OARE CREŞTINISMUL TE ÎNVAŢĂ SĂ FII SERVIL FAŢĂ DE
AUTORITĂŢILE TIRANE?
Cuvintele lui Isus “Daţi Cezarului ce este al Cezarului”
constituiesc o dovadă suficientă pentru autorii “Manualului ateului” că El
ne-a învăţat să fim servili faţă de colonialişti.
În primul rând, Isus n-a spus niciodată aceste cuvinte
ucenicilor Săi. El le-a exprimat faţă de duşmanii Săi cei mai răi, fariseii. Întreaga
lor viaţă era o batjocură a religiei. De aceea, El le-a spus: “Daţi Cezarului
ce este al Cezarului şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”. El era sigur că
străduindu-se să facă aşa, ei îşi vor da curând seama că dacă vor satisface
cerinţele conducătorilor nebuni (mulţi cezari romani erau nebuni), nu le va mai
rămâne nimic de dat lui Dumnezeu.
Cu siguranţă că ucenicii lui Isus au înţeles bine ce a vrut
să spună Mântuitorul prin aceste cuvinte, care atât de des au fost folosite
greşit.
Dacă cineva a fost necinstit şi vrea să dea înapoi ceea ce a
furat, trebuie, mai întâi, să stabilească pe cât posibil cât datorează şi după
aceea să plătească suma corespunzătoare. Se pune întrebarea, ce datora un evreu
lui Cezar? Ce datorează un ceh lui Brejneev? Nimic.
Chiar în Roma, nimic nu aparţinea de drept Cezarului, Iuliu
Cezar, un general roman biruitor, la întoarcerea lui dintr-o campanie în Galia,
a răsturnat republica prin forţă militară. Deci, el nu era un conducător
legitim. El a fost urmat de tirani, dintre care cei mai mulţi erau mai
potriviţi pentru un ospiciu de nebuni decât pentru un tron. Aceşti tirani
jefuiau populaţia de libertatea ei. Nu îi dădeau nimic în schimb.
În Palestina, nimic nu aparţinea lui Cezar. Profitând de
faptul că grupările evreeşti erau divizate, cezarul Pompei a ocupat cu forţa
această ţărişoară, impunându-i un regim de teroare şi corupţie.
Cezar n-a construit nici un drum în Palestina. Evreii le-au
făcut. El nu zidise nici o casă. Nu plantase nici un pom. “Daţi Cezarului ce
este al Cezarului” este o frază patriotică, revoluţionară, care de fapt
tăgăduieşte uzurpatorului orice drept.
Dacă în timpul năvălirii naziste, s-ar fi spus oricărui
cetăţean care gândeşte cinstit în Uniunea Sovietică: “Dă lui Hitler ce este al
lui Hitler şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”, el ar fi înţeles aceste
cuvinte ca însemnând: “Dă lui Hitler un picior în spate şi aruncă afară trupele
lui, deoarece nimic nu-i aparţine lui în Uniunea Sovietică. Nici măcar dreptul
să fie aici nu-l are”. Acelaşi raţionament s-ar aplica şi invaziei sovietice în
Cehoslovacia.
Evident că autorităţile romane şi marii preoţi evrei, care
erau uneltele lor, au dat cuvintelor lui Isus interpretarea mea. Dovada este că
ei nu-L considerau un cetăţean loial al Imperiului, ci un răzvrătit, şi L-au
răstignit.
“Manualul ateului” denaturează pur şi simplu adevărul când
descrie pe autorii Noului Testament ca linguşitori ai autorităţilor romane.
“El nu conţine nici o acuzaţie contra guvernatorului roman”
spun ei. “Toată vina răstignirii este atribuită evreilor, pe când Pilat este
descris ca un observator pasiv”.
Este uşor de făcut asemenea afirmaţii într-o ţară unde
Bibliile sunt rare. În Faptele Apostolilor 4:27, citim: “În adevăr, împotriva
Robului Tău celui Sfânt, Isus, pe Care L-ai uns Tu, s-au însoţit în cetatea
aceasta Irod şi Pilat din Pont, cu neamurile şi cu noroadele lui Israel”. O
adunătură de evrei, instigaţi de preoţi, ceruseră răstignirea lui Isus. Dar
Pilat, din propiria-i iniţiativă, a adăugat cruzime peste cruzime. Ştim lucrul
acesta din cuvintele: “Atunci Pilat a luat pe Isus şi a pus să-L bată” (Ioan
19:1). Textul implică decăderea unui guvernator roman, care găseşte plăcere în
a biciui personal pe un deţinut despre a Cărui nevinovăţie este convins în mod
evident. După aceea Evangheliile spun foarte clar că Pilat L-a dat în mâinile
mulţimii ca să fie răstignit.
