Biserica sau Adunarea > Reforma în Elveţia franceză


REFORMA ÎN ELVEŢIA FRANCEZĂ

Din punct de vedere teritorial, Elveţia franceză prezintă în secolul al XVI-lea un aspect complex. Patru episcopi aveau aici domenii întinse: cel de la Sion, oraş central din Valais; cel din Basle, de care aparţinea Jura berneză; cel de la Lausanne, care se întindea de la Veveyse la Venoge şi cuprindea şi alte teritorii; în sfârşit cel de la Geneva. Din punct de vedere politic, Neuchatel depindea de un prinţ francez.

În ce priveşte Ţara de Vaud, ea era în bună parte proprietatea casei de Savoia, la fel şi jumătatea apuseană a cantonului Fribourg. Dar Berna aderase la Reformă; astfel luptele ei in­evitabile cu Savoia mergeau împreună cu propaganda religioa­să. Şi aceasta se complică prin faptul că Savoia avea proprietate asupra cantoanelor de frontieră, împreună cu Fribourg, de asemenea ataşat catolicismului, după cum Berna era îndreptată spre învăţăturile cele noi.

Primul precursor al Reformei la Lausanne a fost un călugăr franciscan din Avignon, numit Lambert, care predica înaintea episcopului. Ideile lui se apropiau de acelea ale lui Luther; totuşi el a fost îngăduit de prelat şi şi-ar fi putut continua lucrarea, dacă, nerăbdător de a auzi el însuşi pe Luther, nu s-ar fi grăbit să părăsească Lausanne, spre marea mâhnire a unei părţi din ascultătorii săi, încântaţi de originalitatea ideilor lui. Era oare ceva mai mult decât curiozitatea în inima lor? Se prea poate ca, la fel ca atenienii de altădată, ei să-şi fi petrecut vremea „spunând şi ascultând câte ceva nou" (Faptele Apostolilor 17:21). În orice caz, se pare că în acest timp nu se făcuse o lucrare profundă în sufletele lor.

Totuşi, în ţara de Vaud s-a răspândit vestea celor ce se petreceau în Germania, în Franţa, la Zürich; numele lui Luther, Calvin, Zwingli erau în gurile tuturor. Agitaţia se mărea. Autoritatea laică ajunsese să se teamă şi judecătorul de Vaud a convocat la Moudon „statele" pentru a luă o hotărâre cu privire la „relele, falsele şi ereticile citate şi păreri ale acestui blestemat eretic Martin Luther, prin care se spune că s-au făcut mari scandaluri şi abuzuri contra credinţei creştine... S-a hotărât până acum, că cel care va dori să susţină şi să menţină părerile greşite şi înşelătoare arătate mai sus, în întregimea lor sau numai în parte, să primească trei lovituri de frânghie şi să fie întemniţat timp de trei zile.” În caz de recidivă „el trebuie să fie ars ca eretic, împreună cu cartea sa (Biblia sa)."

Altfel stăteau lucrurile în posesiunile berneze, unde con­ducătorii pretindeau să impună reforma. Dar predicatorii se găseau în prezenţa unei mari dificultăţi, din cauza faptului că aproape nici unul nu cunoştea limba franceză. Şi totuşi, în acest moment, mai mulţi refugiaţi au sosit din Franţa la Basle, în mod vizibil conduşi de Domnul, printre care şi Guillaume Farel. Berna a primit cu bucurie oferta lui de serviciu şi l-a trimis la Aigle, unde s-a stabilit, în calitate de profesor de şcoală, sub pseudo­nimul Ursinus. Marea valoare a învăţăturii lui, a cuvântărilor lui stăruitoare în familii, i-au câştigat în curând prieteni, dar au produs şi o vie frământare. Clerul şi o parte din populaţie s-au opus şi zgomotul a ajuns la Berna, în aşa fel încât marele consiliu scria locţiitorului de guvernator din Aigle: „În ce priveşte predi­catorul francez care predică în Aigle, cu toate că înţelegem că el este foarte pregătit şi că predică adevărul Evangheliei, pentru că nu este preot, vrem să-l faci să înceteze de a mai predica." Totuşi, cincisprezece zile mai târziu, secretarul aceluiaşi consiliu notează: „Să se îngăduie lui Farel să predice la Aigle, până ce se va prezenta un preot calificat.” Între timp, Berna a publicat edictul de reformă, lepădând pentru totdeauna jugul episcopilor „care n-au ştiut decât să ne tundă şi nu să ne pască", înlăturând cultul icoanelor şi înlocuind mesa „printr-o predicare stăruitoare a Cuvântului lui Dumnezeu." De atunci încolo, Farel a predicat în voie, în oraş şi în împrejurimi; dar s-a produs o astfel de dezordine, încât Berna a trebuit să ocupe cu soldaţii ţinutul şi să pedepsească pe cei care făceau tulburări.

