Biserica sau Adunarea > Anglia


REFORMA ÎN CELELALTE ŢĂRI DIN EUROPA
ŢĂRILE DE LIMBĂ ENGLEZĂ
Anglia

Două împrejurări - în aparenţă contradictorii - au servit în mâna lui Dumnezeu la stabilirea Reformei în Anglia: credin­cioşia lollarzilor şi poziţia luată de regele Henri al VIII-lea faţă de „Sfântul Scaun".

S-a văzut în altă parte cum chiar din secolul al XIV-lea Wycliffe a ajuns să cunoască mântuirea prin har şi cum flacăra pe care el a aprins-o a fost întreţinută şi transmisă urmaşilor, prin nişte creştini modeşti, care se găseau, aproape toţi, printre cei neînsemnaţi din această lume. Mărturia lor a contribuit să zdruncine multor englezi încrederea pe care o aveau în doctri­nele papale; ea a micşorat foarte mult influenţa papalităţii şi a deschis căile marii mişcări spirituale a secolului al XVI-lea. Dar Roma avea ochii deschişi şi mai mulţi dintre aceşti slujitori ai Domnului „de care lumea nu era vrednică" (Evrei 11:38) au plătit cu viaţa devotamentul faţă de adevărurile pe care le primiseră.

În mijlocul secolului al XV-lea, un război civil al celor „două roze" a sfâşiat Anglia şi a împiedicat foarte mult progresul vieţii artistice şi intelectuale. Comerţul era redus la cea mai simplă formă. Ignoranţa stăpânea toată ţara şi, în afară de lollarzi, orice rămăşiţă de adevărată evlavie părea că dispăruse. În aceste condiţii, Henri al VIII-lea s-a urcat pe tron. Destinat de către tatăl său carierei ecleziastice, el a făcut multe studii şi a păstrat mereu un gust pronunţat pentru problemele teologice. Umaniş­tii au salutat cu bucurie venirea lui la tron; Erasmus, mai ales, a dat drumul la un torent de elogii despre talentele acestui prinţ, pe care Dumnezeu i le dăruise din plin, dar pe care le-a folosit într-un mod cu totul jalnic.

Totuşi savantul olandez a schimbat curând tonul. În timpul şederii lui în Anglia, n-a lăsat să-i scape ocazia de a arunca unele cuvinte ironice privitoare la călugării din această ţară, cărora el nu le recunoştea decât două însuşiri caracteristice: lăcomia şi ignoranţa. Ajuns, din această cauză, să fie ţinta urii clerului, a judecat că este bine să plece direct la Basle, unde a publicat, foarte puţin timp după aceea, prima ediţie a Noului Testament în greacă. Abia ieşit de sub tipar, câteva exemplare, expediate la Oxford şi la Cambridge, au avut o primire entuziastă. Luther încă nu-şi afişase tezele pe uşa catedralei din Wittenberg, când Anglia avea deja Cuvântul divin, Evanghelia curată a lui Isus Cristos. Unul din aceste Noi Testamente a căzut în mâinile unui student din Oxford, William Tyndale; l-a citit cu mare sete, s-a întors la Dumnezeu şi n-a avut de atunci încolo alt gând, decât de a comunica şi altora comoara pe care o avea. În acest scop, el a ţinut o serie de conferinţe, apoi a început să traducă, în englezeşte, întreaga Biblie. Neputându-se deda acestei mari lucrări în Anglia, din cauza agitaţiei ce domnea în ţară, el s-a dus la Anvers, unde a publicat mai întâi Noul Testament, apoi Vechiul Testament. Această traducere şi-a făcut rapid drum în casele nobililor ca şi în ale celor săraci. Tyndale a suferit mai târziu chinul de a fi omorât prin foc, dar numele lui va rămâne totdeauna legat de stabilirea Reformei în Anglia.

Aşa cum a remarcat Merle D’Aubigne, marele istoric al Reformei în Anglia, aceasta se datoreşte în întregime lucrării Cuvântului lui Dumnezeu, poate mai mult decât în alte ţări. „Aici nu se găsesc mari personalităţi ca în Germania, Elveţia, Franţa, unde întâlneşti un Luther, un Zwingli, un Calvin; doar Sfintele Scripturi s-au răspândit aici din belşug. Cuvântul Dumnezeului Celui viu şi adevărat, această putere nevăzută a răspândit lumina în insulele Britanice, începând din 1517 şi mai ales din 1526. Creştinismul anglo-saxon se distinge prin caracterul său curat biblic, şi tocmai aceasta a făcut să fie, mai mult decât oricare altul, mijlocul folosit de Dumnezeu pentru răspândirea Cuvântului divin în întreaga lume."

