CAPITOLUL IV
Viaţa şi lucrarea lui Cristos
Evangheliile ne dau foarte puţine indicaţii care ar permite
să precizăm datele vieţii lui Isus. Scopul lor nu constă într-o istorisire
cronologică, cum obişnuim să găsim la biografi moderni, ci în a revela
adevărurile spirituale ale "Evangheliei", despre persoana şi
învăţătura Domnului nostru.
Luca îşi situează povestirea în contextul istoric, în jurul
anului 27 al erei noastre (Luca 3:1). Ioan scrie despre trei sărbători de Paşti
(2:13; 6:4; 11:55) şi despre alte câteva sărbători evreieşti. Cei mai mulţi
socotesc că lucrarea lui Isus s-a întins pe o durată de aproape trei ani şi
jumătate.
NAŞTEREA ŞI CEI TREIZECI DE ANI DE PREGĂTIRE
Doar Matei şi Luca ne redau amănunte despre naşterea lui
Isus: cel dintâi, din punctul de vedere al lui Iosif, iar al doilea din cel al
Mariei. Matei prezintă genealogia legală a lui Isus prin Iosif. În ea se află,
ca trăsătură principală, menţionarea a patru femei "Nevrednice, dar
graţiate". În Evanghelia după Luca, găsim genealogia naturală, prin Maria,
al cărei bărbat este considerat fiul lui Eli; se crede că acesta a fost tatăl
Mariei. Deci, fie prin mama Sa, fie prin tatăl Său adoptiv, Isus aparţinea
familiei regale din Iuda, moştenitoarea tronului lui David.
Totuşi, părinţii lui Isus sunt oameni săraci, precum reiese
din mai multe detalii. N-au mijloace să-şi poată obţine o locuinţă la Betleem
şi trebuie să se mulţumească cu un staul pentru naşterea Lui. Când îl prezintă
pe copilul lor în Templu (Luca 2:24), ei aduc jertfa săracului (Levitic 12:8),
dar sunt evlavioşi şi credincioşi în sărăcia lor. De Iosif se scrie că era
"un om neprihănit", iar Maria îşi revelează marea ei credinţă când,
prevestindu-i îngerul imensul har care i se va dărui, adică acela de a deveni
mama Domnului, răspunde cu încredere umilă: „Iată, roaba Domnului; facă-mi-se
după cuvintele tale!" (Luca 1:38). Deşi Duhul Sfânt se pogorâse peste ea,
Maria rămâne o femeie care are nevoie de mântuire ca oricare altcineva:
„Mântuitorul meu", aşa îl numeşte ea pe Dumnezeu (vers. 47).
După naşterea lui Isus, pe care au salutat-o îngerii din cer
şi cei umili de pe pământ, Iosif şi Maria rămân vreo şase săptămâni în Betleem,
apoi se duc să prezinte copilul la Ierusalim. Acolo îl întâlnesc pe bătrânul
Simeon, care prezice misiunea universală a lui Mesia cel nou născut, precum şi
opoziţia pe care o va stârni. Peste câteva luni vin magii să se închine
tânărului împărat al iudeilor. Atenţia lui Irod este atrasă prin venirea lor,
iar părinţii fug în Egipt, ca să ocrotească viaţa pruncului. Dar după moartea
despotului, ei revin şi se stabilesc definitiv în Nazaret (Matei 2:23).
Ni-L putem închipui pe Isus, ca pe orice copil evreu din
epoca aceea, mergând la sinagogă de la vârsta de şase ani şi învăţând să
citească din Biblie, adică din Vechiul Testament. A învăţat şi scrisul (Ioan
8:6).
La vârsta de doisprezece ani, tânărul evreu devenea
"fiu al Legii" printr-o ceremonie analoagă unei confirmări. Atunci
era el admis la toate privilegiile religiei, copilăria îi era terminată. Deci,
la doisprezece ani Isus a putut să-Şi însoţească părinţii pentru întâia oară la
Ierusalim, la praznicul Paştilor. De atunci, Se va fi dus acolo în fiecare an,
profitând periodic de cunoştinţele vestiţilor învăţători ai vremii. El Însuşi
nu a putut să studieze (Ioan 7:15), dar, în legătură cu Dumnezeu, S-a făcut mai
învăţat decât toţi învăţătorii cei mai instruiţi. Cuvintele rostite de El în
Templu la vârsta de doisprezece ani: „Oare nu ştiaţi că trebuie să fiu în casa
Tatălui Meu?" (Luca 2:47) ne arată că adolescentul Isus era deja conştient
de relaţia Lui unică cu Dumnezeu, şi de misiunea Lui particulară. Acest
"trebuie" îi va domina toată viaţa, până la marele
"trebuie" al Crucii (Ioan 3:14).
În afara istorisirii lui Luca despre Isus la vârsta de doisprezece
ani, evangheliştii trec sub tăcere toată copilăria şi tinereţea Domnului. Luca
indică doar, ca semn al caracterului Său uman, dezvoltarea fizică şi
intelectuală armonioasă a lui Isus, atât prin legătura Lui personală cu
Dumnezeu, cât şi în relaţiile cu cei din anturajul Său (Luca 2:40, 52).
