Esenţialul creştinismului > 7. Moartea lui Cristos


Capitolul 7
Moartea lui Cristos

Creştinismul este o religie a mântuirii. Ea ne învaţă că Dumnezeu a luat hotărârea să ne scape de păcatele noastre prin Isus Cristos. Aceasta este tema principală a Bibliei, „Îi vei pune numele Isus, pentru că El va mântui pe poporul Lui de păcatele lor” (Matei 1:21).

„Fiul omului a venit să caute şi să mântuiască ce era pier­dut” (Luca 19:10).

„Adevărat şi cu totul vrednic de primit este cuvântul, care zice: „Cristos Isus a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi” (1 Timotei 1:15).

„Tatăl a trimis pe Fiul ca să fie Mântuitorul lumii” (1 Ioan 4:14).

Precum am văzut mai sus păcatul are trei consecinţe, „mântuirea” care cuprinde eliberarea omului de toate aceste consecinţe. Şi anume: prin Isus Cristos, Mântuitorul, noi putem să fim aduşi înapoi din exil şi împăcaţi cu Dumnezeu: putem să ne naştem din nou, să primim o fire nouă şi să scăpăm de robia noastră morală; iar vechile noastre neînţel­egeri pot să fie înlocuite prin relaţii de iubire. Prima din aceste izbăviri, Cristos a împlinit-o prin suferinţa şi moartea Lui pe Cruce; a doua, prin dăruirea Duhului Sfânt; a treia, prin zidirea Bisericii Sale. Întâiul aspect îl vom trata în acest capitol; al doilea şi al treilea în capitolul 8.

Apostolul Pavel descrie lucrarea sa ca „slujba împăcării” (2 Corinteni 5:8), iar Evanghelia lui ca „o veste de împăcare” (v. 19. „propovăduirea acestei împăcări”). El spune foarte clar de unde vine această împăcare: Dumnezeu este autorul ei, şi Cristos executantul acestei împăcări, scrie Pavel. Toate lucrurile acestea sunt de la Dumnezeu, care ne-a împăcat cu El prin Isus Cristos” (2 Corinteni 5:18). Şi iarăşi: „Dumnezeu era în Cristos, împăcând lumea cu Sine” (v. 19). Lucrarea săvârşită prin moartea lui Isus pe Cruce îşi trage originea din planul Dumnezeului celui veşnic. A explica altfel crucea înseamnă a contrazice învăţătura Bibliei.

„Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică” (Ioan 3:16).

În epistola lui către Coloseni 1:19-20 Pavel scrie că „Dumne­zeu a vrut ca toată plinătatea să locuiască în El, şi să împace totul cu Sine prin El, atât ce este pe pământ cât şi ce este în ceruri, făcând pace, prin sângele crucii Lui”.

Dar ce înseamnă „împăcarea”? Acelaşi cuvânt este tradus în epistola către Romani 5:11 prin „ispăşire” (în versiunea română însă, tot prin „împăcare”, nota trad.) Acest cuvânt înseamnă, fie că doi protivnici au ajuns să fie de acord, fie că această regăsire este recunoscută şi exprimată. În ceea ce priveşte împăcarea cu Dumnezeu nu noi am realizat-o singuri prin eforturile noastre, ci am primit-o în dar de la Isus Cristos, Domnul şi Mântuitorul nostru. Păcatul ne-a înstrăinat de Dumnezeu; crucea ne împacă cu El. Acolo unde păcatul a săpat o prăpastie între om şi Dumnezeu; crucea este puntea de legătură. Acolo unde păcatul a săpat o prăpastie între om şi Dumnezeu, crucea a stabilit o punte, a refăcut părtăşia. Pavel scriind romanilor a exprimat acelaşi adevăr însă prin alte cuvinte (cap. 6:23): „Plata păcatului este moartea; dar darul fără plată al lui Dumnezeu este viaţa veşnică în Isus Cristos, Domnul nostru”. Dar de ce a fost necesară Crucea pentru salvarea noastră? Este ea cu adevărat vitală pentru creştinism? Ce a împlinit ea de fapt? Semnificaţia şi poziţia centrală a Crucii va fi acum tema pe care o vom studia.