Chiar de la începutul domniei, Henri al VIII-lea s-a arătat ca un protector curajos al bisericii romane. Indignat de atacurile tăioase ale lui Luther contra catolicismului, el a compus la adresa acestuia un pamflet care i-a adus din partea papei Leon alX-lea titlul de apărător al credinţei. Dar peste câţiva ani, aceste relaţii prieteneşti s-au stricat cu totul. Înainte de a se încorona, Henri al VIII-lea se căsătorise cu Catherina de Aragon, văduva fratelui său şi mătuşa lui Carol Quintul. După opt ani de căsnicie, regele a început să pretindă că avea unele îndoieli cu privire la legalitatea acestei căsătorii. Adevărul era că o altă femeie, Ana Boleyn, îi atrăsese privirile. Visul lui era să se însoare cu aceasta. Trebuia însă să ceară papei să desfacă ceea ce alt papă permisese. El a întrebat deci pe învăţaţii bisericii. Unul dintre ei, Cranmer, a declarat că regele nu avea dreptul să treacă peste poruncile lui Dumnezeu: că legătura lui cu văduva fratelui* ( * Se întemeia pe locuri ca cele din Leviticul 18:16 şi 20:21: „Dacă un om ia pe soţia fratelui său, este un lucru necurat".) său nu era legală; că trebuia, în plus, să se consulte, în această problemă, unele universităţi ale Europei, ca şi cei mai cunoscători oameni, în chestiuni de acest fel, cum sunt - sfat neaşteptat - Zwingli şi Oecolampade; amândoi s-au pronunţat ca şi Cranmer, la fel şi universităţile principale. Curtea de la Roma, de partea ei, se gândea, fiind foarte încurcată dacă s-ar putea pronunţa pentru divorţ, desigur şi-ar ridica împotrivă pe Carol Quintul, nepotul Catherinei; iar dacă ar refuza să aprobe divorţul, ar nemulţumi pe Henri al VIII-lea. Pentru a ieşi din impas, papa a citat pe rege să vină înaintea lui.

Indignat, Henri a refuzat şi, după şase ani de dezbateri, el a rupt-o cu Roma şi a alungat-o pe Catherina, pentru a se însura cu Ana Boleyn. Apoi, parlamentul l-a proclamat căpetenie supre­mă a bisericii în Anglia. Clerul nu ştia ce atitudine să adopte; a recunoaşte uzurparea suveranului însemna să renunţe la orice legătură cu Roma. Dar, temperamentul despotic al lui Henri al VIII-lea nu admitea nici o amânare; clerul să se spună sau să fie destituit. Pentru a micşora impresia neplăcută cauzată de aceste tranzacţii şi a recuceri favoarea monarhului, prelaţii au luat ei înşişi iniţiativa măsurilor îndreptate împotriva oricui ar manifes­ta cereri de independenţă faţă de voinţa regală. Această hotărâre era îndreptată în primul rând către lollarzi şi cei care primeau învăţăturile lor.

Cranmer a făcut tot ce a putut pentru a împiedica actele de violenţă. Henri al VIII-lea l-a numit arhiepiscop de Canterbury, cea mai mare demnitate bisericească a împărăţiei, drept recom­pensă a serviciului pe care i l-a adus în momentul divorţului său. Prea puţin dornic de onoare, Cranmer a acceptat această sarcină, cu speranţa că va ajuta astfel să triumfe principiile care îi erau scumpe. El a declarat că nu va admite autoritatea papei, decât în măsura în care nu va contrazice Cuvântul lui Dumnezeu şi că-i va fi îngăduit să combată greşelile papale, ori de câte ori se va prezenta ocazia. De altă parte, el a introdus o traducere engleză a Bibliei şi folosirea limbii ţării în cult. A ajuns chiar să ceară ca un exemplar din Cuvântul lui Dumnezeu să existe în fiecare biserică a regatului. A înlăturat pe câţiva preoţi a căror purtare produsese scandaluri. Dar timiditatea sa l-a împiedicat să arate o atitudine hotărâtă de partea în care ştia totuşi că este adevărul.

În acest timp, înainte de a se lega de acei pe care-i socotea eretici, regele a ordonat suprimarea tuturor mănăstirilor din Anglia, focare murdare a celor mai grosolane înşelătorii. Aceasta însemna să cureţe terenul pe care, fără ca Henri să-şi dea seama, edificiul Reformei avea să se stabilească. Dar, închizând aceste locaşuri, regele vroia să ridice o barieră contra invaziei doctrinelor evanghelice. În acest scop, o comisie de prelaţi a primit ca misiune grija de a întocmi un simbol, care să devină „lege de stat". Comisia s-a declarat că nu este în stare. Atunci regele a completat el formularul în şase articole, care au fost denumite „statutul sângelui".

