Biserica sau Adunarea > Consiliul din Trent


CONSILIUL DIN TRENT

Cu toată opoziţia violentă şi continuă pe care o întâlneau, învăţăturile protestante se răspândeau tot mai mult. Ele s-au statornicit în mod temeinic, în mai multe ţări: Anglia, Scoţia, Ţările de Jos, într-o mare parte din Germania şi în Elveţia. Şi în alte părţi, ele ţineau capul sus, faţă de biserica romană. Printre catolici erau unele suflete sincere care recunoşteau nevoia unei reforme. Abuzurile erau prea strigătoare, pentru a răni pe cei care aveau pe inimă adevăratele interese ale lucrurilor privitoare la religie. Spiritele clar văzătoare denunţaseră de mult aceste rele; dacă ar fi fost ascultate, o reformă s-ar fi făcut chiar în sânul bisericii. De altfel, chiar unii papi au încercat acest lucru. Dar aceste eforturi nu erau decât exterioare, din moment ce ele nu urmăreau să înlăture cu totul răul, ci mai degrabă să con­solideze puterea ecleziastică. Ar fi trebuit pusă securea la rădăci­na pomului şi înlăturat, cu hotărâre, orice rău. Înainte de Luther, nimeni nu îndrăznise să încerce un lucru asemănător; se simţea, în mod instinctiv, că odată treaba începută, ea va duce la ruina totală a edificiului, în întregime construit de mâna omului.

Biserica catolică privea la început cu dispreţ şi fără nelinişte, progresele uriaşe ale Reformei. Ea credea că, pentru a nimici erezia, erau de ajuns, ca altădată, fulgerele „Sfântului Scaun" şi rugurile Inchiziţiei. Când în sfârşit şi-a dat seama de progresele protestantismului, a recunoscut că aceasta răspundea unor nevoi spirituale serioase şi a înţeles că trebuia, cu voie sau fără voie, să dea o oarecare satisfacţie acestor nevoi. Atunci ea a încercat să opună Reformei protestante, un fel de reformă sau mai degrabă de restaurare catolică. Din toate părţile şi de mult timp, reclamaţii tari se ridicaseră contra dezordinelor eclezias­tice şi a imoralităţii clerului; trebuia grabă în a face să dispară aceste pete ruşinoase. Reforma atacase până în temelii dogmele şi instituţiile vechii biserici; pentru a-i rezista, trebuiau schimbate vechile mijloace de oprimare. Biserica îşi folosise greşit puterea. Trebuia deci modificată această situaţie, în orice caz, trebuia făcută mai puţin izbitoare poziţia pe care papalitatea şi-o luase faţă de suverani, atribuindu-şi o autoritate lumească, care contrazicea însăşi esenţa ei.

În acest scop, papa Paul al III-lea a convocat la Trent, în Tirol, un consiliu ecumenic, termen care vrea să arate că acest consiliu cuprindea reprezentanţi din toată creştinătatea, adică şi dintre protestanţi. Dar aceştia au refuzat să se ducă acolo. Compunerea adunării le-a arătat că ei ar fi figurat acolo cu titlul de acuzaţi şi nicidecum cu titlul de colaboratori. Majoritatea membrilor aparţinea, în adevăr, clerului italian şi german, a căror pornire contra tuturor celor care nu erau de acord cu ei era cunoscută. În afară de aceasta, consiliul era în permanentă legătură cu „Sfântul Scaun", ceea ce însemna că de la Roma venea orice inspiraţie. Papa se temea, în adevăr, mai presus de orice, să vadă consiliul ridicându-se ca o instanţă supremă a bisericii şi mer­gând chiar până a limita autoritatea papală.

