De fapt, care este diferenţa? > 5. Iudaism


SECŢIUNEA II
PRINCIPALELE RELIGII ALE LUMII

IUDAISM: "Ascultă, Israele, Domnul, Dumnezeul nostru, este singurul "Domn" - Şema.

ISLAMISM: "Mahomed este ... mesagerul lui Allah şi sigiliul Profeţilor". Coranul, Surah 33:40.

HINDUISM: "Multele credinţe nu sînt decît diferite căi ce duc la aceeaşi realitate, Dumnezeu". Ramakrishna.

BUDISM: "Eu-ul propriu este cel mai dificil de supus". Buda.

Capitolul 5
IUDAISM
Fundament al creştinismului –
dar Iudaismul este încă în căutarea lui Cristos (Mesia)

Ce este un iudeu? Iudaismul reprezintă o naţionali­tate, o religie, sau ambele? Ce putem spune prietenilor noştri iudei despre Isus Cristos, născut iudeu dar respins de poporul Său? (Ioan 1:11). Acestea sînt cîteva din întrebările care se pun adesea despre poporul care urmează una dintre cele mai vechi religii vii ale lumii.

Începem cu observaţia că iudeii se numeau evrei şi că acest nume vine de la "Eber", un strămoş menţionat în Genesa 10:21. În acelaşi verset este menţionat un strămoş şi mai îndepărtat, Sem, fiul lui Noe. De la numele Sem vine cuvîntul "Semitic" care se referă la o grupă de popoare din care fac parte evreii şi arabii.

Scurtă istorie a iudeilor

Pentru iudeu (ca şi pentru arab) cel mai important strămoş este Avraam. Avraam, descendent a lui Sem (Genesa 11:10-28), era un evreu (Genesa 14:13) care a trăit în jurul anului 2000 î.Cr (11).

Biblia descrie un legămînt sau contract între Avraam şi Dumnezeu. Dumnezeu promite să-l facă pe Avraam tatăl unei naţiuni numeroase (Genesa 12:2) care va moşteni într-o zi ţara Canaanului (Genesa 17:8).

Nepotul lui Avraam, Israel (la început cunoscut sub numele de Iacov) a avut 12 fii, care au întemeiat 12 triburi. Toţi eau cunoscuţi sub numele de "copiii lui Israel" sau "israeliţi". După ce au trăit cîteva sute de ani ca sclavi în Egipt, Moise i-a condus către libertate în "ţara promisă", Canaan, cunoscut mai tîrziu sub numele de "Israel".

Pe vremea regelui David (1000 î.Cr.), Israel era o naţiune mare, consolidată. David a plănuit să construiască un centru frumos de închinare - Templul - în capitala ţării -Ierusalim. Solomon, fiul lui David, a construit Templul, una din minunile lumii antice. După moartea regelui Solomon (922 î.Cr.) Israel s-a divizat ca urmare a unui mare război civil: partea de nord s-a numit "Israel", partea de sud "Iuda".

Israel a avut o lungă serie de regi corupţi care au îndepărtat poporul de Dumnezeu. În 721 î.Cr. Asirienii au cucerit Israelul şi au împrăştiat poporul. Iuda a avut şi cîţiva regi cu frică de Domnul, aşa că a durat mai mult. Totuşi Babilonienii cuceresc Iuda şi distrug în 587 î.Cr. Ierusalimul. Cînd Mezii şi Perşii i-au cucerit pe Babilonieni, ei au eliberat poporul din robie. Poporul, cunoscut sub numele de Iudei, au început să reconstruiască Templul.

Iudaismul, religia iudeilor se fundamentează pe Tora sau Lege. Această Lege a fost dată de Dumnezeu lui Moise. Atunci Dumnezeu le-a promis că dacă ei vor împlini Legea vor fi binecuvîntaţi.