Farel nu era un om care să rămână până la urmă pe un post fix. El a obţinut permisiunea de a vesti Evanghelia la toţi supuşii ţării şi aceasta l-a dus, pe rând, la Lausanne, la Morat, la Avanches, la Bienne, în Jura berneză, apoi la Neuchatel. La Lausanne, prezenţa episcopului întreţinea o atmosferă foarte potrivnică Reformei. Insultat şi lovit, Farel a trebuit să se îndepărteze în grabă. Berna s-a plâns episcopului: „Am auzit cu durere ce i-aţi făcut maestrului Guillaume Farel, supusul nostru. Nu ne putem îndeajuns mira, cum episcopul şi sfânta lui com­panie au ajuns să maltrateze astfel pe nişte oameni care predică Evanghelia... Noi vă rugăm, deci, să îngăduiţi să vi se predice Cuvântul lui Dumnezeu, să primiţi cu cinste pe cei care-l predică şi îndeosebi pe Farel... Dacă îi veţi face cel mai mic rău, noi vom simţi acest lucru, ca şi cum ne-ar fi făcut nouă. Aveţi grijă să nu vă atingeţi nici măcar de unul din perii capului său.” În 1530, Farel a apărut pentru a doua oară la Neuchatel, însoţit de tânărul său compatriot, Antonie Froment. După o predică în aer liber, ascultătorii au distrus icoanele şi podoabele unei capele. Puţin după aceea, la Valangin, Farel a suferit cele mai urâte insulte. „Ei s-au arătat furioşi faţă de maestrul Guil­laume şi au început să-l bată şi să-l tragă de păr; îl târau, bătându-l şi lovindu-l peste braţe, umeri şi faţă, încât faţa lui s-a umplut de sânge şi nici nu se mai cunoştea ca figură de om. L-au dus, tot timpul bătându-l până în faţa capelei şi l-au făcut să îngenunche, spunându-i: „Iudeule, închină-te Dumnezeului tău, care este în această capelă şi spune-I Lui să te salveze." Şi l-au lovit cu capul de capelă, atât de rău încât sângele a pătat pereţii. Iar el răspundea mereu că vrea să se închine lui Isus Cristos, Mântuitorul lumii." Trei luni mai târziu, în urma unei noi predici a reformatorului, un ascultător a strigat: „Trebuie să înlăturaţi idolii!" De îndată lumea a alergat spre colegiu şi a zdrobit toate chipurile. Faptul este amintit de o inscripţie făcută pe un stâlp al bisericii: „1530, octombrie 23, a fost înlăturată idolatria de aici, de către locuitori."

Merită să spunem câteva cuvinte despre ce s-a întâmplat la Orbe, în anul următor. Datorită regimului de coproprietare cu Fribourg, oraşul în majoritatea lui rămânea catolic; reformaţii protejaţi de către Berna se arătau neastâmpăraţi. Unul dintre ei, indignat de un cuvânt spus de la catedră de un predicator catolic, a strigat în plină biserică: „El a minţit!" De aici a rezultat un scandal teribil. Oamenii care erau în capelă voiau să iasă ca să-l aresteze, dar alţii au închis uşile, încât n-au mai putut ieşi. Femeile, toate cu aceeaşi voinţă şi curaj, au alergat acolo unde era aşa numitul Christophe, l-au apucat de barbă, i-au smuls-o şi i-au dat o mulţime de lovituri peste faţă, în aşa fel încât el nici n-ar mai fi putut ieşi din aşa-zisa „biserică". Capelanul a reuşit să-l smulgă pe nenorocit din mâinile acelor femei rele şi l-a dus în închisoare, pentru a-l pune la adăpost.

Berna a delegat, la Orbe, nişte comisari pentru a face o anchetă; ei au adus pe Farel cu ei şi l-au îndemnat să predice în ziua de Paşti (era în 1531). A fost o nouă tulburare, mai rea chiar ca cea dinainte. Când el se ducea spre catedră să predice, toţi l-au urmat: bărbaţi, femei şi copii şi fiecare striga şi fluiera, pentru a-l împiedica să vorbească, numindu-l câine, dulău, eretic, diavol şi alte cuvinte rele. Locuitorii, văzând totuşi că el nu vroia să renunţe de a vorbi, au început să iasă de la locurile lor şi au ajuns chiar să-i dea câteva lovituri. Judecătorul a trebuit să conducă pe Farel în propria sa locuinţă, pentru a-l proteja.

După o şedere de scurtă durată, în care timp manifestările violente s-au potolit, Farel a părăsit oraşul şi a încredinţat grija lucrării începute, unui cetăţean din localitate, Pierre Viret, despre care va fi vorba mai departe. Mult mai liniştit decât prietenul său, Viret a câştigat, încetul cu încetul, încrederea ascultătorilor săi. Numeroase întoarceri la Dumnezeu au avut loc în ziua de Paşti (1532); o asistenţă impunătoare umplea biserica pentru a se face o slujbă reformată.

În acest timp, intrigile lui Carol al III-lea, duce de Savoya, contra Genevei, deveneau din ce în ce mai neliniştitoare. Berna vedea un mare pericol, mai întâi pentru ea, că risca să se vadă încercuită şi cu toate drumurile spre occident tăiate, şi apoi pentru reformă, pentru că triumful casei de Savoya ar fi însem­nat reîntoarcerea imediată a catolicilor la Geneva. În 1536, ea a declarat război ducelui, care nu s-a apărat decât foarte slab. Astfel, fără mari eforturi, Berna a pus mâna pe ţara de Vaud, pe care de mult timp o dorea şi pe care a păstrat-o timp de două secole şi jumătate.

