Biserica sau Adunarea > Trezirea în Germania


Trezirea în Germania

Elemenetele pregătite. - În Germania, şi într-un mod general în ţările de limbă germană, Trezirea găsea elemente pregătite de Duhul lui Dumnezeu, în mijlocul rigorismului legal sufocant. În grupările pietiste, oficiale şi altele, multe suflete sufereau şi se rugau pentru o înviorare. Numeroasele comunităţi mici morave trebuiau să facă tot ce se putea ca să se apere să nu fie înghiţite de bisericile lutherane, apoi contra misticilor catolici (în Bavaria) şi protestanţi şi contra filozofiei universităţilor; ele dădeau deseori o mărturie simplă şi evlavioasă. În sfârşit, o anumită mişcare îndrepta spiritele spre un spiritualism creştin, care îşi căuta hrana în Biblie, cum a fost cu un gânditor Herdar (1744-1803), în care se poate vedea un înaintaş al Trezirii.

Reînnoirea pietismului. - Trezirea aceasta nu a avut în totul aceleaşi trăsături ca în Elveţia romană. Ea s-a arătat printr-o reînnoire a pietismului, care şi-a regăsit entuziasmul şi încă mai mult, printr-un interes deosebit pentru cercetarea Scripturii.

Prima tendinţă, reprezentată de Frederic Schleiermacher (1768-1834), întors la Dumnezeu printre moravi, pastor la Berlin şi predicator al Curţii, ajunge din nefericire într-un sentimentalism care se depărtează de descoperirea şi credinţa creştină. „Religia mea este în întregime a inimii, spunea Schle­iermacher, ea este simţul şi plăcerea infinitului." Vai! ce este inima omenească (Ieremia 17:9) şi cum să cunoşti lucrurile lui Dumnezeu, în afara Duhului lui Dumnezeu şi a Cuvântului Său (1 Corinteni 2:11; 1 Tesaloniceni 2:13; 1 Petru 1:23)?

Studiile biblice. - A doua tendinţă a dat o mare dezvoltare exegezei (adică studiului textelor Scripturii pentru a le restabili, a le traduce şi a le interpreta cât mai exact posibil) printre intelectuali. Ea a fost reînnoită între alţii de Guillaume de Wette (1780-1849). Dar exegeza dă prea repede loc raţionalismului şi ea ajunge mai mult ca altădată critica Scripturilor în lumina sărmanei raţiuni omeneşti, în loc ca ea să se supună acestora. Şcoala din Tubingue, unde era Baur (1792-1860), săpa creştinis­mul, pretinzând că îl apară împotriva marelui tăgăduitor David Strauss. În faţa lor, este adevărat, se ridicau savanţi evlavioşi care au apărat inspiraţia Scripturilor: Claus Harms la începutul secolului şi după el oameni ca profesorul Frederic Tholuck (1790-1877) care a combătut pe Strauss, apoi Neander (1789-1859), un iudeu convertit, în acelaşi timp smerit şi vioi.

Este şi mai plăcut să constaţi că citirea Bibliei a făcut progrese în masele populare, datorită întemeierii societăţilor biblice, la Basle (1804), Berlin (1805), Stuttgart (1812). Lucrarea acesta s-a accentuat mai târziu, când datorită lui Wichern s-a organizat în 1849 Misiunea interioară în Prusia pentru distribuirea Bibliei şi a tractatelor evanghelice, însoţite de predicarea vestei bune.

Piedici în calea evanghelizării. - Vestirea liberă a Evangheliei n-a mers totuşi fără să întâmpine piedici din partea bisericilor naţionale, îndeosebi lutherane, integrate statului mai mult ca în Elveţia calvinistă, în diferite principate ale Germaniei din epoca aceasta. Au trebuit să rezulte încercări de dizidenţă, dar în general au fost împiedicate, prin acţiunea uneori energică, uneori binevoitoare a statului. În Prusia, regele Frederic-Guillaume al III-lea (care a domnit din 1797 până în 1840) şi urmaşul lui, Frederic-Guillaume al IV-lea, credincios sincer, preocupat să reformeze biserica „lui" (a fost supranumit Ezechia prusac), s-a silit să unească pe calvinişti cu lutherani într-o biserică naţională evanghelică; cel de-al doilea s-a gândit să restaureze credinţa evanghelică printr-o reglementare religioa­să care nu era o tăgăduire a credinţei. Aceasta a fost desigur în zadar. El a trebuit să recunoască o biserică autonomă în Silezia şi a întemeiat altele în diferite părţi ale Germaniei, bazându-se pe organizarea unor mari biserici libere.



Persoane interesate