Esenţialul creştinismului > 6. Urmările păcatului


Capitolul 6
Urmările păcatului

Am examinat în capitolul precedent universalitatea păcat­ului omenesc, şi am descris natura lui în lumina celor zece porunci. Cu toată tendinţa noastră firească de a lăsa deo­parte acest subiect neplăcut, pentru a trece numaidecât la vestea cea bună a salvării prin Isus Cristos, trebuie mai întâi să ne oprim, spre a cerceta urmările păcatului. Numai atunci vom putea preţui ce a făcut Dumnezeu pentru noi, când ni L-a dat pe Cristos Isus. Păcatul este o realitate, dar este el oare un lucru atât de grav? Spre a pricepe consecinţele păcatului, noi le vom studia în raport cu Dumnezeu, cu noi înşine, şi apoi cu semenii noştri.

1. Păcatul ne desparte de Dumnezeu.

Chiar dacă noi nu ne dăm seama, în clipa de faţă, cel mai îngrozitor rezultat al păcatului este faptul că el ne desparte de Dumnezeu. Destinul cel mai măreţ al omului este să-L cunoască pe Dumnezeu, şi să aibă părtăşie personală cu El. Cea mai nobilă trăsătură a firii omeneşti este că ea a fost creată după chipul lui Dumnezeu şi de aceea este capabilă să-L cunoască. Dar acest Dumnezeu, ce suntem destinaţi să-L cunoaştem, este o Fiinţă dreaptă, infinită în desăvârşirea Sa morală. Scriptura pune foarte des accentul asupra acestui adevăr: „Aşa vorbeşte Cel Prea înalt, a cărui locuinţă este veşnică şi al cărui Nume este sfânt (Isaia 57:15). „Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor... locuieşte într-o lumină, de care nu poţi să te apropii (1 Timotei 6:15-16). „Dumnezeul nostru este ‚un foc mistuitor’ (Evrei 12:29, citat din Deuteronom 1:5-6). „Cine din voi va putea să rămână lângă un foc mistuitor? Cine din voi va putea să rămână lângă nişte flăcări veşnice?” (Isaia 33:14). „Ochii Tăi sunt aşa de curaţi că nu pot să vadă răul, şi nu pot să priveşti nelegiuirea” (Habacuc 1:13).

În faţa manifestării slavei lui Dumnezeu, oamenii lui Dum­nezeu din istoria Bibliei au rămas încremeniţi, şi au tremurat de groază în faţa propriei lor stări de păcătoşenie.

Moise, căruia Dumnezeu i-a apărut în rugul aprins care nu se mistuia, „şi-a ascuns faţa, căci se temea să privească pe Dumnezeu” (Exod 3:1-6).

Iov, căruia Dumnezeu i-a vorbit „din mijlocul furtunii” cu cuvinte care exprimau maiestatea Sa transcendentă, a strig­at: „Urechea mea auzise vorbindu-se de Tine, dar acum och­iul meu Te-a văzut! De aceea mi-e scârbă de mine şi mă pocăiesc în ţărână şi cenuşă” (Iov 42:5-6).

Isaia, profetul a avut o vedenie în Templu: L-a văzut pe Dumnezeu, „şezând pe un scaun de domnie foarte înalt” şi înconjurat de îngeri care cântau sfinţenia şi slava Lui, şi el strigă: „Vai de mine! Sunt pierdut, căci sunt un om cu buze necurate, locuiesc în mijlocul unui popor tot cu buze necurate, şi am văzut cu ochii mei pe împăratul, Domnul oştirilor!” (Isaia 6:1-5).

Cât despre Ezechiel când a avut vedenia slavei lui Dumne­zeu, el a văzut dobitoace ciudate, înaripate, pe roate fulgerătoare, iar deasupra lor un scaun de domnie pe care şedea „un chip de om, ...înconjurat cu o lumină strălucitoare ca înfăţişarea curcubeului”, a recunoscut aceasta ca fiind „arătarea slavei Domnului” şi adaugă: „Când am văzut-o, am căzut cu faţa la pământ” (Ezechiel 1:26-28).