Bernezii au început să-şi asigure organizarea politică a cuceri­rii lor. Acest lucru fiind făcut, gândeau să introducă aici ori de bunăvoie ori cu forţa, părerile lor religioase. Deşi, urmând această linie de purtare, obişnuită pe atunci, Farel - mai mult ca toţi ceilalţi reformatori - insista asupra mântuirii individua­le, asupra noţiunii de Biserică (Trup al Domnului Cristos), dar puţini dintre prietenii şi colaboratorii săi au văzut lucrurile aşa clar ca el.

Pentru a da o aparenţă de legalitate procedeelor lor dic­tatoriale, bernezii au organizat la Lausanne o dispută religioasă, la care au convocat numeroşi reprezentaţi ai catolicismului; aceasta pentru a înlătura pretextul pe care l-ar fi putut aduce, că toate s-ar fi făcut fără ca ei să ştie. Farel a avut primul rol în această discuţie. Alături de el se afla Pierre Viret şi Jean Calvin. Farel a rostit discursul de deschidere. „...Domnul Cristos a venit în această lume de păcat, pentru că a dorit să aducă mântuirea şi viaţa veşnică, pentru oricine care crede în El. El a murit de bunăvoie pe cruce. El vrea să unească pe copiii lui Dumnezeu, pe care Satan caută să-i risipească prin toate mijloacele care îi stau în putere." Apoi Farel a cerut tuturor să mijlocească în rugăciune, înaintea Domnului, pentru ca numai adevărul să triumfe; ca nimeni să nu şovăie să-l primească, cu toată slăbiciu­nea şi incapacitatea celor care sunt aici ca să-l apere, pentru ca toţi să se îndrepte spre Marele Păstor al oilor, care Şi-a dat viaţa pentru oamenii pierduţi, pentru ca nimeni să nu caute propria lui glorie, ci numai Domnul Cristos să fie recunoscut de fiecare.

Pentru a uşura discuţia, Farel a redactat zece teze, dintre care cele mai principale sunt:

1) „Sfânta Scriptură nu învaţă un alt fel de a fi îndreptăţit, decât prin credinţa în Isus Cristos, care S-a jertfit odată pentru totdeauna."

2) „Această Scriptură recunoaşte pe Domnul Isus Cristos care a înviat dintre cei morţi şi S-a suit în cer, la dreapta Tatălui, ca singura Căpetenie şi ca Preot, adevăratul Mijlocitor şi adevăra­tul Avocat al Bisericii Sale."

5) „Biserica nu recunoaşte altă slujbă, decât cea a predicării Cuvântului lui Dumnezeu."

6) „Biserica nu primeşte o altă mărturisire, decât cea care este făcută lui Dumnezeu, nici altă mântuire decât cea dată de Dumnezeu, singurul care iartă şi curăţă păcatele, singurul căruia trebuie să te mărturiseşti."

8) „Biserica recunoaşte pe judecătorul civil, ca fiind rânduit de Dumnezeu, necesar pentru păstrarea păcii şi liniştii în lucruri­le publice. Ea vrea ca toţi să i se supună, atât timp cât nu porunceşte ceva contra lui Dumnezeu."

9) „Ea priveşte căsătoria ca lăsată de Dumnezeu, pentru toţi oamenii, numai ei să fie apţi şi potriviţi; deci căsătoria nu este un lucru contra sfinţeniei."

10) „În ce priveşte lucrurile zise „indiferente", cum sunt cărnurile, băuturile şi observarea zilelor, omul credincios se poate folosi de ele cum vrea, numai să facă toate cu dragoste faţă de aproapele."

Catolicii n-au adus, la dispută, mari oratori; canonicii s-au mulţumit să citească un protest contra disputei însăşi, lăsând orice hotărâre pentru un apropiat consiliu. Singurii lor apărători puţin mai călduroşi au fost un tânăr ofiţer şi un medic, numit Blancherose; era, după mărturia unuia dintre cei de o credinţă cu el, „un om foarte fantastic, care în discuţia lui amesteca medicina cu teologia şi te făcea mereu să râzi." Un vicar a făcut această declaraţie naivă: „Dacă preoţii sunt atât de ignoranţi, cum spuneţi, nu este nici o glorie pentru dumneavoastră, dacă i-aţi învins. De ce nu aveţi milă de ignoranţa lor?"

Ca în toate discuţiile de acest fel, conducerea dezbaterilor n-a fost imparţială, judecând după această afirmaţie, deşi contes­tată, a lui Pierrefleur din Orbe: „Erau şi alţii care se opuneau, dar, când se ştia că ei vroiau să avanseze prea mult în dispută, îi făceau să tacă." Farel şi Viret au purtat, singuri la început, greutatea discuţiei. Calvin n-a intervenit decât după patru zile, când se discuta despre prezenţa reală a trupului lui Cristos în cină. Un catolic acuza pe adversarii săi că ignora pe părinţii „bisericii". Calvin s-a ridicat. Ajutat de memoria lui extraor­dinară, a răspuns, citând cu o precizie uimitoare, pe Tertulian, Chrisostom, Augustin. Apoi a arătat marea slăbiciune a inter­pretării catolice. Ascultătorii simţeau că toţi şi-au găsit stăpânul. Reformaţii, deci, au triumfat. Mai mulţi dintre asistenţi au lepădat pe loc catolicismul şi, a doua zi, noii convertiţi au arătat tăria convingerii lor, prin lepădarea icoanelor din catedrală. Au spart totul: altare, imagini, crucifixe.

