Esenţialul creştinismului > 2. Ce a afirmat Cristos


Capitolul 2
Ce a afirmat Cristos

Am văzut că trebuie să căutăm, dacă vrem să găsim. Dar de unde să începem cercetarea? Creştinul răspunde: Trebuie să începem cu persoana istorică a lui Isus din Nazaret, căci, dacă Dumnezeu a vorbit şi a lucrat, El a înde­plinit această lucrare prin Isus Cristos. Deci, întrebarea capitală este: „Tâmplarul din Nazaret era El, Fiul lui Dum­nezeu?”

Două motive principale ne determină să începem cer­cetarea noastră asupra creştinismului cu persoana lui Cristos: mai întâi, creştinismul şi Cristos prin esenţă sunt in­separabili. Persoana şi lucrarea lui Cristos sunt temelia pe care este zidită religia creştină. Dacă Isus nu este Cel ce a pretins că este, dacă nu a îndeplinit ceea ce a declarat că venise să săvârşească, tot edificiul se surpă. Dacă îl scoţi pe Cristos din creştinism, ai scos esenţialul: nu mai rămâne practic nimic. Cristos este centrul creştinismului, iar restul este perimetrul cercului. Ceea ce ne preocupă deci, mai întâi, nu este natura filozofiei Lui, nici valoarea sistemului Său, nici calitatea moralei Lui, ci prima noastră grijă, este să studiem caracterul persoanei Lui.

Cine era El?

În al doilea rând, dacă se poate dovedi că Isus Cristos este Dumnezeu, o mulţime de probleme îşi găsesc o soluţie naturală. De exemplu, existenţa lui Dumnezeu devine evidentă şi caracterul Lui ne este descoperit. Tot felul de întrebări privind datoria şi soarta omului, viaţa după moarte, scopul şi autoritatea Vechiului Testament şi însemnătatea crucii găsesc o soluţie, pentru că Isus a vorbit despre ele. Dacă El este Dumnezeu, învăţătura Lui este adevărată şi deci nu poate fi discutată. De aceea este logic să începem cer­cetarea noastră cu Isus Cristos, şi pentru aceasta trebuie să ne întoarcem spre Evanghelii. Nu este nevoie, în acest stadiu, să le credem de inspiraţie divină, ci să le considerăm aşa cum se prezintă, ca nişte documente istorice, ca o relatare a vieţii şi a învăţăturii lui Cristos.

Noi nu putem să ne ocupăm aici de originea lor literară; sunt alte cărţi care se ocupă cu această problemă. Să subliniem numai că toţi autorii lor au fost creştini, şi că creştinii spun adevărul: deci textele lor ne apar obiective, aşa cum este şi mărturia celor ce au văzut cu ochii lor. Deocamdată le vom privi ca pe o expunere precisă a vieţii şi a învăţăturii lui Isus. Nu ne vom opri numai asupra unor evenimente izolate, sau a unor cuvinte neînţelese, ci ne vom concentra asupra tot ceea ce este general şi clar.

Scopul nostru este să menţionăm mai multe dovezi care să ne arate în mod incontestabil că Isus era Dumnezeu în adevăratul sens al cuvântului. Nu este suficient de a-l atribui o vagă origină dumnezeiască, ci vom căuta să dovedim însăşi natura Lui divină. Pe Isus nu-L considerăm nici ca pe Dumnezeu deghizat în om, nici ca pe un om înzestrat cu calităţi dumnezeieşti, ci noi credem că El este Dumnezeu făcut om, într-o persoană istorică, posedând două naturi distincte şi desăvârşite: natura divină şi natura omenească. Astfel El a fost şi rămâne absolut unic. Iată de ce El este demn de admiraţia şi de adoraţia noastră.

Aceste dovezi, care vor face obiectul studiului acestui capitol şi al următoarelor două, sunt de trei feluri: ce a zis Isus despre Sine însuşi, personalitatea Sa, şi învierea Lui din morţi. Un argument singur, poate să nu convingă, dar toate trei laolaltă conduc împreună la aceeaşi concluzie.

