Biserica sau Adunarea > Semnele Trezirii


Semnele Trezirii

Nu avem să ne amintim zdruncinarea generală produsă de Revoluţia Franceză şi de războaiele care i-au urmat, nici de apariţia imperiului lui Napoleon care, aşa scurt cât a fost, a schimbat faţa Europei, pentru a nu spune a lumii. S-ar fi putut gândi că lovituri hotărâtoare erau aduse creştinismului prin triumful atât de scurt al Raţiunii în 1793, apoi al celui şi mai scurt încă al Fiinţei supreme din anul următor, şi mai periculos, în ciuda aparenţelor, când Bonaparte a subjugat religia, soco­tind că o restabileşte.

Tocmai dimpotrivă, o mişcare religioasă reînnoită a urmat aproape peste tot după această mare zdruncinare. În acelaşi timp cu Restaurarea s-a arătat o reînnoire catolică în Franţa, în Italia, în Spania; mişcări cu un caracter nou frământau ţările protes­tante şi nu se poate să nu se recunoască o puternică lucrare a lui Dumnezeu în această perioadă. Un vânt salvator de trezire a suflat peste această Biserică adormită. Era „strigătul de la miezul nopţii", amintind fecioarelor ieşite la început să întâmpi­ne pe Mire, că era timpul să se scoale şi să-şi pregătească candelele pentru venirea Sa apropiată.

Dumnezeu pregătise deja multe inimi, prin nenorocirile răz­boiului, între altele, ca să se îndrepte spre El, şi I-a plăcut, în bogăţiile harului Său, să trezească în mulţi oameni o nevoie adâncă de a studia Scriptura, recunoscându-i autoritatea. Lucrul acesta s-a produs în acelaşi timp, fără a fi ceva pregătit în comun, în diferite ţări: Dumnezeu a condus El Însuşi nişte slujitori calificaţi de El ca să răspundănevoii acolo unde trebuia; dar deseori diferite presoane se strângeau laolaltă, în afara oricărei autorităţi omeneşti, pentru a citi şi a studia Biblia cu ajutorul Duhului Sfânt. Aşa a fost în medii foarte diferite: ţărani modeşti, muncitori, ca şi intelectuali, studenţi, oameni ai legii, oameni de afaceri, oameni de prin saloanele celor mari şi ale prinţilor.

Marile adevăruri ale Reformei au fost regăsite: îndreptăţirea lui Dumnezeu descoperită pe principul credinţei, viaţa predată a credincioşilor născuţi din nou, faptele fiind roada şi dovada credinţei. Mai mult, cuvântul profetic a devenit un obiect de cercetare pentru mulţi creştini; apoi unii credincioşi au fost aduşi să înţeleagă însemnătatea şi preţul pe care Dumnezeu îl descoperă în Cuvântul Său cu privire la Biserică sau Adunare. Unele lucrări au fost publicate cu privire la subiecte diferite, reviste şi-au făcut apariţia, tratate şi broşuri au fost răspândite, iar Sfintele Scripturi larg răspândite mai ales de societăţile biblice care atunci s-au născut, la Londra (Societatea biblică britanică, întemeiată în 1804), la Basle (în acelaşi an), la Paris (1818).

Rezultă din ce am spus că se pot deosebi în această mare lucrare a Duhului lui Dumnezeu două aspecte, în două faze. Cea dintâi este marcată prin revenirea la Evanghelia lui Cristos, la scoaterea în evidenţă a lucrurilor în legătură cu mântuirea individuală, cu eliberarea de păcat, umblarea sub călăuzirea Duhului, sfinţenia în viaţa personală şi nădejdea celui credin­cios. Cea de a doua adaugă la acestea punerea în lumină a învăţăturilor Scripturii cu privire la Biserică, trupul lui Cristos şi casa lui Dumnezeu; dar trebuie să vedem acum cel dintâi aspect, ceea ce se poate numi Trezirea evanghelică.



Persoane interesate