El a pronunţat condamnarea la moarte a oricui nu ar admite în totul doctrina transformării pâinii şi vinului în trupul şi sângele Domnului, spovedania, legământul preoţilor de a rămâ­ne necăsătoriţi; era reproducerea completă a practicii romane, mai puţin recunoaşterea papei drept căpetenie a „bisericii". Parlamentul l-a adoptat. Cranmer a făcut o opoziţie energică, dar fără succes. N-a reuşit mai bine nici când a rugat pe Henri al VIII-lea să rezerve o parte din bunurile confiscate de la mănăstiri, în vederea întemeierii de spitale pentru săraci.

Urmările erau de aşteptat. Regele şi-a arătat adevăratul său caracter, al unui tiran crud şi fără nici un scrupul. Cea mai mică rezistenţă aducea după ea moartea; au fost spânzuraţi nişte catolici plini de râvnă, care n-au făcut altă crimă decât de a-i pune la îndoială supremaţia, atât religioasă cât şi politică. Oricine era doar suspect de erezie, suferea în mod obişnuit aceeaşi soartă. Şi totuşi, traducerea lui Tyndale circula, cu tot martiriul aplicat autorului ei. Mulţi ochi se deschideau în faţa luminii. Mulţimile mergeau la biserici, pentru a auzi citindu-se Cuvântul lui Dumnezeu. Cranmer chiar, a scos din ele unele icoane favorite, cu care se făcea prea mare abuz. Totuşi per­secuţia bântuia fără milă, cu tot felul de cruzimi perverse. Regele se afunda tot mai mult într-o mlaştină de fărădelegi, în care se lăsase târât. Viaţa lui particulară avea o trăsătură de ticăloşie: s-a însurat, pe rând, cu şase femei, dintre care pe două le-a decapitat; a divorţat de două dintre ele; una singură a murit de moarte naturală; cea de a şasea i-a supravieţuit.

Dar toate aceste fapte ruşinoase, toate aceste omoruri au ajuns la sfârşit să contrazică intenţiile monarhului. Din sângele victimelor ieşea o mare lumină. Adevărul făcea progrese cu atât mai repezi, cu cât se căuta să fie împiedicat. Dumnezeu S-a servit de aceste împrejurări crude, pentru a aduce la El un mare popor. Se atribuie lui Henri al VIII-lea moartea a şaptezeci şi două de mii de persoane; dar de aici a rezultat, după noi şi grele încercări, este adevărat, triumful principiilor pe care, în orbirea lui, el credea că le putea înăbuşi.

Henri al VIII-lea lăsa un fiu şi două fiice; toţi trei au fost pe rând chemaţi la tron.

Eduard al VI-lea nu avea decât zece ani la moartea tatălui său. Deşi crescut într-o curte coruptă şi înconjurat de catolici, tânărul prinţ şi-a arătat de mic aversiunea faţă de unele practici romane şi plăcerea pentru predicarea Evangheliei. El suferise în tăcere la vederea cruzimilor făptuite contra unor supuşi paşnici, a căror singură crimă era că urmau învăţăturile Cuvântului lui Dumnezeu. Unul dintre unchii săi după mamă, un creştin hotărât, a favorizat bunele înclinării ale lui Eduard şi, la urcarea pe tron a acestuia, datorită lui, persecuţiile s-au oprit pentru un timp. Creştinii deţinuţi au fost eliberaţi; s-au înlăturat cele şase articole teribile; numeroşi exilaţi, din motive religioase, au intrat iar în Anglia.

Cu ocazia încoronării noului rege, potrivit obiceiului s-au purtat înaintea lui, în momentul în care părăsea catedrala din Westminster, pentru a se duce la palat, trei săbii mari, simbolul celor trei părţi din care se compunea regatul său. Înainte de a ieşi, Eduard a remarcat că lipsea o a patra sabie. „Cum asta? Care?" l-au întrebat curtenii care-l înconjurau. „Biblia" a răs­puns tânărul suveran - şi a adăugat, citând Efeseni 6:17: „Cuvântul lui Dumnezeu este sabia Duhului; noi trebuie să preferăm din toate punctele de vedere această sabie, celorlalte trei. Cuvântul lui Dumnezeu trebuie să ne conducă; fără el, noi nu suntem nimic. Cel care pretinde că îşi conduce statul fără el, nu merită titlul de slujitor al lui Dumnezeu, nici de rege." S-au grăbit să asculte ordinul regelui.

Lui Eduard îi plăcea să citească Sfintele Scripturi. La vârsta de paisprezece ani, a scris, cu propria lui mână, o culegere de texte care condamnă idolatria şi îndeosebi cultul icoanelor. Sub domnia lui, Reforma a făcut progrese rapide. Protectorul lui ţinea corespondenţă cu Calvin, la îndemnul căruia a făcut din Anglia un adevărat loc de refugiu, unde numeroşi proscrişi găseau o primire binevoitoare.

