CAPITOLUL
VI
Minunile
Toate încercările de a suprima din evanghelii elementul
minune sau de a vedea în el numai înfrumuseţarea tardivă a legendei sunt menite
să eşueze total. Minunile sunt o parte integrantă a evangheliilor, ca şi
învăţătura lui Isus. O parte importantă a învăţăturii şi a discuţiilor Domnului
cu iudeii porneşte de la una din minunile Lui. Cuvintele Lui nu ar mai avea
nici un sens dacă nu ar fi fost precedate de o minune. În Predica de pe munte,
singura parte din Evanghelie pe care ar vrea s-o păstreze unii critici,
Cristos vorbeşte, în încheiere, de minunile săvârşite în Numele Lui: rezultă că
ascultătorii cunoşteau bine miracolele săvârşite de Isus Însuşi sau de
ucenicii Lui. În plus, evangheliile au fost scrise foarte devreme, adică la 30
până la 50 de ani după evenimente, de către martori oculari sau de prietenii
lor. Ei menţionau atâtea nume proprii, atâtea fapte şi locuri precise, încât
contemporanii lor ar fi putut nega aceste povestiri dacă ar fi fost exagerate
sau născocite.
A existat o tendinţă populară de a atribui, după desfăşurarea
evenimentelor, minuni unor oameni religioşi excepţionali. Această tendinţă şi-a
dat frâu liber puţin mai târziu în alte scrieri numite apocrife, în care găsim
numeroase invenţii fanteziste. În contrast cu acestea, sobrietatea şi unitatea
celor patru evanghelii străluceşte cu atât mai puternic. evangheliile nu
atribuie nici un miracol lui Ioan Botezătorul, marele precursor al
Mântuitorului, despre care istoricul Iosefus Flavius relatează mai amănunţit
decât despre Isus Însuşi. După însăşi mărturisirea poporului, "Ioan
Botezătorul nu a făcut nici un semn", dar Cristos a săvârşit multe minuni
(Ioan 10:41). Ar fi de mirare absenţa acestora, având în vedere că Domnul
nostru era ceea ce pretindea că este, adică Dumnezeu.
CE ESTE O MINUNE?
Activitatea unei inteligenţe
O minune poate fi descrisă ca un eveniment frapant din domeniul
fizic, un eveniment transcendent, care nu poate fi nici explicat nici reprodus
în cadrul legilor obişnuite, cunoscute. În plus, minunea se săvârşeşte numai cu
un scop şi un rezultat precis, ceea ce implică activitatea unei inteligenţe, a
unei voinţe. Noi o atribuim deci unei cauze spirituale, acţiunii directe a unei
voinţe supranaturale, superioară forţelor obişnuite ale naturii.
Pentru creştin, minunea este o rază a lumii spirituale şi
supranaturale care pătrunde timp de o clipă universul nostru limitat.
Posibilitatea minunii îşi găseşte fundamentul în faptul că Dumnezeu ţine toate
lucrurile prin Cuvântul puterii Lui (Evrei 1:3), universul natural, precum şi
cel supranatural fiind împreună expresia gândului şi voii Celui Atotputernic.
Creaţiunea cu legile ei stabile este o minune perpetuă şi mai frapantă, decât o
minune ocazională, dacă cugeti cu privire la ea. Cei care tăgăduiesc
posibilitatea minunilor neagă în acelaşi timp şi minunea continuă de care
depinde existenţa lor, adică minunea naturii.
Intervenţia unei legi superioare
O minune venită de la Dumnezeu nu tulbură ordinea divină a
creaţiunii Lui, cum obiectează unii, ci permite unei legi superioare să
suspende pentru o scurtă perioadă de timp legile obişnuite. În domeniul fizic
vedem adesea că legile se echilibrează între ele, fără să se desfiinţeze unele
pe altele. Voinţa omului transformă cursul lucrurilor în orice vreme. Minunea
avionului, declarată odinioară imposibilă de către "ştiinţă", se
împotriveşte legii universale a gravităţii. Viaţa unei plante, care o face să
crească în înălţime, se împotriveşte legii gravităţii. Intervenţia legilor
vieţii sau ale aerodinamicii în cazul zborului nu desfiinţează legea gravităţii,
ci o supun, în sfârşit. În cazul unei vindecări, departe de a tulbura ordinea
divină, minunea tinde la restabilirea echilibrului pierdut. "Vedem în
miracol, nu călcarea unei legi, ci neutralizarea, suspendarea momentană a unei
legi inferioare printr-o lege superioară".
O minune poate rezulta şi din momentul când sunt acţionate
anumite forţe cunoscute ale naturii, care sunt dirijate de voinţa divină în
anumite împrejurări cu un scop precis.
Minune, miracol, semn
Evangheliile,
şi în general Noul Testament, folosesc trei cuvinte pentru a indica minunea. În
Faptele apostolilor 2:22, le găsim pe toate trei reunite: „Isus din Nazaret, om
adeverit de Dumnezeu înaintea voastră prin minunile, semnele şi lucrările
pline de putere, pe care le-a făcut Dumnezeu prin El în mijlocul vostru, după
cum bine ştiţi".
Întâiul cuvânt, minune (dynamis în greceşte) înseamnă
literal "putere". El exprimă puterea, forţa supranaturală care se
manifestă.
A doua expresie, miracol (teras în greceşte, în traducerea
românească este pusă în al treilea rând, n. trad.), subliniază aspectul
excepţional şi frapant al evenimentului.
În sfârşit, al treilea termen, semn (semeion în greceşte, al
doilea în textul român, n. trad.), implică o semnificaţie a minunii, care
atrage atenţia asupra unei realităţi superioare. Minunea se desfăşoară
totdeauna în împrejurări morale sau spirituale speciale. Acest context face din
ea un semn în sensul biblic, ce o deosebeşte de un oarecare eveniment
considerat uimitor. Fiind realizată cu un scop precis, la porunca autorului
său, miracolul ne informează cu privire la acest autor.
