Departe de izvor în mocirlă doctrinară > 3. Discuţii şi întâmplări tipice


3. Discuţii şi întâmplări tipice

Într-un avion de pasageri

Un credincios călătorea cu avionul de pe o coastă pe cealaltă a continentului Nord-american. Pe aceeaşi banchetă în avion se afla o pereche tânără: drăguţi, serioşi. În timpul zborului, tinerii citeau con­centraţi, fiecare câte o carte, iar credinciosul citea din Cartea Cărţilor, din Biblie. După un timp, între credincios şi tânărul care stătea lângă el s-a înfiripat o discuţie, pe care o redăm mai jos:

— Citiţi Biblia?

— Da! Socotesc că faptul că Dumnezeu ne-a lăsat Cuvântul Său scris care ni-L descoperă pe Domnul Isus este o mare favoare; dacă avem Biblia şi n-o citim suntem răspunzători înaintea lui Dumnezeu.

— Înţeleg ce spuneţi, dar la asta am de adăugat ceva: Biblia pe care o citiţi dumneavoastră nu este completă, în secolul trecut, printr-un înger, Dum­nezeu ne-a lăsat alte descoperiri, despre care vor­besc cărţile pe care le citim noi.

— Cum adică? Ceea ce citiţi dumneavoastră are aceeaşi valoare cu Biblia?

— Da. Sunt scrieri inspirate, descoperite unor profeţi moderni.

— Şi care sunt acei profeţi?

— Unul dintre ei este Joseph Smith, Jr.

— Cu alte cuvinte, sunteţi mormon.

— Da. De fapt ne numim „Biserica lui Cristos a sfinţilor din zilele de pe urmă". Ce ştiţi despre noi?

— Nu ştiu prea multe, pentru că, mărturisesc, deşi am citit ceva despre doctrina dumneavoastră, nu întâlnisem până acum nici un mormon în carne şi oase.

— Aţi vrea să ştiţi mai mult despre noi?

— Aş vrea să stăm de vorbă despre adevăr.

— Şi cum aţi putea exprima, în mod concentrat definiţia adevărului?

— Domnul Isus a spus: „Eu sunt Calea şi Adevărul şi Viaţa; nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine" (Ioan 14:6).

— Ce vreţi să spuneţi? Că adevărul se confundă cu persoana lui Isus Cristos?

— Chiar aşa! În Cristos aflăm adevărul despre Dumnezeu. El este dragoste. Aflăm apoi, adevărul despre om: el este păcătos pierdut, are nevoie de mântuire; şi aflăm adevărul despre mântuire: Cristos este Mântuitorul şi cine crede în El are o mântuire deplină şi veşnică.

— Cum văd eu, în gândirea dumneavoastră nu lăsaţi nici un loc specific sfinţilor din zilele de pe urmă.

— Nu. Nu las nici un loc pentru Joseph Smith, nici pentru vreun alt pretins profet. Pentru mine, Dom­nul Isus Cristos este pe deplin de ajuns. Pentru mine, Biblia este în totul de ajuns.

— Bine, dar nu citiţi şi alte cărţi în afara Bibliei?

— O! da, citesc. Dar Biblia este „Cartea Cărţilor". Unde vorbeşte Biblia, omul trebuie să tacă. Era pe vremuri un proverb latin: „Roma locuta, causa finita" (Când a vorbit Roma, cauza s-a încheiat). Pentru orice creştin adevărat s-ar putea pe drept spune: „Biblia locuta, causa finita".

— Şi totuşi, cum rămâne cu mărturiile şi des­coperirile strălucite făcute lui Joseph Smith?

— V-am spus care este gândirea mea: aceste des­coperiri sunt în afara Bibliei şi pentru mine n-au nici o valoare. Dimpotrivă, tot ce vine să corecteze sau să completeze Biblia nu vine de la Dumnezeu şi tot ce nu vine de la Dumnezeu duce pe oameni în rătăcire. Vă repet: Isus Cristos este de ajuns. Biblia este de ajuns. Aş dori mult să reţineţi şi să meditaţi asupra acestei afirmaţii.

