Esenţialul creştinismului > 11. A fi creştin


CAPITOLUL 11
A fi creştin

Acest ultim capitol este adresat celor ce au deschis uşa vieţii lor lui Isus Cristos. Ei s-au predat Lui. Deci au pornit în viaţa creştină. A deveni creştin este un lucru, dar a fi creştin este altceva. Care sunt consecinţele vieţii creştine? Iată de ceea ce ne vom ocupa acum.

Ai făcut primul pas, invitându-L pe Cristos să devină Mân­tuitorul şi Stăpânul tău. De îndată s-a petrecut o minune; Dumnezeu - fără al cărui har n-ai fi putut să te pocăieşti nici să crezi - ţi-a dăruit o viaţă nouă. Te-ai „născut din nou” (Ioan 3:1-21). Deci ai devenit un copil al lui Dumnezeu, ai intrat în familia Lui. Precum la naşterea trupească nu ţi-ai dat seama de ce s-a petrecut cu tine, poate că nici acum n-ai înţeles ce s-a petrecut cu tine, n-ai simţit nimic extraordinar. De fapt, a lua conştiinţă de sine însuşi, a descoperi cine şi ce suntem, face parte din dezvoltarea personalităţii. Totuşi, aşa cum prin naşterea ta s-a ivit o nouă persoană independentă în lume, tot aşa când te-ai născut din nou ai devenit o făptură nouă în Cristos.

Dar, poate te vei întreba, nu este Dumnezeu oare Tatăl tuturor oamenilor? Nu sunt ei toţi copiii Lui? Dumnezeu este cu adevărat Creatorul tuturor oamenilor, în sensul că „îşi trag cu toţii obârşia din El”, cum scrie, de pildă, în Faptele Apostolilor 17:28. Biblia însă face o distincţie netă între această relaţie generală a lui Dumnezeu cu tot neamul omenesc, relaţie de Creator faţă de creatura sa, şi relaţia specială de Tată faţă de copil, care o are El cu cei care devin o nouă făptură prin Isus Cristos. Ioan lămureşte această legătură în prologul evangheliei sale unde scrie: „El, (adică Isus) a venit la ai Săi, şi ai Săi nu L-au primit. Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu, născuţi... din Dumnezeu” (Ioan 1:11-13). „Celor ce... L-au primit”, „celor ce cred,... născuţi.”..”din Dumnezeu”. Toate aceste cuvinte se referă la aceeaşi oameni, adică „copiii lui Dumnezeu”, care au primit pe Cristos în viaţa lor.

Pentru a înţelege ce înseamnă după Biblie a fi „un copil al lui Dumnezeu”, trebuie să înţelegem privilegiile şi respon­sabilităţile copilului lui Dumnezeu. Să vedem care sunt ele:

Privilegiile creştine

Primul drept pe care-l are cel care s-a născut din nou, şi care a intrat astfel în familia lui Dumnezeu este contactul cu Dumnezeu. Să analizăm această relaţie.

a) Părtăşia cu Dumnezeu

Am văzut că păcatele noastre ne-au îndepărtat de Dumne­zeu, punând între El şi noi o barieră. Cu alte cuvinte eram sub condamnarea dreptului Judecător al întregii lumi. Dar acum, prin Isus Cristos, care a purtat osânda noastră, şi cu care am fost uniţi prin credinţă, suntem „îndreptăţiţi”, deci acceptaţi de Dumnezeu şi declaraţi neprihăniţi. Judecătorul nostru a devenit Tatăl nostru. „Vedeţi ce dragoste ne-a arătat Tatăl, să ne numim copii ai lui Dumnezeu! Şi suntem”, scrie Ioan în prima lui epistolă (cap. 3:1). „Tatăl” şi „Fiul” sunt titlurile distincte pe care Isus le dădea lui Dumnezeu şi Lui În­suşi, şi aceste Nume ne dă voie şi nouă să le folosim. Legătura noastră cu El ne îngăduie să avem parte de însăşi părtăşia Lui cu Tatăl. Ciprian, episcopul Cartaginei în mijlocul secolului al treilea al erei noastre, exprimă foarte bine acest privilegiu în tratatul lui cu privire la rugăciunea Domnului Isus, Tatăl nostru: „Ce mare este îndurarea Domnului! Cu câtă bunătate Se apleacă El spre noi şi doreşte să-I zicem Tatăl nostru! Când ne rugăm, El care ne numeşte fii de Dumnezeu precum şi Cristos este Fiul lui Dumnezeu! Nici unul dintre noi n-ar îndrăzni să pronunţe acest Nume în rugăciune, dacă nu ne-ar fi învăţat El”.