Cu ce drept pretind comuniştii că primii creştini, slugarnici
faţă de autorităţile romane, au descris pe Pilat numai ca un observator pasiv?
Ei bine, cu “dreptul” uzurpatorilor care au monopolul publicării cărţilor şi
pot impune interdicţii contra creştinilor şi a libertăţii răspunsului.
Sfântul Ioan nu este singurul care învinuieşte pe
guvernatorul roman. Toţi evangheliştii îl descriu ca pe un om servil. Matei
scrie: “Atunci Pilat, după ce a pus să-L bată cu nuiele, L-a dat pe Isus în mâinile
lor ca să fie răstignit” (Matei 27:26). Marcu scrie: “Iar pe Isus, după ce a
pus să-L bată cu nuiele, L-a dat să fie răstignit” (Marcu 15:15). Luca citează
pe Pilat în mod foarte explicit, ca spunând: “N-am găsit nici o vină în Omul
acesta... Eu deci, după ce voi pune să-L bată...” (Luca 23:14, 16).
Niciodată autorii Noului Testament n-au ascuns partea de vină
a romanilor în răstignirea lui Isus. Ei împărtăşesc această vină. Ulterior,
istoricii creştini au raportat cu fidelitate cum autorităţile romane aruncau pe
creştini la fiarele sălbatice şi îi supuneau la tot felul de sălbăticii.
Departe de a fi slugarnici, aşa cum sunt acuzaţi, adevăraţii
creştini în toate vremurile, n-au recunoscut niciodată pe tirani drept
conducătorii lor legitimi. Niciodată ei n-au considerat ca o datorie să le fie
supuşi. Prima carte contra creştinismului despre care avem cunoştinţă este “Adevărat
aşa-zisul Cuvânt” de Celsus. Cartea datează aproximativ din anul 175 d.Cr. Ea
reproşează creştinilor că nu apără pe împărat, că nu luptă pentru el, nu
participă la expediţiile lui militare şi nu lucrează pentru el. Creştinii din
Uniunea Sovietică consideră pe conducătorii comunişti ca asupritori. Ei nu vor
obţine nici o linguşire de la ucenicii lui Cristos.
“Manualul ateului” citează un alt text de Scriptură pentru a
dovedi că creştinismul învaţă supunere oarbă faţă de conducătorii nedrepţi şi,
ca atare, este un obstacol în progresul omenirii. Textul este Romani 13:1-3: “Oricine
să fie supus stăpânirilor celor mai înalte; căci nu este stăpânire care să nu
vină de la Dumnezeu. Şi stăpânirile care sunt au fost rânduite de Dumnezeu. De
aceea cine se împotriveşte stăpânirii, se împotriveşte rânduielii puse de Dumnezeu;
şi cei ce se împotrivesc, îşi vor lua osânda”.
Însă acelaşi capitol defineşte ce înţelege un creştin prin “Stăpânirile
cele mai înalte” cărora le datorează ascultare. Numai acela merită acest nume,
care ca slujitor al lui Dumnezeu, pedepseşte pe cel ce face răul şi răsplăteşte
binele (versetele 3 şi 4). Dacă un dregător face contrariul, dacă el pedepseşte
binele şi răsplăteşte răul, noi nu mai putem recunoaşte puterea lui ca venind
de la Dumnezeu.
Versete din Biblie, cum sunt cele amintite, au făcut pe
creştini să se împotrivească tiranilor.
În Evul Mediu, Savonarola a fost ars pe rug pentru că a spus:
“Nimic nu este mai detestabil pentru un tiran decât slujirea lui Cristos şi o
viaţă creştină de o înaltă moralitate. Căci acestea sunt diametral opuse
obiceiurilor lui proprii”.
Citez dintr-o convorbire între Maria Stuart, regina Scoţiei,
şi reformatorul protestant John Knox:
Maria: “Ai învăţat poporul să primească o altă religie,
diferită de aceea pe care o permit prinţii lor. Şi cum se poate ca doctrina
aceasta să fie de la Dumnezeu, când ştiut este că Dumnezeu porunceşte supuşilor
Săi să asculte de domnitorii lor?”
