Subtila seducere a Bisericii > 22. Influenţa Agnes-ei Sanford


CAPITOLUL 22
INFLUENŢA AGNES-EI SANFORD

Agnes Sanford este privită ca figura cheie pentru reintroducerea slujbelor de vindecare în grupările principale ale creştinătăţii americane. Probabil că nu există nici o femeie în secolul acesta, care să fi exercitat o atât de mare influenţă asupra creştinătăţii de astăzi din America, aşa ca această învăţătoare şi autoare a mai multor cărţi de succes. Ea este hotărâtoarea pregătitoare de drum pentru răspândirea "darului uitat".

Francis Mac Nutt, un pater catolic, a fost şi el iniţiat prin Agnes Sanford spre aceasta slujbă de vindecare. El a fost unul din cei din dintâi catolici care s-a angajat în înnoirea carismatică, şi unul dintre cei dintâi care a practicat rugăciunea pentru vindecare în grupuri de rugăciune. Referitor la aceasta, el scrie următoarele: "Aceste şcoli au fost înfiinţate de către pastorul Ted Sanford şi de soţia sa Agnes, pentru ca să convingă pe conducătorii spirituali că slujba de vindecare trebuie să facă parte din normala însărcinare a oricărui păstor. Cu toate că soţul ei a murit de câţiva ani, doamna Sanford a condus mai departe lucrarea de pregătire şi ea este probabil mai mult decât oricare altul răspunzătoare pentru reînnoirea acestei slujbe de vindecare în marile congregaţii ale Americii".

În cartea ei despre darurile de vindecare ale Duhului ea scrie următoarele:

"Vorbirea în limbi, această putere care zace în subconştientul tuturor oamenilor, este deşteptată astfel ca legătura subconştientă poate fi preluată de subconştientul unui alt om, care trăieşte undeva pe acest pământ sau de cineva care a trăit mai înainte sau care va trăi în viitor..."

Într-o altă lucrare însemnată "Lumina vindecătoare" încurcătura spirituală şi evlavioasa legătură cu duhurile morţilor este şi mai vădită.

"Şi duhurile celor drepţi făcuţi desăvârşiţi, pentru care probabil noi ne-am rugat atunci când ei se găseau încă pe pământ sunt prezente... (Evrei 12:23) şi lucrează prin noi, căci podurile care sunt clădite de duh către duh dăinuiesc peste prăpastia morţii... În rugăciunea pentru venirea sa şi "conlucrarea cu ceilalţi sfinţi" noi experimentăm un curent de putere. Mulţi dintre noi îl simt ca pe un adevărat curent al deplinei vieţi care pătrunde în interiorul corpului şi încă prin coloana vertebrală. El este atât de puternic încât noi suntem siliţi să stăm drept şi să respirăm uşor şi liniştit. Pentru un scurt timp probabil nici să nu vorbim... această plinătate trebuie transmisă mai departe."

Cum se obţin metodele de vindecare ale acestei femei se poate citi iarăşi din cartea "Al treilea val al Duhului Sfânt".

Mike Tlynn, preot al unei biserici episcopale din Califor­nia scrie în legătura cu Agnes Sanford următoarele: "Au existat multe lucruri care m-au neliniştit şi am hotărât s-o caut pe Agnes Sanford... Agnes care stătea înapoia scaunului meu, a spus că ea totuşi se va ruga pentru mine. Ea m-a înştiinţat că în timpul rugăciunii va tremura. Eu nu trebuie să mă deranjez de acest lucru. Mi-a pus mâinile pe cap şi un timp a fost liniştită".

După aceea preotul a practicat vizualităţile tipice, unde Isus al cuvântului a fost înlocuit cu Isus al înfăţişării adică al apariţiei. O femeie, care a venit la el cu greutăţi şi probleme pentru a fi ajutată, a fost vindecată în modul următor: "Eu m-am deprins să-mi înfăţişez prezenţa lui Isus ca imagine. Peste tot unde eram, putem să-L văd pe Isus pe Tronul Sau. Aşa-L priveam eu pe Isus. El s-a ridicat de pe tronul Sau a îngenuncheat lângă acea femeie şi-a pus mâna dreaptă pe umărul ei, a apucat cu mâna stângă inima ei şi a scos ceva afară, care părea ca o masă neagră gelatinoasă. Aceasta masă a pus-o El în inima Sa unde s-a zbârcit până s-a topit. Apoi şi-a pus mâna din nou în inima Sa şi-a scos de acolo o masă albă pe care a pus-o cu grijă în inima femeii în locul unde fusese masa neagră. În fine Isus s-a întors spre mine şi mi-a zis: "Fă acest lucru".