Declaraţiile lui Isus despre Sine însuşi sunt uimitoare. Deşi ele nu constituie prin ele însăşi o dovadă, totuşi există aici un fenomen care merită explicaţii. Pentru a înţelege mai bine, noi vom examina patru feluri de afirmaţii ale lui Cristos în legătură cu divinitatea Lui.

1. Cristos vorbeşte despre El însuşi

Ne izbeşte numai decât faptul că Cristos de-a lungul învăţăturii Lui, a vorbit adesea despre El însuşi. Negreşit a vorbit mult şi despre Dumnezeu Tatăl, despre paternitatea şi Împărăţia Lui. Dar apoi El a adăugat, că El este Fiul Tatălui, şi că El a venit să înceapă această Împărăţie. Isus predica adeseori despre „această veste bună a Împărăţiei Lui Dum­nezeu. Pentru a intra în această Împărăţie omul trebuie să răspundă chemării Lui Isus: „de a moşteni viaţa veşnică”, „de a fi mântuit”, „de a intra în Împărăţia Lui Dumnezeu”. Matei 13:41, 16:28, 25:31, 34-40, Ioan 18:33-38.

Această învăţătură îndreptată spre Sine însuşi îl deosebeşte pe Isus de ceilalţi învăţători religioşi ai lumii. Ei dispar, dar El rămâne în prim plan. Ei propun un drum şi zic: „Iată adevărul, precum îl înţeleg eu; urmaţi-l”. Isus însă a zis: „Eu sunt adevărul. Veniţi după Mine”. Nici un fondator al vreunei religii din lume n-a îndrăznit să vorbească astfel. Mereu când citim cuvintele Lui Isus ne izbim de pronumele la persoana întâia: de pildă: „Eu sunt Pâinea vieţii. Cine vine la Mine, nu va flămânzi niciodată; şi cine crede în Mine, nu va înseta niciodată” (Ioan 6:35). „Eu sunt Lumina lumii; cine Mă urmează pe Mine, nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii” (Ioan 8:12). „Eu sunt învierea şi viaţa. Cine crede în Mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi. Şi oricine trăieşte, şi crede în Mine, nu va muri niciodată” (Ioan 11:25-26). „Eu sunt calea, adevărul şi viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine” (Ioan 14:6). „Veniţi la Mine, toţi cei trudiţi şi împovăraţi, şi Eu vă voi da odihnă. Luaţi jugul Meu asupra voastră, şi învăţaţi de la Mine...” (Matei 11:28-29).

Marea întrebare la care conduce învăţătura Lui este: „Cine ziceţi voi că sunt Eu?” (Marcu 8:29). El a declarat că Avraam s-a bucurat să vadă ziua Lui, despre care a scris Moise, şi că în toate cele trei părţi ale Vechiului Testament, adică în Lege, în proroci şi în cărţile istorice, este scris despre El (Ioan 8:56, 5:46, 5:39, Luca 24:27 şi 44). Luca ne descrie cu de-amănuntul vizita de neuitat pe care a făcut-o Isus în sinagoga din oraşul Său, anume Nazaret, unde I s-a dat un pergament din Scripturile Vechiului Testament, şi El S-a sculat să citească. Textul pe care l-a citit se află în cartea prorocului Isaia 61:1-2: „Duhul Domnului Dumnezeu este peste Mine, căci ‚Domnul M-a uns să aduc veşti bune celor nenorociţi: El M-a trimis, să vindec pe cei cu inima zdrobită, să vestesc robilor slobozenia, şi prinşilor de război izbăvirea: să vestesc un an de îndurare al Domnului’”. Apoi a închis cartea, a dat-o înapoi îngrijitorului din sinagogă şi a şezut jos. Toţi aveau privirile pironite spre El. Atunci El a rupt tăcerea cu aceste cuvinte uimitoare. „Astăzi s-au împlinit cuvintele acestea din Scriptură, pe care le-aţi auzit”. Cu alte cuvinte: „Despre Mine a scris Isaia” (Luca 4:16-21).

