Esenţialul creştinismului > 10. A lua o hotărâre


CAPITOLUL 10
A lua o hotărâre

Numeroase sunt persoanele cărora li se pare ciudat când aud că trebuie să ia o hotărâre personală pentru a deveni creştin. Unii cred că dacă te-ai născut într-o ţară creştină, eşti de acum creştin. „Nefiind nici evrei, nici mahomedani, nici budişti, probabil că suntem creştini!”, spun ei. Alţii îşi închipuie că, primind o educaţie creştină, învăţând să ac­cepte crezul creştin şi normele de purtare creştine, nu li se mai cere şi altceva. Dar lucrurile nu se prezintă astfel. Oricum ne-am fi născut şi am fost educaţi, fiecare om e răspunzător de hotărârea lui pentru sau împotriva lui Cristos. Nu putem să rămânem neutri. Este imposibil să ne îndreptăm spre creştinism fără să ne decidem, nici să lăsăm pe altul să ia hotărârea în locul nostru; noi înşine trebuie să hotărâm.

Chiar dacă suntem de acord cu ceea ce scrie în această carte până la pagina de faţă, nu ajunge. Chiar dacă admitem că divinitatea lui Isus e posibilă, poate chiar dovedită, şi că El era de fapt Fiul lui Dumnezeu; că El a venit şi a murit ca să fie Mântuitorul lumii; chiar dacă admitem că noi suntem păcătoşi şi că avem nevoie de un Mântuitor, toate acestea nu ajung. Nici unul din aceste fapte, nici toate împreună, nu ne fac creştini. Desigur că trebuie mai întâi să credem anumite fapte despre persoana şi lucrarea lui Cristos, dar adevărata credinţă va transforma acest asentiment mintal într-un act decisiv de încredere. Convingerea intelectuală este un lucru, dar hotărârea morală este altceva. Şi eu însumi gândeam altă dată că, deoarece Isus a murit pe Cruce, lumea întreagă era pusă în mod automat în ordine cu Dumnezeu. Îmi aduc aminte cât de nedumerit, ba chiar cât de indignat, am fost când mi s-a spus că aveam nevoie să mi-L însuşesc pe Isus şi mântuirea Lui pentru mine personal. Mulţumesc lui Dumnezeu că, mai târziu, El mi-a deschis ochii, şi am înţeles că nu era suficient numai faptul să recunosc că Isus este Mân­tuitorul lumii ci trebuia să-L accept personal ca pe Mântui­torul meu. Da, al meu! În adevăr adjectivul posesiv la per­soana întâia, are un loc deosebit în Biblie. „Domnul este Păstorul meu; nu voi duce lipsă de nimic” (Psalm 23:1); „Domnul este lumina şi mântuirea mea” (Psalm 27:1) „Dumne­zeule, Tu eşti Dumnezeul meu” (Psalm 63:1).”Preţul nespus de mare al cunoaşterii lui Cristos, Domnul meu”(Filipeni 3:8). Există un verset în Biblie care a ajutat pe mulţi căutători ai adevărului (şi pe mine!) să înţelegem pasul credinţei pe care-l avem de făcut, şi care conţine cuvintele lui Cristos, care spun: „Iată Eu stau la uşă şi bat. Dacă aude cineva glasul Meu şi deschide uşa, voi intra la el, voi cina cu el şi el cu Mine” (Apocalipsa 3:20).

Există o pictură vestită din anul 1853 care ilustrează această „lumină a lumii”. Pictura originală se află în capela din Keble College la Oxford, şi o copie pe care a pictat-o acelaşi artist după 40 de ani, se găseşte în Catedrala St. Paul. Deşi stilul acestei picturi s-a cam demodat, simbolul ei rămâne viu, precum l-a descris J. Ruskin: „În partea stângă a tabloului se vede această uşă care reprezintă sufletul omenesc, încuiată şi baricadată cu lacăte şi cuie ruginite. Iedera a crescut peste balamalele nedeschise de multă vreme... Pragul e acoperit cu buruieni, iar Cristos se apropie pe înnoptate... „El poartă coroana de spini şi haina de pur­pură împărătească, ţine o lampă în mâna stângă (lumina lumii) şi cu mâna dreaptă bate la uşă.”