Am observat deja că apostolul Ioan vede mai ales semne în
aceste minuni: el le leagă direct de scopul Evangheliei sale (20:30-31), precum
şi de afirmaţiile Domnului nostru: „Eu sunt pâinea vieţii, lumina lumii,
învierea şi viaţa".
EVENIMENTE MIRACULOASE PRIVITOARE LA ISUS
Pe lângă minunile săvârşite de Domnul nostru, evangheliile
menţionează mai multe semne şi manifestări supranaturale care au însoţit
naşterea Lui prin:
1. Slujba îngerilor la naşterea lui Isus, la fuga în Egipt,
la ispitirea din pustie, în grădina Ghetsimani şi în ziua învierii.
2. Naşterea Lui din fecioară, întruparea.
3. Steaua care i-a condus pe magi.
4. Ocrotirea lui Isus în mijlocul mulţimilor ostile, câtă
vreme nu-i venise ceasul.
5. Schimbarea la faţă.
6. Glasul venit din cer la botez, la schimbarea la faţă şi
puţin înainte de răstignire (Ioan 12:28).
7. Întunericul, perdeaua ruptă în Templu, cutremurul de
pământ, învierea unor sfinţi, atunci când a murit Isus.
8. Învierea, ca eveniment culminant.
Îngerii au avut un rol considerabil în viaţa lui Cristos,
îngerii anunţă naşterea lui Ioan Botezătorul; prezic Mariei şi lui Iosif,
separat, naşterea lui Isus; ei proclamă păstorilor venirea Domnului şi cântă
slava lui Dumnezeu. Un înger conduce fuga, precum şi întoarcerea din Egipt,
îngerii slujesc lui Isus după ispitire. Un înger îl întăreşte şi în grădina
Ghetsimani. Altul răstoarnă piatra mormântului şi vesteşte învierea.
Isus Însuşi i-a menţionat adeseori pe îngeri, încât nu putem
pune realitatea lor la îndoială fără să ne îndoim şi de celelalte cuvinte ale
Lui. El a vorbit despre îngeri, suindu-se şi coborându-se peste El (Ioan 1:51),
despre rolul îngerilor la sfârşitul lumii (Matei 13:39, 41; 24:31; 25:31) şi
după moarte (în pilda lui Lazăr şi a bogatului nemilostiv Luca 16:22). El ar fi
putut, dacă voia, să facă apel la peste douăsprezece legiuni de îngeri (Matei
26:53). Îngerii nu au sex; şi nu mor niciodată (Luca 20:35-36). Copiii au
îngerii lor ocrotitori (Matei 18:10). Şi diavolul are îngerii lui (Matei
25:41).
Miracolul incarnării, întrupării lui Isus, este una din
tainele cele mai adânci ale credinţei noastre creştine. El depăşeşte cu mult
fenomenul naşterii minunate, revelând nepătrunsă dragoste divină: Dumnezeu cu
noi, Emanuel! Dumnezeu în persoana Fiului Său, a "locuit printre noi"
(Ioan 1:14). Expresia s-ar putea traduce prin: „El Şi-a ridicat tabernacolul,
cortul, printre noi", cortul de carne şi sânge, adică trupul Său, care a
fost "rupt", spre a ne deschide accesul înaintea prezenţei lui Dumnezeu
Însuşi (vezi Evrei 10:20 şi Matei 27:51).
Modul în care s-a făcut întruparea, operată de puterea Celui
Prea înalt, depăşeşte înţelegerea noastră. Reticenţa, însăşi sobrietatea
evangheliilor asupra acestui subiect delicat, nu ne oferă decât o confirmare
suplimentară a adevărului acestei istorisiri.
Cristos n-a apărut deodată ca adult, ceea ce L-ar fi făcut
diferit de firea noastră umană, ci a cunoscut procesul obişnuit al naşterii,
apoi al creşterii. Prezenţa Fiului lui Dumnezeu pe pământ a fost o minune
continuă, din momentul întrupării până la moartea Lui de bună voie pe cruce
(Ioan 10:18).
Schimbarea la faţă şi vocea din cer, care a mărturisit
despre El în trei rânduri, au fost o oglindire a celeilalte lumi glorioase căreia
îi aparţine Domnul şi unde avea să Se întoarcă, îmbrăcat cu făptura noastră
omenească restabilită prin învierea Lui.
Învierea este, împreună cu întruparea, cea mai mare minune
din evanghelii şi din toată Biblia. Aceste două minuni odată stabilite,
celelalte nu sunt greu de acceptat, fiind consecinţele lor logice şi naturale.
Nu există la baza credinţei creştine nici un alt fapt care să fi fost adeverit
în mod mai cert şi mai complet decât învierea lui Isus Cristos.
MINUNILE LUI ISUS
Se numără aproximativ 35 de minuni ale lui Isus redate
amănunţit în evanghelii. Domnul nostru a mai săvârşit multe alte minuni, care
sunt menţionate dar nu şi descrise. Ucenicii au făcut şi ei minuni în numele
învăţătorului lor.
Minunile lui Cristos se pot clasa în următoarea ordine
cronologică: Şaptezeci dintre ele au fost vindecări (V). Şase au fost izgoniri
de draci (D). Trei au fost învieri (Î). Nouă miracole săvârşite asupra naturii
(N).
Începutul lucrării
Matei Marcu Luca Ioan
N. 1. Apa schimbată în vin 2
V. 2. Vindecarea fiului unui slujbaş împărătesc în Galilea 4
Lucrarea principală, mai ales în Galilea
Matei Marcu Luca Ioan
V. 3. Vindecarea slăbănogului din Betesda 5
N. 4. Prima pescuire minunată 5
D. 5. Vindecarea îndrăcitului în sinagogă 1
V. 6. Vindecarea soacrei lui Petru 8 1 4
V. 7. Vindecarea unui lepros 8 1 5
V. 8. Vindecarea slăbănogului purtat de patru oameni 8 2 5
V. 9. Vindecarea omului cu mâna uscată 12 3 6
V. 10. Vindecarea robului sutaşului 8 7
Î. 11.
