Hristos, mărturia mea > 23. Şi ultimul II


CAPITOLUL 23
Şi ultimul II

Eu îi mulţumesc durerii, căci m-a învăţat s-aştept
Vremea care-aduce-odată răsplătirea celui drept,
Ca şi vremea ce zdrobeşte pe-ngâmfat şi mincinos
Şi să ştiu că vremea asta n-o prea-ntârzie Cristos.

După o zi şi o noapte de drum ne-am apropiat de noul nostru domiciliu. Înainte de-a ajunge la Ciulniţa, ultima noastră gară, a venit în compartimentul nostru un alt gardian care se cunoştea cu al nostru şi l-a rugat să-i facă şi slujba lui, ducând mai înainte la o altă staţie pe două femei cu care fusese şi el trimis. El voia să coboare să meargă acasă, căci era de pe aici din partea locului.

Au adus şi pe cele două femei în compartimentul nostru şi astfel am coborât întâi ca să le dea pe ele în primire la miliţia din Lehliu şi apoi să ne ducă pe noi la Ciulniţa. Pe drumul de la gară la miliţie am cărat noi şi geamantanele celor două femei cu care am făcut atunci o dureroasă cunoştinţă. Erau văduvele foştilor mari domnitori Mihalache şi Madgearu - două femei amărâte cu care am putut vorbi despre mântuirea sufletului lor, în scurtul timp pe care l-am avut de mers şi de stat acolo, până când li s-a rezolvat problema lor. Atunci au primit cu multă bunăvoinţă Cuvântul Domnului - dar mai târziu, nu ştiu ce vor fi făcut. Omul, la necaz zice orice din gură - numai când este vorba de împlinirea promisiunii, atunci se aleg cei puţini care fac, dintre cei mulţi care au zis.

De la gara Ciulniţa am mers pe jos 6 km. pe o potecă peste câmp prin lucernă şi porumb până la Dropia. De departe am văzut o mare de porumb din care se ridicau acoperişurile de stuf şi de coceni ale colibelor satului aşezat în formă pătrată cu câte trei străzi largi într-o parte şi alte trei în cealaltă, aşezate în formă de cruce. La mijloc erau câteva clădiri mai mari: primăria, şcoala, dispensarul, prăvălia, miliţia...

Gardianul ne-a dus la miliţia care era lângă primărie. Acolo era un ofiţer care ne-a luat buletinele de identitate, aplicându-ne pe ele o ştampilă "D.O." - domiciliu obligatoriu. După ce mi s-a spus că de aici nu am voie să mă deplasez nicăieri decât la muncă şi înapoi, pe o rază de 12 km, m-a avertizat foarte serios că orice încălcare a dispoziţiei acesteia va atrage după sine o pedeapsă foarte severă.

Am fost repartizat cu domiciliul la locuinţa unui sătean de aici anume Kolenco. Şi aici voi sta până îmi voi găsi un alt loc de muncă şi de stat, dar tot pe această rază. În fiecare trei zile sau cel mai târziu în fiecare duminică, va trebui să mă prezint aici, la miliţie, spre a se convinge supraveghetorul nostru că noi suntem acolo şi că respectăm dispoziţia primită.

Moş Kolenco locuia undeva mai spre marginea satului. Am aflat uşor coliba lui de lut acoperită cu stuf, fiindcă toţi cei pe care-i întrebam îl cunoşteau.

În partea unde locuia Moş Kolenco, erau aşezaţi basarabenii, dintre care era şi el, în altă parte macedonenii, în alta sârbii din Banat şi în alta nemţii. De la Moş Kolenco am aflat că satul fusese făcut abia de 3-4 ani, de prin 1950-1951, când au fost aduşi aici cei luaţi în câteva nopţi de pe la graniţa cu Serbia, ori dintre alţi refugiaţi sau alte persoane nesuferite de stăpânire şi de prin alte părţi ale ţării: din Bucovina, din Oltenia, din Ardeal. Atunci s-au înfiinţat aici, în câmpia Bărăganului, vreo douăzeci de astfel de sate. Dropia era unul dintre acestea.

Când s-a hotărât strângerea tuturor acestor oameni aici, a fost un lucru mare. Trebuie să se fi lucrat cu mult timp înainte la planurile şi la pregătirea aducerii aici a tuturor acestor oameni luaţi pe neaşteptate noaptea pe la orele 1-2 din casele lor. Moş Kolenco ne spunea că în noaptea aceea au venit doi soldaţi şi intrând în casă, i-au spus:

— În două ceasuri fix, trebuie să fii gata să pleci la gară, să fii îmbarcat în vagon. Peste alt ceas, pleacă trenul. Hai gata, cinci minute au şi trecut.

— Aveam numai vaca şi carul. Am pus acolo ce am putut strânge din toată casa şi în două ceasuri eram la gară. Am fost încărcaţi doi într-un vagon, cu văcuţa şi carul cu noi doi: eu şi baba... Casa şi tot ce am putut strânge în viaţă mi-au rămas acolo - şi n-am mai văzut nimic din ea de atunci.

