CAPITOLUL VIII
Pildele
Termenul grecesc "parabole" înseamnă actul de a
plasa un lucru lângă alt lucru spre a le compara. Pilda (parabola) este deci o
comparaţie, dar ea conţine un element de istorisire, ceea ce o distinge de
imaginile şi de ilustrările pe care Isus le întrebuinţa adeseori. Domnul lua un
exemplu din natură sau din viaţa zilnică şi trăgea din el un adevăr spiritual.
Pilda era "o povestire de pe pământ exprimând un adevăr din cer".
Folosirea pildelor este întemeiată pe adânca analogie care
există între diferitele domenii ale creaţiunii; ele toate au pe acelaşi
Dumnezeu, Creator şi Autor; alcătuiesc un ansamblu armonios. Pilda este unul
din modurile de a evidenţia relaţia de familie care există între realităţile
materiale şi realităţile morale sau spirituale.
DE CE VORBEA ISUS PRIN PILDE?
Chiar de la începutul lucrării Sale, Isus foloseşte imagini
şi ilustraţii; de la un moment dat însă, întrebuinţează această metodă a
pildelor într-un mod mai sistematic. Aproape o treime din cuvintele Sale
păstrate în evanghelii sunt pilde. Să subliniem mai întâi câteva avantaje ale
acestei forme de învăţătură:
1. Adevărul nu este prezentat într-un mod abstract, ci se
face viu şi apropiat prin relaţia sa cu faptele observate în viaţa zilnică.
2. Pilda nu este legată de raţionamentele şi concepţiile
unei epoci sau naţiuni, ci îşi păstrează o valoare universală care străbate
vremurile.
3. Imaginea şi povestirea fixează învăţătura mai uşor în
memorie. Nu este greu s-o ţii minte. Chiar dacă ascultătorul nu înţelege totul,
el îşi aduce aminte de povestea auzită.
4. Pilda stimulează gândirea, trezeşte reflectarea şi
judecata.
5. Ea poate surprinde şi, într-un anumit mod, străbate
orbirea spirituală a unui ascultător. El ascultă povestea cu plăcere, aprobă
adevărul ei, apoi deodată recunoaşte că îl priveşte şi că ascuţişul ei l-a
străpuns ca să-l condamne. Aşa s-a întâmplat cu regele David, când profetul
Natan i-a povestit despre oaia săracului furată de cel bogat (2 Samuel
12:1-14).
Isus începe să Se folosească mai sistematic de pilde când
întreprinde instruirea unui număr restrâns de ucenici. Mulţimilor "nu le
vorbea de loc fără pildă; dar când era singur la o parte, lămurea ucenicilor
Săi toate lucrurile" (Marcu 4:34). Mulţimile, într-adevăr, nu puteau
înţelege o învăţătură mai directă, mai adâncă. Lor le trebuia un limbaj
pământesc; chiar atunci semănau cu Nicodim, căruia Isus i-a zis: „Dacă v-am
vorbit despre lucrurile pământeşti şi nu credeţi, cum veţi crede când voi vorbi
despre lucrurile cereşti? (Ioan 3:12).
Din diferite părţi se stârnise deja împotrivirea contra
învăţăturii Lui. În ansamblu, poporul se lua după El mai degrabă ca să vadă
minunile Lui decât ca să se pocăiască şi să asculte de cuvintele Sale.
Atitudinea lui era cum o prevestise Isaia: oamenii se împietreau, de frică să
nu fie mişcaţi şi să se pocăiască (Matei 13:14-15). Ei se temeau că lampa
conştiinţei lor, reaprinsă prin cuvintele lui Isus, va lumina până şi
ascunzişurile inimilor lor, deci au preferat să o pună sub obroc, închizându-şi
ochii şi urechile. O astfel de atitudine nu poate duce decât la sărăcia
spirituală, stingând şi mica rază de lumină pe care o avem (Luca 8:16-18).
Domnul explică toate acestea ucenicilor Săi când ei li
întreabă: „De ce le vorbeşti în pilde?" (vezi Matei 13:10-17; Marcu
4:10-13; Luca 8:10, 16-18). Marcu şi Luca au păstrat doar o formă condensată a
răspunsului, pe când povestirea lui Matei, mai completă, îl clarifică. Astfel,
expresia "pentru ca" din Marcu 4:12 şi Luca 8:10 subînţelege
"Pentru ca să se împlinească proorocia lui Isaia: „Auzind, ei nu vor
înţelege...", etc. Cristos dorea să prezinte adevărul aşa încât să
îmbogăţească pe cei care voiau să-l priceapă, dar să rămână ascuns de cei
care-l refuzau. Astfel aplica El principiul repetat de atâtea ori: „Celui ce
are, i se va da (urechi de auzit, o conştiinţă ascultătoare, etc); dar celui ce
n-are, i se va lua şi ce i se pare că are" Luca 8:18).
Pentru cei care voiau să înţeleagă, pilda era deci o posibilitate
de har. Ea stimula gândul, împingea omul să ceară explicaţii mai largi, să
primească şi mai mult. Ea voala şi câte un adevăr strălucitor, ca să permită
ochiului uman să i se adapteze şi să-l privească, în ce priveşte omul împietrit
însă, ea opera o judecată, însuşi felul lui de a asculta îl judeca. Dacă el
refuza efortul de reflectare salvator, de teamă că trebuie să se pocăiască, el
dispreţuia pilda şi pierdea bogăţia oferită de ea. Pe de altă parte, el era împiedicat
să discute abstract, nu putea să defăimeze adevărul, nici să-l calce în
picioare. Adevărul rămânea în afara loviturilor lui.