Se mai ştie că tatăl adoptiv al Domnului nostru era
muncitor, şi anume tâmplar; sau poate zidar, căci cuvântul grecesc tradus de
obicei prin "tâmplar" în Biblia noastră înseamnă "muncitor în
construcţii". Se pare că Isus Şi-a pierdut tatăl destul de devreme; evangheliile
nu-l mai menţionează, ci numai pe Maria, precum şi pe fraţii şi pe surorile
Domnului. Fiind cel mai mare, Isus a reluat meseria părintească (Marcu 6:3) şi
a trebuit să-Şi asume rolul de şef de familie, cu toate răspunderile
implicate.
Câtă răbdare în umilinţa celor treizeci de ani de tăcere şi
de pregătire, îndeplinind datorii monotone, supus, împărtăşind necazurile şi
bucuriile zilnice din viaţa unui sat!
În cele din urmă, când a început Ioan Botezătorul să
predice, a apărut şi Isus în public, la vârsta de vreo treizeci de ani.
Lucrarea Lui a luat o mare amploare, din momentul întemniţării lui Ioan
Botezătorul.
LUCRAREA PUBLICĂ A LUI CRISTOS
Lucrarea publică a lui Isus se poate împărţi în trei perioade:
1) începuturile; 2) lucrarea în Galilea şi apogeul ei; 3) lucrarea în
ţinuturile mai decentrate, din nord şi în Perea. Cristos se sustrage
popularităţii şi în acelaşi timp Se ocupă mai ales să înveţe pe ucenicii Lui.
Începuturile (durează circa un an).
Această perioadă se desfăşoară mai ales în sud, în Iudea, începând
cu botezul şi ispitirea lui Isus; ea se termină, îndată după întemniţarea lui
Ioan Botezătorul, cu călătoria lui Isus spre Samaria şi Galilea.
Isus iese din anonimat la botezul Lui, despre care vorbesc
toate cele patru evanghelii, îndată după aceea îi urmează primii ucenici,
datorită mărturisirii lui Ioan Botezătorul (Ioan 1:35-51). Totuşi, ei încă nu-L
însoţesc permanent pe noul lor învăţător. Doar mai târziu, în Galilea, îi
cheamă Cristos definitiv să părăsească totul şi să-L urmeze (Marcu 1:16-20).
După botezul lui, Isus, înzestrat cu puterea Duhului Sfânt, petrece patruzeci
de zile în pustie, ispitit de diavol.
Singurul evanghelist care nu menţionează ispitirea lui Isus
este Ioan; numai lui, însă, îi datorăm istorisirea celor întâmplate între
ispitire şi începutul propovăduirii Domnului în Galilea (Ioan 1:35-4:42). După
cele patruzeci de zile de încercare, Isus vizitează Cana Galileii cu prilejul
unei nunţi. De acolo coboară la Capernaum, apoi revine de Paşti la Ierusalim.
Procedează la prima curăţire a Templului, are o convorbire noaptea cu Nicodim
şi părăseşte curând cetatea ca să Se ducă pe malul Iordanului. O mulţime de
ucenici L-au urmat chiar atunci; iar câţiva dintre ei botează norodul, după
pilda lui Ioan Botezătorul. Acesta din urmă priveşte cu "o bucurie
deplină" cum merg mulţimile tot mai mult la Isus (Ioan 3:29). "Trebuie
ca El să crească, iar eu să mă micşorez", zice el v. 30). Şi "s-a
micşorat" curând, fiind întemniţat de Irod Antipa.
Când aude vestea aceasta, Isus Se hotăreşte să meargă înapoi
în Galilea şi să predice mai deschis. El călătoreşte atunci prin Samaria, stă
de vorbă cu o femeie samariteancă lângă fântâna lui Iacov şi rămâne câteva
zile ca să evanghelizeze locuitorii din Sihar.
Lucrarea în Galilea şi apogeul ei (se întinde pe aproape un
an şi jumătate).
Când ajunge în Galilea, Isus reia propovăduirea înaintaşului
Său: „Pocăiţi-vă şi credeţi în Evanghelie, Împărăţia cerurilor este
aproape!" (Matei 4:17; Marcu 1:15). Mai întâi, Se duce la Nazaret (Luca
4:16-30), dar acolo este respins de ai Săi; de atunci Se stabileşte la Capernaum.
El cheamă pe mai mulţi ucenici să lase totul ca să-L urmeze.
În timpul acestei de a doua perioade, Domnul călătoreşte
neîncetat prin satele Galileii, învăţând în sinagogi (Matei 4:23; 9:35, etc.).
Mulţimile încep să-L urmeze. El le predică afară, câteodată dintr-o corabie, în
timp ce oamenii se înghesuie pe malul lacului, alteori pe câmp sau pe dealurile şi
munţii din ţinutul acela. De exemplu, El rosteşte vestita "Predică de pe
munte" (Matei 5-7) ale cărei învăţături le-a repetat desigur adeseori, şi
în alte ocazii.