În această privinţă, Calvin îi scria în 1548: „Avem să mulţu­mim toţi Dumnezeului şi Tatălui nostru pentru că S-a servit de dumneavoastră într-o lucrare atât de însemnată, de-a aduce prin dumneavoastră curăţia şi dreapta rânduială a slujbei Sale în Anglia, şi a făcut ca învăţătura privitoare la mântuire să fie cu credincioşie vestită pentru toţi cei care vor s-o asculte.” Îi recomanda să dea poporului învăţătura curată şi sănătoasă, să smulgă din rădăcini abuzurile şi „să înlăture cu grijă viciile, să vegheze ca scandalurile şi stricăciunea să nu se mărească, încât Numele lui Dumnezeu să nu fie defăimat."

Mai târziu, Calvin îi scria lui Eduard al VI-lea, căruia îi dedicase mai multe cărţi: „Sunt unele lucruri indiferente, care se pot tolerea. Dar trebuie să păzim totdeauna această regulă, de a păstra simplitatea în ceremonii, în aşa fel încât claritatea Evangheliei să nu fie întunecată, ca şi cum ar mai fi sub umbrele legii...* Probabil că aici Calvin pune pe Eduard al VI-lea în gardă contra organizării care, deja de pe atunci, se dădea bisericii anglicane. (Se ştie că în exterior ea păstrează o mare pompă în ceremonii, asemănătoare aceleia din Biserica Catolică. ) Sunt şi abuzuri evidente, care nu se pot suporta, cum este a te ruga pentru cei morţi, a aduce înaintea lui Dumnezeu mijlocirea sfinţilor în rugăciunile noastre. Nu mă îndoiesc, Sire, că sunteţi înştiinţat că există astfel de stricăciuni şi devieri de la adevăratul creştinism. Eu vă rog, în Numele lui Dumnezeu, să doriţi ca totul să fie redus la dreapta sa integritate."

Este de regretat că nu găseşti în scrisorile reformatorului, sfaturi de indulgenţă, de toleranţă faţă de cei rătăciţi. Toleranţa nu era cunoscută în secolul acela; ideea de unitate în religie ca şi în politică era o idee de bază şi ea deschidea calea per­secuţiilor. Au trebuit experienţe dureroase, în Anglia şi în alte părţi, pentru a învăţa oamenii că pot să nu practice religia statului, fără ca pentru aceasta să fie vrăjmaşi ai statului.

Lucru totuşi excepţional în această epocă, Eduard a acordat protestanţilor străini care locuiau în Londra, permisiunea de a construi un templu pentru folosul lor. „Considerând că este datoria unui prinţ creştin - spunea el - de a administra bine regatul său, de a îngriji de religia celor necăjiţi şi izgoniţi din cauza ei, vă facem cunoscut că, având milă de condiţiile celor care de atât timp sunt în regatul nostru, ordonăm ca în oraşul nostru, Londra, să fie un templu numit „Templul Domnului Isus", unde adunările germanilor şi a altor străini să se poată ţine, în scopul de a se vesti curat Sfânta Evanghelie, de către slujitorii bisericii lor."

Cranmer avea mare autoritate în guvern şi acum nu se mai temea să-şi arate credincioşia faţă de principiile descoperite în Cuvântul lui Dumnezeu. El a suprimat legile arbitrare date de Henri al VIII-lea, a trimis peste tot predicatori zeloşi ai Evan­gheliei, a făcut să se răspândească Biblia mai mult ca înainte, a autorizat căsătoria preoţilor; cina trebuia să se ia cu pâine şi cu vin. Din nefericire, faţă de cei care nu împărtăşeau aceaste idei, Cranmer s-a lăsat dus de spiritul timpului, uitând acest îndemn al apostolului Pavel către Timotei: „Mustră, ceartă, îndeamnă cu toată blândeţea şi învăţătura" (2 Timotei 4:2). El cerea deseori regelui sentinţe de moarte contra rebelilor faţă de Reformă. Evlaviosul rege, prea fără experienţă ca să-i poată rezista, semna suspinând şi adăuga: „Dacă fac rău cu aceasta, dumneata eşti răspunzător."

Dar tânărul rege, de la care copiii lui Dumnezeu aşteptau mari lucruri, a căzut grav bolnav, după şase ani de domnie. Îngrijirile cele mai devotate nu l-au putut salva. Puţin înainte de a-şi da sfârşitul, a adresat o rugăciune Domnului cu voce rare, din care s-au păstrat câteva cuvinte: „Doamne, Dumnezeule, scapă-mă de această viaţă mizerabilă şi primeşte-mă în locuinţele veşnice. Totuşi facă-se nu voia mea, ci a Ta. Doamne, Ţie îţi încredinţez duhul. Tu ştii cât de fericit lucru este pentru mine să fiu lânga Tine; dar din cauza copiilor Tăi din această ţară, păstrează această viaţă şi fă-mă sănătos, pentru ca să mă pot preda cu vitejie în slujba Ta. Dar şi aici, voia Ta să se facă şi nu a mea! Dumnezeul meu, binecuvîntează poporul meu şi mântuieşte moştenirea Ta! Păzeşte pe poporul Tău ales din Anglia! Dum­nezeule, păzeşte acest regat de toate ereziile papalităţii. Menţine Tu adevărul Tău, pentru ca eu şi poporul meu să putem binecu­vânta Sfântul Tău Nume!" Astfel a murit Eduard al VI-lea în vârstă numai de 16 ani (în 1553).