După Lege au venit Profeţii. Aceşti mesageri ai lui Dumnezeu au accentuat importanţa dreptăţii şi a dragostei. Ei au pus aceste lucruri mult deasupra împlinirii ritualului. Mica exprimă sintetic voia Domnului în Mica 6:8 "... şi ce alta cere Domnul de la tine, decît să faci dreptate, să iubeşti mila şi să umbli smerit cu Dumnezeul tău?".

Acest mod de viaţă este încă fundamental pentru gîndirea iudaică, de aceea multe organizaţii caritabile sînt conduse şi susţinute cu fonduri de poporul iudeu. Iudeii au rămas în patria lor pînă cînd Ierusalimul şi Templul au fost distruse de Romani în anul 70 d.Cr (12).

De atunci ei nu au mai avut un loc unde să aducă sacrificii pentru păcatele lor. S-au împrăştiat în aproape toate naţiunile pămîntului; acolo au format comunităţi şi au construit sinagogi pentru a-şi menţine credinţa vie.

Iudeii au fost persecutaţi de multe ori, dar cel mai rău de nazişti, care au ucis şase milioane dintre ei. (Din păcate au fost persecutaţi, nu de puţine ori chiar de "creştini". Antisemitismul este una din ruşinile lumii creştine, n.tr.) În anul 1948, iudeii au reînfiinţat Statul Israel. S-au întors imigranţi din mai bine de 100 ţări ale lumii. În anul 1967, iudeii au cucerit Ierusalimul. Nu-l mai deţineau, ca naţiune liberă, din anul 586 î.Cr.

Obiceiuri şi legi iudaice

Religia iudaică există astăzi sub trei forme diferite: Ortodoxă, Conservatoare şi Reformată. Iudeii ortodocşi caută să împlinească litera Legii. Ei studiază foarte atent Tora sau Legea scrisă de Moise. Tora este formată de fapt din primele cinci cărţi ale Bibliei. Pentru iudeul ortodox, ea este regula vieţii (cel puţin în teorie).

În afară de Tora, iudeul ortodox caută să respecte şi alte învăţături care s-au adăugat în cursul vremii. În anul 200 d.Cr. o parte din aceste învăţături au fost adunate într-o carte numită Mişna, cu aproximativ 2000 de pagini. Ele constau, în principal, din instrucţiuni pentru viaţa zilnică, cunoscută ca Halakah sau "calea pe care trebuie să umbli".

În jurul anului 500 d.Cr., s-a scris o altă carte a învăţăturii iudaice - Talmudul. Acesta are 36 de volume, se bazează pe Mişna dar s-au adăugat foarte multe învăţături, în special faimoasele istorioare numite Hagadah.

Aceste trei cărţi: Tora, Mişna şi Talmudul - controlează orice aspect al vieţii iudeului ortodox. Să luăm de pildă, legile referitoare la regimul alimentar. Tora interzice carnea de porc şi scoicile. Farfuriile folosite pentru carne nu trebuie folosite la produsele lactate. Animalele trebuie sacrificate într-un anumit mod, în aşa fel ca foarte puţin sînge să rămînă în carne.

Iudeul ortodox nu se plimbă, nu călătoreşte, nu foloseşte telefonul, nu scrie, nu atinge banii şi nu pozează pentru a fi fotografiat în timpul Sabatului. Există şi multe alte restricţii.

Iudeii conservatori au o interpretare mai îngăduitoare a Legii. Ei cred că Legea este extrem de importantă şi doresc să menţină vie limba ebraică şi tradiţia iudaică.

Iudeii reformaţi s-au îndepărtat destul de mult de ortodocşi. Ei consideră că principiile iudaismului sînt mult mai importante decît practicile. Majoritatea iudeilor reformaţi nu respectă legile regimului alimentar şi nici unele reguli privitoare la ceea ce ar trebui să facă sau să nu facă în ziua de Sabat.

Dar fie că este ortodox, conservator sau reformat, iudeul consideră că Sabatul şi alte zile sfinte trebuie respectate. Un proverb iudeu spune: "Mai mult decît a ţinut Israel Sabatul, Sabatul l-a ţinut pe Israel".