Pentru că El gândea astfel despre Sine însuşi, nu este de mirare, că El a chemat oamenii să-L urmeze. Era mai mult decât o simplă invitaţie, era o poruncă. „Veniţi la Mine”, spunea El, şi „Urmaţi-Mă”. El a făgăduit, ca răspuns celor, ce-L vor urma: să ridice povara celui obosit, să dea hrană celui flămând, şi apă celui însetat (Matei 11:28-30, Ioan 6:35 şi 7:37-38). Apoi a-L urma, înseamnă a-L asculta şi mărturisi înaintea oamenilor. Ucenicii Lui recunosc că trebuie să I se supună în mod absolut, iar în epistolele lor, atât Pavel, cât şi Petru, Iacov şi Iuda îşi zic cu bucurie „robii Lui”. Ba şi mai mult Isus S-a prezentat contemporanilor Săi ca adevăratul ţel al credinţei şi iubirii lor. Isus i-a îndemnat pe oameni să creadă nu numai în Dumnezeu, ci şi în El: „Lucrarea, pe care o cere Dumnezeu, este aceasta: să credeţi în Acela, pe care L-a trimis El” (Ioan 6:29). „Cine crede în Fiul, are viaţa veşnică” (Ioan 3:36). Dacă a crede în El este prima datorie a omului, a nu crede este cel mai mare păcat. Prima şi cea mai mare poruncă este „să iubeşti pe Dumnezeu cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu toată puterea ta şi cu tot cugetul tău”. Isus revendică această iubire supremă: „Cine iubeşte pe tatăl său, pe mama sa, pe fiul său sau pe fiica sa mai mult decât pe El nu este vrednic de El”, a spus Isus (Matei 10:37). Folosind procedeul ebraic al contrastelor, El declară: „Dacă vine cineva la Mine, şi nu urăşte pe tatăl său, pe mama sa, pe nevasta sa, pe copii săi, pe fraţii săi, pe surorile sale, ba chiar însăşi viaţa sa, nu poate fi ucenicul Meu” (Luca 14:26).

Atât de sigur a fost Isus de a fi în centrul planului de mân­tuire al lui Dumnezeu, încât a avut grijă înainte de a se înălţa la cer sa vestească venirea Celui ce-L va înlocui şi anume Duhul cel Sfânt. Numele preferat pe care l-a dat Cristos Duhului Sfânt este „Mângâietorul”, pe greceşte „Paraclete”. Este un cuvânt juridic, care înseamnă avocat, apărător, sfătuitor. Misiunea Duhului Sfânt va fi de a pleda cauza lui Isus în lume. ”El va mărturisi despre Mine”, a spus Isus (Ioan 15:26). Iar în capitolul următor: „El Mă va proslăvi, pentru că va lua din ce este al Meu, şi vă va descoperi” (Ioan 16:14). Deci, mărturia Duhului Sfânt, lumii şi descoperirile Lui Bisericii privesc amândouă persoana Lui Cristos. Mai mult, Isus vorbind despre El însuşi a declarat: „Eu după ce voi fi înălţat de pe pământ, voi atrage la Mine pe toţi oamenii” (Ioan 12:32). El ştia că crucea va exercita o atracţie irezistibilă asupra oamenilor. Dar la cine sau spre ce vor fi ei atraşi? La Dumnezeu? La Biserica? La adevăr sau dreptate? Nu, ci la El, la Isus. Restul va fi atins numai prin El.

Ce ne miră şi mai mult, este faptul că acest învăţământ îndreptat înspre Sine însuşi vine de la Acela care propovă­duia altora smerenia. El a mustrat pe ucenicii Săi când căutau slava lor proprie, şi suferea auzindu-i certându-se pentru a şti care dintre ei este cel mai mare. Oare n-a pus El în practică ceea ce a poruncit altora? El a luat ca model un copilaş şi l-a pus în mijlocul lor. Oare a avut altă măsură pen­tru Sine însuşi?