Am ajuns aici în luna iunie când încă grâul era verde. Era numai câmpie şi grâul verde cât vedeai cu ochii. Aici locul era parcelat şi la fiecare 15 ari era bătut în pământ un ţăruş cu un număr. Mi s-a arătat locul acesta cu ţăruşul şi mi s-a spus:

— Aici e locul tău! Coseşti grâul şi-ţi faci casă. Lemnăria o să ţi-o dea statul, pământul ţi-l pregăteşti singur. E vară, ai timp până la iarnă. Să nu crezi că vei mai merge în alte părţi de aici. Îţi faci casă, ai. Nu-ţi faci casă, dormi la iarnă afară. Ai înţeles?

Eu sunt păţit, adăugă el, am mai trăit o dată zile de astea când am plecat din Basarabia în Banat şi ştiu că tot ce mi se spune rău, mi se întâmplă. Mi-am făcut un adăpost în pământ, am tras carul deasupra, am legat vaca la car - şi am început să pregătesc pământul pentru construirea colibei. Lemne au început să ne dea de la gară. Le-am adus de acolo cu carul cu văcuţa, trăgând la jug de o parte eu, de o parte vaca. Aşa le-am adus lemnele de acoperiş, geamurile, uşile, tot ce vezi aici.

Apoi am acoperit cu coceni de porumb, apoi cu stuf... şi peste două luni, am avut bordeiul acesta gata, aşa cum îl vezi.

Alţii au zis:

— Nu rămânem noi aici. Ce să putem face numai din mâini şi din pământ? Până la urmă au să ne ducă în altă parte, n-au să ne lase să îngheţăm aici! Şi râdeau de mine când eu am luat în serios porunca şi-mi făcusem căsuţa.

— Nu vă înşelaţi, le-am zis eu. Stăpânirea nu glumeşte! Aici iernăm! Apucaţi-vă mai bine şi vă faceţi casa până este timp frumos. Mai târziu va fi mai greu.

Dar cei mai mulţi nu m-au crezut. Şi-au făcut adăposturi în pământ şi dormeau acolo. Dar la prima ploaie mare, şanţurile lor s-au umplut cu apă, le-au udat toate lucrurile şi prin căruţe - şi, văzând că n-au încotro, s-au apucat şi ei de lucru cu toţii.

La început ne-au adus apă aici cu o cisternă de la Dunăre, dar apa nu se ajungea nici pentru oameni şi nici pentru animale. Eu odată cu căsuţa am început să-mi sap şi fântâna aci în locul mai jos lângă casă. Am săpat singur şi am scos tot pământul în găleată pe cap, până am ajuns la apă. Are 12 m adâncime. Noroc că aici pământul are straturile aşezate vertical aşa încât pereţii nu se dărâmă, fiindcă n-aveam cu ce să-i zidesc marginile. Aşa aveam apă toţi cei din partea asta. Pe urmă au mai făcut şi alţii la fel...

Acum erau peste tot colibe, toate la fel: o cameră, o tindă şi o cămară. Nici un gard nicăieri. Din loc în loc câte un mic acoperiş pe patru stâlpi pentru o vacă ori un cal. Cele mai multe colibe nu aveau nimic decât porumbul crescut până în casă, aproape cât ea.

Moş Kolenco şi băbuţa lui m-au găzduit în cameră, iar ei dormeau în tindă. N-am stat la el decât câteva zile, până m-am odihnit puţin după toate cele prin care trecusem. După aceea, într-o zi i-am ajutat să ducă nişte grâu secerat de pe un lot al lui lângă sat. Iar în altă zi m-am dus să-i ajut să are o bucată de pământ. Atunci am văzut cum ară Moş Kolenco. De o parte trăgea vaca, pe brazdă, iar de cealaltă trăgea el, pe dinafară. De coarnele plugului ţinea baba. Avea peste 50 de ani, dar nu era slab. Toată vara umbla fără cămaşă şi desculţ. Avea o piele tăbăcită de soare, de ploi şi de vânturi, iar pe sub piele nişte vine ca nişte frânghii. Foarte harnic om. Învăţat cu munca şi cu necazurile, nu cârtea de nimic şi nu spunea niciodată că ceva este prea greu şi că nu se poate. Ce mult poţi învăţa de la astfel de oameni, dar ce puţini pot fi aceştia azi în lume... Priveam la Moş Kolenco şi mă gândeam cu lacrimi la bunicul meu din copilărie... Cam aşa era şi el.

După câteva zile am aflat de lucru la un Gostat vechi. Ne-au trimis să prăşim la porumb, acum, în iulie. Am mai cunoscut acolo vreo cinci, aduşi ca şi mine din alte închisori, tot cu D.O. Ne-am însoţit şi am început să prăşim...

