Umpleţi vidul! > Cine L-a făcut pe Dumnezeu?


CINE L-A FĂCUT PE DUMNEZEU?

Există un Dumnezeu. Putem avea părtăşie cu El. El S-a descoperit prin proorocii Săi şi prin Fiul Său, Isus Cristos.

Natura este ca un ospăţ. Există pepeni şi pătlăgele roşii şi grâu. Dar nu poate exista nici un os­păţ fără un bucătar. Tot astfel nu poate exista o lume fără un Creator. Acesta este cel mai bun argument pentru existenţa lui Dumnezeu.

Oponenţii noştri au dreptul să răspundă cu o altă întrebare. Dacă orice lucru trebuie să aibă o cauză şi voi numiţi această cauză Dumnezeu, şi Dumnezeu trebuie să aibă o cauză. Cine L-a creeat pe El? Ar însemna să recurgem la un subterfugiu, să ne eschivăm de la acest răspuns, spunând că această întrebare este o hulă. Eu o găsesc cât se poate de le­gitimă. Copil fiind, eu însumi am pus această întrebare.

Materia este în continuă mişcare. Ea nu este acum exact aceeaşi ca acum o secundă. Există întotdeauna o cauză care a produs schimbarea. Timpul măsoară mişcarea materiei, în timp, unele stări ale materiei produc efecte care, la rândul lor, devin cauze pentru noi schimbări. Materia este de neconceput fără o primă cauză.

Însă existenţa în timp nu este singura formă a existenţei. Există şi veşnicia. Acesta este domeniul lui Dumnezeu. El a creat totul. El aparţine unei sfere de existenţă de Sine stătătoare. Pe El nu L-a creat nimeni.

Ce a existat mai întâi, oul sau găina? Aceasta este întrebarea clasică. Dacă oul a fost mai întâi, cine l-a ouat? Dacă găina a fost mai întâi, de unde a venit? Poţi discuta această dilemă timp de mii de ani, fără să ajungi la o concluzie, dacă nu-ţi dai seama că întrebarea iniţială are trei presupuneri:

(1) există o găină
(2) există un ou
(3) există un “mai întâi” şi un “după”

“Mai întâi” şi “după” sunt categorii ale gândirii noastre, moduri în care percepem etapele succesive ale materiei în continuă mişcare. Dar timpul nu este nimic dacă-l considerăm fără mişcările pe care le măsoară. Timpul nu are o existenţă obiectivă, in­dependentă de corpuri şi fenomene; acesta este ABC-ul teoriei relativităţii a lui Einstein. Energia ci­netică produce mişcare şi dă naştere noţiunii timpului. Ce să spunem despre uriaşul domeniu al energiei potenţiale? Această energie zace inactivă. Închipuiţi-vă o lume care ar poseda numai energie potenţială. N-ar exista nici cea mai slabă mişcare, n-ar fi nimic de măsurat. Ar fi un univers fără timp. Tot fără timp este şi sfera spiritului, domeniul lui Dumnezeu, Îl numim veşnic. Veşnicia nu este un timp fără sfârşit, ci absenţa timpului.

Să încercăm să exemplificăm înţelesul celor de mai sus.

Să presupunem că pe o planetă, la o distanţă de aproximativ 2000 de ani-lumină, ar exista fiinţe de un ordin mult mai înalt decât al nostru, cu telescoape care le-ar da posibilitatea să vadă nu numai pământul nostru, ci şi locuitorii săi.

Să presupunem că aceste supra-fiinţe ar privi astăzi la Betlehem. Ce ar vedea? Naşterea lui Isus Cristos. Ar vedea păstorii, magii, pe Maria, pe Iosif, pe Prunc — aceasta din cauză că lumina emanată de aceste persoane are nevoie de două mii de ani ca să ajungă la acea planetă îndepărtată. Pentru noi, naşterea lui Cristos este un eveniment din domeniul trecutului. Pentru ei, ea s-ar întâmpla astăzi.

