Umpleţi vidul! > Logica ateismului


LOGICA ATEISMULUI

Înainte de toate, ateii ar trebui să ştie că noi, creşti­nii, nu suntem duşmanii lor, ci cei mai buni prieteni ai lor. Noi iubim pe atei. Şi dragostea este înţe­legătoare.

Noi nu ne mirăm că există atei.

În secolul al douăzecilea, când milioane de oame­ni nevinovaţi au fost arşi în cuptoare sau gazaţi şi ucişi în lagărele de concentrare ale diferitelor re­gimuri politice — dintre care unele se numeau “creştine” — este greu de crezut într-un Dumnezeu, Care să fie în acelaşi timp atotputernic şi bun. Dacă El este atotputernic, de ce nu a prevenit cruzimile? Dacă este bun, de ce a creat o lume atât de crudă?

Nu putem reproşa nimănui că este ateu, când marii prelaţi ai bisericii creştine sunt deseori de par­tea asupritorilor şi a exploatatorilor, când ei lingu­şesc pe tirani sau luptă alături de răzvrătiţi, printre care se află cei ce visează să fie tiranii de mâine.

Când Isus atârna fără putere pe o cruce şi striga: “Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?” ar fi fost greu să convingi pe cineva că Răstignitul era nădejdea omenirii sau că Acela Care înseta după apă şi a primit numai oţet poseda toată puterea în cer şi pe pământ. A fost necesară învierea pentru a face posibilă propovăduirea adevărului.

În zilele noastre, cei ce se auto-denumesc după numele Fiului lui Dumnezeu s-au omorât unii pe alţii în două războaie mondiale. Un om botezat în numele lui Cristos a dat ordinul să fie aruncată prima bombă atomică.

Şi apoi, chiar dacă fiii risipitori ar dori să se în­toarcă la casa Tatălui, ei n-ar şti unde s-o găsească. În loc de un cămin părintesc există multe grupări di­vergente, fiecare din ele pretinzând că deţin adevă­rul. Ele sunt de acord numai într-un singur punct: să nu practice dragostea atotcuprinzătoare faţă de ne­vinovaţii care se află încă dincolo de gratii sau pentru cei ce au murit în lagărele de concentrare.

Mai mult, în mintea mulţimilor, religia este pusă pe acelaşi plan cu superstiţia, cu idei înapoiate sau dogme ciudate.

Ateismul este efectul acestor cauze, precum şi al multor altora. Nici nu ne putem aştepta la altceva; este foarte logic ca mulţi să devină atei.

Dumnezeu a făcut loc ateismului în lume. Biblia ne învaţă că Dumnezeu a creat o lume materială cu legi intrinseci şi cu un lanţ nesfârşit de cauze şi efecte. El Însuşi S-a restrâns ca să permită altora decât El să existe. Ca atare, posibilitatea ateismului era cu­prinsă în planul creaţiunii şi când s-a luat hotărârea ca Cristos să ispăşească cu sângele Lui păcatele ome­nirii, El a consimţit să facă ispăşire şi pentru păca­tele ateilor.

Dacă Dumnezeu permite ateismului să existe, cine suntem noi ca să-l interzicem?

Avem toată înţelegerea pentru atei.

Însă, pe de altă parte, ateii trebuie să justifice ceea ce, din punctul lor de vedere, este o anomalie: mulţi dintre acei ce suferă groaznic în această lume creată de Dumnezeu, Îl iubesc din toată inima. Tradiţia şi obiceiurile ar putea explica frecventarea bisericii şi participarea la ritualurile religioase. Dar cum pot explica ateii acea dragoste arzătoare pentru Dumnezeu care se vede uneori tocmai la oamenii care suferă cel mai mult? Cum îşi pot explica ei ceea ce creştinii numesc “bucuria în Domnul”, simţită de oameni care sunt bătuţi şi schingiuiţi pentru credinţa lor, ade­seori cu lanţuri grele legate de picioare?

Religia este înfloritoare în unele ţări foarte sărace. Oameni flămânzi se adună duminicile împreună cu copii care mor de foame şi cântă slavă lui Dumnezeu. De ce? Cum se face că văduve care posedă doar “doi bănuţi” pentru existenţa lor, dau cu bucurie ul­tima lor lăscaie, ca Dumnezeu să fie slujit cu cât mai mult fast?

Întrebările puse de atei creştinilor sunt logice. Dacă Dumnezeu este atotputernic, de ce permite ca moartea să domnească pe pământ? De ce mi-au fost luaţi cei mai iubiţi dintre ai mei, întreabă ateul? De ce suferă copilul meu sau de ce prietenul meu a murit atât de tânăr?

Dar cum pot ateii să explice faptul că alţi oameni, lipsiţi în acelaşi fel de dragii lor sau care se află ei înşişi în faţa morţii, acceptă tragedia cu seninătate, cu bucurie chiar? Pentru ei moartea înseamnă a merge la Tatăl.

Din timpul construirii piramidelor, când sclavii mureau sub loviturile bicelor şi tăgăduirea lui Dumnezeu sau răzvrătirea împotriva Lui ar fi părut normale, a ajuns la noi următorul poem:

“În ochii mei, moartea este astăzi
Ca tămăduirea unui om bolnav
Sau ca eliberarea dintr-o închisoare.

Pentru mine, moartea este astăzi
Ca parfumul mirului.
Ca şi cum aş şedea sub un umbrar, când adie ze­firul.

Pentru mine moartea este astăzi
Ca parfumul florilor de lotus,
Ca şi cum aş fi beat de fericire.