După o noapte de rugăciune, Cristos îşi alege definitiv,
dintre cei care-L urmează, doisprezece ucenici (Marcu 3:14-18); nu vrea să facă
El singur lucrarea, ci îşi ia asociaţi. Nu după mult timp, îi trimite câte doi
să propovăduiască vestea cea bună şi să vindece pe bolnavi în numele Lui. El
Însuşi a săvârşit foarte multe vindecări şi felurite miracole uluitoare, ca de
exemplu învierea unor morţi sau potolirea unei furtuni.
Când a auzit de moartea lui Ioan Botezătorul şi când s-au
întors cei doisprezece ucenici, Isus a vrut să Se retragă într-un loc mai
îndepărtat, dar mulţimile I-au luat-o înainte. Atunci toată ziua El dă
învăţătură, iar seara, săvârşeşte prima înmulţire a pâinilor, hrănind cinci mii
de oameni. Această faptă marchează culmea popularităţii lui Cristos; ea este
raportată de toate cele patru evanghelii. Ioan ne spune că a vrut să-L ia pe
Isus cu sila şi să-L facă împărat. Dar Domnul Se fereşte; îi obligă pe ucenicii
Lui să treacă lacul fără El, şi rămâne singur pe munte ca să Se roage. Mai
târziu, în noapte vine la ei, mergând pe mare, şi-i dă voie lui Petru să-L
întâmpine.
A doua zi, mulţimea care-L caută pe Învăţător, li găseşte
aproape de Capernaum. Acolo îşi rosteşte Domnul cuvântarea Lui despre pâinea
vieţii (Ioan 6:22-71), discurs care face o selecţie printre ascultători: mai
mulţi dintre ei, dintr-o dată decepţionaţi, îl părăsesc (Ioan 6:66).
Lucrarea în ţinuturile mai îndepărtate (durează aproape un
an).
De atunci înainte, Isus caută să scape, pe de o parte de
entuziasmul orb al mulţimilor, iar pe de altă parte de opoziţia tot mai mare,
mânată mai ales de fruntaşii religioşi. Unii văd în El un Mesia cu caracter
politic, un prooroc capabil să le aducă numeroase avantaje materiale; iar
alţii îl denunţă ca pe un hulitor periculos, vrednic de moarte. Deja cu un an
şi jumătate înainte Isus părăsise Iudea, ca să scape de aceştia din urmă. Acum
pleacă, în repetate rânduri, şi mai departe, în ţinuturile din nordul Galileii,
populate de "neamuri" (adică păgâni), sau în Perea, la răsăritul
Iordanului, în timpul acestei ultime perioade, El se dedică în mod special
instrucţiei ucenicilor Săi.
a) Vizite
la nord
Isus străbate ţinuturile Tirului şi ale Sidonului (vezi povestirea
cu femeia canaaneancă, Matei 15:21-28), apoi revine înspre lacul Galileii.
Într-un loc pustiu unde îl înconjoară o mare mulţime, cu bolnavi mulţi, El
înmulţeşte a doua oară pâini şi peşti în chip minunat pentru patru mii de
suflete. Puţin timp după aceasta, pleacă din nou spre nord, în regiunea
Cezareii lui Filip.
Acolo El pune în mod direct ucenicilor întrebarea: „Cine zic
oamenii că sunt Eu, şi cine ziceţi voi că sunt Eu?" Petru îi răspunde prin
frumoasa lui mărturisire de credinţă: „Tu eşti Cristosul, Fiul Dumnezeului
celui viu" (Matei 16:16). Isus descoperă atunci deschis celor doisprezece
ucenici ce fel de Cristos este El: un Mesia care trebuie să sufere şi să-Şi dea
viaţa ca răscumpărare pentru mulţi. Le prevesteşte suferinţele şi moartea Lui.
Umbra crucii se profilează tot mai precis asupra căii Domnului şi învăţătura
Lui îi poartă pecetea: „Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de
sine, să-şi ia crucea şi să Mă urmeze" (Matei 16:24).
Ca punct culminant al experienţelor celor trei ucenici mai
de seamă, Petru, Iacov şi Ioan asistă, în cele din urmă la Schimbarea la faţă a
lui Isus, probabil pe muntele nins al Hermonului, în partea cea mai de nord a
ţării.
b)
Ultimele călătorii ale lui Isus şi lucrarea Lui în Perea (durează circa 6
luni).
Luca ne informează că atunci "când s-a apropiat vremea
în care avea să fie luat în cer, Isus Şi-a îndreptat faţa hotărât să meargă la
Ierusalim" (9:51). El este cel care ne dă cele mai multe detalii despre
ultima parte a lucrării lui Cristos (Luca 9:51 la 19:28). Totuşi, este greu de
stabilit ordinea cronologică a evenimentelor, căci evanghelistul descrie în
repetate rânduri călătoriile Domnului spre Ierusalim, în aceste ultime luni
Isus a călătorit mult.
El Se suie în secret la praznicul Corturilor (Ioan 7:10),
probabil în timp ce cei şaptezeci de ucenici pe care i-a trimis doi câte doi
îşi împlinesc misiunea şi-I pregătesc terenul în locurile pe care El vrea să le
mai viziteze înainte de sfârşit (Luca 10:1).
