Esenţialul creştinismului > 1. Cum să căutăm?


Capitolul 1
Cum să căutăm?

„La început, Dumnezeu.” Aceste trei cuvinte cu care începe Biblia nu sunt numai introducerea cărţii Facerii (sau Geneza), ci şi cheia care ne deschide Biblia în întregimea ei. Religia Bibliei este o religie unde iniţiativa vine de la Dumne­zeu. Pe Dumnezeu niciodată nu-L poţi lua prin surprindere, nici să intervii înaintea Lui. El e totdeauna cel dintâi. „La început” a fost Dumnezeu, şi El a intervenit înainte ca omul să existe, înainte ca omul să-L caute. Dumnezeu l-a căutat pe om. În Biblie nu vedem cum omul caută bâjbâind pe Dumnezeu, ci vedem pe Dumnezeu care face primul pas. Mulţi îşi închipuie un Dumnezeu şezând confortabil pe un tron înalt, îndepărtat, indiferent faţă de nevoile oamenilor, până în clipa când, înduplecat de strigătele lor, va face ceva pentru ei. O asemenea imagine este aproape o blasfemie. Biblia ne arată un Dumnezeu care, cu mult înainte ca să-i fi venit în gând omului păcătos să-L caute, ia iniţiativa, se ridi­că de pe tronul Lui, renunţă pentru o clipă la slava Lui şi Se apleacă să-l caute pe om până când îl găseşte.

Această activitate suverană a lui Dumnezeu ni se arată în multe feluri; mai întâi El a luat iniţiativa creaţiunii, aducând viaţa în întregul univers: „la început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul” (Geneza 1:1). Apoi, El S-a descoperit omului făcând cunoscut întregii umanităţi natura şi voia Sa: „După ce a vorbit în vechime părinţilor noştri prin proroci, în multe rânduri şi în multe chipuri, Dumnezeu, la sfârşitul acestor zile, ne-a vorbit prin Fiul” (Evrei 1:1-2). Tot El a luat şi iniţiativa salvării: venind pe acest pământ prin Isus Cristos pentru a elibera bărbaţi şi femei de păcatele lor. „Dumne­zeu... a cercetat şi răscumpărat pe poporul Său” (Luca 1:68). Dumnezeu a creat, Dumnezeu a vorbit, Dumnezeu a lucrat. Aceste trei afirmaţi despre iniţiativa lui Dumnezeu alcătui­esc un rezumat al religiei Bibliei. Noi, în această carte, vom dezvolta mai ales ultimele două afirmaţii, deoarece temelia creştinismului este prin definiţie legată de personalitatea istorică a lui Isus Cristos. Dacă Dumnezeu a vorbit, cel mai important cuvânt al Lui a fost Isus Cristos. Dacă Dumnezeu a lucrat, cel mai desăvârşit act al Lui este mântuirea lumii prin Isus Cristos.

Dumnezeu a vorbit şi a lucrat în Isus Cristos. El a spus ceva. El a făcut ceva. Aceasta înseamnă că creştinismul nu este numai o vorbărie pioasă, nici o colecţie de idei religioase, şi nici un catalog de legi; ci este o „evanghelie”, adică „o veste bună” cum scrie Pavel: „Evanghelia lui Dumnezeu... (care) priveşte pe Fiul Său, Isus Cristos, Dom­nul Nostru” (Romani 1:1-4). Evanghelia nu este un îndemn către om ca să facă ceva; ci mai pe sus de toate ea ne declară ce a făcut Dumnezeu prin Cristos pentru nişte fiinţe ca noi.