Porumbul era mai mare ca noi, soarele cald, pământul uscat, noi toţi slabi şi bolnavi, de-abia târându-ne pe picioare. Am întrebat pe brigadierul care ne-a dat de lucru:

— Cât se plăteşte aici norma pe zi la prăşit?

— Zece lei, din care opt vi se opreşte pentru masă.

Ne-am străduit să lucrăm cinstit şi cât am putut de mult, până când am văzut că toţi se duceau la masă. Atunci am mers şi noi... Ne-au dat de mâncare cât am vrut. Toţi se uitau la noi ca la cine ştie ce. În sala de mese a mai rămas multă pâine de la cei ce mâncaseră. Ne-am apucat să luăm pâinea rămasă şi să mâncăm pe săturate. O, Dumnezeule Bun, ce mare lucru este să ai pâine câtă vrei, pâine ca să te saturi.

Dar sapele fuseseră proaste, iar noi, neobişnuiţi, ni se făcuseră băşici în palme, de sapă, iar spatele ne ardea fiindcă săpasem prea mult fără cămaşă în soare. Ne-am aşezat toţi la umbra unei căpiţe în trifoiul verde şi nu ne-am mai trezit până seara. Nimeni nu ne-a mai întrebat nici de normă nici de sapă. Am cinat şi ne-am dus la culcare în dormitorul comun al fermei.

Dormitorul era plin de ţigani, tineri şi tinere, beţi şi gălăgioşi. Unii cântau, alţii se certau, înjurau, strigau, chiuiau... Păturile pline de pureci. Dar cine putea să doarmă în felul acesta? Ne-am luat păturile şi am mers departe afară pe iarbă să odihnim măcar ceva. Abia am adormit către ziuă, când s-a mai potolit larma.

După două zile nici n-am mai putut sta aici. Am început toţi să ne căutăm fiecare pe unde puteam ceva de lucru.

Eu am găsit la magazia de alimente a fermei pe gestionarul Ibrahim, un turc cumsecade, care m-a luat la el, ca să-l ajut la magazie. Am stat şi acolo trei zile, după care a venit şi acolo o gestionară de la o Staţiune experimentală dintr-o localitate vecină, Ivăneşti-gară, care ne-a invitat pe noi, cei care eram la această fermă şi pe alţii ca noi de la alte ferme, promiţându-ne acolo un loc mai bun.

Am mers acolo cu încă cinci. Doi preoţi, un medic, un profesor şi un tipograf. Ei s-au angajat îngrijitori la felurite animale pentru experienţe: preoţii la cobai şi iepuri, profesorul şi medicul la vaci, tipograful la porci. Eu m-am angajat la prăşitul unui hectar de morcovi dintr-o grădină înconjurată din toate părţile cu o fâşie de iarbă verde şi un şir de salcâmi înalţi şi umbroşi.

Două săptămâni am prăşit singur şi am scris când la morcovi, când la umbră. Acolo am început să-mi scot şi să-mi limpezesc pe hârtie, gândurile ascunse şi purtate în suflet atâta timp şi ani de când nu mai avusesem răgazul să fac acest lucru.

Masa o luam la cantina Bazei, iar dormitorul îl aveam împreună cu ceilalţi într-o încăpere de la un capăt al unui grajd. Eram destul de liniştiţi şi de mulţumiţi cu starea noastră. De la supraveghetorul nostru din Dropia primisem ordin să ne prezentăm în fiecare duminică dimineaţa la miliţia din comună, iar uneori ne vizita el la locurile noastre de muncă.

Când terminam de prăşit la morcovi, s-a făcut o mişcare deosebită pe câmpul larg din faţa Bazei. Au sosit maşini încărcate cu materiale de construcţie, cu unelte şi cu o unitate militară de lucru. Un inginer venit de la Bucureşti cu toate acestea ne-a înştiinţat că se deschide aici un şantier de construcţie pentru lărgirea Bazei Experimentale. Că se vor face aici clădiri, instalaţii, locuinţe, grajduri şi altele. Că vor avea nevoie de mână de lucru, meseriaşi, funcţionari, paznici. Şi prin urmare ne invită şi pe noi, cei din situaţia cu D.O. să ne angajăm aici la ce ne putem pricepe să lucrăm.

Mie, ca cel mai liber momentan, mi-a propus să mă fac meşter zidar, fiindcă de acest fel de oameni are cea mai mare nevoie acum. Avea un detaşament de muncă şi n-avea meşteri meseriaşi zidari.

— Cum să mă fac eu zidar, domnule inginer, i-am zis eu, când nu ştiu nici cum se ţine în mână o mistrie?

— Asta nu-i o problemă, zise el. În mai puţin de un ceas înveţi. Ai să vezi. Totul este să vrei.

A avut dreptate.

Mi-a plăcut totdeauna munca de constructor. Cu aproape douăzeci de ani înainte - pe când eram în Sibiu cu părintele Iosif - mi se spunea, printr-o analogie cu un citat dintr-o veche baladă, că eram o calfă de zidar. De zidar duhovnicesc, bineînţeles. Acum ajunsesem un meşter zidar de-a binelea - zidar de cărămizi şi beton.