Am întâlnit, la timpul său, numele lui Pierre Viret, născut la Orbe în 1511. Pierrefleur îi rezumă în câteva cuvinte lucrarea până la plecarea sa în Franţa: „Fiu al unui croitor, Viret de la început s-a îndreptat spre litere, la Orbe şi apoi la Paris, unde a rămas pentru puţin timp, doi sau trei ani, unde a profitat foarte mult în ce priveşte studiile literelor. Fiind la Paris, a fost notat că aparţine religiei lutherane, încât a trebuit să dispară repede, întorcându-se la Orbe, în casa tatălui său, unde a stat până ce a devenit predicator. Ca predicator a activat întâi la Grandson, unde a ajuns în mare stimă printre predicatorii lutherani. S-a întovărăşit cu Guillaume Farel şi astfel ei au fost cei care au început să predice aşa-zisa „lege a Genevei" şi a fost marele predicator al Genevei. La fel la Lausanne, având peste tot credit şi autoritate... El a produs mult răsunet, deoarece era cel mai iubit şi cel mai avansat dintre oamenii religiei sale.

Îndată ce bernezii au cucerit ţara de Vaud, au insistat pe lângă Viret să renunţe la lucrarea pe care o începuse la Geneva şi să meargă la Lausanne, oraş care era încă aproape în întregime catolic. Cu curaj de admirat, tânărul predicator, care avea abia douăzeci şi cinci de ani, a început să predice într-una din bisericile oraşului; dominicanii îi dădeau răspunsuri în catedra­lă. Elocvenţa lui calmă, dar insistentă, a făcut o adâncă impresie. Domnul a binecuvântat lucrarea lui şi multe persoane au fost aduse să cunoască mântuirea prin Domnul Cristos. Viret avea o mare erudiţie; el citise pe toţi părinţii bisericii, cunoştea în adâncime doctrina fiecăruia dintre ei şi astfel ţinea piept fără să dea înapoi, campionilor cauzei adverse, care se temeau de el mai mult decât de toţi ceilalţi „predicatori". Caracterul lui activ şi hotărât era îmbinat cu o blândeţe dreasă cu har. Om cu inimă, el se arăta neobosit la lucru.

S-a căsătorit cu Elisabeth Turtaz din Orbe şi a avut marea durere de a o pierde, abia după numai opt ani. Iată cuvintele mişcătoare, pe care le-a scris în această privinţă: „Prin moartea soţiei mele preaiubite, Domnul m-a lovit - şi pe toată familia - cu lovitura cea mai grea. El mi-a luat jumătate din mine însumi, m-a lipsit de o credincioasă tovarăşă, de o bună stăpână a casei, de o soţie care se adapta de minune caracterului meu, lucrărilor mele, slujbei mele. Lovitura mă încearcă atât de tare, încât mi se pare că sunt un străin, chiar acasă la mine... Am fost atât de zdrobit, încât nimic nu-mi mai putea face plăcere sub cer. Mă învinuiam că nu vorbeam ca un slujitor al Domnului Cristos Isus, ci ca un om care abia începe să cunoască adevăruri­le Cuvântului lui Dumnezeu. Eu, care mărturiseam că sunt nu numai un ucenic, ci un propovăduitor al înţelepciunii creştine, eu nu ştiam să folosesc - în culmea durerii mele - leacuri pe care le dădeam altora."

Câtva timp după aceea, Viret s-a căsătorit a doua oară cu Sebastienne de la Harpe, o văduvă, originară din Rolle, de la care a avut şase copii. Singurul lor băiat a murit de mic; cele două fete mai mari, Maria şi Marta, au fost finele lui Farel şi Calvin. Amănuntele plăcute, care le privesc pe ele, unele treburi gospodăreşti, cum şi mai multe întâmplări din viaţa de toate zilele dau o notă veselă şi simpatică, corespondenţei austere a reformatorilor. Din când în când, ei îşi făceau vizite unii altora sau se întâlneau toţi trei la unul dintre ei. Relaţiile lor, pline de cea mai sinceră afecţiune şi care arată cea mai perfectă înţelege­re, sunt una din cele mai frumoase trăsături dui paginile istoriei Reformei. Theodore Beza a precizat bine trăsătura deosebită a fiecăruia dintre ei, când spunea despre: „ştiinţa" lui Calvin, despre „tunetele" lui Farel, despre „mierea" lui Viret.

Două citate vor arăta pe reformatul din ţara din Vaud, sub plăcuta lumină de tată de familie.