Dumnezeu a vorbit

Omul este o fiinţă de o curiozitate fără margini. Mintea lui este astfel făcută, încât nu cunoaşte odihnă, ci mereu cerce­tează necunoscutul. Cu o energie neobosită, el urmăreşte „cunoaşterea”. Viaţa omului este o înşiruire de descoperiri. Mereu el întreabă, caută, explora. De fapt, nu iese niciodată din veşnica întrebare a copilului: „De ce?” Dar, când mintea omului începe să se ocupe de Dumnezeu, e dezorientată şi bâjbâie în întuneric. Nu trebuie să ne mirăm: Dumnezeu este prin definiţie infinit, pe când noi suntem făpturi limitate. El este cu totul în afară de înţelegerea noastră. De aceea, min­tea noastră, un instrument atât de minunat în ştiinţele em­pirice, nu ne poate ajuta mare lucru în acest domeniu. Ea nu se poate urca până în infinitatea lui Dumnezeu. Nu există nici o scară ci numai o prăpastie întinsă, nemăsurată. „Poţi pătrunde adâncimile lui Dumnezeu?” Aşa i s-a pus întrebarea lui Iov (Iov 11:7). Nu, lucrul acesta nu este posibil. Şi aşa ar fi rămas situaţia, dacă Dumnezeu n-ar fi luat iniţiativa de a vorbi. Omul ar fi rămas agnostic pentru totdeauna, întrebând, ce-i drept, ca Pont Pilat: „Ce este adevărul?” (Ioan 18:38) - fără să aştepte nici un răspuns, deoarece nu îndrăzneşte să spere că-l va primi. S-ar fi închinat la diferite altare, căci aşa e natura lui, dar pe toate aceste altare ar fi fost scris, ca pe cel din Atena: „Unui Dumnezeu necunoscut” (Faptele Apostolilor 17:23).

Dar iată că Dumnezeu a vorbit. El ni s-a făcut cunoscut, învăţătura creştină a revelaţiei este, prin esenţă, raţională. Dumnezeu a dezvăluit minţii noastre ceea ce altfel i-ar fi rămas ascuns. O parte din această revelaţie o găsim în natură: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu, şi întinderea lor vesteşte lucrarea mâinilor Lui” (Psalmul 19:1). În Epistola către Romani, apostolul Pavel scrie că „ce se poate cunoaşte, despre Dumnezeu le este descoperit”... (adică oamenilor), „căci le-a fost arătat de Dumnezeu. În adevăr, însuşirile nevăzute ale Lui, puterea Lui veşnică şi dumnezeirea Lui, se văd lămurit de la facerea lumii, când te uiţi cu băgare de seamă la ele în lucrurile făcute de El” (Romani 1:19-20)

Această revelaţie este numită de obicei „generală”, pentru că e adresată tuturor oamenilor, sau ”naturală”, pentru că e vorba de natură. Dar aceasta nu este de ajuns. Desigur, ea aduce o anumită cunoştinţă despre existenţa lui Dumnezeu, puterea Sa divină, slava şi statornicia Lui. Dar ca să-l cunoşti personal pe Dumnezeu să primeşti iertarea păcatelor şi să intri în relaţie cu El, îţi trebuie o descoperire mai intimă şi mai directă. Această revelaţie trebuie să cuprindă şi sfinţenia lui Dumnezeu, iubirea şi puterea Lui de a elibera de păcat. Şi această descoperire i-a plăcut lui Dumnezeu să ne-o dăruiască. Ea se numeşte revelaţie „specială”, pentru că a fost dată mai întâi unui popor special (Israel) prin soli speciali (prorocii în Vechiul Testament, şi apostolii în Noul Testament).

Această descoperire se numeşte şi „supranaturală”, pentru că s-a produs printr-un proces căruia de obicei i se dă numele de „inspiraţie”, şi expresia principală şi-a găsit-o în persoana şi opera lui Isus. Pentru a descrie această revelaţie, Biblia spune foarte simplu că „Dumnezeu a vorbit”. Noi înşine comunicăm unii cu alţii cel mai uşor prin vorbire. Prin vorbele noastre arătăm ce este în mintea noastră. Cu atât mai mult a dorit Dumnezeu să-şi descopere spiritul Lui infinit minţilor noastre mărginite. Deoarece, cum scrie în prorocul Isaia, „cât sunt de sus cerurile faţă de pământ, atât sunt de sus... gândurile Lui lată de gândurile noastre” (Isaia 55:9). Noi niciodată n-am fi putut să le cunoaştem dacă nu le-ar fi ex­primat în cuvinte. Şi aşa „a venit cuvântul Domnului” prin mulţi profeţi, până când în sfârşit a venit Isus Cristos, şi „Cuvântul s-a făcut trup, şi a locuit printre noi” (Ioan 1:1, 14). În acelaşi sens scrie şi apostolul Pavel bisericii din Corint: „Întrucât lumea, cu înţelepciunea ei, n-a cunoscut pe Dumnezeu în înţelepciunea lui Dumnezeu, Dumnezeu a găsit cu cale să mântuiască pe credincioşi prin nebunia propovăduirii crucii” (1 Corinteni 1:21). Omul ajunge la cunoştinţa lui Dumnezeu, nu prin înţelepciunea lui proprie, ci prin cuvântul lui Dumnezeu („propovăduirea”); nu prin judecata omenească, ci prin revelaţia dumnezeiască. Şi, pentru că Dumnezeu S-a făcut cunoscut prin Cristos, creştinul poate să se îndrepte cu îndrăzneală spre cel agnostic şi cel superstiţios şi să le spună, cum a spus Pavel Atenienilor în Areopag: „Ei bine, ceea ce cinstiţi, fără să cunoaşteţi, aceea vă vestesc eu” (Faptele apostolilor 17:23).