Primele lucrări care le-am făcut cu echipa de tineri militari care mă serveau, au fost trei mari bazine pentru apa necesară şantierului care începea. După ce au fost săpate în pământ, le-am zidit bine cu cărămidă, le-am tencuit frumos cu mortar de ciment, apoi cu bitum topit, le-am izolat complet. Când le-am văzut gata - am trăit marea bucurie a primei mele opere de zidărie reuşită. Şeful şantierului a fost deplin mulţumit.

— Ei, vezi că am avut dreptate! Acum altele!

Avea nevoie de cuptoare pentru cazanele bucătăriei. De hornuri pentru aceste cuptoare. De sobe de cărămizi pentru încălzit în dormitoare, căci vremea se răcise. Atunci am devenit constructor şi de astfel de lucrări. Dacă n-a fost un alt sobar mai bun - le-am făcut eu. Şi s-au folosit de ele aşa cum le-am făcut eu, ani de zile după aceea, până când s-a înnoit totul cu altfel de instalaţii.

Din banii câştigaţi acolo şi trimişi lunar acasă, i-am ajutat pe copii la şcoală şi pe părinţi la greutăţile mari prin care treceau şi ei atunci.

Toamna târziu, când nu se mai putea lucra afară - am devenit paznic de noapte la depozitul de materiale al şantierului. Aşa a trecut tot anul 1954.

În anul următor până în iulie am lucrat dulgherie cu bădiţa Dani, încă unul dintre cei veniţi cu D.O. Bădiţa Dani era de meserie sculptor, cu şcoala terminată în Italia prin 1925. Era un meşter bătrân şi priceput la toate - aşa că am avut ce învăţa multe de la el.

Acolo, lucrând cu bădiţa Dani şi vorbind cu el despre minunile din artă şi sculptură văzute de el prin Roma şi Italia, am pus la cale înţelegerea că, după ce vom ajunge acasă la Beiuş, vom lucra împreună trei monumente de marmură la trei morminte faţă de care simţeam că am trei datorii sufleteşti. Mormântul părintelui Iosif de la Sibiu, al fratelui Marini de la Săsciori şi al fratelui Eftimiu Florea de la Beiuş.

Şi într-adevăr, cu ajutorul Domnului aceste lucrări le-am încheiat cu bine în anii de după 1964 după eliberarea noastră de prin toate închisorile.

Cu monumentele fraţilor Florea şi Marini am izbutit mai uşor. Le-am lucrat cu bădiţa Dani în atelierul lui din Beiuş. Le-am achitat şi le-am predat familiilor să le aşeze la mormintele lor. Cu al părintelui Iosif lucrurile s-au complicat şi totul a fost salvat ca printr-o minune. Dar despre asta poate va veni vremea mai târziu.

Acum lucram deci împreună cu bădiţa Dani numai noi doi, la cele mai deosebite lucrări de cofrage: decantoare, ferme, scări spirale - şi câştigam destul de bine pentru noi şi pentru ai noştri - dar şi pentru normator şi şef...

În iunie, însă, m-am îmbolnăvit grav şi a trebuit să zac săptămâni de zile în baraca-dormitor de la şantier.

La începutul lui iulie am obţinut autorizaţia de la ofiţerul nostru să mă duc pentru consult medical la Policlinica din Călăraşi. Acesta m-a trimis la A.S.C.A.R. în Bucureşti. Acolo mi-au confirmat boala gravă de inimă şi mi-au interzis să mai lucrez munci grele. Tocmai atunci ziarele din Bucureşti anunţaseră moartea lui George Enescu, undeva şi el într-un exil în Franţa, cu un fel de D.O.

M-a impresionat adânc ştirea aceasta. Încă un geniu al neamului nostru care moare printre străini.

Când m-am întors înapoi, am mai zăcut o vreme şi după aceea n-am mai putut lucra decât ca paznic la şantier, până în primăvara anului viitor, 1956.

În tot timpul acesta am continuat cu stăruinţă munca scrisului meu. Condiţiile grele de suferinţă, de muncă, de singurătate, în care trăiam - au dat stărilor mele sufleteşti o tot mai înaltă, mai largă şi mai profundă dimensiune. Părtăşia mea cu Domnul cunoştea stări şi trăiri unice, din care sufletul meu strângea cu lacrimi aurul, argintul şi pietrele cu care îşi clădea cetatea Cântărilor Sale Nemuritoare pentru Cristos. Pe lângă şcoala de trei ani şi jumătate pe care o făcusem muncind, învăţând, suferind şi luptând alături de părintele Iosif la plugul şi la altarul de la Sibiu - şcoala şi altarul anilor de singurătăţi şi lacrimi de prin peşterile şi tunelurile lungi prin care am zăcut şi am trecut de-atunci şi până astăzi, pentru mâine şi pentru vecii vecilor.