Îi scria lui Calvin în 1550: „Sunt prins în cele mai mari încurcături. Mă încovoi sub povară, cu atât mai mult, cu cât prevăd mai puţine speranţe de îndreptare. Răbdarea mea, prea mult încercată, care nu ştiu cum a durat până aici, începe să se irite. Un singur lucru mă consolează: pacea familiei, dragostea reciprocă şi înţelegerea cu colegii mei şi cu profesorii, progresul şcolii. Dacă acestea mi-ar lipsi, nu aş mai putea trăi şi ar trebui să plec în cine ştie ce alt loc... Soţia mea, fetele şi întreaga familie sunt bine şi mă roagă să te salut. Fina ta e tare drăgălaşă, e dulce, plăcută, cu o figură încântătoare. Când vei veni şi o vei vedea, te vei înveseli."

Lui Farel, în acelaşi an: „Mica ta Maria ar fi murit de curând, dacă Dumnezeu n-ar fi intervenit printr-o minune. Jucându-se în felul copiilor şi trăgând cordonul soneriei, fixată în peretele casei, a făcut să cadă pe capul ei piesa enormă de fier, care o susţinea. Dar, prin îndurarea divină, ea a scăpat teafără din această lovitură, care ar fi putut zdrobi capul celui mai puternic uriaş. Dumnezeu a făcut ca lovitura să-şi aibă greutatea în altă parte, fetiţa n-a avut decât foarte uşoare contuzii, vindecate chiar a doua zi."

După 20 de ani de activitate la Lausanne, Viret a intrat în conflict cu magistraţii bernezi, care pretindeau să aibă putere asupra moravurilor ţării, în timp ce reformatorul susţinea că singurul mijloc de a înnoi inimile era de a le aduce „roabe ascultării de Cristos" - potrivit locului de la 2 Corinteni 10:5. Guvernul din Berna n-a vrut să mai audă nimic şi a pronunţat împotriva lui Viret o sentinţă de exilare, socotindu-l răzvrătit faţă de legile statului.

El s-a dus la Geneva, unde a întâlnit pe Theodore Beza, care părăsise Lausanne cu doi ani mai înainte pentru motive asemă­nătoare. Dar, după o scurtă şedere la prietenul său, sănătatea lui serios zdruncinată l-a obligat să caute un climat mai dulce; s-a îndreptat deci spre sudul Franţei şi s-a fixat mai întâi la Nimes, unde a început să predice din nou, apoi s-a dus la Lyon. Guvernul bernez l-a autorizat să facă o scurtă vizită la Orbe, pentru a aranja acolo nişte treburi familiale; şi-a putut lua astfel rămas bun de la ţara lui de naştere, despre care scria într-o zi: „Dacă eu doresc ca Dumnezeu să fie glorificat între oameni, unde aş putea dori ca El să fie mai mult glorificat, decât în ţara în care m-am născut şi între vecinii mei? Şi dacă trebuie să îngrijesc şi să lucrez pentru a creşte darurile unora, atât cât îmi stă mie în putinţă, de cine aş avea mai multă grijă, decât de cei din ţara mea? Eu n-am vrut să-mi las ţara în care m-am născut şi să plec în alte părţi."

Izgonit din Lyon de intrigile iezuiţilor, Viret a primit invitaţia Jeannei d’Albret, mama lui Henri al IV-lea, care îl chema să predice la Academia din Orthez. „Dumnezeu, având milă de mine - scria el - m-a condus în această bună ţară de Bearn, în care am fost primit cu mare dragoste de regină." O ultimă furtună a venit să-l zdruncine în liniştitul lui loc retras. O armată catolică invadând Bearn, Viret şi alţi credincioşi au fost ţinuţi păziţi ca ostateci în castelul de Pau. Câteva luni mai târziu, hughenoţii au recucerit regatul şi au eliberat pe captivi. În adunarea solemnă de rugăciune care a avut loc cu această ocazie, Viret a predicat asupra acestui text: „Sufletul ne-a scăpat, ca pasărea din laţul păsărarului; laţul s-a rupt şi noi am scăpat. Ajutorul nostru este în Numele Domnului, care a făcut cerurile şi pământul" (Psalmul 124:7-8).

În martie sau aprilie 1571, fără să se ştie nici locul, nici data, Viret a adormit în Domnul, la vârsta de şaizeci de ani şi a intrat în această odihnă, după care el suspinase în timpul activităţii sale, atât de agitate şi plină de suferinţe crude. Bătrânul cancelar de stat bernez, Nicolas Zurkniden, auzind de moartea lui, îi scria lui Theodore Beza: „Am plâns, nu pe acest frate, eliberat de acum încolo de mizeriile acestei lumi de jos, ci am plâns biserica lipsită de un astfel de slujitor. Aş fi peste măsură de mâhnit dacă n-aş şti că el este lângă Domnul, unde nădăjduiesc să întâlnesc în curând pe exilatul de altădată, în casa Tatălui."

