Umpleţi vidul! > Contradicţii în Biblie


CONTRADICŢII ÎN BIBLIE

“Manualul ateului” menţionează contradicţii în Biblie.

În 2 Samuel 8:4 stă scris că David, în cursul unei lupte cu Hadadezer, a capturat şapte sute de călă­reţi, pe când în 1 Cronici 18:4 se spune că David a luat prizonieri 7000 de călăreţi. Stimaţii noştri oponenţi nu pot pune de acord aceste două afirmaţii diferite.

Ce ar spune ei dacă ar găsi o istorie a celui de-al doilea război mondial în care se pretinde că în lupta pentru Kiev au fost luaţi prizonieri o sută de mii de ruşi, în timp ce câteva pagini mai departe se afirmă că în bătălia de la Kiev au căzut numai zece mii de prizonieri?

Explicaţia este simplă. În timpul ultimului mare război au fost trei lupte pentru Kiev. Numărul pri­zonierilor era diferit în aceste bătălii. Atunci, de ce trebuie să presupunem că, în aceste două cărţi deose­bite ale Bibliei se descrie aceeaşi luptă contra lui Hadadezer?

O altă critică adusă Bibliei: Biblia declară că ceea ce a făcut regele David “a fost drept în ochii Dom­nului şi nu s-a întors de la nici una din poruncile Lui tot timpul vieţii lui”. “Manualul ateului” întreabă: “Dar nu a păcătuit el?” Biblia însăşi povesteşte, în altă parte, ce păcate grave a făptuit.

Desigur că el a păcătuit, dar aceste păcate i-au fost iertate şi s-a făcut ispăşire pentru ele, şi ca atare ele nu mai contau în faţa lui Dumnezeu. Ele au fost uitate. Minunea este că un păcătos care s-a pocăit este socotit neprihănit înaintea lui Dumnezeu şi de aceea, faptul că Scripturile înregistrează cuvinte atât de frumoase despre David se încadrează în contextul dragostei şi bunătăţii lui Dumnezeu. Păcătosul iertat este mai alb decât zăpada în faţa lui Dumnezeu.

Să se pocăiască prietenii noştri atei şi vor fi şi ei iertaţi!

Autorii “Manualului ateului” sunt foarte fericiţi cu descoperirea făcută de ei că apostolul numit Tadeu în Evanghelia după Matei se numeşte Iuda, fiul lui Iacov, în cartea lui Luca. Ce greşală mare! Dar să întoarcem propriile lor arme împotriva lor. Cum împacă ei faptul că un oarecare Ulianov este numit Lenin şi că Djugaşvili este Stalin?

Oponenţii noştri descoperă în Biblie o mulţime de astfel de “contradicţii”. Nici nu merită să fie luate în consideraţie.

Astfel, de pildă, ei precizează că Isus a spus odată ucenicilor Săi să-şi vândă până şi îmbrăcămintea spre a-şi cumpăra săbii. Pe de altă parte, când Petru a încercat să apere pe Isus cu sabia lui, El i-a spus: “Bagă-ţi sabia în teacă”.

Cuvintele “vindeţi-vă hainele şi cumpăraţi-vă săbii” au fost rostite de Isus după cina cea de taină, când era în drum spre Ghetsimani, ştiind că urmează să fie arestat. Întrucât era seara târziu şi ucencii nu puteau să cumpere nimic, evident că El nu le spunea să cumpere săbii pentru uz imediat. În schimb, El îi avertiza că timp de multe secole ei vor avea de în­fruntat mari periocole şi că deci, trebuia să fie pre­gătiţi să se apere atât pe ei înşişi cât şi cauza dreptăţii.

Cel care nu este pregătit să apere o cauză justă, dovedeşte că nu o iubeşte. Orice mamă care-şi iu­beşte copilul va face totul ca să-l protejeze contra unui intrus care are de gând să i-l răpească sau să-l omoare.