Şi pentru că ceea ce va trebui spus mai este încă, va trebui să mai fie şi ceea ce face ca izvorul acestora să curgă mereu nou, necesar şi proaspăt.

În primăvara anului 1956, din cauza bolii mele de inimă şi reumatismului, nemaiputând lucra la şantier, m-am mutat ca paznic de câmp la Gostatul Ciulniţa.

Cele trei luni din primăvara acestui an au fost unele din cele mai frumoase şi mai rodnice din viaţa mea. Aveam de păzit un hotar larg cu cele mai frumoase recolte de grâu, de porumb, de trifoi şi de bumbac, din câte văzusem. Mă plimbam toată ziua prin aceste miresme şi frumuseţi, în raze şi în cântări cereşti, slăvind pe Dumnezeu cu ochii mereu înlăcrimaţi de dragoste şi lumină. Când oboseam de atâta slavă, mă urcam pe jireada uriaşă de paie de la mijlocul acestui paradis fericit. Şi de acolo cuprindeam cu ochii roată toată moşia aceasta peste care eram singurul stăpân, binecuvântat cu aceste frumuseţi ale ochilor şi ale inimii. Şi acolo sus, mai aproape de cer ca de pământ, am scris ceasuri întregi şi zile întregi din aceste trei luni întregi ale primăverii 1956, unele dintre cele mai nemuritoare dintre cântările mele... Ori de câte ori le recitesc îmi aduc aminte că acolo s-au născut când mă desfătam ca într-un rai negrăit de dulce, singur singurel în toată nemărginirea asta plină de miresme, de soare, de ciocârlii şi de îngeri...

În tot timpul acestor doi ani, de la venirea mea în Bărăgan, m-au cercetat mult foarte mulţi fraţi şi surori din toate părţile ţării. Hotarul meu de pază se întindea până la gara Ciulniţa pe unde treceau toate trenurile care veneau dinspre Bucureşti. Îmi potriveam timpul să fiu acolo pe la sosirea multora - şi astfel aveam prilejul să-i întâlnesc pe toţi fraţii şi surorile care mă căutau. Ce multe bucurii am avut atunci cu cei mai aleşi fraţi din ţară! În stările de vorbă cu ei am aflat la timp despre tot mersul Lucrării Domnului. Am rezolvat împreună cu ei multe probleme grele şi am luat multe hotărâri însemnate pentru bunul mers al lucrului sfânt în care eram prinşi cu toţii.

Dar cea mai mare parte a zilelor frumoase ale acelei primăveri mi-o petreceam acolo sus, pe şira înaltă de paie, cu tot hotarul acesta larg şi frumos la picioarele mele. Acolo Domnul Dumnezeul meu mi-a dat cel mai mult şi cel mai potrivit timp să citesc şi să scriu.

Cred că un mare şi ales loc în lucrarea de inspiraţie a sufletelor noastre îl are adesea şi mediul în care ne găsim. Când priveliştea în care îţi înoată sufletul este largă şi frumoasă, când lumina prin care îţi pluteşte gândul este dulce şi limpede - atunci totul îţi este divin şi posibil. Duhul şi inspiraţia nu ţi se târăsc, ci zboară. Şi nu faci decât să comunici cu toate înălţimile şi adâncimile de dincolo şi de dincoace de tine. Cu lumea îngerilor sau cu a lucrurilor. Cu cei din pământ sau cu cei din cer. Cu tainele trecutului sau ale viitorului.

Într-o zi, acolo, după citirea unei scrieri batjocoritoare de Dumnezeu a lui Voltaire, acel nefericit filozof necredincios din Franţa de acum aproape 200 de ani, mi s-a luminat şi mai bine marele adevăr şi rost al Judecăţii de Apoi. Cartea pe care o citeam se tipărise în zeci de mii de exemplare mai ales pentru tineret. Şi era plină de tot felul de batjocuri contra Numelui Sfânt a lui Dumnezeu, contra Sfintelor Scripturi, contra Bisericii lui Cristos, contra Maicii Domnului, contra oricărui lucru sfânt.

Scriitorul acestei cărţi murise, putrezise în pământ şi arde în iad de aproape 200 de ani... Dar cartea aceasta şi alte cărţi ale lui continuă să otrăvească şi să piardă mereu şi mereu de atunci şi până astăzi, milioane de suflete din toate ţările pământului pe unde se răspândesc şi se citesc aceste scrieri ale lui. El a murit, dar lucrarea lui n-a murit odată cu el, ea continuă şi după moartea lui răspândirea batjocurilor împotriva lui Dumnezeu şi otrăvirea altor suflete tinere şi nevinovate, cu tot ce este mai satanic, mai pierzător şi mai murdar.