Cum s-a putut vedea, Pierre Viret n-a fost un iniţiator. Intrat în brazda pe care alţii o săpaseră, el totuşi nu prezintă pentru aceasta un caracter mai puţin original. El avea temperamentul unui adevărat evanghelist, ascultând astfel de rugămintea adre­sată lui Timotei: „Vesteşte Cuvântul, stăruie asupra lui, la timp şi nelatimp, mustră, ceartă, îndeamnă cu toată blândeţea şi învăţătura" (2 Timotei 4:2). El vestea adevărul, oriunde se afla: în hale, în pieţe publice, în cimitirele oraşelor, în capele, în catedrale, pentru că deviza lui era: „Viaţa mea nu-mi este atât de scumpă, cum îmi este gloria lui Dumnezeu şi onoarea slujbei mele." El adăuga: „Pentru a mă achita cu credincioşie de slujba mea, trebuie să uit tot ce aş putea avea mai scump pe lume, chiar şi propria mea viaţă."

Pierre Viret insista mereu, cu tărie, asupra valorii principiilor: „Ce aţi auzit de la început, aceea să rămână în voi; dacă rămâne în voi ce aţi auzit de la început, şi voi veţi rămâne în Fiul şi în Tatăl" (1 Ioan 2:24). El spunea că „prin doctrină, mai ales, se pot corija erorile şi abuzurile." El considera Scriptura ca unică regulă pentru credinţă. „Numai ea are autoritatea suficientă, pentru a înlătura pe cea a „bisericii" şi a tradiţiei... Nu există siguranţă cu privire la lucrurile divine şi cereşti, cu privire la toate problemele, în legătură cu religia şi cu mântuirea noastră, decât în doctrina cerească, descoperită bisericii prin Duhul Sfânt. Sensul Scripturii este uşor de găsit; nu este nevoie, pentru a-l stabili, să recurgi la tradiţiile părinţilor; este de ajuns, când rămâne ceva neclar, să ceri Scripturii să se lămurească, ea însăşi. Adevăratul mijloc de a discuta între creştini este de a compara pasajele Sfintei Scripturi unele cu altele, în aşa fel încât cele mai obscure să apară destul de lămurite, prin cele mai clare, iar Duhul Sfânt, care le este autorul, să fie şi Cel ce expune şi Cel ce judecă."

Viret a căutat să facă a pătrunde Cuvântul lui Dumnezeu în masele populare; de aici originea luptelor, care i-au agitat viaţa. El avea ca prim adversar, păcatul. Combătea indiferenţa, uşură­tatea, profanările de orice fel. El suferea profund de lipsa de evlavie a celor pe care Reforma îi atinsese şi care mărturiseau că sunt creştini. El nu se ferea să spună cuvinte tari pentru a-i înfiera: „Aceasta este o Reformă greşită, făcută în viteză, o Reformă prin care oamenii nu vor deloc să-şi reformeze moravu­rile cum şi vechile şi relele lor obiceiuri, nu vor să facă din Evanghelie regula lor de purtare, ei vor să reformeze Evanghelia după regula lor şi s-o facă să servească afecţiunilor lor şi câştigului lor, profitului lor personal. Sunt destul de puţini cei care, la adăpostul libertăţii Evangheliei, să nu-şi facă de cap, aşa cum le place."

Reformatorul vaudez nu încetase să repete că: Omul, lăsat în voia lui, nu poate face nimic ca să fie mântuit; că numai credinţa mântuieşte; că „în nimeni altul nu este mântuire", decât în Domnul Isus; „căci nu este sub cer un alt nume dat oamenilor, prin care să fie mântuiţi" (Faptele Apostolilor 4:12). Şi iată cum caracterizeasză el vestirea Evangheliei: „Ce anunţă vestitorii Evangheliei, ei anunţă în Numele şi cu autoritatea Celui care i-a trimis. Numai Dumnezeu, prin lucrarea ascunsă a Duhului Său Sfânt, mişcă inimile şi face înăuntrul lor lucrări care se arată în afară, prin Cuvânt. El face aceasta cu toată libertatea, fără să fie legat de anumite locuri, de anumite timpuri sau persoane. Deşi cuvântul oamenilor are, în mod natural, puterea de a atinge şi a mişca simţurile dinafară, totuşi el nu poate ajunge până la duhul omului, pentru a-l atinge şi a-l mişca, decât dacă Cuvântul cel viu şi puternic al lui Dumnezeu se uneşte cu el şi astfel, prin puterea lui Dumnezeu, ajunge până la inimile oamenilor." Aceasta este o parafrază la Evrei 4:11-12.

„Reiese din această expunere, în primul rând că vorbitorul trebuie să fie convins de adevărul pe care îl anunţă. Cum ar putea el să îndemne pe alţii, dacă siguranţa n-ar stăpâni spiritul şi inima lui? Numai aceştia sunt vrednici de a fi socotiţi adevăraţi profeţi, care cred ei înşişi şi se silesc să trăiască, din toată puterea lor, ceea ce predică şi învaţă pe alţii.

