Subtila seducere a Bisericii > 5. Cuvânt sau imagine


CAPITOLUL 5
CUVÂNT SAU IMAGINE

Şi oamenii credincioşi pot ajunge la astfel de efecte prin­tr-o meditaţie evlavioasă camuflată. O golire pasivă poate să se producă şi printr-o privire fixă necurmată la o luminare sau asupra unui obiect de meditaţie. Chiar şi în misticism, lucrul acesta este predominant. Şi repetarea continuă a unor silabe sau cuvinte ca de exemplu: "aleluia" poate să producă asemenea fenomene. Aceste explicaţii nu trebuie să ne facă să credem că nu mai avem voie să stăm liniştiţi înaintea lui Dumnezeu ci trebuie să ţinem la timpul nostru liniştit, însă nu cu o minte pasivă şi goală. Să ne amintim aici numai de Psalmul 1 sau Iosua 1:8, unde este amintit cum trebuie să cugetăm la Cuvântul lui Dumnezeu şi să-l învăţăm pe dinafară, lucru care înseamnă tocmai contrariul faptului de a sta cu mintea inactivă.

Adevărurile duhovniceşti însă sunt procurate prin minte şi nu prin simţiri. Cine aude Cuvântul lui Dumnezeu şi-l înţelege aduce multă roadă (Matei 13:23). "Cine are urechi de auzit să audă", spune Domnul Isus de multe ori. Nu se spune "Cine are ochi să vadă". De aceea Sfânta Scriptura învaţă şi despre înnoirea minţii (Romani 12:2) şi despre o cercetare intelectuală (Efeseni 5:10). Înţelegerea ce însemnează voia lui Dumnezeu (Efeseni 5:17) indica o recunoaştere a ceea ce s-a auzit şi care este alimentată din Cuvântul lui Dumnezeu citit.

Acelaşi cuvânt grecesc "synioni" se găseşte şi pe lângă locul arătat deja în Matei 13:23 şi în Luca 24:45. Textual se spune acolo despre Isus: "El le-a deschis mintea, ca sa înţeleagă Scripturile („synienai"). Însemnează o înţelegere cu inima aşa cum scrie în Matei 13:15, chiar dacă şi în cazul acesta este formulat negativ.

În final, acest lucru este un rezultat al citirii Bibliei şi al ascultării faţă de pretenţiile Sfintelor Scripturi. Atunci Dumnezeu deschide şi astăzi prin Duhul Sfânt înţelegerea pentru Cuvântul Său. "Căci cuvintele pe care vi le-am spus Eu sunt duh şi viaţă (Ioan 6:63) spune Domnul Isus.

Imaginile oferite ochilor alimentează primordial firea veche iar consumul de imagini exagerat impresionează sfera sentimentală a "eului propriu" şi acţionează în consecinţă ca atare: emoţionare, pasivitate şi o crescândă raţiune spre duşmănie. Tocmai în ceea ce priveşte mintea, noi ar trebui ca st fim desăvârşiţi (oameni mari - maturi) (1 Corinteni 14:20), căci aşa ne învaţă Cuvântul.

Privitor la desfăşurarea din ultimele zile (din zilele din urmă) Biblia ne spune despre "...oameni stricaţi la minte şi osândiţi în ce priveşte credinţa" (2 Timotei 3:8).

Această ostilă dezvoltare a raţiunii se reliefează toi mai mult. Înainte se mai spunea încă: "Strâng Cuvântul Tău în inima mea ca să nu păcătuiesc împotriva Ta" (Psalmul 119:11). Astăzi se spune acest lucru lărgit: "Eu mă rog mult, în special în limbi, ca să nu păcătuiesc". Acest lucru ilustrează foarte clar deplasarea de la raţiune la iraţionalism, în final de la cuvânt la imagine. Noi trăim astăzi într-un secol unde literatura este depăşită. Mai înainte agentul cel mai mare al puterii era cuvântul, astăzi televiziunea şi video-ul au ajuns să arate imaginea evenimentelor. Înainte se spunea: "Aşa este scris", astăzi se aude însă tot mai mult: “Eu am trăit".

Prin aceasta nu trebuie să se creadă că trăirile, experien­ţele ar fi în principiu rele sau că ele ar trebui să fie negate.

Oricine Îl urmează pe Isus cu credincioşie va face experienţe cu Domnul său. Dar credinţa noastră nu se întemeiază pe experienţe sau simţuri ci pe Cuvântul lui Dumnezeu şi pe realităţi. Totuşi nu întotdeauna simţurile sunt de depreciat şi în principiu negative. Ceea ce se poate totuşi vedea astăzi, este o tot mai mare dislocare a accentuării centrelor de greutate. Suntem tot mai mult orientaţi spre experienţe şi simţuri şi tot mai puţin spre Cuvânt. Însă şi Duhul Sfânt poate să lucreze în noi în mod indubitabil sentimente. Totuşi, invers, sentimentele şi o atmosferă emoţională nu va putea provoca lucrarea Duhului Sfânt.

De asemenea aceste realizări, nu trebuie să trezească impresia că mintea ar fi ultima instanţă a omului pentru acceptarea adevărurilor duhovniceşti. Inima omului este aceea, adică adevărata şi lăuntrica sa personalitate, căreia şi mintea îi este subordonată. Totuşi paşii de ascultare duhovnicească trebuie să treacă prin filtrul minţii reînnoite prin care personalitatea omului se va respecta. O ocolire sau o întrerupere a minţii înseamnă însă a nu ţine seama de personalitatea proprie, adică de voinţa omului. Acest lucru este străin de Duhul Sfânt.



Persoane interesate