În timpul anilor următori m-am rugat în acelaşi fel pentru sute de oameni şi-am învăţat pe mulţi acest fel de rugăciune".

Această metodă a "vindecării interne", respectiv a vizualizării, adică convingerea că prin arătarea chipului Domnului Isus devine părtaş la puterile Sale dumnezeieşti, a căpătat prin Agnes Sanford o răspândire peste măsura de mare. David Hunt în cartea sa "Amăgirea creştinătăţii" expune cum această tehnică de vizualizare este cunoscută în lumea păgână şi în special la "şamani" care mijlocesc un direct şi rapid acces în lumea duhurilor. Lăsând la o parte faptul că este de necrezut că Domnul cel Prea Înalt înaintea căruia va trebui să se plece orice genunchi, se va coborî de pe tronul Său să îngenuncheze lângă o femeie. Aceasta metodă a vizualizării o recomandă şi Richard Forster în cartea sa mult citită "A sărbători succesiunea". În mod exemplificativ se cere a se închipui cum îţi poţi părăsi trupul şi să dispari tot mai adânc în spaţiul cosmic până când în final te opreşti în prezenţa caldă a veşnicului Creator. Richard însă aparţine mulţilor admiratori ai lui Agnes Sanford. El scrie: "Agnes Sanford şi iubitul meu prieten, preotul Bill Waswig mi-au ajutat foarte mult să înţeleg mai bine însemnătatea fanteziei în mijlocire".

În cartea "A sărbători succesiunea" se găsesc şi pasaje foarte vrednice de recomandat, dar în schimb se constată în parte o tragică varietate faţă de curentele şi personajele care au distrus şi prigonit biserica lui Dumnezeu. Astfel el recomanda exerciţiile lui Ignaţiu de Loyola, întemeietorul ordinului iezuiţilor şi îndrăzneşte chiar să afirme: "Subţirea carte a lui Ignaţiu despre exerciţiile de meditaţie cu accentuarea imaginaţiei a avut o influenţă pozitivă de necrezut în veacul al XVI-lea".

În acest veac însă datorită lui Ignaţiu de Loyola şi a iezuiţilor săi, a început contrareforma, în urma căreia mii de urmaşi ai lui Isus au fost omorâţi.

În tot cazul prin influenţa peste măsura de mare de "medium" a lui Agnes Sanford, aproape toate cercurile carismatice care propagau vindecarea, au fost afectate. Ea era o iubită şi frecventa vorbitoare la Camp Farthest Out, al cărei director internaţional era Roland Brown, amintit mai înainte. Şi Larry Christenson datorează imboldurile sale penticostale în esenţa cărţii "Lumină vindecătoare" după cum recunoaşte în prefaţa cărţii la ediţia în limba germană.

Arnold Bitllinger împreună cu Larry Christenson, părintele mişcării carismatice pe pământul german publică în scrierea sa "Şi ei se roagă în alte limbi" un articol de Agnes sub titlul "Experienţe de vorbire în limbi". Publicările lui Bitllinger valorează ca standarde pentru această mişcare.

În testul despre daruri de Christian Schwarz sub numele de "Carisma" se citează expunerea despre vorbirea în limbi a lui Agnes Sanford ca o autoritate în sprijinul existenţei acestui dar. Acesta este însă numai unul din cele câteva exemple ale acestui text, unde trebuie să se pună cel mai mare semn de întrebare privitor la darul deosebit şi strategiei acestuia în vederea creşterii adunării.