Importanţa primordială a Crucii

Pentru înţelegerea locului pe care-l ocupă moartea lui Isus ca jertfă pentru păcatele omenirii, trebuie să ne întoarcem mai întâi spre Vechiul Testament. Religia, în Vechiul Testam­ent, încă de la început este îndreptată spre jertfe. „Abel a adus lui Dumnezeu o jertfă... din turma lui... (şi) Domnul a privit cu plăcere spre Abel şi spre jertfa lui” (Geneza 4:4). Toţi cei care se închinau lui Dumnezeu în Vechiul Testament, aduceau jertfe, ca semn de adoraţie. S-au zidit altare, s-au junghiat animale şi s-a vărsat sânge cu mult înainte de legea lui Moise. Pe vremea Lui Moise însă, când s-a făcut legăm­ântul între Dumnezeu şi poporul Israel pe Muntele Sinai, ceea ce până atunci se făcuse la întâmplare, din acel mo­ment, a fost orânduit prin porunci divine. Marii profeţi din secolele 8 şi 7 î.Cr. s-au ridicat împotriva închinătorilor formalişti şi imorali şi i-au mustrat. Sistemul jertfelor însă a continuat până la distrugerea Templului, în anul 70 al erei noastre. Fiecare iudeu era obişnuit cu ritualul arderilor de tot, al jertfelor pentru ispăşire şi al jertfelor de mulţumire, şi ştia la ce epocă a anului trebuia să fie aduse: unele în fiecare zi altele odată pe săptămână, pe lună sau pe an sau la anumi­te ocazii. Nu exista nici un iudeu care să nu fi învăţat noţiunile fundamentale ale acestui procedeu de închinare adusă lui Dumnezeu prin jertfe... Levitic 17:11 afirmă că „viaţa trupului este în sânge”, iar în Evrei 9:22 scrie că „fără vărsare de sânge, nu este iertare”. Jertfele din Vechiul Testament nu sunt singurele a prefigura jertfa lui Isus Cristos. Profeţii şi psalmiştii au prevestit această jertfă ce va fi adusă pentru mântuirea oamenilor. Noi putem discerne în anumiţi psalmi victima persecutată dar inocentă, care preînchipuie pe Isus şi suferinţa Lui. Printre proroci, Zaharia, de exemplu (cap 13:7, citat în Marcu 14:27), vorbeşte de Păstorul lovit, ale cărui oi vor fi risipite. Daniel scrie despre un Cârmuitor („Un­sul” sau „Mesia”) care va fi „stârpit”, distrus (Daniel 9:25-26). Dar mai ales în ultima parte a cărţii lui Isaia, Îl putem găsi, pe „Robul lui Dumnezeu” cel suferind, „Omul durerii”, dispreţuit, zdrobit pentru fărădelegile noastre, mânat ca un miel la măcelărie, purtând păcatele multora (Isaia 53). În adevăr, „aşa este scris, şi aşa trebuia să pătimească Cristos”, scrie Luca (24:46).

Isus ştia că Scripturile mărturiseau despre El, şi că în El trebuia să se împlinească aşteptarea lor. Această mărturie a Scripturilor este foarte clară, mai ales în ce priveşte suf­erinţele lui Isus. Mărturia făcută de Simon Petru, în Cezarea lui Filip, cum că Isus este Cristosul, marchează o răscruce în lucrarea lui Isus. Este scris că „atunci a început să-i înveţe că Fiul omului trebuie să pătimească mult” (Marcu 8:31). Acest „trebuie” revine mereu în învăţătura Lui Isus ca un fel de obligaţie, care revela voia Tatălui despre care El vorbea adeseori: „Am un botez cu care trebuie să fiu botezat” zice El în Luca 12:50, „şi cât de mult doresc să se îndeplinească!”De mai multe ori, în cursul propovăduirii Sale, Isus a vorbit de „ceasul”, care trebuie să vină, dar care „nu sosise încă”. Apoi, tocmai câteva ore înainte de a fi arestat, a putut zice, Tată, a sosit ceasul” (Ioan 17:1). Perspectiva osândirii care stătea în faţa Lui îl umplea de un teribil presentiment de spaimă. „Acum sufletul Meu este tulburat. Şi ce voi zice?... Tată, izbăveşte-Mă din ceasul acesta?... Dar tocmai pentru aceasta am venit până la ceasul acesta! Tată, proslăveşte Numele Tău! (Ioan 12:27-28). Iar când a fost arestat, şi Petru ca să-L apere şi-a scos sabia şi i-a tăiat urechea slujitorului Marelui Preot, Isus l-a mustrat pe Petru, zicând: „Bagă-ţi sab­ia în teacă. Nu voi bea paharul, pe care Mi l-a dat Tatăl să-l beau?” (Ioan 18:11). Ba a mai adăugat, după Matei 26:53-54: „Crezi că n-aş putea să rog pe Tatăl Meu, care Mi-ar pune îndată la îndemână mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri? Dar cum se vor împlini Scripturile, care zic că aşa trebuie să se întâmple?”.

Autorii Noului Testament recunosc pe deplin importanţa supremă a Crucii, prevestită de proroci şi subliniată de Isus Însuşi. Cei patru evanghelişti insistă asupra patimilor lui Isus, şi dau un loc foarte mare evenimentelor petrecute între in­trarea lui Isus în Ierusalim şi înălţarea Lui la cer. Ne izbeşte acest lucru în special în evanghelia lui Ioan, pe care unii o împart în doua părţi, numindu-le; prima parte - „Cartea semnelor”, şi a doua - „Cartea pătimirii”.

Importanţa crucii, subliniată de evanghelii este exprimată clar şi desluşit în epistole, mai ales de către Pavel. Apostolul nu a obosit niciodată de a îndemna pe cititorii săi spre Isus şi cruce. El însuşi simţea marea datorie pe care o avea către Mântuitorul care murise pentru el. „Fiul lui Dumnezeu... m-a iubit” a putut scrie el, „şi S-a dat pe Sine Însuşi pentru mine”, şi de aceea, „departe de mine gândul să mă laud cu altceva decât cu Crucea Domnului nostru Isus Cristos” (Galateni 2:20 şi 6:14). Prima epistola a lui Pavel către corinteni, reflectă importanţa primordială pe care o dădea în predicile lui mesajelor Crucii. Apostolul le scrie corintenilor, care erau în primejdie să fie amăgiţi şi antrenaţi de filozofia subtilă a grecilor: „Iudeii, într-adevăr, cer minuni şi grecii caută înţelepciune; dar noi propovăduim pe Cristos cel răstignit, care pentru iudei este o pricină de poticnire, şi pentru Neamuri o nebunie; dar pentru cei chemaţi, fie iudei, fie greci, este puterea şi înţelepciunea lui Dumnezeu” (1 Corinteni 1:22-24). Acesta de fapt a fost mesajul, pe care l-a propovă­duit Pavel, în cursul celei de a doua călători, a lui misionare după reîntoarcerea lui de la Atena: „Căci n-am avut de gând să ştiu între voi altceva decât pe Isus Cristos şi pe El răstignit” (1 Corinteni 2:2). Şi mai departe spune: „V-am învăţat înainte de toate, aşa cum am primit şi eu că Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi” (1 Corinteni 15:3).

