Esenţialul creştinismului > 5. Strâmtorarea omenească


Capitolul 5
Strâmtorarea omenească

Păcatul şi natura lui

Ne-am oprit destul de îndelung ca să demonstrăm carac­terul unic şi divinitatea lui Isus din Nazaret; poate că acum suntem convinşi că El este Cristos Domnul, Fiul lui Dum­nezeu. Noul Testament însă nu se preocupă numai de per­soana Lui, ci şi de ceea ce El a venit să facă. Isus ne este arătat nu numai ca Domnul venit din cer, ci şi ca Mântuitorul păcătoşilor. De fapt, aceste două calităţi nu pot fi despărţite: valoarea lucrării Lui depinde de divinitatea Per­soanei Lui.

Dar ca să înţelegem care este lucrarea Lui Isus Cristos, trebuie nu numai să înţelegem cine este El, ci şi cine suntem noi: Lucrarea Lui s-a făcut pentru noi; o misiune întreprinsă de singura Persoană competentă de a scoate pe om din mizerie. Competenţa lui Isus stă în divinitatea Lui, iar nevoia noastră constă în păcatul nostru. Deci, după ce am cercetat competenţa Lui, trebuie să cercetăm şi trebuinţele noastre. Aşadar, acum ne îndreptăm de la Cristos spre om; de la puritatea şi slava Lui la răul şi ruşinea care zace în noi. Numai atunci, când vom fi înţeles bine ce suntem, vom fi noi în stare să pricepem ce a făcut El pentru noi şi ce ne oferă El nouă. Numai din momentul în care diagnosticul unei boli este stabilit, noi acceptăm să luăm medicamentul care vindecă. El a venit pe acest pământ, pentru noi ca să ne salveze şi mântuiască.

Păcatul este un subiect foarte dezagreabil, şi adeseori li se reproşează credincioşilor de a vorbi prea des despre el. Dar creştinii sunt realişti, de aceea vorbesc de păcat. Istoria modernă, de un veac în urmă, a convins pe mulţi oameni de prezenţa răului în însăşi inima individului şi nu numai în societate. În secolul al 19-lea se vorbea despre un optimism liberal, şi mulţi credeau că natura omului este în sine, bună că numai din ignoranţă şi din mizerie se iveşte răul, şi că şi educaţia şi reformele sociale vor aduce fericirea şi buna stare a oamenilor, care vor trăi împreună în pace. Aceste iluzii însă au fost nimicite prin cruda realitate a istoriei. Educaţia s-a răspândit repede în multe ţări occidentale, precum şi prosperitatea. Şi totuşi, atrocităţile din amândouă războaiele mondiale, conflictele internaţionale neîncetate, opresiunea politică şi discriminarea rasială mereu prezente, creşterea generală a violenţei şi înmulţirea crimelor, au forţat pe mulţi oameni de gândire să admită că în fiecare om există un sâm­bure puternic de egoism.

În fiecare societate sunt multe elemente pe care noi le con­siderăm „civilizate”, a căror origină însă este în natura păcătoasă a omului. Pentru ce avem noi nevoie de legi? Nu oare pentru că nu se poate aştepta ca oamenii în caz de neînţelegeri să se împace în mod cinstit lăsând la o parte egoismul lor? De pildă, între oameni nu ajunge numai o făgăduinţă ci trebuie un contract scris; la casele noastre nu ajung uşile ci avem nevoie de chei şi de zăvoare. Dacă călătoreşti, nu ajunge să plăteşti transportul; trebuie să ai şi un bilet, care poate fi controlat. Nu ajunge numai legea şi or­dinea publică. Ea trebuie menţinută de poliţie. Nu putem avea încredere unii în alţii, ne ferim unul de altul. Toate acestea au drept cauză păcatul Domului, şi sunt o teribilă acuzaţie împotriva firii omeneşti, în adevăr tristă situaţie!