2. Afirmările Lui directe

E foarte clar că Isus se ştia Mesia, cel vestit de Vechiul Testament, venit să întemeieze Împărăţia lui Dumnezeu vestită de atâţia proroci. De altfel, sunt caracteristice primele cuvinte pronunţate de El, aşa cum ne-au fost transmise de către evanghelişti: „S-a împlinit vremea”, „Împărăţia lui Dumnezeu s-a apropiat”, din care primul cuvânt este „împlinit”. El Şi-a atribuit titlul de „Fiul omului”, care era privit ca un nume mesianic, a cărui origine era într-o vedenie a prorocului Daniel (Daniel 8:17). Alt nume, „Fiul lui Dum­nezeu”, îl găsim în Psalmul 2:7. Când Marele Preot L-a întrebat (Matei 26:63): „Te jur, pe Dumnezeul cel viu, să ne spui dacă eşti Cristosul, Fiul lui Dumnezeu”, Isus a răspuns, „Da, sunt” (v. 64). Iar în ultima parte a cărţii lui Isaia se vor­beşte despre „Robul lui Dumnezeu”, „Alesul Lui”, care suferă: Isus a tălmăcit aceste texte, aplicându-Şi-le. Prima perioadă de instruire a celor doisprezece ucenici are ca punct culminant momentul când, în Cezareea lui Filip, Petru mărturiseşte credinţa lui în Isus: Tu eşti Cristosul” (Marcu 8:27-29). Alţi puteau să creadă că El era „unul din proroci”, dar Simon Petru ajunsese la certitudinea că Isus este Cel vestit de proroci. Toată slujirea lui Isus nu este decât o lungă îndeplinire a profeţilor: „Ferice de ochii care văd lucrurile, pe care le vedeţi voi.” Le-a spus El odată, la o parte, ucenic­ilor Săi. „Căci vă spun că mulţi proroci şi împăraţi au voit să vadă ce vedeţi voi, şi n-au văzut, să audă ce auziţi voi, şi n-au auzit.” (Luca 10:23-24, de comparat cu Matei 13:16-17).

Dar nu numai afirmaţiile lui Isus despre mesianitatea Lui ne interesează, ci mai ales cele despre dumnezeirea Lui. Declarându-Se Fiu al lui Dumnezeu, El descrie relaţia Lui unică şi veşnică cu Dumnezeu, care este şi mai mare decât mesianitatea Lui. Iată trei exemple:

Mai întâi, strânsă legătură şi părtăşie între El şi Tatăl”, adică Dumnezeu, despre care a vorbit foarte des: încă de la vârsta de 12 ani şi-a uimit părinţii omeneşti prin râvna Lui neclintită pentru lucrările Tatălui Său (Luca 2:49). Mai târziu, El afirmă: Tatăl Meu lucrează până acum; şi Eu de asemenea lucrez” (Ioan 5:17). „Eu şi Tatăl una suntem” (Ioan 10:30). „Eu sunt în Tatăl, şi Tatăl este în Mine” (Ioan 14:10-11).

Ce-i drept, Isus a învăţat pe ucenicii Săi să se adreseze şi ei lui Dumnezeu, ca unui Tată”, dar Isus stabileşte o deosebire fundamentală între filiaţiunea Lui şi a noastră. Dumnezeu pentru El este Tatăl Meu”. El a spus Mariei Magdalena: „Mă duc la Tatăl Meu şi Tatăl vostru”. Dar n-ar fi putut spune: „Mă duc la Tatăl nostru”. Toate aceste texte se găsesc în Evanghelia după Ioan. Tot aceeaşi relaţie unică cu Dumne­zeu o găsim în gura lui Isus şi în evanghelia după Matei 11:27, unde spune: „Toate lucrurile le-au fost date în mâini de Tatăl Meu: şi nimeni nu cunoaşte deplin pe Fiul, afară de Tatăl; tot astfel nimeni nu cunoaşte deplin pe Tatăl, afară de Fiul, şi acela căruia vrea Fiul să i-L descopere”. Mânia ce s-a stârnit din partea iudeilor ne arată şi ea că Isus afirmă această legătură intimă cu Dumnezeu. „S-a făcut pe Sine însuşi Fiul lui Dumnezeu” au zis ei (Ioan 19:7). Este vorba de o unitate atât de intimă cu Dumnezeu, încât, chiar înaintea ochilor Lui, atitudinea unui om faţă de Dumnezeu sau unui om faţă de El este unul şi acelaşi lucru. Deci, a-L cunoaşte pe El, înseamnă să-L cunoşti pe Dumnezeu (Ioan 8:19); a-L vedea, înseamnă să-L vezi pe Dumnezeu (Ioan 14:7-9); a crede în El, înseamnă să crezi în Dumnezeu (Ioan 12:44 şi 14:1); a-L primi pe El, înseamnă să-L primeşti pe Dumnezeu (Marcu 9:37); a-L urî, înseamnă să-L urăşti pe Dumnezeu (Ioan 15:23); a-L cinsti, înseamnă să-L cinsteşti pe Dum­nezeu (Ioan 5:23). Astfel a vorbit Isus despre părtăşia Lui unică cu Dumnezeu.

