CAPITOLUL 21
JOHN
WIMBER ŞI "AL TREILEA VAL" AL DUHULUI SFÂNT
Această
percepere a unei călduri, respectiv a unei fierbinţeli, este surprinzător de
des amintită în cartea publicată de John Wimber şi anume: "Al treilea val
al Duhului Sfânt". Astfel scrie soţia sa Carol despre pretinsa venire a
Duhului Sfânt: "Dar eu am ştiut că Dumnezeu venise la noi. Eu eram atât de
fericită pentru că mă rugasem atât de mult pentru puterea lui Dumnezeu. Eu
mi-am închipuit-o puţin altfel, însă Dumnezeu ne-a dat puterea Sa astfel:
"M-am ridicat am mers încolo şi încoace şi mi-am ţinut mâinile în
apropierea oamenilor care zăceau la pământ. Eu puteam simţi puterea care ieşea
din trupurile lor şi era aşa ceva ca o fierbinţeală sau electricitate".
În
legătură cu aceasta este demn de remarcat că şi catolicii care pretind că au
fost vindecaţi de Maria, "regina cerului", şi ei experimentează
aceleaşi simptome însoţitoare. Un olog care fusese vindecat la
"Lourdes" (Franţa) istoriseşte cum el a simţit în tot trupul o
puternică fierbinţeala. După aceea el s-a putut scula din scaunul său pe roţi.
Nu este
oare surprinzător faptul că John Wimber în cartea sa "Evanghelia
împuternicită" aminteşte chiar de "Lourdes" într-un sens
pozitiv? După spusele sale Lourdes trebuie să fie un loc unde se experimentează
minuni semnificative din partea lui Dumnezeu.
În
aceeaşi carte, cel mai cunoscut evanghelist al Americii declară: "Uneori
am dureri în diferite părţi ale trupului. Acest lucru îmi arată ce boli vrea
Dumnezeu să vindec la alţii".
Nici
pentru acest lucru nu există paralele biblice, totuşi astfel de fenomene ale
vindecătorilor spiritişti ne sunt cunoscute. De la credinţa într-un Dumnezeu
personal al Bibliei, se observă din ce în ce mai mult apariţia unei influenţe
nepersonale de putere care se exteriorizează în primul rând în mod fizic. În
cartea "Al treilea val al Duhului Sfânt" care de altfel expune o
adevărată mină de astfel de fenomene, soţia sa relatează următoarele:
"John s-a plimbat prin cameră şi s-a rugat pentru noi. Din mâinile sale
radia o putere incredibilă. Când el atingea oamenii, aceştia cădeau pur şi
simplu jos. Pentru John era ca şi cum din mâinile lui curgea o putere
spirituală, la fel ca şi electricitatea. Era pentru prima data că John simţea
de fapt cum puterea ieşea din el".
După cum
este expus mai sus, acest duh care din nefericire este privii ca pretins Duh Sfânt,
nu ţine seamă de personalitate, respectiv de controlul de sine al omului.
Astfel Carol istoriseşte despre soţul ei imediat după aceasta, următoarele:
"John
merse spre frigider pentru că voia să bea un pahar cu lapte. În timp ce îşi
turna laptele în pahar el spuse: ‚Eu cred că atunci când înveţi Cuvântul lui
Dumnezeu, atunci când Duhul Sfânt...’ John nu şi-a mai putut continua gândurile.
Când a spus ‚Duhul Sfânt’ i s-au înmuiat picioarele şi abia a mai putut să se
ţină de masă. Laptele s-a împrăştiat peste tot. El se uita surprins şi râzând
spre mine spuse: ‚Eu cred că noi vom mai trăi unele lucruri, Carol!’".
Redăm
încă un exemplu de astfel de fenomene în aceeaşi carte.