Învierea fiului văduvei 7
D. 12. Scoaterea unui drac orb şi mut 12 11
N. 13. Potolirea furtunii 848
D. 14. Îndrăciţii gadareni vindecaţi 8 5 8
V. 15. O femeie vindecată de scurgerea ei de sânge 9 5 8
Î. 16.
Învierea fiicei lui Iair 958
V. 17. Doi orbi tămăduiţi 9
D. 18. Un duh mut izgonit 9
N. 19. Prima înmulţire a pâinilor (5000 de oameni) 14 6
N. 20. Isus umblând pe mare 14 6
V. 21. Fiica siro-feniciencei vindecată 15 7
V. 22. Vindecarea unui surd-mut 7
N. 23. A doua înmulţire a pâinilor (4000) 15 8
V. 24. Vindecarea unui orb 8
D. 25. Vindecarea copilului epileptic 17 9
N. 26. Moneda în gura peştelui 17
Perioada finală a lucrării
V. 27. Vindecarea orbului din naştere 9
V. 28. Vindecarea unei femei gârbove 13
V. 29. Omul bolnav de dropică vindecat 14
Î. 30.
Învierea lui Lazăr 11
V. 31. Vindecarea celor zece leproşi 17
V. 32. Doi orbi tămăduiţi aproape de Ierihon 20 10 18
N. 33. Smochinul blestemat 21 11
V. 34. Urechea lui Malhu pusă la loc 22
N. 35. A doua pescuire minunată 21
Cum acţionează Isus?
Metoda lui Isus de a vindeca este diferită de la caz la caz.
Pentru unii, foloseşte mijloace vizibile, atingându-Se de bolnavi, luându-i de
mână sau chiar întrebuinţând saliva Lui sau noroi. Pentru alţii îi este
suficient un singur cuvânt, ca în cazul vindecării fiului slujbaşului
împărătesc şi a fiicei femeii canaanence.
În ce priveşte dracii, Isus îi scoate întotdeauna numai prin
autoritatea cuvântului şi a poruncii Sale.
În anumite cazuri, Isus cere expresia explicită a credinţei
sau a voinţei bolnavului de a fi vindecat: „Credeţi voi că pot face lucrul
acesta?" (Matei 9:28). Sau: „Vrei să te faci sănătos?" (Ioan 5:6).
Acest aspect nu este redat în toate împrejurările. Adeseori credinţa celor care
cer vindecarea unei rude obţine binecuvântarea, de exemplu în cazul
slăbănogului purtat de patru oameni, al slujbaşului împărătesc sau al
siro-feniciencei. Necredinţa locuitorilor Nazaretului îl împiedică pe Isus să
facă minuni în acest oraş (Matei 13:58).
Credinţa care obţine vindecarea apare mai întâi ca o dorinţă
de a se vindeca, apoi ca o încredinţare că Isus poate să vindece, şi apoi ca o
cerere umilă şi stăruitoare către Domnul (ca în cazul orbului din Ierihon şi
femeia siro-feniciancă).
Comparând minunile lui Isus cu cele ale profeţilor din
Vechiul Testament, aceştia au săvârşit minuni în mod ocazional, pe când la
Isus, a fost o "ocupaţie zilnică", însăşi expresia puterii şi
personalităţii Sale, o reflectare a gloriei Sale.
Motivul minunilor
De mai multe ori ne este relatat că lui Isus I s-a făcut
milă de cei suferinzi. Această milă, dragostea Lui pentru fiecare om, îl
îndemna să-i vindece, şi nu plăcerea de a satisface curiozitatea oamenilor
pentru supranatural.
Domnul nostru nu a acţionat niciodată din ambiţie personală,
ca să iasă din vreo încurcătură sau să Se înalţe în ochii altora. În faţa lui
Irod, cu toate că era în pericol de moarte, El n-a făcut nici o minune, deşi
Irod dorea să vadă una.
Povestirea ispitirii este foarte revelatoare (Matei 4:1-11).
Cu prilejul ispitirii Sale de către diavol, chiar cu scopul, în aparenţă
legitim, de a dovedi dumnezeirea şi puterea Lui, Cristos refuză să facă o
demonstraţie a dominaţiei Sale asupra naturii sau îngerilor, înainte ca să I-o
fi poruncit
Dumnezeu. După patruzeci de zile de post, El nu recurge la o minune pentru a
scăpa de o strâmtorare fizică extremă. Cu o credinţă totală, El preferă să Se
hrănească numai din Cuvântul lui Dumnezeu, prin ascultare de El. La sugestia
Satanei de a provoca o împlinire spectaculoasă a Cuvântului lui Dumnezeu, Isus
răspunde printr-o încredere deplină în Tatăl, printr-o credinţă ce nu aşteaptă
doar minuni. El ştie că încrederea totală nu caută miraculosul cu acest scop.
Cristos nu putea să acţioneze decât într-o întreagă dependenţă
de Dumnezeu: „Fiul nu poate face nimic de la Sine, El nu face decât ce vede pe
Tatăl făcând; şi tot ce face Tatăl, face şi Fiul întocmai" (Ioan 5:19).
Supunerea totală a caracterului uman şi divin al Fiului faţă de voinţa Tatălui
era adevărata şi singura metodă a lui Cristos, izvorul puterii Sale, motivul
care-L făcea să acţioneze. Prin dependenţa lui Isus faţă de Tatăl, prin
credinţa şi ascultarea Lui desăvârşita, a putut Dumnezeu să pătrundă în lume,
să-Şi arate puterea Lui de mântuire şi să Se proslăvească.
VALOAREA MINUNILOR
Minuni divine şi minuni înşelătoare
Biblia ne învaţă despre existenţa unor manifestări
supranaturale înşelătoare. Este deci important să ştim cum să apreciem valoarea
unui miracol prin discernerea originei lui. Supranaturalul în sine nu dovedeşte
că autorul său vine de la Dumnezeu, nici că o anumită învăţătură are un
caracter divin. Totul depinde de puterea care produce minunea. Atât Satana, cât
şi duhurile rele pot face minuni într-o anumită măsură.