Iată de ce acum putem rosti Tatăl nostru fără făţărnicie. Cuvintele nu mai sună a gol ca altădată, ele acum sunt pline de rezonanţă, căci Dumnezeu este cu adevărat Tatăl nostru care este în cer, El ştie de ce avem nevoie chiar înainte de a-I cere ceva, şi nici unul dintre copiii Săi nu vor duce lipsă de lucruri bune (Matei 6:7-13, 24-34 şi 7:7-12). Uneori poate că trebuie să primim din mâna Lui şi câte o mustrare, „căci Dumnezeu pedepseşte pe cine-l iubeşte şi bate cu nuiaua pe orice fiu pe care-l primeşte” (Evrei 12:3-11). Dar aşa făcând, Se poartă cu noi ca şi cu nişte fii şi ne pedepseşte spre binele nostru. Având un astfel de Tată, iubitor, înţelept şi puternic, putem să fim izbăviţi de toate temerile noastre.

b) Siguranţa

Nu numai că creştinul Îl cunoaşte pe Dumnezeu ca un fiu pe tatăl său, dar această legătură este sigură, de neclintit. Câţi oameni nădăjduiesc fără speranţă! Cu Dumnezeu însă poţi să fii sigur. Voia lui Dumnezeu pe care ne-a descoperit-o nouă este să fim siguri că avem siguranţa mântuirii noastre, nu numai pentru pacea şi liniştea noastră lăuntrică, şi pentru a ajutora pe alţii, ci pentru a şti că aceasta este voia lui Dum­nezeu pentru noi. Apostolul Ioan scrie categoric, că aceasta era ţinta primei lui epistole: „V-am scris aceste lucruri ca să ştiţi că voi, care credeţi în Numele Fiului lui Dumnezeu, aveţi viaţa veşnică” (1 Ioan 5:13).

Totuşi, trebuie să facem o deosebire între a fi sigur şi a se simţi sigur. Mulţi tineri creştini în viaţa lor cu Cristos greşesc în această privinţă; ei se bizuiesc prea mult pe sentimentele lor superficiale. Într-o zi se simt aproape de Dumnezeu; a doua zi iată-i simţindu-se din nou îndepărtaţi de El. Şi pentru că ei cred sincer că sentimentele lor oglindesc cu adevărat starea lor spirituală, iată-i copleşiţi de îndoieli. Viaţa lor creştină, adeseori când se înalţă în exaltare, când coboară în adâncimi de depresiune. Să evităm o astfel de stare cu orice preţ. O astfel de cale în sus şi în jos pentru copiii Săi nu este după voia lui Dumnezeu. Trebuie să învăţăm să nu ne încredem simţurilor noastre, care sunt foarte variabile şi deseori n-au nici un fel de raport cu progresele noastre spiri­tuale.

Temelia siguranţei noastre, se bazează nu pe simţurile noastre, ci pe ceea ce ne-a spus El. Deci testul pe care tre­buie să ni-l aplicăm nu este subiectiv, ci obiectiv: nu tre­buie să scormonim înăuntrul nostru ca să căutăm dovezi de viaţă spirituală, ci să privim în sus la Dumnezeu şi la Cuvântul Lui. Dar unde vom găsi acest cuvânt a lui Dumnezeu care ne asigură că suntem copiii Lui?