Knox: “Doamnă, după cum religia adevărată n-a luat nici
puterea ei iniţială şi nici autoritatea ei de la conducătorii pământeşti, ci
numai de la Dumnezeul cel veşnic, tot astfel supuşii nu sunt obligaţi să-şi
modeleze religia după poftele domnitorilor lor... Dacă sămânţa lui Avraam ar fi
avut religia lui Faraon... ce religie ar fi fost în lume? Sau dacă toţi oamenii
din vremea apostolilor ar fi fost de religia împăraţilor lor, ce religie ar fi
fost pe faţa pământului?”
Maria: “Da, însă nici unul dintre aceşti oameni nu au ridicat
sabia împotriva domnitorilor lor”.
Knox: “Totuşi, doamnă, nu puteţi nega că ei s-au împotrivit.
Căci cei ce nu ascultă, se împotrivesc”.
Maria: “Cu toate acestea, ei nu s-au împotrivit cu sabia”.
Knox: “Doamnă, Dumnezeu nu le dăduse puterea şi nici
mijloacele pentru aceasta”.
Maria: “Crezi că supuşii care ar avea putere, se pot împotrivi
domnitorilor lor?”
Knox: “Dacă domnitorii lor depăşesc limitele lor, Doamnă...
fără îndoială că supuşii pot să se împotrivească lor, folosind chiar şi forţa.
Căci ce s-ar întâmpla dacă un tată ar înnebuni şi ar încerca să-şi omoare
proprii săi copii? Nu ar trebui ei să-l apuce şi să ia de la el cu forţa sabia
sau armele? Întocmai aşa stau lucrurile, Doamnă, cu domnitorii care ar ucide pe
copiii lui Dumnezeu, supuşii lor. Zelul lor orb nu este altceva decât o
frenezie nebunească... şi ca atare, a lua sabia de la ei, a-i imobiliza şi a-i
arunca în închisoare, până ce le va reveni mintea la cap, nu înseamnă
neascultare faţă de domnitori, ci tocmai ascultare, pentru că aceasta este în
conformitate cu voia lui Dumnezeu”.
Care comunist ar fi îndrăznit să vorbească astfel lui Stalin?
Biblia a inspirat pe Lincoln şi pe Wilbeforce să lupte pentru
desfiinţarea sclaviei. În cartea sa “Capitalul”, Marx recunoaşte rolul
creştinului Shaftesbury în introducerea legilor pentru protejarea muncii în
Marea Britanie. Tot un creştin rus, Leon Tolstoi, a fost acela care a contestat
orice putere ţarului. Thomas Jefferson, preşedintele Statelor Unite, a scris: “Am
jurat pe altarul lui Dumnezeu, vrăjmăşie veşnică tiraniei exercitate asupra
minţii oamenilor”; şi “Răzvrătirea împotriva tiranilor este ascultare faţă de
Dumnezeu”.
Lincoln a scris: “Dacă sclavia nu este nedreaptă, atunci
nimic altceva nu este nedrept”.
Emerson a scris: “Dacă pui un lanţ de gâtul unui rob,
celălalt capăt al lui se fixează de la sine în jurul gâtului tău”.
Cuvintle lui Emerson s-au dovedit a fi fost profetice.
Partidul comunist sovietic a pus un lanţ de gâtul adversarilor săi politici: întâi
a monarhiei, apoi a moşierilor, a capitaliştilor, a socialiştilor, a conducătorilor
naţionalişti apartinând naţiunii ruse ori a popoarelor asuprite, ucraineni,
bieloruşi şi gruzini. Dar după aceea, celălalt capăt al lanţului s-a strâns şi
în jurul gâtului comuniştilor. Hruşciov a spus destul în sensul acesta la
Congresul al douăzecilea al Partidului. El a precizat că Stalin a lichidat
aproape tot Comitetul Central în epurările lui infame.
Creştinismul nu este de partea sclaviei, ci mai curând
comunismul.
Lincoln a afirmat în mesajul său către Congres, la 1
decembrie 1862: “Dând libertate sclavilor, dăm libertate şi celor liberi”.
După cel de-al doilea război mondial, popoarele creştine au
eliberat toate coloniile lor. Guvernul Sovietic, din contra, a robit toate
popoarele baltice, pe unguri, români şi pe cehi. Comuniştii chinezi au subjugat
Tibetul.
Aş recomanda prietenilor mei atei să ia aminte la vechea
zicală: “Nu vorbi de funie în casa spânzuratului”. Ar fi mai bine pentru comunişti
să nu menţioneze sclavajul. Eu însumi am fost sclav într-un lagăr comunist.