Pentru mine moartea este astăzi
Ca încetarea ploii,
Ca întoarcerea oamenilor la casele lor
După un drum lung şi obositor.

Pentru mine moartea este astăzi
Ca înseninarea cerului,
Ca un om care caută fără să ştie ce.

Pentru mine moartea este astăzi
Ca dorul fierbinte al omului care tânjeşte să-şi revadă casa,
După ce a fost ţinut mulţi ani în robie.”

Unii oameni au primit moartea cu seninătate, alţii cu bucurie, socotind că a muri înseamnă a te reîn­toarce în lumea duhurilor.

Unele plante sunt heliotropice. Dar există şi asfodele, plante care cresc numai la umbră sau în întuneric, tot astfel după cum există oameni care iubesc pe Dumnezeu în aşa măsură încât să sufere pentru El. Aceştia sunt misticii, asceţii, martirii. Ei suportă cu dragoste toate greutăţile de care se plâng ateii. Suferinţa nu-i face să se abată de la credinţa lor; dimpotrivă, unii ajung la credinţă sau sunt întă­riţi printr-o suferinţă adâncă.

Oscar Wilde nu se sinchisea de Dumnezeu şi ducea o viaţă de destrăbălare. La sfârşit, acest geniu s-a trezit în închisoare, fiind acuzat de cele mai degra­dante fapte. În aceste împrejurări el a scris: “Dacă lumea a fost zidită din suferinţe, ea a fost clădită de mâinile dragostei, deoarece în nici un alt fel sufletul omului, pentru care a fost creată lumea, nu ar fi putut să ajungă la statura deplină a desăvârşirii”. În cartea “Crimă şi Pedeapsă” a lui Dostoievski, Raskolnikov are o discuţie cu Sonia, o prostituată. Ea a ajuns la aceasta ocupaţie din cauză că tatăl ei era un beţiv, iar fraţii şi surorile ei mai mici flămânzeau. Ea suferea cumplit în această stare impusă ei de împrejurările amare. Raskolnikov o întrebă: “Te rogi mult lui Dumnezeu, Sonia?” Ea răspunse în şoaptă: “Ce aş fi fără Dumnezeu?” La care el, spre a sonda mai adânc, o întrebă din nou: “Dar ce face Dumnezeu pentru tine, în schimb?” Răspunsul ei fu: “Nu mă întreba. Tu nu meriţi să ştii. El face totul pentru mine”.

Raskolnikov întrebă şi pe sărmana surioară a Soniei, Polenka: “Ştii tu cum să-ţi rosteşti rugăciu­nile?” La care ea răspunse: “O, desigur, noi ştim cu toţii; eu m-am rugat din totdeauna; şi acum, când sunt mare, mă rog în sinea mea, singură; dar Kolia şi Lida îşi spun rugăciunile cu voce tare, împreună cu mama. Mai întâi ei spun: “Plecăciune ţie, Marie” şi după aceea o altă rugăciune: “Doamne, binecuvântează şi iartă pe sora noastră Sonia” şi “Doamne, binecuvântează pe tatăl nostru vitreg şi iartă-l”, fiindcă primul nostru tătic a murit, iar acesta este tatăl nostru de-al doilea, şi noi ne rugăm şi pentru el.”

Cum se face că Soniile şi Polencele iubesc pe Dumnezeu? Oare religia lor este numai un paliativ ca narcoticele şi alcoolul? Dar narcoticele şi alcoolul distrug minţile oamenilor. Credinţa în Dumnezeu a făcut pe Sonia atât de tare încât ea a reuşit să aducă la pocăinţă pe ucigaşul Raskolnikov şi l-a convins să devină un om nou. Aşa dar trebuie să fie o oarecare realitate la baza credinţei.

Sonia dădu lui Raskolnikov o cruce şi îi citi din Evanghelie. Acest fapt a avut ca rezultat că un ucigaş nedescoperit s-a predat el însuşi poliţiei, a plecat în Siberia, şi a început o viaţă nouă. Ce s-ar fi întâmplat dacă ea i-ar fi dat un ciocan şi o seceră şi i-ar fi citit unul din discursurile plicticoase ale lui Stalin sau “Capitalul” lui Marx?

Sonia, prinsă în tragedia prostituţiei, şi Raskolnikov, trezit din tragedia crimei, au crezut.

Pentru mulţi, religia este doar una din marile bu­curii ale vieţii, un rafinament, cum ar fi arta sau lu­xul. Dar există şi oameni pentru care religia în­seamnă totul, cei care tânjesc după Dumnezeu cum doreşte cerbul izvoarele de apă. Aceştia pretind că-L cunosc pe Dumnezeu. Ei spun că El este demn de iubit şi vrednic de crezut, chiar şi atunci când căile Lui sunt tainice şi viaţa le este foarte grea.

Aceştia înţeleg fenomenul ateist. Dar puteţi voi, ateilor, să-i înţelegeţi pe ei?

În Septembrie 1932, o revistă sovietică intitulată “Molodaia Guardia” (Tânăra Gardă) a anunţat că în conformitate cu planul cincinal ateist, cam prin anul 1937, orice manifestaţie religioasă trebuie distrusă cu desăvârşire, iar Cuvântul lui Dumnezeu trebuie să amuţească pentru totdeauna. Dar lucrul acesta nu s-a întâmplat. Dimpotrivă, creştinismul înfloreşte în multe ţări comuniste. De ce?

Ateismul este logic numai atunci când descoperă motivul unei credinţe profunde.



Persoane interesate