O, cât de drept şi de înţelept a rânduit Domnul Dumnezeu aşezarea Judecăţii din Urmă, la sfârşitul tuturor vremurilor şi oamenilor. Căci faptele noastre nu mor odată cu noi. Faptele şi lucrările noastre rămân nemuritoare şi harnice, continuând mereu până la Sfârşit prin timp şi prin suflete binele sau răul pe care l-am început noi în vremea scurtă câtă am trăit-o aici. La moartea personală, fiecare dintre noi merge, precum este şi normal şi drept: în locul pe care şi l-a pregătit pe când trăia pe pământ, prin faptele şi cuvintele sale: ori la slava şi lumina veşnică, ori la ruşinea şi osânda veşnică - după cum este scris şi după cum este drept.

Dar numai judecata personală şi particulară din clipa morţii încă nu-i de-ajuns, pentru că fapta, cuvântul şi exemplul omului sunt nemuritoare ca şi sufletul lui, iar aceste roade ale sale rămase după el duc ori la slavă ori la ruşine, ori la bine ori la rău pe mulţi care vin pe urmele lui până la Sfârşit. Şi numai la Marea Judecată a tuturor de la sfârşitul vremii se va putea vedea cu adevărat cât bine sau cât rău am făcut în lumea aceasta fiecare dintre noi, prin ceea ce am lăsat în urma noastră. Abia atunci se va vedea pe câţi semeni ai noştri i-am ajutat să meargă la mântuire - şi pe câţi i-am împins la pierzarea veşnică (Daniel 12:2).

Voltaire - şi toţi cei ca el - sunt acum sigur în osânda veşnică, aşteptându-şi ultima judecată. Desigur că acum, dacă ar mai putea spune ori scrie vreun cuvânt cititorilor lor, le-ar zice ca bogatul nemilostiv din Evanghelie: să se întoarcă la Dumnezeu, ca să nu mai ajungă nimeni acolo unde sunt ei. Dar acum Voltaire nu mai poate. Acum sufere pe veci de veci, chinuindu-se acolo sub urmările necredinţei lui. Şi cred că pe măsură ce opera lui adânceşte din ce în ce mai mult răul în lume, i se adânceşte şi sufletul lui în aceeaşi măsură în focul şi în osânda de care s-a făcut vrednic prin tot ce a făcut şi a spus când a trăit pe pământ.

Iar în Ziua Marii şi Ultimei Judecăţi, atât omul cât şi opera sa, cu toate urmările ei, vor merge în faţa Marelui şi Dreptului Judecător. Şi atunci se vor descoperi cu adevărat în toată întinderea şi adâncimea lor, urmările faptelor şi cuvintelor fiecăruia dintre noi.

Atunci vor vedea sfinţii apostoli şi mărturisitori ai Domnului cât bine au făcut ei prin cuvântul şi prin scrisul lor tuturor oamenilor şi popoarelor care i-au urmat până la Sfârşit. Şi se vor bucura cu o bucurie negrăită şi strălucită împreună cu cei ce s-au mântuit ascultându-i şi urmând cuvântul lor.

Dar atunci vor vedea şi scriitorii necredincioşi şi toţi educatorii nelegiuiţi cât rău au făcut lumii care i-a urmat şi câte suflete au dus ei la nefericire veşnică prin opera şi exemplul lor blestemat.

Iată de ce trebuie să fie o Judecată Finală! Numai atunci, la Sfârşit - când se va face suma totală a tuturor urmărilor binelui sau răului fiecărui om - se va putea vedea cât şi-a strâns fiecare. Şi i se va putea răsplăti apoi pe vecie cu adevărat după merit.

Din aceste frământări au ieşit atunci versurile poeziei "O, om ce mari răspunderi ai..."

Unul dintre marile şi permanentele mele gânduri a fost să caut şi să ajut suflete noi şi tinere să vină la Domnul. Apoi, oriunde mi s-a părut că se iveşte o rază de talent de poet şi cântăreţ, o scânteie de inspiraţie, să-i ajut sufletului aceluia să se ridice, să se înflăcăreze, să se încreadă în Harul lui Dumnezeu şi să se realizeze în Cristos pentru Lucrarea Sa. Astfel în râvna mea fără nici o reţinere, n-am cruţat niciodată nici laudele şi nici mijloacele pe care le-am avut la îndemână pentru a-i ajuta pe cei la care se părea că văd o speranţă pentru aceasta.

Am anticipat astfel prea mult şi faţă de prea mulţi. În speranţa că am găsit o piatră scumpă, am început să laud prea grăbit ceva care s-a dovedit curând că nu era decât o netrebnică piatră de poticnire... Ce greu şi ce dureros m-a înşelat buna mea credinţă şi entuziasta mea dragoste pentru găsirea unui talent cinstit şi curat. Pentru descoperirea unui îndrumător vrednic. Pentru ridicarea unui steag corespunzător scopului şi frumuseţii acestei minunate oştiri a lui Cristos.

Toţi nădăjduim. Ştim că gândurile Domnului nu sunt şi gândurile noastre şi că El a pregătit cu înţelepciune şi cu putere totul. Lucrarea Oastei este a Lui. Şi pentru Numele Lui, Care este în numele ei, El va lucra pentru ea, pregătindu-i, cum numai El ştie când şi pe cine, să-i încredinţeze steagul ei cel mai frumos.