Acest tablou simbolizează sufletul omenesc comparat cu o casă închisă cu o uşă care o izolează din exterior. Fiecare dintre noi avem propria noastră viaţă pe care dorim s-o trăim. Uşa acestei case e bine închisă, nimeni nu poate in­tra. În faţa uşii de la casa personalităţii noastre, se găseşte Isus Cristos. El vrea să intre în ea, de aceea bate la uşă. Hotărârea pe care avem s-o luăm este foarte simplă: Îi vom permite noi lui Isus să intre sau Îl vom lăsa afară?

Să ne punem câteva întrebări pentru a lămuri această hotărâre, pe care o avem de luat. Mai întâi de toate cine locuieşte această casă? Această casă reprezintă inima omenească şi cel ce o ocupă, este fiecare dintre noi în parte. Dar cine suntem noi şi de ce Isus vine să ne viziteze? Noi suntem păcătoşi şi El vine la uşa noastră tocmai pentru că avem nevoie de El.

Cel de al doilea şi al treilea capitol din cartea Apocalipsei sunt compuse din scrisori dictate apostolului Ioan de Cristos Cel proslăvit şi destinate la şapte din principalele biserici din Asia Mică. Versetul despre care vom vorbi, este con­cluzia ultimei scrisori, adresată bisericii din Laodicea, care se găsea în ţinutul unde acum se află Turcia de astăzi. Laodicea era o cetate bogată şi prosperă în vremurile acelea, vestită în special prin manufacturile ei de ţesături, şcoala ei de medicină unde se fabrica vestita doctorie frigiană pentru ochi, şi pentru băncile ei renumite. Prosperitatea materială adusese acestei cetăţi un spirit de trufie care molipsea până şi biserica creştină. În această biserică se găseau creştini cu numele, dar care nu erau adevăraţi creştini. Interesul lor religios era numai superficial şi sporadic. Ca şi apa adusă prin viaductele din Hierapolis (care se mai pot vedea şi astăzi), ei erau „călduţi”, spune Isus, adică nici în clocot nici reci. „Călduţi” din punct de vedere spiritual consecinţă a mândriei şi iluziilor, în care se complăceau. „Zici: sunt bogat, m-am îmbogăţit, şi nu duc lipsă de nimic”; şi nu ştii că eşti ticălos, nenorocit, sărac, orb şi gol” (Apocalipsa 3:17).