Este clar, de asemenea, că partea principală din această
perioadă, Isus o petrece în Perea, la răsăritul Iordanului, în locuri mai puţin
frecventate. Împotrivirea iudeilor creşte de-a binelea, dar totuşi mulţimea îl
regăseşte pe învăţător şi-L însoţeşte. Din această epocă datează vindecarea
femeii gârbove de optsprezece ani, tămăduirea celor zece leproşi, povestea
tânărului bogat şi cea a copilaşilor aduşi la El.
Între călătoriile Sale, Isus rămâne în locul unde Ioan
Botezătorul botezase mai întâi, acolo unde El Însuşi îşi începuse lucrarea
(Ioan 10:40). Mai vizitează Ierusalimul de două ori înaintea ultimilor Paşti:
odată cu prilejul sărbătorii înnoirii Templului (Ioan 10:22), iar a doua oară,
vine ca să-l învieze pe Lazăr (Ioan 11). Când fruntaşii religioşi aud de
această ultimă minune, hotărăsc oficial să-L omoare pe Isus (Ioan 11:53).
Cristos Se retrage atunci într-un oraş aproape de pustie, numit Efraim (Ioan
11:54).
În sfârşit, în cursul ultimei Lui călătorii spre capitală,
Isus trece prin Ierihon, unde vameşul Zacheu îl primeşte în casa lui (Luca 19).
În apropierea oraşului, vindecă nişte orbi. Aflând vestea venirii Lui, o mare
mulţime se adună şi îl urmează. Cu câteva zile înainte de a fi pironit pe
cruce, Domnul intră în triumf în Ierusalim, trecând pe la Muntele Măslinilor.
ULTIMA SĂPTĂMÂNĂ
Numeroasele amănunte privind evenimentele care precedă şi
însoţesc răstignirea ne permit să sesizăm importanţa imensă pe care cei patru
evanghelişti o dau morţii şi învierii Mântuitorului.
A doua zi după intrarea Lui triumfală în Ierusalim, Cristos
face un miracol simbolizând judecata, singurul de acest fel din evanghelii:
blestemarea smochinului neroditor, emblemă a neamului iudeu. Pentru toată
lucrarea îndeplinită, de fapt neamul iudeu îl va răstigni pe Mesia al lui, şi
apoi va fi respins el însuşi. Domnul îşi face acum ultima vizită publică la
Ierusalim ca şi prima, cu trei ani înainte: din nou El curăţeşte Templul
înainte de Paşti, izgonindu-i pe negustori în timp ce, în ciuda fariseilor,
copiii îl primesc cu cântece de laudă.
În aceste ultime zile, Isus dă învăţătură în Templu şi
răspunde unor întrebări insidioase. El repetă mustrările către farisei şi
învăţătorii Legii (Matei 23) şi rosteşte felurite pilde, în special pe cea a
vierilor nevrednici.
În mijlocul opoziţiei şi făţărniciei religiei formaliste, în
timp ce ucenicii Lui înşişi îl dezamăgesc (certându-se între ei ca să ştie cine
este cel mai mare, preocupându-se cu afaceri băneşti, şi Iuda pregătindu-se
să-L trădeze), două flori frumoase ale evlaviei şi dragostei: bănuţul văduvei
şi mirul răspândit de Maria au mângâiat inima Stăpânului.
Isus îi mai informează pe ucenicii Lui în particular despre
evenimentele viitoare, dezvoltând un subiect de care le mai vorbise înainte
(Luca 17:12-37). El le prevesteşte distrugerea Ierusalimului, care "va fi
călcat în picioare de neamuri, până se vor împlini vremurile neamurilor"
(Luca 21:24), şi prezice revenirea Lui în slavă. Pilda celor zece fecioare şi
descrierea judecăţii neamurilor datează din acele zile (Matei 25).
Ultima cină
În sfârşit a venit ultima zi. Isus a mâncat Paştele cu ucenicii
Lui joi seara. Pe timpul acela, dacă Paştele cădeau în ajunul unei zi de
Sabat, era îngăduit să se prăznuiască cu o zi mai înainte ca să nu se calce
Sabatul, jertfindu-se mielul "la amurg" (Exodul 12:6), în momentul
când începea Sabatul (ziua începe, la iudei, la asfinţitul soarelui). Deci Isus
a putut lua Paştele cu douăzeci şi patru de ore înainte, şi a murit în ziua
precisă a Praznicului evreiesc, tocmai la ceasul când se oferea jertfa mielului
pascal în Templu.
În timpul acestei ultime mese, Isus a orânduit sfântă Cină,
ca semn al Noului Legământ în sângele Lui. Iuda ieşise afară, după ce Stăpânul
îi spălase picioarele. Cristos a cântat cântările rituale ale ceremoniei:
Psalmii 113 până la 118. El a dat ultimele Lui învăţături în intimitate celor
unsprezece ucenici, mai întâi în odaia de sus, apoi pe drum spre Ghetsimani.
Minunatele Lui cuvinte şi rugăciunea Lui sacerdotală au fost notate de către
Ioan, ucenicul pe care-l iubea Isus, cel care în timpul cinei memorabile se
plecase la pieptul Domnului (Ioan 13 la 17).