Dar toate aceste argumente nu sunt de fapt necesare,
deoarece, ca de obicei “Manualul ateului” se contrazice singur. Pentru a
explica dezvoltarea miraculoasă şi biruinţa creştinismului, ateii, care nu pot
admite că Dumnezeu lucra în biserică, pretind că creştinismul făcea prozeliţi în
majoritate dintre sclavi, “din cauză că sclavii câştigau în creştinism o
poziţie de care nu se puteau bucura în altă parte”.
În epistola către Filimon, sfântul Pavel îndeamnă pe un
deţinător de sclavi să reprimească pe unul dintre slujitorii săi care fugise,
nu numai fără pedeapsă, ci “ca pe un frate prea iubit”. Acesta era spiritul
primei biserici creştine.
Atunci, de ce primii creştini nu au desfiinţat sclavia? Ei
erau prigoniţi. Nu aveau putere în stat. Majoritatea lor erau ei înşişi robi.
Numai cu puţin timp mai înainte, marea revoltă a sclavilor, sub conducerea lui
Spartacus, fusese înăbuşită în mod sângeros şi multe zeci de mii de sclavi
fuseseară răstigniţi. Numai nebunii se revoltă când rezultatul sigur al
răzvrătirii este înfrângerea.
Dumnezeu apăruse odată pe muntele Sinai, dând cele Zece
porunci. Cuvintele introductive la acestea sunt: “Eu sunt Domnul Dumnezeul tău,
Care te-am scos din ţara Egiptului, din casa robiei”. Prezentându-Se poporului
Său, El alege să Se caracterizeze pe Sine mai degrabă ca eliberator de robi,
decât ca Creatorul Cerului şi al pământului. Acesta este Dumnezeul nostru.
Ne amuză când citim în “Manualul ateului” că religiile
creştine “au slujit şi slujesc clasele stăpânitoare, sprijinind şi întărind
ordinea socială şi politică bazate pe exploatare şi oprimare, etc., etc.”
Ştim că n-ar trebui să ne pese de astfel de acuzaţii, pentru
că ne dăm seama că avem de-a face cu academicieni. Datorită unei miopii
caracteristice, ei nu ştiu cum să scrie în mod coerent. Citim mai departe şi
nu suntem înşelaţi în aşteptările noastre. Ascultaţi ce au de spus aceiaşi
autori, în altă parte a cărţii lor: “Conducătorii Reformei au tradus Sfintele
Scripturi în limbile diverselor popoare. Biblia devenind pentru prima dată
accesibilă maselor populare, ele au descoperit fără întârziere în unele teze
ale ei, o îndreptăţire a luptei lor pentru egalitatea socială”.
Aici v-am vrut. “Biblia îndreptăţeşte lupta pentru egalitatea
socială”. “Biblia învaţă sclavajul şi supunerea faţă de tirani”. Două afirmaţii
făcute de acelaşi grup de autori în una şi aceeaşi carte!
Academicienii care au scris “Manualul ateului” pot gândi ce
vor. Superiorii lor ştiu mai bine. Ei ştiu că creştinii nu sunt slugarnici faţă
de dictatori. De aceea au omorât milioane de fraţi ai noştri şi ţin încă în închisori
zeci de mii de credincioşi.
Ar fi mai bine ca ateii să aibă grijă să nu menţioneze înclinarea
în faţa conducătorilor cruzi. Nu au zeificat ei pe Stalin, pe care acum l-au
denunţat ca cel mai mare ucigaş în masă al istoriei? Membrii Academiei nu pot
fi prea tineri. Prin urmare, ei trebuie să fi fost printre linguşitorii lui Stalin
ieri, căci altfel n-ar fi fost în viaţă astăzi ca să-l denunţe!
Eu am fost în închisoare sub Stalin şi succesorii lui. Oare
biserica clandestină din Uniunea Sovietică nu ar avea mai mult drept decât
ateii să vorbească despre opunerea împotriva tiraniei? Ce să spunem despre
zeificarea unui alt ucigaş, Mao-Tse-Tung, din China Roşie? Comuniştii chinezi,
toţi atei, s-au prosternut în faţa lui. Peste un milion de creştini chinezi au
fost ucişi, dar ei au preferat să moară decât să se plece înaintea lui.
Adevăraţii creştini au fost şi sunt luptători pentru
libertate. În acest domeniu nu avem nimic de învăţat de la prietenii noştri
ateişti. Statele Unite, Marea Britanie şi Australia nu au lagăre de muncă
forţată. Uniunea Sovietică şi China Roşie au astfel de lagăre.
A descrie pe creştini ca pe un mănunchi de linguşitori ai
tiranilor, înseamnă doar a-i caricaturiza. Prin urmare, ceea ce ateii resping
nu este creştinismul, ci o parodie a lui.