Ce portret a mândrei şi prosperei biserici din Laodicea! Membrii ei erau goi cu toate fabricile lor de îmbrăcăminte, orbi cu toate doctoriile lor pentru ochi, cerşetori cu toate băncile lor bogate! Noi astăzi nu suntem diferiţi de ei. Poate că şi noi spunem, ca ei: „N-am nevoie de nimic”. Nu există cuvinte mai primejdioase ca acestea din punct de vedere spiritual. Nu oare independenţa şi încrederea noastră în noi înşine ne împiedică de a ne preda lui Cristos? Desigur că avem nevoie de El! Fără El suntem goi înaintea lui Dumnezeu, adică lipsiţi de îmbrăcămintea morală cuvenită pen­tru a ne înfăţişa înaintea Lui; orbi în ceea ce priveşte adevărurile spirituale; cerşetori, neavând nimic cu care să ne putem cumpăra favorurile cerului. Dar Cristos poate să ne îmbrace cu dreptatea Lui, să ne deschidă ochii, şi să ne îmbogăţească duhovniceşte. În afară de El, adică până nu-l deschidem uşa, şi-L lăsăm să intre, rămânem cerşetori orbi şi goi, pierduţi pentru totdeauna. „Iată Eu stau la uşa şi bat” spune El. Nu e vorba de o nălucă, nici de o figură dintr-un roman religios. Ci Cel care stă la uşa şi bate este Isus, Omul din Nazaret: care pin faptele, caracterul şi învierea Lui garantează că El este Fiul lui Dumnezeu. El este Mântuitorul cel răstignit. Mână care bate la uşă poartă semnul cuielor. Picioarele care stau pe prag la fel. El este Cel care a murit pentru păcatele noastre pe cruce. El este Cristosul cel înviat. Ioan Îl descrie deja în capitolul întâi al Apocalipsei, cum L-a văzut într-o vedenie simbolică ca Mântuitorul proslăvit: „Ochii Lui erau ca para focului; picioarele Lui erau ca arama aprinsă şi arsă într-un cuptor; şi glasul Lui era ca vuietul unor ape mari... Faţa Lui era ca soarele, când străluceşte în toată puterea lui” (Apocalipsa 1:13-17). Nu e mirare că Ioan, când L-a văzut, a căzut la picioarele Lui. Este greu de înţeles cum Domnul slavei se pleacă spre cerşetorii orbi şi goi care suntem noi. Ce face Isus Cristos? El stă la uşă, aşteptând şi bătând. Isus stă cu răbdare în faţa uşii. El este lângă ea. Şi totuşi această casă Îi aparţine! El este arhitectul. El este ziditorul, El este proprietarul; El a plătit-o cu Sângele Lui. Casa Îi aparţine de drept; cât despre noi, suntem numai locatarii ei. El ar putea să ne poruncească să-I deschidem uşa . În loc să procedeze astfel, ne roagă frumos să-L primim. Nu intră cu sila în viaţa nimănui, ci spune (Apocalipsa 3:18): „Te sfătuiesc...” Ar avea dreptul să rostească porunci, să dea or­dine, dar se mulţumeşte cu sfaturi. Aşa de mare este smerenia Lui. Ce mare libertate ne lasă Isus!

Dar de ce vrea Isus Cristos să intre la noi? Noi am văzut deja motivele. El vrea să ne fie în acelaşi timp şi Mântuitor şi Stăpân. Ca să devină Mântuitorul nostru, El a murit pentru păcatele noastre. Dacă Îl primim, El ne dăruieşte fiecăruia în parte toate binefacerile aduse de moartea Lui. Odată intrat, El renovează, zugrăveşte casa şi o mobilează din nou. Cu alte cuvinte, El ne iartă, ştergând trecutul şi curăţindu-ne. Apoi ne promite că va cina cu noi şi noi cu El. Această frază descrie bucuria părtăşiei cu El. Nu numai că ni se dă El Însuşi nouă, ci ne cere să ne dăm şi noi Lui. Am fost nişte străini; acum devenim prieteni. Era între noi o uşă închisă; acum ne aşezăm la aceeaşi masă.

Isus Cristos vrea să intre la noi şi ca Domn şi ca Stăpân. Viaţa noastră, asemănată aici cu o casă, va intra în stăpânirea Lui; dar nu are rost să-I deschidem uşa dacă nu suntem gata să ne supunem Lui. Când trece pragul, noi trebuie să-I încredinţăm toată trusa cu chei, garantându-I accesul liber în toate camerele. Un student spunea odată: „În loc să-I dau lui Cristos o mulţime de chei pentru toate camerele casei, I-am dat un paspartu care le deschide pe toate”.

O astfel de dăruire lui Isus Cristos se traduce prin pocăinţă, întoarcere de la tot ce ştim că nu-I place Lui. Nu că devenim mai buni ca înainte de a-L pofti înăuntru. Dim­potrivă! Tocmai pentru că noi din fire nu putem singuri să ne transformăm şi nici să ne îmbunătăţim, de aceea avem nevoie de intervenţia Lui. Dar atunci trebuie să ne şi învoim cu schimbările pe care El va socoti că trebuie să le facă când a intrat în inima noastră. Nu mai încape nici împotrivire, nici discuţie, ci mai degrabă o supunere fără condiţii stăpânirii Lui. Isus ne cere să ne lepădăm de rău, şi să-L urmăm pe El, chiar dacă nu ştim în amănunt unde ne va duce toate acestea.

