Umpleţi vidul! > Mărturia dată de Evanghelii


MĂRTURIA DATĂ DE EVANGHELII

Biblia ateilor consideră drept axiomă că Evan­gheliile nu au fost scrise în primul secol. Ele ar fi fost scrise mai târziu, de către născocitori isteţi. Evan­ghelia lui Ioan ar fi fost scrisă, probabil, numai la sfârşitul celui de-al doilea secol.

Dar Ignaţiu a citat din ea, deşi el a murit ca martir înainte de anul 116. Filozoful Justin a citat-o. El a murit în jurul anului 140. Chiar Loisy, criticul francez al Bibliei, admite că această Evanghelie fusese primită în Roma cam prin anul 130.

O simplă analiză a ceea ce cuprind Evangheliile arată că ele nu pot fi născociri ulterioare. (Afirmând lucrul acesta, adversarii mei se postează în opoziţie chiar şi cu Engels, care ia în derâdere ideia că creş­tinismul ar fi opera unor impostori. Vezi F. Engels, “Bruno Bauer şi Creştinismul Antic”).

La sfârşitul celui de-al doilea secol, când, chipurile, ar fi fost născocite Evangheliile, numele apostolilor erau foarte respectate în cercurile creştine. Atunci de ce născocitorul, care a dorit ca scrierea sa să fie con­siderată ca Evanghelie inspirată de Dumnezeu, ar fi relatat că Isus a numit pe Petru “Satan” şi că El a mustrat de asemenea pe ceilalţi apostoli? Astfel de cuvinte nu ar fi apărut niciodată în Evanghelii dacă nu ar fi fost spuse. Apostolii erau extrem de onoraţi în biserică. Creştinii nu ar fi putut inventa astfel de cuvinte infamante despre ei.

La sfârşitul secolului al doilea, Cristos era adorat ca Dumnezeu în toată biserica. Nici un născocitor, destul de netot ca să-I atribuie lui Isus o prietenie strânsă cu femei sau o slăbiciune care L-a făcut să strige pe cruce: “Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?” nu ar fi avut vreo şansă ca scrierile lui să fie acceptate ca o carte sfântă. Acelaşi lucru se aplică la descrierea fricii care L-a cuprins pe Isus în grădina Ghetsemani. Astfel de incidente dădeau prilejuri ca numele Mântuitorului să fie atacat.

Celsus, într-o carte datată 178 d.Cr., îşi bate joc de Isus din cauza tulburării Lui pe cruce, amintindu-ne că ucenicii Lui au îndurat suferinţa într-o linişte cu­rajoasă. Desigur că el cunoştea din Evanghelii aceste fapte despre Isus. Evangheliştii nu au scris toate acestea ca să-şi atingă propriile lor scopuri, ci pur şi simplu din cauză că fuseseră martori la cele întâmplate; şi lor nu le păsa dacă suspinurile, lacrimile, suferinţa şi durerea L-ar înjosi pe Domnul Isus Cristos în ochii multora. Asemenea re­latări sunt dovada originalităţii şi vechimii Evangheliilor.

Născociri ulterioare ar fi fost pline de măguliri la adresa lui Isus. Ele nu ne-ar fi relatat că El a fost considerat de unii dintre contemporanii Săi, de pro­priul Său popor, de oamenii care-L cunoşteau cel mai bine, ca un drac, că Însuşi Isus a replicat unui tânăr: “De ce Mă numeşti bun”?

Evangheliile şi Epistolele păstrează câteva cuvinte aramaice. Aramaica era limba vorbită de evrei în Palestina. Dacă Evangheliile ar fi fost scrise la sfârşitul secolului al doilea, într-o lume care vorbea limba greacă, de ce ar fi folosit falsificatorii expre­siile aramaice? Ele îşi aveau rostul numai în primele decenii ale istoriei creştine, când majoritatea creşti­nilor erau evrei.

