Umpleţi vidul! > Un paradis ceresc sau unul pământesc?


UN PARADIS CERESC SAU UNUL PĂMÂNTESC?

“Manualul ateului” citează pe Frederic Engels ca spunând că nădejdea creştinismului este în cer, în viaţa veşnică după moarte. După părerea lui, creştinismul nu are dorinţa de a efectua o trans­formare socială în această lume.

Spre deosebire de creştinism, mişcarea comunistă năzuieşte la eliberarea tuturor oamenilor muncii de pe pământ.

Aceasta este pură imaginaţie. Nu este adevărat că creştinismul are numai o ţintă cerească. Isus ne-a învăţat să ne rugăm: “Facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ”. În Ioan 3:12, El ne aminteşte: “...v-am vorbit despre lucruri pământeşti...”

Chiar la începutul Evangheliei sfântului Luca, ni se povesteşte că atunci când oamenii au întrebat pe Ioan Botezătorul ce să facă, el nu le-a răspuns: “Căutaţi viaţa veşnică”. Răspunsurile lui au fost foarte pământeşti: “Cine are două haine, să împartă cu cine nu are nici una; şi cine are de mâncare, să facă la fel”. Vameşilor le-a spus: “Să nu cereţi nimic mai mult peste ce v-a fost poruncit să luaţi”. Iar sol­daţilor nu le-a spus: “Căutaţi cerul” ci mai degrabă: “Să nu stoarceţi nimic de la nimeni prin ameninţări, nici să nu învinuiţi pe nimeni pe nedrept, ci să vă mulţumiţi cu lefurile voastre”, care erau mai mari decât acelea ale populaţiei mijlocii (Luca 3:11-14).

Isus a izgonit pe vânzătorii din Templu, cu un bici. El a învinuit în mod public pe cărturari şi pe farisei că înghit casele văduvelor. Unui tânăr bogat, El i-a spus: “Dacă vrei să fii desăvârşit, du-te de vinde ce ai şi dă la săraci” (Matei 19:21).

Creştinismul are în programul lui şi o trans­formare socială în această lume. Este un fapt ciudat că înşişi membrii guvernului sovietic spun că trebuie să atingă şi să depăşească nivelul economic al ţărilor cu o moştenire creştină, cum ar fi Statele Unite ale Americii. Aşa încât probabil că cetăţenii din ţările de religie creştină duc o viaţă mai îmbelşugată în această lume decât cetăţenii sovietici.

În ţările Americii sau în alte ţări apusene, munci­torii îşi pot conduce automobilele lor proprii la biserică sau la demonstraţii pentru salarii mai mari. În ţările sovietice, lucrătorii nu au nici măcar bici­clete cu care să se ducă să ia parte la adunările comuniste, de la care nu se permite nimănui să lipsească.

Belşugul şi libertatea din vest n-au fost obţinute fără luptă. Cu toate acestea, dacă reproşurile făcute de Engels creştinismului ar fi fost juste, această luptă n-ar fi avut loc. Engels a scris:

“Doctrinele sociale ale Evangheliilor reprezintă o rezistenţă religioasă pasivă contra nedreptăţii, o revoltă pe genunchi, ceea ce înseamnă de fapt, îndreptăţirea principalului rău social al antichităţii, sclavia. Creştinismul nu a fost ideologia oamenilor asupriţi care se duc la o luptă revoluţionară, ci ideologia oamenilor apăsaţi care au pierdut orice nădejde în luptă şi caută o scăpare în rugăciune, în speranţa unei izbăviri miraculoase.”

Aceasta este o inducere în eroare.

Adevărata învăţătură a Evangheliei este că un creştin trebuie să urmeze exemplul lui Cristos. A fost oare Cristos El însuşi pasiv faţă de nedreptate? Ce au gândit vânzătorii care fuseseră izgoniţi cu bi­ciul din templu despre atitudinea Lui? A fost o îm­potrivire pasivă când El S-a adresat preoţilor şi fa­riseilor în propriul lor templu, numindu-i “pui de năpârci” şi “făţarnici”?

Oare “Magnificat”, cântarea de laudă a binecuvântatei Fecioare Maria, este un cântec de resemnare? Ea spune că Fiul ei va răsturna pe cei puternici de pe scaunele lor de domnie şi va înălţa pe cei smeriţi. El va sătura cu bunătăţi pe cei flămânzi şi va scoate afară pe cei bogaţi cu mâinile goale. Aceasta nu sună ca o supunere blândă faţă de exploatatori.

Înţelepciunea a învăţat pe ucenicii lui Cristos să fie pasivi acolo unde nu era nici o nădejde de a răsturna tirania, dar ori de câte ori condiţiile pentru o astfel de răsturnare erau coapte, creştinii au luptat întotdeauna.

Când ţăranii s-au răsculat contra moşierilor în vremea Reformei, principalele argumente în favoa­rea lor erau religioase. Imnurile revoluţionare erau:

“Când Adam săpa şi Eva torcea,
Boier atunci cine era?”
Cetate tare-i Dumnezeu, şi armă apărătoare.