Universalitatea păcatului

Autorii Bibliei spun desluşit că păcatul este universal. „Nu este om care să nu păcătuiască”, spune Solomon, în rugăciunea lui pentru dedicarea Templului (1 Împăraţi 8:46). Iar în cartea Eclesiastului (cap. 7, v. 20) scrie că „pe pământ nu este nici un om fără prihană, care să facă binele fără să păcătuiască”. Mulţi dintre psalmi sunt ca nişte plângeri împotriva universalităţii păcatului omenesc. Psalmul 14, de pildă, vorbind despre omul bun, care refuză pe Dumnezeu, face o descriere foarte tristă a răutăţii omului; (v. 1-3) „S-au stricat oamenii, fac fapte urâte; nu este nici unul care să facă binele. Domnul se uită de la înălţimea cerurilor peste fiii oamenilor, să vadă de este vreunul care să aibă pricepere şi care să caute pe Dumnezeu. Dar toţi s-au rătăcit, toţi s-au dovedit nişte netrebnici; nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar”. Psalmistul recunoaşte că dacă Dumnezeu ar vrea să intre în judecată cu omul, nici unul n-ar scăpa de condamnare. „Dacă ai păstra, Doamne, aducerea aminte a nelegiuirilor, cine ar putea sta în picioare? (Psalm 130:3) De aceea el se roagă: „Nu intra la judecată cu robul Tău! Căci nici un om viu nu este fără prihană înaintea Ta” (Psalm 143:2). Profeţii insistă şi ei tot atâta ca şi psalmiştii, când vorbesc de starea generală de păcat a omului. O declaraţie mai hotărâtă decât al lui Isaia cu greu mai putem găsi: „Noi rătăceam cu toţii ca nişte oi, fiecare îşi vedea de drumul lui” (Isaia 53:6). Şi ceva mai departe: „Toţi am ajuns ca nişte necuraţi, şi toate faptele noastre bune sunt ca o haină mânjită” (Isaia 64:6).

Dar aceasta nu este o născocire a scriitorilor Vechiului Testament. Iată că şi apostolul Pavel îşi deschide Epistola către Romani cu un lung raţionament logic, care se întinde asupra celor trei dintâi capitole, dovedind că toţi oamenii fără distincţie, fie iudei, fie „neamuri” (adică păgâni) sunt păcătoşi în ochii lui Dumnezeu. El descrie morala decăzută a lumii păgâne, şi apoi spune că nici iudeul nu este mai bun, deoarece el, având sfântă Lege a lui Dumnezeu, şi învăţând-o şi altora, este vinovat căci el o calcă. După ce a citat pe psalmişti şi câţiva proroci ca să ilustreze această demon­straţie, apostolul încheie: „Nu este nici o deosebire. Căci toţi au păcătuit, şi sunt lipsiţi de slava lui Dumnezeu” (Romani 3:22-23). Iar apostolul Ioan, în întâia lui epistolă, e şi mai explicit: „Dacă zicem că n-avem păcat, ne înşelăm singuri, şi adevărul nu este în noi” (1 Ioan 1:8). Şi apoi: „Dacă zicem că n-am păcătuit, îl facem mincinos” (adică pe Dumnezeu, v. 10).

Atunci, ce este păcatul? Răspândirea lui în lume este absolut sigură. Care este natura lui? Biblia întrebuinţează mai mulţi termeni pentru a-l descrie: unii sunt negativi, iar alţii pozitivi. Din punct de vedere negativ, păcatul este o in­suficienţă. Un termen îl descrie ca o eroare, o îndepărtare, o poticnire. Un altul ca ceva, care nu-şi ajunge scopul precum o săgeată ratează ţinta. Un alt cuvânt îl traduce ca pe o slăbiciune interioară, o incapacitate de a face binele. Din punct de vedere pozitiv, păcatul e numit călcare a legii, transgresiune; termen care poate fi tradus prin - violarea unui teritoriu -; în altă parte este numit „fărădelege” sau un act împotriva justiţiei. Ambele categorii de termeni presupun existenţa unei legi morale, care este în acelaşi timp pentru noi, fie un ideal pe care nu-l putem atinge, fie un ansamblu de porunci pe care le-am călcat. „Cine ştie să facă bine şi nu-l face, săvârşeşte un păcat” spune Iacov în epistola lui (cap 4, v. 17). Acesta este aspectul negativ .al păcatului. Iată aspectul pozitiv: „Oricine face păcat, face şi fărădelege; şi păcatul este fărădelege” (1 Ioan 3:4).