Ajuns în grădina Ghetsimani, la poalele Muntelui Măslinilor,
Isus S-a luptat singur în rugăciune; sudoarea I s-a prefăcut atunci în picături
mari de sânge şi cunoscând o agonie extremă, la apropierea amarului pahar pe
care trebuia să-l bea în curând. Atunci un înger a venit să-L întărească, pe
când ucenicii dormeau răpuşi de slăbiciune, neputinţă şi întristare.
Procesul
Isus, trădat de Iuda printr-o sărutare şi părăsit de toţi
ucenicii Lui, a fost dus la judecată. A îndurat un dublu proces, adică religios
şi laic, fiecare parte având câte trei etape:
1. Procesul religios s-a ţinut înaintea autorităţilor
evreieşti.
a) Mai
întâi înaintea lui Ana, socrul marelui preot.
b) Apoi
înaintea lui Caiafa şi a Soborului strâns grabnic în parte, în timpul nopţii.
c)
Deoarece nici o condamnare la moarte, hotărâtă noaptea, nu era valabilă,
Soborul s-a adunat în întregime dis-de-dimineaţă. După ce au pronunţat din nou
sentinţa de moarte, L-au batjocorit nemilos şi L-au lovit pe prizonierul lor.
Neavând însă dreptul să omoare ei înşişi pe un om osândit, iudeii L-au dat pe
Isus pe mâna lui Pilat, guvernatorul roman.
2. Procesul laic a avut loc înaintea autorităţilor civile
romane.
a) Mai
întâi înaintea lui Pilat. Isus, după o convorbire privată cu guvernatorul (Ioan 18:33-38)
n-a mai dat nici un răspuns la învinuirile aduse împotriva Lui (Marcu 15:5).
b) Apoi,
înaintea lui Irod, care se afla atunci în Ierusalim, Pilat trimiţându-i pe
învinuit, Isus a răspuns cu o şi mai adâncă tăcere.
c) În
sfârşit, Isus a fost adus iarăşi înaintea lui Pilat, norodul fiind întărâtat de
fruntaşi. Aceştia au biruit în cele din urmă: Pilat, ca să aibă pace cu ei, a
eliberat mai degrabă pe Baraba tâlharul, iar pe Domnul a pus să-L bată cu
nuiele. Ostaşii romani şi-au bătut joc de El, L-au încununat cu spini şi L-au
îmbrăcat cu o haină de purpură. Pilat L-a prezentat pe Isus astfel luat în râs,
norodului. Dar iudeii nemulţumiţi au strigat din ce în ce mai tare şi în cele
din urmă au obţinut de la dregător ca victima să fie răstignită pe cruce.
Răstignirea
Isus a urmat atunci drumul dureros până la locul supliciului,
afară din oraş. Se vede că era greu chinuit sub povara crucii, căci au silit pe
un trecător, pe Simon din Cirena, dintr-o cetate africană, să I-o poarte.
Cristos a fost crucificat vineri dimineaţa. La amiază s-a
făcut întuneric până pe la ora trei, când Domnul Şi-a dat duhul. Felurite
grupuri de oameni stăteau sau treceau pe acolo, unii încremeniţi, alţii
batjocoritori. Inscripţia care indica din ce cauză era osândit Mântuitorul era
redată în trei limbi, deasupra capului Său: „Isus din Nazaret, Împăratul
iudeilor". Pe evreieşte, greceşte şi latineşte ea reprezenta lumea de
atunci: iudeii religioşi, cărora le fusese dată revelaţia adevăratului
Dumnezeu; grecii: lumea filozofiei şi a artei; romanii: lumea realizărilor
politice şi sociale. Ei simbolizează cu toţi laolaltă oamenii din toate
vremurile, uniţi spre a participa la crucificarea Fiului lui Dumnezeu.
ÎNMORMÂNTAREA, ÎNVIEREA ŞI ÎNĂLŢAREA
Înaintea sfârşitului zilei, cu voia precisă a lui Pilat,
care mai întâi se încredinţase că Osânditul murise cu adevărat, trupul fu
înmormântat în mod evlavios de către un fruntaş iudeu, un ucenic ascuns al lui
Isus. Toţi prietenii Domnului, cufundaţi în doliu şi întristare, s-au odihnit a
doua zi, pentru că era o zi de Sabat.
În ziua întâi a săptămânii, nişte femei s-au dus la mormânt
şi au găsit mormântul gol, păzit de 2 soli cereşti, care le-au vestit: Domnul
este viu! Răsărise glorioasa lumină a învierii, care de atunci luminează toată
istoria omenirii.
Timp de patruzeci de zile, Cristos a apărut ucenicilor Lui,
apoi a fost răpit la cer. De atunci încolo, El îşi urmează lucrarea la dreapta
Tatălui, într-adevăr, toată lucrarea pământească a Domnului pe care am trecut-o
în revistă este doar "ce a început Isus să facă şi să înveţe pe
oameni" (Faptele apostolilor 1:1), asemenea grăuntelui de grâu care cade
în pământ şi moare, înainte de a renaşte şi de a purta multă roadă.
