Subtila seducere a Bisericii > 27. Semne şi minuni


CAPITOLUL 27
SEMNE ŞI MINUNI

În concluzie trebuie să mai adăugăm următoarele: la manifestările de azi pentru semne şi minuni, în general se face referire la cartea Faptele Apostolilor. Se susţine că dacă Dumnezeu este acelaşi, ieri şi azi şi în veci, atunci se va arăta şi în zilele noastre această putere supranaturală.

Desigur că Dumnezeul Cel Viu şi Atotputernic poate să facă şi să intervină în mod supranatural, dar numai cum găseşte El cu cale. Totuşi în primul rând este de constatat că în textele unde este vorba de revenirea lui Isus, aceste noţiuni de "semne şi minuni" nu sunt amintite nici neutru nici măcar pozitiv ci numai în legătură cu amăgirea. Că Domnul nostru este acelaşi în toate timpurile, nu este nici o îndoială, însă acest lucru nu înseamnă nici pe departe că El lucrează exact în acelaşi mod şi în zilele noastre (Evrei 1:1).

Noi credem Sfânta Scriptură pe cuvânt şi anume că Dumnezeu a făcut minunile Bibliei. Totuşi se poate stabili că în decursul istoriei harului au existat numai anumite perioade în care semnele dumnezeieşti şi minunile au avut o însărcinare specială, adică au apărut mai frecvent. În timpul Bisericii primare de exemplu, este valabil Evrei 2:3-4: "Cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători faţă de o mântuire aşa de mare, care după ce a fost vestită întâi de Domnul, ne-a fost adeverită de cei care au auzit-o. În timp ce Dumnezeu întărea mărturia lor cu semne, puteri şi felurite minuni şi cu darurile Duhului Sfânt, împărţite după voia Sa".

Este cunoscut că Domnul a întărit mărturia în mod obişnuit pe doi sau trei martori şi în versetele 3 şi 4 avem cei trei martori ai Noului Legământ.

Primul martor este Domnul Isus, "a fost vestită întâi de Domnul". Apoi urmează apostolii care prin văz şi auz au confirmat mărturia Cuvântului, căci este scris: "Ne-a fost adeverită de cei care au auzit-o". Ca al treilea martor este amintit Dumnezeu Însuşi care a întărit Cuvântul Sau prin semne şi minuni. De ce să mai lucreze Dumnezeu şi astăzi aşa, după ce mărturia a fost pe deplin făcută'? Dacă cercetam aceste versete mai îndeaproape, atunci vom constata că predicatul propoziţiei principale este la pasiv şi stă în "aoristul" (aspect momentan al unei acţiuni trecute) indicativului. Deci aici este în mod lămurit o formă a trecutului. Scriitorul Epistolei către Evrei vorbeşte prin aceasta la vremea lui, deja în trecut. Versetul 4 stă atunci în forma prezentului, acesta însă este un genitiv absolut, aşadar este coordonat şi subordonat temporar predicatului propoziţiei principale. Forma de trecut în aceste versete ale Epistolei către Evrei ne da o lămurire, că Dumnezeu în timpul lui Isus şi la începutul timpului Bisericii a lucrat şi a acţionat prin semne. Dacă de exemplu, ne amintim de felul lui Dumnezeu de a judeca pe Anania şi Safira (Faptele Apostolilor 5), atunci este clar că în ziua de astăzi aceasta nu este formă normală de pedepsire a păcatului la cei credincioşi de către Dumnezeu!

Versetele din Marcu 16:17-20, care se citează adeseori de către curentele rătăcite sau alte grupe sectare (mormoni, Ştiinţa Creştină) arată de asemenea spre timp, desigur în caracteristica semnelor lor cu aplicaţie la Evrei 2:3-4.

Noi trebuie acum să avem în vedere următoarele: Exact acele idei din Evrei 2:4, adică semne, minuni, şi fapte de putere care se găsesc numai în cinci locuri din Biblie ca expresie comună, le găsim din nou în 2 Tesaloniceni 2:9, însă în altă ordine. Acolo vor fi descrise după cum este deja explicat, revenirea lui Isus şi evenimentele care vor precede în mod nemijlocit această revenire. Aşadar vor apare încă odată aceste semne, minuni şi fapte de putere care erau prezente la începutul Bisericii, însă cu alte semne premergătoare. Şi aici mişcarea carismatică împlineşte într-un anumit sens Cuvântul lui Dumnezeu. Dacă nu s-ar fi auzit niciodată despre astfel de curente, ar trebui ca numai pe baza proorociilor biblice să admitem că exact aşa ceva va veni şi va trebui să se răspândească. Totuşi, de data aceasta izvorul nu este din Dumnezeu ci aşa cum se spune fără echivoc, aşa cum scrie 2 Tesaloniceni 2:9, din partea lui Satan. Acest lucru ni-l arată în mod destul de lămurit şi istoria mişcărilor penticostale şi carismatice. Dacă la prima vedere se încearcă probabil, în sens pozitiv, să se refere la evenimentele Bisericii primare şi se folosesc chiar aceleaşi concepţii, totuşi se ascunde ceva cu totul diferit în spatele acestui lucru. Dacă duhovnicii treji privesc în culisele acestora, atunci ei vor afla în mod obişnuit un izvor ocult. Noi am expus deja cum acest lucru indică un teren fertil şi bun pentru tendinţa spre semne şi minuni şi carisme speciale.