În afară de aceste afirmaţii generale, iată încă două, bine precizate ce au fost rostite de Isus: prima, o găsim în capitolul 8 al Evangheliei după Ioan. Adresându-se într-o zi Iudeilor, Isus le-a spus: „Adevărat, adevărat vă spun, că dacă păzeşte cineva cuvântul Meu, în veac nu va vedea moartea” (Ioan 8:51). Aceasta a fost prea mult pentru protivnicii Lui. „Avraam a murit... prorocii au murit” au iz­bucnit ei, „Oare eşti Tu mai mare decât Avraam? Cine Te crezi Tu că eşti?”. Tatăl vostru Avraam a săltat de bucurie că are să vadă ziua Mea”, a răspuns Isus. Iudeii s-au mirat şi mai tare: „N-ai 50 de ani, şi ai văzut pe Avraam?” Dar Isus le-a răspuns cu unul din cuvintele Lui cele mai măreţe: „Adevărat, adevărat va spun că, mai înainte ca să se nască Avraam, sunt eu”. Atunci ei au ridicat pietre ca să arunce în El. De fapt, după Legea lui Moise, omorârea cu pietre era pedeapsa pentru blasfemie. Dar ne putem întreba ce blasfemie au găsit ei în cuvintele Lui Isus? Desigur, El a spus că este înainte de Avraam. Nu a afirmat El acest lucru şi în alte daţi? Nu a declarat El, că „a venit de sus”, că a fost „trimis de Tatăl”. O pretenţie nevinovată! Dar dacă cer­cetăm mai adânc, vedem că Isus n-a spus: „înainte ca să fie Avraam eram Eu”, ci „...sunt Eu”. Deci a afirmat că a fost din veşnicie înainte de Avraam. Aceasta nu e totul. În însuşi acest „Eu sunt” este o afirmare, nu numai de veşnicie, ci şi de divinitate. Tocmai acest Nume Şi-a dat Dumnezeu (Iahveh, pe evreieşte) când S-a arătat lui Moise, la rugul aprins care nu se mistuia: „Eu sunt”. „Spune poporului Israel: „Cel care se numeşte „Eu sunt” m-a trimis la voi” (Exodul 3:2-15) Şi iată că Isus îşi însuşeşte acest Nume. De aceea au luat iudeii pietre, ca să-L pedepsească pentru blasfemie.

A doua ocazie în care Isus a afirmat că El este Dumnezeu se situează după înviere (să presupunem pentru moment că ea a avut loc cu adevărat). Ioan ne povesteşte în capitolul 20, v. 26-29, cum în prima Duminică după înviere. Toma cel necredincios, era cu ceilalţi ucenici în odaia de sus când Isus a venit la ei. El l-a îndemnat pe Toma să se atingă de rănile Lui, iar Toma, cutremurat şi uimit, a strigat: „Domnul meu şi Dumnezeul meu”. Isus a acceptat acest titlu. El mustră pe Toma pentru necredinţa lui, dar nu pentru adoraţia sa.

