Umpleţi vidul! > Atacuri lipsite de respect la adresa Bibliei


ATACURI LIPSITE DE RESPECT LA ADRESA BIBLIEI

De la critica Noului Testament, “Manualul ateului” trece la critica întregii Biblii.

Ne pare rău că şi aici atacurile sunt vulgare, superficiale. Ne-am fi aşteptat la altceva. Există şi o altă formă de necredinţă, una elegantă, generoasă.

Aşa este, bunăoară, ateismul lui Ludwig Feuerbach. El nu a crezut în Dumnezeu, dar a vrut să menţină religia, care face pe om nobil, iubitor şi neprihănit. Feuerbach (“Esenţa Creştinismului”, vol. II) numea religia “sfânta”, fiindcă ea este “tradiţia primei conştiinţe”. El întreabă: “Nu este oare frumos să păstrezi amintirile din perioada copilăriei omenirii?”

Isus nu ar fi obiectat dacă religia ar fi fost numită copilăroasă. El ne-a învăţat să devenim ca nişte co­pilaşi. Cu toţii preţuim amintirile din copilărie. De ce să le aruncăm cu brutalitate, cum fac comuniştii? Oare aceasta se datoreşte faptului că li se aminteşte despre timpul când sufletele lor erau mai frumoase decât acum?

Am recomanda adversarilor noştri să citească “Liturghia Ateului” de Honore de Balzac. Eroul principal este un chirurg ateu, Desplein. Pe când era student foarte sărac şi flămând, un sacagiu, Bourgeat, însufleţit de o dragoste creştinească, îl ajutase, prin muncă grea şi sacrificiu personal, să-şi termine studiile, devenind un medic renumit.

Desplein era un necredincios. Dar când Bourgeat, pe patul său de moarte, i-a cerut să se roage pentru odihna sufletului său, profesorul ateu împins de un sentiment de recunoştinţă, a consimţit să-i îndepli­nească dorinţa. Ulterior, el a spus cu regularitate rugăciunile cerute de catolicul decedat, care îi făcuse bine.

Am încercat să arătăm înţelegere pentru atei, de aceea credem că avem dreptul să ne aşteptăm ca ateii culţi să recunoască în ce măsură cultura lor depinde de Biblie şi să fie cel puţin decenţi în atacurile lor.

Frederic Nietzsche a fost primul care a declarat că “Dumnezeu este mort”. El a fost filozoful favorit al lui Hitler. Hitler a tras concluziile juste. Dacă Dumnezeu e mort, atunci el, Hitler, nu trebuia să aibă nici un scrupul în a ucide milioane de oameni nevinovaţi şi chiar copii. Dar Nietzsche era departe de viitorul său discipol. Nietzsche a vorbit despre moartea lui Dumnezeu cu un respect sfânt. Nebunul său, după ce a proclamat moartea lui Dumnezeu, se duce la diferite biserici şi cântă: “Requiem aeternam Deo”, un imn de jale pentru Dumnezeul mort. Pentru Nietzsche, Dumnezeu era mort. Pentru el, acesta concluzie era izvorul unei drame profunde. El regreta sincer că dumnezeul lui nu mai era viu.

Cu autorii “Manualului ateului”, lucrurile stau altfel. Ei se desfată în moartea lui Dumnezeu. Acum nu mai trebuie să se îngrijoreze de cuget, adevăr şi dragoste. Ei pot face tot ce le place. Acest ateism este indecent.

R. Garaudy, fost membru al Comitetului Central al Partidului Comunist din Franţa, a scris: “Nu putem trece cu vederea contribuţia esenţială a creş­tinismului, fără să devenim mai săraci”. (“De la Anatemă la Dialog”.)

Lunaciarski, fost ministru al educaţiei în Guvernul Uniunii Sovietice, a scris: “Noţiunea de Dumnezeu conţine ceva veşnic frumos... Necazul însoţeşte viaţa omenească. Cel ce nu ştie cum să con­ceapă lumea în mod religios este condamnat la pesi­mism”...

Ateii comunişti încep istoria gândirii juste cu ei în­şişi. Rezultatele sunt catastrofale. Ei sfârşesc prin a ignora adevărul dobândit de omenire timp de milenii de dezvoltare.