În tot Noul Testament se găseşte acelaşi accent pus pe Cruce. Vom studia mai târziu şi ceea ce a vorbit şi scris apostolul Petru în legătura cu crucea şi patimile lui Isus. În Epistola către evrei găsim afirmaţia fără echivoc că „acum, la sfârşitul veacurilor, (Cristos) s-a arătat o singură dată, ca să şteargă păcatul prin jertfa Sa” (Evrei 9:26). Iar când ajungem la cartea misterioasă şi minunată a Apocalipsei, adică a Descoperirii, ea ni-L prezintă pe Isus proslăvit în ceruri, nu numai ca „Leul din seminţia lui Iuda”, ci şi ca „un Miel, stând în picioare... (care) părea junghiat” (Apocalipsa 5:5-6). Auzim cetele de sfinţi şi de îngeri cântând şi închinându-I-se cu glas tare: „Vrednic este Mielul, care a fost junghiat, să primească puterea, bogăţia, înţelepciunea, tăria, cinstea, slava şi lauda” (Apocalipsa 5:12). Aşadar din primele capitole ale Genez­ei până la sfârşitul Apocalipsei putem observa un fel de fir conducător, ca cel al Arianei care ne permite să ne croim o cale în labirintul Scripturilor. Această învăţătură a Bibliei despre locul central ţinut de Cruce este recunoscută de Biserica creştină. Multe biserici ne marchează cu semnul crucii la botez şi ridică o cruce pe mormântul nostru. Multe biserici sunt zidite în formă de cruce, pe când mulţi creştini poartă ca bijuterie o cruce. Toate aceste obiceiuri nu sunt gratuite. Crucea este simbolul credinţei noastre. Credinţa creştină este credinţa în Cristos cel răstignit” (1 Corinteni 2:2). Ceea ce se povesteşte că împăratul Constantin a văzut pe cer, noi putem vedea în Biblie: „In hoc signo vinces” (prin acest semn vei birui). Nu există biruinţă fără Cruce. Nu există creştinism fără Cruce. Dar din ce cauză? Ce înseamnă ea de fapt?

Însemnătatea Crucii

De la început trebuie să mărturisim că suntem departe de a înţelege întreaga semnificaţie a Crucii! Creştinii cred că Crucea este evenimentul central al istoriei. Nu-i surprinzător că minţile noastre limitate nu pot să cuprindă toată însem­nătatea ei. Într-o zi vălul va fi ridicat şi când îl vom vedea pe Cristos toate enigmele vor fi rezolvate, Îl vom vedea aşa cum este şi-L vom adora toată veşnicia pentru tot ceea ce a făcut. „Acum, vedem ca într-o oglindă, în chip întunecos; dar atunci vom vedea faţă în faţă. Acum, cunosc în parte; dar atunci, voi cunoaşte deplin, aşa cum am fost şi eu cunoscut pe deplin” (1 Corinteni 13:12). Dacă apostolul Pavel, cu inteligenţa lui profundă, şi cu toate revelaţiile pe care le avusese, se exprimă astfel, cu atât mai justificată ar fi mărturia noastră în acelaşi sens!

Noi ne vom limita la ceea ce scrie apostolul Petru în întâia lui epistolă despre moartea lui Cristos. Sunt trei motive pentru care ne îndreptăm spre Petru:

1. Mai întâi, Petru făcea parte dintre apostolii cei mai in­timi ai lui Cristos. Cei trei apostoli „Petru, Iacov şi Ioan”, alcătuiau un fel de trio care s-au bucurat de o intimitate mai mare cu Isus decât restul „celor doisprezece”. Deci Petru era în calitate de a şti mai bine decât oricine altcineva ceea ce Isus învăţa şi gândea despre moartea Lui. De fapt, găsim în întâia lui epistolă reminiscenţe desluşite ale învăţăturii Stăpânului său.

2. În al doilea rând, judecata lui Petru trebuie să ne inspire cu atât mai multă încredere, întrucât la început el însuşi a şovăit să accepte necesitatea suferinţelor lui Cristos. După ce a fost primul care a recunoscut divinitatea lui Isus, tot el a fost cel dintâi care a negat necesitatea morţii Lui. Petru, care spusese „Tu eşti Cristosul!” a strigat „Nu, Doamne”, când Isus a început să-i înveţe că Cristosul trebuia să sufere. Şi tot tim­pul care i-a rămas lui Isus să-Şi termine lucrarea până la cruce, Petru s-a opus cu încăpăţânare afirmaţiei că Cristos avea să moară. A încercat să-L apere în grădina Ghetsimani iar când arestarea a fost un fapt împlinit, Petru L-a urmat de departe. Dezamăgit şi nedumerit, el s-a lepădat de trei ori de Isus, în curtea Sinedriului, iar lacrimile amare pe care le-a vărsat au fost şi din remuşcare şi din disperare. Numai după înviere, când Isus i-a învăţat pe apostoli că după Scriptură, „trebuia ca Cristosul să sufere toate acestea şi să intre în sla­vă, de-abia atunci, a început Simon Petru să înţeleagă şi să creadă. În câteva săptămâni şi-a însuşit atât de bine acest adevăr, încât a ţinut o cuvântare poporului în pridvorul Tem­plului, zicând: Dumnezeu a împlinit... ce vestise mai înainte prin gura tuturor prorocilor Lui; că adică, Cristosul Său va patimi” (Faptele Apostolilor 3:18). Iar întâia lui epistolă conţine mai multe aluzii referitoare la „suferinţele şi slava lui Cristos (1:11, 4:13, 5:1). Nici noi poate nu admitem atât de uşor necesitatea Crucii, nici nu pricepem lesne însemnătatea ei: dar dacă e cineva care poate să ne ajute să înţelegem şi să ne convingă, e tocmai Simon Petru.