Când a început mişcarea proletariatului industrial din Anglia, cântecul cartiştilor era:

“Fii ai Britaniei, deşi sunteţi robi,
Dumnezeu, Creatorul vostru, v-a făcut liberi;
El a dat tuturor viaţă şi libertate,
Dar niciodată, nu, niciodată, El n-a făcut vreun sclav.”

Primii organizatori ai demonstraţiei care a condus la revoluţia din 1905 în Rusia nu au fost prietenii noştri comunişti, ci muncitorii creştini sub condu­cerea unui preot, Gapon. Comuniştii au profitat de pe urma acestui fapt şi pe urmă au spânzurat pe preot.

Creştinismul este tot atât de revoluţionar ca şi comunismul, însă revoluţiile noastre se deosebesc.

Revoluţiile comuniste încep cu vărsarea de sânge a inamicilor lor, vinovaţi sau nevinovaţi. Apoi, văr­sarea de sânge devine un obicei, ba chiar o plăcere, şi în cele din urmă avem o tiranie mai rea decât aceea care a fost răsturnată.

Lenin a scris odată: “Teroarea şi Ceka sunt absolut necesare”. Ţarul Nicolae II n-ar fi socotit teroarea ca făcând parte dintre imperativele politicii. Câţi oameni a ucis el? Apoi întreabă-te câţi oameni a omorât Stalin.

Este foarte probabil că el însuşi a otrăvit pe Lenin, care îl învăţase tehnica teroarei. După aceea, el a omorât aproape pe toţi prietenii intimi ai lui Lenin.

Chiar şi astăzi, nenumăraţi cetăţeni sovietici mor de foame şi de muncă istovitoare în lagărele de con­centrare ale Uniunii Sovietice. Comunismul omoară milioane de oameni în China Roşie. Teroarea de acolo este recunoscută chiar şi de ziarele sovietice. În Polonia, Gomulka, care exercită dictatura pro­letariatului, a împuşcat pe proletari. Revoluţiile comuniste sunt întotdeauna negative şi distructive.

Noi, creştinii, suntem revoluţionari într-un sens cu totul diferit. Creştinii folosesc mai întâi şi cel mai mult sabia Duhului, care poate omorî păcatul fără să omoare pe păcătos.

Creştinii au îndreptat multe abuzuri cu sabia Duhului. Acolo unde domneşte civilizaţia creştină, oamenii sunt liberi să fie chiar atei. Desfid pe stimaţii mei oponenţi să-mi dea numele unui singur om care este în închisoare în Statele Unite pentru că este ateu. Dar în ţările comuniste, milioane de fraţi ai mei şi de surori în credinţă au trecut prin închisori sau au fost omorâţi. Cine a luptat pentru libertate şi a obţinut-o, ateii sau creştinii?

Creştinii nu exclud necesitatea răzvrătirii contra tiraniei. Dar când asupritorii, prin abuzurile lor, îi silesc să se răscoale şi împrejurările sunt favorabile, ţinta lor este întotdeauna să înlocuiască tirania cu un regim de pace şi dreptate, pe când Marx recomanda “revoluţie permanentă”, o expresie creată de el. Re­voluţie permanentă — pentru ce? Revoluţie de dragul revoluţiei? Să nu se atingă niciodată ţinta? Să nu ţinteşti, nici măcar la o utopie? Acesta este sadism sadea.

Creştinii nu uită niciodată că primul răzvrătit a fost diavolul. Ei nu recurg cu uşurinţă la răzvrătire, nici măcar la răzvrătirea împotriva regimului comu­nist.

Pe ei îi interesează şi destinele pământeşti, cu deosebirea că ei au şi alte ţeluri afară de cele pămân­teşti. Oamenii sunt ca broaştele care trăiesc pe fundul unei fântâni întunecoase, de unde nu pot vedea nimic din lumea de afară. Creştinii au auzit cântecul unei ciocârlii. Şi minunea minunilor — ei i-au înţeles cântecul! Acest cântec vorbeşte despre soare şi lună şi stele şi munţi şi dealuri acoperite cu copaci şi despre o mare minunată. Ei au credinţă în acest cântec. Ei sunt siguri că există un paradis ceresc. Fără a-şi neglija obligaţiile lor pământeşti, ei merg spre acest paradis şi cheamă pe alţii să vină împreună cu ei.

Dacă există cineva care crede în posibilităţile evoluţiei mai mult chiar decât Darwin, acesta este creştinul. El crede în naşterea din nou. El crede că o broască poate deveni o ciocârlie, că o fiinţă ome­nească poate deveni părtaşă firii dumnezeeşti, şi aceasta nu printr-un proces îndelungat, ci îndată, prin credinţa în Isus Cristos.

Crezând toate acestea, creştinii se luptă pentru justiţie în această lume, tinzând totodată şi către pa­radisul ceresc.



Persoane interesate