Şovăieşti? Ţi se pare nechibzuit de a te preda aşa orbeşte lui Cristos? Desigur nu ai dreptate. Ai mult mai mult de chibzuit decât la o căsătorie. Prin căsătorie, un bărbat şi o femeie se predau unul altuia fără condiţie, neştiind ce le rezervă viitorul. Ei însă se iubesc şi au încredere unul în altul, şi promit să rămână uniţi din acel moment, „la bine şi la rău, în sărăcie sau în bogăţie, în stare de boală şi sănătate, să se iubească unul pe altul până ce moartea îi va desparte”. Dacă fiinţe omeneşti pot să se încreadă astfel una alteia, oare nu putem noi să ne încredem în Fiul lui Dumnezeu? De fapt, e mai rezonabil să te încredinţezi lui Cristos, care este Dum­nezeu, decât unui om, cât de bun ar fi el. Isus nu ne va înşela niciodată nici nu va dezamăgi încrederea noastră.

Ce vom face, deci? Mai întâi, să ascultăm glasul Lui. Din nefericire este posibil să facem pe surzii şi să înăbuşim mur­murul constant al chemării Lui. Căci vocea Lui se face auzită în diferite feluri; uneori în tulburările conştiinţei noastre, alteori prin problemele puse minţii; sau după o bătălie morală pierdută; când viaţa ne apare goală, fără rost. Câteodată printr-o foame spirituală nelămurită, sau prin boală, doliu, durere, sau teamă, ne dăm seama că Cristos stă afară la uşă şi ne vorbeşte. Sau poate că chemarea Lui ne vine printr-un prieten, prin vocea unui predicator sau printr-o carte. Când o auzim, trebuie să ascultăm. „Cine are urechi, să asculte”, spune Duhul Sfânt (Apocalipsa 2:7,11,17,29, 3:6, 13, 22).

Apoi, trebuie să-I deschidem uşa. Dacă am auzit că bate, trebuie ca răspuns să-L lăsăm să intre. Aceasta este o imagine, o descriere prin pildă a unui act de credinţă, prin care credem în Isus Cristos, Mântuitorul, şi ne supunem Lui ca Stăpân.

Această faptă de credinţă este un act concret. Verbul grec folosit în text exprimă un act precis. Nu e vorba de o uşă care se deschide singură, nici care ar fi întredeschisă. Uşa este închisă, deci trebuie să fie deschisă dinăuntru. Cristos nu poate s-o deschidă din afară. Un renumit tablou al pictorului Holman Hunt, Îl reprezintă pe Isus, care stă în faţa unei uşi închise şi bate, dar uşa nu are zăvor pe din afară, se spune că dinadins l-a omis, ca să arate că noi trebuie să deschidem uşa, deoarece clanţa se află numai în interior.

Primirea lui Isus este un act individual. Într-adevăr, acest mesaj a fost adresat unei biserici - anume celei din Laodicea, o biserică considerată în text „călduţă”. Vocea însă îndeamnă pe fiecare. Stă scris „Dacă aude cineva glasul Meu şi deschide uşa, voi intra la el”. Fiecare om trebuie să se hotărască pentru sine şi să facă pasul acesta singur. Nimeni nu-l poate face pentru tine. Părinţi creştini, învăţători, pastori şi prieteni te pot îndruma, dar numai mâna ta poate răsuci cheia şi deschide broasca.

Este un act făcut odată pentru totdeauna; numai odată poţi face acest pas. Când intră Cristos, El închide uşa şi încuie pe dinăuntru. Păcatul Îl poate izgoni într-un colţ sau altul, dar casa în care a intrat El nu o mai părăseşte niciodată. „Nu te voi lăsa nici nu te voi părăsi”, spune El (Iosua 1:5, citat în Evrei 13:5).

Aceasta nu înseamnă că printr-o astfel de experienţă devii ca un înger! Nici că într-o clipă devii desăvârşit. Poţi deveni creştin într-o clipă, dar trebuie timp pentru a atinge maturi­tatea. Cristos poate să intre, să ne cureţe şi să ne ierte în câteva secunde, dar e nevoie de mult mai mult timp ca să ne transforme caracterul după voia Lui. Tot astfel cum nu-i ne­voie decât de un scurt moment ca să se căsătorească doi tineri, dar câţi ani le trebuie ca să se unifice cele două carac­tere diferite!