Când unul din ucenicii Săi încearcă să-L liniştească cu cuvintele, “Iată aici două săbii”, Isus răspun­de cu o nuanţă de ironie: “Destul”. Va veni timpul ca ucenicii Lui să-L înţeleagă mai bine.

“Bagă-ţi sabia în teacă” era o poruncă dată într-o situaţie unică. Isus nu dorea să fie apărat. Dorinţa Lui era să moară pentru păcatele lumii.

Autorii “Manualului ateului” au mai găsit o con­trazicere în Evanghelia Sfântului Luca: Se pare, re­marcă ei, că întrucât norodul era de partea lui Isus, preoţii cei mai de seamă trebuia să caute calea de a-L omorî în ascuns, aşa încât simpatizanţii Săi să nu se poată organiza împreună pentru a-L apăra, iar câteva zile mai târziu, poporul strigă: “Răstingneşte-L! Răstigneste-L!” Oponenţii noştri pretind că o schimbare atât de radicală în mintea populaţiei, lite­ralmente peste noapte, nu era posibilă; ca atare, po­vestea relatată de evanghelistul Luca nu poate fi adevărată!

Ce păcat că membrii unei Academii de Ştiinţe n-au învăţat nimic din tragedia propriului lor popor.

Era o dimineaţă în Moscova, când toate posturile de radio îşi începeau programele cu imnuri de laudă la adresa lui Stalin, exact cum făcuseră timp de două­zeci de ani. De asemenea şi ziarele în acea dimi­neaţă erau pline cu aceleaşi laude. Era ziua când în­cepuse Congresul al douăzecilea al Partidului Co­munist al Uniunii Sovietice. În cursul acelei zile, Hruşciov a rostit un discurs spunând că Stalin, pe care toată naţiunea şi el însuşi l-au linguşit timp de decenii ca pe cel mai mare geniu, era în realitate un ucigaş în masă şi un sadic, unul care chinuia nu numai pe adversarii lui, ci chiar şi pe proprii săi to­varăşi. Imediat, tot poporul rus s-a întors împotriva conducătorului providenţial de altă dată şi, în loc să-i cânte laude, l-a batjocorit. Curând, până şi ca­davrul lui a fost înlăturat din mormânt.

Este aceasta o poveste pe care autorii “Manualului ateului” o pot crede? Sau vor pretinde că este o le­gendă?

Mulţimile îşi schimbă felul de a gândi cu multă repeziciune. Aşa s-a petrecut în cazul unuia dintre cei mai degradaţi conducători ai omenirii, Iosef Stalin, şi tot aşa s-a întâmplat în cazul celui mai fru­mos exemplar al omenirii, Isus din Nazaret.

Oare membrii Academiei de Ştiinţe nu-şi amintesc că ei înşişi au cântat odată slavă lui Stalin şi că ei au schimbat melodia?

Au uitat ei oare aşa de repede cum demonstrau pe străzi cu lozinci despre solidaritatea veşnică a po­poarelor comuniste, despre fraternitatea veşnică cu comuniştii chinezi, români şi iugoslavi? Îşi dau ei seama oare cât de rapid a degenerat solidaritatea veşnică în certuri meschine? De ce sunt incapabili să aplice propria lor experienţă amară la evenimentele de acum două mii de ani şi să recunoască faptul că omenirea este aceeaşi în toate epocile, că, contraziceri există nu numai în Evanghelii ci şi în mintea şi ini­ma omului?