Cu aceasta, discuţia s-a încheiat.

O convertire la mormonism

Cineva istoriseşte: „Am avut prilejul să întâlnesc un mormon. Era un tânăr prezentabil, plăcut, cu maniere elegante. S-a recomandat şi mi-a propus să avem o discuţie „despre Biblie". Văzându-l că avea în mână „Cartea Mormonilor", i-am spus:

— Înainte de a discuta „despre Biblie", aş vrea să vă pun o întrebare: Cum aţi devenit mormon?

— De fapt, în felul acesta suntem mai aproape de centrul subiectului pe care aş vrea să-l discutăm, mi-a răspuns.

— Atunci, fiţi amabil şi istorisiţi-mi convertirea dumneavoastră la mormonism!

Iată, pe scurt ce mi-a spus.

„Aveam 19 ani şi sufletul meu căuta un ideal care să-l umple şi să dea sens vieţii mele. Am început să studiez filozofia, dar pe măsură ce aflam mai multe despre gândirea marilor filozofi, eram mai încurcat. Cineva spunea: ‚Căutând prea multe adevăruri, nu mai găseşti cărarea lui!’ Aşa era şi cu mine. Ce mă încurca cel mai mult era că nu puteam face loc în mintea mea filozofiei pe care o studiam prin gândirea tradiţională a bisericii în care am fost crescut de mic copil, biserică răspândită aproape în toată lumea occidentală şi în alte câteva ţări ale Europei. Am realizat, cu spiritul critic pe care îl are un tânăr, că biserica mea (fostă) este de fapt într-o profundă criză. Se ţin slujbe, ceremonii religioase, există fast, dar nu există viaţă. Formalismul mort mă copleşea. Ştiam că cei care se închină cu pietate în timpul slujbelor, ies din biserică şi practică păcate oribile. Îmi ziceam: ‚Ce credinţă mai este şi asta!’

În studiile mele filozofice am venit în contact cu ideile lui Marx. Ateismul lui nu mă atrăgea, dar m-au fascinat ideile filozofice — economice ale lui, m-a cucerit gândul unei evoluţii progresive a societăţii umane spre niveluri superioare de organizare, datorită progresului tehnic.

În această condiţie a gândirii mele, mi s-a oferit prilejul să aflu despre credinţa „sfinţilor din vre­murile de pe urmă". Am înţeles că religiile, bisericile din jurul nostru nu numai că sunt moarte, dar sunt o urâciune! Este un grav păcat să te ataşezi de aşa-zisele biserici, cu o singură excepţie: singura afiliere pe care o poţi accepta fără nici o rezervă este să intri în gruparea mormonilor. Şi, la această afiliere m-a încurajat şi faptul că am înţeles din „cărţile sfinte care au fost adăugate prin revelaţii ulterioare Bibliei", că evoluţia nu este un proces care se încheie cu omul, ci că omul prin evoluţie ajunge dumnezeu. În acest fel, în mintea mea s-a rezolvat una dintre dilemele marxismului: cum va evolua omul? Ce va deveni specia „om" în linia ascendentă a dezvoltării ei?"

N-am cerut nici un fel de amănunte sau detalii la această explicaţie, ci am găsit cu cale să-i pun o întrebare simplă:

— Ca membru în secta mormonilor, ce ştiţi despre păcătoşenia omului?

— Religiile false acuză pe Adam de aducerea păcatului în lume, dar nu arată că istorisirea privitoare la Adam şi Eva când au fost izgoniţi din Eden este un fapt de progres, un pas însemnat în viaţa omului, căci a adus cunoştinţa binelui şi răului, a adus discernământul. Noţiunea de „păcat" şi „păcătos" este ceva relativ: depinde de grupul de oameni care ţi-a preformat gândirea.