Isus "le vestea Cuvântul prin multe pilde de felul
acesta, după cum erau ei în stare să-L priceapă" (Marcu 4:33).
PILDELE DIN EVANGHELII
Părerile variază în ce priveşte numărul exact al pildelor
lui Isus. Nu se pot include toate imaginile de care El S-a folosit. Dacă ne
referim la comparaţiile care conţin un element de povestire, se numără între 30
şi 40 de pilde. Toate se găsesc în evangheliile sinoptice. Evanghelia după Ioan
ne-a păstrat mai multe imagini pe care sinopticele nu le menţionează; acestea
diferă de parabolele propriu zise. Ele descriu îndeosebi ce este Isus: „Eu sunt
Pâinea vieţii. Eu sunt Păstorul cel bun. Eu sunt Viţa" etc. Aceste imagini
se potrivesc deosebit de bine cu această Evanghelie, al cărei scop constă în a
revela natura Fiului lui Dumnezeu.
Clasificarea parabolelor este dificilă. Unele dintre ele ar
trebui puse sub mai multe rubrici diferite. Domnul le repeta adeseori, sau
relua câte o temă asemănătoare şi o trata în mai multe variante, potrivit
împrejurărilor, după felul ascultătorilor, sau după adevărul pe care voia să-l
accentueze. Vezi, de exemplu, pilda talanţilor şi a polilor; pilda ospăţului
cel mare şi cea a nunţii fiului de împărat. Anumite parabole sunt adevărate
povestiri care ar putea să înceapă cu "A fost odată...". Altele sunt
mai scurte.
Putem clasa cele 34 pilde ale lui Isus, urmând ordinea
cronologică în care au fost rostite. Apoi vom adăuga o listă cu alte ilustrări
parabolice, dintre care mai multe sunt denumite pilde, fie de anumiţi
comentatori, fie de Evangheliştii înşişi.
Dintre pildele propriu zise, trei sunt comune sinopticelor:
Semănătorul, bobul de muştar şi vierii. Altele patru se găsesc în câte două
evanghelii. Din restul celorlalte, una se găseşte numai la Marcu, din cinci în
total: cea a seminţei care creşte fără să se ştie cum. Matei redă zece pilde
care îi sunt proprii, iar Luca şaisprezece. Deci sunt:
10 pilde care să găsesc numai la Matei
1 pildă numai la Marcu 16 pilde numai la Luca
4 pilde în două evanghelii
3 pilde care se află în trei evanghelii
34 în total
Pilde din perioada lucrării în Galilea, rostite la Capernaum
sau în împrejurimi:
1. Semănătorul
2. Neghina
3. Grăuntele de muştar
4. Aluatul
5. Comoara ascunsă
6. Mărgăritarul de mare preţ
7. Mreaja
8. Sămânţa care creşte fără să se ştie cum
9. Casa întemeiată pe stâncă
10. Robul cel nemilos
11. Cei doi datornici
(capitolele) Matei 13 13 13 13 13 13
13
7 18
Marcu 4
Luca
13 13
Pilde din ultima perioadă a lucrării lui Isus, când călătorea
din Galilea spre Ierusalim
12. Samariteanul cel bun
13. Prietenul supărător
14. Bogatul cel nebun
15. Robii care veghează
16. Ispravnicul credincios
17. Smochinul neroditor
13
10 11 12 12 12 13
(capitolele) Matei
|
Marcu
|
Luca
|
|
|
14
|
|
|
14
|
18
|
|
15
|
|
|
15
|
|
|
15
|
|
|
16
|
|
|
16
|
|
|
17
|
|
|
18
|
|
|
18
|
rezecelea 20
|
|
|
i fiul im
|
|
19
|
isalilil
21
|
|
|
21
|
12
|
20
|
22
|
|
|
25
|
|
|
25
|
|
|
5,6
|
4
|
8, 11
|
9
|
2
|
5
|
|
|
6
|
11
|
|
7
|
12
|
3
|
11
|
13
|
|
|
ea 15
|
7
|
|
|
|
14
|
|
|
14
|
25
|
|
|
18. Oaspeţii pretenţioşi
19. Ospăţul cel mare
20. Oaia pierdută
21. Leul de argint pierdut
22. Fiul risipitor
23. Ispravnicul necredincios
24. Bogatul cel rău şi Lazăr
25. Robii netrebnici
26. Văduva supărătoare
27. Fariseul şi vameşul
28. Lucrătorii din ceasul al unsprezecelea
29. Polii
Pilde din ultimele zile la Ierusalim
30. Cei doi fii
31. Vierii
32. Nunta fiului de împărat
33. Cele zece fecioare
34. Talanţii
Alte ilustrări parabolice
Sfeşnicul
Haina nouă, burdufurile noi
Orbii
Copiii care cântă cu fluierul
Omul mai tare
Gospodarul
Ceea ce intră în gură şi iese din ea
Turnul de zidit
Împăratul care pleacă la război
Oile şi caprele
Anumite parabole sunt adresate mulţimilor, altele sunt spuse
ucenicilor. Isus dă cu plăcere o explicaţie ucenicilor în particular, când I-o
cer ei, de exemplu, la pildele semănătorului, neghinei, sau despre ce intră în
gură şi ce iese din ea.
Matei 13 adună pildele frapante despre Împărăţia lui
Dumnezeu. Un alt grup este cel al pildelor din Luca 15, cu oaia, cu leul de
argint şi cu fiul pierduţi şi regăsiţi.
