CAPITOLUL
9
Pe drumul crucii mele
Cristos Cel Sfânt
te va cunoaşte în sărăcie, nu-n belşug,
Că mulţi au stat cu
El la mese, dar prea puţini au tras la jug.
Cristos Cel Sfânt
te va cunoaşte odată-n Cerul Lui de Sus
Nu după haina ce-ai
purtat-o, ci după sarcina ce-ai dus.
Cristos Cel Sfânt
te va cunoaşte nu după numele ce-ţi pui,
Ci după
ranele-ndurate sub crucea ta şi Crucea Lui.
Nici o
întâmplare nu este întâmplătoare, nici o întâlnire nu este întâmplătoare. Nici
o cunoştinţă nu este întâmplătoare.
Tot ce
se întâmplă astăzi are o adâncă legătură cu cele de ieri şi cu cele de mâine.
Pe oricine întâlneşti, ţi-l scoate înainte Dumnezeu, în vederea unui scop al
lui Dumnezeu pentru tine ori pentru el. Şi orice cunoştinţă pe care o
dobândeşti este pregătită să-ţi folosească în una dintre împrejurările vieţii
tale, ori să-i foloseşti tu ei.
Numai
dacă vei lua bine seama la aceste adevăruri vei şti să le vezi şi vei putea să
te foloseşti bine de ele, de fiecare, atunci când va fi timpul său şi
împrejurarea ta, în vederea căruia ţi-au fost scoase ele înaintea ta Sau tu
înaintea lor.
În
timpul întâlnirilor mele cu fraţii de la Oradea a fost totuşi între feţele lor
şi una mai deosebită, care m-a atras, mai caldă şi mai binevoit oare... În
ochii fratelui Pavel Maliţa, avocat şi juristconsultul prefecturii, am văzut
blândeţea, bunătatea şi smerenia unui adevărat om al lui Dumnezeu.
Spre el
mă îndreptam acum ca înspre un ţărm salvator al naufragiului meu.
Ştiam
adresa lui şi de la gara din Oradea am pornit pe jos spre centrul oraşului,
spre a-l căuta acolo la serviciul său. Voi merge acolo, îmi ziceam, şi voi
spune omului binevoitor toată tragedia în care mă aflu şi cred că Dumnezeul meu
îl va face să-mi înţeleagă starea mea şi să mă ajute, îi voi cere sprijin ca să
pot intra la vreo şcoală în Oradea. Fie şi aşa târziu.
Şi
într-adevăr aşa a fost, cum presimţisem.
Fratele
Pavel şi-a lăsat tot lucrul său şi m-a luat cu el să bată pentru mine la cea
mai potrivită uşă.
Am
trecut mai întâi pe la o prăvălie de încălţăminte de unde mi-a cumpărat o pereche
de bocanci în locul opincilor de acasă. Apoi m-a dus la şcoala de cântăreţi
bisericeşti, care abia începuse. A vorbit cu directorul care era fratele episcopului
vicar de atunci - şi acesta m-a primit în anul întâi, asigurându-mi bursă şi
întreţinere pe tot timpul şcolii.
Peste
câteva zile acest om binevoitor m-a dus şi la un gimnaziu din localitate,
vorbind de asemenea şi cu directorul acestei şcoli să mă înscrie pentru a urma
şi aceste cursuri.
A trecut
astfel primul trimestru, eu făcând binişor faţă îndatoririlor mele şi într-o
parte şi în alta.
De acasă
nu s-a mai interesat nimeni de mine, ca şi când nici n-aş fi fost. Dar
condiţiile din şcoală fiind foarte grele, de hrană şi cazare, am început să
sufăr tot mai tare. Ceilalţi colegi ai mei primeau de acasă pachete cu
alimente, pături şi perne groase, nu simţeau nici foamea la masă, nici frigul
în dormitorul neîncălzit, dar eu, care nu aveam nimic din acestea, o duceam tot
mai rău. Nu aveam decât o singură pătură subţire şi toată noaptea tremuram de
frig. Mâncarea fiind puţină, toată ziua răbdam de foame.
Pe lângă
asta, în curând am văzut că alţii erau protejaţi, făcându-li-se felurite
înlesniri, fie la lecţii, fie la muncă, pe când faţă de mine tot personalul se
purta cu asprime.