Toţi copiii lui Dumnezeu pot şi trebuie să predice lucrurile învăţate, punând ei înşişi mai întâi în practică lucrurile care le-au fost descoperite prin Duhul Sfânt. Adevăraţii evanghelici - spunea el creştinilor din Montpellier - trebuie să strălu­cească printr-o bună şi sănătoasă învăţătură şi printr-o sfinţenie a vieţii; ei trebuie să lucreze pentru mântuirea fraţilor lor, printr-o învăţătură bună şi curată şi prin exemplul bun al unei vieţi sfinte." El adresa mustrări severe celui vinovat de „jură­mânt" sau de blesteme, celui ce şi-a bătut soţia, celui ce „şi-a arătat mânia" în plină stradă, celor ce au vreo neînţelegere cu privire la vreun lucru de nimic; el înfiera fără cruţare relele moravuri.

În sfârşit, un amănunt de subliniat, într-o epocă în care cele mai rele patimi se dezlănţuiau în domeniul politic ca şi în cel religios: Viret, bazându-se ca totdeauna pe Cuvântul lui Dum­nezeu, insista asupra supunerii faţă de autorităţi, atâta timp cât ele nu se ridică împotriva legii divine şi el recomanda practica dragostei creştine, a toleranţei. El nu se temea să declare chiar reformaţilor, că brutalităţile lor sunt vinovate, sunt de condam­nat cu cea mai mare severitate. Atât de mare era prestigiul lui, inspirat de blândeţea lui, care nu-i înlătura deloc autoritatea, încât la glasul lui „excesele" încetau, „patimile" se potoleau. Protestanţii au depus armele; frumos exemplu a dat acest om, care învăţase de la divinul său Model să fie „blând şi smerit cu inima."

Tot Viret, trecând pe la Valence, salvase pe un iezuit care era condus la locul de execuţie. La Lyon, când guvernatorul, invo­când epuizarea fondurilor băneşti, vroia să se descotorosească de aşa-zisele „guri inutile", adică de 7.000 bătrâni, bolnavi, femei şi copii, Viret l-a convins că trebuie să se poarte cu milă faţă de atâţia oameni sărmani; că este vorba doar de un război, la care „este interesat chiar şi cel mai neînsemnat sărac, pentru că noi luptăm pentru libertatea conştiinţei noastre." Guver­natorul a căpătat, datorită lui, încredere în Dumnezeu şi a cedat sfatului primit.

Mai mult decât oricare dintre reformatori, Viret a realizat aceaste cuvinte din Proverbele 19:22: „Ceea ce face farmecul unui om este bunătatea lui." Beza îl socotea ca „minunat de blând" şi a fost - spunea el - „zâmbetul Reformei". Însuşirile cu care era înzestrat l-au predispus să facă educaţie maselor, lucru căruia el i s-a dedicat cu dragoste tot timpul. În cartea sa „Instrucţia creştină", a arătat că legea divină este indispensabilă în societate; apoi făcea o expunere familiară a decalogului, presărată cu proverbe practice, cu exemple scoase din viaţa de toate zilele. În ce priveşte punerea deoparte a duminicii, el scrie un capitol intitulat: „Despre cei care merg la predică, pentru a dormi acolo." El atacă foarte tare pe „cei care se numesc deişti, după un nume cu totul nou"; oameni care nu neagă pe Dum­nezeu, dar ignoră pe Domnul Isus, nişte savanţi, literaţi, epicuri­eni erudiţi. „...Este pericol - spunea el - să nu ne dăm mai multă osteneală ca să luptăm cu astfel de monştri, decât cu cei superstiţioşi şi idolatori." Nu înseamnă că Viret vorbea de rău ştiinţa sau era străin de ea. Dimpotrivă, el vorbeşte despre natură în termeni foarte aleşi, care te fac să admiri varietatea şi întinderea cunoştinţelor lui. Dar el prefera, aşa cum spunea, „un sărman plugar care cunoaşte pe Dumnezeul său şi pe Domnul Isus Cristos ca Mântuitor al său şi care mărturiseşte aceasta în limbajul lui necioplit, tuturor marilor poeţi, oratori şi filozofi, care erau ignoranţi." După Viret, ştiinţa trebuia să fie o „slujitoa­re a credinţei". Savantul trebuie „să se poarte copilăreşte cu copiii, ca un ţăran cu ţăranii, să crească pe cei ignoranţi, dar să crească şi pe cei învăţaţi." Această predilecţie a lui Viret pentru cei umili a izbit pe adversarii săi, încât Pierrfleur îi reproşa că îi rătăceşte în special pe „cei săraci şi simpli."

Pierre Viret este o figură atrăgătoare. El nu se aşază în primul plan şi nici nu doreşte să fie. Mai puţin strălucind decât ceilalţi reformatori, deosebit mai ales prin constanta şi sincera lui modestie, el a lucrat cu râvna şi cu credinţă la slujba pe care Domnul i-a pus-o înainte, potrivit celor spuse la 1 Corinteni 4:2: „Ce se cere de la administratori este ca fiecare să fie găsit credincios." Şi nici unul altul nu a căutat mai mult „să-I fie plăcut" (2 Corintei 5:9). Deşi cu o sănătate schimbăcioasă, cu încercări aspre, cu o împotrivire - din partea lumii - care mereu se înnoia, „el a rămas neclintit, ca şi cum ar fi văzut pe Cel care este nevăzut" (Evrei 11:27).