Închipuiţi-vă astfel de supra-făpturi pe o stea la o depărtare de 3500 de ani-lumină. Ele ar vedea pe copiii lui Israel, sub conducerea lui Moise, apro-piindu-se de hotarele Palestinei. I-ar vedea bucurându-se la vestea că se va naşte un Mântuitor. Pentru ei, naşterea lui Isus ar fi un eveniment viitor.

Unul şi acelaşi eveniment este de domeniul trecu­tului din punctul de vedere al pământului, prezent pentru o altă planetă şi viitor pentru o alta. Cum este el pentru spiritul care poate percepe în mod si­multan ce se întâmpla pe toate aceste trei planete şi să citească gândurile tuturor? Nu există trecut, prezent şi viitor.

Întrebarea “cine a fost mai întâi, oul sau găina?” este rezolvată. Nu există un “mai întâi” şi un “mai pe urmă”. Problema nu are sens în domeniul în care nu există trecut sau viitor, cauză sau efect. Problema “cine a fost înainte de Dumnezeu pentru a-L crea?” nu poate fi pusă. Nu există nimic şi nimeni înainte de El.

Noţiunea noastră “acum” nu are nici o valoare pentru fenomene cosmice, după cum nu are nici o valoare pentru ceea ce se întâmpla înlăuntrul atomului. Ceea ce prindem în acest moment ca imagini ale stelelor. În observatoare, sunt raze de lumină de la stele care poate că au dispărut de veacuri. Iar anti-particula omega-minus baron trăieşte doar a 15-miliarda parte dintr-o secundă. Îi observăm urma numai mult timp după ce a dispă­rut.

Einstein scrie: “Fiecare cadru de timp sau sistem de coordonate îşi are vremea lui”. Şi “nu există nici o importanţă în stabilirea timpului unui eveniment, decât în cazul când corpul la care se referă stabilirea timpului este specificat”. Pentru spiritul veşnic nu există timp. Aici toate lucrurile sunt legate între ele şi formează o unitate. Dumnezeu este Unul. Totalita­tea realităţii creată de El este un singur câmp de gra­vitate. Când ajungem la punctul Omega, agitaţia continuă, măsurată de timp, se schimbă într-o con­templaţie binecuvântată, într-un extaz şi o desfătare sufletească, o răpire în adorare.

Există o poveste despre un călugăr care a fost trimis de către stareţul său într-o misiune în pădure. Acolo el auzi timp de câteva secunde o pasăre din pa­radis. Când se întoarse la mânăstire, portarul nu l-a mai recunoscut. Stareţul şi ceilalţi călugări îi erau cu toţii străini. Nimeni nu-l cunoştea. În cele din urmă, cineva şi-a amintit că mânăstirea avea o veche legendă povestind despre un călugăr, care se dusese în pădure cu multe secole în urmă, şi nu a mai re­venit niciodată. Pentru călugăr trecuseră numai câteva secunde. El prinsese ceva din frumeseţea muzicii din paradis. Pentru ceilalţi, între timp, se scurseseră secole.

Această legendă medievală a devenit în prezent un fapt strict ştiinţific, în aşa-numitul paradoxul lui Langevin.

Este evident că timpul care se scurge în timpul tre­cerii unui tren între două puncte este mai scurt pentru un observator care călătoreşte în tren, decât pentru un observator care stă alături de şine. Timpul este mai scurt nu numai pentru călător ci şi pentru tot ce se află în tren, inclusiv ceasul său, care-şi încetinează mersul.

Să ne închipuim acum o rachetă care zboară cu o viteză aproape cât viteza luminii. Locuitorii pământului, care ar înregistra bătăile inimii astronautului, ar constata că ele au încetinit. Acelaşi lucru s-ar întâmpla cu mişcările din interiorul trupului astro­nautului, deşi pentru astronaut ele rămân aceleaşi.