Saul din Tars, călătorind spre Damasc, plin de mânie împotriva creştinilor, la un moment dat, a căzut la pământ, orbit de o lumină mai strălucitoare decât soarele la amiază. El a scris mai târziu despre această întâlnire cu Cristos cel înviat: „Mi s-a arătat şi mie” (1 Corinteni 15:8, Faptele apostolilor 9:1-9).

Iar bătrânul apostolul Ioan, exilat pe insula Patmos, descrie cu de-amănuntul vedenia, şi-L arată pe Isus, înviat şi proslăvit: „Ochii Lui erau ca para focului... şi faţa Lui era ca soarele, când străluceşte în toată puterea lui”. Şi apoi-mai scrie; „Când L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca mort”. (Apocalipsa 1:9-17).

Dacă vălul care înveleşte inexprimabila maiestate a lui Dumnezeu ar putea fi dat la o parte numai câteva clipe, nici noi n-am fi în stare să suportăm vederea Lui. Viziunea noas­tră actuală oricât de slabă şi nedesăvârşită ar fi, ne permite totuşi să întrezărim câte ceva din puritatea şi splendoarea slavei Dumnezeului Cel Atotputernic. Ştim însă destul ca să ne dăm seama că omul păcătos nu se poate apropia de Dum­nezeul Cel Sfânt, câtă vreme rămâne în păcatul lui. O prăpastie adâncă desparte pe Dumnezeu de omul păcătos. „Ce legătură este între neprihănire şi fărădelege? Sau cum poate sta împreună lumina cu întunericul?” scrie Pavel (1 Corinteni 6:14).
Vechiul Testament prezintă această despărţire a omului păcătos, de Dumnezeu, prin felul cum a fost construit „Cor­tul întâlnirii” şi apoi clădirea Templului. Amândouă au fost constituite din două părţi; cea dintâi, mai mare, fiind numită ”Locul Sfânt”, iar următoarea, mai mică, „Locul Prea Sfânt” . În acest sanctuar interior se găsea „chivotul” (pe evreieşte „Shekinah”), simbolul vizibil al prezenţei lui Dum­nezeu. Între cele două părţi era întinsă „Măhrama”, o perdea groasă, care împiedica accesul la locaşul Prea Sfânt. Nimeni nu avea voie să intre în prezenţa lui Dumnezeu, afară de Marele Preot, şi chiar el nu intra decât odată pe an, în ziua Ispăşirii, şi încă atunci trebuia să ia cu el sânge din jertfele aduse pentru păcatele poporului. Această practică este o demonstraţie a învăţăturii Vechiului şi Noului Testament despre păcat, care aduce despărţirea inevitabilă de Dum­nezeu. Această despărţire de Dumnezeu se numeşte „moarte”, moarte spirituală, adică îndepărtare de Dum­nezeu, singurul izvor de viaţă. „Plata păcatului este moartea” (Romani 6:23). De altfel, dacă în lumea aceasta, noi de bunăvoie îl respingem pe Isus Cristos, Singurul prin care putem căpăta viaţa veşnică, vom suporta consecinţele în lumea de dincolo. Iadul este o crudă şi îngrozitoare realitate. Nimeni să nu vă înşele: Însuşi Isus a vorbit despre el. L-a numit „întunericul de afară” (Matei 25:30), pentru că el este despărţirea totală de Dumnezeu, care este lumină, în Bibliei se mai zice „Moartea a doua” sau „Iazul de foc” (Apocalipsa 20:14), cuvinte care descriu simbolic pierderea vieţii veşnice şi setea intensă a sufletului în urma izgonirii departe de pre­zenţa lui Dumnezeu pentru totdeauna (Luca 16:19-31).

