Biserica sau Adunarea > Extinderea în Elveţia romană


Extinderea în Elveţia romană

Dar mişcările pe care le-am rezumat s-au întins mai întâi în cantoanele de Vaud şi Neuchatel. O anumită lucrare începuse deja înainte de 1820, fără vreo legătură directă cu cea din Geneva. Se remarca activitatea unei credincioase engleze, doamna Greaves, care avea reuniuni biblice acasă la ea în 1815 şi care a fost expulzată din Lausanne. Dar impulsul iniţial a venit din predica decanului Curtat şi din lecţiile sale date studenţilor în teologie, după 1810. De asemenea unii tineri care intenţionau să devină pastori, şi-au găsit plăcerea în a aprofunda pentru ei înşişi şi pentru cei din jur studiul Scripturii şi au ţinut reuniuni de evanghelizare şi de zidire în afara orelor de cult ale bisericii naţionale; ei au continuat lucrul acesta şi după ce au fost consacraţi, şi aceasta în diferite locuri din Ţara de Vaud. Atunci au venit şi evanghelişti de la Geneva, printre care era şi Ami Bost, care a predicat la Yverdon, apoi la Sainte-Croix; un frate, Conlin, din Geneva, avusese deja reuniuni de 300 şi 400 de persoane. Henri Pyt (născut la Saint-Croix), A. Porchat, E. Guers au trecut prin cantonul de Vaud în 1818-1819, la fel şi Felix Neff care scrie din Lausanne în 1820: „Se pare că Domnul deschide o uşă mare predicării Evangheliei Sale în cantonul acesta şi ea nu se va închide îndată, pentru că oamenii se poartă cu prudenţă."

Autoritatea ecleziastică a arătat la început interes pentru entuziasmul acesta nou, şi chiar a mărturisit dezaprobarea ei faţă de atitudinea companiei pastorale din Geneva care se împotrivise predicatorilor evangheliei. Dar ea s-a schimbat la rândul ei, în frunte cu decanul Curtat. S-a pronunţat împotriva acestor reuniuni şi a refuzat să consacre sau a destituit şi slujitorii care continuau să-i susţină. Populaţia a fost foarte repede îndreptată împotriva „momâilor", „sectanţilor" şi a „rătă­ciţilor", în numele unităţii naţionale care pretindea că este ameninţată, dar de fapt lumea era iritată cum este totdeauna de roadele predicării Evangheliei. Situaţia a condus la persecuţie. La Aubonne a avut loc o adevărată răscoală, cu lovituri de ciomag, aruncări de pietre, strigăte insultătoare şi murdare, placarde pe care era scris: „Dacă aceste adunări ale momâilor vor contiuna, focul va fi pus în cele patru colţuri ale oraşului." La fel a fost şi la Orbe, urmare întoarcerilor la Dumnezeu produse prin tânărul Marc Fivaz. Ar fi prea mult să enumerăm toate locurile din Elveţia romană vizitate de ploaia binefăcă­toare şi în care împotrivirea se arăta mai vie. În parohia Isle şi Montricher a avut loc o trezire prin Henri Juvet, un pastor de mare valoare înlăturat din funcţie; iar o mulţime care urla la ieşirea din adunare, a aruncat cu pietre în cei care fuseseră prezenţi. Unul dintre ei scria după aceea: „Când mi-am îndreptat rugăciunile spre Dumnezeul meu să mă scape, ei m-au scuipat în faţă şi, trăgându-mă de păr, m-au lovit cu capul de pământ şi îmi ziceau: „Roagă-te acum Mântuitorului tău, El nu va veni să te scape." Juvet, bătut, aruncat în închisoare, a ajuns bolnav de piept şi a murit la Nimes în 1825.

Dizidenţa. - În faţa acestei situaţii, mulţi pastori evlavioşi au făcut cunoscut autorităţilor cantonale imposibilitatea pentru ei de a rămâne în biserica statului: „După cum ştim, scriau ei, că predicăm adevărul aşa cum este el în Biblie şi facem lucrul acesta cu sinceritate din partea lui Dumnezeu, înaintea lui Dumnezeu şi în Cristos, oricare ar fi felul cum suntem văzuti, noi n-am încetat să vestim Evanghelia toturor celor care au voit s-o audă şi nu putem înceta să facem lucrul acesta, pentru că vai de noi dacă nu evanghelizăm... Un număr destul de mare de persoane, atât la Lausanne cât şi în diferite locuri din ţara noastră, au recunoscut că noi predicăm Cuvântul mântuirii, l-au primit cu bucurie prin credinţă şi au primit ca şi noi, din Cuvântul însuşi al lui Dumnezeu, ordinul de a nu participa la necredinţa altuia, de a se despărţi de adunările care nu sunt dirijate, nici pentru învăţătură nici pentru disciplină, după Sfânta Scriptură, şi să se formeze ca o congregaţie independentă, aşa cum au făcut unii fraţi din alte ţări şi îndeosebi într-unul din cantoanele vecine."

Declaraţia aceasta a scos din fire pasiunile deja dezlănţuite. Apărătorii curajoşi ai adevărului socoteau că biserica stabilită făcea parte din lume şi, odată ce ei nu-i recunoşteau caracterele Bisericii lui Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu le poruncea să se retragă din ea. Ei susţineau în felul acesta principiul separării creştinilor care doreau să se arate credincioşi, de un sistem religios lumesc şi decăzut în credinţa şi în faptele lui.