Deci, clipa când Îl primim pe Cristos spre a ne preda Lui e urmată de o viaţă întreagă de adaptare.

Deschiderea uşii depinde de voinţa noastră. Nu-i nevoie să aştepţi vreo lumină supranaturală, nici vreo senzaţie specială. Nu! Cristos a venit în lume, să moară pentru păca­tele noastre. Acum a sosit la uşa casei tale, la uşa vieţii tale, stă afară şi bate. Mai mult nu poate face. Noi trebuie să deschidem.

Este un act urgent. Să nu aşteptăm mai mult decât trebuie. Timpul trece, cine ştie ce aduce viitorul? Poate că o astfel de ocazie nu se mai iveşte niciodată (Proverbe 27:1): „Nu te făli cu ziua de mâine, căci nu ştii ce poate aduce o zi”. Duhul Sfânt zice: „Astăzi, dacă auziţi glasul Lui, nu vă împietriţi inimile!” (Evrei 3:7-8, citat din Psalmul 95:8). Nu amâna să deschizi în speranţa de a deveni demn de a-L lăsa să intre pe Cristos, şi nici ca să rezolvi mai întâi singur problemele tale.

Dacă crezi că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu şi că a murit ca să fie Mântuitorul tău, este de ajuns. Toate vor veni pe deasupra la vremea lor. Desigur că e primejdioasă o hotărâre luată în grabă şi pe negândite; dar şi şovăiala este tot atât de periculoasă. Dacă în străfundul tău ştii că trebuie să acţionezi, atunci nu mai amâna!

A deschide inima lui Isus este un act indispensabil. Desigur că viaţa creştină înseamnă mult mai mult decât numai să deschizi uşa. Precum vom vedea în capitolul următor, ea include intrarea într-o comunitate de creştini, deosebirea şi împlinirea voii lui Dumnezeu, creşterea în har şi în cunoştinţă, efortul de a sluji pe Dumnezeu şi pe om. Dar nimic nu poate înlocui acest prim pas. Poţi să crezi cu mintea ta în Cristos şi să-L admiri; poţi să-I adresezi rugăciuni prin gaura cheii (aşa am făcut şi eu, ani de zile!); poţi să-i dai câţiva bani pe sub pragul uşii ca să-L faci să tacă; poţi să fii moral, cumsecade, drept şi bun; poţi să fii religios, botezat şi confirmat; să fii învăţat, să cunoşti filozofia religiei, să studiezi teologia, ba chiar să fii preot sau pastor consacrat şi totuşi încă să nu-I fi deschis lui Cristos uşa inimii tale. Nu există nici un alt mijloc care conduce la Cristos; tot restul e fără valoare.

Un profesor universitar povesteşte în autobiografia sa (intitulată „Cum m-a surprins bucuria”} ce i s-a întâmplat într-o zi când călătorea în autobuz: „Fără nici un cuvânt şi aproape fără nici o imagine, un fapt care mă privea mi-a venit în min­te. Am devenit conştient că ţineam ceva departe de mine, excluzându-l, sau, dacă preferaţi că purtam nişte haine ri­gide, o armură sau o carapace. Atunci am simţit că-mi sosise ceasul unei hotărâri libere. Puteam să deschid uşa său s-o las închisă; puteam să desfac armura sau să o las. Nici una din hotărâri nu-mi apăreau ca o datorie, nici ca o ameninţare şi nici ca o făgăduinţă, deşi ştiam că a deschide uşa, a dez­brăca armura, avea o importanţă incalculabilă. Am ales să deschid uşa, să înlătur carapacea şi să desfac încingătoarea. Zic că „am ales”, dar nu mi se părea cu putinţă să fac altfel”.