Isus a prezis lămurit că se vor arăta Cristoşi mincinoşi şi
falşi prooroci, care vor face "semne mari şi minuni, până acolo încât să
înşele, dacă va fi cu putinţă, chiar şi pe cei aleşi" (Matei 24:24;
compară şi cu 2 Tesaloniceni 2:9-12; 2 Corinteni 11:14). În Vechiul Testament,
Dumnezeu a prevenit poporul Israel împotriva făcătorilor de minuni ca
vrăjitori, astrologi sau cei care cheamă morţii (Deuteronom 18:10-12). El a
arătat
cum să-i deosebească de un prooroc venit de la El: „Dacă se
va ridica în mijlocul tău un prooroc sau un visător de vise care-ţi va vesti un
semn sau o minune, şi se va împlini semnul sau minunea aceea de care ţi-a
vorbit el zicând: „Haidem după alţi dumnezei... şi să le slujim!" să nu
asculţi cuvintele acelui prooroc sau visător de vise" (Deuteronom
13:1-3).
Vedem prin aceasta că pentru a dovedi valoarea unui sol sau
a unei învăţături, nu este suficientă o demonstraţie miraculoasă. Mai întâi
trebuie examinat conţinutul mesajului, cu ajutorul a două criterii:
a)
Urmărind învăţătura dacă este dată în numele lui Dumnezeu, spre a întoarce
inimile numai spre El sau caută să îndrepte inimile spre alţi dumnezei, spre un
om, spre o putere ocultă sau spre o apariţie supranaturală?
b) Apoi
cercetând dacă învăţătura este în armonie cu ceea ce Dumnezeu a revelat deja în
Cuvântul Său, în Sfintele Scripturi, "La lege şi la mărturie!" (Isaia
8:20). Nici o minune nu poate dovedi originea divină a unui personaj sau
fenomen dacă nu se supune acestei armonii.
Isus indică întotdeauna izvorul mesajului şi al acţiunii
Sale: Însuşi Dumnezeu vorbeşte şi acţionează. "Învăţătura Mea nu este a
Mea, ci a Celui ce M-a trimis pe Mine. Tatăl, care este în Mine, El face aceste
lucrări ale Lui" (Ioan 7:16; 14:10). Revelaţia pe care o aduce Isus conţine
elemente noi, dar este dată în numele lui Dumnezeu şi se potriveşte perfect cu
proorociile din Vechiul Testament (vezi Ioan 5:43, 46).
Mulţi au ezitat totuşi să creadă ceea ce Cristos zicea
despre Sine Însuşi. Evreilor le-au trebuit mai multe veacuri ca să scape de
politeismul lor şi să ajungă să creadă într-un singur Dumnezeu. Acum ei trebuia
să înţeleagă că Dumnezeul cel unic li se descoperea prin Fiul Său devenit om.
Celor care rămâneau nedumeriţi, Isus le prezenta atunci minunile Sale:
„Credeţi-Mă că Eu sunt în Tatăl, şi Tatăl este în Mine: credeţi cel puţin
pentru lucrările acestea" (Ioan 14:11). Şi apoi: „Dacă nu fac lucrările
Tatălui Meu, să nu Mă credeţi. Dar dacă le fac, chiar dacă nu Mă credeţi pe
Mine, credeţi măcar lucrările acestea, ca să ajungeţi să cunoaşteţi şi să ştiţi
că Tatăl este în Mine şi Eu sunt în Tatăl" (Ioan 10:37-38; vezi şi 5:36).
Minunile şi revelaţia
Minunile nu sunt doar dovezi externe care să confirme
autoritatea unui trimis al lui Dumnezeu. Ele sunt o parte integrantă a
revelaţiei divine, pilde de acţiune concretă. Ele conţin tot atâta învăţătură cât
şi cuvântările lui Cristos, şi sunt şi ele menite să producă credinţa (Ioan
11:15). Minunile arată cine este Isus şi ce face El. Prin ele, Domnul îi face
pe oameni să priceapă natura Lui şi opera morală pe care a venit s-o
împlinească: El este pâinea vieţii, lumina lumii, învierea şi viaţa; El vrea să
hrănească sufletele; să le elibereze de întunericul răului şi de moartea
spirituală.
Vindecările lui Isus sunt semnele biruinţei Lui asupra
vrăjmaşului, ale luptei Lui victorioase pentru salvarea victimelor bolii, a
posedării demonice şi a păcatului, deoarece Cristos a venit ca să nimicească
lucrările diavolului (1 Ioan 3:8). După ce a vindecat pe un îndrăcit, Domnul
Se compară cu "omul mai tare care îl leagă pe cel tare" (Luca
11:21-23, Matei 12:29). Iar când ucenicii vin să-I povestească toate miracolele
pe care le-au săvârşit în Numele Lui, El declară: „Am văzut pe Satana căzând ca
un fulger din cer" (Luca 10:18; verbul "am văzut" indică în
limba greacă o acţiune continuă, o contemplare). Izbândă victorioasă a
Mântuitorului avea să se realizeze pe cruce.
În sfârşit, să notăm elementul profetic conţinut de minuni,
învierile prin puterea lui Cristos anunţă propria Lui înviere, şi toate semnele
Lui prefigurează gloria Împărăţiei pe care o va stabili definitiv la
întoarcerea Lui.
Concluzie
Deci valoarea unei minuni se poate rezuma astfel:
1. Minunea în sine nu este dovada originii divine a unei
învăţături sau descoperiri, decât dacă acestea din urmă sunt date în numele
Tatălui şi în acord cu Scripturile.
2. Minunile confirmă autoritatea slujitorilor lui Dumnezeu
şi sunt în armonie cu caracterul divin al mesajului lor.
3. Minunile sunt o parte integrantă din revelaţia lui Dumnezeu,
o învăţătură tradusă în fapte, o manifestare a salvării oferite de Cristos şi
a venirii Împărăţiei Lui.