Evangheliile conţin discuţii aprinse între Isus şi adversarii Săi despre felul just cum trebuie ţinut Sabatul şi despre valoarea ceremoniilor evreeşti. Pentru cititorii evrei din secolul întâi, aceste probleme erau foarte importante. Creştinii dintre neamuri din secolul al doilea nu ar fi înţeles şi nici n-ar fi fost interesaţi în discuţiile acestea. Un născocitor ar fi trebuit să explice înţelesul filacteriilor, zeciuielilor, spălărilor rituale ale evreilor, cine erau fariseii şi saducheii, etc. Însă autorii Evangheliilor erau siguri că aceste lucruri sunt cunoscute, pentru că ei au scris foarte devreme şi au înregistrat episoadele vieţii lui Isus întocmai cum s-au întâmplat.

Nicăieri în Noul Testament nu se pomeneşte de existenţa unei biserici într-un sat. Creştinismul tre­buie să fi fost la început un fenomen urban. Atunci de ce ar fi pus nâscocitorii în gura lui Isus aluzii la viaţa de la ţară, la păsărele şi flori, la viaţa de fermă?

Am cunoscut în acest veac maeştri în născociri. Ei au pictat o aureolă de sfânt în jurul unui om pe care ei înşişi l-au denunţat după aceea drept criminal. Născocitorii trebuie să fie oameni deştepţi. Dacă evangheliştii ar fi fost născocitori, ei n-ar fi făcut asemenea greşeli groaznice şi nici n-ar fi reuşit ca scrierile lor să fie acceptate ca Scripturi sfinte.

Un amănunt din relatările Evangheliei care dove­deşte exactitatea ei istorică, precum şi vechimea ei, se află în Ioan 19:34. Ni se povesteşte că atunci când unul din soldaţi a străpuns cu o suliţă coasta Domnului nostru răstignit, “îndată a ieşit din ea sânge şi apă”. Nu se menţionează cauza. Dar evanghelistul Ioan a fost un martor ocular şi el a scris ce a văzut. Nici el şi nici altcineva din acea vreme nu ar fi putut explica ce se întâmplase. Numai după optsprezece veacuri, doctorul Simpson, desco­peritorul cloroformului, a arătat că Isus a murit din cauza unei extravazări de sânge. Când cineva moare în felul acesta, atunci braţele sunt date în lături (desigur, braţele lui Isus erau deja întinse pe cruce); se aude un strigăt tare, aşa cum a scos Isus; şi “sângele pătrunde în pericard, împiedicând inima să mai bată. Sângele rămâne acolo un timp scurt; el se separă în ser (apa) şi cheagul (globulele roşii din sânge). Când soldatul a străpuns pericardul, au ţâşnit sângele şi apa”!

Este oare de conceput, ca un scriitor să fi povestit ceva neîntâmplat, dar pentru care să se poată da abia după aproape două mii de ani o explicaţie strict şti­inţifică, care să se potrivească cu atâta preciziune?

Povestea că Evangheliile ar fi o născocire ul­terioară, este ea însăşi o născocire târzie.

Se poate concepe ca o personalitate inexistentă, un mit, să fi fost Creatorul întregii civilizaţii creştine, ai cărei cetăţeni depăşesc în număr pe cetăţenii ori­cărui alt imperiu pământesc?

Nici un imperiu n-a existat timp de două mii de ani, aşa cum a dăinuit imperiul creştin, care a su­pravieţuit prin prigoniri, ură şi lipsuri timp de douăzeci de veacuri.

Creştinismul este cel mai mare fapt din lume — şi acest fapt a fost produs de o personalitate inexisten­tă? Curată nebunie! Cine poate crede aşa ceva? John Stuart Mill a scris: “Este inutil să spunem că Cristos, aşa cum este prezentat de Evanghelii, nu aparţine istoriei. Care dintre ucenicii Săi sau care dintre pro­zeliţii lor era capabil să inventeze spusele atribuite lui Isus sau să imagineze viaţa şi caracterul Său arătate în Evanghelii? În nici un caz pescarii din Galileea şi nici sfântul Pavel”.

Cine ar fi putut născoci personalitatea lui Isus — nu numai bunătatea Lui şi smerenia Lui, ci şi geniul Său în felul de a trata oamenii şi problemele, spiritul Său pătrunzător şi priceperea Lui?

Cine ar putea fi născocitorii lui Isus? Evreii nu L-ar fi putut inventa, deoarece în primul secol monoteismul lor era menţinut cu atâta încăpăţânare, încât niciodată nu ar fi născocit pe un om ca reprezentând întruparea Dumnezeului lor nevăzut.