Despărţirea de Dumnezeu cauzată de păcat, nu numai că este arătată în Biblie, ci este şi confirmată prin experienţa omenească. Îmi aduc aminte şi astăzi de nedumerirea mea, când eram încă un copil şi mă rugam, încercând să ajung în prezenţa lui Dumnezeu. Nu puteam să pricep de ce Dum­nezeu părea învăluit în ceaţă, iar eu nu puteam să mă apropii de El. Părea atât de îndepărtat şi de înălţat! Acuma ştiu de ce. Prorocul Isaia mi-a dat răspunsul: „Iată, mâna Domnului nu este prea scurtă ca să mântuiască, nici urechea Lui prea tare ca să audă, ci nelegiuirile voastre pun un zid de despărţire între voi şi Dumnezeul vostru: Păcatele voastre vă ascund Faţa Lui, şi-L împiedică să vă asculte!” (Isaia 59:1-2). Suntem ispitiţi să-l spunem lui Dumnezeu, ca în Plângerile lui Ieremia (3:44): „Te-ai învăluit într-un nor, ca să nu străbată la Tine rugăciunea noastră.” Dar de fapt noi suntem responsabili de acest nor. Păcatele noastre ascund Faţa lui Dumnezeu de vederea noastră, aşa cum norul ascunde soarele.

Mulţi oameni mi-au spus că şi ei au făcut această tristă ex­perienţă. Uneori, în momentul de primejdie, sau de bucurie sau când privim frumuseţea naturii, Dumnezeu pare aproape; dar de cele mai multe ori ne simţim departe de El, părăsiţi. Da, lucrul acesta este o realitate, până ce păcatele noastre nu au fost iertate, noi suntem nişte exilaţi, departe de adevăratul nostru cămin. N-avem părtăşie cu Dumnezeu, în limbaj biblic, suntem „pierduţi”, sau „morţi în greşelile şi în păcatele” pe care le-am săvârşit (Efeseni 2:1).

Oare nu astfel este explicată neliniştea omului modern? Există o foame în inima omului, care nu poate fi săturată cu nimic altceva, un gol care poate fi umplut numai cu Dumne­zeu însuşi. Senzaţii tari, filme şi romane negre, precum şi epidemia de drog, beţie, sex şi violenţă, toate acestea sunt simptome ale nesatisfacţiei inimii omeneşti. Ele dau de gol această sete nepotolită după Dumnezeu, şi depărtarea de El. Sf. Augustin avea dreptate când zicea, în vestitele lui „Con­fesiuni”: „Pentru Tine însuţi ne-ai creat Tu, iar inimile noas­tre sunt neliniştite, până nu se odihnesc în Tine”. Această si­tuaţie este nespus de tragică: omul a eşuat destinului pentru care Dumnezeu l-a creat.

Păcatul ne duce în robie

Nu numai că păcatul ne înstrăinează de Dumnezeu ci ne face şi sclavi; ne depărtează de Dumnezeu şi ne duce în robie. Să cercetăm acum aspectul lăuntric al păcatului. El este mai puternic decât un fapt exterior, sau un obicei; este o corupţie adânc instalată în noi. De fapt, păcatele pe care le săvârşim nu sunt decât simptome vizibile a unei boli morale nevăzute. Pentru a ilustra aceasta, Isus a comparat acţiunile noastre cu roadele unui pom (Luca 6:43); calitatea roadei (de pildă, El vorbeşte de smochine şi struguri) depinde de natura şi de sănătatea pomului. Astfel, găsim scris în Matei 12:32-35: „Căci din prisosul inimii vorbeşte gura”...