O mare parte din neînţelegerea între ştiinţă şi religie este o consecinţă a neclarificării acestui punct. Metoda empirică este de neaplicat în sfera religiei. Cunoştinţa ştiinţifică înain­tează prin observare şi experienţe. Ea prelucrează datele aduse de cele cinci simţuri fizice. Dar când treci în meta­fizică, nu mai ai date aduse la dispoziţie pe calea simţurilor. Pe Dumnezeu, nu-L poţi nici atinge, nici vedea, nici auzi. Totuşi la un moment dat al istoriei, El a hotărât să vorbească şi să se incarneze într-un trup care putea fi văzut şi pipăit.

Apostolul Ioan îşi începe astfel prima lui epistolă: „Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi ce am pipăit cu mâinile noastre... aceea vă vestim şi vouă” (1 Ioan 1:1-3).

Dumnezeu a lucrat

Buna Vestire creştină nu se mărgineşte numai să declare: că Dumnezeu a vorbit. Ea afirmă de asemeni că Dumnezeu a lucrat. Dumnezeu a luat iniţiativa în amândouă felurile din pricina nevoii omeneşti. Căci omul este nu numai neştiutor, ci şi păcătos. Deci nu ajunge numai descoperirea lui Dum­nezeu care să ne înlăture necunoştinţa: El a trebuit să înceapă o lucrare care să ne scape de păcatele noastre. A început-o în vremea Vechiului Testament. L-a chemat pe Avraam din Ur în Caldeea, a făcut din el şi din urmaşii lui un popor, i-a scăpat din robia în Egipt, a făcut un legământ cu ei pe muntele Sinai, i-a condus prin pustie în ţara făgăduinţei, i-a condus şi învăţat ca pe poporul Lui ales. Dar toate acestea erau numai pregătirea pentru măreaţa lucrare a mântuirii. Oamenii aveau nevoie de a fi eliberaţi, nu din robia Egip­tului, nici din exilul Babilonului, ci din sclavia şi exilul păcatului. De aceea a venit Isus Cristos, şi anume ca Mân­tuitor: „Îi vei pune numele Isus, pentru că El va mântui pe poporul Lui de păcatele lor” (Matei 1:21). „Adevărat şi cu totul vrednic de primit este cuvântul; care zice: Cristos Isus a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi” (1 Timotei 1:15). „Fiul omului a venit să caute şi să mântuiască ce era pier­dut” (Luca 19:10). El era păstorul, căruia lipsindu-i o singură oaie pierdută din turmă, s-a dus să o caute până când a găsit-o (Luca 15:3-7).

Creştinismul este o religie care duce la mântuire. Nici o altă religie din lume nu este comparabilă acestui mesaj a lui Dumnezeu, care a iubit şi a căutat o lume de păcătoşi, şi care a murit pentru ea.

Răspunsul omului

Dumnezeu a vorbit. Dumnezeu a lucrat, în Biblie se găsesc expuse şi tălmăcite cuvintele dumnezeieşti. Pentru mulţi aceste cuvinte rămân acolo! În ceea ce îi priveşte, aceşti oameni, ei cred că ce a spus Dumnezeu face parte numai din istoria veche. Dar această revelaţie ne obligă să acţionăm. Trebuie ca mesajul biblic să pătrundă în vieţile noastre. Dumnezeu a vorbit, dar oare am ascultat noi de Cuvântul Lui? Dumnezeu a lucrat, dar am tras noi profit din lucrarea Lui? Ce trebuie să facem? Acest lucru va fi lămurit în con­tinuarea acestei cărţi. Un lucru însă este necesar să-l înţelegem de la început: noi trebuie să căutăm. Dumnezeu ne-a căutat, El ne caută şi astăzi, dar şi noi trebuie să-L căutăm. Cea mai mare plângere a lui Dumnezeu împotriva omului este că omul nu-L caută. „Domnul se uită de la înălţimea cerurilor peste fiii oamenilor să vadă dacă este vreunul care să aibă pricepere şi care să caute pe Dumnezeu. Dar toţi s-au rătăcit, toţi s-au dovedit nişte netrebnici: nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar” (Psalm 14:2-3). Totuşi Isus a făgăduit că „cine caută, găseşte” (Matei 7:8). Dacă nu căutăm, niciodată nu vom găsi. Păstorul şi-a căutat oaia pierdută, până când a găsit-o. Femeia şi-a căutat banul de argint pierdut, până când l-a găsit. De ce să ne închipuim noi că vom găsi fără a căuta? Dumnezeu doreşte a fi găsit, dar numai de cei care îl caută.