3. Cristos vorbeşte cu autoritate

Dovezile indirecte ale dumnezeirii lui Isus sunt convingă­toare. Faptele lui Cristos au mărturisit şi ele despre El şi des­pre slujba Lui în felurite chipuri. Ele sunt tot aşa de grăitoare ca şi cuvintele Lui. În diferite ocazii, Isus a îndeplinit propriile funcţii ale lui Dumnezeu. El asumă prerogative care sunt de natură divină. Vom da patru exemple:

1. În primul rând El afirmă că are puterea să ierte păcatele. În două rânduri Evangheliile ne arată că Isus iartă păcatele. Isus a iertat pe nişte păcătoşi. Întâia dată, I-au adus un slăbănog purtat de prietenii lui, care l-au coborât cu patul prin acoperiş, Isus a uimit mulţimea adunată, zicând: „Fiule, păcatele îţi sunt iertate” (Marcu 2:1-12) A doua oară, a rostit cuvinte asemănătoare faţă de o femeie, a cărei viaţă era cunoscută ca fiind imorală. Isus se afla la masă în casa unui fariseu, când o femeie vine la picioarele Lui, i le spală cu la­crimile ei, le şterge cu părul ei, apoi le sărută şi le unge cu mir. Isus i-a spus şi ei: „Păcatele îţi sunt iertate!”

În amândouă ocaziile persoanele de faţă au încruntat din sprâncene şi s-au întrebat: „Cine este acesta? Ce hulă a rostit! Cine poate ierta păcatele, decât Dumnezeu singur?” Întrebările lor erau formulate corect: Noi putem ierta greşiţilor noştri, dar singur Dumnezeu poate ierta păcatele săvârşite împotriva Lui (Luca 7:36-50).

2. În al doilea rând, Isus S-a prezentat ca cel dătător de viaţă. S-a descris pe Sine însuşi ca „pâinea vieţii”, (Ioan 6:35), „viaţa” (14:6), „învierea şi viaţa” (11:25). La fel, cum mlădiţele depind de viţă, aşa şi ucenicii Lui depind de El (Ioan 15:4-5): Isus a oferit „apă vie” unei femei samaritence (Ioan 4:10-15), iar unui tânăr israelit care-L întreabă cum să capete viaţa veşnică, i-a făgăduit-o cu condiţia să vină şi să-L urmeze (Marcu 10:17-21). El s-a numit „Păstorul cel bun” care nu numai îşi lasă viaţa pentru oile Lui, ci le şi dă viaţa (Ioan 10:11-15). El afirmă că Dumnezeu l-a dat putere peste toate fiinţele, astfel încât să dăruiască viaţa tuturor celor pe care Dumnezeu îi va da. El adăugă: „Fiul dă viaţă cui vrea” (Ioan 5:21, 10:28, 17:2). Aceste cuvinte erau aşa de clare încât ucenicii le-au primit ca adevărate. În consecinţă ei nu puteau să-L părăsească. „La cine să ne ducem?” spune Petru. Tu ai cuvintele vieţii veşnice” (Ioan 6:68). Viaţa, fie trupească, fie duhovnicească, este o taină. Ce ştim noi de originea şi de natura ei? Putem numai să o numim un dar. Isus a spus că viaţa, acest dar divin este la dispoziţia Lui.

3. În al treilea rând, Cristos a spus că El învaţă oamenilor adevărul. Nu este vorba numai de adevăruri religioase, ci de Adevărul în sensul absolut. Contemporanii Lui sunt uimiţi de înţelepciunea Lui. „De unde are El aceste daruri? Ce fel de înţelepciune este aceasta, care I-a fost dată?... Nu este acesta tâmplarul?...” (Marcu 6:2-3). „Cum are omul acesta învăţătură, căci n-a învăţat niciodată?” (Ioan 7:15). Dar şi mai adânc i-a uimit autoritatea Lui: „Niciodată n-a vorbit vreun om ca omul acesta” (Ioan 7:46). „Vorbea cu putere” (Luca 4:32). „După ce a sfârşit Isus cuvântările acestea, noroadele au rămas uimite de învăţătura Lui: Căci El îi învăţa ca unul care avea putere, nu cum îi învăţau cărturarii lor” (Matei 7:28-29). Această autoritate a lui Isus depăşeşte şi pe cea a prorocilor; ea este personală. Cărturarii se rezemau în învăţătura lor pe autoritatea legii, prorocii vorbeau în numele lui Dumnezeu. Dar Isus vorbea cu propria Lui putere. Introducerea cuvântărilor Sale nu era „Aşa vorbeşte Dumnezeul”, ci „Adevărat, adevărat vă spun”. Desigur El a afirmat totdeauna, că învăţătura nu este a Lui, ci a Tatălui care L-a trimis. Isus vorbeşte cu o deplină siguranţă, căci este convins de a fi un instrument direct al revelaţiei divine. Niciodată n-a şovăit, nici nu S-a scuzat. N-avea nevoie să se contrazică, nici să retragă sau să schimbe un singur cuvânt zis. El a afirmat că rostea cuvintele lui Dumnezeu. „Acela, pe care L-a trimis Dumnezeu, spune cuvintele lui Dumnezeu” (Ioan 3:34). Isus prevestea viitorul cu o deplină siguranţă. El dădea porunci morale absolute: „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri” (Matei 5:44, Luca 6:27).”Nu vă îngrijoraţi de ziua de mâine” (Matei 6:34); „Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi” (Matei 7:1). Apoi a dat multe făgăduinţe, ştiind sigur că le poate îndeplini: „Cereţi, şi vi se va da” (Luca 11:9). El afirmă des­pre cuvintele Lui, că sunt veşnice, cum era şi Legea şi că ele nu vor trece niciodată. A avertizat pe ascultătorii Lui că soarta lor va depinde de răspunsul lor faţă de învăţătura Lui, aşa cum a depins şi soarta poporului Israel de ascultarea lui faţă de cuvântul lui Dumnezeu.