În această privinţă, Isus nu se împacă cu mulţi reformatori sociali şi nici cu unii revoluţionari ai zilelor noastre. Desigur, noi suntem influenţaţi, spre bine sau spre rău, de educaţia primită şi de mediul înconjurător, precum şi de sistemul economic şi social în care trăim. Negreşit, trebuie să căutăm dreptatea, libertatea şi bunăstarea tuturor oamenilor. Totuşi, Isus nu a atribuit necazurile societăţii umane lipsei tuturor acestor lucruri, ci ele provin din însuşi firea omenească, „inima” cum o numea El. Iată propriile Lui cuvinte: „Dinăuntru, din inima oamenilor, ies gândurile rele, preacurviile, curviile, uciderile, furtişagurile, lăco­miile, vicleşugurile, înşelăciunile, faptele de ruşine, ochiul rău, hula, trufia, nebunia. Toate aceste lucruri rele ies dinlăuntru şi spurcă pe om” (Marcu 7:21-23).

Încă din Vechiul Testament se găseşte această învăţătură. „Inima este nespus de înşelătoare şi de deznădăjduit de rea; cine poate s-o cunoască?” scrie Ieremia (17:9). Biblia ne vorbeşte mereu de această corupţie a firii omeneşti; „păcatul originar”, care este o tendinţă generală spre egoism, pe care o moştenim, care este înrădăcinată în fundul per­sonalităţii noastre, şi care se arată în mii de feluri hidoase. Pavel o numea „carnea”, şi descrie astfel „faptele” sau „roadele” ei: „Faptele firii pământeşti (literal: cărnii, nota trad.) sunt cunoscute, şi sunt acestea; preacurvia, curvia, necurăţenia, desfrânarea, închinarea la idoli, vrăjitoria, vrăjbile, certurile, zavistiile, mâniile, neînţelegerile dezbinările, certurile de partide, pizmele, uciderile, beţiile, îmbuibările şi alte lucruri asemănătoare cu acestea” (Galateni 5:19-21).

Pentru că păcatul este o corupţie lăuntrică a naturii omeneşti, noi devenim robii lui nu atât din pricina anumitelor fapte nici a unor obiceiuri, ci din cauza acestui rău care a prins rădăcină în noi. Acest termen se găseşte deseori în Noul Testament. Nu ne place, dar este adevărat. Isus a stârnit mânia Fariseilor când le-a spus: „Dacă rămâneţi în cuvântul Meu, sunteţi în adevăr ucenicii Mei; veţi cunoaşte adevărul, şi adevărul vă va face slobozi”. Dar ei I-au răspuns: „Noi suntem sămânţa lui Avraam, şi n-am fost niciodată robii nimănui: cum zici Tu: ‚Veţi fi slobozi?’” „Adevărat, adevărat vă spun, le-a răspuns Isus, că oricine trăieşte în păcat, este rob al păcatului” (Ioan 8:32-34). Apostolul Pavel, în epistolele lui, descrie de mai multe ori această stare de robie umilitoare: „Aţi fost robi ai păcatului” (Romani 6:17).” „Noi toţi odinioară... trăiam în poftele pământeşti, când făceam voile firii noastre pământeşti (sau; cărnii) şi ale gândurilor noastre” (Efeseni 2:3). „Şi noi eram odată fără minte, neascultători, rătăciţi, robiţi de tot felul de pofte şi de plăceri” (Tit 3:3). Apostolul Iacov vede în dificultatea pe care o avem de a ne înfrâna limba, dovada că noi nu suntem stăpâni pe noi înşine. În capitolul 3, din epistola sa, el scrie că „Dacă nu greşeşte cineva în vorbire, este un om desăvârşit, şi poate să-şi ţină în frâu tot trupul”. „Limba”, urmează el, „este un mădular mic, şi se făleşte de lucruri mari”. Influenţa ei se împrăştie ca focul, este „o lume de nelegiuiri, „plină de o otravă de moarte”. Toate soiurile de fiare, de păsări, de târâtoare, de vieţuitoare de mare se îmblânzesc, şi au fost îmblânzite de neamul omenesc”, adaugă el, „dar limba, nici un om n-o poate îmblânzi” (Iacov 3:1-12).