Pentru iudeu, Sabatul începe vineri la apusul soarelui şi continuă pînă la apusul soarelui de Sîmbătă. În familiile evlavioase, vineri, la apusul soarelui, femeia iudaică aprinde candelele şi pronunţă binecuvîntarea străveche: "Binecuvîntat eşti Tu, Doamne Dumnezeule, Împărat al Universului, care ne-ai sfinţit prin legile Tale şi ne-ai poruncit să aprindem lumina de Sabat". Tatăl binecuvintează apoi vinul, fiecare soarbe puţin din vin, apoi este împărţită pîinea de Sabat. După prînzul de Sabat, familiile iudeilor conservatori şi reformaţi merg la sinagogă. Serviciul ortodox principal este sîmbătă dimineaţa, dar ei iau parte la încă un serviciu după amiază împreună cu majoritatea conservatorilor. Zilele Prea-Sfinte ale iudeilor sînt Roş-Haşanah (anul nou iudaic, în septembrie) şi Yom Kipur, Ziua Ispăşirii. Aceste două zile vin după aproximativ 10 zile de pocăinţă şi introspecţie (cercetare lăuntrică).

O altă sărbătoare importantă este Paştele. La iudei Paştele nu corespunde, ca dată, decît rareori cu Paştele creştin. În căminul iudeu, Paştele începe cu întrebarea celui mai mic dintre copii: "De ce noaptea aceasta este deosebită de celelalte nopţi"? Răspunsul îl dă cineva în vîrstă: "Eram sclavii lui Faraon în Egipt. Dacă Dumnezeu nu i-ar fi eliberat pe strămoşii noştri "cu mînă tare şi cu braţul întins" noi am fi şi acum sclavi. De aceea este această noapte deosebită de alte nopţi". Astfel începe ritualul antic şi sărbătoarea ce include totul, de la rugăciuni şi mîncăruri speciale, la jocuri pentru copii.

Creştinii au foarte multe lucruri în comun cu Iudeii: Vechiul Testament cu învăţăturile sale, credinţa în acelaşi Dumnezeu - un Dumnezeu al Sfinţeniei, dreptăţii, purităţii, neprihănirii şi unităţii. Ambele religii proclamă cu bucurie: "Domnul, Dumnezeul nostru, este singurul Domn. Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, şi cu toată puterea ta" (Deutoronom 6:4-5).

Învăţăturile morale şi etice ale creştinilor sînt o parte a moştenirii iudaice. Toţi creştinii şi iudeii, acceptă faptul că Legea a fost dată de Dumnezeul cel Viu, care a creat lumea şi care este Domnul creaţiei. Există şi alte similarităţi între cele două religii: nevoia de închinare faţă de Dumnezeu, importanţa familiei, obligaţia de a-i iubi pe ceilalţi. Unii iudei îl acceptă pe Isus ca un mare Profet şi îi apreciază învăţăturile Sale. Dar mai departe decît atît nu pot merge.

Isus Cristos: Marea Separare

Iudeii şi creştinii se despart în ceea ce priveşte răspunsul la întrebarea: "Cine este acest om"? Despărţirea a început încă pe vremea cînd Isus mai umbla pe pămînt. Vă amintiţi că iudeii acelor vremuri încă îl mai aşteptau pe Mesia (Unsul) sau Cristos. El era vestit de proorocii Vechiului Testament ca Cel care va răscumpăra poporul Său din păcatele lor. Dar în vremea lui Isus, tradiţia şi interpretarea legalistă a Scripturii au slăbit credinţa în păcatul originar şi nevoia omului după mîntuirea personală. Iudeii căutau acum nu mîntuire ci eliberarea naţională. Ei îşi doreau un rege războinic ca David, care să-i alunge pe romanii nesuferiţi şi să restaureze naţiunea Israel la gloria ei trecută. Cînd ştim aceste lucruri este uşor să înţelegem de ce mulţi iudei au fost dezamăgiţi de smeritul Om din Galilea.