4. În sfârşit, Cristos a spus că are să judece lumea. Aceasta este poate afirmarea cea mai uluitoare! Multe din pildele lui Isus vorbesc de revenirea Lui, la sfârşitul lumii şi de ziua judecăţii, care va avea loc după revenirea Lui. El va învia pe cei morţi, şi toate naţiunile vor fi adunate în faţa Lui. El se va aşeza pe tronul slavei, şi judecata îl va fi încredinţată de către Tatăl. Atunci El va despărţi pe oameni, ca un păstor care îşi desparte oile de capre. Unii vor fi poftiţi să intre şi să moştenească împărăţia pregătită pentru ei de la întemeierea lumii. Alţii vor auzi cuvinte îngrozitoare: „Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care a fost pregătit diavolului şi îngerilor lui (Matei 25:31-46). Isus va fi judecătorul. Etalonul de măsură va fi atitudinea oamenilor faţă de El, arătată prin felul de a trata pe „fraţii” Lui, sau prin răspunsul dat la cuvântul Său. Pe cei ce l-au mărturisit înain­tea oamenilor îi va mărturisi şi El înaintea Tatălui; de cei ce se leapădă de El, se va lepăda şi El de ei. Pentru ca un om să fie exclus din cer în ziua de pe urmă, va fi de ajuns ca Isus să spună: „Niciodată nu te-am cunoscut!” (Matei 10:32-33, 7:23). Este o afirmare extraordinară, cine ar putea folosi un astfel de limbaj? Greu ne putem închipui un predicator care ar spune astăzi, unei adunării: „Luaţi seama la cuvintele mele, soarta voastră veşnică depinde de ascultarea voastră după care vă voi judeca când voi reveni la sfârşitul lumii!” Un astfel de om ar fi dat pe mâna poliţiei şi a psihiatrilor.

4. Minunile lui Cristos, semne ale divinităţii Lui

Trebuie să vorbim şi despre minunile lui Isus, care şi ele atestă divinitatea Lui. În această mică carte, nu putem discuta în profunzime nici realitatea, nici scopul minunilor. Ajunge să observăm că valoarea minunilor lui Cristos, cons­tă mai mult în însemnătatea lor spirituală decât în caracterul lor supranatural... Ele nu au fost niciodată săvârşite din egoism, ci aveau un scop. Isus nu le-a făcut pentru a ului lumea, nici ca să impună supremaţia Lui. Ele au fost nu numai o demonstraţie de putere pe plan material, ci ilustra­rea unei puteri morale. De fapt ele au fost pilde ale lui Isus, interpretate prin fapte. Lucrările lui Isus confirmă cuvintele Lui. Apostolul Ioan a văzut acest lucru desluşit: el n-a construit evanghelia în jurul a şase sau şapte „semne” (adică minuni) alese între multe altele, precum scrie în capitolul 20:30-31. Aceste „semne” sunt legate de importantele declaraţii aţe Lui Isus. Întâiul semn a fost prefacerea apei în vin, la o nuntă în Cana din Galileea. La prima aparenţă nu este o minune deosebit de semnificativă, înţelesul ei însă este foarte adânc. Ioan ne povesteşte (cap 2:1-12) că vasele de piatră cu apă erau „pregătite pentru obiceiul de curăţire al iudeilor”. Iată indiciul important: apa era simbolul vechii religii, ca şi fântâna lui Iacov din capitolul 4, unde găsim numeroase legături cu Vechiul Testament. Vinul însă înfăţişează noua alianţă, aceea a harului. Cum El a schimbat apa în vin, aşa şi Evanghelia va lua locul Legii. Prin acest semn, Isus se arată că Cel care va orândui noul legământ, adică Mesia. Curând va spune femeii din Samaria: „Eu... sunt Acela” (Ioan 4:26).

