Subtila seducere a Bisericii > 11. Paralele între Era Nouă şi mişcarea carismatică


CAPITOLUL 11
PARALELE ÎNTRE ERA NOUĂ ŞI MIŞCAREA CARISMATICĂ

Oare între două astfel de curente aparent diametral opuse, poate să existe în fapt vreo înrudire duhovnicească? Se pot trage oare în realitate paralele între ele? Astfel de întrebări sunt îndreptăţite.

Cu ajutorul unor exemple am vrea să arătăm că totuşi există în parte asemănări uluitoare între ele. Acest lucru nu se referă însă numai asupra accentuării paralelelor în ceea ce priveşte pretinsa revărsare a Duhului Sfânt. În timp ce din partea creştina proorocia lui Ioel este adusă ca o explicaţie pentru lămurirea capacităţilor supranaturale din ce în ce mai crescânde care se manifestă la cei credincioşi, ucenicii mişcării Era Nouă se refera la aşa numita revărsare a duhului vărsătorului (în Zodiac). Aceasta ar produce după cum se pretinde o dezvoltare a credinţei, care înarmează oamenii cu puteri ezoterice (înţeleasă numai de cei iniţiaţi în această învăţătură) în ceea ce priveşte darurile. Surprinzător este şi faptul ca amândouă curentele pun accentul foarte mult pe vindecare.

Ca de exemplu prezicerea lui David Wilkerson, cu referire la proorocia lui Ioel, se interpretează aproape ca o anticipare "ţesută creştineşte" a programului Era Nouă spre o iluminare spirituală.

Potrivit Cuvântului lui Dumnezeu, mai spune el, noi putem admite că va exista numai un timp limitat (poate numai puţine săptămâni sau luni) în care va fi posibil ca orice om să facă o experienţă nemaipomenită cu Duhul Sfânt: fie mahomedan, iudeu, politicieni, conducători şi dictatori... fie criminali de după gratii, fie femeie de stradă, etc.

David Wilkerson a spus sau a scris şi multe lucruri bune şi juste şi de trezire. Însă aici el s-a dat de gol în mod vădit şi limitat prin falsa înţelegere a proorociei lui Ioel şi prin inspiraţii amăgitoare. A doua revărsare a Duhului din vremurile din urmă, este un eveniment făgăduit pentru rămăşiţa lui Israel (Isaia 5:1-5; Ezechiel 39:28-29; Zaharia 12:10) şi nu pentru Biserică peste care Duhul Sfânt s-a revărsat deja la început şi din belşug (Tit 3:6).

O asemănare de duhuri este recunoscută şi la procedeele pentru primirea acestei pretinse puteri dumnezeieşti năzuite. Mişcarea Era Nouă este în mod special marcată de pasivitate şi de "călătoriile prin vis" dinlăuntrul omului.

Într-un prospect al "Programului de dezvoltare al conştiinţei" unde este elogiat acest program, se arată de exemplu cum se poate ajunge la o astfel de iluminare: producerea unui gol de gândire este un caz ideal. Cu cât te relaxezi mai mult şi tolerezi cu atât mai bine şi mai plastic va deveni imaginea spirituală. Astfel de îndrumări sunt efectul consecvent al creşterii valului de pasivitate.

Pe un domeniu asemănător propunerilor susţinătorului mişcării Era Nouă se situează şi îndrumarea predicatorului penticostal Dornfeld atunci când el sub titlul "A primi Duhul Sfânt" declară: "Deschide numai gura ta, aşa cum un animal mic, flămând îşi deschide gura, apoi inspiră şi expiră atât de adânc cât poţi cu gura larg deschisă. Să faci lucrul acesta atâta timp până când vei simţi prezenţa lui Dumnezeu".

Tot pe acelaşi domeniu spiritual al mişcării Era Nouă sunt şi următoarele versuri ale mult cititului autor Ulrich Schäffer:

"Dumnezeu este puterea de atracţie a pământului, este aerul, atingerea a două gânduri în mine: credeţi aceasta şi eu îl voi urma".