Încheiem prin a aminti că nu trebuie să dăm minunilor faţă
de credinţa noastră, o importanţă exagerată. Isus i-a mustrat pe aceia care
voiau să-şi bizuie credinţa pe evenimente miraculoase: „Dacă nu vedeţi semne
şi minuni, cu nici un chip nu credeţi!" (Ioan 4:48). Credinţa trebuie
întemeiată pe Cuvântul lui Dumnezeu; şi dacă are loc vreo minune, atunci să se
întemeieze pe descoperirea lui Dumnezeu prin această minune, şi nu pe minunea
însăşi. În pilda cu Lazăr şi bogatul nemilostiv, Cristos declară: „Dacă nu
ascultă pe Moise şi pe prooroci, nu vor crede nici chiar dacă ar învia cineva
din morţi" (Luca 16:31). Acest adevăr s-a dovedit prea bine după învierea
lui Lazăr, fratele Mariei, precum şi după cea a Domnului Însuşi.
Încrederea finală a credinciosului se reazemă pe Dumnezeu,
pe adevărul celor descoperite prin El, şi pe mărturia lăuntrică dată despre
acest adevăr de către Duhul Sfânt. "Însuşi Duhul adevereşte împreună cu
duhul nostru că suntem copii ai lui Dumnezeu" (Romani 8:16). Duhul Sfânt
este autoritatea decisivă care produce certitudine în inimile noastre.
CÂTEVA MINUNI DEOSEBITE
Câteva minuni prezintă la prima vedere dificultăţi de
interpretare, şi împrejurările lor ridică anumite întrebări, pe care le vom
examina pe scurt.
Apa schimbată în vin
Această minune săvârşită asupra naturii a fost foarte
criticată (Ioan 2:1-11). Ioan ne spune: „Acest început al semnelor (minunilor)
l-a făcut Isus în Cana din Galilea. El Şi-a arătat slava Sa, şi ucenicii Lui au
crezut în El". Acesta este începutul, adică întâia minune a Domnului;
această afirmare neagă dintr-odată toate poveştile post-evanghelice, apocrife,
cu miracolele extraordinare făcute de Isus copil. În Cana, după botezul şi
ispitirea Lui, Cristos începe să dezvăluie adevărata Lui natură şi puterea
Lui. În pragul carierei Sale publice, această minune este în mod vădit
profetică. De fapt, ea este o pildă. Domnul nostru venea, nu să îmbunătăţească,
ci să transforme vieţile, dându-le o calitate cu totul nouă. El avea să
înlocuiască vechiul legământ şi tradiţiile evreieşti de purificare printr-un
legământ nou, legământul prin sângele Lui, care vorbeşte mai bine decât cel al
jertfelor. Una din ultimele Lui fapte înainte de a muri a fost aceea de a le
lăsa ucenicilor semnul acestui legământ, sub acelaşi simbol, al vinului.
Noi putem fi siguri că în Cana, Isus n-a acţionat spre a
încuraja băutura. Ci a vrut să Se reveleze pe Sine şi misiunea Lui viitoare,
participând în acelaşi timp la bucuria omenească a căsătoriei şi sfinţind-o
prin prezenţa Lui. Fiecare rămâne răspunzător de felul cum se foloseşte de
bunurile din natură. Vedeţi altundeva ce soluţie radicală porunceşte Cristos cu
privire la orice este un prilej de poticnire pentru om (Marcu 9:43-50). Nunul
menţionează excesele frecvente care se făceau în epoca aceea, fără să le
aprobe. Cuvintele lui dimpotrivă subliniază diferenţa între metoda lumii şi cea
a lui Isus: oamenii, după ce te-au îmbătat, ajung repede fără vin şi-ţi dau
"ce-i mai puţin bun" (original: „cel mai rău"); Cristos însă,
mirele anunţat de Ioan Botezătorul, care aşteaptă pe ai Săi la banchetul
ceresc, rezervă totdeauna ce-i mai bun pentru sfârşit (Matei 26:29; vezi şi
Apocalipsa 19:7-9).
Blestemarea smochinului
Această minune a fost dezaprobată de unii oameni ca nedemnă
pentru Cristos; aceasta din pricină că ei nu au înţeles despre ce este vorba
(Matei 21:18-19; Marcu 11:12-14, 20). Isus acţiona totdeauna ca să înveţe pe
oameni ceva; această minune este un semn, o pildă, nu un gest de nerăbdare.
Este singura minune de judecată pe care Domnul a săvârşit-o, nu asupra
oamenilor, ci asupra unui pom.
Smochinele apar pe pom înaintea frunzelor. Se poate vedea
deci dinainte dacă va fi o recoltă sau nu. Deseori, poamele din anul trecut
aşteaptă timp de un an, anotimpul următor, ca să se coacă. Isus a putut
constata, apropiindu-se de smochin, că nu era nici urmă de fructe, în ciuda
frunzişului timpuriu înşelător.
În Vechiul Testament, smochinul este un simbol al poporului
evreu. Cristos, venind la iudei, găsise la ei multe frunze (datinile şi evlavia
lor exterioară), dar nici o promisiune de roade. Uscarea pomului la porunca Domnului
era deci semnul profetic al dezastrului ce avea să se năpustească peste
Ierusalim, când răbdarea lui Dumnezeu, ilustrată prin cuvântul din Luca
13:6-9, se va sfârşi.
Isus a mai folosit această minune ca să-i înveţe pe ucenici
că prin credinţă se poate obţine înlăturarea oricărei piedici, fie ea cât de
mare (Marcu 11:22-24).