CHESTIONARUL IV
A.
Întrebări despre materia cursului
1. Indicaţi de ce Isus putea fi numit pe drept "Fiul
lui David" (Luca 18:38, etc.).
2. Care este singurul cuvânt al Copilului Isus care ne-a
fost păstrat şi ce indică el?
3. Cum S-a instruit Isus?
4. Ce eveniment
a)
marchează începutul lucrării publice a lui Isus?
b) îl
determină să predice deschis în Galilea?
c)
reprezintă apogeul succesului Său?
d)
stârneşte critici din partea unor ucenici, care îl părăsesc?
5. Cărei perioade din lucrarea lui Isus îi aparţin următoarele
povestiri:
a)
învierea fiicei lui Iair?
b) vizita
la Zacheu?
c)
povestirea cu tânărul bogătaş?
d)
schimbarea la faţă?
6. În care perioadă a lucrării lui Isus
a) a
trimis El ucenici în misiune?
b) a înmulţit
El pâini?
c) a
izgonit pe vânzători din Templu?
d) a
poruncit un pescuit minunat?
7. De câte ori S-a dus Isus la Ierusalim în ultimele şase
luni de călătorie şi cu ce prilej?
8. Citiţi Marcu 3:14 şi indicaţi cele două scopuri pentru
care Isus Şi-a ales pe cei doisprezece ucenici: a)
b)
9. După Ioan 1:35-42; Luca 5:4-11; Marcu 3:13-19; notaţi
trei etape prin care fraţi, ca Petru şi Andrei, au intrat în cercul celor
doisprezece ucenici:
a)
b)
c)
10. Citaţi două evenimente izbitoare care au avut loc în
fiecare dintre următoarele perioade:
a), b) primul an al lucrării Domnului;
c), d) în Galilea;
e),
f) în ţinuturile din nordul Palestinei.
11. Citaţi două incidente din ultima săptămână a vieţii lui
Isus:
a), b) care L-au mâhnit;
c), d) care L-au bucurat.
12. A săvârşit Isus alte minuni de judecată afară de ceea a
smochinului neroditor?
13. Indicaţi un subiect despre care a vorbit Isus în ultimile
zile în Ierusalim, a) cu fariseii;
b) cu
câţiva ucenici în particular.
14. Indicaţi fapte izbitoare ale lui Isus în timpul ultimei
cine:
a)
b)
15. În care serie de capitole ne sunt în special păstrate
ultimele convorbiri ale lui Isus cu ucenicii înainte de moartea Lui?
16. Câte părţi a avut procesul lui Isus? Câte etape cuprinde
fiecare parte?
17. Cine şi-a bătut joc de Isus şi L-a insultat în tot decursul
procesului?
18. După Luca 22:55-62, două lucruri i-au dat deodată lui
Petru conştiinţa lepădării lui. Ce anume?
a)
b)
19. Ce cuvânt celebru a rostit Pilat când a prezentat întâia
oară mulţimii pe Isus încoronat cu spini? Şi ce au răspuns fruntaşii iudeilor?
(Ioan 19:1-16).
20. Care inscripţie, cea scrisă de Pilat sau aceea cu care
voiau iudeii s-o înlocuiască (Ioan 19:19-22) se potrivea mai bine, după părerea
dvs., ca să indice motivul condamnării lui Isus? Ce nu le plăcea fruntaşilor
iudei în inscripţia lui Pilat?
B. Studiu biblic personal
Citiţi Evanghelia după Marcu.
1. După Marcu 11 şi 12, citaţi rezumându-le:
a)
întrebările puse lui Isus de către iudei în timpul ultimei săptămâni;
b) întrebările
pe care le pune Isus Însuşi în ultima săptămână.
2. Faceţi un tablou cu patru coloane, una pentru fiecare
Evanghelie, unde veţi indica pentru fiecare perioadă din viaţa lui Isus
capitolele corespunzătoare: naşterea şi copilăria, pregătirea şi începutul
lucrării, lucrarea în Galilea, lucrarea în ţinuturile îndepărtate din nord,
lucrarea în Perea, ultimele zile în Ierusalim, pătimirea (ultima zi), învierea
şi înălţarea, înşiruiţi aceste perioade într-o a cincea coloană, la stânga.
Exemplu:
Perioada din Matei Marcu Luca Ioan viaţa lui Isus
Naşterea şi 1 la 2 etc.
copilăria
3. Luca 9:51 până la 19:28 (ultimele călătorii ale lui Isus)
menţionează numeroase persoane cu care a avut de a face Isus (lăsaţi de o parte
grupurile sau mulţimea). Faceţi o listă cu o scurtă descripţie a fiecărei
dintre ele.
C. Aplicaţie practică
1. Ce pot eu să învăţ din cei treizeci de ani de tăcere ai lui
Isus? Ce exemplu şi ce îmbărbătare să trag din ele?
2. În faţa suferinţei nedrepte, să compar atitudinea mea cu
cea a lui Cristos, îndeosebi în timpul procesului (vezi Ioan 18:18-23 comparat
cu 1 Petru 2:20-23).