Printre tinerii păstori care afirmau în felul acesta dizidenta se găsea Charles Rochat, care aparţinea de episcopia din Vevey, unde el fusese pe deplin eliberat în sufletul lui. Demisia lui, în ianuarie 1824, a făcut să verse peste margini paharul pentru conducătorii religioşi şi politici. Patru zile după aceea, consiliul de stat vaudez a dat o decizie care interzicea adunările religioase în afara bisericii naţionale, decizie arbitrară care a ridicat proteste numeroase în Elveţia şi în străinătate, chiar şi în ziare catolice. Rezultatele aşteptate de vrăjmaşii Evangheliei nu au fost atinse. Văzându-şi eforturile inutile, ei s-au încăpăţânat şi au făcut să se voteze de Marele Consiliu o lege care pedepsea cu amenzi mari, cu închisoare, cu domiciliu forţat sau cu exilare pe cei care continuau să se adune (legea din 20 mai 1824).

Aceasta a inaugurat era persecuţiilor legale, cu rezultatul lor obişnuit: înflăcărarea celor persecutaţi. Strângerile laolaltă s-au înmulţit, violenţa populară s-a reaprins împotriva „momâilor" (la Mondon, Vevey, Bex, Yverdon etc; o adevărată răscoală a avut loc la Lausanne, în 22 august 1822), în urma cărora victimele au fost urmărite şi condamnate. La Vevey, Charles Rochat a fost condamnat la exil, împreună cu alţii, printre care fraţii H. şi F. Olivier.

Dar aceasta însemna, pe de altă parte, să se facă o separare şi mai netă şi să se organizeze adunări neoficiale şi congregaţii independente. Cea dintâi biserică dizidentă vaudeză s-a con­stituit la Vevey în septembrie 1824, cu Marc Fivaz şi A. Henriquet. În 1828 se numărau cincisprezece în cantonul Vaud şi s-au mai format altele în anii următori. Aceste „adunări" care îşi făceau regulamente sau „discipline" specifice fiecăreia, se nu­meau când „biserici disciplinate", când „biserici ale celor aleşi", când „biserici ale lui Dumnezeu", fiecare având pastorul ei şi bătrânii ei. Slujitorii rămaşi în biserica oficială, au părăsit-o, după legea din mai 1824. Cel mai remarcabil a fost August Rochat (mort în 1847), pe atunci pastor la Biere; el fusese unul dintre primii şi dintre cei mai zeloşi iniţiatori ai Trezirii şi a participat între altele la o companie în favoarea misiunilor în ţările străine, din care a luat fiinţă Societatea misionară, cea dintâi la Yverdon în 1821; demisionat în 1824, el a părăsit ţara pentru o scurtă şedere la Nice, a revenit în 1825 şi s-a stabilit la Rolle, unde avea să rămână până la moartea sa, în fruntea unei turme prospere. Amintirea lui şi scrierile lui sunt şi astăzi o binecuvântare. El a fost în anii 1830 doctrinarul cel mai hotărât al dizidenţei.

Legea din 1824, aplicată în mod ilegal potrivit situaţiilor, a fost abrogată zece ani mai târziu. Dar în diverse rânduri, în 1833, la Romainmotier, Epaliges, Vevey, mai târziu (1845, 1859) în diferite locuri, unele bătăi violente au avut loc ca să împiedice strâgerile laolaltă.

Alexandre Vinet. - Nu se poate trece sub tăcere cel care s-a împotrivit cel mai mult legii acesteia dată cu privire la lipsa de libertate a cultului, renumitul Alexandre Vinet (1797-1847), pastor şi profesor la facultatea de teologie din Lausanne. El a fost adus la cunoaşterea Evangheliei prin Trezire. El n-a încetat până la moarte să lupte prin scris în favoarea libertăţii acesteia şi a separării celor spirituale de cele temporare. Dar el însuşi, deşi a renunţat în 1840 la calitatea sa de pastor, n-a părăsit biserica naţională, lucrând la eliberarea ei de subjugarea de către stat. El a contribuit astfel la formarea unei biserici inde­pendente, care s-a realizat după moartea lui, în 1847, biserica liberă din Vaud.

Influenţa Trezirii asupra bisericii de stat. - Este drept să spunem că duhul evanghelic al Trezirii pătrunsese puţin în biserica de stat după 1825, pentru a deschide ochii asupra faptului nepotrivit de a supune pe cei care poartă Numele Domnului, unei puteri politice. Şi mai ales pastori naţionali „treziţi" au contribuit la formarea de societăţi evanghelice în diferite oraşe, pentru evanghelizarea şi distribuirea Bibliei. Aşa a fost la Morges, Vevey, Yverdon, între 1826 şi 1829.

Neuchatel. - O lucrare asemănătoare avea loc în acelaşi timp în cantonul Neuchatel. Erau acolo mici grupe morave, între altele la Locle. Influenţe venite de la Geneva şi din cantonul de Vaud au pătruns acolo de timpuriu. În 1823, un învăţător din Neuchatel, aproape de Orbe, a fost înlăturat pentru că aderase Trezirii; el a adunat la el un grup de persoane trezite cu ajutorul lui. De aici, conflict cu pastorul, apoi cu autoritatea civilă şi după câteva peripeţii a fost izgonit din ţară pentru zece ani. Dar alţi evanghelişti, slujitori consacraţi sau nu, au răspândit Cuvântul, au strâns laolaltă pe creştini, datorită celor din Geneva; aşa a fost cu F. Neff, apoi Lhuillier, A. Bost, ceva mai târziu A. Jaquet, apoi Francois F. Vernier. Biserica naţională a primit ceva de la Trezire, prin creştini evlavioşi cum era pastorul F. Clottu.



Persoane interesate