A doua înmulţire a pâinilor
Anumiţi critici au vrut să vadă în acest miracol (Matei
15:32-38; Marcu 8:1-9) o a doua povestire a primei înmulţiri a pâinilor, dar
amănuntele şi împrejurările contrazic această afirmaţie. La întâia înmulţire a
pâinilor s-au săturat cinci mii de oameni cu cinci pâini şi doi peşti, şi s-au
ridicat douăsprezece coşniţe cu resturi. La a doua înmulţire erau patru mii de
suflete, hrănite cu şapte pâini şi câţiva peştişori, şi s-au strâns şapte
coşniţe cu fărâmituri. Atât locul minunii cât şi publicul erau diferite. A doua
oară erau un foarte mare număr de bolnavi şi numeroşi oameni dintre
"neamuri" veniţi în grabă din ţinuturile ne-evreieşti pe care Isus
tocmai le vizitase, mai ales din Decapole. La prima înmulţire însă, majoritatea
ascultătorilor erau evrei. Apoi, Cristos însuşi vorbeşte clar de două
înmulţiri ale pâinilor deosebite (Marcu 8:19-20 şi Matei 16:9-10).
Îndrăciţii gadareni
Acest miracol revelează marea putere a lui Isus asupra
demonilor (Matei 8; Marcu 5 şi Luca 8). Cristos îi cunoştea; când vorbea
despre ei sau Se adresa lor, nu Se folosea de o simplă imagine uzuală în epoca
aceea, ci îi considera ca pe nişte personalităţi din lumea spiritelor rele,
înzestrate cu voinţă şi capabile să pună stăpânire peste un om.
Matei vorbeşte de doi îndrăciţi, pe când Marcu şi Luca nu
menţionează decât unul, cazul cel mai frapant, care l-a făcut pe cel de al
doilea să treacă în plan secundar. Duhurile rele care locuiau în omul cel
imposibil de legat cu lanţuri erau teribil de răzvrătite şi au discutat multă
vreme cu Isus. Domnul nu i-a trimis pe draci în porci, ci le-a îngăduit doar să
intre în ei. Ceea ce s-a întâmplat atunci scoate la iveală realitatea
redutabilă a puterii lor pe care o izgonea, precum şi certitudinea eliberării
pentru omul astfel scăpat. Acţiunea legiunii de draci asupra porcilor arată că
lumea animală este mai lesne influenţată de lumea duhurilor rele decât credem
noi; iar faptul că turma înnebunită a pierit repezindu-se de pe faleză în lac
ne învaţă că duhurile rele sfârşesc întotdeauna prin a se distruge pe ele
însele. S-au aruncat singure chiar în adâncul în care-L rugau fierbinte pe Isus
să nu le trimită.
Şi în definitiv, dacă proprietarii porcilor erau iudei,
cărora Legea lui Moise le interzicea creşterea acestor animale, poate că
Cristos a îngăduit pierderea turmei ca judecată şi avertisment.
CHESTIONARUL VI.
A. Întrebări despre materia cursului
1. Cine ar fi putut nega minunile din evanghelii dacă ar fi
fost inventate mai târziu? Dacă suprimăm minunile din evanghelii, ce se mai
elimină în acelaşi timp?
2. Ce deosebeşte minunea, de un simplu concurs de împrejurări
uimitoare?
3. a) Puteţi indica o asemănare fundamentală între universul
material şi cel supranatural?
b) După
Coloseni 1:16, ce loc ocupă Isus Cristos în aceste două universuri?
4. Daţi pe scurt două răspunsuri obiecţiunii după care
minunea, fiind opusă legilor naturii stabilite de Dumnezeu, n-ar putea să
provină de la El şi nici măcar să existe:
a)
b)..
5. Daţi cele trei cuvinte folosite de Noul Testament pentru
a desemna minunile, cu aspectul pe care fiecare din aceste termene îl
subliniază:
a)
b)
c)
6. Enumeraţi patru împrejurări în care îngerii au un rol
În viaţa
lui Isus:
a)
b)
c)
d)
7. Care este valoarea trecerii lui Isus prin etapele vieţii
omeneşti?
8. a) Câţi leproşi au fost vindecaţi, conform evangheliilor
(vindecări redate cu unele detalii)?
b) Câţi
orbi?
c) Câţi
paralitici?
9. Indicaţi două minuni din perioada principală a misiunii
lui Isus (inclusiv călătoriile spre nord) redate numai de:
a) Matei ...b) Marcu
c) Luca
d) Ioan
10. Unde s-au petrecut următoarele minuni:
a)
Vindecarea femeii gârbove de optsprezece ani?
b)
Vindecarea femeii cu scurgere de sânge?
c) Învierea
lui Lazăr?
d)
Vindecarea robului sutaşului?
11. Câte minuni a săvârşit Isus în copilăria şi tinereţea
Lui? Confirmaţi răspunsul dvs. cu o referinţă din evanghelii.
12. În ce chip a vindecat Isus:
a) Pe
omul surdo-mut?
b) Pe
orbul din naştere?
c) Pe
soacra lui Petru?
13. Din ce cauză vindeca Isus bolnavii?
a)
b)
14. Rezumaţi în câteva cuvinte valoarea unei minuni dumnezeieşti:
15. Ce surse diferite poate avea o minune?
16. Cum se recunoaşte originea divină a unei minuni?
17. a) Ce dovezi aducea Isus ca să sprijine adevărul cu privire
la El şi la învăţătura Lui?
b) Pe ce
trebuie să se sprijine credinţa noastră în primul rând?
18. Indicaţi diferenţa dintre cele două înmulţiri ale
pâinilor: Ce fel de public. Numărul de oameni hrăniţi. Coşniţele cu resturi, în
ce perioadă din an a avut loc prima înmulţire? (Ioan 6).
19. În ce mod fac vindecările lui Isus parte integrantă din
revelaţie?
20. Care învăţătură profetică conţine:
a) primul
miracol al lui Isus asupra naturii?
b)
ultimul Lui miracol asupra naturii?
B. Studiu biblic personal
După lista celor treizeci şi cinci minuni dată în carte,
recitiţi minunile care vă sunt cel mai puţin cunoscute.
1. În istorisirea vindecării fiului slujbaşului împărătesc,
slăbănogului purtat de patru inşi, omului cu mâna uscată, femeii cu scurgere de
sânge, a fiicei siro-feniciene, a celor zece leproşi, indicaţi pe scurt:
a)
Caracteristicile credinţei manifestate în fiecare caz.
b)
Atitudinea lui Isus.