Biblia recunoaşte că oamenii au diferite norme după care se conduc. Evreii au legea lui Moise, păgânii, legea conştiinţei. Dar toţi oamenii au călcat legea pe care o au. Nici unul n-a atins ţinta, ci toţi s-au lăsat abătuţi de la ea. Acelaşi lucru se întâmplă cu fiecare dintre noi. Care este regula noastră de viaţă? Care este codul nostru etic? Poate legea lui Moise? Sau poate a lui Isus? Sau ce se cade, ce e cuviincios sau conform convenţiilor sociale? Poate cele opt trepte ale nobilei cărări budiste, sau cei cinci stâlpi pe care se bazează comportarea musulmană? Puţin importă despre care cod este vorba, căci oricare ar fi noi nu reuşim să-l îndeplinim. Iată-ne cu toţii condamnaţi de către codul pe care l-am adoptat. Poate că unii oamenii, având un ideal sin­cer, se vor mira de o asemenea afirmaţie, socotind că într-o măsură oarecare l-au atins; dar ei nu sunt introspectivi, ei nu-şi fac autocritică. Conştienţi de câteva greşeli ocazionale, de câteva cusururi de caracter, ei nu sunt în chip special îngrijoraţi, ci se consideră că nu sunt mai răi decât alţii. Acest fel de a judeca pare foarte legitim, până în momentul în care realizăm două lucruri: mai întâi că noi uităm că sensibilitatea noastră faţă de păcat este în funcţie de calitatea moralei noastre. E uşor să te crezi campion la săritură în înălţime atât timp cât nu se ridică bara mai sus de 1,20 m. Iar în al doilea rând, să ne aducem aminte că Dumnezeu consideră gândurile noastre, înaintea faptelor. El se preocupă de scopul oricărei acţiuni a noastre. Aceasta este învăţătura dată de Isus, atât de desluşit, în predica de pe munte (Matei cap. 5-7). Ţinând seama de cele de mai sus, ar fi bine să facem acum un exer­ciţiu salutar, privind la cele Zece Porunci din cartea Exodului, cap. 20 ca la etalonul nostru de măsură, şi vom vedea cât de departe este orice om de împlinirea lor.

Cele zece porunci

1. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine

Prin această primă poruncă Dumnezeu cere omului să I se închine, Lui singur. Nu numai cei care se închină la soare, la lună şi la stele calcă această poruncă: ci fiecare dintre noi o călcăm când dăm altui lucru sau altei persoane decât Lui Dumnezeu primul loc în gândurile sau în afecţiunile noastre. Adeseori poate fi vorba de un sport, care ne acaparează, sau o ocupaţie care ne pasionează, o ambiţie egoistă, o per­soană din care facem un idol... Poate că adorăm un dum­nezeu din aur sau din argint, sub forma unui plasament sigur în bancă, sau un dumnezeu din lemn sau din piatră, în formă de proprietăţi şi avuţii, care ne acaparează. Nici unul din aceste lucruri nu este rău prin el însuşi; devine însă rău când noi îi acordăm în viaţa noastră locul care aparţine numai lui Dumnezeu. Rădăcina păcatului constă în faptul de a ne pune în valoare pe noi înşine în detrimentul lui Dumnezeu. Ceea ce se spune despre englez că este un „self-made man”, adică cel ce se adoră pe sine însuşi, este adevărat pentru toţi oamenii. A păzi prima poruncă, după cum a spus Isus, înseamnă „a iubi pe Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu toată puterea ta şi cu tot cugetul tău” (Luca 10:27); voia Lui să ne fie călăuză şi gloria Lui, ţintă. El să fie Cel dintâi în gândurile, vorbele şi faptele noastre; în muncă, în timpul nostru liber; în prietenie şi în folosinţa banilor, a timpului şi talentelor noastre. Nici un om n-a ascultat de această poruncă, afară de Isus din Nazaret.