3. În al treilea rând, aluziile din întâia epistolă a lui Petru despre cruce, ocupă în gândirea lui doar al doilea plan. Dacă demonstrarea necesităţii absolute a Crucii ar fi tema Epistolei lui, am putea să-l bănuim pe Petru de a fi ten­denţios. Dimpotrivă aluziile lui sunt naturale şi fără artificii. El îndeamnă foarte simplu pe cititorii lui să trăiască viaţa lor creştină în mod consecvent, să-şi poarte suferinţele lor cu răbdare şi apoi citează crucea ca o inspiraţie şi exemplu pen­tru ei.

Cristos a murit, lasându-ne o pildă

Epistola lui Petru a fost scrisă în timpul prigoanei primilor creştini, împăratul Nero era un înverşunat vrăjmaş al Bisericii creştine, şi mulţi creştini îşi pierdeau inima de frică. Mai multe acţiuni de violenţă izbucniseră deja şi altele mai groaznice aveau să vină. Sfatul apostolului Petru este foarte clar şi direct, în ceea ce priveşte robii creştini (2 Petru 2:18-25) în slujba stăpânilor păgâni; şi anume cum trebuia ei să se comporte dacă erau maltrataţi! Pentru a răspunde la aceste întrebări, a scris Petru în mare parte epistola lui creştinilor risipiţi în provinciile romane din Asia mică. Sfatul lui este următorul: creştinii trebuie să fie atenţi să nu merite pedeapsa magistratului, căci nu este o glorie să suferi cu răbdare, să fii pălmuit, când ai făcut răul; dar când suferi pentru dreptate şi pentru Numele lui Cristos, trebuie să fii gată să accepţi mustrarea. Nu trebuie opusă rezistenţă, nici să te răzbuni, ci să fii supus. Căci a suferi pe nedrept cu răbdare înseamnă a avea aprobarea lui Dumnezeu. Şi iată că deodată gândurile lui Petru se întorc spre Cruce. Suferinţa pe nedrept, nu face ea parte din vocaţia creştinului? Şi el afirmă: „Fiindcă şi Cristos a suferit pentru voi şi v-a lăsat o pildă, ca să călcaţi pe urmele Lui. El n-a făcut păcat, şi în gura Lui nu s-a găsit vicleşug. Când era batjocorit, nu răspundea cu batjocuri; şi când era chinuit, nu ameninţa, ci Se supunea dreptului Judecător” (v. 23).

Cristos ne-a lăsat o pildă. Cuvântul grec întrebuinţat aici de Petru este unic în tot Noul Testament, şi sugerează un model de scriere trasat de învăţător, un alfabet perfect pe care elevul se străduieşte să-l reproducă când învaţă să scrie. Deci, dacă vrem să ne însuşim abecedarul iubirii creştine, trebuie să ne trasăm slovele vieţii noastre după modelul lui Isus: „Să călcăm pe urmele Lui”. Aceste cuvinte sunt cu atât mai elocvente sub condeiul lui Petru cu cât el se fălise că va merge pe urmele lui Isus, în temniţă şi la moarte, dar când a sosit ceasul „el L-a urmat de departe” (Marcu 14:54). Mai târ­ziu pe malul lacului din Galileea, Isus i-a reînnoit chemarea cu aceste cuvinte: „Vino după Mine” (Ioan 21:19). De aceea Petru îşi îndeamnă cititorii să urmeze împreună cu el Stăpâ­nul cu şi mai multă supunere şi ascultare.

Sfidarea Crucii este tot atât de intolerabilă în secolul al 20-lea precum era în secolul întâi şi ea ne interpelează tot atât de puternic. Probabil că nimic nu e mai opus instinctelor noas­tre naturale decât această poruncă de a ne supune, a suferi pe nedrept şi de a birui răul prin bine. Crucea însă ne îndeamnă să acceptăm nedreptatea, să ne iubim duşmanii şi să lăsăm cauza noastră în mâna lui Dumnezeu.