Totuşi, Isus a pretins că este Mesia, Fiul lui Dumnezeu. Într-o zi vorbea cu o femeie la o fîntînă în Samaria, îi explica femeii cum îi poate satisface setea spirituală. Chiar şi această femeie păcătoasă ştia că Mesia urma să vină. Isus i-a spus că El este Cel Promis. Ea a crezut şi a fost mîntuită (Ioan 4:7-26). Noul Testament conţine multe alte referiri la Isus ca Mesia sau Cristos (Matei 16:16; 26:63-65; Luca 24:26; Ioan 8:28).

Credinţa creştină în mesianitatea lui Isus este bazată pe faptul că în El se împlinesc profeţiile Vechiului Testament. El a afirmat că este Mesia. Afirmaţia Lui este adevărată, deoarece El a împlinit profeţiile mesianice:

- Cînd regele Irod cel Mare dorea să-L ucidă pe Mesia, el i-a întrebat pe preoţii şi cărturarii iudei unde urma să se nască El. În Matei 2:3-6, ei îşi reamintesc profeţia lui Mica (5:1-3), conform căreia Mesia urma să se nască în Betleem.

- Profetul Isaia a scris: "Iată fecioara va rămînea însărcinată, va naşte un fiu, şi-i va pune numele Emanuel... şi domnia va fi pe umărul Lui; îl vor numi: "... Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele veşniciilor, Domn al păcii" (Isaia 7:14; 9:6).

- Matei citează din Isaia (vezi Matei 1:23) pentru a arăta împlinirea Cuvîntului lui Dumnezeu în evenimentul naşterii lui Isus. Dumnezeu este cu noi în Isus. El este Fiul lui Dumnezeu, Prinţul păcii. Toate aceste titluri se referă la Acela care a venit din Ceruri. El a fost trimes de Tatăl pentru a aduce mîntuire omenirii. "El va mîntui pe poporul Lui de păcatele sale" (Matei 1:21).

- Zaharia a profeţit că Regele nu va veni ca un cuceritor războinic, ci smerit, călare pe un măgăruş (vezi Zaharia 9:9).

În duminica Floriilor, Isus intra în Ierusalim exact în acest fel. De ce? "Toate acestea s-au întîmplat ca să se împlinească ceea ce fusese vestit prin proorocul" (Matei 21:4).

Robul Domnului care suferă (Isaia 53)

Probabil că cel mai mare pasaj profetic se află în cartea proorocului Isaia  Începînd cu capitolul 49, Isaia descrie pe slujitorul lui Dumnezeu, împăratul Mesia, care va suferi pentru a răscumpăra pe poporul său din păcatele sale. Capitolul 53 începe profeţind, că acest slujitor va fi dispreţuit, respins, mîhnit şi plin de durere (vezi 53:3). Cît de bine îl ilustrează pe Isus care a venit să mîntuiască lumea, dar a fost respins, în special, de poporul Său (Ioan 1:1-12).

Isaia descrie, de asemenea, lucrarea răscumpărătoare a lui Mesia. El va suferi pedeapsa pentru păcatele omenirii (vezi Isaia 53:4-6). Petru ne reaminteşte că Cristos a murit pentru toată omenirea şi că suferinţa Sa ne-a adus nouă mîntuirea.

În final Isaia descrie chiar cum va muri Mesia. În Evanghelii, constatăm că în Isus se împlineşte fiecare detaliu al acestei profeţii (compară Isaia 53:7-9 cu Luca 23:32-33; şi Matei 27:57-60).

Vechiul Testament a profeţit de asemenea, învierea Sa triumfătoare. "Nu vei lăsa sufletul Meu în locuinţa morţilor, nu vei îngădui ca prea iubitul Tău să vadă putrezirea" (Psalmul 16:10). După învierea lui Isus, Petru a citat această profeţie în prima predică creştină (Fapte 2:27-31).