Trebuie să căutăm cu stăruinţă. Un filosof spunea: „Omul îşi duce lenevia până unde este posibil”. Dar aici e vorba de o problemă serioasă: să lăsăm deci lenea şi apatia noastră naturală şi să ne dedăm mintea la cercetare. Ce să dea Dum­nezeu unui om uşuratic, care cere cu jumătate de gură? „El răsplăteşte pe cei ce-L caută” (Evrei 11:6).

Trebuie să căutăm cu smerenie. Dacă lenea şi indiferenţa este o piedică pentru unii, mândria e o piedică şi mai mare pentru mulţi. Trebuie să recunoaştem că mintea noastră mărginită, ea singură nu poate să -L descopere pe Dum­nezeu, dacă nu ni S-ar descoperi El însuşi. Nu vreau să spun că trebuie să oprim chibzuirea raţională; dimpotrivă, psalmistul ne îndeamnă să nu fim „ca un cal sau ca un catâr fără pricepere (Psalm 32:9). Să ne folosim de mintea noastră, dar să-i acceptăm limitele. Isus a zis: „Te laud, Tată, Doamne al cerului şi al pământului, pentru că ai ascuns aceste lucruri de cei înţelepţi şi pricepuţi, şi le-ai descoperit pruncilor” (Matei 11:25). Este unul din motivele pentru care Isus iubea aşa de mult pe copii: pe ei poţi să-i înveţi, ei nu sunt mândri, nici plini de ei înşişi şi nu au un duh de critică. Avem nevoie de mintea deschisă, smerită şi receptivă a copilaşului.

Trebuie să căutăm cu toată sinceritatea. Pentru a ne însuşi revelaţia lui Dumnezeu, trebuie să lepădăm orice mândrie şi orice idee preconcepută. Orice student ştie ce primejdios este să te apropii de o materie cu idei preconcepute. Mulţi însă cercetează Biblia cu teoriile lor anticipate. Dar făgăduinţa lui Dumnezeu este adresată numai celui care cer­cetează cu seriozitate: „Mă veţi căuta, şi Mă veţi găsi, dacă Mă veţi căuta cu toată inima” (Ieremia 29:13). Deci să punem deoparte prejudecăţile noastre şi să ne deschidem mintea; se poate, la urma urmei, să fie adevărat creştinismul.

Trebuie să căutăm într-un spirit de ascultare. Această con­diţie este cea mai grea de îndeplinit. Căutând pe Dumnezeu, nu numai că trebuie să fim gata să ne revizuim ideile, ci şi să ne schimbăm vieţile noastre, învăţătura creştină este şi o provocare morală: dacă învăţătura este adevărată, trebuie să acceptăm această provocare. Dumnezeu nu este un obiect de curiozitate; nu poţi să-L studiezi la telescop sau să-L pui sub microscop şi să-L găseşti „foarte interesant”! Dumnezeu nu este „interesant” ci El ne tulbură. Ceea ce este adevărat pentru Dumnezeu este adevărat şi pentru Isus Cristos. Noi avem de gând să-L observăm din punct de vedere intelectual; şi iată că ne dăm seama că El este cel ce ne observă spiritual. Rolurile s-au inversat. Noi îl studiem pe Aristotel, şi ne îmbogăţim cunoştinţele; dar studiindu-L pe Isus noi suntem tulburaţi spiritual în sensul cel mai profund. Vedem că trebuie neapărat să ne alegem o atitudine a inimii, să luăm o hotărâre a voinţei în faţa acestui Isus. Putem să-L studiem pe Isus obiectiv din punct de vedere intelectual, dar nu putem rămâne neutri din punct de vedere moral. La aceasta se ajunge prin contactul sincer cu Isus: „Am început numai în liniştea odăiţei noastre de student şi iată-ne acum chemaţi pe terenul hotărârii morale” (P.C. Simpson: „Faptul lui Cristos”).

