metodă ştiinţific valabilă. Totuşi, lucrul acesta nu este
adevărat. Ca în cazul multor altor grupări, pentru a ajunge la adevăratele
doctrine şi credinţe ale Mişcării nu trebuie să ţii seama de declaraţiile lor
publice, ci să te apleci asupra învăţăturilor date de ei în particular.
Natura
religioasă a MT
Mai întâi, "valabilitatea"
ştiinţifică a MT e puţin convingătoare, în ciuda imensei propagande organizată
de WPEC. De fapt, ea este foarte superficială. Ceea ce lipseşte MT în materie
de valabilitate ştiinţifică e satisfăcut din plin de partea religioasă. În
ciuda sutelor de pretenţii la contrariu, adevărata natură a MT este hinduismul
vedic după tradiţia nedualistă (advaita) a Shankarei. Cele patru texte
principale ale lui Maharishi sunt pline de hinduism abia voalat, mai ales
Commentary on the Bhagavad Gita şi Meditations of Maharishi Mahesh Yogi. Puja sau
ritualul de iniţiere este o ceremonie religioasă, fără nici o îndoială, şi
mantrele sunt în legătură cu divinităţile hinduse. Fostul profesor de MT,
Richard D. Scott dezvăluie, de exemplu în cartea sa Transcendental
Misconceptions, că mantra sa superioară "Shree aaing namah" înseamnă:
"Oh, aaing foarte frumoasă, mă aplec înaintea ta". El mai arată că MT
poate duce la boli mintale, la sinucidere şi la omor. Ca dovadă a naturii
religioase a MT am putea cita recenta decizie a tribunalului federal din New Jersey
care interzice predarea MT în şcoli, deoarece lucrul acesta constituie o încălcare
a separării dintre Biserică şi Stat (Malnak V. Yogi, 440 F. Supp. 1284-1977).
În ciuda celor o mie cinci sute de pagini de documente predate de gruparea MT în
favoarea pretenţiilor sale "nereligioase", judecătorul H. Curtis
Meanor a declarat că: "Singura concluzie posibilă este că învăţăturile
SCI/MT şi puja sunt de natură religioasă, nu există altă concluzie‚
acceptabilă' sau rezonabilă". (E interesant de remarcat faptul că
"promisiunea făcută lui Maharishi" semnată de orice profesor de MT
declară că el îşi recunoaşte datoria de a "servi Sfânta Tradiţie şi de a
răspândi Lumina lui Dumnezeu tuturor celor care au nevoie de ea" - A se
vedea ultimul paragraf al capitolului următor). Şi totuşi, la conferinţa sa
publică, fiecare profesor de MT pretinde că "MT nu e o religie".
Aşa cum era de aşteptat, organizaţia MT a
făcut recurs, dar în 2 februarie 1979 sentinţa a fost confirmată. Pasajul de
mai jos este reproducerea textuală a unui comunicat de presă publicat de
organizaţia Spiritual Counterfeits Project la Berkeley, în 6 februarie 1979.
În 2 februarie, Curtea de Apel a celei de
a 3-a circumscripţii a SUA, cu sediul în Philadelphia, a confirmat decizia
tribunalului, potrivit căreia Meditaţia Transcendentală (MT) este de natură
religioasă.
Tribunalul de Instanţă din New Jersey,
prezidat de judecătorul Meanor, dăduse sentinţa originală în procesul Malnak
contra Maharishi Mahesh Yogi din 19 octombrie 1977. În argumentele sale care se
întind pe 80 de pagini, judecătorul Meanor trăsese concluzia că predarea MT şi
a SCI ("Ştiinţa inteligenţei creatoare", filozofia MT) în colegii
particulare încălcau primul amendament al Constituţiei Statelor Unite. Cu alte
cuvinte, principiul "separării dintre Biserică şi Stat" ar fi fost încălcat
prin aceea că banii contribuabililor fuseseră folosiţi pentru sprijinirea învăţăturilor
religioase şi practicilor Mişcării MT.
Maharishi şi Mişcarea sa MT au pretins că
datele judecătorului Meanor nu erau corecte şi au făcut deci recurs la Curtea
de Apel din Philadelphia. Când argumentele au fost aduse în faţa Curţii de Apel
în 11 decembrie 1978, avocatul Mişcării MT a venit cu argumentul potrivit
căruia trebuia să se permită intrarea MT şi a SCI în şcoli ca "ştiinţă
adevărată". Curtea a pus imediat la îndoială această concepţie.
Judecătorul care prezida a citat paragraful de mai jos, extras din ceremonia de
iniţiere în MT:
"Guru în gloria lui Brahma, Guru în
gloria lui Vişnu, Guru în gloria plinătăţii transcendentale personificate a lui
Brahma, înaintea Lui, înaintea lui Shri Guru Dev împodobit cu glorie, eu mă
proştern.