Nici o
greşeală nu mi se ierta. Nici de o greutate nu eram scutit.
Nu uit
odată ce mult am suferit şi ce rău am fost certat pentru că, împins de foame, am
luat o ceaşcă de cafea rămasă de la cineva care o refuzase şi stătea pe masă,
în timp ce eu făceam curăţenie în sala de mese, după ce toţi ieşiseră. Atunci
una dintre bucătărese, anume Lena, s-a repezit la mine cu cele mai aspre ocări
şi m-a dus îndată să mă pârască la soţia directorului care şi ea mi-a făcut la
fel. M-am simţit atât de ruşinat şi de nenorocit, încât am vrut să mă pedepsesc
singur cât mai aspru, pentru nerăbdarea şi lăcomia mea.
M-am
hotărât să nu mai mănânc nimic o săptămână...
N-am
fost la masa de prânz şi mi-am făcut de lucru prin dormitor ca să nu merg nici
la masa de seară. Dar cei ce mă certaseră, dându-şi seama că depăşiseră măsura,
au stăruit de mine împreună cu directorul şi cu nevasta lui, convingându-mă să
mănânc. I-am ascultat, dar n-am mai putut să uit niciodată ce am suferit din
partea lor. Aceasta însă m-a făcut să mă simt tot mai străin, mai singur şi
mai prigonit - ca un orfan de amândoi părinţii.
Dar
şcoala mergea bine. Aveam la muzică un profesor foarte bun, anume Nicolae Firu,
om pe cât de capabil, pe atât de aspru.
În
scurtul timp petrecut acolo, însă, am învăţat foarte multe de la el. Am
regretat mult când a trebuit să părăsesc şcoala, că n-am putut fi mai mult în
preajma acestui om.
La
începutul lunii decembrie am răcit şi m-am îmbolnăvit de reumatism
poliarticular acut. Mi se umflaseră toate încheieturile oaselor, începând cu
degetele mâinilor şi ale picioarelor, apoi toate încheieturile corpului în aşa
fel că nu mai puteam face absolut nici un fel de mişcare. Zăceam paralizat şi
chinuit de cumplite dureri, pe pat, în dormitorul îngheţat, sub păturica mea
subţire şi veche.
A treia
zi m-au internat în spital, într-o stare foarte gravă şi singurul care mai
venea pe le mine era fratele Pavel Maliţa. Două săptămâni am zăcut acolo pe
jumătate viu şi pe jumătate mort.
În cele
trei luni de când venisem la Oradea, duminica mergeam la adunările Oastei
împreună cu fratele Pavel, iar între timp mai compuneam diferite poezioare şi
le trimiteam la redacţie, mai informându-i şi despre noua situaţie în care mă
aflam.
Despre
îmbolnăvirea mea le scrisese îndată fratele Pavel.
După
mijlocul lunii decembrie 1934, venind odată la mine la spital, binefăcătorul
meu mi-a adus o scrisoare sosită atunci de la Sibiu pe adresa lui, prin care
Viorel şi Titus îmi scriau amândoi din partea părintelui Iosif o stăruitoare
chemare la Sibiu. Se reorganiza redacţia şi, prin plecarea unora, s-a făcut un
loc pe care eram solicitat să merg să-l ocup eu, spre a lucra mai departe
acolo, la Centrul Oastei Domnului.
Eram
încă destul de bolnav, dar la primirea acestei veşti am simţit dintr-o dată
trecând prin toată fiinţa mea un fior atât de puternic şi de fericit, încât
chiar în clipa aceea am sărit din pat şi am zis: "Slăvit să fie Domnul -
plec imediat."
Cu
ajutorul fratelui Pavel mi-am făcut ieşirea din spital, mi-am luat puţinul
bagaj pe care îl aveam şi, cu banii şi urările sale, am luat loc în vagonul de
clasa a treia spre Sibiu.
Am mai
zăcut apoi la Sibiu, în locuinţa părintelui Iosif din Piaţa Lemnelor, aproape
o lună de zile, îngrijit de buna noastră soră Liţa, bucătăreasa noastră. Dar
încet-încet mi-am căpătat sănătatea şi puterea de care aveam nevoie aici unde
m-a adus - printr-o minune unică - Domnul Dumnezeul meu, Care, singurul ştia în
ce stare nefericită eram.