Mai multe asemănări din perioada ultimilor călătorii ale lui
Isus spre Ierusalim au o aplicaţie personală, individuală. Le redă mai ales
Luca, arătând un interes special pentru indivizi. În general, pildele din Luca
privesc mai ales morala, conduita, precum şi harul lui Dumnezeu. Cele din Matei
(care este Evanghelia Împărăţiei) sunt mai teocratice, maiestuoase, adeseori în
legătură cu judecata.
Pildele rostite de Isus chiar înainte de a muri, redate mai
ales de Matei, au şi un sens profetic şi istoric marcant, pe lângă sensul lor
spiritual.
Să notăm şi contrastele de care Domnul Se foloseşte mereu:
fariseul şi vameşul, săracul şi bogatul; vorbeşte de neghina şi sămânţa bună;
de fiul risipitor şi de fiul cel mare, etc.
În fine, să ne reamintim că toate acţiunile lui Isus, mai
ales minunile Lui, erau parabole în fapte: comparând, de exemplu, blestemarea
smochinului cu pilda smochinului neroditor.
INTERPRETAREA PILDELOR
Este indispensabilă sesizarea unor principii esenţiale
pentru interpretarea corectă a pildelor:
1. Pilda ilustrează un adevăr central, care trebuie căutat
în primul rând.
Cum să găsim acest adevăr central?
a) Cheia
este dată adeseori, fie printr-o introducere, fie prin concluzia istorisirii.
Vezi introducerea pildei cu fariseul şi vameşul; Isus vrea să avertizeze
contra propriei îndreptăţiri, contra orgoliului: „A mai spus şi pilda aceasta
pentru unii care se încredeau în ei înşişi că sunt neprihăniţi, şi dispreţuiau
pe ceilalţi" (Luca 18:9). Concluzia pildei cu cele zece fecioare arată că
Cristos vrea să-i stimuleze pe ucenici să stea de veghe aşteptându-I revenirea:
„Vegheaţi dar, căci nu ştiţi ziua, nici ceasul în care va veni Fiul
omului" (Matei 25:13). Această pildă nu se poate interpreta altfel, fără a
forţa sensul textului.
b)
Trebuie considerat contextul parabolei şi împrejurările în care a fost rostită.
Cele trei minunate pilde din Luca 15 (oaia pierdută, leul de argint pierdut şi
fiul risipitor) urmează versetelor 1 şi 2 în care citim: „Toţi vameşii şi
păcătoşii se apropiau de Isus ca să-L asculte. Şi fariseii şi cărturarii
cârteau şi ziceau: „Omul acesta primeşte pe păcătoşi şi mănâncă cu ei".
Adevărul central al acestor trei povestiri vorbeşte despre valoarea pe care o
are în ochii lui Dumnezeu păcătosul cel mai decăzut, şi despre modul Lui de a-l
căuta cu iubire.
c) Spre a
descoperi adevărul central, trebuie să ţinem seama că acesta se poate găsi fie
în ansamblul tabloului, fie într-un singur element al comparaţiei. De exemplu,
în pilda aluatului sau în pilda cu sămânţa care creşte fără să se ştie cum,
învăţătura priveşte calitatea particulară a aluatului sau a seminţei. Restul
este secundar.
2. Odată ce adevărul central este stabilit, punctele secundare
nu trebuie interpretate decât în măsura în care pun adevărul central în relief.
Nu toate amănuntele unei pilde sunt semnificative. Ele pot servi
câteodată numai la îmbogăţirea şi împodobirea povestirii. În acest caz, nu li
se poate atribui o semnificaţie simbolică adâncă. Un exemplu de interpretare
forţată ne este dat cu privire la pilda samariteanului cel bun. Unii
comentatori antici şi-au închipuit că hanul este Biserica şi că cei doi lei
daţi hangiului sunt cele două taine ale botezului şi Cinei!
3. Să nu facem dintr-o parabolă baza unei doctrine întregi.
Parabolele sunt doar ilustrări; ele nu conţin în ele însăşi
tot adevărul. Ele pot, pe de altă parte, să confirme o doctrină clar învăţată,
sau să conţină un embrion de învăţătură. Dar a trage din pilda fiului
risipitor, de exemplu, o doctrină completă a mântuirii, ar fi să forţăm
revelaţia biblică. Astfel, anumiţi critici au pretins că jertfa ispăşitoare a
lui Isus nu este indispensabilă, pentru că în această pildă iertarea s-a
dăruit numai ca răspuns la rugăciunea de pocăinţă.
4. O pildă poate avea mai multe interpretări.
Interpretarea unei pilde poate fi istorică, profetică sau spirituală.
Când mai multe interpretări sunt posibile, ele nu trebuie să se contrazică, ci
să se întregească.
OBSERVAŢII DESPRE CÂTEVA PILDE
Pildele Împărăţiei
Noi grupăm sub acest titlu pildele care încep cu aceste
cuvinte: „Împărăţia lui Dumnezeu se aseamănă cu"... Matei redă
douăsprezece dintre ele (dintre care şapte se află în capitolul 13) iar Marcu,
una.
Matei 13: Şapte pilde despre Împărăţie
Matei 18: Robul nemilos
Matei 20: Lucrătorii din ceasul al unsprezecelea
Matei 22: Nunta fiului de împărat
Matei 25: Cele zece fecioare şi talanţii
Marcu 4: Sămânţa care creşte fără să se ştie cum.
Să mai reamintim aici că numai Matei întrebuinţează expresia
"Împărăţia cerurilor" ca să vorbească de "Împărăţia lui Dumnezeu".