Ei fac o caricatură din religie. Ne pare rău de lucrul acesta. Caricaturile sunt totdeauna periculoase pentru cei ce le desenează.

Odată, o tânără femeie a avut o discuţie cu marele pictor satiric, Hogarth, în timp ce acesta lucra. Ea-şi exprimă dorinţa de a învăţa să deseneze caricaturi, la care Hogarth răspunse: “Vai, tânără doamnă, nu este un talent de invidiat. Ascultă sfatul meu şi nu desena niciodată caricaturi. Tot făcând caricaturi, mi-am pierdut bucuria frumuseţii. Eu nu văd nicio­dată o faţă, ci numai ce este denaturat în acea figură. Eu nu am niciodată satisfacţia de a privi faţa de om ca fiind divină.”

Cei ce caricaturizează adevărata religie sunt în ace­eaşi situaţie, în oglinda denaturată a minţii lor, chiar şi îngerii par să aibe trăsături diabolice.

Ei nu-şi dau seama că dacă Biblia ar fi pusă deo­parte, ca o carte fără valoare, toată literatura re­numită a lumii ar pieri odată cu ea. Ce ar rămâne din Dostoievski, Tolstoi, Milton, John Bunyan, Walter Scott şi Anatole France? Tennyson a spus de cartea Iov că-i poemul cel mai frumos pe care l-a citit vreodată. În lucrările lui sunt trei sute de citate din Biblie. Shakespeare a folosit peste cinci sute de idei şi fraze luate din Biblie. Poemul lui Byron “Întuneric” a fost inspirat de cartea proorocului Ieremia.

Chiar şi “Capitalul” lui Marx ar trebui să fie schimbat, împreună cu celelalte scrieri ale sale şi cărţile lui Engels, deoarece acestea sunt pline de referinţe la Biblie.

Dacă Biblia ar fi înlăturată, lucrările lui Michelangelo, Rafael, Leonardo da Vinci, Rembrandt şi mulţi alţi pictori mari ai lumii ar fi de neînţeles pen­tru noi, după cum de altfel ar fi şi marile opere muzicale ale lui Bach, Beethoven, Mozart, Haydn şi alţii.

Ascultaţi mărturia câtorva oameni renumiţi. William Gladstone, care a fost de patru ori prim ministru al Marei Britanii, a spus: “Dacă aş fi între­bat care este leacul pentru necazurile mai grele ale inimii omeneşti, la ce ar trebui să privească un om, în primul rând în progresul său, ca la puterea care ur­mează să-l susţină în încercări şi să-l ajute să în­frunte supărările sale inevitabile, obligaţia mea este să-l îndrept către ceea ce într-un imn binecunoscut se numeşte “Povestea veche de tot”, istorisită într-o Carte veche, care este darul cel mai mare şi cel mai bun dat vreodată omenirii.” El se referea la Biblie.

Jean Jacques Rousseau scrie: “Cât de josnice, cât de vrednice de dispreţuit sunt cuvintele filozofilor noştri cu toate contrazicerile lor, în comparaţie cu Scripturile. Este oare posibil ca o carte atât de simplă şi în acelaşi timp atât de sublimă, să fie numai cuvinte de om?

Goethe scrie: “Cu cât o înţelegi mai bine, cu atât Biblia devine mai frumosă”.

Heinrich Heine, care era foarte departe de a fi entuziasmat de religie, scrie: “ ... Adâncimile creaţiunii scrise în tainele albastre ale cerului; răsăritul soarelui şi apusul lui; făgăduinţă şi împlinirea ei; naştere şi moarte; toată drama omenească — totul este cuprins în această Carte. Este Cartea cărţilor, Biblia”.

Limbile engleză şi germană, în mod deosebit, nu ar fi ceea ce sunt, dacă ele nu ar fi fost transformate de Biblie. Este singura carte care a dat imboldul de a dărui la sute de popoare şi triburi primul lor alfabet. Prin truda bărbaţilor şi femeilor care s-au dedicat lucrării lui Dumnezeu, Biblia este prima carte pe care aceste triburi învaţă s-o citească.