Îndată
după sosirea mea la Sibiu am aflat că de data aceasta părintele Iosif se
găseşte internat într-un sanatoriu aici. Şi îndată ce mă voi simţi în stare să
merg pe picioarele mele, mă voi duce cu Titus la părintele care aşteaptă să mă
vadă.
Nu voi
mai descrie aici toate stările de har neobişnuit prin care treceam, nu numai de
la o zi la alta, ci chiar de la un ceas la altul. Simţeam că, în sfârşit,
Domnul Dumnezeu îmi dăruise o nouă familie şi o nouă casă în locul celor din care
fusesem alungat atât de dureros. Că aici şi că acesta era rostul meu adevărat.
Şi locul unde va trebui să mă dăruiesc lucrului pentru Domnul.
Lăsasem
totul şi la Oradea cum lăsasem totul acasă, fără a mai arunca înapoi nici o
privire şi nici o părere de rău. Ce distanţă uriaşă făcusem într-un timp aşa de
scurt! O, cât de cu putinţă sunt toate la Dumnezeu! Şi ce uşor face El orice
minune, atunci când vine vremea ca El să lucreze.
Stările
unice şi neuitate prin care am trecut atunci, în timpul zilelor şi
împrejurărilor acelora nu le voi mai descrie pe larg acum, deoarece le-am
descris în înseninările pentru Istoria Oastei.
Aici voi
spune numai că întâlnirea mea cu părintele Iosif a însemnat pentru mine
momentul cel mai înalt din viaţa mea pământească. În momentul acela am trăit în
focul iubirii până la alb, până la punctul de sudură divină şi eternă, nu numai
cu acest mare trimis al lui Dumnezeu, ci şi cu destinul şi cu scopul Oastei
Domnului. În aşa fel şi în aşa cadru s-au petrecut atunci cu mine lucrurile,
încât pe sufletul şi umărul părintelui Iosif eu am pus, la patul lui de spital,
un legământ la fel cu cel din Rusaliile neuitate că nu mă voi mai despărţi de
acest om şi de destinul lui niciodată.
La
Centrul Oastei Domnului din Sibiu erau atunci tocmai cele mai mari frământări
în vâltoarea cărora trebuia să mă arunc şi eu, dar despre care abia acum urma
să aflu pentru prima dată.
Sosise
răscrucea hotărâtoare de la care Lucrarea Evanghelică a Oastei Domnului avea
să-şi înceapă drumul crucii sale.
Să-şi
dovedească identitatea ei totală cu Adevărul pentru care fusese trimisă.
Şi să-şi
împreune jertfa ei deplină cu Jertfa lui Cristos, pentru răscumpărarea
poporului căruia îi fusese dăruită.
Nu
problemele de ordin organizatoric şi financiar care au fost invocate de vrăjmaşii
Oastei adevărate şi ai părintelui Iosif, erau motivele care au dus la
conflictul intervenit la începutul anului 1935 la Centrul Oastei Domnului între
mitropolitul Bălan şi părintele Iosif - nu astea au fost adevărata cauză a
acestui conflict. Ci adevărata cauză a despărţirii lor a fost Cristos Cel
Răstignit, Cristos Cel Viu, Cristos Cel trăit.
Oficialitatea
clericală îngrăşată în lenevie, îngâmfată în păcat şi încremenită în îngustime,
s-a dovedit că nu poate înţelege şi nici primi suflul înnoitor de viaţă
duhovnicească şi de trăire evanghelică pe care Duhul Sfânt îl aducea în poporul
nostru şi în Biserica noastră prin Oastea Domnului.
Şi
atunci, ca bufniţele furioase, supărate de lumina ce venea să le tulbure
ascunzişurile, s-au repezit să zdrobească lumina aceasta incomodă. Şi să-l ucidă
pe purtătorul ei.
Aceasta
a fost adevărata cauză.
Ce
îngrozitoare mentalitate feudală, inchizitorială, criminală au putut avea
atunci mentorii şi executorii acestei crime, nu numai împotriva Adevărului lui
Dumnezeu ci şi împotriva sufletului acestui neam, a cărui lumină au stins-o şi
a cărui salvare au zădărnicit-o pentru cine ştie câte secole. Ori poate pentru
totdeauna, odată cu a lor.