Mai întâi, Dumnezeu făgăduieşte în Biblie, adică în Cuvân­tul Lui scris, să dea viaţa veşnică celor care Îl primesc pe Cristos. „Mărturisirea este aceasta: Dumnezeu ne-a dat viaţa veşnică, şi această viaţă este în Fiul Său. Cine are pe Fiul, are viaţa; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu, n-are viaţa” (1 Ioan 5:11-12). Deci nu e un lucru pretenţios să crezi cu umilinţă că ai viaţa veşnică. Dimpotrivă; a crede Cuvântul lui Dum­nezeu este smerenie, nu trufie, este înţelepciune, şi nu pretenţie. Nebunia şi păcatul ar fi tocmai să te îndoieşti, căci „cine nu crede pe Dumnezeu, Îl face mincinos, fiindcă nu crede mărturisirea, pe care a făcut-o Dumnezeu despre Fiul Său” (v. 10). Toată Biblia este plină de făgăduinţele lui Dum­nezeu. Creştinul chibzuit începe cât se poate de devreme să şi le întipărească în memorie. În continuare dacă i se întâm­plă să cadă în prăpastia depresiunii şi a îndoielii, aceste făgăduinţe ale lui Dumnezeu sunt ca frânghiile alpinistului, pe care acesta le foloseşte spre a ieşi de acolo. Iată câteva din textele de memorat. Fiecare conţine o făgăduinţă:

Cristos nu izgoneşte pe cel ce vine la El: (Ioan 6:37)
În El avem viaţa veşnică: (Ioan 10:28)
El este totdeauna cu noi: (Evrei 13:5-6)
Dumnezeu nu va îngădui să fim ispitiţi peste puterile noas­tre: (1 Corinteni 10:13)
Dacă le mărturisim, El ne va ierta păcatele: (1 Ioan 1:9)
Ne va da înţelepciunea de care avem nevoie, dacă I-o cerem: (Iacov 1:5)

În al doilea rând, Dumnezeu vorbeşte sufletelor noastre. Ascultaţi următoarele afirmaţii: „Dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt (1 Ioan 5:11-12) şi când strigăm: „Ava! adică: Tată!, Însuşi Duhul adev­ereşte cu duhul nostru că suntem copii ai lui Dumnezeu” (Romani 5:5 şi 8:15-16). Fiecare creştin ştie ce înseamnă aceasta. Mărturia Duhului Sfânt din Scriptură e adeverită de mărturia aceluiaşi Duh Sfânt în inima noastră în experienţa zilnică. Nu e vorba aici de sentimentele noastre nestabile şi schimbătoare, ci mai degrabă de o convingere de origină divină în inima noastră, când Duhul Sfânt ne asigură El Însuşi de dragostea lui Dumnezeu pentru noi, şi ne îndeamnă să strigăm „Tată!” atunci când căutăm faţa lui Dumnezeu în rugăciune.

În al treilea rând, Duhul cel Sfânt confirmă mărturia înfierii noastre prin felul nostru de a trăi şi a ne purta. Din clipa când ne-am născut din nou şi ne-am integrat în familia lui Dum­nezeu, Duhul lui Dumnezeu locuieşte în noi. De fapt, acesta este unul din privilegiile principale ale copiilor lui Dum­nezeu: Duhul Sfânt care locuieşte în inima lor: „Căci toţi cei ce sunt călăuziţi de Duhul lui Dumnezeu sunt fii ai lui Dum­nezeu” (Romani 8:14). Şi iarăşi: „Dacă n-are cineva Duhul lui Cristos, nu este al Lui”. Duhul cel Sfânt nu poate locui în noi fără să înceapă imediat să lucreze şi să ne schimbe felul de a trăi. Apostolul Ioan, în prima lui epistolă, repetă fără cruţare, acest test aplicat celor care „îşi spun” creştini: oricine persistă în neascultare de poruncile lui Dumnezeu, neglijându-şi datoriile către fraţii săi în credinţă, scrie el, nu e creştin, orice ar mărturisi el. Dreptatea şi dragostea sunt caracteristicile indispensabile ale copiilor lui Dumnezeu.

c) O legătură sigură

Odată ce am devenit copii ai lui Dumnezeu, oare este sigură legătura noastră cu Dumnezeu? Sau putem noi să fim născuţi în familia lui Dumnezeu astăzi, iar mâine excluşi din mijlocul ei? Biblia spune că această relaţie este o legătură permanentă. „Dacă suntem copii, suntem şi moştenitori”, scrie Pavel, „moştenitori ai lui Dumnezeu, şi împreună moştenitori cu Cristos” (Romani 8:17).