3. Notaţi contrastul între experienţele binecuvântate ale
ucenicilor cu ce urmează numaidecât după ele. Mai cu seamă:
a)
mărturisirea credinţei lui Petru, cu făgăduinţa pe care o primeşte de la Isus
(Matei 16:16-19), urmate de. revelaţiile solemne din Matei 16:21-26;
b)
schimbarea la faţă, urmată de incidentul cu copilul epileptic (Matei 17:1-23),
etc. Ce lecţie reiese din ele; pentru mine?
4. Învăţaţi pe dinafară şi copiaţi Marcu 8:34-36).
RĂSPUNSURI LA CHESTIONARUL IV.
A. Despre materia cursului
1. Maria, mama Lui, şi Iosif, tatăl Lui adoptiv, erau
amândoi din seminţia lui David; prin Iosif, dreptul la tron revenea legal lui
Isus.
2. Luca 2:49 (de citat în întreg!). Acest cuvânt indică
conştiinţa misiunii Sale divine şi a relaţiei unice cu Dumnezeu pe care Isus
deja o avea.
3. Ducându-Se la sinagogă, şcoala evreiască din timpul
acela. De la vârsta de doisprezece ani încolo, punând întrebări învăţaţilor din
Ierusalim, de câte ori Se putea sui acolo. Dar mai ales în legătura Sa
personală cu Dumnezeu, cugetând asupra Vechiului Testament şi rugându-Se.
4. a) Botezul Lui.
b) Întemniţarea
lui Ioan Botezătorul.
c) Prima
înmulţire a pâinilor.
d)
Discursul Lui despre pâinea vieţii, la Capernaum.
5. a) Din perioada principală în Galilea.
b) La
sfârşitul primei perioade de călătorii.
c) Din
perioada finală, adică ultimele şase luni.
d)
Perioada în ţinuturile mai îndepărtate din nord.
6. a) În timpul lucrării principale în Galilea, apoi din nou
în timpul ultimilor şase luni.
b) În
timpul apogeului lucrării în Galilea, apoi între călătoriile Lui prin
ţinuturile mai îndepărtate din nord.
c) Chiar
la început, după botezul Lui, şi la sfârşit, în pragul ultimei săptămâni la
Ierusalim.
d) La
începutul lucrării în Galilea şi după înviere.
7. De patru ori:
a) pe ascuns, de Praznicul Corturilor.
b) De
Praznicul înnoirii Templului, iarna (Ioan 10:22).
c) Ca
să-l învie pe Lazăr din morţi.
d)
Public, o săptămână înainte de a muri.
8. a) Ca să-i aibă cu El.
b) Ca
să-i trimită să predice, cu puterea să scoată draci.
9. a) Andrei Îl urmează pe Isus după ce a auzit mărturisirea
lui Ioan Botezătorul, şi stă de vorbă cu El o zi; apoi îl aduce pe fratele său,
Petru, la Domnul.
b) Mai
târziu, în Galilea, ei părăsesc totul ca să-L urmeze definitiv pe învăţătorul
care-i cheamă.
c) În
sfârşit, dintre numeroşi alţi ucenici, ei sunt aleşi ca să facă parte din
cercul strâns al celor doisprezece.
10. De exemplu:
a) În
primul an, 40 de zile de ispitire în pustie.
b)
Izgonirea vânzătorilor din Templu.
c) În
Galilea, învierea fiicei lui Iair.
d) Isus
merge pe apă după prima înmulţire a pâinilor.
e) În
ţinuturile din nord, vindecarea fiicei siro-fenicienei.
f) Schimbarea la faţă.
11. De exemplu:
a) Comerţul care se făcea în Templu.
b)
Trădarea lui Iuda.
c)
Bănuţii văduvei, d) Mirul răspândit de Maria.
12. Povestirea cu smochinul blestemat este singura minune de
judecată redată în evanghelii.
13. De exemplu:
a) Despre cea mai mare poruncă a Legii. b) Despre
distrugerea Ierusalimului şi sfârşitul lumii.
14. a) El spală picioarele ucenicilor Lui. b) El împarte
sfântă cină.
15. Mai ales în Ioan 13 la 17 (vezi şi Matei 26; Marcu 14;
Luca 22).
16. Două părţi (procesul religios şi procesul laic), fiecare
cu câte trei etape.
17. Aprozii şi slujitorii evrei, cu membrii Soborului (Matei
26:66-68; Marcu 14:65; Luca 22:63-65). Soldaţii lui Pilat (Matei 27:28-31;
Marcu 15:16-20). Irod (Luca 23:11).
18. a) Cântecul cocoşului.
b)
Privirea lui Isus, care S-a întors.
19. "Iată Omul!" - "Răstigneşte-L!
Răstigneşte-L!"
20. Cea a lui Pilat. Aşa cum era, proclamându-L pe Isus;
împărat în cele trei limbi importante din lume, inscripţia lui Pilat era o
insultă ironică la adresa iudeilor, ea le condamna tăcut orbirea. Fruntaşii
iudeilor ar fi vrut să indice că Isus minţise.