Afirmaţia din Evrei 2:3.4 ar putea lămuri de ce paragraf ele din Biblie care se ocupă de timpul dinaintea revenirii lui Isus (care în unele privinţe corespunde zilelor noastre) menţionează noţiunile de semne şi minuni, după cum s-a amintit numai în legătură cu seducerea.

Locul amintit mai sus din 2 Tesaloniceni 2:9-10 sau Matei 24:24 "...Ei vor face semne şi minuni mari până acolo încât dacă ar fi cu putinţă să înşele chiar şi pe cei aleşi" sau Apocalipsa 13:44 "...şi amăgea pe locuitorii pământului prin semnele...".

Pornind de la aceste pasaje biblice, cercurile carismatice deduc mereu alte pasaje „întortocheate" din Biblie şi anume Faptele Apostolilor 2:17-18. Ele sunt prezentate într-o lumină nouă ca pretinse împliniri în ziua de azi a pasajelor din Ioel sau Marcu 16:17,18. Aici este vorba despre începutul timpului Bisericii. Pentru sfârşitul timpului de har însă, după cum este expus mai sus, rezultă o cu totul altă imagine.

Într-un mod interesant îşi însuşeşte aceste versete din Epistola către Evrei şi cunoscutul învăţător biblic şi foarte mult umblatul misionar Michael Griffith. În legătură cu darul de vindecare el scrie: "Noi ar trebui să observăm că locul recomandat din Evrei 2:4 dă să se înţeleagă că semne, minuni şi fapte de putere şi daruri sunt o atestare specială a mărturiilor apostolice pentru cuvintele Domnului Isus despre care apostolul Pavel le explică corintenilor că această calitate de apostol a fost dovedită în afara lor cu toată răbdarea prin senine, minuni şi puteri. Un puternic argument se poate deduce de aici în special atunci când minunile şi seninele se aduc ca dovadă în legătură cu slujirea apostolilor din vremea de început. Este vorba de afirmaţia că darul acesta a încetat să existe. Se pare că Luca în mod intenţionat a ales exemple ca să adeverească slujbele apostolice atât ale lui Petru cât şi ale lui Pavel. Desigur în Sfânta Scriptura lucrarea de acţionare prin minuni din Vechiul Testament este concentrată în mod vădit pe anumite perioade ale istoriei ca un tot, cum ar fi de exemplu ieşirea din Egipt şi timpul în care a trăit Ilie şi Elisei. De asemenea se poate argumenta că noi ne putem aştepta ca slujirea Domnului Isus şi certificarea mărturiei apostolilor să poată să mai aibă o astfel de perioadă. Noi am înregistrat şi o rarefiere relativă a minunilor la apostoli, cum ar fi învieri din morţi, lipsind complet vindecarea leprei şi a orbirii (făcând abstracţie de orbirea temporară a lui Pavel). Totuşi în timp ce pe de o parte noi recunoaştem relativa lipsă a minunilor, ar trebui pe de altă parte să ne rezervăm şi pentru posibilitatea existenţei  unor astfel de minuni şi astăzi, în special probabil în primitivele situaţii de pionierat, acolo unde necesitatea certificării mărturiei apostolice ar fi necesară... Eu trebuie totuşi să relatez că am cunoscut misionari în ţinuturi deosebit de grele şi aspre, care în mod special se rugaseră pentru darul de a face minuni. Mie nu-mi este cunoscut nici un caz de ascultare a acestor rugăciuni.

Acest lucru explică şi faptul pentru ce la o verificare mai atentă a unor astfel de cazuri care s-au pretins, însănătoşiţi cu ocazia unei campanii de vindecare, au experimental mari decepţii?

Astfel se relatează despre următoarea întâmplare care a fost cercetată: "După o campanie de vindecare a lui Prince Vanconner, au fost proclamate 350 de cazuri de vindecaţi. Diferiţi creştini s-au întrunit laolaltă ca să cerceteze adevărul acestei afirmaţii. Rezultatele au fost: 39 cazuri au murit în timp de şase luni de boala de care se pretinde că au fost vindecaţi, 5 cazuri au devenit bolnavi psihic, 301 cazuri după şase luni au revenit la vechea boală (chiar ei au mărturisit sincer acest lucru), despre cinci s-a relatat că au fost într-adevăr vindecaţi, totuşi au suferit neplăceri psihomatice trebuind să li se administreze tratament adecvat.

După aceasta s-a făcut următoarea comparaţie:

Minuni biblice
Minuni moderne
- întotdeauna eficiente
- de obicei ineficiente
- nici o recidiva
- recidive recunoscute, mărturisite
- vindecare aproape imediată
- de obicei nu deodată, foarte adesea treptat
- învieri din morţi
- nici o înviere
- tot felul de boli
- de obicei neplăceri, (supărări) psihomatice
- nici o dependenţă de tehnica psihologică văzută
- dependenţă surprin­zătoare de tehnica psihologică



Persoane interesate