Noi am făcut experienţa că avem un ideal înalt, dar voinţa noastră este slabă. Vrem să trăim o viaţă bună, dar suntem înlănţuiţi de egoismul nostru. Oricât ne-am făli că suntem liberi, rămânem totuşi sclavi. Noi trebuie să venim la Dum­nezeu şi să-I spunem ceea ce altă dată a exprimat atât de bine Racine, unul din poeţii clasicismului: „În luptă cu mine însumi, unde aş putea găsi pacea? Eu vreau, dar nu pot. Eu nu fac binele pe care-l iubesc, ci răul pe care-l urăsc. O Doamne, Tu rază salvatoare, vino în ajutorul meu, fă din eul meu care-Ţi stă împotrivă, robul Tău de bună voie!”

La ce bun să ne impunem legi de conduită dacă noi nu putem să le ţinem? Chiar dacă însuşi Dumnezeu zice: „Să nu faci” cutare sau cutare lucru, noi tot îl facem. Noi nu avem nevoie de sfaturi, ci avem nevoie de un Mântuitor. Educaţia minţii nu e suficientă fără să ni se schimbe şi inima. Omul nu încetează de a progresa în domeniul material, descoperirile lui în fizica atomică şi în deosebi a forţei nucleare, înspăimântă omenirea; dar pe plan moral şi spir­itual el este în căutarea acestui „Supliment de suflet”, cum spunea un scriitor creştin (Bernanos). Omului îi trebuie o forţă spirituală la înălţimea forţei pe care o posedă în dom­eniul ştiinţific, ca să fie eliberat de sine însuşi, şi să se poată stăpâni pe sine.

Conflictul cu alţii

Noi am văzut deja, că prin păcat, firea noastră este coruptă şi personalitatea noastră robită. Am constatat că păcatul este un rău adânc înrădăcinat în noi, adică în partea cea mai profundă a personalităţii noastre. El stăpâneşte peste „eul” nostru. De fapt, păcatul este însuşi acest „eu” (ego). Toate păcatele pe care noi le săvârşim sunt afirmările acestui eu, fie împotriva lui Dumnezeu, fie împotriva celorlalţi oameni. Cele zece porunci, cu toate că în mare parte sunt formulate negativ, ca nişte interziceri, afirmă îndatoririle noastre faţă de Dumnezeu şi oameni. Sumarul acestei datorii e dat în mod pozitiv de Isus Însuşi, când a pus alături un text din Levitic (cartea a treia a lui Moise 16:18) cu unul din car­tea a cincea a aceluiaşi autor Deuteronom 6:5): „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău”. Aceasta este cea dintâi, şi cea mai mare poruncă. Iar a două, asemenea ei, este: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”. Aceste două porunci cuprind toată Legea şi Prorocii (Matei 22:37-40). E im­portant să observăm că prima poruncă priveşte datoria noas­tră către Dumnezeu. Noi trebuie să-L iubim mai întâi pe Dumnezeu; apoi să-l iubim pe aproapele nostru ca pe noi înşine. Astfel este rânduială lui Dumnezeu: să-L iubim mai întâi pe El, apoi pe ceilalţi oameni, iar în cele din urmă pe noi înşine. Păcatul este inversarea acestei rânduieli căci el ne împinge să ne punem pe noi mai întâi, apoi pe aproapele nostru, şi abia apoi pe Dumnezeu departe, undeva în umbră. A fost odată un om care şi-a intitulat autobiografia astfel: „Dragă Eu”. El a exprimat astfel gândul comun al tuturor oamenilor. Când împărţim prăjituri unui grup de copii cu ocazia unei sărbători, toţi strigă împreună: „Mie! Dă-mi mie mai întâi!” Crescând, cu toţi, am învăţat că nu se cade a ex­terioriza această dorinţă de întâietate, dar în realitate tot ast­fel gândim. Un autor a descris păcatul originar cu o frază care ilustrează foarte bine acest adevăr: „Eu sunt centrul lumii văzute de mine. Linia de orizont depinde de locul unde mă aflu eu... Educaţia poate să-mi micşoreze egoismul, lărgind interesele mele; este ca şi cum, urcând spre vârful unui turn, orizontul se îndepărtează, dar centrul şi singurul punct de referinţă rămâne mereu persoana mea”.