Vindecarea trupească o recomandă şi Morton Kelsey care este strâns legat de Agnes. Una din lucrarea sa de căpetenie poarta titlul "Vindecare şi creştinism". Kesley admite că metoda sa a rezultat din studierea lui C. G. Jung. Însa scrierea ştiinţifică a lui Jung a început prin şedinţele de spiritism cu verişoara lui Helly Preiswerk. Kesley recomandă chiar şi contactul cu cei care au murit.

"Datorită intervenţiei lui Jung pentru imaginaţia activă şi comunicarea sa cu cei morţi, care în realitate trăiesc mai departe, am putut să obţin reîntâlnirea cu mama mea (moartă)... totul mi-a părut foarte natural".

Ce este atunci de înţeles despre darul de deosebire a duhurilor al lui John Wimber, când pe tejghelele lui sunt oferite spre vânzare lucrările lui Agnes şi cele ale lui Kelsey? Da, el elogiază chiar şi lucrarea "Lumina vindecătoare" care este o lucrare cât se poate de adânc mediumistică, prezentându-se în cartea de curând apărută "Slujba practică de vindecare" ca fiind a unui clasic al veacului nostru în domeniul vindecării dumnezeieşti.

De altfel şi Arnold Bittlinger în sus numită publicaţie cu titlul "Glossolalia" şi-a însuşit psihologia lui Kelsey în mod pozitiv.

În şcoala lui C. G. Jung "Glossolalia" este explicată ca o limbă care vine din inconştienţă colectivă. Aşa scrie de exemplu ucenicul lui Jung, profesorul Morton Kelsey: “ La Glossolalia se întâmplă o adevărată conştientizare de conţinuturi care vin din cele mai adânci straturi ale inconştienţei colective".

Bitllinger spune mai departe: "După această părere, vorbirea în limbi ar fi o expresie a inconştienţei colective care leagă întreaga omenire unii de alţi". Aceasta a fost şi impresia mea când pentru prima dată am întâlnit fenomenul vorbirii în limbi. Prin aceasta ar putea fi explicat şi fenomenul "xenoglossia".

C. G. Jung şi-a dedus însă învăţătura sa de la inconştienţa colectivă cu prototipul legat de aceasta cum s-a amintit mai sus şi anume din literatura spiritistă. Influenţa nu fără importanţă a lui Jung după toate pozitivele menţionări ale conducători lor noii mişcări penticostale (neopenticostale), care numai surprinde în nici un fel, îngăduie din partea carismatismului ca să se admită în mod deschis: Jung joaca un rol însemnat la mulţi din responsabilii carismatismului înnoit.

Aducerea aminte a faptului că prin Bittlinger mişcare carismatică a prins rădăcini în Germania, face să se pună din nou întrebarea despre ce duh este vorba la această mişcare, dacă aici fără a sta mult pe gânduri sunt atrase persoane cu autoritate care în mod public s-au ocupat activ cu spiritismul.

Această amestecare cu curente nebiblice devine şi mai lămurită printr-o publicaţie recentă a lui Arnold Bittlinger. Pentru a mijloci o impresie despre rolul cheie şi învăţătura care se leagă de această persoană aş dori să menţionez încă două citate. Kopfermann scrie astfel: "Scrierea proprie a comunităţii evanghelice pentru reînnoire este cuprinsă în geneza ei. Indicaţiile în acest sens sunt până acum unele publicaţii ale lui Bittlinger înainte de toate pe tărâmul general al carismelor în mod special şi asupra temei rugăciunii în limbi, care au valabilitate de lucrări standard. Mai ales lui Bittlinger îi revine meritul de a fi reflectat astfel şi de a fi prezentat teologic problemele mişcării carismatice, încât ele au putut fi însuşite de către mulţi ascultători critici germani, respectivi cititori".

Privitor la fenomenul de vorbire în limbi Bittlinger declară: "Glossolalia este în mod frecvent fenomenul prin care oamenii au acces la dimensiunile carismatismului... În rugăciunea privată glossolaţia joacă în sânul mişcării carismatice un rol însemnat. Milioane de creştini printre care mulţi păstori, preoţi şi episcopi, prin glassolaţie au găsit acces spre o rugăciune curgătoare, fără ca să practice acest dar într-o slujba dumnezeiască publică. Deci în al doilea rând poate să se spună: "Fără glassolaţie nu ar exista nici o înnoire carismatică".