Planurile Domnului sunt totdeauna mai bune şi decât cele mai bune planuri ale celor mai buni copii ai Lui. Iată, după pierderea lui Iuda, cei 11 apostoli rămaşi s-au grăbit şi au căutat să afle pe unul care să-l înlocuiască în apostolia din care căzuse el. Până la urmă ei au ales pe Matia. Dar despre Matia nu se mai aude nimic după aceea prin Scripturi.

Peste alegerea lor a venit însă, cu totul altfel, alegerea Domnului, care l-a chemat la slujba aceasta pe Pavel. Iar sfântul apostol Pavel umple după aceea toată Scriptura şi istoria Lucrării lui Dumnezeu cu strălucire şi biruinţe.

Aşa ştie să lucreze Dumnezeu. Aşa va şti să lucreze El şi în viitor. Dar noi facem mereu experienţa, şi, ori de câte ori o luăm înaintea Domnului, anticipând lucrurile şi speranţele în oameni, făcându-ne iluzii - secerăm mereu numai dureri şi adunăm mereu numai deziluzii.

Uneori îmi fac grele mustrări pentru naivitatea şi uşurătatea cu care i-am lăudat pe mulţi. Poate că tocmai aceasta i-a făcut să creadă că sunt nespus mai mult decât erau în realitate. Importanţa pe care le-am dat-o - şi am făcut şi pe alţii să le-o dea - i-a depăşit. Pe urmă au început să-şi piardă orice bun-simţ în purtare, orice proporţie a măsurii şi orice cumpătare în orientarea lor. Până ce s-au prăbuşit pe totdeauna în nimicnicia din care fuseseră ridicaţi prea repede şi prea sus. Dar Domnul ştie că eu am făcut-o asta din dragoste şi din grija pe care o aveam faţă de viitorul Lucrării Sale. Şi din dorinţa sinceră de a ajuta pe oricine părea că are o râvnă sinceră faţă de Cristos. Mai ales pe tinerii lipsiţi. Pentru că nu am uitat niciodată cât bine mi-a făcut mie acela care m-a ajutat să ies la lumina lui Cristos din întunericul unde aş fi rămas necunoscut şi pierdut pentru totdeauna, fără acest ajutor.

Şi ştiind aceasta, poate Domnul mă va ierta de răul care, dintr-o prea bună dorinţă, l-am făcut. Am crezut că nu trebuia să aşteptăm noi evenimentele să vină ele spre noi, ci noi să mergem spre ele. Am crezut şi ne-am grăbit să le întâmpinăm înainte de a porni. Astfel am scuturat mulţi pomi înainte de a aştepta să li se coacă roadele spre a vedea cum sunt. Şi de aceea ne-am strepezit dinţii cu multe roade sălbatice, crezând că sunt roade bune.

O, ce învăţătură însemnată trebuie să tragem din aceste amare experienţe! Din toată inima şi cu toate mâinile trag de acest semnal de alarmă şi de acest clopot de primejdii.

Dar nu numai noi trebuie să învăţăm ceva din toate acestea, ci mai ales ei, cei care au înşelat buna noastră credinţă a tuturor. Iată, acum se găsesc întocmai ca nişte epave aruncate de apele tulburi în care s-au scufundat, în afara Lucrării minunate a Domnului, care i-a făcut cunoscuţi, dar de care n-au fost vrednici. Şi cine mai ştie încă ce le va mai face Dumnezeu pentru faptele lor, de acum înainte.

Cine are urechi de auzit şi minte de înţeles - să audă şi să înţeleagă, atât de dincoace cât şi de dincolo de bară.

Se apropia astfel 2 iulie 1956, când se împlineau cei doi ani de când fusesem adus aici cu D.O. Mă pregăteam pentru a treia împlinire şi ultima - a înştiinţării acestui II - în care eu înţelesesem doi ani.

Eram în aşteptarea schimbării situaţiei mele, când din nou o altă înştiinţare veni să mă încredinţeze că după încheierea acestei încercări, o alta şi mai lungă ca aceasta va urma nu peste multă vreme.

Mi-am plecat şi mai adânc inima în faţa hotărârii Domnului şi Dumnezeului meu, încredinţându-mi deplin soarta în Mâinile şi Voia Lui. Nu eram eu oare un om salvat de la atâtea morţi, datorită numai Harului Său? Acum, dacă încă mai trăiesc, nu este oare datorită numai bunătăţii Lui? Oare viaţa aceasta pe care o mai trăiesc nu este ea a Lui? Viaţa cea care fusese a mea se sfârşise de mult, atunci când trebuia să fi murit în copilărie, prin atâtea primejdii. Sau pe front unde muriseră atât de mulţi dintre camarazii mei. Ori în spitalele unde zăcusem fără cunoştinţă, ori în închisorile de până acum. Ori în primejdiile şi mizeriile din lagăr şi de la muncile pe unde muriseră pe lângă mine atât de mulţi dintre cei cu care eram alături...