Părintele
Iosif, conştient fiind de însemnătatea marelui moment al Adevărului care
sosise, se gândea la toate pregătirile care trebuia să le ia, spre a face faţă
luptelor viitoare, îşi va îmbunătăţi condiţiile continuării muncii de evanghelizare
pe care o începuse. Va lupta până la capăt, fără să cedeze nimic din Adevărul
lui Dumnezeu.
În acest
scop se gândise şi la mine, printre ceilalţi câţiva tineri promiţători pe care
îi cunoştea mai îndeaproape. Mai ales pentru condiţiile grele în care aflase că
eram şi, după cum mi-a spus-o el, pentru că primise din partea Domnului un
îndemn deosebit de a mă aduce lângă el, căci am să-i fiu de mult ajutor.
Viorel,
nepotul părintelui, se afla atunci la Sibiu, dar, trebuind să plece la Şcoala
Teologică din Chişinău, el primi din partea părintelui îndrumarea să mă
iniţieze pe mine cât mai cu grijă, ca să-l pot înlocui cât mai curând la
treburile redacţiei.
Astfel
începu introducerea mea în tainele scrisului tipărit.
Saltul
uriaş pe care îl făcusem de la coarnele plugului până la redacţia unei gazete
cu sute de mii de cititori în toată lumea nu m-a îmbătat, ci m-a trezit. M-a
trezit la marea conştiinţă a datoriei şi misiunii pe care începusem s-o am. Şi
cel dintâi gând pe care l-am avut a fost să învăţ muncind. Şi să muncesc
învăţând, cu toată puterea şi dragostea inimii mele. Să câştig printr-o muncă
îndoită, timpul pe care l-am pierdut. Şi experienţa pe care trebuia s-o adun.
Munca mea
va fi şcoala mea. Rugăciunea şi credinţa mea îmi vor fi însoţitorii mei.
Ascultarea şi răbdarea mea îmi vor fi meşterii mei. Mântuitorul meu şi
părintele meu îmi vor fi exemplul meu şi controlul meu.
Venisem
complet nepregătit. Un tinerel de la ţară în portul lui de sat, trecut doar
prin două-trei lecţii secundare, încă neştiind să se folosească bine nici de
furculiţă şi de cuţit. Cu un biet vocabular atât de redus, iată-mă în mână cu
un condei în faţa unor tipografi care îmi cereau manuscrise pentru o publicaţie
răspândită şi citită în lumea întreagă, în directă colaborare cu cel mai vestit
dintre scriitorii credincioşi ai ţării noastre - şi cine ştie dacă nu chiar al
lumii de astăzi - şi cu cel mai talentat gazetar religios pentru popor; dar mai
ales cu marele trimis al lui Dumnezeu - părintele Iosif Trifa!
Simţământul
copleşitor al inferiorităţii şi al nepregătirii mele îmi era aproape
descurajant. Nu înţelegeam cum marele har al lui Dumnezeu a făcut să ajung
acolo tocmai eu, când între cei ce scriau şi treceau atunci prin Sibiu erau
sute şi poate mii, mult mai înzestraţi şi mai corespunzători decât mine pentru
acel loc şi pentru acel lucru.
Dar cine
poate cunoaşte planul tainic al Domnului şi felul cum îşi alege El pe cei de
care Se va folosi?
Locuiam
împreună cu Viorel şi cu Titus în casa repartizată părintelui din Clădirea
Orfelinatului Ortodox din Sibiu - el fiind şi ca director al acestui orfelinat.
În
primele zile mai erau aici încă doi tineri, amândoi absolvenţi ai Şcolii
Normale, unul Alexandru Moraru şi celălalt Valer Munteanu. Amândoi încercaseră
să rămână şi ei aici, dar în curând s-au lăsat de căruţă - şi s-au dus.
În
Alexandru Moraru se puseseră mari speranţe fiindcă se dovedise a avea un
oarecare talent muzical. Ar fi fost mare nevoie de el la strângerea şi notarea
noilor cântări care apăreau prin ţară tot mai frumoase.
Dar
această muncă cerea osteneli mari şi promitea venituri mici. Aşa că omul a
lăsat plugul acesta în brazdă şi s-a dus. Şi-a aflat o nevastă şi un post undeva
- şi în curând n-am mai aflat nimic nici de unul nici de celălalt.