Coroana revenea de drept surorii lui Eduard, Maria, fiica lui Henri al VIII-lea şi a primei lui soţii, Catherina de Aragon. Dar, ştiind că este o catolică bigotă, fratele ei pe patul de moarte şi-a arătat dorinţa de a-i urma una din verişoarele lui, Jane Gray, care primise cu toată inima învăţăturile Evangheliei, o tânără foarte cultă; ea obişnuia să-i trimită lui Bullinger, urmaşul lui Zwingli, scrisori în latineşte, păstrate în biblioteca din Zürich, în care cerea sfaturi şi îndrumări asupra principiilor creştinis­mului. Dar nobilimea engleză, deşi arătase o adevărată simpatie pentru acest aranjament, a refuzat totuşi să-l accepte. Maria s-a urcat deci pe tron şi n-a întârziat să condamne la moarte pe Jane Gray, în care vedea o uzurpatoare şi o eretică. Încercarea şi-a adus roadele ei binecuvântate în inima bietei tinere; nu avea decât douăzeci de ani şi tocmai trebuia să se căsătorească. Credinţa ei, până atunci schimbătoare, s-a întărit în aşa fel încât din închisoarea ei scria prietenilor scrisori de rămas bun, însu­fleţite de un minunat spirit de renunţare la tot ce lăsa înapoia ei; ea dădea astfel o mărturie mişcătoare despre dragostea Mântuitorului ei pentru ea.

Uneia din surorile ei, îi scria, lăsându-i înainte de a muri Noul ei Testament grecesc: „Draga mea Catherina, îţi trimit o carte eare, deşi nu este îmbrăcată în aur, este mai preţioasă decât pietrele cele mai rare şi de cel mai mare preţ. Este cartea Evangheliei Domnului Isus Cristos; este ultima lui dorinţă, este Testamentul Lui, pe care ni l-a lăsat nouă, nişte păcătoşi pierduţi, cum suntem în firea noastră. El te va învăţa calea bucuriei veşnice. Să fii ca un slujitor care veghează, pentru ca atunci când va veni ziua morţii, să nu fii găsită fără untdelemn, ca fecioarele neînţelepte. În ce priveşte moartea mea, bucură-te, cum fac şi eu, dragă mea soră. Sunt încredinţată că, pierzând această existenţă muritoare, voi îmbrăca o alta, veşnică şi nestricăcioasă. În Numele lui Dumnezeu, te îndemn ca niciodată să nu te depărtezi, cât de puţin, de adevărata credinţă creştină. Dacă vei tăgădui adevărul pentru a-ţi prelungi viaţa, şi Dumnezeu te va lepăda. Dacă, dimpotrivă, te adresezi Lui, dacă El găseşte cu cale, îţi va prelungi zilele pentru mângierea ta şi gloria Lui."

Numelei reginei Maria Tudor, poporul englez i-a alăturat - pe bună dreptate - epitetul: „cea sângeroasă". Din nou per­secuţia s-a dezlănţuit cu furie. Sute de victime au pierit prin foc sau pe eşafod, în timpul celor cinci ani ai domniei ei. Printre aceşti martiri pentru Numele Domnului, trebuie reţinut numele lui Latimer, un bătrân de optzeci şi patru de ani, unul din predicatorii cei mai puternici şi mai binecuvântaţi din timpul său, şi cel al lui Ridley, prietenul său intim. Au fost legaţi amândoi la acelaşi stâlp. În momentul când călăul dădea foc lemnelor, Latimer s-a aplecat spre tovarăşul său de suferinţă şi i-a spus cu o voce atât de clară, încât toată lumea îl auzea: „Ai curaj, dragul meu Ridley; arată-te om. În această zi noi aprindem o flacără atât de strălucitoare încât, dacă Dumnezeu va voi, Anglia n-o va vedea niciodată stingându-Se."