Moartea lui Isus este însă ceva mai mult decât un exemplu sublim. Dacă ar fi numai atât, multe lucruri din istorisirile Evangheliei n-ar putea fi explicate. De pildă, de mai multe ori Îl găsim pe Isus spunând că are „să-Şi dea viaţă ca răscumpărare pentru mulţi” (Marcu 10:45) şi să-Şi verse sângele, „sângele legământului cel nou” (precum l-a numit El), „care se varsă pentru mulţi, spre iertarea păcatelor” (Matei 26:28). O pildă nu aduce răscumpărare, nici un model dat ca exemplu nu poate să ne asigure iertarea păcatelor. Cu alte cuvinte moartea lui Isus, nu a fost numai un spectacol moral de admirat sau un exemplu de urmat. Numai astfel putem înţelege pentru ce Isus era cuprins de fiori, pe măsură ce suferinţa crucii se apropia şi pentru ce în teribila agonie din grădina Ghetsimani s-a rugat, cu lacrimi, strigăte şi sudori: „Tată, dacă voieşti, depărtează paharul acesta de la Mine! Totuşi, facă-se nu voia Mea, ci a Ta” (Luca 22:42). Şi apoi, „Tată, dacă nu se poate să se depărteze de Mine paharul acesta, fără să-l beau, facă-se voia Ta” (Matei 26:42). Oare „paharul” de care vorbea, care-L îngrozea, era simbolul morţii pe Cruce? Se temea Isus oare de suferinţă şi de moarte? Dacă ar fi fost aşa, El ne-ar fi dat o pildă de sup­unere şi de răbdare, dar nu tocmai de curaj. Socrate, precum povesteşte Platon, a băut paharul cu otravă „fără să tremure şi cu bucurie”. Era Socrate mai curajos decât Isus? Sau erau „paharele” lor umplute cu otrăvuri diferite? Şi de ce s-a făcut întuneric? De ce a scos Isus un strigăt de părăsire? De ce „s-a rupt perdeaua dinlăuntrul Templului de sus până jos” în faţa locului Prea Sfânt (Matei 27:50-51)? Nici una din aceste întâmplări nu-şi găseşte o explicaţie, dacă Isus ar fi murit numai ca să lase o pildă. O mare parte din Evanghelie ar rămâne neînţeleasă, dacă Cristos ar fi murit numai în scopul de a lăsa un exemplu, şi cea mai adâncă problemă a omului ar rămâne fără soluţie. Nouă, ne trebuie mai mult decât o pildă; ne trebuie un Mântuitor. O pildă ne poate stimula imaginaţia, aprinde entuziasmul şi întări hotărârile noastre, dar nu poate să ne şteargă păcatele trecute, să aducă pace conştiinţelor noastre tulburate, şi nici să ne împace cu Dum­nezeu.

În orice caz, apostolii nu ne lasă nici o îndoială în legătură cu acest subiect: ei insistă foarte mult asupra legăturii între moartea lui Isus şi păcatele noastre.

„Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi” (1 Corinteni 15:3).
„Cristos, de asemenea, a suferit odată pentru păcate” (1 Petru 3:18).
„Ştiţi că El S-a arătat ca să ia păcatele” (Ioan 3:5).

Iată deci pe Pavel, Petru şi Ioan, cei trei mari scriitori apostolici ai Noului Testament, unanimi în a asocia moartea lui Isus cu păcatele noastre.

Cristos a murit purtând păcatele noastre

Iată fraza cu care apostolul Petru descrie legătura dintre moartea lui Cristos şi păcatele noastre: „El a purtat păcatele noastre în trupul Său, pe lemn” (1 Petru 2:24). Expresia „a purta păcatul” sună cam ciudat în urechile noastre: spre a o înţelege, trebuie să ne întoarcem spre Vechiul Testament. Această noţiune apare deseori în cărţile Leviticului şi a Numerilor. În nenumărate rânduri stă scris despre cel care va călca una din legile revelate de Dumnezeu că „îşi va purta fărădelegea” sau păcatul. De exemplu: „Când va păcătui cineva făcând, fără să ştie, împotriva uneia din poruncile Domnului, lucruri care nu trebuie făcute, şi se va face vinovat, purtându-şi astfel vina” (Levitic 5:17). Această ex­presie „a purta păcatul” înseamnă a suferi consecinţele, sau pedeapsa pentru păcatul săvârşit. Mai mult chiar, se spune că atunci când este cazul, altcineva poate să-şi asume răspunderea în locul păcătosului. Capitolul 30 al cărţii Numerilor (a patra carte a lui Moise), vorbeşte în legătură cu jurămintele; dacă ele sunt făcute de un bărbat sau de o văduvă, ele sunt valabile, în timp ce un jurământ făcut de o fată sau o femeie măritată, pentru a avea valoare trebuie confirmat de tatăl sau de soţul ei. Dacă în ziua în care băr­batul aude de un jurământ făcut de femeia lui, şi nu-l anu­lează şi mai târziu se află că acest jurământ este fără sens, stă scris că: „el va purta fărădelegea ei”. Alt exemplu se găseşte la sfârşitul Plângerilor lui Ieremia, când israeliţii exclamă, după distrugerea Ierusalimului: „Părinţii noştri, care au păcătuit, nu mai sunt; iar noi le purtăm păcatele” (Plângerile 5:7).

Această posibilitate de a accepta răspunderea pentru păcatele altuia şi de a suferi urmările lor, o învăţăm şi din jertfele de sânge de care vorbeşte Legea lui Moise, care azi ne apar atât de ciudate. Despre jertfa pentru păcat stă scris: „Domnul v-a dat-o ca să purtaţi nelegiuirea adunării şi să faceţi ispăşire pentru ea înaintea Domnului” (Levitic 10:17), (cuvânt adresat lui Aaron şi fiilor săi, n. trad). Tot astfel, odată pe an, în ziua Ispăşirii, Aaron trebuia să-şi pună mâinile peste capul ţapului ispăşitor, identificându-se astfel pe sine însuşi şi pe poporul său cu el: apoi trebuia să mărturisească păcatele poporului, trecându-le în mod simbolic asupra ţapului, care era apoi izgonit în pustie. Citim în Levitic 16:22: „Ţapul acela va duce asupra lui toate fărădelegile lor într-un pământ pustiit; în pustie, să-i dai drumul”. Deci reiese clar din acest text că „a purta păcatul” altcuiva înseamnă a deveni substitutul lui, a primi pedeapsa păcatului în locul lui, a plăti preţul păcatului pentru un altul.