Dan Basham, un învăţător principal al tineretului unei misiuni, recomandă într-un seminar, că pentru a se putea primi vorbirea în limbi şi botezul Duhului, trebuie ţinut seama de următoarele: "Totul este gata" - acesta este primul pas, apoi inspiră Duhul Sfânt şi crede că El a venit în tine... După ce eu am făcut rugăciunea pentru voi - spune el mai departe - şi voi aţi deschis gura şi aţi inspirat Duh Sfânt, eu vă voi spune să-L lăsaţi să se exteriorizeze".

Dumnezeu devine o putere impersonală care se primeşte prin inspiraţie sau alte proceduri meditative. Această putere este concepută destul de des trupeşte, sub formă de energie. Uneori ai impresia că este legată de un izvor de energie electrică. Adeseori se relatează de asemenea cum străbate ca o senzaţie de căldură prin tot corpul.

Tatăl mişcării carismatice, Denis Bennett după primirea botezului cu Duhul Sfânt scrie următoarele despre soţia sa:

"Nu!" răspunse ea. "Însă ceva specific se întâmplă. Eu dormeam adânc atunci când tu ai venit acasă; însă atunci când ai pus mâna pe mânerul uşii, a străbătut prin casă un asemenea curent de putere, căci altfel nu-l pot numi - şi acesta m-a trezit". Fenomene asemănătoare cunoaşte deja şi amintitul evanghelist tămăduitor care fascinează, John Wimber. El scrie textual: "Mâinile mele mă furnică de obicei şi sunt calde şi simt ceva ca un curent electric ieşind din ele, atunci când eu rostesc o vorbă poruncitoare. Aceasta mă determină să înţeleg că senzaţiile de furnicare sau de căldură sunt o ungere a Duhului Sfânt pentru mine ca să tămăduiesc".

Mai evidente devin aceste fenomene în următoarea întâmplare: Ana Watson este soţia renumitului carismatic englez David Watson, care nu de mult a murit de cancer. Cu toată proorocia lui John Wimber, că el se va vindeca de tumoarea sa, el a murit de boala aceasta îngrozitoare. Ana Watson relatează despre timpul când au fost împreună cu John Wimber. Odată, spre exemplu când au ieşit dintr-un restaurant, unde fusesem cu John, Carol (soţia lui Wimber) şi câţiva alţii, mâinile mele au început să tremure. John le lua şi le aşeză asupra lui David cu cuvintele că ar fi pagubă ca toată puterea să fie risipită. Această tremurare ţinea uneori o bună bucată de timp.

Oare aceasta să fie acţiunea Duhului Sfânt, care după cum se ştie este o persoană şi nu o putere impersonală care acţionează?

Aici este vorba mai degrabă de o "Akku-Baterie" spirituală care în mod diferit şi puternic, vădit necontrolabil, lasă să se scurgă o energie continuă, care pe lângă aceasta mai poate fi şi risipită?

O astfel de imagine a lui Dumnezeu corespunde mai mult reprezentărilor religioase a hinduşilor şi şamanilor şi se potriveşte "fără cusătura secolului nostru în care ocultismul creşte mereu".

De aceea nu trebuie să fim surprinşi că mişcarea Era Nouă este atentă la fenomenele carismatice. De exemplu revista "Noul Veac" sub titlul "Vindecare miraculoasă înaintea altarului" prezintă o relatare entuziastă despre slujba dumnezeiască de vindecare a pastorului Kopfermann. În mod semnificativ este vorba despre punerea mâinilor pentru vindecare. Ceea ce trebuie să se ştie în continuare de către membrii acestui grup, este că din mâini emană căldură, o căldură binefăcătoare.

Revista tipărită în spirit teozofic (teozofie = ştiinţa care susţine reîncarnarea sufletului) "Der Templer" relatează foarte amănunţit pe prima pagina sub titlul "Vindecare spiritistă" despre serviciul divin carismatic de la marea biserica Sf. Petru următoarele: "Isus Cristos a dat porunca să vindecăm, ceea ce El a îndeplinit trebuie să îndeplinim şi noi. Aplauze."