Acum, în starea în care mă găsesc, cu numărul meu de zile - lăsate de mila Domnului şi Dumnezeului meu - putând fi încheiat oricând şi cu paşii pribegiei mele putând fi opriţi oriunde, ce mai pot să aştept eu? Pot tot atât de bine să mai trăiesc oricât - cum pot şi să mor mâine sau astăzi.

De aceea eu trebuie să fiu gata la orice şi oricând.

Fie! Facă-se întru totul numai Voia Domnului şi Dumnezeului meu. Dacă voi trăi oriunde şi oricum, îl voi lăuda pe Domnul trăind. Dacă voi muri, îl voi lăuda murind. Dacă voi fi liber, îl voi sluji pe El în libertate, dacă voi fi iarăşi închis, îl voi sluji în închisoare. Dacă voi fi sănătos îl voi mărturisi până unde mă va lărgi El, dacă voi fi bolnav îl voi mărturisi până unde mă va strâmtora.

Doamne Isuse, Dulce Isuse, Drag Isuse, Bun Isuse, eu sunt şi rămân al Tău, numai al Tău pe totdeauna, fie că Tu vrei să trăiesc, fie că vrei să mor. Ajută-mi, te rog să Te pot sluji şi slăvi cu vrednicie până la capătul vieţii mele, ca să pot vedea cu vrednicie Faţa Ta Strălucită şi Binevoitoare. Şi feţele strălucite şi binevoitoare ale sfinţilor mei înaintaşi, între care doresc să fiu în pământ şi în cer...

Aşteptam ziua de 2 iulie, când se împlineau cei doi ani - încredinţat că ceva se sfârşeşte - şi mă bucuram. Dar după noua înştiinţare eram tot aşa de încredinţat că o nouă perioadă zbuciumată va începe. Şi în adâncul bucuriei mele simţeam că se lasă ceva greu şi necunoscut. Aşa se şi întâmplă. Pe ziua de 2 iulie am fost chemat la ofiţerul nostru de securitate din Dropia, care mi-a adus la cunoştinţă că pedeapsa mea expirase, că mi se ridicase domiciliul obligatoriu şi că sunt liber să plec unde voiesc.

După două zile plecam din surghiunul meu de aici, unde stătusem doi ani încheiaţi, umblând şi aici printre aceşti oameni cărora, după puterile mele, m-am străduit să le vestesc Evanghelia şi mântuirea Domnului meu Isus Cristos.

Am mers pe la toţi cei pe care îi cunoscusem în Dropia, începând cu Moş Kolenco şi mi-am luat un duios rămas bun de la fiecare. Le-am amintit pentru ultima dată tot ce le spusesem despre Jertfa şi Dragostea Domnului pentru ei şi mântuirea lor, despre care le vorbisem de atâtea ori.

Am avut apoi o neuitată despărţire de ceilalţi tovarăşi de suferinţe cu care o dată şi de două ori pe săptămână făcusem pe jos cei 12 km până la miliţia din Dropia pe viscole aspre ori pe călduri dogoritoare, prin ploi ori prin zăpezi - aceşti doi ani petrecuţi aici. Nici faţă de ei nu rămăsesem dator cu vestirea mântuirii, dar nu îndestul răsunet avusese Vestea Bună în inimile lor răvăşite de furtună. Acum mă despărţeam şi de ei ca şi de ceilalţi, de mulţi pentru totdeauna.

Ce scurtă este totuşi trecerea noastră printre semenii noştri în lumea aceasta! Şi cât de însemnat lucru este să ne facem în fiecare zi şi în fiecare loc datoria divină pe care o avem noi, cei care îl cunoaştem pe Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Cristos, faţă de fiecare dintre cei cu care suntem. Fiindcă fiecare despărţire şi fiecare clipă poate să ne fie ultima, ori nouă, ori lor.

Slăvit să fie Domnul!

Pân-la sfârşit

Pân-la sfârşit doresc, Isus,
Să Te iubesc pe Tine
Al Tău foc sfânt, precum l-ai pus,
Să ardă alb în mine.

Pân-la sfârşit să Te slujesc
Cu-o inimă predată,
Cu-a mele urme să păşesc
Pe calea Ta curată.

Pân-la sfârşit să pot ierta
Pe-acei ce-mi poartă ură,
Luând mereu din Crucea Ta
Putere şi căldură.

Pân-la sfârşit să pot primi
Ca de la Tine, toate,
Tot ce voi da şi voi primi
Să fie bunătate.

Pân-la sfârşit Te rog să-mi dai
Credinţa neclintită,
Spre starea care Tu mi-o vreai
Să-nving orice ispită.

Pân-la sfârşitul luminos
S-ascult smerit de Tine
Să poţi fii, Domnul meu Cristos,
Tu, mulţumit de mine.



Persoane interesate