A apărut
din nou aici fratele Marini, tânărul învăţător din Săsciori, jud. Alba, despre
care auzisem că mai fusese aici şi înainte, dar plecase un timp acasă. Acum
revenise şi el, chemat fiind, tot ca mine, pentru o şedere mai îndelungată...
Marini
funcţionase doi ani ca învăţător, apoi s-a îmbolnăvit grav de stomac. A zăcut
alţi doi ani şi pe urmă a renunţat la profesiunea sa, venind să lucreze aici
alături de părintele Iosif.
Era încă
foarte slab şi mai tot timpul zăcea pe pat. Munca lui era să citească şi să
aleagă de prin ziare şi reviste primite ca schimb la redacţia noastră, unele
ştiri şi aricolaşe care se încadrau în profilul gazetei şi cărţilor noastre,
care apoi se prelucrau şi se interpretau corespunzător de către părintele şi
noi, pentru publicare. După câteva luni, când ne mutasem în altă parte, a
apărut şi s-a lipit între noi pentru un timp de un an şi ceva încă un tânăr,
Nicolae Vonica, un băiat tot aşa de înalt şi de slab ca fratele Marini.
Acesta
fusese student teolog la Sibiu şi era născut în Poiana Sibiului.
Vonica
fusese doi ani la Teologie când s-a îmbolnăvit şi el grav. Apoi a zăcut timp de
alţi doi ani acasă la Poiană.
Pe tot
timpul cât studiase teologia la Sibiu, făcuse şi el cunoştinţă cu Oastea
Domnului, de sub îndrumarea părintelui Iosif.
Acum
venise aici spre a-i declara că şi dânsul recunoştea că în conflictul cu
mitropolitul Bălan dreptatea este de partea părintelui Iosif şi că tot ce face
mitropolitul este o samavolnicie şi o nedreptate strigătoare la cer. Pentru a
ajuta dreptăţii - zicea el - am venit să mă ataşez şi eu cu toată puterea mea
de cauza cea dreaptă a foii Isus
Biruitorul... şi să ajut cu tot ce voi putea la răspândirea acestui adevăr
în ţara şi biserica noastră.
Stătea
şi el mai mult pe pat şi aşa scria şi citea, compunând şi el unele articolaşe
şi chiar poezii cu care colabora la foaie.
La
Librărie ani găsit atunci, angajaţi cu plată la împachetarea şi expedierea
publicaţiilor, ca lucrători permanenţi, doi fraţi şi-o soră. Unul mai în
vârstă, anume Simion Butilă. Pe acesta l-am surprins cu mirare de câteva ori
fumând în magazie. Mai târziu, trecând la alţii cu ţigară cu tot, părintele l-a
concediat, aducând pe fratele Opriş Ioan în locul său.
Altul era
Ion Popovici. El se asemăna în totul cu fratele Opriş. Atât la statură cât şi
la caracter. Ei au îngrijit foarte mult de părintele Iosif, pansându-i ranele
multe şi grele, până în cea mai din urmă zi a suferinţei lui pe pământ. Domnul
Dumnezeu să le răsplătească în veşnicie toată grija şi dragostea pe care i-au
arătat-o!
Sora era
Tilly Bernhardt, o tânără care se lipise şi ea aici şi lucra la registrele de
abonaţi. Mai târziu s-a căsătorit cu Viorel Bujoreanu, un teolog din Cernăuţi,
cu care s-au dus apoi undeva la o parohie prin Gheorgheni, în secuime - şi i-am
pierdut acolo.
După
vreo doi ani a mai fost angajat la contabilizarea cărţilor şi foilor un frate
abia eliberat din armată, Fulea Ioan din comuna Loamneş, jud. Sibiu.
Ei toţi
lucrau cu plată, salariaţi la Librăria Oastei.
La
tipografie erau angajaţi şase oameni complet străini de Oaste. Erau trei
lucrători tipografi, un maşinist şi doi ucenici. Faţă de aceştia n-am putut
avea niciodată decât o atitudine distantă şi numai relaţii strict de lucru. De
fapt ei, fiind bine plătiţi, umblau îmbrăcaţi elegant şi, cel puţin faţă de
sărăcia mea, aveau o atitudine destul de sfidătoare, mai ales la început.