Aceste două expresii au un sens identic. Matei, care scria pentru iudei, ne-a
păstrat acest fel tipic evreu de a se exprima, de care şi Isus S-a folosit
adeseori. Iudeii, într-adevăr, nu rosteau numele lui Dumnezeu, de frică să
nu-L profaneze, ci-L înlocuiau cu diverse circumlocuţiuni.
În Matei 13, primele patru pilde sunt adresate mulţimii, iar
ultimele trei, ucenicilor. Pilda grăuntelui de muştar, cea a aluatului, cea a
comorii ascunse şi cea a perlei de mare preţ au dat loc mai multor interpretări
destul de diferite:
Grăuntele de muştar. Interpretarea tradiţională vede în
această pildă dezvoltarea Împărăţiei lui Dumnezeu, începând aproape neobservat.
Isus S-a comparat într-o altă Evanghelie cu un grăunte de grâu care cade în
pământ şi moare, ca să aducă apoi multă roadă (Ioan 12:24). După un început
slab, Evanghelia a propăşit în lumea întreagă (Coloseni 1:6). Aceasta
aminteşte de pietricica din visul lui Nebucadneţar, care devine un munte mare
(Daniel 2:35, 44-45).
O altă interpretare vede în planta devenită "un
copac" (pe când muştarul este doar o legumă cu ramuri multe) dezvoltarea
anormală a Bisericii, unde s-au strecurat compromisuri, erori şi Duşmanul.
Păsările l-ar reprezenta pe cel rău, ca şi în pilda semănătorului. Astfel Isus
ar vesti pericolele şi corupţia care vor invada Biserica mai târziu.
Aluatul. Pilda aluatului completează pilda grăuntelui de
muştar. Aluatul, mic din punct de vedere cantitativ, poate simboliza puterea
Evangheliei pătrunzând şi prelucrând plămădeala lumii, până în ziua când va fi
gata să treacă prin cuptorul judecăţii. Nu toată plămădeala devine aluat, ci
ea este impregnată de el. Evanghelia va influenţa întreaga lume, dar nu toţi
oamenii vor deveni creştini.
Alţi comentatori văd în aluat simbolul corupţiei care
invadează creştinătatea şi atrage judecata asupra ei (vezi 1 Corinteni 5:6-8 şi
2 Tesaloniceni 2:3).
Comoara ascunsă şi mărgăritarul de mare preţ. Şi acestor
două pilde li s-au dat interpretări diferite. Pe de o parte, omul care găseşte
comoara şi negustorul care descoperă perla, reprezintă ucenicul care renunţă
la sine însuşi şi la tot ce are ca să-L urmeze pe Isus. Pe de altă parte, se
vede însuşi Cristosul care a abandonat totul ca să vină să răscumpere Biserica
prin jertfa Lui.
Unii comentatori mai socotesc şi o a opta pildă în Matei
13:asemănarea din versetul 52 cu cărturarul "care a învăţat ce trebuie
despre Împărăţia cerurilor", sau literalmente "devenit ucenic al Împărăţiei
cerurilor". Apare numai la Matei funcţionarul vămilor, care poate îşi
aduce aminte de fosta lui meserie. S-a spus că acest verset este
"semnătura discretă" a lui Matei. "Lucrurile vechi" erau
acelea pe care Dumnezeu le revelase sub Legământul cel vechi, prin conştiinţă
şi prin Lege. Iar "lucrurile noi" sunt acelea pe care Isus a venit să
ni le aducă, toate fiind scoase din aceeaşi comoară divină.
Învăţătura Domnului despre Împărăţie era cu totul diferită
de concepţiile contemporanilor Săi. Iudeii aşteptau un eveniment politic,
eliberarea de sub ocupant, o domnie imediat glorioasă. Isus le vorbeşte despre
adevăruri spirituale, despre felul în care omul ascultă şi primeşte Cuvântul
lui Dumnezeu. Ei aşteptau ceva vizibil, care să vină deodată, stabilindu-se
numaidecât. Cristos îi învaţă că Împărăţia începe umil prin moartea pe pământ a
unui grăunte de-abia vizibil, care apoi creşte însă până depăşeşte toate
celelalte plante. Ucenicilor le descoperă în cerc restrâns condiţiile de
intrare în Împărăţie, preţul pe care fiecare, individual, trebuie să-l
plătească (compară Matei 19:21 cu Luca 14:26-33).
Să notăm în sfârşit că jumătatea din cele 12 pilde ale lui
Matei despre Împărăţie precizează stabilirea acestei împărăţii, la o vreme când
se vor da răsplăţile, când se va rosti judecata, când cei buni vor fi separaţi
de cei răi în mod definitiv (ca în exemplul neghinei, mrejei, lucrătorilor din
ceasul al unsprezecelea, etc.).
Pildele repetate
Este interesant să cercetăm pildele pe care Isus le-a
repetat, şi felul Lui de a trata în mod diferit acelaşi subiect. Variantele
conţinute în pildele polilor şi a talanţilor, sau în cele cu ospăţul cel mare
şi cu nunta fiului de împărat, arată ce bine ştia Domnul cum să potrivească o
expunere ascultătorilor şi împrejurărilor, dezvoltând un aspect al adevărului
sau altul, după scopul pe care-l urmărea El.