Terry
Virgo, un predicator penticostal din Anglia, scrie despre o întâlnire de
rugăciune în sudul Africii:
"În
timp ce noi ne rugam pentru ei, căzu aşa deodată cu putere Duhul Sfânt. Unii
dintre ei sub puterea lui Dumnezeu au căzut la pământ şi unii au începui să
tremure. Un tânăr a fost azvârlit cu putere la pământ şi se zvârcolea încolo şi
încoace. El se zbătea ca un peşte pe uscat. Era de necrezut că tocmai el singur
să-şi provoace zvârcolirile corporale. Din seara aceea viaţa sa a căpătat o
nouă strălucire". În acest exemplu vedem cum o altă putere îl controlează
pe om.
Cum
mijloceşte acum John pentru darul vindecării?
Noi am
văzut, respectiv am amintit deja cum această putere se manifestă primordial în
domeniul sufletesc-trupesc. Să lăsăm ca din această carte mult citată, cineva să
vorbească şi anume pe acela care, literalmente, a experimentat acest lucru în
propriul său trup.
Sub
titlul vrednic de luat în seamă: "De acest lucru se poate râde",
neozeelandezul Murray Robertson ne zugrăveşte înarmarea sa pentru slujba de
vindecare în felul următor:
"Toţi
aceia pe care Domnul îi cheamă în slujba de vindecare, vor observa în trupul
lor o reacţie", a spus mai departe John Wimber. "Când ei observă
acest lucru atunci ei să vină în faţă şi ne vom ruga pentru ei... Atunci mâna
mea dreaptă a început să tremure foarte tare, aşa ca şi când ar vrea să
oprească un burghiu cu aer comprimat... De aceea eu m-am dus în faţă. Pentru
toţi care au venit în faţă s-a făcut rugăciune... În mine a izbucnit atunci un
râs, dar pentru că acest lucru era cu totul nepotrivit pentru acel moment, m-am
stăpânit. "Duhul va veni în valuri"spune John, "fiecare nou val
va cuprinde mai mulţi oameni decât celălalt val". În primele rânduri unii
oameni începură să râdă... Aceia care râseră deveniră liniştiţi, afară de mine.
Eu personal nu mă puteam opri. În fine eu n-am mai putut sta pe picioare! Am
căzut la început înainte apoi înapoi şi în sfârşit zăceam la pământ şi nu mai
puteam de râs. Între timp am fost înconjurat de oameni, care se uitau la mine,
căci le-am oferit o posibilitate de distracţie!... Am râs timp de circa 45
minute. Când în sfârşit m-am oprit, a venit la mine un coleg, un foarte bun
prieten care mi-a pus mâinile pe cap şi a spus: "Doamne, dă-i şi mai mult
din acest lucru". Şi eu a trebuit să mai râd încă timp de 45 minute. Atunci
l-am rugat să nu se mai roage pentru mine căci mă dureau coastele de atâta
râs".
Brite H.
E. Alexander, întemeietorul "Acţiunii Biblice", scria încă cu câteva
decenii înainte despre fenomenele spiritismului creştin, în mod lămurit, tocmai
pentru a nu exista posibilitatea de exagerare:
"Nu
ai avut tu încă niciodată senzaţii fizice, sufleteşti de extaz şi emoţii sufleteşti?
Te-a cuprins vreodată un tremur neobişnuit? Ai fost aruncat la pământ şi ai
rămas pe genunchi sau te-ai târât tu de jur împrejur crezând că stai sub
înrâurirea Duhului Sfânt? Să fii încredinţat că în această clipă Satan a pus
stăpânire pe trupul tău, total sau parţial şi că prin aceasta tu ai devenii un
"medium" al duhului „îngerului de lumină"... Îţi închipui tu că
aceia care te avertizează de această îngrozitoare primejdie, păcătuiesc
împotriva Duhului Sfânt, prin aceea că ei s-ar împotrivi lucrării lui Dumnezeu?
Viaţa ta
stă în directă legătură cu lumea duhurilor demonice şi aceasta în numele lui
Dumnezeu!"