2. Să nu-ţi faci chip cioplit

Prima poruncă priveşte obiectul adoraţiei noastre, a doua se referă la felul de a ne închina. Prima poruncă proclamă că Dumnezeu este unic: a doua că El este duh. În cea dintâi Dumnezeu cere adoraţia noastră exclusivă, în a doua o închinare sinceră şi spirituală. Căci „Dumnezeu este Duh; şi cine se închină Lui, trebuie să I se închine în duh şi în adevăr” (Ioan 4:24). Poate că mâinile noastre n-au modelat niciodată vreun chip de idol de metal, dar cât sunt de necurate gândurile ce le purtăm în noi? Apoi deşi această poruncă nu interzice formele exterioare de închinare, ea ne obligă la o totală sinceritate. Poate că mergem la Biserică, dar ne închinăm, cu adevărat? Poate că citim Biblia, dar L-am lăsat oare pe Dumnezeu, să ne vorbească prin ea, şi apoi, am făcut noi ce am promis să facem? Nu foloseşte la nimic să-L cinstim pe Dumnezeu, cu buzele, dacă inimile noastre sunt departe de El (Isaia 29:13 citat în Marcu 7:6). Acesta este păcatul fariseului şi idolatrului. A pune preţ pe riturile exterioare ale religiei fără sinceritate, înseamnă a-ţi bate joc de Dumnezeu.

3. Să nu iei în deşert Numele Domnului, Dumnezeului tău

Numele lui Dumnezeu reprezintă Persoana Lui. În Biblie sunt texte care ne poruncesc să-I cinstim Numele, iar în rugăciunea Lui (Tatăl nostru), Domnul Isus ne învaţă să ne rugăm pentru ca Numele Lui să fie sfinţit (Matei 6:9şi Luca 11:2). Numele Lui cel sfânt poate fi profanat prin uşurătatea limbajului nostru, şi din când în când ar fi bine să ne revizuim vocabularul. Dar a lua în deşert Numele Domnului nu-i numai o problemă de cuvinte, ci aceasta priveşte şi gândurile şi faptele noastre. Ori de câte ori purtarea noastră nu corespunde cu credinţa noastră, şi când fapta contrazice vorba, noi luăm în deşert Numele lui Dumnezeu. A numi pe Dumnezeu „Domnul” şi a nu asculta de El, aceasta înseamnă luarea în deşert al Numelui Său. A chema pe Dumnezeu Tată” şi a fi plin de teamă şi de îndoială, înseamnă a tăgădui Numele Lui. A vorbi într-un fel şi a acţiona invers înseamnă făţărnicie, deci a lua Numele Domnului în deşert.

4. Adu-ţi aminte de ziua de odihna, ca s-o sfinţeşti

Sabatul evreiesc şi Duminica creştină sunt o instituţie divină. A pune deoparte o zi din şapte nu este numai o rân­duială omenească, nici o convenţie socială, ci este planul lui Dumnezeu. Isus a subliniat că Dumnezeu a făcut Sabatul pentru om (Marcu 2:27). Dumnezeu ştie că omul are nevoie de odihnă şi destindere pentru trup, — iar sufletul are trebuinţă de un moment când să se închine, şi să-L adore pe Dumnezeu. De aceea Sabatul, este o zi de odihnă şi de adorare a lui Dumnezeu. Dar câţi dintre noi păstrează astfel Sabatul? Nu numai că noi lucrăm adeseori, în ziua de odihnă, dar alţii sunt obligaţi să lucreze din cauza noastră şi noi le refuzăm atât lor cât şi nouă acest timp de odihnă şi închinare! Această a patra poruncă ne cere să lucrăm şase zile şi a şaptea să ne odihnim! Aşadar, Duminica este o zi „sfântă”, adică pusă deoparte pentru Dumnezeu. E ziua Dom­nului, nu a noastră. De aceea ea trebuie petrecută pentru slava Lui şi nu pentru plăcerea noastră egoistă.