Cristos a rostit pilda polilor puţin înainte de sosirea Lui
la Ierusalim (Luca 19). Ea are un caracter profetic marcant. Isus prezice
"plecarea" Sa, precum şi întoarcerea Sa, cu toată perioada de
încercare care desparte aceste două evenimente. În această vreme, robii Lui
trebuie să valorifice bunurile Stăpânului lor. Folosindu-Se de un fapt divers
contemporan, şi anume de solia trimisă împotriva lui Arhelau de către cei care
nu voiau ca el să domnească asupra lor, Domnul vesteşte judecata pe care
Israel o va îndura pentru că l-a respins pe Mesia (Luca 19:14, 27). O prezicere
asemănătoare este conţinută în istorisirea cu nunta fiului de împărat (vezi
Matei 22:7). Prima pedeapsă a lovit pe popor în anul 70, când Ierusalimul a
fost distrus, dar ansamblul acestor două pilde priveşte judecata care va avea
loc pentru toţi oamenii din lumea întreagă când Cristos va reveni în glorie.
Pilda talanţilor (Matei 25) n-a fost rostită în public ca
cea a polilor, ci în particular, pentru ucenici, puţine zile înaintea morţii
lui Isus. Ea urmează după aceea a celor zece fecioare şi arată că aşteptarea
venirii Stăpânului nu este doar o contemplare, ci o slujire activă. Valoarea
talantului este mult mai mare decât cea a unui pol; este interesant să observăm
deci că Matei, obişnuit să lucreze cu sume mari, ne-a redat mai degrabă pilda
talanţilor decât cea a polilor.
În parabola lui Luca, fiecare primeşte o sumă identică, un
pol, care poate simboliza Evanghelia harului. Robii valorifică aceşti bani în
proporţii variate. Diferenţa de randament ne aduce aminte de pilda
semănătorului, unde un grăunte aduce o sută, altul cinzeci, altul treizeci de
boabe.
În pilda lui Matei, robii primesc sume diferite, dar fiecare
le dublează. Accentul este pus, nu pe diferenţa cantitativă a rezultatelor, ci
pe fidelitatea fiecărui rob în a valorifica ceea ce primise. Fiecare este
lăudat şi răsplătit de Stăpânul lor în acelaşi fel.
Pilda marelui ospăţ (Luca 14) a fost rostită în particular,
cu ocazia unei mese la un fruntaş al fariseilor. Notaţi scuzele celor poftiţi,
cauzate de lucruri legitime în sine, care totuşi îi împiedică să intre în Împărăţie:
afacerile, avuţiile, munca, relaţiile şi afecţiunile pământeşti. Cei poftiţi
mai întâi reprezintă pe iudeii şi oamenii evlavioşi din vremea aceea, cum era
şi fariseul la care Isus stătea la masă. După ei au fost poftiţi tocmai cei pe
care aceşti oameni pioşi îi dispreţuiau: păcătoşii, ticăloşii. Imaginea
ospăţului care simbolizează legătura cu Dumnezeu şi bucuria mântuirii se
regăseşte în toată Biblia.
Pilda nunţii fiului de împărat (Matei 22) o povesteşte
Cristos în Templu câteva zile înaintea morţii Sale. Ea conţine un element
profetic despre dărâmarea Ierusalimului (v. 7); arată de fapt şi o a doua
alegorie: povestirea cu omul fără haină de nuntă. Acest veşmânt, dat în mod
gratuit tuturor nuntaşilor, după obiceiul oriental, reprezintă haina dreptăţii
pe care Isus ne-a câştigat-o prin jertfa Lui. El o oferă tuturor oamenilor.
Pilda ispravnicului necredincios
Această pildă, adeseori criticată, prezintă o aparentă dificultate
de interpretare (Luca 16). Isus, într-adevăr, pare că dă de exemplu un om care
a acţionat rău. Totuşi, nu frauda acestui om este lăudată de Cristos, ci
prevederea lui. În domeniul lui propriu, care este pământesc, ispravnicul se
gândeşte la viitor şi caută să-şi facă rost de prieteni. Dar în domeniul
spiritual, oamenii nu se preocupă de viitorul lor veşnic, nici nu caută să-şi
găsească prieteni pentru cer. Domnul redă în versetele 8 până la 13 aspectul
dublu al povestirii Lui:
a)
Bogăţiile sunt nedrepte; ele reprezintă pe Mamona, zeul nedreptăţii, al banului.
Omul trebuie să le întrebuinţeze pentru a face binele, a ajuta pe alţii şi
astfel să-şi facă prieteni în lumea de dincolo.
b)
Trebuie să fim credincioşi aici jos, în lucrurile cele mai mici, îndeosebi în
afacerile cu bani, dacă vrem să beneficiem mai târziu de bogăţiile adevărate,
de cele cereşti. Aceasta arată că Isus este departe de a aproba necinstea
ispravnicului. Bogăţiile pământeşti ne sunt date cu împrumut, ele sunt
"bunul altuia". După moarte nu le putem lua cu noi. În veşnicie, vom
primi bunuri care ne vor aparţine cu adevărat (v. 12). Mai comparaţi învăţătura
acestei pilde şi cu Matei 25:34-40.
CHESTIONARUL VIII
A. Întrebări despre materia cursului
1. Daţi definiţia pildei (parabolei).
2. Subliniaţi două avantaje ale pildei, cele care vă par mai
importante:
a)
b)
3. De când începe Isus să dea învăţătură mai ales prin
pilde?
4. Cum aplică Isus învăţătura Sa prin pilde, folosind
principiul în Luca 8:18?