Poate că-ţi pui întrebarea: „Dar ce se întâmplă dacă păcătuiesc? Când păcătuiesc, voi pierde titlul de copil al lui Dumnezeu? Încetez eu de a face parte din casa Tatălui ceresc? Nicidecum! Gândeşte-te la ce se întâmplă într-o familie. Un băiat se poartă urât cu părinţii săi. Un nor se co­boară peste căminul acesta, atmosfera este grea, tatăl şi fiul nu se mai înţeleg. Băiatul acesta nu mai este el fiul casei? Ba da. Legătura nu s-a schimbat; părtăşia însă s-a rupt. Legătura de familie depinde de naştere; părtăşia, de comportare. În­dată ce fiul şi-a cerut scuze, el este iertat, şi părtăşia este restabilită. Legătura de familie însă a rămas aceeaşi. Băiatul poate să fi fost, pentru o vreme, neascultător, ba chiar un fiu netrebnic, dar nu a încetat de a fi rămas fiul familiei. Acelaşi lucru se întâmplă cu copiii lui Dumnezeu. Când păcătuim, noi nu ne pierdem înfierea, adică legătura dintre copil şi tată, deşi părtăşia cu Dumnezeu rămâne întreruptă până ne mărturisim păcatul şi-l părăsim. Îndată ce „ne mărturisim păcatul, El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească de orice nelegiuire” (1 Ioan 1:9). Căci „dacă cineva a păcătuit, avem la Tatăl un Mijlocitor, pe Isus Cristos, Cel neprihănit. El este jertfa de ispăşire pentru păcatele noastre (Ioan 2:1-2). Deci, nu aştepta până seara, cu atât mai puţin până duminica viitoare, ca să îndrepţi ceea ce astăzi nu ai făcut bine. Dimpotrivă, când ai căzut în păcat sau ispită, îngenunchează, pocăieşte-te şi caută cu umilinţă numaidecât iertarea Tatălui tău. Străduieşte-te să-ţi păstrezi conştiinţa limpede şi nepătată.

Cu alte cuvinte, noi nu putem fi îndreptăţiţi decât o singură dată pentru totdeauna; dar în fiecare zi avem ne­voie de iertare. Când Isus le-a spălat picioarele ucenicilor Săi, El le-a dat o pildă în această privinţă. Petru L-a rugat să-i spele „nu numai picioarele, dar mâinile şi capul”. Domnul însă a răspuns: „Cine s-a scăldat, n-are trebuinţă să-şi spele decât picioarele, ca să fie curat de tot” (Ioan 13:9-10). Pe vremea Domnului Isus era obiceiul în Palestina, ca un om poftit la un prânz să facă baie înainte de a pleca. Când sosea la casa prietenului său, el avea picioarele prăfuite, de aceea o slugă îl întâmpina la uşă şi-i spăla picioarele. Tot aşa, când venim la Cristos întâia dată prin pocăinţă (convertire) primim un fel de „baie”, adică suntem „scăldaţi” în dreptatea Sa, - botezul fiind simbolul îndreptăţirii. Dar umblând zilnic pe drumurile prăfuite ale acestei lumi, avem nevoie „să ni se spele picioarele” (adică să primim zilnic iertarea şi curăţirea).

Responsabilităţile copilului lui Dumnezeu

Este un lucru minunat să fii copil a lui Dumnezeu. Dar aceasta implică şi obligaţi precise. Petru scrie: „Ca nişte prunci născuţi de curând, să doriţi laptele duhovnicesc şi curat, pentru ca prin el să creşteţi spre mântuire” (1 Petru 2:2).