Tot astfel, când a hrănit cinci mii de suflete (Ioan 6:35, 48) El a arătat că poate sătura sufletul omenesc flămând. „Eu sunt punea vieţii”, a spus El. Ceva mai târziu, Isus a deschis ochii unui om orb din naştere, după ce spusese puţin înainte: „Eu sunt lumina lumii” (Ioan 8:12 şi 9:1-12). Dacă Isus poate să dea orbului vederea, poate să deschidă şi ochii oamenilor, ca să-L vadă şi să-L cunoască pe Dumnezeu. În sfârşit, El învie pe un om numit Lazăr, care murise cu patru zile în urmă. „Eu sunt învierea şi viaţa” a spus cu această ocazie Isus. Învierea unui om mort a fost „semnul” adeveririi acestor cuvinte (Ioan 11:25). Viaţa trupească simbolizează viaţa sufletească. Cristos este viaţa creştinului înainte de moarte, şi El va fi învierea lui după moarte. Toate aceste minuni arată că oamenii sunt flămânzi, orbi şi morţi, vorbind duhovniceşte, şi numai Cristos poate să le sature foamea, să le redea vederea, şi să-i învie pentru o viaţă veşnică.

Încheiere

Este imposibil de a elimina din învăţătura tâmplarului din Nazaret toate aceste declaraţii. De asemeni nu se poate spune că cei patru evanghelişti le-au inventat sau le-au exagerat în mod inconştient. Ei le redau într-un mod con­cordant şi repetat, iar portretul învăţătorului este prea adevărat şi echilibrat ca să fie născocit. Este adevărat, că aceste declaraţii nu constituie prin ele însuşi dovezi ale divinităţii lui Isus. Şi dacă ele sunt false? Dar atunci trebuie să le găsim o explicaţie. Nu putem să considerăm pe Isus ca un mare învăţător dacă S-a înşelat cu privire la unul din punctele cele mai însemnate ale învăţăturii Sale, şi anume asupra persoanei Lui. Există un fel de „megalomanie” din par­tea Lui, pe care mulţi oameni de ştiinţă au scos-o în evidenţă. S-a spus că „aceste afirmări, din partea unui simplu om, ar însemna egoism ridicat până la megalomanie”. „Contrazicerea, scrie alt autor, între adâncimea, înţelepciunea şi bunul simţ al învăţăturii Lui morale, şi teologia Sa total de megalomană, nu se poate explica decât dacă El este cu adevărat Dumnezeu.”

Alţii susţin că a fost un impostor. Dar oare a încercat El să câştige încrederea oamenilor, luând asupra Sa o autoritate divină, pe care de fapt n-o avea? E foarte greu de crezut aceasta, căci El a urât făţărnicia în alţi oameni, şi a fost de o sinceritate cristalină.

Unii vor spune că El în mod sincer s-a înşelat. Avea oare El idei fixe, iluzii despre Sine însuşi? Această teză îşi are adepţii ei, dar părerile acestora sunt cu atât mai eronate, cu cât Isus nu da deloc impresia să fi avut vreo anomalie în per­sonalitatea Sa psihică. Din contră, întreaga Lui personalit­ate, pare a confirma declaraţiile Sale. În această sferă vom urma acum cercetarea noastră.



Persoane interesate