Grave ameninţări apăsau şi asupra lui Cranmer, care fusese totuşi sfătuitorul înţelept şi mult apreciat de Henri al VIII-lea şi de fiul său Eduard al VI-lea. Deşi el crezuse din toată inima în mântuirea prin Cristos, mult timp a şovăit să-şi mărurisească credinţa; se temea de a nu se compromite; se complăcea încă în rezolvările de mijloc, care dădeau jumătate de satisfacţie fiecă­ruia, dar se ferea de atitudinile nete şi hotărâte. Sub Eduard al VI-lea, a urmat totuşi o linie de purtare cu totul favorabilă Reformei. Acum, foarte bătrân, împovărat de infirmităţi trupeşti, s-a lăsat orbit pentru o clipă de strălucitoarele promisiuni ale noii suverane, a căzut în ispită şi a semnat un act de supunere faţă de papă şi de Maria Tudor. Dar îndată şi-a revenit. Tri­umfători, papistaşii pretindeau să ceară de la el, ca el însuşi să citească în public textul dezicerii sale, într-una din bisericile din Oxford, unde avusese loc procesul său. Dar el n-a mulţumit aşteptările lor.

Prizonierul a înaintat înconjurat de preoţi şi de oameni de arme. Putea fi văzut, îmbrăcat cu o haină proastă şi pe cap cu o scufie veche. Faţa lui palidă lăsa să se întrevadă luptele aspre ale unei conştiinţe încărcate şi gata să dea din nou o strălucită mărturie despre adevăr. La catedră, unul din susţinătorii papali­tăţii a deschis ceremonia, printr-o predică îndreptată contra ereziei şi ridicând în slăvi fericirea celor care o vor lepăda. Apoi s-a adresat vechiului arhiepiscop de Canterbury şi l-a invitat să-şi expună schimbarea care se petrecuse în el, pentru a înlătura orice bănuială faţă de ascultători şi pentru ca toţi să ştie că el era acum în realitate un catolic roman. Bătrânul a luat de îndată cuvântul: „Dragii mei ascultători - a strigat el, întorcându-se spre mulţimea care umplea clădirea cea mare, până în ultimele colţişoare - vă îndemn pe toţi să rugăm pe Dumnezeu, ca El să-mi ierte păcatele. Este un lucru îndeosebi care îmi pricinuieşte o nespusă durere, înainte de toate, să ne rugăm!"

După o rugăciune plină de multe lacrimi, Cranmer a reluat: „Vin acum la păcatul care mai mult decât toate păcatele pe care le-am făptuit, mă chinuie cel mai cumplit în această lume: este păcatul că am semnat cu mâna mea hârtia care mi-a fost prezentată. Fără îndoială, am făcut acest lucru contra adevăru­lui şi a conştiinţei mele. Gândeam, prin acest lucru, să amân moartea şi să-mi prelungesc viaţa, în această lume mizerabilă; dar acum revoc şi anulez toate scrierile pe care le-am făcut şi le-am semnat, din ziua căderii mele. În ce priveşte această nenorocită mână care m-a servit să semnez această nelegiuire, contra conştiinţei mele, vreau să fie arsă înaintea celorlalte mădulare ale mele. Pe papa, eu îl socotesc ca pe un vrăjmaş al lui Cristos şi chiar ca pe anticrist. Socotesc toată doctrina lui ca eretică şi toate aceste greşeli, ca periculoase şi contrare Cuvân­tului lui Dumnezeu."

La auzirea acestei vorbiri, înmărmurirea era la culme: creşti­nii se bucurau şi binecuvântau pe Dumnezeu; catolicii scrâşneau din dinţi. Curând după aceea, viteazul martor al lui Isus Cristos a fost târât la locul de chin, chiar acolo unde Latimer şi Ridley suferiseră aceeaşi pedeapsă. Când a văzut flăcările înălţându-se, el şi-a întins mâna dreaptă, strigând cu voce tare: „Mână nedemnă! Mână nedemnă!" Însuşi călăul era înmărmurit, văzându-i curajul. Suferinţele lui n-au durat decât puţin. A fost auzit spunând aşa cum au spus atâţia alţi martiri: „Doamne Isuse, primeşte duhul meu!" Şi sufletul i-a fost luat la Domnul, pără­sind trupul acesta ca să fie acasă la Domnul (2 Corinteni 5:8).

În urma căsătoriei cu Filip al II-lea al Spaniei, unul dintre cei mai răi vrăjmaşi ai Reformei, scurta domnie a Mariei Tudor a dus Anglia pe marginea prăpastiei. Ea a avut ca urmaşă pe sora ei vitregă, Elisabeta, fiica lui Henri al VIII-lea şi Ana Boleyn, a cărei venire la tron a adus în Anglia o schimbare radicală şi definitivă din punct de vedere religios. Noua suverană avea o mare capacitate înnăscută şi cunoştinţe foarte întinse, dar şi un rest din acel instinct crud şi tiranic - nenorocită moştenire de la tatăl ei. Crescută în învăţăturile Reformei, ea nu le-a prins decât cu mintea; inima ei a rămas însă indiferentă faţă de ele şi a păstrat în tot timpul vieţii un gust pronunţat pentru aparatul de cult catolic. Totuşi ea a înţeles tot ce avea respingător această religie, pentru marea majoritate a supuşilor ei; persecuţiile făptuite de Maria au îndepărtat de coroană aproape tot ce Anglia socotea bărbaţi şi femei luminaţi. Astfel, doar pentru bunul sens politic, pentru că acesta era adevăratul mijloc de a-şi asigura puterea, Elisabeta s-a pronunţat categoric în favoarea Reformei.