Marele privilegiu al copilului lui Dumnezeu este părtăşia cu Dumnezeu; marea sa răspundere este creşterea spirituală. Fiecăruia ne sunt dragi copiii, dar nici o persoană cu bun simţ nu ar dori să rămână în stadiul de pruncie. Tragedia însă este că mulţi creştini, născuţi din nou în Cristos, nu devin niciodată adulţi. Alţii suferă chiar de regresiune in­fantilă. Scopul Tatălui nostru ceresc, însă, este ca „pruncii în Cristos” să devină adulţi, „desăvârşiţi în Cristos” (1 Corinteni 3:1, Coloseni 1:28). Naşterea trebuie să fie urmată de creştere. Înce­putul vieţii creştine, îndreptăţirea, acceptarea lui Dum­nezeu, conduce la sfinţire, adică la ceea ce Petru numeşte „a creşte spre mântuire”.

Sunt două domenii principale în care creştinul trebuie să crească. Cel dintâi este cunoştinţa; al doilea; sfinţirea. Când începem viaţa cu Cristos, noi pricepem foarte puţine lucruri, şi de-abia începem să-L cunoaştem pe Dumnezeu. Dar după aceea trebuie să înaintăm în cunoştinţa lui Dumnezeu şi a Domnului şi Mântuitorului nostru, Isus Cristos. Această cunoştinţă este în acelaşi timp intelectuală şi personală. Pe plan intelectual, vă sfătuiesc să studiaţi nu numai Biblia, ci şi cărţi creştine bune. A neglija creşterea în cunoştinţă, înseamnă a merge spre dezastru.

Noi trebuie să creştem de asemenea în sfinţire. Scriitorii Noului Testament vorbesc despre dezvoltarea credinţei noastre în Dumnezeu, despre dragostea noastră pentru „aproapele nostru” (adică pentru oameni) şi de asemănarea noastră cu Cristos. Orice fiu al lui Dumnezeu doreşte să semene tot mai mult în caracter şi în purtarea sa, cu Însuşi Fiul lui Dumnezeu. Viaţa creştină este o viaţă neprihănită, adică dreaptă. Trebuie să ne străduim să ascultăm de porun­cile lui Dumnezeu şi să împlinim voia Lui. De aceea ne-a fost dat Duhul Sfânt. El şi-a făcut din trupurile noastre, tem­plul Său; El locuieşte în noi. Şi dacă noi ne supunem puterii Sale şi urmăm îndemnurile Lui, El va înfrânge dorinţele noas­tre rele şi va face ca în viaţa noastră să apară roadele Duhului şi anume „dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioşia, blândeţea, înfrângerea poftelor” (Galateni 5:16, 22-23). Astfel vom fi în stare să ascultăm de poruncile lui Dumnezeu şi să facem voia Lui.

Dar cum să creştem? Sunt trei domenii esenţiale pentru dezvoltarea spirituală, în care copii lui Dumnezeu au responsabilitatea să se angajeze.

a) Datoria noastră către Dumnezeu

Legătura noastră cu Tatăl nostru ceresc, deşi e sigură, nu e statică. El doreşte arzător ca, copiii Lui să-L cunoască din ce în ce mai de aproape. Generaţii de creştini, una după alta, au descoperit că cel mai bun mijloc de a-L cunoaşte pe Dum­nezeu constă în a pune zilnic deoparte un moment pentru citirea Bibliei şi rugăciune. Acest lucru este indispensabil pentru orice creştin care vrea să progreseze. În ziua de astăzi toţi suntem foarte ocupaţi, dar oricum trebuie să ne revedem programul nostru zilnic pentru a găsi timpul necesar de re­culegere, de preferinţă dimineaţa. Poate că trebuie să ne im­punem o disciplină severă, dar dacă acţionăm astfel, cu o Biblie cu litere lizibile şi cu un ceasornic deşteptător, iată-ne pe drumul biruinţei!