Cu toate că aceste orânduiri provizorii erau remarcabile, „este cu neputinţă ca sângele taurilor şi al ţapilor să şteargă păcatele”, spune Epistola către evrei 10:4. De aceea, „Robul Domnului”, descris în cel mai lung cântec de jale al lui Isaia (cap. 53), suferind pe nedrept, prevesteşte pe Cristos „ca o jertfă”, „ca un miel pe care-l duci la măcelărie”. „N-a deschis gura” (v. 7). „Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră a tuturor” (v. 6). Deci viaţa Lui Şi-a dat-o „ca jertfă pentru păcat” (v. 10). „Noi toţi rătăceam ca nişte oi” (v. 6), şi El a fost „ca o oaie” (v. 7); „străpuns pentru păcatele noastre şi zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste El, şi prin rănile Lui suntem tămăduiţi” (v. 5). Versetele 10 şi 12 ne dau pe scurt însemnătatea simbol­urilor din cartea Levitic: Cristos S-a substituit nouă spre a primi pedeapsa păcatelor noastre, adică El ne-a înlocuit „Îşi va da viaţa ca jertfă pentru păcat” şi „a purtat păcatele multora” devine o exprimare foarte clară. Când în sfârşit, după secole de pregătire, Însuşi Isus Cristos a venit în lume, Ioan Botezătorul L-a întâmpinat cu cuvintele: „Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii” (Ioan 1:29). Tot ast­fel, mai târziu, când s-a scris Noul Testament, autorii lui recunosc că moartea lui Isus este jertfa finală care împlineşte toate jertfele Vechiului Testament. Acest adevăr alcătuieşte o parte importantă a Epistolei către evrei. Jertfele vechiului legământ constau din animale ca tauri şi ţapi; aceste jertfe trebuia altădată repetate, fără încetare, în timp ce Isus Cristos s-a dat pe Sine Însuşi odată pentru totdeauna. „S-a adus jertfă o singură dată, ca să poarte păcatele multora” (Evrei 9:28). Acest ultim verset ne aminteşte de expresia lui Petru: „El Însuşi a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemn” (1 Petru 2:24). Fiul lui Dumnezeu S-a identificat cu păcatele oamenilor. Nu S-a mulţumit în a lua numai natura noastră, ci a luat şi păcatul nostru asupra Lui. Nu numai că „S-a făcut trup” în pântecele Mariei; ci a fost „făcut păcat” pe Crucea Calvarului (2 Corinteni 5:21). Aceste din urmă cuvinte sunt scrise de Pavel şi sunt cele mai uimitoare din toată învăţătura biblică în ceea ce priveşte ispăşirea. Nu ne putem înşela despre semnificaţia lor. În versetele dinainte, Pavel a declarat că Dumnezeu n-a vrut să ne impute fărădelegile, „neţinându-le (oamenilor) în socoteală păcatele lor” (2 Corinteni 5:19-20). Adică, în iubirea Lui, nemeritată de noi, nu ne-a ţinut ca răspunzători de păcatele noastre. Isus nu ne-a spus, ca atâtora în zilele Vechiului Testament: „şi vor purta păcatele lor”. Ce a făcut El atunci? „Pe Cel ce n-a cunoscut nici un păcat, El L-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El” (2 Corinteni 5:21). Isus Cristos Cel neprihănit şi fără pată a fost „făcut păcat”, purtând păcatele noastre pe cruce. Noi putem acum contempla Crucea căci începem să înţelegem semnificaţia ei. La amiază „s-a făcut întuneric peste toată ţară” (Luca 23:44), până la ora trei, când a murit Isus. Odată cu întunericul care a căzut, s-a făcut şi tăcere deplină, pentru ca nimeni să nu poată ve­dea, nici povesti prin ce agonie sufletească trebuie să treacă neprihănitul „Miel al lui Dumnezeu”. Toate păcatele lumii întregi apăsau asupra Lui, şi El s-a învoit să le poarte în Însuşi trupul Său. Astfel a luat El, de buna voie întreaga răspundere asupra Lui. Şi în marea Lui durere trupească şi sufletească, El a strigat: ”Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?” (Marcu 15:34). Era un citat din Psalmul 22:1. Dar de ce Isus a menţionat tocmai versetul acela? De ce nu unul din versetele triumfătoare care urmează? De ce nu „Cei ce vă temeţi de Domnul, lăudaţi-L (v. 23)? sau „A Domnului este Împărăţia” (v. 28)? Să credem noi că a fost un strigăt de slăbiciune şi disperare omenească? Sau Fiul lui Dumnezeu aiura? Nu aceste cuvinte trebuie înţelese în sensul lor literal. El a citat textul acesta, cum le-a citat pe toate celelalte, ştiind că în acel moment El le împlinea. El purta păcatele noastre. Dumnezeu, ai cărui ochi „sunt aşa de curaţi că nu pot să vadă răul” (Habacuc 1:13), şi care „nu poate să privească nelegiuirea”, Şi-a întors faţa de la El. Păcatele noastre stăteau între Tatăl şi Fiul. Deci, Domnul Isus Cristos, care era din veşnicie cu Tatăl, El care în toată viaţa Lui pământească se bucurase de o părtăşie neîntreruptă cu Tatăl, la cruce a fost părăsit de Dumnezeu. Păcatele noastre L-au dus pe Cristos în iad. El a suferit chinul unui suflet despărţit de Dumnezeu, purtând păcatele noastre. El a suferit în locul nostru pedeapsa pe care o merităm pentru păcatele noastre, adică despărţirea de Dumnezeu (1 Timotei 2:6).

