Biserica sau Adunarea > Trezirea în Elveţia


Trezirea în Elveţia
La Geneva - Prietenii - Dizidenţii

Trezirea şi-a avut începutul la Geneva, pentru a se răspândi apoi în toate ţările de limbă franceză şi mai departe. Totuşi somnul spiritual era mare la începutul secolului al XIX-lea în oraşul lui Calvin. „Biblia era necunoscută printre studenţi", avea să spună un student al academiei unde se formau pastori. Şi tocmai prin câţiva studenţi în teologie, nemulţumiţi de învăţătu­ra raţionalistă pe care o primeau şi preocupaţi de starea lipsită de vlagă a Bisericii, în timpul ocupaţiei franceze (1798-1814) au apărut primele semne ale reînnoirii. Aceşti studenţi se aflau în mod providenţial în legătură cu nişte fraţi moravi, care aveau câteva mici grupe de credincioşi în oraş, începând din mijlocul secolului precedent. Au fost luminaţi de ei cu privire la mântui­rea prin credinţa în Isus Cristos şi la preţul pe care îl are Scriptura. Unul dintre aceşti tineri, E. Guers, scria mai târziu: „Îmi place şi acum să-mi amintesc în ce fel bunul Mettetal căuta să-mi prezinte mântuirea în dar. Fără a intra în multe raţiona­mente, fără a folosi multe cuvinte, el a deschis cartea lui Dumnezeu şi a citit în Evanghelia după Ioan, aceste numeroase versete în care Isus spune clar că cel care crede în El nu va pieri, ci va avea viaţa veşnică. Apoi el m-a întrebat, fără vreo altă introducere, dacă primeam cuvântul Domnului cu o supunere deplină. Pentru că am răspuns că da, atunci a adăugat: De ce să vă îndoiţi de mântuirea dumneavoastră şi să nu vă bucuraţi de ea chiar din această clipă?"

Aveau loc adunări de zidire şi de rugăciune, fără vreo idee de separare de biserica oficială. Dar studenţii, cu râvna celor de curând întorşi la Dumnezeu, repede şi-au arătat dorinţa de a acţiona în afară şi cu intenţia aceasta au format, în 1810, o „Societate a prietenilor": ea grupa pe Ami Bost, Henri Empaytaz, Guillaume Gonthier, Lhuillier, Louis Gaussen, Emile Guers, Henry Pyt. Pastorii au devenit bănuitori şi societatea a trebuit să se dizolve în 1814. Tocmai atunci nişte vizitatori evlavioşi au întărit sentimentele şi principiile apărute în grupul acesta.

Doamna Krudener. - O doamnă din aristocraţia rusă, care s-a întors la Dumnezeu la Vienne printr-un modest credincios morav, după o viaţă de risipă, entuziasta dar foarte mistica baroană de Krudener - care avea după aceea să exercite o mare influenţă asupra ţarului Alexandru I şi, pe cât se pare, să-l aducă la Domnul - s-a stabilit pentru un timp la Geneva între 1813 şi 1815. A organizat întâlniri în care ea se ruga şi vorbea; mulţi au găsit în felul acesta binecuvântare, între alţii Empaytaz, care după ce a fost interogat de o comisie consistorială şi îndemnat zadarnic să nu mai participe la aceste adunări neautorizate, s-a văzut că i s-a interzis consacrarea pastorală pe care o dorea. El a însoţit-o pe doamna Krudener în Germania, a urmat-o la Paris, unde, ca şi la Geneva, ea a organizat la ea acasă adunări religioase vizitate de persoane de neam mare. Acolo Empaytaz a făcut să apară în 1816 o broşură care a făcut mare zgomot la Geneva, cu numele „Consideraţii asupra divinităţii lui Isus Cristos"; în ea, el acuza colectivul pastoral din Geneva că a abandonat adevărul acesta şi că nu respectă Biblia. Spunea că în nici una din cele 197 predici imprimate la Geneva începând din 1774, el nu găsise nici măcar o singură menţionare despre divinitatea lui Isus.

Robert Haldane. - În acelaşi timp sosea la Geneva - după un metodist englez, Wilcox, care predicase adevărul în timpul anului 1816 - calvinistul scoţian evlavios şi devotat Robert Haldane. El a început să dea cursuri particulare pentru studenţii în teologie şi a expus cu măiestrie epistola către Romani. Foştii „prieteni" erau acolo, împreună cu mulţi alţi tineri, dintre care unii, care mai înainte îl nesocotiseră pe Empaytaz, au fost convinşi de Haldane, cum era cazul cu Frederic Monod şi Henri Merle d’Aubigne. Era pepiniera predicatorilor Trezirii, deşi Haldane învăţa în engleză şi trebuia să fie tradus. Colectivul pastorilor a reacţionat, a cerut candidaţilor la pastorat an­gajamentul de a nu predica nici asupra divinităţii lui Isus Cristos, nici asupra păcatului original, nici asupra felului în care lucrează harul, nici asupra predestinării. Mulţi au refuzat, unii ca Pyt şi Guers s-au dus să fie consacraţi în Anglia, alţii s-au dedat evanghelizării fără nici o consacrare oficială.