Este de mare importanţă să păstrăm echilibrul între citirea Bibliei şi rugăciune, deoarece prin Scriptură ne vorbeşte Dumnezeu, iar prin rugăciune vorbim noi cu El. Biblia ar trebui citită metodic. Roagă-te înainte de a citi, ca Duhul Sfânt să-ţi deschidă ochii şi să-ţi lumineze mintea. Apoi ci­teşte rar, cu atenţie şi cugetând. Dacă ai la dispoziţie, între­buinţează o versiune modernă. Impuneţi să citeşti şi să reciteşti textul, până ţi se descoperă semnificaţia lui. O carte de comentarii îţi poate fi şi ea de un mare ajutor. Apoi cu­getă asupra învăţăturilor pe care poţi să ţi le aplici ţie însuţi pentru viaţa de fiecare zi, din versetele citite. Caută făgăduinţele pe care să te sprijini, poruncile de îndeplinit, pildele de urmat, şi păcatele de care să te fereşti. Dacă e posibil notează într-un carnet tot ce ai învăţat. Mai presus de toate caută-L pe Isus Cristos, căci El este tema principală a Bibliei. Nu numai că Isus s-a descoperit prin ea, dar pe El Îl găsim în fiecare din paginile ei. Citirea şi meditarea Cuvân­tului este însoţită de rugăciune. Învaţă să vorbeşti cu Dum­nezeu, despre subiectul asupra căruia El ţi s-a adresat. Nu schimba discuţia! Dacă ţi-a vorbit despre El Însuşi şi despre slava Lui, închină-te Lui. Dacă ţi-a vorbit de tine, de păcatele tale, mărturiseşte-le. Mulţumeşte-l pentru orice bine­cuvântare descoperită ţie prin textul citit, şi roagă-te pentru ca tu şi prietenii tăi să profitaţi de învăţăturile date de aceste texte. Când ai terminat cu rugăciunea cu privire la textul respectiv, vei avea alte subiecte de rugăciune. Dacă Biblia te ajută în rugăciune, caietul de notiţe îţi va fi şi el de ajutor. Dacă ai notat în el, încă de dimineaţă, toate amănuntele zi­lei respective, seara, recapitulează-ţi ziua, mărturiseşte păcatele comise, mulţumeşte lui Dumnezeu pentru binecuvântările primite şi roagă-te pentru cei pe care i-ai întâlnit. Dumnezeu este Tatăl tău. Fii dar natural, încrezător şi îndrăzneşte. El se interesează de fiecare amănunt al vieţii tale. Curând vei vedea necesitatea să alcătuieşti o listă de rugăciune în care să înscrii rudele şi prietenii pentru care te simţi răspunzător. E de preferat să faci o listă uşor de com­pletat, unde să poţi adăuga sau sustrage diferitele nume.

b) Datoria noastră către Biserică

Viaţa creştină nu se trăieşte numai pentru sine; ea nu este numai o problemă personală. Dacă ne-am născut din nou, am devenit membri ai familiei lui Dumnezeu; nu numai că El a devenit Tatăl nostru, dar orice creştin ne-a devenit frate sau soră, din orice neam sau denominaţie creştină ar fi. În Noul Testament, când se vorbeşte despre creştini, se folo­seşte foarte des cuvântul „fraţii”. Nu e suficient numai să ne mulţumim să fim membri ai Bisericii universale, ci trebuie să exprimăm practic această realitate; făcând parte dintr-o comunitate a ei. Locul fiecărui creştin este într-o biserică locală, luând parte la toate slujbele divine, la părtăşia şi măr­turia pe care o aduce ea. Poate că te vei întreba: unde să mă duc, cărei comunităţi să mă alătur? Dacă eşti deja legat de o biserică, fie prin educaţie, fie printr-o frecventare, de mai multă vreme, nu este nevoie să rupi această părtăşie fără motive serioase. Dacă însă ai de ales biserica unde vei de­veni membru, iată câteva sfaturi, unul cu privire la respon­sabilul bisericii şi altul privitor la adunarea însăşi. Câteva întrebări te vor ajuta să te lămureşti: predicatorul sau pastorul este el supus autorităţii Scripturii, căutând s-o ex­plice în predicile lui şi să o pună în raport cu viaţa noastră zilnică? Iar comunitatea reprezintă ea cel puţin un grup de credincioşi, care iubesc pe Dumnezeu, iubindu-se unii pe alţii şi pe ceilalţi oameni?