Apoi deodată izbucneşte din întunericul care se lăsase strigătul biruitor: „S-a săvârşit” (Ioan 19:30) şi „Tată, în mâinile Tale Îmi încredinţez duhul!” (citat Psalm 31:5, vezi Luca 23:46). Apoi Isus şi-a dat duhul. Lucrarea pe care veni­se s-o împlinească era săvârşită. Salvarea pe care venise să o aducă era îndeplinită, împăcarea cu Dumnezeu era la dispoziţia tuturor celor care aveau să se încreadă în acest Mântuitor primindu-L fiecare personal. Apoi mâna nevăzută a lui Dumnezeu a rupt de sus până jos perdeaua dinlăuntrul Templului (Matei 27:51); de acum încolo nu mai era nev­oie de ea, prin aceasta Dumnezeu vroia să dea o mărturie publică a acestei împăcări. Drumul spre Sfânta prezenţă a lui Dumnezeu era liber. Cristos deschisese poarta cerului (Evrei 10:19) pentru toţi credincioşii.

Pentru ce dar atunci această afirmaţie atât de simplă şi frumoasă: - Fiul lui Dumnezeu a purtat păcatele noastre -este atât de greu de acceptat în zilele noastre? Că El ne-a purtat păcatele şi a luat pedeapsa noastră asupra Lui, este considerat un lucru prea uşor sau nedrept. Să fim bine înţeleşi; noi n-avem de gând să spunem că nouă nu ne rămâne nimic de făcut. Dimpotrivă, noi trebuie să ne întoar­cem „la Păstorul şi Episcopul sufletelor noastre, pentru ca, fiind morţi faţă de păcat, să trăim pentru neprihănire” (aşa urmează Petru în întâia lui epistolă, cap. 2, v. 24 şi 25). Pe deasupra tuturor, să nu uităm că „toate lucrurile acestea vin de la Dumnezeu” (2 Corinteni 5:18), revărsate din harul şi dragostea Lui neţărmurită. El nu a condamnat pe Cristos să sufere pedeapsa pe care El nu vroia s-o poarte, căci „Dum­nezeu era în Cristos, împăcând lumea cu Sine” (2 Corinteni 5:19). Noi nu ne putem explica clar ceea ce afirmă Pavel în acest verset, rămâne pentru noi un mister cum s-a putut face ca Dumnezeu să fie în Cristos în momentul când L-a făcut păcat pentru noi. Dar să primim această afirmaţie, cum credem celălalt adevăr de neînţeles, şi anume că: Isus din Nazaret era om şi Dumnezeu, în aceeaşi persoană! Dar chiar dacă nu putem să rezolvăm acest paradox, nici să străpungem taina, noi ar trebui să credem afirmaţia categorică a lui Cristos şi a apostolilor cum că El a purtat păcatele noastre, ceea ce vrea să spună în limbaj biblic, că El a primit pedeapsa pentru păcate în locul nostru.

Din următoarele trei constatări deducem că gândul lui Petru este desluşit în această privinţă: Mai întâi, el spune că „Cristos a purtat pe lemn păcatele noastre (1 Petru 2:24). Nu încape nici o îndoială că Petru întrebuinţează o expresie pe care a folosit-o deja, în primele lui cuvântări. În Faptele Apostolilor, de exemplu în cap. 10:39: „Ei L-au omorât, atârnându-L pe lemn, dar Dumnezeu L-a înviat a treia zi” (vezi şi Faptele Apostolilor 2:23-24 şi 3:13-18, unde traducerea românească scrie „răstignit” sau „omorât prin mâna celor fărădelege”, nota trad.). Ascultătorilor iudei nu le era greu să înţeleagă această aluzie a lui Petru la textul din Deuteronom, cartea a cincea a lui Moise, cap. 21, v. 23, unde scrie că „cel spânzurat este blestemat înaintea lui Dumnezeu”. Faptul că Isus Şi-a sfârşit viaţa pironit în cuie pe un lemn însemna pentru iudei că El era sub blestemul lui Dumnezeu. Apostolii au acceptat această idee, precum vedem din Epistola lui Pavel către galateni, cap. 3, v. 10: „Blestemat este oricine nu stăruieşte în toate lucrurile scrise în cartea Legii, ca să le facă.”. Apoi la v. 13: „Cristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-Se blestem pentru noi - fiindcă este scris: „Blestemat e oricine este atârnat pe lemn”. Explicaţia acestor texte este limpede: prin moartea pe cruce, Isus ne-a eliberat de blestem preluându-l asupra Lui.