Apoi judecătorul a întrebat: "Ce este
ştiinţific în aceasta?" În loc să răspundă direct, avocatul lui Maharishi
s-a referit la o declaraţie potrivit căreia asemenea ceremonii aveau uneori loc
cu ocazia unor evenimente "profane" în India. Mai târziu, Curtea a
făcut observaţia că această declaraţie era totuna cu "a lua o vacă şi a
agăţa de ea o bucată de carton pe care scrie ‚cal'!"
Viziunea
lumii hinduse a MT
În mod fundamental, viziunea MT asupra
lumii include hinduismul vedic pur. Lucrul acesta este adevărat pentru o serie
de alte Mişcări întemeiate de guru, de exemplu de Sai Baba, Ram Dass (Richard
Alpert), Muktananda, Sri Chinmoy, Bubba Free John (Franklin Jones), Meher Baba,
Paramahansa Yogananda (The Self-Realization Fellowship - în ciuda folosirii de
către ei a textelor biblice), etc. În esenţă, ceea ce se spune despre MT este
valabil şi pentru ele. Cei mai mulţi guru orientali vin din tradiţia vedică.
Credinţa principală este monismul - există o Realitate, şi această Realitate e
o unitate. Această Realitate e definită de inexprimabilul şi impersonalul
Brahma. Corolarul său, maya, este doctrina iluziei lumii şi a universului. Dacă
Realitatea este Una, dualitatea nu e reală. Lila, adică "jocul" sau
"amuzamentul" lui Brahma este motivul "existenţei" noastre.
Deşi noi înşine şi lumea din jurul nostru suntem ireali, esenţa din spatele
tuturor acestora face parte din natura divină, satchitananda (fiinţă,
conştienţă şi fericire absolută). Termenul conştienţă absolută sau pură înseamnă
de fapt conştienţă inactivă, care nu gândeşte, adică nu e unită cu nici un
dualism. Cu ajutorul meditaţiei, noi "progresăm" până la a recunoaşte
Absolutul. Noi nu ne percepem pe noi înşine (corp şi personalitate, etc.) ca
ireali şi ne recunoaştem adevăratul Eu ca fiind Divin. Această Realitate se
găseşte dincolo de orice dualitate - binele şi răul, om şi Dumnezeu, etc. Totul
este Una, şi dacă dobândim această cunoaştere (care ne e dovedită prin
experienţa noastră în meditaţie), atunci şi numai atunci putem progresa
spiritualiceşte şi nu vom avea nevoie de reincarnare. Rămâi în lumea
dualităţii, mai ales în cea a dualităţii creştine, şi vei rămâne sclav al lui
maya şi al decăderii spirituale.
Deşi mulţi ar prefera să gândească
diferit, adevăratul scop al MT e de a ne schimba viziunea despre noi înşine şi
despre lume pentru a o face conformă celei a filozofiei nedualiste a Shankarei.
Aceasta se înfăptuieşte prin meditare la mantră şi atingând, de mai multe ori
pe şedinţă, o stare "de Fiinţă" sau de "conştienţă creatoare
pură". Din punct de vedere teoretic, făcând să pătrundă tot mai mult
"din Fiinţă" în minte, sistemul nervos este modificat lent până la
punctul în care, într-un mod necunoscut, epistemologia individului e cu
adevărat transformată. În MT există patru stări avansate de conştienţă:
transcendentală, cosmică, conştienţă a lui Dumnezeu, conştienţă a Unităţii. La
începutul fazei, conştienţă cosmică, persoana care meditează e transformată până
când recunoaşte că atman (adevăratul eu) e Brahma. Altfel zis, ea percepe maya
(iluzia) Creaţiei şi recunoaşte că adevărata esenţă a tot ce există, inclusiv
ea însăşi (dincolo de aspectul fenomenal iluzoriu) e satchitananda: fiinţă,
conştienţă şi fericire deplină sau Brahma, Dumnezeul ultim şi impersonal al
hinduismului. În acest punct precis, după cum spune Maharishi, persoana care
meditează urmează calea lui Karma Yoga. Ea se desprinde de acţiunile ei şi de
urmările lor, acţionează impersonal, fără dorinţă, şi prin aceasta îşi
ispăşeşte karma. (Ar trebui să observăm aici că yoga e o practică extrem de
periculoasă; autorităţi în materie au citat cazuri de moarte sau nebunie
subită, stări de rău fizic fără bază organică care duceau la infirmitate,
sincope şi diferite boli rezultând din erori uneori infime în practicarea ei.