Dar două legi, care arătau destul de mult tendinţele autocratice ale suveranei, riscau să compromită viitorul ţării.

Prin legea supremaţiei, suveranul era declarat căpetenie su­premă a bisericii, fie că era rege sau regină. Legea uniformităţii fixa ritualul, cu obligaţia pentru toţi de a i se conforma; formele de cult, liturghia, întreaga slujbă trebuia să fie la fel, de la un capăt la altul al regatului şi acest ritual avea multe forme exterioare împrumutate de la biserica romană. Astfel, acest cezaro-papism a provocat vii rezistenţe din partea adversarilor Reformei, nemulţumiţi că nu mai conduc spiritele, şi chiar din partea reformaţilor, care găseau prea mari concesiunile făcute vechiului cult. Printre aceştia s-a format o grupare, ai cărei membri se numeau puritani. Mulţi dintre ei, proscrişi cu ocazia persecuţiilor, au trăit în străinătate, mai ales în Franţa; încerca­rea le-a călit caracterul şi credinţa. Contactul lor cu hughenoţii le-a arătat ce înseamnă a adora pe Domnul în toată simplitatea, fără cea mai mică formă exterioară. Ei au fost izbiţi, în primul rând, văzând că prelaţii anglicani se credeau obligaţi să îmbrace în timpul serviciului religios nişte haine speciale şi s-au hotărât să purifice biserica - de aici numele lor - de tot ce socoteau ei lumesc şi potrivnic gândului Domnului. Rezistenţa lor le-a atras crunte persecuţii; cincizeci şi şase dintre ei au fost aruncaţi, unii peste alţii, într-o închisoare unde foametea, mizeria, au făcut să piară mai mulţi; trei dintre ei au fost urcaţi pe eşafod.

Totuşi puritanii nu s-au dat bătuţi, simţind bine că ei repre­zentau adevăratul spirit englez, liberal până la independenţă, în timp ce înfăţişarea curţii şi a guvernului aminteau prea mult tendinţa catolică, gata să-şi impună tuturor principiile şi meto­dele. S-au produs şi alte dezbinări, care au dus la formarea mai multor grupări rivale între ele, printre care era a prezbiterienilor (care se apropia de calvinism; administrarea bisericii era încredinţată unor bătrâni), apoi cea a congregaţionaliştilor, la care fiecare adunare era independentă de celelalte şi nu depindea decât de Domnul. Cum se vede, nici una dintre aceste grupări religioase nu se oprea la principiul pus de Domnul Însuşi, adică unitatea trupului Domnului Cristos.

S-ar putea vorbi de multe alte greşeli dintre care unele foarte grave, ale reginei Elisabeta, dar ele aparţin domeniului politic sau chiar particular şi nu interesează subiectul care ne preocupă. Prin bunătatea lui Dumnezeu, această suverană a fost în mâna Sa, instrumentul a două mari binefaceri pentru Anglia: ea şi-a dezrobit ţara de jugul Romei şi a pus Cuvântul lui Dumnezeu în mâinile supuşilor ei.

Elisabeta a rămas necăsătorită. La moartea ei, coroana Angliei a trecut la cel mai apropiat moştenitor al ei, Iacob I, rege al Scoţiei, din dinastia Stuarţilor, care a deţinut puterea timp de trei sferturi de secol. Această casă avea multe legături cu catolicismul; legături de familie o uneau cu curtea Franţei, acestea contribuind la îndepărtarea ei de Reformă. Stuarţii n-au reuşit totuşi să aducă regatul lor înapoi la vechea formă de cult romană. Dar puritanii mai ales au fost ţinta urii lor crunte, pentru că, mai mult decât toţi protestanţii, ei vroiau să urmeze în totul voia lui Dumnezeu, aşa cum este ea descoperită în Cuvântul lui Dumnezeu. Pentru a fugi de persecuţia care s-a dezlănţuit contra lor, mulţi dintre aceşti credincioşi şi-au părăsit vetrele şi patria, mergând să caute în America un pământ unde ar putea să trăiască în libertate şi să se închine lui Dumnezeu în duh şi în adevăr, aşa cum aşteaptă El de la cei care sunt ai Săi. Ei au întemeiat colonia Massachussetts, în nord-estul Statelor Unite de azi. Acest ţinut era atunci cu totul necultivat, acoperit de păduri imense, populate de animale sălbatice şi de indieni. Îndată ce au debarcat, au trebuit să defrişeze solul, să-l însămân­ţeze, apoi să aştepte anul următor înainte de a recolta ceva. Iarna a fost extrem de grea şi au îndurat destule suferinţe; credinţa lor a fost pusă la o grea încercare. Domnul i-a ajutat să biruie toate. Alţii i-au urmat mereu, mai numeroşi, încât guvernul englez s-a alarmat de această plecare în masă care - ei trebuiau să recunoască - lipsea ţara de elemente excelente, muncitoare şi de o înaltă moralitate. Astfel, a fost dată o lege, interzicând orice emigraţie. În momentul când ea intra în vigoare, opt corăbii erau gata de plecare, încărcate de puritani, printre care se găseau Olivier Cromwell şi Hampden, care au fost, şi unul şi altul, câţiva ani mai târziu, autorii căderii regelui Carol I. În felul acesta s-a realizat pentru el cuvântul bine cunoscut: „Cine sapă o groapă, va cădea el în ea" şi „piatra se întoarce peste cel ce o prăvăleşte" (Proverbele 26:27; Eclesiastul 10:8).