2. a) Care au fost reacţiile duhurilor rele în faţa lui
Isus?
b) Care a
fost atitudinea lui Isus faţă de ele?
c) Care
va fi rolul îngerilor la sfârşitul lumii?
3. Studiaţi pe scurt relaţia între păcat şi boală în
istorisirile cu paraliticul din Betesda, cu slăbănogul purtat de patru oameni
şi cu orbul din naştere.
4. Recitiţi Matei 7:15-20 şi 12:22-33 şi comparaţi şi cu
Isaia 5:20. Întregiţi descrierea criteriului care îngăduie să se recunoască
natura bună sau rea a unui prooroc sau a unei minuni.
C. Aplicaţie practică
1. Am subliniat deja că Crucea lui Isus Cristos, singurul
Fiu al lui Dumnezeu, care moare pentru păcatele noastre, este însuşi izvorul adevăratului
creştinism. Ea este deci un criteriu esenţial ca să se încerce dacă un prooroc,
o învăţătură, o mişcare, o practică religioasă, un eveniment miraculos
(viziune, apariţie, voce, revelaţie, daruri supranaturale), etc., vin de la
Dumnezeu. Tot ceea ce nu are în centru pe Isus Cristos răstignit şi înviat nu
provine dintr-o sursă divină. Am eu vreo revizuire de făcut printre mişcările,
crezurile şi practicile la care poate am luat parte, dar care nu corespund
acestui criteriu vital?
2. Care este pentru mine personal semnificaţia minunii
perdelei rupte? Vezi Matei 27:51; Evrei 10:19-22 şi 4:16; compară şi cu
Leviticul 16:15.
3. Am experimentat eu puterea lui Isus, care să mă elibereze
de păcat sau de duhuri rele, şi cum o pot eu face urmând exemplul pe care mi-l
dau vindecările din evanghelii?
4. A se învăţa pe dinafară şi a se copia Matei 28:18 şi
7:17-18,20.
RĂSPUNSURI LA CHESTIONARUL VI
A. Despre materia cursului
1. Martorii oculari, care mai trăiau când s-au scris evenimentele.
Numeroase cuvinte ale lui Isus, rostite cu prilejul vreunei minuni. Ele n-ar
mai avea nici un rost.
2. Minunea este produsă de o voinţă şi de o inteligenţă
superioară, în împrejurări date şi cu un scop moral precis.
3. a) Amândouă sunt create de aceeaşi inteligenţă divină şi
cârmuite de voinţa Sa.
b) Locul
cel dintâi, El fiind izvorul şi scopul amândurora.
4. a) Minunile de vindecare restabilesc ordinea într-un
trup.
b)
Minunile nu distrug legile naturale, ci le înlătură momentan, făcând să
intervină o lege superioară.
5. a) Minune = putere.
b)
Miracol = eveniment excepţional, izbitor.
c) Semn =
fapt care atrage atenţia asupra unei realităţi spirituale.
6. a) Ei aduc păstorilor vestea naşterii Lui.
b) Ei îi
slujesc după ispitirea Lui.
c) Un
înger îl întăreşte în Ghetsimani.
d) Un
înger vesteşte învierea Lui.
7. A fost o minune continuă fără de care Isus nu ar fi fost
pe deplin om ca şi noi, în toate etapele vieţii. El poate să ne înţeleagă în
toate privinţele.
8. a) Unsprezece (unul, plus alţi zece deodată).
b) Şapte.
c) Trei
(vezi cel din Matei 8:6) sau patru dacă se numără şi omul cu mâna uscată.
9. a) Doi orbi vindecaţi; un duh mut izgonit.
b) Un
surdo-mut vindecat; orbul din Betsaida vindecat.
c) Prima
pescuire minunată; învierea fiului văduvei.
d)
Vindecarea fiului slujbaşului împărătesc; vindecarea slăbănogului din Betesda.
10. a) Într-o sinagogă, probabil în Perea.
b) În aer
liber, în mijlocul mulţimii, aproape de lacul Galileii.
c) În
Betania, într-un mormânt.
d) În
Capernaum.
11. Nici una, căci Ioan 2:11 ne spune că minunea din nunta
în Cana Galileii a fost întâiul miracol al lui Isus, care avea atunci vreo
treizeci de ani.
12. a) El îi pune degetele în urechi, îi atinge limba cu
saliva Lui, şi printr-un suspin de milă şi o rugăciune porunceşte mecanismului
blocat să se deschidă.
b) El Se
foloseşte, de asemeni, de saliva Lui, adăugând puţin pământ, apoi şi de apa
unui izvor unde orbul trebuie să se spele el însuşi.
c) El
ceartă febra; ia pe bolnavă de mână şi o ridică.
13. a) Ca să asculte de ceea ce Tatăl îi arăta şi îi poruncea
să facă.
b) Din
dragoste, milă şi pentru a răspunde credinţei celor ce-L solicitau.
14. Ea confirmă autoritatea slujitorului lui Dumnezeu şi a
învăţăturii sale; ea este în sine o revelaţie a lui Dumnezeu, prefigurând slava
Împărăţiei Lui.
15. O sursă satanică, înşelătoare; o sursă divină, bună şi
adevărată.
16. După învăţătura care o însoţeşte, şi după rezultate:
această învăţătură trebuie să fie adusă în numele lui Dumnezeu, şi să îndrepte
inimile către El, către Isus Cristos, precum şi să fie de acord cu revelaţia
Scripturii.
17. a) Lucrările Sale, minunile Sale (Ioan 5:36).
b) Pe Însuşi
Dumnezeu, pe veridicitatea Cuvântului Său, despre care mărturiseşte Duhul
Sfânt.
18. Prima înmulţire: public mai ales evreiesc, cinci mii de
oameni hrăniţi, douăsprezece coşniţe cu resturi. Ea a avut loc primăvara, puţin
înainte de sărbătoarea Paştelor, Ioan 6:4.
A doua înmulţire: oameni din Decapole, mulţi bolnavi, patru
mii de oameni, şapte coşniţe cu resturi.
