Biblia şi ştiinţa > Credinţa sau ştiinţa


CREDINŢA SAU ŞTIINŢA

În principiu, ştiinţa este strădania omului pentru stu­diul mediului în care trăieşte, spre a dobândi o cunoştin­ţă tot mai precisă, cu toate implicaţiile teoretice şi practice care decurg din această cunoaştere, pentru pro­tecţia, apărarea, conservarea, progresul şi industriile pe care le practică. Ştiinţa înseamnă cunoaşterea lumii. Aşa a fost încă de la începuturile omenirii (Geneza 2:19). În afara părţii concrete şi practice pe care o îmbracă şi care se degajă din observarea şi utilizarea fenomenelor naturale, ea ajunge deîndată la întrebări esenţiale pe care o fiinţă dotată cu raţiune nu le poate ocoli:

Cum?... Cine?... Pentru ce?...

Oricare ar fi direcţia luată de o explorare care priveşte toate dimensiunile spaţiului şi timpului, oricare ar fi orientarea unei asemenea cercetări, nu se poate face ab­stracţie de Dumnezeu. Dar atunci, ce înseamnă Dumnezeu? Cine este El?

O idee? Un principiu? O ipoteză care, după unghiul în care te plasezi ca să o priveşti, şi după placul sentimentelor, părerilor sau credinţelor, s-ar dovedi indispensabilă şi s-ar impune în mod absolut pe plan raţional şi pur logic sau, dimpotrivă, ar apărea complet inutilă, chiar eronată?

Nimic din toate acestea! Dumnezeu este o persoană; o persoană care vorbeşte şi care acţionează. Noi n-am cunoaşte nimic despre Dumnezeu dacă nu ni s-ar fi descope­rit El Însuşi. Dacă nu ni s-ar face cunoscut în mai multe feluri, din care nu redăm decât două:

1) Dumnezeu ni se descoperă mai întâi prin lucrările Sale: El este Creatorul. Cu mult timp înainte de scepticul Voltaire care spunea: "Lumea mă pune pe gânduri şi nu pot să cred că acest orologiu poate să existe fără un cea­sornicar", şi care mai constata: "Ateii nu au răspuns niciodată argumentului că un ceas presupune un ceasornicar".

Regele David afirma: "Cerurile spun slava lui Dumnezeu şi întinderea lor vesteşte lucrarea mâinilor Lui" (Psalmul 19:1).

Chiar şi atunci când declaraţii, ca cele două pe care le vom reda, se prezintă sub o formă interogativă, sunt la fel de inatacabile prin logica lor fermă şi exactitatea lor ştiinţifică:

"Ridicaţi-vă ochii în sus şi priviţi! Cine a făcut aceste lucruri? Cine a făcut să meargă după număr, în şir, oşti­rea lor?" (Isaia 40:26).

"Orice casă este zidită de cineva, dar Cel ce a zidit toate lucrurile este Dumnezeu" (Evrei 3:4).

În exemplul casei, sau cel al ceasului, persoana arhitectului sau cea a ceasornicarului, constatarea este aceeaşi: Dumnezeu sau nimic? Am putea noi susţine, în mod raţional, că lumea în care trăim nu este decât efectul unei iluzii? Am putea, printr-un straniu paradox, să susţinem că nimic nu există şi că totul este neant? Marele entomo­log Jean-Henri Fabre striga: "Eu nu cred numai în Dumnezeu; eu Îl văd".

Astfel, ştiinţa este observaţia şi reflecţia asupra unor date pe care o face omul ca Natura, Creaţia, Universul, Cosmosul, toţi aceşti termeni fiind echivalenţi pentru desemnarea în diversele lui dimensiuni a unuia şi aceluiaşi lucru; primii doi termeni indicând o limitare în timp, ceilalţi doi implicând un întreg, un ansamblu, un sistem coordonat şi echilibrat, prin urmare existenţa unui deter­minism şi a unei finalităţi.

2) Dumnezeu ni se face cunoscut şi prin "Cuvântul Său", consemnat în "Scripturi", al căror ansamblu cons­tituie ceea ce Ioan Crysostom (sec. IV, sau începutul sec. V d.Cr.) a desemnat cu numele de "Biblia", substantiv grec pus la plural însemnând "Cărţi". Acest termen mai târziu fiind transpus în latină şi considerat ca un singular femi­nin "Biblia", "Cartea", pentru a arăta că această colecţie de 66 de cărţi, adevărată bibliotecă, reprezintă un bloc, Cartea prin excelenţă, superioară tuturor celorlalte cărţi, punând însăşi semnătura lui Dumnezeu, de unde îşi trage profunda şi incontestabila ei unitate, de la Geneza şi până la Apocalipsa. Prin diversitatea autorilor, a mediilor lor sociale, a împrejurărilor, a vremurilor, scrierilor biblice se întind pe o perioadă de cel puţin 15 secole!

* * *

Apropierea dintre Biblie şi ştiinţă nu este oare rezulta­tul vreunei speculaţii intelectuale, sau al vreunui para­dox?

Pe de-o parte: BIBLIA! Temelia neclintită, baza creş­tinismului, ale cărei prime pagini sunt atât de vechi.

Pe de altă parte: ŞTIINŢA! Această ştiinţă care, sub ochii noştri, se reînnoieşte fără încetare; care, prin cuceririle cele mai surprinzătoare şi descoperirile cele mai senzaţionale, zdruncină noţiunile noastre despre timp şi spaţiu, lărgindu-ne continuu viziunea despre lume, transformând tot mai profund în fiecare zi condiţiile existenţei noastre.

Într-adevăr, ar putea oare să existe o măsură comună şi puncte de contact între Biblie, pe de-o parte, cu vechimea ei, poate depăşită, demodată, în secolul explorării ato­mului şi a astrelor, cu toate implicaţiile teoretice şi prac­tice legate de această dublă cunoaştere, şi ştiinţă, pe de altă parte, totdeauna uimitor de tânără, de întreprinză­toare, permanent gata să se lanseze spre noi cuceriri, să ne minuneze prin noi "miracole?"



Persoane interesate