Umpleţi vidul! > Priviţi la Isus din Nazaret


PRIVIŢI LA ISUS DIN NAZARET

Priviţi la exemplarul cel mai bun şi cel mai înalt al omenirii din punct de vedere spiritual pe care-l cunoaşteţi, la fiinţa cea mai iubită, şi veţi vedea în el, oricât de vag, ceva din Tatăl!

Dar este un Fiu al omului în care puteţi vedea pe Dumnezeu într-un mod deosebit. Este Isus din Nazaret — pentru că El n-a fost numai Fiul omului, El a fost şi Dumnezeu — Dumnezeu întrupat.

Dumnezeu ştie totul, însă sunt anumite lucruri pe care El le cunoştea numai din exterior. Un judecător poate cunoaşte codul penal în întregime, toată ştiin­ţa penitenciară, şi totuşi să nu fie capabil să judece cu dreptate, din cauză că n-a trăit niciodată viaţa unui deţinut. Cinci ani de închisoare, trăiţi zi de zi, sunt cu totul altceva decât cinci ani de închisoare daţi pentru o încălcare a codului penal şi scrişi într-o sentinţă.

Dumnezeu nu poate minţi şi nu cunoaşte din ex­perienţă proprie nici o infracţiune a codului moral, pe când pentru noi păcatele sunt elementul vieţii de fiecare zi. Nici Dumnezeu şi nici îngerii cei sfinţi nu pot muri. Moartea este pentru ei numai un spectacol la care privesc din afară.

De aceea Cristos, Fiul lui Dumnezeu, a devenit om cu toate atributele şi îngrădirile familiei omeneşti. Fiind bărbat, a cunoscut ispita femeii. Ca dulgher sărac dintr-un popor asuprit, El a cunoscut ispita răzvrătirii sau a necinstei. Ca deţinut care a fost biciuit şi după aceea răstignit, El a cunoscut ispita deznădejdii şi a resentimentului. El a cunoscut, dar fără a săvârşi păcat, aşa profunzimi ale răului, încât evangheliştii au socotit mai înţelept să nu redea ce s-a întâmplat în viaţa Lui, de la vârsta de 12 până la 30 de ani. Dar ei au menţionat că, în cursul celor trei ani şi jumătate ai slujirii Sale publice, duşmanii Lui erau deseori jigniţi de prietenia Lui cu oamenii jos­nici şi cu femeile desfrânate.

Isus, Fiul lui Dumnezeu, a ales să Se facă părtaş firii omeneşti cu toate lacunele ei şi să guste moartea, pentru ca în felul acesta să aibă posibilita­tea să fie nu numai judecătorul cel drept al omului ci şi apărătorul şi Mântuitorul lui. Viaţa lui Isus şi moartea Sa pe crucea Golgotei — pe lângă eficacita­tea în mântuirea omului — era şi calea lui Dumne­zeu pentru obţinerea unei cunoaşteri intime şi per­sonale a problemelor omului, înainte de experienţa de pe Golgota, Dumnezeu ştiuse mai puţin decât du­pă aceea. Acum, după ce s-a identificat cu noi în trup, El ne înţelege mai bine şi ne poate ierta mai bine. Îm­părăţia lui Dumnezeu a venit mai aproape de noi.

Cu ce putem compara această mare condescenden­ţă a Fiului lui Dumnezeu?

Am putea-o asemui cu încercarea lui Osborn de a îmbunătăţi condiţiile grele din închisorile Statelor Unite, stând el însuşi voluntar în închisoare şi trăind acolo timp de mulţi ani viaţa chinuită a unui deţi­nut — toate acestea în scopul de a se pregăti pentru cruciada lui curajoasă de mai târziu pentru îmbună­tăţirea situaţiei lor.

O putem asemăna cu faptele unor medici care şi-au inoculat microbi virulenţi pentru a-şi ajuta semenii prin experienţele câştigate în acest fel.

Dar nu! Aceste asemănări nu ne spun nimic, deoa­rece în aceste cazuri, un om şi-a riscat viaţa pentru alţi oameni, semenii lui, în timp ce la Isus Cristos, lucrurile sunt cu totul diferite.

Cristos este Dumnezeu, şi, în ochii Lui, lumea noastră este microscopică. Toate neamurile sunt în faţa Lui ca o picătură de apă într-o găleată şi ca un grăunte de praf pe un cântar. Actul Său măreţ poate fi asemănat mai degrabă cu absurditatea dragostei pe care un om ar putea-o nutri faţă de nişte insecte rău-mirositoare, care sug sângele. Ele tremură între dege­tele omului care vrea să le omoare. Dar el ar vrea să devină o ploşniţă, să trăiască viaţa unei ploşniţe cu tendinţa ei naturală de a face rău oamenilor şi să moară de moartea unei ploşniţe, pentru ca după ce-şi va fi reluat starea anterioară, să poată fi în cele din urmă un judecător drept al insectelor, să le poată ocroti de exterminatorii lor neînduplecaţi, să le poată apăra cu putere şi să poată face din ele fiin­ţe binefăcătoare, nevătămătoare.

Ştiu că acest exemplu va ofensa pe mulţi, dar şi îngerilor li s-a părut de neînţeles faptul că Cristos a ales să Se întrupeze într-o specie urâtă, respingătoare şi păcătoasă.

Cristos nu a coborât numai la nivelul omului, în trupul tinerei fecioare Maria, printr-un proces de fecundare care rămâne o taină, El a fost redus la un simplu embrion, a primit hrană de la materia an­organică, ca şi de la cea organică şi a petrecut nouă luni în uter pentru a deveni un prunc, apoi un tânăr, apoi un “om”. Şi ce fel de Om! El nu S-a întrupat într-un erou ca Bar Kohba, într-un mare iniţiat ca Apolonius din Tiana, un filozof ca Platon. Pentru a mântui omul, pe fiecare om, Cristos a trebuit să fie scufundat în materie tot atât de adânc cât este şi ome­nirea. De aceea, după ce S-a supus proceselor norma­le ale dezvoltării omeneşti, El a devenit un dulgher evreu, membru al unei clase sociale fără cultură. El avea un limbaj sărac; uneori trebuia să Se angajeze în discuţii la un nivel umilitor, deoarece acesta era ni­velul oamenilor cu care discuta. El a cunoscut slăbiciunea, mânia, loviturile, teama, şi a fost pus într-o categorie cu criminalii.

Acele lucruri la Isus Cristos care pe oameni îi ofensează, au devenit pentru cei care înţeleg îndem­nuri în plus ca să adore măreaţa Sa smerenie şi dragostea Lui de nepătruns.

Şi dacă-L întrebaţi pe Cristos de ce a adus această jertfă, El răspunde cu o simplitate majestuoasă că “atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică”. El spune că Tatăl L-a trimis.

Nu putem spune ce este Dumnezeu, dar privind la Cristos, înţelegem ceva din caracterul lui Dum­nezeu. Vedem că ceea ce exprimă cel mai bine pe Dumnezeu este dragostea, neprihănirea şi bunătatea faţă de omenire.



Persoane interesate