Egocentrismul nostru influenţează toată purtarea noastră. Nu ne este uşor să ne adaptăm unii altora. Avem tendinţa, sau să-i dispreţuim, sau să-i invidiem pe semenii noştri cu alte cuvinte, fie sentimente de superioritate, fie de infer­ioritate. Căci rareori avem despre noi înşine acele „simţiri cumpătate” pe care le sfătuia Pavel cititorilor săi în Romani 12:3. Câteodată ne este milă de noi înşine, alteori suntem plini de trufie, autoritari, iubitori de sine. Din această cauză se încurcă toate relaţiile omeneşti: între părinţi şi copii, între soţ şi soţie, între patron şi salariat. Delincvenţa tiner­ilor, provenind din nenumărate cauze şi mai ales din lipsa unui cămin stabil, reprezintă o revoltă împotriva societăţii din motive adeseori îndreptăţite. Sute de divorţuri s-ar putea evita dacă fiecare din cei interesaţi ar recunoaşte vina lui şi nu numai a celuilalt.

Cele mai multe certuri sunt datorite unor neînţelegeri; acestea din urmă ivindu-se din neputinţa noastră de a înţelege punctul de vedere al celuilalt. Noi mai degrabă vor­bim în loc să ascultăm, ne împotrivim mai lesne decât să ne supunem. Aceste dificultăţi le găsim pe plan profesional, ca şi pe plan familial. Multe conflicte s-ar rezolva dacă fiecare s-ar examina pe sine în mod critic, şi ar examina apoi şi ceal­altă parte cu înţelegere. Dar noi procedăm tocmai invers; suntem plini de milă cu noi înşine şi critici cu ceilalţi. Acelaşi lucru se poate spune despre tensiunea internaţională, oricât ar fi de complexă. Tensiunile actuale se datoresc în cea mai mare parte egoismului şi fricii pe scară naţională. Vedem doar cu un ochi. Exagerăm virtutea noastră proprie şi defectele altuia.

Desigur este uşor să condamnăm relaţiile sociale actuale. Singurul nostru motiv care ne mână să facem lucrul acesta este ca să arătăm că rădăcina tuturor necazurilor este păca­tul omului, şi atitudinea lui egocentrică. Ea ne ridică împo­triva altuia. Dacă am putea să înlocuim acest spirit de afir­mare de sine printr-un spirit de jertfire de sine, conflictele noastre ar înceta. Această jertfire de sine este ceea ce Biblia numeşte „dragoste”. Păcatul este posesiv, dragostea este dăruitoare. Caracterul păcatului este dorinţa de a căpăta; dragostea însă caută întotdeauna să dăruiască. „Dragostea dă întotdeauna, iartă, este îndelung răbdătoare şi plină de bunătate. Ce-i trebuie omului este o schimbare lăuntrică radicală a firii lui, pentru a trece de la egoism la dăruirea de sine până la uitare totală. Omul nu poate să o realizeze în sine, cu singura lui putere, nu poate să se opereze singur, de aceea el are nevoie de un Mântuitor. Acesta de altfel este singurul scop al acestei expuneri: de a ne convinge cu toţii că avem nevoie de Isus Cristos, şi a ne pregăti să pricepem şi să primim ceea ce ne oferă El. Dar atâta vreme cât nu ne dăm seama de starea noastră de păcat, nu ne putem încrede în Isus Cristos. El însuşi a spus: „Nu cei sănătoşi au trebuinţă de doctor, ci cei bolnavi. N-am venit să chem la pocăinţă pe cei neprihăniţi, ci pe cei păcătoşi” (Luca 5:31-32).

Numai atunci când ne vom da seama de gravitatea răului din noi, vom admite că avem nevoie să fim tămăduiţi, şi pentru aceasta vom apela la Medicul cel Mare: Isus.



Persoane interesate