5. Citaţi o pildă pe care Isus a adresat-o mulţimilor:
a) În
Galilea
b) În drum spre Ierusalim
Care sunt cele trei pilde pe care le găsim în toate trei Evangheliile
sinoptice?
c)
d)
e)
6. Indicaţi o parabolă rostită de Isus:
a) mai ales ca să-i răspundă lui Petru
b) ca să
răspundă unui om din mulţime
c) spre
a-l învăţa pe un fariseu;.
d) spre
a-l învăţa pe un învăţător al Legii
7. Care sunt parabolele care privesc rugăciunea?
8. Care parabole vorbesc despre slujirea creştină?
9. a) După care incidente a rostit Isus pilda lucrătorilor
din ceasul al unsprezecelea?
b) Ce
adevăr voia El să sublinieze?
10. Citaţi două pilde în care Luca zugrăveşte harul lui Dumnezeu:
a)
b)
Citaţi şi două pilde ale lui Matei, care vorbesc despre
judecată:
a)
b)
11. Daţi o scurtă explicaţie personală a ilustraţiei vinului
şi burdufurilor noi.
12. Ce reprezintă "sfeşnicul" de care vorbeşte
Isus în Matei 5:15-16; 6:22-23 şi Luca 8:16; 11:33-36?
a)
b)
13. Indicaţi patru contraste izbitoare din parabole, în plus
faţă de cele care sunt menţionate în prezenta carte:
a)
b)
c)
d)
14. Citaţi trei acţiuni ale lui Isus (lăsând de o parte minunile)
care prezintă o valoare de exemplu:
a)
b)
c)
15. Examinaţi contextul, introducerea şi concluzia pildei
văduvei stăruitoare. Pentru care temă de rugăciune particulară vrea Isus să ne
înveţe credinţa şi stăruinţa?
16. a) Câte "pilde ale Împărăţiei" propriu zise
redă Matei?
b) Care
pilde ale Împărăţiei descriu mai ales aspectul prezent al Împărăţiei şi
creşterea ei?
17. a) Ce temă istorică şi profetică este conţinută în pilda
polilor?
b) Care
altă pildă conţine şi ea o proorocie asemănătoare, cu privire la acelaşi
eveniment?
18. Rezumaţi pe scurt învăţătura dată de pilda ispravnicului
necredincios despre bogăţii:
a) Ale
cui sunt ele?
b) Cum să
ne folosim de ele?
c) Ce se
va întâmpla în lumea viitoare?
19. Ce învăţătură ne este dată despre Dumnezeu:
a) În pilda fiului risipitor? Vezi atitudinea tatălui către
fiul risipitor şi către fiul cel mai mare
b) Dar în
pilda nunţii fiului de împărat?
20. Daţi pe scurt explicaţia dvs. despre ilustraţia împăratului
care pleacă la război.
B. Studiu biblic personal
De recitit cu atenţie pildele care îmi sunt cel mai puţin cunoscute.
1. Faceţi o listă cu pildele rostite în timpul ultimei părţi
ale lucrării lui Isus, în timpul călătoriei din Galilea la Ierusalim (afară de
pildele Nr. 23, 24, 26 şi 28 din carte, pag. 151). Indicaţi care este adevărul
central prezentat de fiecare dintre ele.
2. După "pildele Împărăţiei", scoateţi în evidenţă
câteva principii ale Împărăţiei lui Dumnezeu:
a) Cum
începe ea? Notaţi condiţiile începutului ei, de partea omului şi de partea lui
Dumnezeu.
b) Care
sunt caracteristicile dezvoltării ei? (Din punct de vedere al individului, în
viaţa omului; şi din punct de vedere colectiv, al Evangheliei şi al
credincioşilor în lume).
c) La ce
duce această dezvoltare (aspectul viitor al Împărăţiei)?
d) După
care principiu vor fi date răsplătirile sau pedepsele?
e) Cine
va fi exclus din Împărăţie?
3. Studiaţi pilda cu bogatul nemilos şi Lazăr. Ce ne învaţă
ea despre soarta omului după moarte şi despre lumea de dincolo?
C. Aplicaţie practică
1. 2. 3. A indica trei aplicaţii luate din pilde care m-au
izbit prin noutate sau pe care trebuie în mod particular să le pun în practică
şi să le cred.
4. Cărui personaj din pilde am eu tendinţă să-i seamăn cel
mai mult?
5. De învăţat pe dinafară şi de copiat Luca 11:9-10 şi
12:35-36.
RĂSPUNSURI LA CHESTIONARUL VIII
A. Despre materia cursului
1. Este o comparaţie care conţine un element de povestire
şi exprimă un adevăr spiritual.
2. De exemplu:
a) ea prezintă adevărul într-un mod simplu, viu, concret;
b) Are
avantajul că este uşor de memorat.
3. Cam de la mijlocul lucrării Lui, încolo, când Isus întreprinde
mai sistematic instruirea unui număr limitat de ucenici.
4. Pilda îmbogăţea pe cel cu inima atentă, dar pe cei care
nu voiau să asculte îi lăsa să se împietrească şi să piardă astfel puţina
pricepere spirituală pe care o mai puteau avea.
5. De exemplu:
a) semănătorul;
b) polii;
c) semănătorul;
d) vierii;
e) bobul de muştar.
6. a) Robul cel nemilos;
b) bogatul cel nebun;
c) cei doi datornici;
d) samariteanul cel bun.
7. Rugăciunea şi modul de a te ruga sunt ilustrate mai ales:
în pildele robului cel nemilostiv; prietenului cel insistent; văduvei
supărătoare; fariseului şi vameşului; cele zece fecioare şi robii care veghează
(veghere şi rugăciune).