5. Cinsteşte pe tatăl şi pe mama ta

Aceasta a cincea poruncă cuprinsă în prima parte a celor 10 porunci priveşte tot îndatoririle noastre către Dumnezeu, către părinţii noştri, cel puţin atât timp cât suntem copii, ea reprezintă pentru noi, autoritatea lui Dumnezeu. Ori unii tineri, tocmai ei se poartă adeseori, faţă de părinţii lor cu mult egoism şi neglijenţă. Chiar ajunşi la vârstă matură suntem ingraţi, nepăsători, neglijăm să dăm părinţilor noştri cinstea şi dragostea pe care le o datorăm. Oare ne gândim noi adeseori la ei, să le facem o bucurie şi să le scriem? Ne ducem să-i vedem? Îl ajutăm noi când au nevoie de asistenţă medicală?

6. Să nu ucizi

În această poruncă nu este vorba numai de interzicerea de o omorî. Dacă privirile ar putea ucide, mulţi oameni ar putea fi socotiţi ucigaşi! Dacă s-ar deveni ucigaş, pronunţând cu­vinte care rănesc, câţi oameni ar fi. vinovaţi! A se mânia pe cineva fără pricină, a-l jigni e tot atât de grav ca şi o crimă. Ioan trage o concluzie logică când scrie: „Cine urăşte pe fratele său este un ucigaş” (1 Ioan 3:15). Orice mânie, orice explozie de pasiune neînfrânată, ura, dorinţa de răzbunare, toate acestea sunt ucideri. Putem ucide prin limba noastră rea, sau prin neglijenţa noastră conştientă. Putem omorî din dispreţ şi gelozie. Fiecare dintre noi simţim vinovaţi în acest domeniu.

7. Să nu preacurveşti

Şi această poruncă la rândul ei implică un sens mult mai larg decât cea ce priveşte infidelitatea conjugală. Porunca se referă la orice fel de relaţii sexuale în afara legăturilor con­jugale, pentru care ele au fost create. Deci ea include flirtul, experienţele, precum şi practicile sexuale anormale. Ea se aplică de asemenea împotriva tuturor perversiunilor sexuale, căci, chiar dacă omul şi femeia nu poartă răspun­derea unui instinct pervers, sunt răspunzători dacă se dedau la ele. Ea include viaţa conjugală şi condamnă toate divorţurile. Porunca se referă şi la lectura lucrărilor porno­grafice, şi întreţinerea gândurilor necurate. Isus a lămurit în mod clar şi simplu această poruncă când a spus: „Oricine se uită la o femeie, ca s-o poftească, a şi preacurvit cu ea în inima lui” (Matei 5:28). Precum a păstra gânduri ucigaşe în inimă, echivalează cu a comite un omor, tot aşa a întreţine gânduri de curvie în cugetul său. Înseamnă a comite adulter. De fapt această poruncă vizează orice abuz şi înjosire faţă de puterea de procreaţie, acest dar sfânt, şi minunat dat de Dumnezeu oamenilor.

8. Să nu furi

A fura înseamnă a lipsi pe cineva de ce este al său sau de ce i se datoreşte. Nu numai furtul de bani sau de alte bunuri înseamnă călcarea acestei porunci. La fel furăm când nu declarăm corect impozitele sau alte plăţi ce avem de făcut. A fura, înseamnă a ne însuşi ceea ce găsim, lumea spune a „şterpeli” dar Dumnezeu numeşte furat. A sili pe alţii să lucreze prea mult, a-i plăti insuficient, e tot furt. Puţini din­tre noi, poate nici unul, nu ar putea pretinde să fi fost de o cinste absolută în toate afacerile personale şi comerciale!

Toate aceste porunci negative au şi un aspect pozitiv. Să nu ucizi, lasă să se înţeleagă că trebuie să te străduieşti din toate puterile să ocroteşti sănătatea şi viaţa altora. Nu ajunge să nu comiţi adulterul în fapt, porunca cere o atitudine rezervată, pură şi fără echivoc înspre persoana de sex opus. De asemeni nu înseamnă că eviţi furatul dacă eşti meschin sau zgârcit. Apostolul Pavel nu se mulţumea numai să interzică unui hoţ să fure; el îi cerea să se şi apuce de muncă. Şi nu numai atâta, ci să stăruiască în muncă cinstită, până când „va avea ce să dea celui lipsit” (Efeseni 4:28).

9. Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău

Cele cinci ultime porunci exprimă respectul datorit drep­turilor semenilor noştri. A le călca înseamnă a jefui omul de bunurile cele mai preţioase: viaţa (să nu ucizi”), căminul şi onoarea lui (să nu preacurveşti”), avutul (să nu furi”), şi renumele (să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău”), - aceasta arată o nouă poruncă. Ea nu priveşte numai martorii chemaţi în instanţă ci include jurământul strâmb, şi orice fel de scandal, de calomnie şi de bârfeală, toate min­ciunile şi exagerările spuse dinadins şi toate distorsiunile de la adevăr. Putem să „mărturisim strâmb” ascultând zvonurile răuvoitoare sau răspândindu-le, precum şi făcând glume pe socoteala altora, necorectând afirmările greşite, prin tăcerea ca şi prin vorbirea noastră.

10. Să nu pofteşti

A zecea poruncă este cea mai revelatoare dintre toate. Ea transformă Decalogul dintr-un cod de legi exterioare, într-un etalon de etică morală. Pofta face parte din viaţa noastră interioară; ea se ascunde în inima şi mintea omului. Lucrurile pe care nu trebuie să le poftim şi care sunt menţionate în chip special în această poruncă sunt uimitor de actuale: în timpuri de lipsă de locuinţe se pofteşte peste tot „casa aproapelui”. Dacă, bărbaţii n-ar pofti nevasta aproapelui, n-ar fi atâtea divorţuri, care umplu tribunalele. „Pofta... este o idolatrie” scrie Pavel în Coloseni 3:5 (traducerea româna, scrie lăcomia”, nota trad.), iar, drept contrast tot Pavel menţionează: „Evlavia însoţită de mulţumire este un mare câştig” (1 Timotei 6:6).

Enumerând aceste porunci, am pus în lumină un teribil in­ventar al păcatului. Atâtea fapte rele şi urâte se petrec în adân­cul vieţii noastre, în ascunsul minţilor noastre, - ce nu se văd la suprafaţă! şi noi reuşim adeseori să le ascundem chiar şi de noi înşine. Dar Dumnezeu vede aceste lucruri. Ochiul Său pătrunde până în străfundul inimilor noastre: „Nici o făptură nu este ascunsă de El, ci totul este gol şi descoperit înaintea ochilor Aceluia, cu care avem a face” (Evrei 4:13). El ne vede aşa cum suntem noi cu adevărat, şi Legea Lui arată păcatele noastre aşa cum sunt. De fapt, acesta a fost scopul Legii: să scoată păcatul la iveală, căci „prin Lege vine cunoştinţa deplină a păcatului” (Romani 3:20).

C.H. Spurgeon, vestitul predicator din secolul al 19-lea, când avea încă numai 14 ani, a fost cuprins de simţul păcătoşeniei sale. Două adevăruri l-au copleşit: „Maiestatea lui Dumnezeu şi păcătoşenia lui”. El era zdrobit de senti­mentul netrebniciei şi nevredniciei lui. „Nu şovăiesc să spun” scrie el,” că cei care ar fi cercetat viaţa mea n-ar fi găsit nici un păcat extraordinar. Dar privind spre mine însumi, eu vedeam cum îl jignesc pe Dumnezeu prin păcatul meu, cu toate că nu eram nici mincinos, nici necinstit, nici blestemător ca alţi băieţi. Dar deodată l-am văzut pe Moise aducând Legea... cele Zece Porunci ale lui Dumnezeu. Şi când le-am citit, toate zece împreună parcă mă osândeau în faţa Dumnezeului celui de trei ori Sfânt”.

Aşa se întâmplă şi cu noi. Nimic nu ne convinge că suntem păcătoşi ca Legea cea sfântă şi dreaptă a lui Dumnezeu.



Persoane interesate