Garibaldi, patriotul italian care a eliberat şi unifi­cat, din punct de vedere politic, patria sa (sfârşind această lucrare în 1870) a spus despre Biblie: “Aceasta este tunul care va elibera Italia”.

Urmează mărturia unora dintre cei mai de seamă preşedinţi ai Statelor Unite ale Americii:

Washington: “Mai presus de toate, lumina curată şi neclintită a Bibliei a avut o influenţă bine­făcătoare asupra omenirii şi a sporit binecuvântările societăţii”.

Lincoln: “Eu am luat întotdeauna sfat de la Dumnezeu şi Lui I-am încredinţat planurile mele şi n-am luat niciodată o hotărâre de acţiune fără să fi fost sigur, pe cât posibil, de aprobarea Lui. Aş fi omul cel mai îngâmfat şi stupid, în acest post, dacă aş gândi măcar o zi că m-aş putea achita de răspunderi­le pe care mi le-am asumat în funcţia mea, fără să apelez la ajutorul şi lumina Aceluia Care este mai înţelept şi mai puternic decât toţi.”

Grant: “Ţineţi-vă strâns de Biblie, ca de ancora libertăţii voastre. Scrieţi-vă preceptele ei în inimile voastre şi puneţi-le în practică în vieţile voastre. Tot progresul realizat în adevărata civilizaţie îl datorăm influenţei acestei cărţi şi la ea trebuie să privim ca fiind călăuza nostră în viitor.”

Garfield: “Alegeţi pe nemuritorul Isus ca Prie­tenul şi Ajutorul vostru veşnic. Urmaţi-L, nu numai ca pe un Nazarinean, Omul din Galilea, ci ca pe o Persoană spirituală Care trăieşte veşnic, plin de dragoste şi milă, Care va sta alături de voi în viaţă, şi în clipa morţii şi în veşnicie. Nădejdile lumii sunt înşelătoare, dar aşa cum viţa trăieşte în mlădiţele ei, tot astfel Cristos trăieşte în creştini şi nu va muri niciodată”.

McKinley: “Noi trebuie să fim nu numai ascul­tători ai Cuvântului ci şi împlinitori ai lui. Pentru a fi împlinitori ai Cuvântului este necesar ca mai întâi să fim ascultători ai Cuvântului; totuşi, frecventarea bisericii nu este suficientă. Trebuie să studiem Biblia, dar să nu ne mulţimim cu atât. Trebuie s-o aplicăm în viaţa noastră de toate zilele.”

Wilson: “Dacă fiecare om din Statele Unite ar citi un capitol din Biblie în fiecare zi, majoritatea pro­blemelor noastre naţionale ar dispărea”.

Franklin Rossevelt a spus: “Repet afirmaţia pe care am făcut-o de multe ori înainte — anume că lucrul pe care-l necesită cel mai mult această ţară este o trezire religioasă; că într-o astfel de trezire vom putea găsi o soluţie la toate problemele noastre, fie ele politice, economice sau sociale.”

Dar ce se întâmplă cu comuniştii înşişi?

Marx a scris: “Luther, dând oamenilor Biblia în limbaj popular, a pus în mâinile lor o armă puternică împotriva nobilimii, a marilor proprietari şi a cleru­lui.”

Stalin şi Mikoyan au fost ambii seminarişti. Cel din urmă are chiar un grad în teologie. Biblia a fost începutul culturii lor. Hrusciov a mărturisit public că el a învăţat cititul din Biblie.

Ideea esenţială a fiecărei constituţii socialiste — “Cine nu munceşte nici să nu mănânce” — este copia­tă textual din Biblie (2 Tesalonceni 3:10).

Ideea comunismului, în totalitatea sa, este luată din Biblie, unde ni se spune:

“Mulţimea celor ce crezuseră (în Isus), era o inimă şi un suflet. Nici unul nu zicea că averile lui sunt ale lui, ci aveau toate de obşte... Căci nu era nici unul printre ei care să ducă lipsă: toţi cei ce aveau ogoare sau case le vindeau şi aduceau preţul lucrurilor vândute şi-l puneau la picioarele apostoli­lor; apoi se împărţea fiecăruia după cum avea nevoie” (Faptele Apostilor 4:32-35).