B. Studiu biblic personal
1. a) Întrebări puse de iudei: Cu ce putere faci Tu aceste;
lucruri? (11:28). Se cade să plătim bir Cezarului sau nu? (12:14). La înviere,
nevasta căruia dintre ei va fi ea? (12:23). Care este cea dintâi dintre toate
poruncile? (12:28).
b) Întrebări
pe care le-a pus lor Isus: Oare nu este scris: „Casa Mea se va chema o casă de
rugăciune?" (11:17). Botezul lui Ioan venea din cer ori de la oameni?
(11:30). Acum, ce va face stăpânul viei? (12:9). Oare n-aţi citit: Piatra pe
care au lepădat-o..." (12:10-11). Pentru ce Mă ispitiţi? (12:15). Chipul
acesta şi slovele scrise pe el, ale cui sunt? (12:16). Oare nu vă rătăciţi voi,
din pricină că nu pricepeţi...? (12:24). Oare n-aţi citit: „Eu sunt Dumnezeul
lui Iacov?" (12:26). Cum zic cărturarii că Cristosul este fiul lui David?
(12:35).
2. Perioade din viaţa lui Isus
|
Matei
|
Marcu
|
Luca
|
Ioan
|
Naşterea şi copilăria
|
1 la 2
|
|
1 la 2
|
|
Pregătirea, începutul lucrării
|
3 la 4:11
|
1:1-13
|
3 la 4:13
|
1:19 la 4:42
|
Lucrarea în Galilea
|
4:12 la 15:20 17:22 la 18
|
1:14 la 7:23; 9:30-51
|
4:14 la 9:17
|
4:43 la 7:9 afară de cap. 5
|
Lucrarea la nord
|
15:21 la 17:21
|
7:24 la 9:22
|
9:18-50
|
trei vizite la Ierusalim, 7:10 la 11:57
|
Lucrarea în Perea
|
19 la 20
|
10
|
9:5 1 la 19:28
|
|
Ultimele zile la Ierusalim
|
21 la 26:16
|
11 la 14:11
|
19:29 la 22:6
|
12
|
Pătimirea (ultima zi)
|
26:17 la
27
|
14:12 la 15
|
22:7 la 23
|
13 la 19
|
Învierea şi înălţarea
|
28 numai învierea
|
16
|
24
|
20 la 21 numai învierea
|
3. Personaje menţionate în Luca 9:51 la 19:28 (ele
subliniază interesul pe care-l poartă Luca fiecăruia în Parte).
Iacov şi Ioan şi dorinţa lor de răzbunare. Trei oameni care
promiteau să-L urmeze pe Isus. Un învăţător al Legii (pilda samariteanului
milostiv). Marta şi Maria
primindu-L
pe Isus. Un om care avea un drac mut (vindecare). Femeia care voia s-o laude
pe mama lui Isus. Un fariseu care-L poftise pe Isus la masă (14:1). Omul care
se certase cu fratele lui din pricina moştenirii (13:12). Femeia gârbovă de
optsprezece ani (vindecare) şi fruntaşul sinagogii (13:10-17). Persoana care
întreabă: „Oare, puţini sunt cei ce sunt pe calea mântuirii?" (13:23). Uns
om bolnav de dropică (vindecare, 14:1-5). Un om care-L primise pe Isus, apoi
unul dintre cei ce şedeau la masă (pilda marelui praznic, 14:1-24). Leprosul
cel vindecat şi recunoscător. Tânărul fruntaş (tânărul bogătaş). Petru cu
întrebările lui. Un orb aproape de Ierihon (vindecare). Zacheu vameşul.
Indirect: Irod (13:31-33).
C. Aplicaţie practică
1. Un exemplu şi o îmbărbătare să stăruiesc şi eu cu fidelitate
în datoriile monotone ale vieţii, răspunderile de familie, câştigând pâinea
zilnică, în slujba umilă, cu răbdare, în munca ascunsă. Şi Isus a lucrat cu
mâinile Lui, cai un muncitor. Pot să fac şi eu totul spre slava lui Dumnezeu
(vezi şi Galateni 2:20); Evrei 4:15-16; Coloseni 3:23-24).
2. Când mi se fac reproşuri, reacţionez disculpându-mă, cu
atât mai mult dacă sufăr lovituri, calomnii sau prigoniri pe nedrept. Isus însă
Şi-a păstrat liniştea, El răspundea fără ură şi fără dispreţ. El nu ameninţa.
Mai presus de toate, El tăcea, încredinţându-Se lui Dumnezeu, Judecătorul cel
drept. Cu tăria Lui pot şi eu să practic tot aceeaşi atitudine în faţa celor
care mă fac să sufăr (compară cu Matei 5:11-12; Ioan 15:18-20; Iacov 1:2-4; 1
Petru 2:23).
3. După o experienţă binecuvântată sau un succes spiritual,
Satana atacă adeseori cu perfidie: ne vin gânduri de la el, sau dificultăţi,
sau vreo înfrângere pe un alt plan. Binecuvântarea lui Dumnezeu nu mă face mai
sfânt nici infailibil, ci ea trebuie să mă conducă să renunţ mai bine la mine
însumi, să-mi port crucea; ea trebuie să mă facă mai umil, mai veghetor şi plin
de credinţă.