În conformitate cu calculul incontestabil al lui Langevin, un om care ar părăsi pământul cu o viteză inferioară viteza luminii cu a douăzeci de mia parte, călătorind timp de un an după timpul său propriu şi întorcându-se cu aceeaşi viteză ca să aterizeze pe glob doi ani după plecarea sa, măsurat cu ceasul său, s-ar întoarce după calendarul nostru cu două secole mai târziu. Strănepotul fiicei lui, născută în ziua ple­cării sale, când astronautul avea treizeci de ani, ar fi în vârstă de o sută de ani, în timp timp ce el însuşi ar avea 32 de ani.

O astfel de rachetă nu este de domeniul fanteziei. Există una pentru care chiar viteza luminii constituie un joc de copil. Aceasta este racheta spiritului. Numai în câteva secunde, gândurile mele trec de la galaxii îndepărtate la bătrâna mea mamă, de acolo la paradis, de la paradis la o celulă alăturată aflată pe acelaşi coridor al închisorii, ca de acolo să meargă înapoi la stelele îndepărtate. După aceea trec la părtăşia cu Adam şi Abel. Însă îi pot părăsi îndată şi să-mi petrec timpul în mileniile viitoare, ca să mă întorc în celula mea şi să-mi mănânc prânzul care tocmai se servea. Spiritul nu este legat de timp sau de spaţiu. Moartea survine în timp. În timp, evenimen­tele se succed unul după celălalt. M-am născut, m-am dezvoltat, voi muri, voi învia. În sfera veşniciei, lucrurile nu se întâmpla în mod succesiv. Nu mai rămâne timp pentru moartea personalităţii mele.

Când călătoresc într-un tren cu o viteză uniformă, într-o direcţie anumită, am impresia că oraşele şi satele trec pe lângă mine în timp. Un oraş a trecut, altul vine. Însă de fapt, localităţile coexistă în mod simultan. Numai mie îmi apar în succesiune. La cinematograf, văd vieţile diverselor persoane desfăşurându-se de la naştere până la moarte, cu toate complicaţiile lor. Dar în cabina operatorului, pe un film, aceste evenimente coexistă toate împreună. Numai pentru mine ele au loc în mod succesiv în timp.

Suntem obişnuiţi cu limitările cauzate de gravitate. A fost o adevărată descoperire când primii astronauţi şi-au dat seama că puteau trăi şi într-o stare de lipsă de gravitate sau imponderabilitate. Trăim în timp, când lucrurile apar şi dispar. Din această cauză credem în moarte şi descompunere. Dar, cum există imponderabilitate, există şi sfera veşniciei, a absenţei timpului, sfera lui Dumnezeu. El este autorul necreat al întregei creaţiuni. În El avem din veşnicie, în veşnicie, viaţa, fiinţa şi mişcarea noastră. Pe când ne aflăm în timp, trăim realitatea ca şi cum ar fi compusă din evenimente succesive. Dar a aplica noţiunea obişnuită de timp spiritului este tot atât de stupid ca şi cum am aplica-o fizicii nucleare.

În conformitate cu teoria relativităţii, la viteza luminii orice ceas se opreşte, deoarece masa prezintă o inerţie infinită la orice efort de a o accelera. Nu este, aşadar, logic că în Biblie Dumnezeu este numit “Lumină”, iar creştinii sunt numiţi şi ei “lumina lumii?”

Astăzi fiecare se înclină la numele lui Einstein, însă oponenţii mei ar face bine să-şi amintească faptul că Lenin a combătut cu putere principiul relativităţii, că Mach, care a inspirat lucrările lui Einstein, a fost declarat de Lenin ca Iuda al ştiinţei, şi că un timp îndelungat filozofii sovietici au respins pe Einstein şi tot domeniul ciberneticii.

Întrebarea “Cine a creat pe Dumnezeu” este lip­sită de sens.



Persoane interesate