Primii ucenici al lui Isus au trăit sub comunism, însă un comunism bazat pe dragoste şi voinţă liberă. Nimeni nu era forţat şi nimic nu era expropriat. Dragostea era aceea care îmboldea pe fiecare să împărtăşească ce avea cu fratele său. În ciuda deo­sebirilor, comunismul de astăzi îşi are originea tot în Biblie.

Eu pot accepta faptul că o persoană nu ar crede în Biblie, dar aceasta să nu-l împiedice să-şi respecte moştenirea. Nu are oare nici o importanţă faptul că Biblia a fost prima carte tipărită în Europa? Nu are nici o însemnătate faptul că misionarii creştini au învăţat pe băştinaşii din Africa să renunţe la cani­balism, să citească, să se comporte ca oameni civili­zaţi?

Un fost canibal a spus odată unui propagandist comunist: “Ce? Această carte nu este adevărată? Eu o iau în casa mea, mă aşez şi o citesc, şi ea face ca inima mea să tresalte de bucurie. Cum poate fi aceasta o minciună? Eu eram un mâncător de oameni, un beţiv, un hoţ şi un mincinos, şi această Carte mi-a vorbit şi m-a făcut un om nou. Nu, această Carte nu este o minciună.”

Propagandiştii comunişti ar fi fost mâncaţi de băştinaşi în multe locuri ale lumii, dacă mai înainte misionarii n-ar fi propovăduit acolo religia creştină. În timp ce răspândesc ateismul, aceşti propagandişti ar trebui să fie recunoscători creştinismului de a fi creat civilizaţia, pregătindu-le libertatea ca ei să poată activa.

Un ateu respectabil este unul care se înclină în faţa bisericii cu recunoştinţă pentru ceea ce omenirea datorează creştinismului. Dar a scuipa în fântâna din care ai băut tu şi toată lumea civilizată este groaznic de nedrept.

În secolul şaptesprezce, când ateismul era rar printre evrei, un evreu a spus unui rabin: “Eu nu cred în Dumnezeu”. Rabinul a îmbrăţişat pe acest om şi i-a zis: “Cât de mult te invidiez, frate. Tu eşti într-o stare spirituală mult mai bună decât mine. Când eu văd un om în suferinţă, îmi spun: “Domnul îl va ajuta”, şi nu-i dau nici un ajutor. Tu nu crezi în existenţa lui Dumnezeu, aşa că tu trebuie să-ţi ajuţi semenul. Tu trebuie să faci faptele pe care le-ar făptui Dumnezeu dacă ar exista. Fă în felul acesta: hrăneşte pe flămânzi, mângâie pe cei deznădăjduiţi, dă adevăr şi bucurie celor în nevoie, îmbrăţişează pe fiecare cu dragoste şi, în general, poartă-te cum ar face-o Dumnezeu dacă ar exista. Apoi vino din nou după un an şi spune-mi dacă există Dumneszeu sau nu.”

Rabinul şi-a permis să ia o atitudine elegantă faţă de acel ateu, ca să-l încurajeze să scoată tot ce este mai bun din ateismul lui. Voi, rivalii mei comunişti, voi vă purtaţi în felul acesta cu un credinicios?

Voi trăiţi la un nivel de jos şi toată poziţia voastră este şubredă.

“Manualul ateului” face apel la raţiunea noastră, încercând să-şi dovedească principiile cu argumente. Dacă autorii manualului admit că noi putem raţiona, de ce este imposibil să găseşti o Biblie în librăriile din Uniunea Sovietică? Oamenii ar fi capa­bili s-o citească pentru ei înşişi, comparând-o cu ceea ce au de spus despre ea adversarii ei, ca apoi să tragă concluziile lor personale. De ce este interzisă Biblia? Oare nu credeţi în puterea omului de a raţiona “just”? Atunci de ce vă mai daţi osteneala să daţi argumente? Porunciţi “Nu credeţi!” şi atâta tot.



Persoane interesate