Profesorul
Peter Wagner a fost acela care l-a chemat pe John Wimber pentru o conferinţă la
"Fuller Theological Seminary" California. După partea teoretică s-a
desfăşurat imediat şi cea practica, adică slujba de vindecare. Influenţa lui
John Wimber a câştigat prin aceasta o mai mare platformă. Astfel a luat parte
la aceste cursuri şi renumitul psihiatru creştin DR. John White, autorul multor
cărţi influente. Din nefericire şi el dovedeşte prea puţin din darul de
deosebire a duhurilor, atunci când relatează în sens pozitiv despre vindecarea
picioarelor rănile ale unui student: "Tânărul îşi ridicase faţa, ea
strălucea puţin de transpiraţie. Pleoapele îi zvâcneau. După un timp capul şi
braţele au început să-i tremure, la început încet, apoi tot mai tare. În curând
tot trupul a început să-i tremure atât de tare încât se părea că-şi va pierde
echilibrul şi va cădea la pământ. Cârja sa căzu cu zgomot la pământ şi doi
studenţi alergară spre el să îl aşeze cu grijă pe podea, unde el începu să tremure
tot mai tare... Între timp piciorul drept al tânărului bătea în toate părţile
şi apoi a dat unei serviete o lovitură puternică încât aceasta a alunecat jos.
Eu m-am îngrijorat pentru că piciorul stâng (pe care din greşeală l-am socotit
rănit) era îndoit sub celălalt picior şi palpita în mod sălbatic. I-am rugat pe
studenţii care stăteau mai aproape de tânăr să scoată cu grijă piciorul de sub
celălalt. Când ei au încercat să facă acest lucru, se părea că şi ei au fost
cuprinşi de tremur, astfel că n-au mai putut să-mi satisfacă rugămintea. După
cinci sau şapte minute totul a încetat".
Între timp
şi profesorul Peter Wagner, amintit mai înainte, a primit darul Duhului Sfânt
iar botezul cu Duhul Sfânt l-a primit la Yonggi Cho.
Mai sus
amintitul Peter Wagner, este profesor pentru creşterea adunării la Seminarul
Teologic "Fuller School of World Mission" din Pasadena California.
Lucrările sale privitoare la creşterea adunării sunt atât de numeroase şi de
influente încât i s-a dat deja numele de "Mister Church Growth"
(Domnul creştere de adunare). Influenţa lui Peter Wagner în mişcarea
evanghelică mondială nu poate fi apreciată destul de mult. În contribuţia sa la
cartea "Al treilea val al Duhului Sfânt" a lui John Wimber, se pot
citi lucruri mai degrabă curioase cum ar fi faptul că el este în mod special
ţinta atacurilor lui Satan. "Domnul m-a făcut să ştiu sigur că pe lista
neagră a lui Satan eu aş sta destul de sus. În ianuarie 1983, după o convorbire
spirituală cu John Wimber, a fost frântă puterea unui duh rău, care de ani de
zile mi-a provocat dureri de cap, ce mă chinuiau cumplit. În martie Diavolul a
încercat să mă omoare trăgându-mi de sub picioare o scară, de la o înălţime de
3 m de unde am căzut lovindu-mă cu capul de beton".
Imediat după
aceea au urmat agresiuni pretinse ale duhurilor şi alte forme deosebite:
"Această întâmplare a deşteptat în noi presupunerea că duşmanul a trimis
în casa noastră duhuri rele. Lucrul acesta s-a dovedit mai târziu când soţia
mea a văzut în fapt un astfel de duh în dormitorul nostru" .
Acest om
încearcă acum datorită marii sale influenţe, să introducă în mod sistematic
principiile slujbei de vindecare şi al creşterii adunării - cu semne şi minuni -
în acele cercuri care nu au fost încă atinse de mişcarea carismatică. Ultima sa
carte "How to have a healing ministry without making your church
sick" (Regal 1988), tratează iarăşi tema despre "Slujba de
vindecare" şi cum aceasta poate fi transpusă în practică de către adunare.
Ediţia germană poartă titlul "Desţelenirea sănătoasă".