8. Slujirea creştină este ilustrată mai ales: de pilda robilor
ce veghează; a ispravnicului credincios; a robilor netrebnici; a lucrătorilor
din ceasul al unsprezecelea; a polilor şi talanţilor. Se pot adăuga pildele
samariteanului cel milostiv; smochinului neroditor; celor doi fii; vierilor şi
celor zece fecioare.
9. a) După incidentul cu tânărul bogat şi cuvântul lui Petru
afirmând că ucenicii lăsaseră totul ca să-L urmeze pe Isus.
b) Matei
19:30 şi 20:16.
10. De exemplu:
a) Fiul risipitor;
b) cei doi datornici;
c) robul cel nemilostiv;
d) nunta fiului de împărat.
11. Vinul cel nou reprezintă viaţa nouă pe care Isus a venit
s-o descopere oamenilor. Tot ce era El, ceea ce învăţa, nu putea să rămână
închis în formele legaliste ale tradiţiei evreieşti (burdufurile vechi), ci
inaugura Legământul cel nou, era harului şi a libertăţii (burdufurile noi).
12. a) Sfeşnicul reprezintă conştiinţa omului, centrul
cunoştinţelor şi al voinţei lui;
b) viaţa
şi mărturia creştină. Ascultarea de Cuvântul lui Dumnezeu (Luca 8:16-18).
13. De exemplu:
a) Peştii buni şi cei răi;
b) fecioarele înţelepte şi cele neînţelepte;
c) casa zidită pe nisip şi cea zidită pe stâncă;
d) stăpânul cel milos şi robul cel nemilos.
14. Isus a dat următoarele pilde vii prin acţiunea sa personală,
de exemplu:
a) spălând picioarele ucenicilor;
b) izgonind pe negustori din Templu;
c) prezentând un copilaş ucenicilor.
15. Ca să se ceară revenirea lui Cristos, izbăvirea finală
şi judecata lui Dumnezeu asupra tuturor necredincioşilor.
16. a) Douăsprezece (a douăsprezecea, cea a talanţilor, este
legată de cea a celor zece fecioare şi-i urmează, deşi nu începe cu cuvintele
precise: „Împărăţia lui Dumnezeu se aseamănă cu"...).
b)
Semănătorul, bobul de muştar, aluatul, sămânţa care creşte fără să se ştie cum,
comoara ascunsă, mărgăritarul de mare preţ.
17. a) Prezicerea judecăţii care va cădea peste poporul
iudeu în anul 70.
b) Nunta
fiului de împărat (Matei 22:7).
18. a) "Lucrul altuia", deci date cu împrumut;
b) ca
ispravnic, fiind credincios în amănuntele cele mai mici;
c) noi
vom avea bogăţii proprii, adevărate.
19. Printre altele:
a) Dumnezeu lasă pe om liber să se depărteze de El, cu bunurile
cu care l-a copleşit. Răbdarea Lui, aşteptarea pocăinţei. Dragostea Lui care
previne şi iartă pe cel care se căieşte (fără să micşoreze gravitatea răului:
„Fiul meu era mort"). Dragoste şi răbdare pentru cel care se crede om
drept: tatăl nu-l sileşte să intre.
b)
Stăruinţă în oferta Lui, până când harul Său este oferit altora. Pedepsirea
vinovaţilor împietriţi şi judecata celor care L-au dispreţuit.
20. În lupta creştină, trebuie să fii pregătit să-ţi
sacrifici viaţa. Cristos nu poate avea ca urmaşi decât oameni care sunt gata să
renunţe la totul, şi nu unii care s-ar învoi cu duşmanul. Alţii văd în această
parabolă necesitatea de a capitula fără condiţie în faţa lui Cristos.
B. Studiu biblic personal
1. Câteva pilde şi adevărurile pe care le ilustrează.
Samariteanul cel bun: mărinimia şi dragostea de aproapele
meu (eu sunt aproapele altuia, Luca 10:36). Oamenii dispreţuiţi merg înaintea
celor religioşi.
Prietenul supărător: Cereţi şi Dumnezeu vă va da lucruri
bune.
Bogatul nebun: este nebunie să fii bogat numai pentru tine
însuţi, iar nu pentru Dumnezeu.
Robii veghetori: a veghea şi a ne ruga, ca să fim gata
pentru revenirea lui Isus Cristos pe neaşteptate.
Ispravnicul credincios: importanţa de a împlini lucrarea
încredinţată fiecăruia, serviciul creştin, cu fidelitate, fără a slăbi.
Smochinul neroditor: răbdarea lui Dumnezeu este mare, dar va
avea un sfârşit. Necesitatea pocăinţei şi a rodniciei.
Oaspeţii pretenţioşi: smerenia (Luca 14:11).
Ospăţul cel mare: cei aleşi (poporul evreu, oamenii
evlavioşi) vor fi înlocuiţi în Împărăţie prin aceia pe care-i dispreţuiesc (păgânii).
Oaia pierdută, leul pierdut: dragostea lui Cristos care
caută pe cei pierduţi şi bucuria Lui de a-i regăsi.
Fiul risipitor: iertarea Tatălui dată celor care se pocăiesc
(ce este adevărata pocăinţă). Cei trufaşi se exclud ei înşişi din bucuria Împărăţiei.
Robii netrebnici: slujirea creştină nu ne câştiga nici un
merit. Necesitatea smereniei şi a consacrării totale.
Fariseul şi vameşul: inima umilă şi pocăită, iar nu cea
trufaşă a celui ce se crede că este drept, obţine îndreptăţirea.