Biserica din Bourg de Four. - Împotrivirea crescândă a biseri­cii naţionale faţă de tinerii predicatori formaţi de Duhul lui Dumnezeu a adus o ruptură totală. Pentru că Haldane a părăsit Geneva, a fost înlocuit cu Henry Drummond, un bancher din Londra devotat Evangheliei, care i-a încurajat foarte mult. Astfel s-a format, la 17 mai 1817, o „societate" a creştinilor separaţi, care s-au adunat începând cu luna august în cartierul Bourg de Four sau „mica biserică din Geneva", cu „fraţii ei păstori" independenţi. Nu erau primiţi printre ei decât copii ai lui Dumnezeu, recunoscuţi. Ei susţineau că credinţa în Cristos este de ajuns pentru a avea mântuirea, dar că credinţa adevărată este însoţită neapărat de naşterea din nou lucrată de Duhul Sfânt şi de Cuvântul lui Dumnezeu. Din mijlocul lor au plecat evan­ghelişti şi predicatori pentru restul Elveţiei, Franţa, misiunile îndepărtate, cei mai mulţi susţinuţi de „societatea continentală pentru difuzarea cunoştinţei creştine", întemeiată datorită lui Drummond.

Cei dintâi paşi ai noii comunităţi au fost dificili. Ea intra pe o cale necunoscută şi avea să hotărească un mers ecleziastic încă fără exemplu pe continentul european. Împotrivirea a fost foarte vie. Fraţii au fost luaţi în râs în ziare şi au fost chiar şi acte de violenţă: la 2 iulie 1818, cu ocazia unei schimbări a sălii, fraţii dizidenţi au fost asaltaţi de o populaţie iritată. Dar râvna lor potrivită voii lui Dumnezeu a făcut faţă pornirilor împotriva Trezirii şi a avut roade. Mulţi s-au întors la Dumnezeu. Un ofiţer de artilerie care fusese trimis să înlăture tulburările care s-ar fi putut stârni cu ocazia uneia din aceste adunări, a ascultat şi a înţeles predica; el se numea Felix Neff... Tot acolo, Adolf Monod, pe atunci student, a primit impresii puternice de la un creştin scoţian, Thomas Erskine.

Cezar Malan şi biserica mărturiei. - În aceeaşi epocă s-a ridicat la Geneva un alt crainic al Trezirii, pastorul Cezar Malan (1787-1864). Era deja consacrat de şase ani când a înţeles siguranţa mântuirii lui şi s-a ataşat lui Haldane. În ziua de Paşti 1817, el a rostit o predică renumită cu privire la „mântuirea prin credinţa în Isus Cristos." Iritată, compania pastorilor l-a exclus din scaunul lui din Geneva. Puţin timp după aceea, el a început să ţină adunări de rugăciune frecventate de mulţi credincioşi şi în care explicarea Scripturilor se făcea între rugăciuni şi cântări. Mărturia aceasta care se năştea nu a fost ferită, ca peste tot, de o împotrivire neînduplecată. Malan a văzut într-o zi o mulţime înflăcărată de defăimări neruşinate îndreptată împotriva lui şi a adunărilor lui, trecând peste gardul grădinii lui şi invadându-i casa. Se pare că lui i-a fost dată pentru prima oară în 1819, în periferia Genevei, numele de insultă „momâie", extins apoi la toţi cei care făceau parte din Trezire şi atât de răspândit de atunci peste tot pe unde Dumnezeu a ridicat o mărturie.

Malan, calvinist convins, mai dogmatic decât grupul pietist al „prietenilor" cu care începuse să meargă, şi-a continuat lucrarea aparte. A întemeiat o capelă pe proprietatea sa şi a numit-o „Biserica mărturiei", care s-a menţinut aproape 50 de ani. Spirit înflăcărat, curajos, el conducea singur turma mică adunată lângă el. El a ţinut până la capăt, cu o credinţă de neclintit, drapelul pe care l-a ridicat în ziua Trezirii. Era un poet delicat, ale cărui „Cântări ale Sionului" au înviorat şi au mângâiat pe mulţi credincioşi. El a refuzat în 1849 să unifice mica sa congregaţie cu biserica liberă care se năştea şi lucrarea lui s-a sfârşit odată cu el. O binecuvântare reală pentru multe suflete, ea primise prea mult amprenta unei singure personalităţi, ca să-i poată supravieţui. Trebuie ca slujitorul să lase pe Stăpân să ia tot locul în inimi şi Cuvântul să aibă autoritatea lui suverană, altfel lucrarea lui se resimte şi cei pe care i-a obişnuit să nu poată fi fără el se împrăştie când el nu mai este prezent.

Capela Oratoriului. - În sfârşit, o a treia dizidentă s-a produs cu unul din începătorii Trezirii, pastorul Louis Gaussen (1790-1863). El a rămas atât cât a putut în sânul bisericii naţionale, dar în final a fost destituit în 1834, după ce întemeiase în 1831 o societate evanghelică şi o şcoală de teologie la care a venit să înveţe, între alţii, H. Merle d’Aubigne. Societatea aceasta a luat, după destituirea aceasta, numele de Capela Oratoriului, con­struită în 1834. Perioada frumoasă de la început a Trezirii a dus astfel, la Geneva, ca şi în Anglia, la o dezmembrare ecleziastică.



Persoane interesate