O doamnă din înalta societate londoneză la sfârşitul unei reuniuni, s-a ridicat la invitaţia cunoscutului evanghelist Billy Graham când el a întrebat dacă e cineva care vrea să creadă în Isus Cristos. Persoana căreia doamna a fost încred­inţată să se ocupe de ea, a îndemnat-o să se roage în momentul acela pentru a-L primi pe Isus. Atunci, plecându-şi capul, doamna a murmurat: „Scumpe Doamne Isuse, eu doresc mai mult decât orice în lume să intri Tu în inima mea, Amin.”

Un tânăr în vârstă de aproape optsprezece ani a îngenun­chiat într-o duminică seară, lângă patul lui în dormitorul in­ternatului. În mod foarte simplu, obiectiv dar hotărât, el I-a povestit lui Cristos cum şi-a risipit viaţa; şi-a mărturisit păcatele, apoi a mulţumit lui Cristos că a murit pentru el la Cruce şi L-a rugat să intre în viaţa lui. A doua zi, el a scris în jurnalul lui: „Ieri a fost cu adevărat o zi excepţională... Până acum, Cristos era la periferia vieţii mele, iar eu Îl rugam să-mi arate drumul, în loc să-I dau Lui toată cârma vieţii mele. În sfârşit L-am auzit bătând la uşă. I-am deschis, L-am poftit în casă, El a curăţit-o şi acum domneşte El în mine”. Iar a doua zi, scrie: „Astăzi am simţit cu adevărat o nouă bucurie imensă. Este bucuria de a fi în pace cu lumea şi în contact cu Dumnezeu. Ce bine ştiu acum că El mă călăuzeşte şi că până acum nu-L cunoşteam cu adevărat...”

Aceste citate sunt din propriul meu jurnal, îndrăznesc să vi le arăt ca să nu cumva să credeţi că vă îndemn să faceţi un pas pe care nu l-aş fi făcut şi eu.

Eşti creştin? Un creştin adevărat, angajat? Răspunsul tău depinde de o altă întrebare - nu dacă te duci sau nu la biserică, dacă crezi sau nu un „credo”, dacă duci o viaţă cin­stită sau nu. Desigur că toate acestea sunt importante, fie­care la locul ei. Dar esenţialul este; de ce parte a uşii se află Isus Cristos? Afară sau înăuntru? Totul depinde de acest răspuns.

Poate că eşti gata să-I deschizi uşa lui Cristos. Dacă nu eşti sigur că ai făcut astfel, te sfătuiesc să te asiguri de lucrul acesta. Poate că ai nevoie numai de „transcris cu cerneală ce ai scris deja cu creionul”, cum a spus cineva.

Eu ţi-aş sugera să te duci undeva singur deoparte să te rogi. Mărturiseşte-ţi păcatele lui Dumnezeu şi lasă-te de ele. Mulţumeşte lui Isus Cristos că a murit din dragoste pentru tine, şi în locul tău. Apoi deschide-I uşa şi pofteşte-L la tine ca Mântuitor şi Stăpân. Poate ar fi de folos ca următoarea rugăciune să aibă ecou în inima ta.

„Doamne Isuse, eu recunosc că am rătăcit, umblând de capul meu. Am păcătuit cu gândul, vorba şi fapta. Îmi pare rău de păcatele mele. Mă întorc de la ele în pocăinţă. Cred că ai murit pentru mine, purtând păcatele mele în trupul Tău. Îţi mulţumesc pentru iubirea Ta cea mare. Acum deschid uşa. Intră, Doamne Isuse. Intră ca Mântuitorul meu, şi curăţeşte-mă. Intră ca Stăpânul meu, şi ia-mă în stăpânirea Ta. Pe Tine vreau să Te slujesc toată viaţa mea, din toate pu­terile pe care mi le vei da. Amin.”

Dacă te-ai rugat astfel, sincer mulţumeşte umil lui Cristos că a intrat la tine. Căci aşa a făgăduit El că va face: Cuvântul Lui este dat: „Dacă aude cineva glasul Meu şi deschide uşa, voi intra la el” (Apocalipsa 3:20). Sentimentele tale au puţină im­portanţă, făgăduinţa lui Isus contează. Mulţumeşte-I că s-a ţinut de cuvânt.



Persoane interesate