Este ceea ce Isus vroia să spună unor iudei necredincioşi: „Dacă vrea cineva să facă voia Lui (adică a lui Dumnezeu) va ajunge să cunoască dacă învăţătura este de la Dumnezeu, sau dacă Eu vorbesc de la Mine” (Ioan 7:17). Făgăduinţa Sa este desluşită; noi vom şti dacă Isus Cristos este adevărat sau nu, dacă învăţătura Lui a fost omenească sau dum­nezeiască. Dar această făgăduinţă se sprijină pe o con­diţie morală: trebuie să fim gată, nu numai să credem, dar să şi ascultăm de El. Dacă de la început refuzăm să ascultăm de voinţa lui Dumnezeu, când El ne-o va face cunoscută, nu vom ajunge niciodată să avem siguranţa mântuirii.

Mi-aduc aminte de un tânăr, care a venit să mă vadă, când abia ieşise din şcoală, şi începuse să lucreze în capitală. Mi-a spus că nu se mai ducea la biserică, pentru că nu mai putea rosti crezul fără să fie ipocrit; nu-l mai credea. Când şi-a ter­minat povestea l-am întrebat: „Dacă aş putea să-ţi dau răspuns la toate problemele tale, dându-ţi deplină satisfacţie intelectuală, ţi-ai schimba felul de viaţă?” A zâmbit şi a roşit: adevărata lui problemă era morală, nu intelectuală.

Astfel, trebuie să conducem cercetarea noastră îndepărtând indiferenţa şi mândria, punând deoparte teoriile noastre şi păcatul, şi să-L căutăm pe Dumnezeu, indiferent care ar fi consecinţele. Din tot ceea ce ne împiedică să-L căutăm efectiv pe Dumnezeu, cele mai grele de biruit sunt prejudecata intelectuală şi revolta morală. Amândouă ex­primă sentimentul de frică, cel mai mare duşman al adevărului. Frica ne zădărniceşte cercetarea. Ştim că a-L căuta pe Dumnezeu şi a-L primi pe Isus Cristos ar putea să fie o experienţă tulburătoare. Aceasta ne-ar obliga să reexaminăm toată concepţia noastră asupra vieţii, şi să ne schimbăm întregul fel de a trăi. Un fel de moliciune in­telectuală şi morală ne face să şovăim. Nu găsim, pentru că nu căutăm. Şi nu căutam, pentru că nu vrem să găsim, ştiind prea bine că cel mai bun mijloc de a nu găsi este de a nu căuta. Dumnezeu să ne dea curajul să căutăm. Se poate că v-aţi înşelat şi că, de fapt, Cristos avea dreptate. Şi dacă aveţi de gând să fiţi un cercetător smerit, cinstit, ascultător, veniţi la cartea care se declară revelaţia lui Dumnezeu. Citiţi mai cu seamă evangheliile, care vorbesc despre Isus Cristos. Daţi-l Lui prilejul să se confrunte cu voi şi să vă convingă de realitatea Sa. Veniţi, renunţând la voi înşivă, gata să credeţi şi să ascultaţi, dacă Dumnezeu vă convinge. De ce n-aţi citi Evanghelia după Marcu, sau cea după Ioan? Citiţi-o toată, ca să aibă un efect deplin. Apoi o recitiţi mai pe îndelete, un capitol pe zi. Înainte de a citi, rugaţi-vă. Iată ce aţi putea spune: „Dumnezeule, dacă Tu exişti (eu nu ştiu dacă exişti), şi dacă poţi auzi această rugăciune (eu nu ştiu dacă poţi), vreau să-Ţi spun că sunt un căutător sincer al adevărului. Arată-mi dacă Isus este Fiul Tău şi Mântuitorul lumii. Şi dacă Tu îmi dai această convingere, mă angajez să-L accept ca pe Mântuitorul meu, să-L urmez ca pe Domnul meu”.

Nici unul, dintre cei care s-au rugat astfel n-a fost dezam­ăgit. Dumnezeu nu rămâne dator nimănui. El răsplăteşte pe oricine-L caută cu sinceritate şi seriozitate. Cristos a făgăduit desluşit: „Căutaţi şi veţi găsi (Matei 7:7).



Persoane interesate