Botezul marchează în general intrarea într-o comunitate creştină vizibilă, cu toate că semnificaţia lui este mult mai adâncă. Dacă n-ai fost botezat încă, întreabă-l pe responsa­bilul bisericii cum să te pregăteşti pentru acest act. Apoi, chiar dacă la început multe lucruri îţi par încă neînţelese şi ciudate, nu sta în prag, ci intră hotărât în comuniunea creştină. A merge regulat la ora de cult într-o adunare (sau biserică) în fiecare duminică este o datorie creştină im­portantă. Mai ales cina Domnului cunoscută şi sub numele de frângerea pâinii, comuniune, sau împărtăşanie are im­portanţă esenţială. Aproape toate denominaţiile creştine sunt de acord a recunoaşte în comuniunea noastră unii cu alţii comemorarea morţii Mântuitorului nostru Isus Cristos. Dar părtăşia creştină este mult mai mult decât bucuria să întâlnirii duminica între „fraţi”. În mijlocul dragostei frăţeşti, tânărul creştin va descoperi adâncimea, adevăratei dragoste creştine. Acolo el va găsi o prietenie şi o dăruire mutuală deplină, cu fel de fel de oameni de vârstă şi de origină dif­erită. Desigur că cei mai buni prieteni ai creştinului vor fi creştini; iar nevastă sau bărbat îţi vei căuta numai printre credincioşi (vezi, de pildă, 2 Corinteni 6:14).

c) Datoria noastră către lume

Am văzut mai sus că viaţa creştină e o problemă de familie, în care copiii se bucură de legătura cu Tatăl lor şi de părtăşia unii cu alţii. Dar nici o clipă să nu ne închipuim că aici responsabilităţile creştine se opresc! Creştinii nu alcătuiesc o grupare de egoişti care s-ar interesa numai de ei înşişi. Dimpotrivă, orice creştin trebuie să fie adânc preo­cupat de toţi semenii lui, care-l înconjoară. Şi o parte foarte importantă din chemarea lui constă în a se interesa de cei ce sunt în afara Bisericii. Biserica creştină are la activul ei multe opere filantropice în toată lumea, în favoarea celor oropsiţi, părăsiţi, sărăci, flămânzi, bolnavi, victime ale opresiunii şi nedreptăţii, orfani, prizonieri şi declasaţi. Încă şi astăzi se află în toată lumea ucenici ai lui Cristos care se străduiesc să uşureze suferinţele şi strâmtorarea altora. Totuşi, cât de mult lucru mai rămâne de făcut! Uneori, trebuie să mărturisim că ne este ruşine să vedem cum alţii, care nu fac caz de creştinismul lor, arată mai multă mărinimie decât noi care pretindem că-L cunoaştem pe Cristos cu adevărat.

O altă răspundere a Bisericii către lume - adică, după Biblie, către cei ce se ţin în afară de Cristos şi de Biserica Lui - este evanghelizarea. „A evangheliza” înseamnă literal a răspândi vestea cea bună a lui Isus Cristos. În lumea întreagă există încă milioane de suflete, care nu au auzit vorbindu-se de El. Biserica nu a fost totdeauna la înălţimea chemării ei şi a mântuirii pe care o aduce El. Suntem noi oare generaţia de creştini care se va scula să câştige lumea pentru Cristos? Poate că Mântuitorul are în vedere o misiune specială pentru tine ca slujitor al Evangheliei. Trebuie să fim gata a descoperi voia lui Dumnezeu pentru noi şi s-o acceptăm. Deşi nu toţi creştinii sunt chemaţi să fie pastori, predicatori sau misionari, Dumnezeu cere oricărui creştin să fie un martor al lui Isus Cristos. În căminul său, printre prietenii săi, la şcoală sau la serviciu, el e răspunzător să ducă o viaţă umilă, cinstită, plină de dragoste; o viaţă care seamănă cu a lui Cristos, şi să caute să câştige şi pe alţii pentru El. Pentru aceasta creştinul va trebui să rămână smerit şi respectos dar hotărât.