Biserica anglicană n-a prosperat din punct de vedere spiritual; abuzul formelor şi al ierarhiei stingeau Duhul şi glasul ei. Apoi, favoritismul s-a dezvoltat în ea, încât o parte din cler nu era deloc la înălţimea sarcinii lui; prin simpatie pentru cutare sau cutare, se aranjau în fruntea unor biserici nişte pastori cu totul nedemni, care deşi bine retribuiţi, lăsau toată greutatea asupra vicarilor lor, pe care-i zdrobeau cu atâta muncă şi-i lăsau aproape să moară de foame. Dar mulţimea poporului rămasă cu credincioşie ataşată de Evanghelie deplângea această stare de lucruri. Oamenii eminenţi protestau contra setei după plăceri, care creştea. Marele poet Milton se exprima astfel cu privire la timpul său: „A venit o epocă în care Dumnezeu a umplut într-adevăr pământul de cunoştinţa Sa; adevărata biserică a Domnului nu este cea care are altare, lumânări, liturghii, fun­cţionari care poartă un costum special şi strălucitor. Dumnezeu priveşte la inimă..."

Printre reformatorii acestui protestantism slăbit, muribund, trebuie amintit numele lui George Fox, întemeietorul sectei quaqerilor. Dintr-o familie modestă, el a dus o perioadă de lupte morale, lungă şi dureroasă, în sfârşit, el a cedat chemării pe care Domnul i-o adresa şi a început să străbată Anglia, predicând pocăinţa şi credinţa în Isus şi învăţând că Dumnezeu nu locuieş­te în temple făcute de mâini omeneşti, că ceea ce caută El la om este o inimă născută din nou, prin puterea Duhului Sfânt. El prescria o morală severă, interzicea ştiinţa şi arta, jurământul, serviciul militar, umblarea conform modei. El proclama în ace­laşi timp egalitatea tuturor oamenilor; nu-şi scotea pălăria înaintea nimănui, nici chiar înaintea regelui, ordona ca toţi să vorbească cu „tu". Quaqerii urmează şi astăzi cea mai mare parte din aceste reguli, se recunosc după costumul lor foarte simplu, facut totdeauna din stofă gri-închis. Asupra unor puncte, Fox şi partizanii săi au făcut unele exagerări regretabile; ei recunoş­teau că în cult, la care toţi trebuiau să ia parte, trebuia să aştepţi o călăuzire a Duhului înainte de a vorbi; dar, după ei, această influenţă trebuia să se arate în afară printr-un fel de agitaţie convulsivă, o tremurătură din tot corpul, de unde numele lor de „quaqeri", cuvânt care înseamnă tremurători.

Menţionăm şi numele lui William Penn, unul dintre cei mai devotaţi partizani ai lor. El a moştenit de la tatăl său o avere foarte mare, care i-a permis să meargă să se stabilească în America, împreună cu un oarecare număr de quaqeri. Ei au întemeiat astfel Pennsylvania, mai târziu încorporată Statelor Unite; capitala se numeşte Filadelfia, adică „iubire frăţească", unul din principiile fundamentale ale sectei. Acest ţinut, până atunci deşert, a devenit un azil larg deschis pentru toţi cei persecutaţi.

Quaqerii se disting şi acum prin principiile lor riguroase şi prin dragostea creştină pe care o arată, fie între ei, fie faţă de toţi oamenii. În timpul războiului din 1814-1818, deoarece convigerile lor le interziceau serviciul militar, ei au făcut totuşi dovada unei activităţi binefăcătoare, întemeind spitale şi creind tot felul de instituţii destinate să ajute pe oameni în spatele frontului. Prin râvna lor spirituală, prin moravurile lor curate, ei au fost un element de viaţă în sânul bisericii, pe drumul ei spre declin.



Persoane interesate