Argumentul că Iuda nu ar fi avut nevoie să indice soldaţilor care veniseră să prindă pe Isus un semn de recunoaştere este ridicol, copilăresc chiar. Faptul că Palestina este o ţară mică şi că Isus călătorise mult prin Galileea şi Iudea, nu este un motiv să crezi că figura Sa era cunoscută pretutindeni. În prezent, ma­joritatea personalităţilor sunt cunoscute din cauză că fotografiile lor sunt publicate în ziare şi apar la televiziune, dar în acea vreme nu existau astfel de mijloace de comunicaţie în masă. Aşa că, existau de­sigur mii de oameni care, deşi auziseră despre Isus, nu-L văzuseră niciodată la faţă. Probabil că soldaţii romani şi slujitorii marelui preot Caiafa n-au fost prea doritori să asculte predicile lui Isus, cum nici ofiţerii poliţiei secrete comuniste nu ar fi curioşi să audă pe predicatorii de astăzi din ţările comuniste, decât dacă ar avea scopuri sinistre. Astfel încât era natural ca cineva să dea un semn sigur de re­cunoaştere al unei persoane care urma să fie arestată. Mai mult încă, întâlnirea avea loc în întunericul nopţii, numai cu torţe pâlpâitoare care luminau feţele unei duzini de oameni obosiţi, nedeosebiţi unul de altul, şi era necesară o identificare precisă.

Autorii “Manualului ateului” — toţi “eroi” din vremea lui Stalin, care s-au opus cruzimilor lui, dar care au avut norocul excepţional să scape din închi­soare (fie că nu s-au împotrivit lui Stalin, fie că au fost protejaţi de un Dumnezeu în Care nu credeau) — aceşti autori dispreţiuiesc pe Isus pentru că a arătat frică în grădina Ghetsimani, unde a fost prins, şi pentru disperarea Sa când era pe cruce!

Desigur că este foarte frumos să posezi virtuţi mari. Să ascunzi aceste virtuţi, după cum pomii îşi ascund fructele sub frunze, este cu mult mai vrednic de laudă. Ţinta lui Cristos era să deschidă o cale spre cer pentru oamenii cei mai slabi, să le arate că până şi ei sunt plăcuţi lui Dumnezeu. Pentru a construi o ast­fel de punte, trebuia El să nu Se erijeze în erou. Dacă acţiunile Sale ar fi apărut eroice şi inaccesibile în toate împrejurările, noi, oamenii mijlocii şi sub standardul mijlociu, n-am fi putut să-L luăm ni­ciodată ca un model de viaţă. De aceea El a coborât la nivelul slăbiciunilor noastre omeneşti, rugându-Se în Ghetsimani: “Tată, depărtează de la Mine paharul acesta”, şi strigând pe cruce: “Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?”, pentru ca noi, care adeseori ne prăbuşim în deznădejde, dorind ca paharul amar să fie luat de la noi, să putem găsi în El un Prieten demn de încredere. Acesta era scopul comportării lui Cristos. Nu este drept s-o califici ca laşitate.

“Manualul ateului” vorbeşte despre unele con­traziceri dintre Vechiul şi Noul Testament.

Astfel, el aminteşte că în Evanghelia după Ioan este scris că nimeni n-a văzut vreodată pe Dumne­zeu, pe când în Vechiul Testament patriarhul Iacov spune: “Am văzut pe Dumnezeu faţă în faţă” (Geneza 32:30)

Explicaţia este foarte simplă.

În vremurile biblice, limba ebraică era foarte să­racă, şi de aceea conţinea multe omonime. Unul şi acelaşi cuvânt avea mai multe înţelesuri. Cuvântul Dumnezeu în acea vreme însemna mai întâi de toate Creatorul Cerului şi al pământului. Cuvântul acesta era folosit şi pentru Cristos. Făpturile îngereşti sunt numite de mai multe ori dumnezei în Vechiul Tes­tament, cum sunt numiţi aşa chiar şi oameni. Creatorul îi spune lui Moise: “Am să te pun ca dumnezeu peste Faraon”, iar în unul din psalmi li se spune evreilor, ca membrii ai unui popor ales: “Sunteţi dumnezei”. Astfel, când Iacov afirmă “Am văzut pe Dumnezeu faţă în faţă”, el a înţeles o fiinţă îngerească, în timp ce sfântul Ioan vorbeşte despre Dumnezeu în cel mai înalt sens al cuvântului, realitatea supremă, Creatorul cerului şi al pământului. Dar destul!

