Biserica sau Adunarea > Secolul al XVIII-lea


Secolul al XVIII-lea

Avantgarda a ceea ce s-a numit de atunci „gândirea liberă" a fost Anglia, ţară protestantă al cărei suveran era capul oficial al religiei. Marii raţionalişti ai acestei ţări, tăgăduitori ai creştinis­mului, pe care pretindeau că îl apară, de la deistul Locke (care a murit în 1702) la ateul deghizat Collins (1799) şi la scepticul D. Hume (1776), au făcut un ecou gălăgios în Franţa catolică, unde Voltaire (care venise să se inspire la Londra) şi după el „filosofii" s-au declarat atei, apoi toată Europa a fost câştigată de „luminile" lor mincinoase.

Formele religioase rămâneau ca dorinţe ale societăţii şi a puterii politice. Dacă statele catolice suportau supunerea faţă de Roma, fiecare stat protestant se mândrea cu biserica lui care era în legătură cu prinţul (şi când te gândeşti la numărul de mici suverani care formau Germania, înţelegi cât de mare era împărţi­rea ecleziastică!). De asemenea minorităţile religioase, catolice şi neconformiste în Marea Britanie şi în Irlanda, protestante în Franţa, erau asuprite şi uneori crud persecutate.

Înapoia aparenţelor era un gol spiritual înspăimântător. În ţările catolice, ignoranţa şi superstiţiile erau generale în popor, iar în cler viaţa lumească şi gândirea liberă. („Ar fi trebuit cel puţin - ar fi spus Ludovic al XVI-lea - ca arhiepiscopul Parisului să creadă în Dumnezeu.") În bisericile protestante, adevărurile fundamentale erau cel mai adesea înlocuite cu un deism profund raţionalist şi cu o morală întemeiată pe „religia naturală" care înlătura credinţa. Se putea spune într-adevăr: „Ai numele că trăieşti, dar eşti mort" (Apocalipsa 3:1).

Martorii de atunci. - Desigur, erau în mijlocul tuturor aces­tora, cum au fost totdeauna, prin harul lui Dumnezeu, suflete credincioase, născute din nou şi evlavioase, cunoscute de Domnul, scăpând de rutină şi de scepticismul care năpădise totul, ele însele în cea mai mare parte foarte puţin luminate.

Ştim de asemenea că Dumnezeu nu rămânea fără martori ai lucrării permanente a Duhului Său, nu numai pentru a mântui în numele lui Isus, dar şi pentru a aduna pe cei credincioşi în acest nume.

S-a putut vedea în capitolele dinainte cum în Franţa o „biseri­că sub cruce" a supravieţuit în mod clandestin, deşi fără con­ducători oficiali, situaţiei deosebit de aspre care a fost înainte şi după revocarea edictului de la Nantes; dar trebuie spus, ea s-a slăbit şi a ajuns în declin îndată ce situaţia aspră s-a domolit, începând din 1764, apoi s-a sfârşit cu edictul de tolerenţă din 1787, aşteptând egalitatea de drepturi recunoscută în 1791, sub Revoluţie.

S-a văzut de asemenea cum în Germania „pietiştii", începând din secolul al XVII-lea, au reacţionat puternic împotriva som­nolenţei spirituale; deşi duşi apoi de curente raţionaliste, ei formau mici comunităţi independente, în secolul al XVIII-lea, în Suabia; mai ales „fraţii moravi" care, ne amintim, alipiţi de husiţii despărţiţi de Roma chiar înaintea Reformei, şi pe care contele Zinzendorf i-a ajutat atât de practic, răspândeau în toată lumea sămânţa misionară şi a trezirii. Ei înşişi şi-au luat acest nume caracteristic de „fraţi ai unităţii creştine" şi au avut aproape peste tot comunităţi modeste dar vioaie.

În Anglia, „dizidenţii" sau „neconformiştii" s-au arătat mereu. Lucrarea „prietenilor" (sau a quaquerilor), din mijlocul secolu­lui al XVII-lea, în concurenţă cu cea a baptiştilor, ieşită şi ea dintre independenţi, a fost înaintea marei mişcări al cărei suflet a fost John Wesley, după 1730. Toată lumea anglo-saxonă a fost zguduită în felul acesta.

În ţările de limbă franceză, spiritul general rămânea destul de străin de aceste mişcări spirituale, deşi o pătrundere limitată de evanghelişti metodişti a avut loc în Normandia, care avea să fie reluată sub Imperiu, cu toate acele câteva contacte stabilite între fraţii moravi şi pastorul Rabaut, care a reorganizat cultul protestant în Franţa. Dacă excesele filozofilor atei cedează, cu puţin înainte de Revoluţie, sub influenţa lui J. J. Rousseau, spre un sentimentalism religios, acesta de fapt nu are nimic din Cristos.

Oricum, nu lipsesc semnele firului de argint al harului. Dar oricât de mare trebuie făcut locul lucrării lui Wesley şi a altor martori ai adevăratei credinţe, nicăieri adevărurile proprii Bise­ricii potrivit Cuvântului lui Dumnezeu nu erau clar înţelese. Ele aveau să fie readuse în lumină în mijlocul unei mişcări spirituale de ansamblu care distinge creştinătatea în Occident în cea dintâi jumătate a secolului al XIX-lea şi care a fost numită Trezirea.



Persoane interesate