Vom dezvolta aceste lucruri în capitolul despre yoga. Deoarece yoga şi MT sunt
în general definite şi considerate ca inofensive, se caută de obicei în altă
parte originea problemei). MT şi adevărata ei natură e deci contopirea cu
Dumnezeu (Brahma) potrivit hinduismului. Acesta e în mod clar planul lui
Maharishi pentru lume. Când se examinează pretenţiile MT, ale lui Maharishi şi
ale aţâţătorilor lui şi se evaluează în mod cinstit Mişcarea, se descoperă că
puţine persoane pot aspira la o înşelare intenţionată a publicului la o scară
atât de mare.
Riscurile
MT
Mai trebuie să observăm că MT nu este
inofensivă. Potrivit unor foşti instructori şi practicanţi ai MT, există cazuri
de posedare demonică. Numeroase probleme psihologice pot rezulta din
practicarea sa asiduă şi se notează cazuri de psihopatie gravă, printre care
psihoza.
Mai mulţi cercetători şi foşti adepţi ai
MT sunt convinşi că MT poate duce direct la o disfuncţie mintală şi poate fi însăşi
definiţia unei "călătorii rele". Fostul profesor de MT Greg Randolph
a făcut experienţa neliniştitoare de a ajuta un alt adept, aproape invalid, şi
a fost foarte înspăimântat să treacă prin tranziţia conştienţei cosmice:
"La un moment dat, el a fost foarte
preocupat să ştie dacă era vorba sau nu de o stare schizofrenică. Lucrul acesta
îl neliniştea. Într-o zi am petrecut trei ore încercând să extragem ceva din
resursele insuflate de Maharishi în mintea noastră în timpul cursurilor de
pregătire ca profesori... Rolul meu pentru a-l ajuta a fost acela de a-l face
să creadă că nu era vorba de schizofrenie. Era starea supremă a cunoaşterii...
Trebuia să creadă că o va atinge puţin câte puţin... şi că va fi în stare s-o întrebuinţeze.
Credinţa devine un lucru foarte important".
Maharishi face această recomandare:
"În absenţa unei interpretări corecte a acestei expresii de non-ataşament,
poţi fi dezorientat, şi această mare binecuvântare a vieţii poate deveni un
dezavantaj".
Nodul problemei este de a integra
experienţa conştienţei cosmice cu un stil de viaţă deja existent. Psihiatrul
Arthur Janov, autorul cărţii The Primal Scream, vorbeşte despre un călugăr
hindus superior care a practicat MT timp de vreo doisprezece ani.
"Rezultatul final al acestei întregi fericiri a fost o depresie totală şi
nevoia de îngrijiri". Dr. Janov crede că MT duce "la o stare de
irealitate totală, oarecum la o psihoză instituţionalizată din punct de vedere
social".
Printre persoanele psihotice aflate la
limită, MT "poate produce o psihoză caracteristică", spune
cercetătorul John White, şi se admite în general că trebuie să fii "ân
formă" pentru a face exerciţii mintale anevoioase, altfel te aşteaptă
neplăceri serioase. MT cere o adaptare mintală şi pare prea dură pentru oamenii
nepregătiţi pentru asemenea schimbări. Din nenorocire, deseori tocmai oamenii
obosiţi, frustraţi şi epuizaţi sunt cei care caută remedii universale precum
MT.
John Parks, fost manager al echipei
"Beach Boys", a fost iniţiat în MT personal de către Maharishi. El a
avut deci posibilitatea de a cunoaşte lucrurile din interior. A avut ocazia de
a vedea că MT poate fi epuizantă şi periculoasă. La început, în 1969, se pare
că Maharishi a subapreciat faptul că unii americani nu erau pur şi simplu gata
pentru sistemul său. Parks relatează următoarele fapte, în legătură cu un curs
de formare de instructori în 1969:
„Maharishi nu dăduse limită în ceea ce
priveşte durata meditaţiei, şi un anumit număr de persoane au ajuns în spitalul
de psihiatrie. Unii sunt şi acum acolo. Există cazuri de sinucidere datorită
MT.”
Chuck Ashman, de la "Ashman
File", Los Angeles, a descoperit câteva asemenea persoane cu ocazia
cercetărilor sale asupra MT, deşi nu le căuta în mod special. Ceea ce studia el
cu adevărat era latura financiară a MT pentru emisiunea sa televizată.
Una dintre declaraţiile cele mai
dăunătoare pentru programul MT date vreodată este cea a fostului profesor MT
Kathy Filler. Este uşor de înţeles dezamăgirea ei totală în faţa programului
gurului.