— Dar ce ştiţi despre păcatele dumneavoastră, indiferent de vreo gândire preformată: are Biblia dreptate când spune că „toţi au păcătuit şi sunt lipsiţi de slava lui Dumnezeu"? Ca să fiu mai explicit: sunteţi oare şi dumneavoastră un păcătos? Înainte de a răspunde, ca să nu luaţi această întrebare drept jignire, să vă spun despre mine: Eu sunt un păcătos, care a căpătat îndurare din partea lui Dumnezeu. Apostolul Pavel spunea despre el însuşi: „Isus Cristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu, dar am căpătat îndurare"... (1 Timotei 1:15). Deci, repet întrebarea: Sunteţi un păcătos?

— Dacă aţi fi citit cărţile noastre sfinte, aţi fi înţeles că oamenii se nasc fie buni, fie răi, în funcţie de cine le sunt ascendenţii.

— Deci s-ar putea să nu fiţi păcătos.

— Mi se pare că nu este util să discutăm acest subiect.

— Se poate. Vreau însă să spun doar două gânduri: Isus Cristos este Mântuitorul păcătoşilor — primul gând; şi „oricine" crede în El capătă prin numele Lui iertarea păcatelor — iată al doilea gând (Faptele Apostolilor 4:12). Vă rog să reţineţi aceste două gânduri.

Discuţia noastră a continuat, dar nu pe aceste subiecte arzătoare. Ne-am despărţit. Am fost copleşit de o tristeţe adâncă. A fost convertit, dar nu la Cristos. A fost convertit la o religie care L-a lepădat pe Cel care Şi-a dat viaţa pe cruce pentru noi! Ce trist!... Ce umilitor pentru noi, creştinii, că nu-L propovăduim cu înfocare pe Domnul Isus, ca să împiedicăm răspândirea doctrinelor false, aşa cum este şi cea a mormonilor!

Un Dumnezeu sau mai mulţi „dumnezei"?

Într-o şcoală particulară, doi elevi, inteligenţi şi cultivaţi, au avut o discuţie. Unul dintre ei fusese impresionat de mărginirea religiilor antice, politeiste. Cum să crezi în mai mulţi dumnezei? Cum să umanizezi sau să animalizezi cu gândirea ta divinitatea! Asta este o mare rătăcire...

Celălalt socotea că o asemenea gândire nu vine de la om, ci că este o reflectare a unei realităţi care este în afara omului. El a spus: „Este o realitate pe care până şi Biblia o arată: sunt mai mulţi dumnezei. Să spui că este doar un singur Dumnezeu înseamnă să încurajezi sectarismul. De fapt este o infinită suc­cesiune de dumnezei care sunt aduşi la existenţă prin procreare sexuală".

Primul aparţinea unei familii de creştini, credin­cioşi care au crezut în Dumnezeul Bibliei, în Cristosul Bibliei. Al doilea era sub influenţa puternică a doctrinei „mormone".

Să ne gândim puţin la esenţa deosebirii dintre cei doi tineri în felul cum au înţeles ei pe Dumnezeu.

Creştinul ştie că fără revelaţia Bibliei, fără descoperirea pe care a adus-o Domnul Isus Cristos despre Dumnezeu, nu poate fi cunoaştere de Dum­nezeu.

Învăţăcelul mormon considera că, dacă te cunoşti pe tine însuţi, deduci cum este Dumnezeu, căci în esenţă, tu eşti un dumnezeu în devenire.

Mormonii cred, dar nu în Dumnezeul Bibliei. Ei cred în dumnezei închipuiţi şi iată, discuţia despre care am relatat pe scurt arată cum reuşesc ei să sucească minţile tinerilor.

O! avem nevoie de Dumnezeul Bibliei. El este Lumină şi Dragoste. El este Unul, manifestat în Trei Persoane divine (Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt), infinit, atotputernic, atotprezent, atotştiutor, fără început şi fără sfârşit, un Dumnezeu veşnic!

Omul nu devine Dumnezeu, dar prin credinţa în Domnul Isus el este iertat de păcate, ajunge împreună moştenitor cu Cristos, copil al lui Dum­nezeu, cetăţean al cerului.