Consiliul din Trent a pus mai întâi în principiu menţinerea absolută a tuturor dogmelor bisericii catolice. Doctrina astfel fixată trebuia să fie socotită ca infailibilă.* (* Este de remarcat că aici este vorba de „infailibilitatea doctrinei", nu a papei, care n-a fost proclamată decât în 1870, prin consiliul de la Vatican.) Deci, doctrina nu mai putea fi pusă în discuţie, cu atât mai mult nu se mai putea transforma. Odată hotărârea luată, consiliul a rugat pe papă s-o aprobe, recunoscând prin aceasta supremaţia suveranului pontif faţă de adunarea prelaţilor şi supunând astfel biserica, autorită­ţii lui absolute. Nu este cazul de a spune ceva mai mult, pentru a arăta că protestanţii nu puteau cu nici un chip să ia loc într-un asemenea areopag care exprima principii catolice şi se aşeza în contradicţie evidentă cu Cuvântul lui Dumnezeu, a cărui citire o interziceau - de altfel - laicilor; aceştia nu puteau cunoaşte Cuvântul, decât prin intermediul clerului, care îl interpreta. Domnul Isus însă spusese: „Cercetaţi Scripturile, pentru că socotiţi că în ele aveţi viaţa veşnică; dar tocmai ele mărturisesc despre Mine" (Ioan 5:39).

Consiliul a proclamat că crezurile bisericii se bazează pe Sfintele Scripturi, dar sunt completate prin tradiţie. Dar tocmai prin tradiţie îşi îndreptăţeşte biserica Romei purtarea sau prac­ticile ei greşite; acestea înlocuiesc şi anulează astfel Cuvântul lui Dumnezeu, cum se petreceau altădată lucrurile cu iudeii: „El le-a zis: „Dar voi de ce călcaţi porunca lui Dumnezeu de dragul tradiţiei voastre? Căci Dumnezeu a poruncit, zicând: „Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta" şi „Cine va vorbi de rău pe tatăl său sau pe mama sa, să fie pedepsit negreşit cu moartea." Dar voi ziceţi: „Cine va zice tatălui său sau mamei sale: „Ori cu ce te-aş fi putut ajuta, l-am dăruit lui Dumnezeu", acela nu va mai cinsti pe tatăl său sau pe mama sa." Şi aţi desfiinţat astfel porunca lui Dumnezeu din cauza tradiţiei voastre" (Matei 15:3-5).

În sfârşit, consiliul a declarat că „biserica" romană este superi­oară oricărei alteia şi că orice catolic trebuie să asculte de papa, „urmaşul lui Petru şi locţiitorul lui Isus Cristos." Fără îndoială, nu se puteau aduna mai multe greşeli, mai multe contradicţii faţă de învăţătura Domnului.

Pentru a se menţine şi a se apăra, „biserica" simţea nevoia de a recurge la auxiliari. Unul dintre aceşti auxiliari, cu cel mai mult efect, a fost găsit în ordinul iezuiţilor. În plus, biserica (catolică) a repus în vigoare vechile mijloace de oprimare. Inchiziţia a fost reîntinerită; tribunalul ei suprem era la Roma. Peste tot s-au stabilit şi alte tribunale şi s-au delegat inchizitori cu o putere nelimitată, pentru a căuta şi a pedepsi fiecare vătămare adusă „credinţei". Nici rangul, nici demnitatea, nu aveau importanţă pentru ei. Inchizitorii puteau să aresteze pe orice persoană suspectă, să pedepsească pe vinovaţi cu moartea şi să le vândă averea. Nici o publicaţie, veche sau modernă, nu trebuia să apară fără autorizaţia lor. Pentru a supraveghea publicaţiile recente, s-a instituit renumita „Congregaţie a in­dexului" cu misiunea de a întocmi lista cărţilor oprite. Inchiziţa şi-a început de îndată activitatea. În Italia, teroarea s-a instaurat curând, de la un capăt la altul al peninsulei. Tot ce se simţea că aduce ceva nou, era proscris, iar drumurile care duceau în Elveţia şi Germania erau pline de fugari. Din fericire, Inchiziţia n-a fost acceptată cu aceeaşi bunăvoinţă în celelalte ţinuturi catolice. Doar Spania a acceptat-o fără rezervă.



Persoane interesate