19. Ele sunt pilde în acţiune, exprimând în mod vizibil
puterea lui Isus pentru eliberarea sufletului şi vindecarea de păcat.
20. a) Apa schimbată în vin era imaginea transformării
naturii (viaţa nouă), pe care Isus venea s-o aducă în vieţi sub legământul cel
nou.
b) A doua
pescuire minunată prevestea numeroasele suflete pe care ucenicii aveau să le
"pescuiască" pentru Împărăţia lui Dumnezeu, nemaiacţionând prin
eforturile lor proprii, ci cu ajutorul lui Isus.
B. Studiu biblic personal
1. Slujbaşul împărătesc cu fiul său:
a)
rugăminţi repetate, credinţă doar în cuvântul Lui.
b) Isus
îl încearcă (Ioan 4:48), apoi îi vesteşte vindecarea pe care o săvârşeşte de
la distanţă.
Slăbănogul purtat de patru oameni:
a)
stăruinţă şi iscusinţă în a birui obstacolele; ascultarea slăbănogului de
porunca lui Isus.
b) Isus
pătrunde viaţa ascunsă a slăbănogului. El îi vindecă mai întâi sufletul
(iertarea păcatelor), şi apoi îi dă o poruncă practică precisă.
Omul cu mâna uscată:
a)
ascultare de poruncile lui Isus.
b) Isus
foloseşte ocazia ca să înveţe pe iudei, fără să-I pese de criticile şi de vrăjmăşia
pe care o va stârni. Porunci precise în timpul vindecării vizibile de toţi.
Femeia cu scurgere de sânge:
a) deşi
timidă ajunge să-şi împlinească gândul cutezător al credinţei ei.
b) Isus scoate
în evidenţă această credinţă ascunsă, o obligă să şi-o mărturisească şi o
îmbărbătează (Matei 9:22).
Siro-fenicianca:
a)
strigăte insistente şi cuviincioase; voinţă stăruitoare, în ciuda unui refuz
aparent; umilinţă.
b) Isus o
încearcă prin tăcere, apoi cu un refuz; în sfârşit laudă credinţa ei şi îi
vindecă fiica de la distanţă.
Cei zece leproşi:
a) Cerere
de la distanţă, apel la milă; ascultare, chiar înainte de a vedea vindecarea;
recunoştinţa samariteanului faţă de Dumnezeu.
b)
Porunca rapidă a lui Isus; mustrarea celor nerecunoscători, făgăduinţă
deosebită celui care şi-a manifestat credinţa prin recunoştinţă.
2. a) Ei se agitau, ţipau, îşi scuturau victima. Recunoşteau
natura divină a lui Isus, prezenţa Lui însă le era insuportabilă: ei erau
demascaţi. Câteodată discutau, îl implorau, dar nu puteau să reziste poruncilor
şi autorităţii Sale.
b) Isus
le vorbeşte direct, ca unor persoane; El le pune întrebări, adeseori le impune
tăcerea, îi scoate afară întotdeauna prin autoritatea cuvântului Său, le
interzice să revină. Se informează şi de originea posesiunii (Marcu 9:21).
c) Îngerii
vor însoţi pe Cristos în slava Sa, vor aduna pe cei aleşi şi vor despărţi pe
cei răi de cei buni, ca să execute judecata lui Dumnezeu.
3. Păcatul nu este neapărat cauza bolii sau morţii (Ioan
9:3; Luca 13:1-5). Povestirea cu slăbănogul purtat de patru oameni arată totuşi
că condiţia fizică este adeseori legată de condiţia spirituală, şi că Isus nu
consideră vindecarea trupească decât în vederea celei sufleteşti. Dacă
vindecarea spirituală nu a precedat pe cea a trupului, ea trebuie în orice caz
să o urmeze, altfel binecuvântarea se va schimba în blestem (Ioan 5:14; vezi şi
9:35-38).
4. Pentru a recunoaşte natura bună sau rea a unui prooroc
sau a unei minuni, trebuie luat în considerare un criteriu dublu:
a) a
privi la roade, rezultate, fapte.
b) a
examina pomul, izvorul, în numele cui este produsă roada. Dacă unul din aceşti
doi (fructul sau pomul) este rău, contrariu revelaţiei lui Dumnezeu în
Scripturi, şi restul este rău, în ciuda aparenţelor favorabile.
C. Aplicaţie practică
1. Numeroase secte, diverse mişcări, asociaţii culturale sau
religioase au drept bază viziuni sau practici şi concepţii care nu-L pun în
centru pe Isus Cristos cel răstignit. Spiritismul şi ocultismul sub toate
formele sunt interzise de Dumnezeu (Deuteronom 18:11).
2. Perdeaua ruptă în mod miraculos simbolizează trupul rupt,
frânt al lui Isus, prin care îmi este deschis accesul în însăşi prezenţa lui
Dumnezeu, locul Prea Sfânt (din Exodul 26:33-34, Leviticul 16:15) adică la
scaunul harului.
3. Pot fi eliberat punând în aplicare credinţa descrisă mai
sus (B 1):
1) Crezând că Isus poate şi vrea să mă dezrobească.
2) Venind la El şi cerându-I umil această eliberare.
3) Cu o atitudine stăruitoare, nu sub impulsul unui moment.
4) Bizuindu-mă, nu pe simţirile sau pe eforturile mele, ci
pe Cuvântul lui Isus, pe Scriptură (vezi şi întâia Epistolă a lui Ioan 3:5,8;
Ioan 10:10). El Şi-a dat viaţa ca să mă elibereze, şi dacă îl rog să acţioneze,
o face! Atunci să exprim credinţa mea:
a) prin
ascultare, cu tăria pe care El mi-o dă îndată,
b) spunându-i: „Îţi mulţumesc!"
c) prin
mărturisirea în faţa tuturor.
Nu pot să-L rog pe Cristos să izgonească răul din mine fără
să accept ca El să intre în locul lui ca Stăpân, cu viaţa şi puterea Sa.
Împreună cu El, voi învăţa cum să rezist duşmanului, care nu va mai putea să
atace decât de afară.