Într-o
publicaţie recentă, Peter Wagner tratează tema "Territorial spirit and
word missions" unde analizează în mod special activitatea demonică în
legătură cu răspândirea Evangheliei. Acest articol conţine unele lucruri
corecte şi demne de a fi luate în considerare. Fireşte însă se găsesc şi o
mulţime de relatări şi întâmplări ciudate. Astfel el istoriseşte despre o sud-americancă
cu numele de Rita Cabezas, a cărei slujbă constă în aceea de a studia numele şi
icoana lui Satan. Nu vreau să descriu metodele ei, numai vreau să amintesc că
totul a început prin practicile şi psihologia ei vastă şi de eliberare, iar mai
târziu s-a desfăşurat până la primirea de cuvinte despre cunoştinţă şi
descoperire. Ea a descoperit că direct sub Satan în lumea largă stau şase
stăpâniri cu numele Damian, Asmodeo, Menguelesh, Arios, Beelzebub şi
Hosferasteus. Sub fiecare există şase regenţe pentru fiecare ţară".
Apoi
sunt enumerate şi cele şase nume care sunt corespunzătoare Statelor Unite ale
Americii după cum urmează: Ralphes, Anorilho, Manchester, Apolion, Deviltook şi
unul care nu este numit.
Aici
vrea să se exprime în mod public că s-au recunoscut adâncimile lui Satan (Apocalipsa
2:24).
Evident
devine însă evlaviosul spiritism după următoarea relatare pe care o face Wagner
în legătură cu fascinantul "Triunghi al Bermudelor" pe care îl
acceptă: "Kenneth McAll a petrecut mulţi ani ca medic misionar în China şi
care s-a întors după aceea în Anglia ca psihiatru consultant. În China a
început o slujbă de eliberare şi s-a angajat prin cercetări vaste şi publicare
la această temă. În 1972, el şi soţia sa au călătorit cu vaporul prin
Triunghiul Bermudelor. Multe vapoare şi avioane au dispărut acolo fără urmă
însă ei credeau că lor nu li se poate întâmpla aşa ceva. Totuşi o furtună
puternică s-a abătut asupra lor din care ei au fost însă salvaţi. Prin
cercetările sale McAll a descoperit că în Triunghiul Bermudelor, vânzători de
sclavi au aruncat peste bord circa 2 milioane de sclavi, care erau bolnavi sau
prea slabi pentru a fi vânduţi, iar apoi ei şi-au însuşit banii de asigurare.
El avea impresia că Dumnezeu l-a îndrumat să întreprindă ceva. McAll a adunat
mai mulţi episcopi anglicani, preoţi şi alţi oameni din Anglia ca să ţină o
sărbătoare jubiliară euharistică în 1977. O alta s-a serbat la scurt timp după
aceea chiar pe insula Bermude. Intenţia declarată a fost de a se obţine
eliberarea tuturor acelora care inoportun şi-au găsit sfârşitul în Triunghiul
Bermudelor. Ca rezultat s-a ridicai blestemul de pe acesta. McAll relatează în
1982, că din momentul slujbei jubiliare până acum 5 ani, nu s-ar mai fi
întâmplat nici o catastrofă neclarificabilă în Triunghiul Bermudelor".
Între
timp Wagner a primit nu numai carisma vindecărilor ci şi darul special pentru a
putea prelungi picioare scurte. Botezul său cu duh l-a obţinut de la Yonggi
Cho, despre care se relatează în "Dictionary of the Penticostal and
Charismatic Movements" şi că la pocăinţa sa Domnul Isus i-a apărut ca
pompier.
Yonggi
Cho este coreean şi pastorul celei mai mari biserici din lume. Cartea sa
"A patra dimensiune" este însă mai mult - aşa cum o prezintă în mod
impresionant Dave Hunt - o apologetică (sistem de apărare neîntemeiată a unei
doctrine) a ocultismului respectiv prezentată sub o formă evlavioasă ţesută
creştineşte. Astfel revistă engleză "Sword & Trowel" a scris un
întreg articol despre tehnicile de vindecare ale lui Yonggi Cho sub titlul:
"Vindecarea ocultă clădeşte cea mai mare biserică a lumii".