Aşa spune Biblia, aşa cred creştinii. Orice credin­cios, orice păcătos mântuit prin jertfa Domnului Isus este unit cu Cristos, părtaş al slavei Lui — dar nu este Dumnezeu. El va rămâne şi în cer „un păcătos mântuit prin harul lui Dumnezeu."

Există mântuire după moarte?

Un credincios a intrat în discuţie cu un mormon pe această temă.

Credinciosul a citat câteva texte: „Fiul Omului are putere pe pământ să ierte păcatele" (Marcu 2:10); „Oamenilor le este rânduit să moară o singură dată, iar după aceea vine judecata" (Evrei 9:27). El s-a referit la pilda spusă de Domnul Isus cu privire la bogat şi la săracul Lazăr. În pildă se arată clar că odată cu moartea nu mai este posibilitate de mântuire.

Ce a spus mormonul?

— O! dar este nădejde de salvare şi după moarte, prin botezul pentru cei morţi. Nu spune 1 Corinteni 15:29: „Altfel, ce vor face cei care se botează pentru cei morţi? Dacă morţii nu înviază nicidecum, de ce se mai botează pentru ei?"

Credinciosul a răspuns:

— Accentul este aici pe învierea morţilor, nu pe botezul pentru cei morţi. Este ca şi cum Pavel ar spune: Ce lipsă de consecvenţă în gândire, să nu crezi că învie morţii, dar să practici botezul pentru cei morţi! În limbajul obiceiurilor de acum, nu-i aşa că este cu totul lipsit de logică să nu crezi în învierea morţilor, dar să faci pomeni şi parastase pentru cei morţi? O asemenea întrebare nu susţine nevoia de pomeni şi de parastase, ci le prezintă ca o consecinţă a faptului că oamenii cred în viaţă după moarte.

— Nu, spuse mormonul. Botezul este poarta către Împărăţia cerurilor. Sunt perioade în istorie când lumina evangheliei nu mai străluceşte, sunt zone geografice unde mulţimi de oameni trăiesc şi mor fără să fi trecut prin poarta botezului ca să intre în viaţa veşnică. Botezul pentru cei morţi le oferă această şansă.

— Acum înţeleg de ce sunt adepţii sectei dum­neavoastră aşa de interesaţi în aşa numitele „genealogii".

— Da! Avem datoria să deschidem poarta cerului prin botezul pentru cei morţi, în primul rând strămoşilor noştri, care n-au avut privilegiul de a fi botezaţi.

— Atunci cum stăm cu pocăinţa, cu credinţa, cu întoarcerea la Dumnezeu, cu credinţa în inimă că Cristos a înviat din morţi şi cu mărturia cu gura că El este Domn?

— N-am fost înţeles bine. Aceste lucruri s-au înfăptuit. Eu sau altcineva ne botezăm pentru cei care nu mai pot face acest lucru şi completăm prin aceasta toate treptele care duc la mântuire. Facem asta noi, pentru cei care, datorită faptului că au murit, nu mai pot s-o facă!

— Desigur, răspunde creştinul, botezul îşi are locul şi rostul lui, el este cerinţa către un cuget curat înaintea lui Dumnezeu, simbol al identificării credin­ciosului în moartea Domnului Cristos sau hotarul trecerii de la păgânism la creştinism. Dar cine ne dă nouă dreptul să ne socotim înlocuitori ai păcătoşilor (fie ei chiar şi strămoşi sau rude apropiate de noi)? Dumnezeu recunoaşte un singur înlocuitor, pe Domnul Isus Cristos!

Botezul pentru cei morţi, practicat de mormoni, este desigur o amăgire: el creează amăgirea că poate fi mântuire după moarte. Biblia spune însă clar: „după moarte, vine judecata"; „acum este ziua mântuirii "„.astăzi dacă auziţi glasul Domnului, nu vă împietriţi inimile".

Încheiem aici cele câteva „convorbiri tipice" în care sunt implicaţi adepţii mormonismului. Ele arată cât de mult s-au depărtat mormonii de adevăr, cât de periculoasă este învăţătura acestor pretinşi „creştini" care au adoptat cel mai clar păgânism.



Persoane interesate