Kopfermann: "Dumnezeu trece printre rânduri şi El vă va atinge. Mâna trebuie pusă pe locul acela care cere vindecarea. Atât cât este posibil".

Theodore Roszah, un specialist lumesc şi reprezentant al mişcării Era Nouă enumeră în cartea sa "Animalul nedesăvârşit" ce este de adăugat după părerea sa la acest curent. Acolo printre altele se spune: "Noua credinţă a penticostalilor este în adunările carismatice înlăuntrul bisericilor mari".

Mai lămurit Bach şi Molter, ca şi critici ai Erei Noi stabilesc următoarele: "Cine are astăzi probleme pe care el însuşi nu le poate rezolva, nu mai merge la un preot ci la un psiholog sau la una din multele grupări care fac experienţe proprii. În zilele noastre se remarcă în prim plan chiar o nouă dimensiune intensificată: Yoga, Meditaţia Zen, Mişcarea penticostală sau carismatică, ocultismul, spiritismul, transcendentalismul, astrologia sau metempsihoză (peregrinarea sufletului)".

Bineînţeles că carismaticii vor fi percepuţi de către oamenii de la Era Nouă. Nu orice aparţinător al curentelor penticostale sau neopenticostale este de acord cu excesele existente în rândurile proprii. Cu toate acestea fenomenele sunt în mod surprinzător asemănătoare.

Aşa scrie de exemplu Arnold Bittlinger, prin care a venit mişcarea carismatică în Germania, într-un articol având tema: "Vindecarea bolnavilor acţionată de duhul, în Biblie şi astăzi" precum şi altele după cum urmează: "Darul vindecării care zace în noi trebuie deprins şi desfăşurat mai departe precum şi alte daruri care trebuiesc deprinse şi antrenate".

Acest lucru însă aminteşte într-o paralelă uimitoare de programul de dezvoltare al conştiinţei ucenicilor mişcării Era Nouă, unde de asemenea se învaţă că darurile şi puterile (chiar şi cele supranaturale) se află într-o stare de aţipire de sine şi că ele trebuiesc să fie dezvoltate.

Şi la cazurile amintite mai sus în legătură cu slujba de vindecare a lui John Wimber şi Wolfram Kopfermann, căldura amintită, respectiv senzaţia de căldură, nu reprezintă o reacţie fizică a Duhului Sfânt, aşa cum se caută a se explica în mod liniştitor. Făcând abstracţie de faptul că nu se găseşte acest lucru în Biblie, aparţinătorii mişcării Era Nouă cunosc prea bine aceste fenomene şi văd în ele o activitate pozitivă a puterilor cosmice a energiei vindecătoare, respectiv a vibraţiilor dumnezeieşti, care în mod obişnuit se percep fiziceşte.

Una din cele mai noi cărţi ale lui John Wimber se numeşte chiar "Al treilea val al Duhului Sfânt". Şi mişcarea Era Nouă vorbeşte în zilele noastre despre un al treilea val, care după părerea lor se răspândeşte în jur.

De fapt nu este nici o exagerare, chiar având în vedere pe mulţi oameni cheie ai acestor mişcări, dacă se caracterizează aceste curente ca o fanatizare a creştinismului prin mişcarea Era Nouă.

Acest lucru culminează chiar prin faptul că teozofii, care au ca întemeietoare a acestei teorii pe doamna Blavatschy, şi care poate fi socotită ca o mamă spirituală a mişcării Era Nouă, într-o apreciere a mişcării carismatice, teozofii se exprimă într-o laudă extremă!

"Atitudinea la rugăciune, harul şi minunea produsă a fost şi este încă mereu magie conştientă sau inconştientă... Experienţa mea este că mişcarea de înnoire carismatică de astăzi este un pas din partea părtăşiei creştine spre ideal", aşa cum a arătat doamna Elena P. Blavatschy. Pe deasupra ei pun în faţă un Dumnezeu personal, dar şi acest lucru este extins pe un Duh Sfânt care poate fi considerat ca impersonal.



Persoane interesate