Acum aş vrea să citez din publicaţia amintită mai sus. Bittlinger se ocupă cu tema integrării altor tradiţii religioase în creştinătatea din vest. Articolul original este editat de sfatul bisericesc şi a apărut în englezeşte purtând titlul de "Integrating Other Religious Traditions into Western Christianity":

„În legătură cu cercetările mele în domeniul înnoirii carismatice a spiritualităţii ecumenice şi a psihologiei adânci, am ajuns treptat în legătură cu experienţe şi practici necreştine. Începând din 1962, am întreprins cercetări asupra înnoirii carismatice. Eu eram un membru din echipa internă de dialog între biserica romano-catolică şi mişcarea de reînnoire penticostală carismatică. Eu am fost şi consultant activ pentru înnoirea carismatică la biserica universală.

În cursul cercetărilor mele eu am început să mă interesez de bisericile africane aparţinătoare, unde am găsit un amestec armonios de tradiţii africane şi elemente creştineşti. Când am descoperit că multe din elementele carismatice ale acestor biserici îşi aveau rădăcinile în tradiţiile creştine mai vechi, am început să caut după elemente carismatice în alte religii. Eu am descoperit că înainte de toate carisma vindecărilor şi a profeţiilor în astfel de religii era uneori mai convingătoare decât în mişcarea de înnoire carismatică. În şamanism am găsit paralele fascinante la serviciul pentru Isus pe care eu le-am recunoscut întotdeauna ca un "arhetip" al şamanilor, în special privitor la vindecare eu am fost impresionat de totalitatea de acces la vindecare pe care l-am găsit printre indieni. Acest lucru m-a ajutat să încurajez spre un astfel de acces la slujbele noastre creştine de vindecare.

Privitor la proorocie am fost impresionat de experienţele din hinduism. Unii din proorocii noştri europeni, au descoperit şi dezvoltat darul lor profetic sub influenţa lui "guru" cel indian. Şi alte experienţe carismatice au uneori corespondentul lor pătrunzător în alte tradiţii religioase (de exemplu: a te ruga în duh - în Raja Yoga).

Eu sunt convins despre faptul că mişcarea de reînnoire carismatică va deveni mai însemnată - în special pentru misiunea bisericii - dacă ia în serios şi darurile carismatice de la celelalte religii.

În 1966 eu am conlucrat în serviciul unei academii ecumenice, care este legată şi cu o comunitate ecumenică. O problemă de căpetenie a acestui serviciu era să desfăşoare o spiritualitate ecumenică, însă noi eram interesaţi şi de spiritualitatea altor religii. Astfel spre exemplu, am avut o conferinţă asupra temei însemnătăţii lui Avraam, ca o rădăcina în iudaism, creştinism şi islamism, precum şi o conferinţă despre spiritualitatea africană, indiană şi iudaică cu referinţele acestor tradiţii. Am avut o altă conferinţă despre chinezescul Yi jing (Cartea schimbărilor), tibetanicul Bardo Thödol (Cartea morţilor şi tibetanilor).

Însă problema noastră de căpetenie este să ne întoarcem la propria noastră tradiţie celtică şi germanică şi să o reînsufleţim pentru a o putea integra în credinţa noastră creştină".

Acum fără îndoială că majoritatea carismaticilor se vor distanţa de astfel de afirmaţii. Şi Kopfermann respinge acest sincretism (amestec de teorii) în mod hotărât.

Cu toate acestea desfăşurarea lui Bittlinger este aproape un exemplu de paradă pentru manifestarea duhurilor înşelătoare ale acestor curente şi pentru deschiderea legată de aceasta spre izvoare întotdeauna străine de Biblie. Mai întâi experienţele carismatice în lagărul evanghelic sunt îmbrăcate într-o aparenţă care pare credincioasă Bibliei. Apoi se descoperă deodată elemente spirituale îmbogăţite în biserica catolică, apoi în liturghia ortodoxă şi în final se găsesc asemănări şi în alte religii şi culte păgâne. Apoi începuturile carismatice conduc la dialogul ecumenic şi în final înapoi la biserica catolică şi în urmă de tot în păgânism.



Persoane interesate