Biserica sau Adunarea > Ce a rămas necunoscut de reformatori


Ce a rămas necunoscut de reformatori

Totuşi conducătorii acestei mişcări puternice de trezire din secolul al XVI-lea, rod al unei lucrări a harului lui Dumnezeu care ne umple de recunoştinţă şi de admiraţie, nu cunoşteau multe adevăruri ale Cuvântului lui Dumnezeu cu privire la chemarea, formarea, mărturia şi nădejdea Adunării.

Scriptura învaţă în adevăr că toţi cei credincioşi sunt mădu­lare ale acestui „singur trup" format de Duhul Sfânt şi al cărui cap, Cristos Cel glorificat, este în cer. Tocmai această unire dă Bisericii un caracter cu totul ceresc (1 Corinteni 12:12,27; Efeseni 1:22-23). Aici pe pământ, singurul centru de strângere laolaltă a celor credincioşi, mădulare ale trupului lui Cristos, este Domnul Însuşi, prezent în mijlocul alor Săi adunaţi pentru Numele Său (Matei 18:20). În sfârşit, Capul Adunării asigură acesteia „darurile" necesare formării şi funcţionării ei, şi El i-a dat îndrumări cu privire la administrarea ei, ca să fie o mărturie în timpul absenţei Lui de pe pământ.

Piatra de care s-au împiedicat reformatorii a fost lipsa lor de înţelegere a adevărurilor acestora referitoare la Adunarea lui Dumnezeu. De fapt, din timpul apostolilor până în secolul al XIX-lea, nici un teolog nu le-a prezentat într-un mod clar. În secolul XVI-lea, principiul vital al mântuirii prin credinţa în Cristos şi în jertfa Lui a părut atât de minunat oamenilor crescuţi în greşelile romanismului, încât ei n-au săpat mai adânc în comoara gândurilor divine. Ei au rămas acolo şi s-au format sisteme ecleziastice omeneşti - se vorbeşte uneori în sensul simplu de „sisteme" - fără să se vadă cum principiile sistemelor acestora erau contrare chiar faţă de ce vestiseră acei slujitori ridicaţi de Domnul pentru a aduce în mod individual sufletele la cunoştinţa mântuirii.

Unul dintre cele mai neplăcute rezultate a fost dezvoltarea multor biserici de stat, izolate unele faţă de altele.

Temeiul acestor sisteme este în adevăr de a admite, în biserici particulare, pe toţi locuitorii unei ţări la o anumită vârstă, după o instrucţie religioasă care nu înseamnă nicidecum naşterea din nou; nu se putea imagina în epoca aceea ca cetăţenii aceluiaşi stat să nu poată avea toţi aceeaşi formă de cult. Bisericile acestea, puse mai mult sau mai puţin sub tutelele puterii politice, uneori fiind chiar una cu ea, nu făceau decât să continuie starea de lucruri începută sub Constantin şi pe care Domnul o judecă prin aceste cuvinte, când vorbeşte adunării din Pergam: „Ştiu unde locuieşti, acolo unde este scaunul de domnie al Satanei" (Apocalipsa 2:13).

Puţin câte puţin, însăşi adevărurile privitoare la mântuire şi la mersul individual al creştinilor şi-au pierdut preţul pentru suflete, au trecut la starea de doctrine reci, fără viaţă, religia a devenit morală şi reîntoarcerea la Sfintele Scripturi s-a schimbat în cercetarea liberă în numele raţiunii proclamate suverană. Lucrarea Satanei, în afară ca şi înăuntru, s-a continuat într-un aşa fel încât, două secole după Reformă, se părea că creştinismul avea să se năruie. Spiritul anticreştin s-a dezvoltat în secolul al XVII-lea până la un astfel de punct încât, dacă Biserica n-ar fi fost decât o lucrare omenească, în mod sigur ar fi dispărut.



Persoane interesate