Cu
timpul, însă, muntele lor s-a mai scoborât iar valea mea s-a mai ridicat - astfel
că începeam să ne mai vedem de la om la om. Dar prea multe intimităţi nu aveam
nici cu ei, fiindcă nici unul nu s-a pătruns niciodată de tot Cuvântul lui
Dumnezeu, care le-a trecut ani de zile prin mâini, spre alţii... Erau membri
sindicali.
Ce
îngrozitor lucru să lucrezi la corabia în care sute de mii de oameni se vor
mântui, iar tu însuţi să nu fi pătruns de nici un cui al Cuvântului lui
Dumnezeu! Şi să pieri nemântuit, chiar lângă corabia la care şi tu însuţi ai
lucrat! Aşa au fost şi au rămas aceşti tipografi.
Librăria
Oastei era atunci instalată cu chirie într-o clădire a Mitropoliei pe strada
Avram Iancu, la numărul 5. Tipografia era la numărul 16, tot pe aceeaşi stradă
cu librăria.
Părintele
Iosif, fiind grav bolnav şi foarte slăbit, era internat la sanatoriul Dr. Wachman, în marginea oraşului
dinspre Şelimbăr, pe strada Stânca Păcii.
Pe lângă
munca mea de iniţiere în ale scrisului pentru lucrurile mărunte ale redacţiei,
eu va trebui să fac zilnic navetă de la locuinţa noastră din Piaţa Lemnelor, la
poştă, unde voi ridica scrisorile, mandatele şi ziarele sosite din ţară, spre a
le duce la sanatoriu părintelui Iosif. Acolo voi mai lucra cu el cât va fi
nevoie, apoi cu tot acest lucru voi merge la tipografie, iar de acolo la
librărie pentru celelalte treburi. De acolo din nou acasă pentru masă şi
altele, iar spre seară din nou la părintele la sanatoriu, pentru a transcrie
după dictarea lui, materialul pentru gazetă şi cărţi.
Cam aşa
era munca mea obişnuită în fiecare zi obişnuită. În zilele neobişnuite făceam
ce se cerea atunci.
Anul
1935 a început deci cu frământările descrise pe larg în volumul al doilea din
Istoria Oastei.
Nu voi
mai intra în acele amănunte decât în măsura în care va fi nevoie pentru
limpezirea unor alte lucruri. Nu voi putea însă nici să le ocolesc de tot
întrucât iarăşi viaţa mea s-a împletit total cu această istorie.
După
izbucnirea neînţelegerilor cu mitropolia, părintele Iosif a fost înlăturat din
toate funcţiile pe care le ocupase, fiindcă mitropolitul Bălan era un om foarte
răzbunător şi ranchiunos.
Nu răbda
şi nu ierta nimic; pe oricine ar fi îndrăznit să i se împotrivească în vreun
fel, se năpustea cu toată furia şi răzbunarea sa nimicitoare.
Retrăgându-i
părintelui Iosif conducerea Orfelinatului, mitropolitul l-a dat afară şi din
locuinţa avută în clădirea de la orfelinat. Astfel a trebuit să ne mutăm cu
toate lucrurile de acolo pe strada Zidarilor, într-o casă mai mică. Şi tot aşa
a trebuit apoi să ne mutăm cu librăria, fiind daţi afară şi de acolo.
Ne-am
stabilit cu librăria în Strada Turnului nr. 33 la parterul unei clădiri cu trei
etaje, proprietatea Băncii Oaşia, al cărei director, om cumsecade, îl cunoştea
pe părintele Iosif şi nu i-a cerut un preţ mare. În schimb localul era mai
spaţios. La intrare era librăria.
Aici, în
sala mare, aveau loc adunările Oastei Domnului din Sibiu de trei ori pe săptămână.
Miercuri seara era adunare de şcoală biblică. Vineri seara adunare de
rugăciune. Iar duminica după masă, adunare de evanghelizare, cu sala totdeauna
plină.
La
aceste adunări mai participau şi alţi fraţi care veneau din toată ţara, trecând
prin Sibiu cu diferite treburi. Din cauza asta toate adunările de aici erau
pline de bucurii noi.