Evreii dispreţuiau alte naţiuni. Ei nu ar fi băut un pahar de apă din mâna unui samaritean, aşa încât cu singuranţă că ei nu ar fi putut născoci pe Isus, Care Se împrietenea cu străinii. Ei se considerau o rasă aleasă; de ce ar fi inventat ei pe cineva care să şteargă toate deosebirile de rase şi care să iubească pe toţi oamenii?

Nici primii creştini nu L-ar fi putut inventa.

Vedem de la început că, departe de a fi fost capa­bili de a inventa un Isus, ei n-au putut decât să strice frumosul Său nume.

Sfântul Pavel scrie că în vremea lui, majoritatea celor care predicau făceau lucrul acesta din lăcomie, invidie, dorinţă de faimă şi motive egoiste şi că denaturaseră Cuvântul lui Dumnezeu. Predicatori lacomi şi egoişti nu pot născoci un Isus.

Şi chiar dacă oamenii ar fi reuşit să inventeze un Dumnezeu întrupat, ei nu ar fi putut să-L imagineze ca evreu, un om aparţinând unei rase dispreţuite şi ca pe un om fără învăţătură, care s-a născut într-o iesle şi a murit pe o cruce, fără să fi lăsat nici o propoziţie scrisă în urma Lui.

Astfel de lucruri nu ar fi putut fi născocite.

Referindu-se la cele trei întrebări puse de diavol când a ispitit pe Isus în pustie: “Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, porunceşte ca pietrele acestea să se facă pâini”; “Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos de pe streaşină Templului; căci este scris: “El va porunci îngerilor Săi să vegheze asupra Ta, şi ei Te vor lua pe mâini, ca nu cumva să Te loveşti cu picio­rul de vreo piatră”; şi “Toate aceste lucruri (adică toate împărăţiile lumii şi strălucirea lor) Ti le voi da Ţie dacă Te vei arunca cu faţa la pământ şi Te vei închina mie”, Dostoievski scrie în “Fraţii Karamazov”:

“Dacă a existat vreodată pe pământ o minune rea­lă, uluitoare, aceasta a avut loc în ziua celor trei ispi­tiri. Însăşi elaborarea acestor întrebări era o minune. Dacă ar fi cu putinţă să se imagineze, pur şi simplu de dragul argumentului, că aceste trei întrebări ale spiritului rău ar fi pierit cu desăvârşire din cărţi şi că noi ar trebui să le reconstituim şi să le scornim din nou şi, în acest scop, am fi reunit pe toţi înţelepţii pământului — conducători, preoţii cei mai de seamă, oameni învăţaţi, filozofi, poeţi — şi le-am fi în­credinţat sarcina de a inventa trei întrebări care să se potrivească cu acest prilej, însă să exprime în trei cuvinte, trei fraze omeneşti, întreaga istorie viitoare, a lumii şi a omenirii — crezi oare, că toată înţelepciunea pământului reunită la un loc ar fi putut născoci ceva egal în înţelepciune şi adâncime cu aceste trei întrebări care au fost puse atunci de către spiritul înţelept şi puternic în pustie? Numai din aceste trei întrebări, din minunea formulării lor, putem vedea că aici avem de-a face nu cu inteligenţa omenească efemeră, ci cu cea absolută şi veşnică.”

Ingersoll, binecunoscutul scriitor ateist, a spus despre Isus:

“Ca şi Renan, eu cred că Cristos a fost singurul om desăvârşit. “Fă altuia ce ai vrea să ţi se facă ţie” este perfecţiunea religiei şi moralei. Este “summum bonum” (tot ceea ce poate fi mai bun). Acest precept depăşeşte învăţăturile lui Socrate, Platon, Mahomed, Moise sau Confucius. În­văţătura lui Isus a întrecut poruncile pe care Moise a pretins ca le-a primit de la Dumnezeu, căci cu acest “fă altuia” al lui Cristos, nu ar mai putea exista crimă, minciună, invidie sau război”.

Omul desăvârşit nu ar fi putut să fie o născocire a unor apostoli cu totul nedesăvârşiţi.



Persoane interesate