Mulţi oameni L-au văzut pe Isus cel înviat. Ei ştiau că profeţia s-a împlinit. Ei şi-au amintit ceea ce spusese Isus după învierea Sa: "Iată ce vă spuneam cînd încă eram cu voi, că trebuie să se împlinească tot ceea ce era scris despre Mine în Legea lui Moise, în Prooroci şi în Psalmi... aşa este scris şi aşa trebuia să pătimească Cristos, şi să învieze a treia zi dintre cei morţi. Şi să propovăduiască tuturor Neamurilor, în Numele Lui, pocăinţa şi iertarea păcatelor, începînd din Ierusalim" (Luca 24:44-47).

Deci, care este diferenţa esenţială dintre creştin şi iudeu? Iudeul şi creştinul răspund diferit la întrebarea: cine este Isus? A fost El Mesia, aşa cum a pretins, sau un impostor? Sînt suficiente dovezi care să ne convingă că Isus este Mesia cel promis în scrierile Vechiului Testament. Fiecare dintre noi (fie iudeu, fie de alt neam) trebuie să privim atent la Isus şi să răspundem la această întrebare în mod personal. Îl acceptăm ca Mesia, Mîntuitorul şi Domnul promis de profeţii Vechiului Testament? El este gata să-i primească pe toţi cei care se încred în El: "În adevăr, nu este nici o deosebire între Iudeu şi Grec: căci toţi au acelaşi Domn, care este bogat în îndurare pentru toţi cei ce-L cheamă" (Romani 10:12).

Care este diferenţa?

Ce cred "Creştinii"
Ce cred "Iudeii Ortodocşi"
DUMNEZEU
1. Dumnezeu Unic este revelat în Scriptură ca Tată, un Fiu şi Duh Sfînt - Sfînta  Treime, în esenţa unică a Dumnezeirii coexistă trei persoane care sînt co-egale şi co-eterne (Matei 3:13-17; 28:19; 2 Corinteni 13:14).
1. "Ascultă, Israele, Domnul Dumnezeul nostru, este singur Domn". Şema.
PĂCAT
2. Omul a căzut prin Adam (în Adam) şi se naşte în păcat (Romani 5:12; Psalmul 51:5). Toţi oamenii sînt con­damnaţi înaintea lui Dumne­zeu pentru păcatul lor: tru­fie, independenţă faţă de Dumnezeu, manifestate prin rebeliune în formă activă sau pasivă (Romani 1:18-23; 3:10, 23).
2. Omul nu se naşte în păcatul originar, dar nu se naşte nici bun. El se naşte liber, cu capacitatea de a alege între bine şi rău. Fiecare om este răspunzător pentru el însuşi.
MÎNTUIRE
3. Omul este justificat înaintea lui Dumnezeu şi obţine mîntuirea prin moartea ispăşitoare, pe cruce a lui Cristos. Mîntuirea este da­rul lui Dumnezeu prin cre­dinţă (Romani 3:24; 1 Corinteni 15:3; Efeseni 2:8, 9).
3.Oricine, fie iudeu sau nu, îşi poate cîştiga mîntuirea prin dedicarea faţă de Dumnezeul Unic. Pentru viaţa de dincolo, nu se pune accent pe pregătirea omului în vederea ei ci pe comportamentul moral şi etic în viaţa prezentă. (Altfel spus, omul se poate salva prin respectarea prevederilor Legii - cele 10 porunci, n.tr.)
ISUS CRISTOS
4, Isus Cristos este singurul Fiu al lui Dumnezeu (Ioan 3:16), Mesia prezis de Isaia 53. El este Dumnezeu şi Om. El a fost fără păcat şi a murit pentru a răscumpăra pe toţi oamenii din păcat (Marcu 10:45; Ioan 1:13-14; 8:46; 10:30; Evrei 4:15; l Petru 2:24).
4. Deşi unii iudei îl acceptă pe Isus ca un bun învăţător, ei nu-L acceptă ca Mesia deoarece:
a. Isus nu a adus o pace care să dăinuie.
b. Isus a fost declarat ca divin pe cînd iudeii îl aşteaptă pe Mesia ca pe un om trimis de Dumnezeu să elibereze pe Israel din asuprire naţională, nu să mîntuie individul din păcat.




Persoane interesate