Duminica
se făceau totdeauna ieşiri misionare în grupuri mari şi mici. Mai ales
tineretul şi fraţii lucrători, îndeosebi prin satele din jurul Sibiului unde se
înfiinţaseră multe adunări noi ale Oastei Domnului. Era o bucurie de toată
frumuseţea în aceste harnice alergări frăţeşti, care totdeauna se încheiau cu
alte suflete câştigate pentru Domnul. O mare mulţime de tineri fraţi şi
surioare făceau bucuria adunărilor. Din mijlocul lor s-au ales unii care au
devenit mai târziu lucrători binecuvântaţi pentru Dumnezeu.
După
despărţirea de părintele Iosif, oficialitatea clericală din Sibiu, în frunte cu
mitropolitul Bălan, şi-au creat şi ei Oastea lor, pretinzând că aceea este adevărata
Oaste. De fapt ei se numeau mai mult "Oastea Bisericii" decât
"Oastea Domnului" pentru a sublinia şi prin aceasta că acei care au
rămas alături de părintele Iosif nu ar mai face parte din biserică, ci ar fi
ieşit afară din ea.
Cele
două gazete pe care le redactase părintele Iosif, Lumină Satelor şi Oastea
Domnului, i-au fost luate pe nedrept şi însuşite de către mitropolie.
Preotul Secaşi, un om şiret şi linguşitor, care fusese şi el crescut şi ajutat
de părintele Iosif, odată cu conflictul devenise vânzătorul binefăcătorului
său. Secaşi ajunse unealta cea mai ascuţită de care se folosea mitropolia
împotriva Oastei adevărate şi conducătorului ei.
Devenind
redactorul principal al gazetelor rurale, Secaşi îşi folosea toată şiretenia
şi ura de care era în stare pentru calomnierea părintelui Iosif şi falsificarea
adevărului cu privire la el şi la conflictul iscat în Oaste.
La
început o mică parte dintre fraţii din ţară, luaţi pe nepregătite şi mai ales
siliţi de preoţii care din obligaţie profesională trecură de partea
oficialităţii, au aderat şi ei la oastea mitropolitului. Această oaste a reuşit
să strângă un oarecare număr de suflete doar în prima parte a conflictului, câtă
vreme a durat confuzia pricinuită de răpirea gazetelor şi de interdicţia impusă
părintelui Iosif.
Îndată
însă ce a apărut noua foaie a părintelui Iosif, Isus Biruitorul - şi mai ales foaia Ostaşul Domnului, cu lămurirea articolului Istoria unei Jertfe - lucrurile s-au lămurit definitiv. Şi cea mai
mare parte dintre cei derutaţi la început, s-au desfăcut cu grabă din cursele
în care fuseseră prinşi, alăturându-se hotărât şi definitiv de Isus Biruitorul
şi de lupta cea curată duhovnicească a Oastei Domnului.
Lupta
aceasta dintre noi şi oficialitate era enorm de inegală. Pe de-o parte
mitropolitul Bălan - cu toată bogăţia mijloacelor pe care le avea, cu toată
forţa stăpânirii politice şi religioase de partea lui şi cu toată mulţimea
preoţilor cărora le poruncea ca un tiran... De partea cealaltă părintele Iosif
- un om slăbuţ, sărac, bolnav, cu noi - nişte copii slabi şi nepregătiţi atât
trupeşte, cât şi sufleteşte. Eram ca David cel singur şi slab, în faţa lui
Goliat cel înarmat şi puternic, însoţit de o armată atât de organizată şi de
numeroasă!
Nici
Muntele, însă, nici Istoria nu le poţi vedea bine de aproape. Pentru Munte îţi
trebuie distanţă, pentru Istorie îţi trebuie timp, spre a le vedea şi a le
cunoaşte mărimea şi însemnătatea.
Acum
însă, când între noi şi evenimentele istorice de atunci s-au interpus atâţia
ani, putem vedea bine că felul de a lucra al lui Dumnezeu a rămas mereu
acelaşi: prin lucrurile mici El face de ruşine pe cele mari. Şi prin cele slabe
doboară pe cele puternice.
Nedreptatea,
oricât de violentă şi de tiranică se dezlănţuie, nu va putea niciodată nimici
dreptatea, oricât de fragile şi slabe ar fi mijloacele de luptă şi de apărare
ale acesteia.
