Biserica sau Adunarea > În ţările anglo-saxone


TREZIREA
I. - INTOARCEREA LA CREDINŢA EVANGHELIEI
În ţările anglo-saxone

Trezirea a avut, în insulele Britanice şi în America, un preludiu deosebit de însemnat prin lucrarea lui Wesley şi a prietenilor lui. A luat fiinţă metodismul, dezlipit apoi de biserica anglicană şi împărţit, după moartea întemeietorului în 1791, în diferite biserici mici. Dar acesta nu era decât un preludiu. O mişcare cu totul deosebită, deşi ieşită din impulsul dat de Wesley, şi-a dezvoltat acţiunea morală într-o Anglie foarte mult schimbată după independenţa Americii, Revoluţia Franceză, luptele epui­zante contra lui Napoleon şi trecerea de la vechea viaţă agricolă la viaţa industrială. Este vorba de „evanghelism". Evanghelicii aveau o doctrină mai curată decât cea a lui Wesley; ei prezentau, în acelaşi timp cu autoritatea Scripturii şi a mântuirii prin har, prin credinţă, starea de ruină completă a firii omeneşti nenăscu­te din nou şi siguranţa unei mântuiţi desăvârşite în Cristos. Printre ei, un oarecare număr de slujitori anglicani, treziţi duhovniceşte, s-au silit să aducă adevărul unei credinţe vii, scoasă direct din Scriptură, în sânul bisericii oficiale, îngheţate. În timp ce Wesley a atins îndeosebi masele populare, aceştia au câştigat mai mult pe cei din clasele înstărite, atât din aristocraţia veche, cât şi din straturile noi conducătoare.

Influenţa lor a fost foarte însemnată. A apărut o înflorire de activităţi, evanghelişti, misionari şi oameni care făceau bine celor din jur, fără a mai vorbi de luarea de opinii, ca cea a lui Wilberforce, evanghelic bine cunoscut, pentru abolirea sclaviei. Nu este partea noastră să facem deosebire între ceea ce în eforturile acestea avea în ochii lui Dumnezeu caracterul de „fapte bune" şi ce era de la om, dar fără îndoială că punctul de plecare era Evanghelia. S-au deschis şcoli de duminică, s-au format societăţi biblice, societăţi misionare, altele pentru vizita­rea bolnavilor, s-au organizat adunări prin case pentru citirea Bibliei; predicile libere, din care multe în aer liber, se înmulţeau. Erau atât laici cât şi pastori care căutau să facă lucrarea de evanghelizare. Au răspândit Cuvântul în toată Anglia, „mergând din loc în loc" (Faptele Apostolilor 8:4), traversând mările pentru a se duce la păgâni sau străbătând Europa în lung şi în lat. O activitate asemănătoare s-a dezvoltat în Scoţia, unde „grupul evanghelic" a înfiinţat Misiunea interioară pentru evan­ghelizare; iniţiativa venea de la un vechi ofiţer de marină întors la Dumnezeu, James Haldane, pe al cărui frate îl vom întâlni în lucrarea de pe continent, Robert (1764-1842), care şi el aban­donase pentru Cristos cariera navală.

În America se urmărea o lucrare asemănătoare. Era epoca celor care au făcut „trezirea", oameni energici şi evlavioşi, amestecaţi printre pionierii care se îndreptau spre vest, neciopliţi ca şi ei, uneori ciudaţi, dar plini de dragoste pentru suflete. Ei strângeau în „adunări de câmp" sute şi mii de persoane şi le ţineau ore întregi sub vocile lor puternice şi stăruitoare. Nume ca ale lui Axley, Burke, Cartwright au rămas în amintirea multora, alături de cei şi mai cunoscuţi, al lui Finley, al lui C. G. Finney (1792-1875), a căror acţiune era în oraşele din est şi care aveau mai târziu să lucreze în Anglia.

Adevărate flăcări ale trezirii, cu întoarceri la Dumnezeu în număr foarte mare, uneori cu manifestări spirituale surprinză­toare şi mişcătoare s-au produs la începutul secolului, cele mai cunoscute fiind în Ţara Galilor şi în regiunile înalte din Cumberland şi Statele Unite.

Biserica stabilită nu accepta cu uşurinţă aceste noutăţi, mai ales Biserica de Sus, care păstra, împreună cu o ortodoxie formalistă, un duh autoritar şi lumesc care aducea multe nemul­ţumiri. Biserica de Jos era mai deschisă faţă de adierea trezirii şi în orice caz, sub influenţa unora ca Sydney Smith, Wilberforce şi alţi „evanghelici", ea înlătura puţin câte puţin deismul şi raţionalismul care stăpâniseră în ea.

Trebuie menţionat de asemenea că, sub impulsul schimbărilor făcute în gândirea publică, a fost abolit în 1828 aşa numitul Test Hill, care din 1673 excludea din orice funcţie publică pe toţi care nu făceau parte din biserica stabilită, adică pe catolici şi pe diferiţi neconformişti. De atunci ei au avut drepturi egale. De la această libertate religioasă şi unii şi alţii au avut mult de profitat în secolul al XIX-lea. Vom spune mai departe un cuvânt despre progresul catolicismului, obligând de fapt Biserica de Sus să se trezească. În ce îi priveşte pe neconformişti, bisericile lor, sis­temele lor şi denominaţiile diverse, fiecare cu organizarea sa şi cu faptele ei, aveau să crească în număr. De aici a urmat o mare activitate religioasă. Anglia, sub domnia lungă a reginei Victoria (1837-1901) avea să reprezinte chiar modelul naţiunii creştinizate, dar Dumnezeu ştia măsura în care putea să i se spună cuvintele Domnului către Sardes: „Ai numele că trăieşti, dar eşti mort." Numai El cunoaşte pe cei ai Săi.

Dar să revenim la Trezirea propriu-zisă, pentru a sublinia partea ei însemnată în această extraordinară împărţire în tot felul de grupări ecleziastice. Independenţilor, quaqerilor, bap­tiştilor, metodiştilor, li s-au adăugat o mulţime de mici con­gregaţii formate în măsura în care unii credincioşi se grupau în jurul Bibliei, experimentau împreună lucrarea Duhului şi pute­rea Domnului şi ieşeau de fapt din Biserica oficială.

În această atmosferă de suflete trezite şi răzleţe avea să se manifeste, în anii 1825 până în 1830, o putere proprie să adune în jurul singurului Păstor, înainte de a ne opri la acest fapt important, să vedem ceva în legătură cu Trezirea pe continent.



Persoane interesate