“Manualul ateului” priveşte la Biblie de jos, dintr-un punct de vedere omenesc. Din acest unghi, Biblia este într-adevăr o enigmă. Uită-te la dosul unei broderii şi ţi se va părea ca este un zigzag de fire fără rost. Trebuie să te uiţi pe partea cealaltă, ca să-i observi frumuseţea. Tot astfel şi Scripturile nu trebuie privite de jos, din punctul de vedere al omu­lui, care s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu.

Prin duhul, creştinii au părtăşie directă cu lumea nevăzută. Ei privesc la Scriptură din această pers­pectivă şi de aceea ei sunt capabili să prindă toată armonia şi tot înţelesul ei profund. Ei înţeleg de asemenea şi lacunele Bibliei, din cauză că ea este descoperirea lui Dumnezeu redată în cadrul limba­jului omenesc.

Se povesteşte că Robert Moffat, misionarul Africii de Sud, a vrut să descrie un tren oamenilor dintr-un trib; el puse două răngi de fier pe pământ, apoi alinie câteva vagoane de boi unul după altul şi la urmă atârnă un ceainic mare de gâtul boului care era în faţă. Fără îndoială că mai târziu, când afri­canii s-au dus în Europa şi au văzut un tren real, ei vor fi găsit ridicolă descrierea lui Moffat. Însă limbajul africanilor nu-i îngăduise să le poată spune ce este un tren în realitate. Tot astfel, Dumnezeu trebuie să utilizeze un vocabular scos din experien­ţele pământeşti, când vorbeşte de lucruri cereşti şi spirituale, pentru care nu există cuvinte adecvate în limbajul terestru.

Totuşi, cât de însufleţitoare şi de înălţătoare este această Carte!

Voltaire scrisese că peste o sută de ani, Biblia va fi o carte demodată şi uitată, care se va găsi numai în muzee. Dar o sută de ani după ce scrisese aceasta, propria lui casă a fost folosită de către Societatea Biblică (ca depozit de Biblii).

Biblia a fost tradusă în 1300 limbi şi în fiecare an se vând milioane de exemplare — dar cine se mai oboseşte să-l citească pe Voltaire?

Nu poate fi nici o îndoială, în ceea priveşte ca­pacitatea naturală, că Platon este cu mult mai presus decât sfântul Ioan, un umil pescar, sau că Marc Aureliu este mult superior lui Petru, ca gânditor. Dar astăzi, de-abia dacă mai este cineva care să citească pe Marc Aureliu sau pe Platon, în timp ce după două mii de ani scrierile sfântului Ioan şi ale sfântului Pe­tru sunt cuvinte de viaţă pentru oamenii din toată lumea.

Savanţii sunt deseori de păreri diferite în aplicarea datelor cunoscute. Faptele în legătură cu natura pot fi şi ele interpretate greşit. Tot astfel, şi această carte sfântă poate fi greşit interpretată sau aplicată în mod eronat, însă aceasta nu diminuează valoarea ei intrinsecă.

Oponenţii mei au scris sute de pagini ca să discre­diteze Biblia, o carte complet necunoscută lor.

Dacă fac cunoştinţă cu un om, aceasta nu în­seamnă că îl cunosc pe acel om. Văd numai îmbră­cămintea şi încălţămintea lui. Din tot corpul lui, numai capul şi mâinile sunt vizibile. Chiar dacă îl văd gol, tot nu-l cunosc, pentru că sufletul lui rămâne o taină pentru mine. Textul literal al Bibliei este numai un veşmânt exterior. Alegoriile ei constituiesc trupul, iar adevărurile spirituale îi sunt sufletul. Frumuseţea tainelor ei este dezvăluită numai celor ce iubesc pe Dumnezeu, celor ce doresc să-şi deschidă ochii şi inimile pentru Duhul Lui cel Sfânt. O privelişte fru­moasă este percepută de ochiul anatomic şi inter­pretată de creier. Exact în acelaşi fel, afirmă sfântul Pavel, lucrurile duhovniceşti sunt deosebite într-un mod duhovnicesc şi sunt mijlocite de către Duhul lui Dumnezeu. Cine nu are Duhul nu poate cunoaşte Biblia.



Persoane interesate