Nici
minciuna nu va putea zdrobi adevărul.
Nici ura
nu va putea înmormânta dragostea - fiindcă Dumnezeu este totdeauna de partea
dreptăţii, de partea adevărului şi de partea dragostei. Şi ele vor învinge.
Numai că Dumnezeu nu lucrează grăbit, nici violent, nici zgomotos ca oamenii.
La
oameni unitatea de măsură pentru timp este secunda... De aceea ei se grăbesc,
fiindcă secunda vieţii şi stăpânirii lor este scurtă.
La
Dumnezeu unitatea de măsură pentru timp este mia de ani. De aceea El nu se
grăbeşte, fiindcă anii Lui sunt fără număr, iar stăpânirea Lui este fără sfârşit.
Şi-am
mai văzut de atunci şi până astăzi încă un adevăr care se petrece sub soare şi
anume că în încleştarea neegală dintre Forţă şi Dreptate, când Ura se năpusteşte
cu sălbăticie asupra Iubirii, şi Minciuna şi Silnicia asupra Adevărului -
oamenii se împart în două cete: de o parte cei mici şi mulţi dar slabi, care
văd adevărul şi dreptatea şi ţin cu cel nevinovat. Iar de cealaltă parte cei
mari şi puţini dar tari, care, deşi văd dreptatea de partea celui prigonit,
totuşi se alătură de prigonitor, fie prin cuvânt fie prin tăcere, făcându-se
astfel părtaşi şi la crima tiranului şi la osânda lui. Fiindcă scaunul lor
depinde de acela, iar ei n-au învăţat să fie flămânzi şi smeriţi pentru adevăr,
pentru că nu ştiu nici cât cere nici cât dă Adevărul.
Şi am
mai învăţat încă ceva: că nu se rătăcesc de la Adevăr şi nu cad de la Credinţă,
decât acei ce trăiesc în vreun păcat sau în mai multe.
Dar cei
smeriţi şi sinceri nu rătăcesc şi nu cad, fiindcă pe aceştia Duhul Sfânt, Duhul
Adevărului nu-i lasă, ci îi întăreşte, îi înştiinţează şi îi ajută. Aşa s-a
întâmplat cu cele două oşti. Oastea mitropolitului, întemeiată pe falsitate, pe
silnicie, pe nedreptate, s-a nimicit înainte de a se nimici făcătorul ei.
Dar
Oastea Domnului, întemeiată pe Isus Cel Răstignit, pe jertfă, pe lacrimi, pe
adevăr şi pe iubire, trăieşte şi biruieşte din ce în ce tot mai mare şi mai
frumoasă şi astăzi, deşi păstoraşul slăbuţ care era în fruntea ei s-a înălţat
în slavă la Domnul de atâtea zeci de ani.
Mormintele
lor trupeşti sunt în acelaşi pământ, dar, pe când mormântul tiranului este
acoperit cu praf şi uitare, mormântul părintelui Iosif, al sfintei victime,
este acoperit neîncetat de flori şi de lacrimile dragostei sincere şi
nemuritoare, mereu proaspete şi calde.
Aşa
lucrează Dumnezeu şi aşa face dreptate el.
Slăvit
să fie Domnul!
Ce
cununie strălucită
Ce cununie strălucită
A fost a noastră, Mire Drag,
Pe nici o casă aurită
N-a fost ‘nălţat mai dulce steag;
Pe nici o frunte luminoasă
N-ai pus un mai divin sărut,
Nici o mireasă mai frumoasă
Întreagă lumea n-a avut.
Ce mâini mi-au aşezat cununa,
Ce martori mi-am văzut cântând
Priveau şi soarele şi luna
Ce nu văzuseră nicicând.
Roiau în jurul nostru stele
Şi îngerii erau nuntaşi,
Stăteau în jurul mesei mele
Cei mai frumoşi înaintaşi.
Ce cor ceresc şi ce cântare
Prin şapte centri, răsunând,
Cânta, când sfânta sărutare
Mi-ai dat-o, binecuvântând
Şi când cereştile inele
Mi le-ai schimbat cu Mâna Ta...
- O, Nunta Veşniciei mele
Să nu te pot în veci uita!...