"Dar, odată ce-am devenit instructori
şi am început să-i învăţăm pe oameni, am înţeles de ce procentul de sinucideri
printre profesorii de Meditaţie Transcendentală este cu mult deasupra
procentului naţional. Cei care nu se omoară devin cu adevărat ciudaţi sau sfârşesc
prin a redeveni toxicomani, ei sunt din nou dezaxaţi - devin nebuni sau
anahoreţi - astfel că cu greu mai pot reveni la o viaţă normală. E într-adevăr
trist. N-am născocit lucrul acesta. Charlie Lutes l-a amintit în timpul
cursurilor de meditaţie pentru instructori. Ultimul curs la care am luat parte
a avut loc în noiembrie 1972 la Ashbury Park, în statul New Jersey, şi Charlie
Lutes (preşedinte al SRM) era prezent. Oamenii puneau întrebări cu privire la
procentul de sinucideri - profesorii întrebau de ce atâţia oameni îşi luau
viaţa. El a zis: Ei bine, în incarnările viitoare, Maharishi li se va arăta el
însuşi, sau Guru Dev, şi le va da mantra...".
Ceea ce este tulburător e modul degajat în
care Lutes vorbeşte despre o soluţie care nu este într-adevăr uşoară. Oamenii îşi
luau viaţa din disperare - nişte instructori MT experimentaţi -, şi el nu venea
cu scuze sau cu motive, ci nu făcea decât să rostească nişte urări pozitive
pentru vreo reincarnare viitoare!
Atitudinea lui Lutes serveşte poate la a
arăta jurământul absolut şi dogmatic de credinţă faţă de programul insuflat de
Maharishi discipolilor săi. Nici chiar moartea pe care şi-o impun unii nu este
o cauză de alarmă, ci este dovada unui "viitor" fericit.
Una Kroll, doctor în medicină, în
articolul ei din Times, Londra, a menţionat printre pericolele posibile ale
programului MT sinuciderea şi chiar omorul.
MT este studiată în scopul de a ajuta
persoana care meditează să opereze o întoarcere de 180 de grade spre interior.
Ea trebuie să intre în sine însăşi până ce atinge "conştienţa pură",
"divinul", "brahma". Se pare că în adâncul fiinţei umane
sunt ascunse nişte lucruri foarte bune, şi contactul cu ele este considerat ca
având un efect benefic asupra vieţii pe care o duce subiectul.
Din punct de vedere biblic, nu-L găseşti
pe Dumnezeu dacă intri în tine însuţi. Desigur, îţi găseşti adevărata ta
natură, dar natura omului şi cea a lui Dumnezeu sunt diferite. Isus a spus
foarte limpede:
"Căci din interior, din inima omului
ies gânduri rele, imoralităţi sexuale, furturi, omoruri, adultere, lăcomii,
răutăţi, înşelăciune, desfrânare, privire invidioasă, blasfemie, orgoliu,
nebunie. Toate aceste lucruri rele ies din interior şi întinează omul"
(Marcu 7:21-23).
Iată o imagine destul de bună a omului
neregenerat care se află în interiorul unui individ, cel puţin după cum zice
Dumnezeu. Ar fi greu să se confunde acest caracter cu acela al lui Dumnezeu.
Am putea cita şi alte boli cauzate de MT
şi am putea să le ilustrăm, aşa cum am făcut-o până acum. Un rezumat scurt e însă
de-ajuns pentru a zugrăvi tabloul. Priviţi atent aceste rezultate autentice ale
prac- ticării MT: posesiune demonică, crize de epilepsie, halucinaţii, sincope
durând până la douăzeci de ore, probleme vizuale, crampe puternice de stomac,
confuzie mintală, dereglare sexuală, coşmare îngrozitoare, comportament
anti-social, reapariţia unor simptome psihosomatice grave care fuseseră mai înainte
ţinute sub control, adică ulcere hemoragice şi depresii care necesită tratament
psihiatric şi medicamente.
Raportul definitiv al Institutului de
Cercetări din Stanford asupra Meditaţiei Transcendentale (The Final Raport of
the Stanford Research Institute on Transcendental Meditation) dă o concluzie
care ar trebui să circule pe scară largă - cel puţin la fel de largă cât
publicitatea făcută de aceşti guru:
"În final, ar trebui să se ia în
considerare posibilitatea unor efecte nocive pe termen lung produse de
practicarea MT mai ales la subiecţii instabili.
Probabil că unele tulburări cauzate de MT
se datorează practicilor ei oculte. Se pare că pe cei implicaţi în ocultism îi
urmează nişte consecinţe grave. Astfel, pledoaria recentă şi crescândă a MT în
favoarea ocultismului ar trebui să constituie un avertisment pentru cel înţelept".