În primul rând, începe cu rugăciunea. Cere lui Dumnezeu să-ţi pună pe inimă mântuirea unuia sau a doi prieteni. De obicei e mai înţelept să începi cu prietenii de acelaşi sex şi de aceeaşi vârstă. Apoi roagă-te regulat şi într-un mod precis pentru mântuirea lor. Întreţine-ţi prietenia cu ei din dragoste pentru ei, ia-ţi timp să-i vezi, iubeşte-i aşa cum sunt. Curând se va ivi un prilej să-i duci la biserică sau la o adunare unde se vesteşte Evanghelia, să le dai ceva literatură creştină de citit, sau să le spui foarte simplu ce înseamnă Isus Cristos pentru tine şi cum L-ai găsit. Nici nu mai este nevoie să adaug că mărturiile cele mai elocvente vor fi fără efect dacă purtarea noastră le contrazice, pe când nimic nu are mai mare eficacitate, decât o viaţă în care se vede cum lucrează Cristos.

Aceasta sunt dar privilegiile şi răspunderile copilului lui Dumnezeu. Născut de curând în familia Lui, el se bucură de o legătură intimă şi sigură cu Tatăl ceresc. Deci el caută să fie disciplinat în ceea ce priveşte citirea zilnică a Bibliei şi în rugăciune, să fie un membru fidel al Bisericii, şi în acelaşi timp să lucreze activ, pentru Cristosul pe care-L mărturi­seşte.

Această expunere a vieţii creştine ne arată în ce măsură orice creştin este supus unei tensiuni continue; el este, de fapt, cetăţean a două împărăţii, una pământească şi alta cerească. Cele două cetăţenii ne impun datorii, faţă de care nu putem să ne sustragem. Pe de o parte, unii din scriitorii Noului Testament pun deseori accentul pe obligaţiile noas­tre faţă de stat, de stăpânire, de familie şi de societate în general. Biblia nu ne permite să ne eschivăm de la respon­sabilităţile noastre practice, refugiindu-ne în misticism sau într-o mănăstire, nici chiar într-o comunitate creştină care ar fi izolată în afară de lume.

Pe de altă parte tot unii din scriitorii Noului Testament ne reamintesc că suntem „străini şi călători” pe pământ, că „cetăţenia noastră este în ceruri” şi că suntem în drum spre locaşul veşnic (vezi de pildă 1 Petru 2:11, Filipeni 3:20, 2 Corinteni 4:16-18). Prin urmare, nu ne vom strânge ”comori pe pământ” (Matei 6:19), nici nu ne vom pasiona pentru ambiţii pur egoiste; nu trebuie să ne judecăm după criteriile acestei lumi şi nici să ne pierdem inima când suntem copleşiţi de grijile vieţii prezente. Putem foarte uşor să biruim această viaţă de tensiune, fie retrăgându-ne în Cristos neglijând lumea, fie angajându-ne atât de puternic în lume că-L uităm pe Cristos. Nici una însă din aceste soluţii nu este cu adevărat creştină, deoarece amândouă implică o lepădare de una din datoriile noastre creştine. Creştinul cumpătat care ia Scriptura drept călăuză, va căuta să trăiască în acelaşi timp „în Cristos” şi „în lume”. Nu poate alege exclusiv una sau alta.

Aceasta este viaţa de ucenic la care ne cheamă Cristos. De aceea a murit El şi a înviat: ca să avem „o viaţă nouă”. El ne-a dat Duhul Său, astfel încât să putem trăi această viaţă în lume.

Acum El ne cheamă să-L urmăm, consacrându-ne Lui pe de-a întregul şi fără rezervă.



Persoane interesate