Polii: necesitatea de a fructifica darurile şi bunurile
primite de la Dumnezeu, cu fidelitate. Dacă nu, vom fi respinşi, pierduţi.
2. a) Cum începe Împărăţia?
De partea omului: trebuie o inimă pregătită, arată, fără
spini sau pietre, pentru a asculta şi a înţelege Cuvântul lui Dumnezeu.
Mântuirea trebuie căutată (Matei 13:45) şi odată găsită, să ne ducă la o
renunţare totală de sine pentru a o stăpâni, acceptând să-I slujim Domnului, să
răspundem la invitaţia la ospăţ şi să ne îmbrăcăm cu haina de nuntă pe care
ne-o oferă.
De partea lui Dumnezeu: El seamănă Cuvântul Său, îl
descoperă oamenilor. El sădeşte fiii Împărăţiei în lume, pescuieşte oameni. El
cheamă lucrători, pofteşte oaspeţi, dă fiecăruia talanţi de valorificat. El
dăruie ceea ce are El mai preţios ca să răscumpere pe cei pierduţi (a doua interpretare
a textului din Matei 13:45-46).
b) Cum se
dezvoltă Împărăţia?
Caracteristicile dezvoltării Împărăţiei, pentru creştinul
individual cât şi pentru Biserică, sunt cele ale creşterii şi ale luptei.
Dezvoltarea vieţii lui Dumnezeu într-o inimă omenească poate fi oprită,
înăbuşită prin lipsa de stăruire, de veghere, de slujire, prin îngrijorări sau
alte interese, prin persecuţii. Ajunsă însă la deplină maturitate poate purta
multă roadă. Prin creşterea Bisericii şi a Evangheliei, Împărăţia se face din
ce în ce mai vizibilă, dar amestecarea celor buni cu cei răi creează un
conflict continuu (neghina, mreaja), care durează atât timp cât judecata finală
încă nu a intervenit. Din punct de vedere individual cât şi colectiv, există
puterea lucrării lui Dumnezeu, a Cuvântului Său, care încolţeşte şi creşte,
fără efortul omului; iar pe de altă parte, este şi lupta împotriva răului.
c) Întreaga
evoluţie ajunge la un conflict final, la seceriş, la sosirea mirelui după o
absenţă lungă, la închiderea uşilor, la selecţionarea celor buni de cei răi, la
distribuirea plăţilor, la momentul de a da socoteală despre felul cum am
slujit.
d) Iertarea
va fi dată celor care au iertat din toată inima, dar nu celorlalţi. Orice
pricină de păcătuire se va elimina. Domnul va răsplăti cu bunătate şi dărnicie,
chiar şi pe cei de pe urmă. Aceştia vor fi adeseori cei dintâi.
El va lăuda în mod egal pe toţi lucrătorii credincioşi.
e)
Excluşi din Împărăţie vor fi toţi cei care săvârşesc răul; cei care vor fi
refuzat să intre sau care au dispreţuit condiţiile divine (haina de nuntă); cei
care n-au crezut Cuvântul; cei care nu au iertat; cei care au fost prea ocupaţi
cu interesele şi cu grijile lor pământeşti; cei care n-au vegheat; cei care
n-au adus roade nici n-au valorificat darurile lui Dumnezeu; cei care L-au
criticat, etc.
3. Pilda bogatului nemilostiv şi Lazăr (învăţătură despre
lumea de dincolo).
Două destine sunt descrise după moarte: cerul (sânul lui
Avraam: după o expresie evreiască indicând cerul), unde cel drept este mângâiat
după încercările lui, şi iadul, unde cel rău suferă chinuri crude, care nu pot
fi alinate.
Nici urmă de purgatoriu, încă mai puţin de vreo reincarnare
pe pământ. Nici o nimicire a fiinţei, nici inconştienţă: după moarte, oamenii
îşi păstrează personalitatea, se recunosc unii pe alţii şi pe nume, vorbesc,
îşi aduc aminte de cei vii, adică sunt pe deplin conştienţi şi îşi pot comunica
(vezi suferinţele conştiente ale bogatului nemilos).
Îngerii aduc sufletul celor drepţi în cer.
Nici o posibilitate trecerii între iad şi cer sau viceversa,
nu există; deci destinul este fixat după moarte. Prăpastia între iad şi cer
fiind de netrecut. Din iad însă se poate întrezări cerul şi cei drepţi; se pot
schimba câteva vorbe. Remuşcările bogatului rămân neroditoare, căci este prea
târziu şi cu atât mai greu de suportat.
Bogăţiile şi bunurile materiale nu mai au nici o valoare în
lumea de dincolo.
Cel care este în iad, nu poate reveni pe pământ ca să
adreseze un mesaj celor vii, şi nici din cer nu se poate trimite cineva.
Bogatul nemilostiv nu mai poate face nimic pentru cei vii ai săi.
Marea importanţă a Scripturilor (pentru noi: Biblia întreagă).
Cunoştinţa despre Dumnezeu primită de oameni pe pământ, va osândi pe cei
necredincioşi în lumea de dincolo; iar Scriptura, revelaţia lui Dumnezeu prin profeţi, este
de-ajuns aici jos pentru a ne descoperi calea salvării; este mai importantă şi
mai puternică decât o apariţie supraomenească pentru a ne bizui viaţa noastră
pe promisiunile demne de toată încrederea ale lui Dumnezeu, oferite tuturor
oamenilor prin Evanghelia Sa.
C. Aplicaţie practică
1-4 Răspunsurile la aceste întrebări sunt de dat direct de
dvs. lui Dumnezeu.