În al doilea rând, acest pasaj din prima scrisoare a lui Petru conţine cel puţin cinci referinţe clare din Isaia 53:

1 Petru 2
v. 22: „El n-a făcut păcat şi în gura Lui nu s-a găsit vicleşug”
v. 23: „Era batjocorit”
v. 24: „El a purtat păcatele noastre în trupul Său”
v. 24(b): „Prin rănile Lui aţi fost vindecaţi”
v. 25: „Eraţi ca nişte oi rătăcite”

Isaia 53
v. 9: ”Nu săvârşise nici o nelegiuire şi nu se găsise vicleşug în gura Lui”
v. 3: „Dispreţuit şi părăsit de oameni”
v. 12: „A purtat păcatele multora”
v. 5: „Prin rănile Lui suntem tămăduiţi”
v. 6: „Noi rătăceam cu toţii ca nişte oi”

Am văzut deja că acest capitol 53 al profetului Isaia des­crie un inocent care suferă pe nedrept, care moare jertfit pentru fărădelegile altora. Isus Însuşi a interpretat misiunea şi moartea Sa în lumina acestui capitol, şi aşa au făcut şi discipolii Lui. De exemplu când famenul etiopian l-a întrebat pe evanghelistul Filip despre cine vorbeşte prorocul în acest capitol, Filip de îndată „i-a propovăduit pe Isus” (Faptele Apostolilor 8:35).

În al treilea rând celelalte aluzii despre cruce, pe care le face Petru în prima lui epistolă confirmă interpretarea dată acestor cuvinte din capitolul 2. El afirmă despre cititorii săi că fiind „răscumpăraţi... cu sângele scump al lui Cristos, Mielul fără cusur şi fără prihană” (cap. 1 v. 18-19), şi vorbeşte chiar de „stropirea cu sângele lui Isus Cristos” (v. 2). Amândouă expresiile aduc aminte de jertfa din ziua întâiului Paşte din vremea Exodului a „Ieşirii” evreilor din Egipt, de care ne vorbeşte a doua carte a lui Moise (Exodul 12:22). Fiecare familie din Israel la porunca dată lui Moise de Dumnezeu a luat câte un miel, l-a înjunghiat şi a stropit pragul şi cei doi stâlpi ai uşii cu sângele mielului. Numai astfel au scăpat de judecata lui Dumnezeu şi au putut ieşi din robia Egiptului. Petru declară cu îndrăzneală (cum o face şi Pavel): „Cristos, Paştele nostru a fost jertfit” (1 Corinteni 5:7). Sângele Lui s-a văr­sat ca să ne răscumpere de judecata lui Dumnezeu şi din robia păcatului. Dacă vrem să beneficiem de el, trebuie să fie „stropit” peste inimile noastre, adică aplicat fiecăruia din­tre noi personal.

Cealaltă aluzie, care atrage atenţia noastră asupra Crucii se găseşte în capitolul 3 al aceleiaşi epistole, v. 18, unde Petru scrie: „Cristos, de asemenea, a suferit odată pentru păcate, El, Cel neprihănit, pentru cei nelegiuiţi, ca să ne aducă la Dumnezeu”. Păcatul ne despărţise de Dumnezeu; dar Cristos a vrut să ne aducă înapoi la El. De aceea El a treb­uit să sufere pentru păcatele noastre. El, Mântuitorul ne­vinovat, a murit pentru nişte păcătoşi vinovaţi. Şi aceasta s-a făcut „odată pentru totdeauna”, în mod definitiv. Deci ceea ce El a făcut, nu se mai poate în consecinţă, nici ameliora, nici repeta. Cu alte cuvinte, nici practicarea unei religii nici faptele bune, pe care le-am putea face, nu pot să ne câştige iertarea. Multe persoane însă în Occident au căzut în această caricatură de creştinism. Astfel se înţelege de ce ele nu mai fac diferenţa între Evanghelie şi religiile orientale. Ei consideră că orice religie se bazează pe meritele omeneşti. „Dumnezeu ajută pe cel care se ajută singur”, zic ei. Dar nu există o modalitate de a împăca acest principiu cu Crucea lui Cristos. El a murit pentru a ispăşi păcatele noastre, pentru că noi nu ne puteam împăca singuri cu Dumnezeu. Moartea lui Cristos este dovada că noi singuri nu putem să ne împăcăm cu Dumnezeu, nu putem să realizăm „ispăşirea”. De altfel, dacă pretindem că putem câştiga favoarea lui Dumnezeu prin eforturile noastre, ajungem a-L insulta pe Isus Cristos, căci înseamnă să pretindem că ne putem descurca singuri. În acest caz El nu ar fi avut nevoie să moară pe cruce. Aşa spune şi Pavel în Galateni 2:21:„Dacă neprihănirea se capătă prin Lege, degeaba a murit Cristos”.

Mesajul Crucii rămâne, în zilele noastre ca şi pe timpul lui Pavel, „o nebunie pentru cei înţelepţi şi „o piatră de potic­nire” pentru cei care cred că sunt neprihăniţi, totuşi prin ea milioane de suflete au găsit pacea. Un predicator al secolului 14, scria în legătură cu Crucea: „Fie că e considerată o ne­bunie, o frenezie, o furie, puţin importă; pentru noi ea este înţelepciunea şi mângâierea noastră. Noi nu dorim să cunoaştem altceva în această lume decât că omul a păcătuit şi că Dumnezeu a suferit, că Dumnezeu s-a făcut El însuşi păcatul oamenilor şi că oamenii au devenit neprihănirea lui Dumnezeu”.

Orice creştin îşi poate însuşi aceste cuvinte. Noi avem vin­decarea prin rănile lui, viaţa prin moartea Lui, iertarea prin durerile Lui, mântuirea prin suferinţele Lui.



Persoane interesate