Guillaume Farel a fost numit pastor la Neuchatel în 1538; a murit acolo în 1565, în vârstă de 76 de ani. Concedii dese i-au îngăduit să-şi întindă influenţa în locurile cele mai diferite, între altele la Metz şi în Dauphine, patria lui. S-a spus, pe bună dreptate, că în timp ce se vorbeşte de lutherani, de calvinişti, de zwinglişti şi de mulţi alţii, ale căror convingeri sunt legate de numele unui om, niciodată nu s-a rostit cuvântul „farelişti". Guillaume Farel ar fi fost primul care ar fi protestat cu energie contra unei astfel de numiri. Ca şi apostolul Pavel, el putea să spună: „N-am avut de gând să ştiu între voi, nimic altceva decât pe Isus Cristos şi pe El răstignit" (1 Corinteni 2:2). El putea să scrie aceste cuvinte: „Nu pot să sufăr ca cineva să caute mântu­irea în lucrurile de aici de pe pământ, în loc s-o caute numai în Domnul Isus Cristos. Cine ar putea să mă condamne, pentru că eu afirm că nu există nici o altă Evanghelie, nici o veste bună, decât numai Isus?" El nu vroia să aducă pe ascultătorii săi la nimeni altul, decât la Domnul Însuşi, la Cuvântul Lui, la promi­siunile Sale. „Dacă noi Îl cunoaştem - mai spunea el - trebuie să-L cunoaştem acolo unde este El, la dreapta Tatălui."

Totuşi, sub influenţa educaţiei catolice pe care o primise la început, Farel păstrase ideea autorităţii, în ce priveşte felul de a aduce pe oameni la adevărul descoperit în Biblie, în ceea ce priveşte căile şi mijloacele folosite, pentru a-i face să primească acest adevăr. Un istoric i-a făcut acest portret: „Peste tot unde acest om mic şi urât, cu faţa arsă de soare, cu barba roşie, cu părul zbârlit, îşi făcea apariţia şi vestea Cuvântul lui Dumnezeu, lupta şi furturile nu lipseau să se dezlănţuie. Dar când una din predicile lui se termina fără tulburare, îi plăcea să provoace mânia adversarilor săi, să ia cuvântul în mijlocul zgomotului, să acopere cu vocea sa puternică, pe care cei din timpul lui o comparau cu tunetul, glasurile mulţimii agitate. Nici un alt nume nu era mai nesuferit catolicilor, ca numele lui. Clerul catolic făcea tot ce-i stătea în putinţă ca să scape de el; poporul de la ţară era asmuţit contra lui. În mai multe rânduri, el a fost prins, în timpul peregrinărilor lui, bătut cu lovituri de pumn şi de picior şi chiar aruncat în carceră. Deseori a fost bătut, plin de sânge, brutalizat în aşa hal, încât scuipa sânge. Dar nici închisoarea, nici bătăile nu i-au slăbit curajul. Bătut şi plin de răni, el se apuca iarăşi de lucrul lui.

Marea grijă a lui Farel era ca Numele Domnului să fie glorificat. El a scris, vorbind despre Numele Domnului Cristos: „Vreau ca El să strălucească în orice loc.” În timpul lungii lui activităţi, aceste cuvinte de la Ioan 3:30 nu încetau să-l preocu­pe: „Trebuie ca El să crească, iar eu să mă micşorez." Astfel, când s-a încercat să se cinstească memoria lui, urmaşii credincioşi spiritului lui s-au mulţumit doar să sape numele lui pe o piatră a Colegiului din Neuchatel, după care urmează numai aceste 3 cuvinte: „Glorie lui Dumnezeu!" În ce priveşte pe Antoine Froment, colaboratorul lui Farel la Geneva în zorii Reformei, el n-a răspuns speranţelor care se puseseră în el. Mai întâi a fost pastor la Geneva, apoi în regiunea Thonon, unde se pare că a trăit într-o asemenea mizerie, încât a sfârşit prin a deschide o prăvălie, în care vindea untdelemn şi vin; el avea, de altfel, un spirit comercial. Preocupările materiale au luat un aşa mare loc în viaţa lui, încât a abandonat cariera pastorală şi s-a înapoiat în Geneva, unde a fost secretar al lui Francois Bonivard, apoi a luat o diplomă de notar. În căsătorie a fost foarte puţin fericit, lăsându-se dus în greşeli grave, care au făcut să fie izgonit din oraş. „Froment (grâu) - spune Farel cu tristeţe despre prietenul său de altădată - a degenerat în ivraie (neghină)".

Mai mulţi ani Froment a dus o viaţă rătăcitoare, în timpul căreia a stat destul pe la Vevey. Spre sfârşitul vieţii a primit autorizaţia de a intra iar în Geneva, unde a murit, în 1572, lăsând o moştenire plină de datorii. Tristă încoronare a unei cariere care se arătase plină de cele mai frumoase promisiuni. Froment era elocvent şi curajos; el arătase o râvnă sinceră pentru lucrarea Domnului. Dar dragostea de lume a pus stăpâni­re pe el. N-a ascultat de îndemnul apostolului: „Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume; dacă cineva iubeşte lumea, dragostea Tatălui nu este în el" (1 Ioan 2:15).



Persoane interesate