De fapt, care este diferenţa? > 3. Religia romano-catolică


Capitolul 3
RELIGIA ROMANO-CATOLICĂ
Singura cale spre cer?

Cum se poate mîntui omul? Dintre toate problemele divergente între protestanţi şi catolici, nici una nu a creat o prăpastie aşa de mare. Unde putem găsi răspunsul? Trebuie să începem cu Biblia, Cuvîntul lui Dumnezeu, care a fost dată în primul rînd pentru a revela planul lui Dumnezeu pentru mîntuirea omului.

În scrisoarea către Romani, Pavel reia istoria lui Avraam pentru a ilustra planul de mîntuire al lui Dumnezeu. El întreabă "Ce zice Scriptura"? şi răspunde: "Avraam a crezut pe Dumnezeu şi aceasta i s-a socotit ca neprihănire" (Romani 4:3). Avraam a făcut fapte bune, dar nu acestea l-au mîntuit, ci credinţa sa în Dumnezeu. Mai departe în Romani 4:23-25, Pavel arată că noi toţi putem fi mîntuiţi exact în acelaş fel.

La acest plan simplu al mîntuirii (acceptat de protestanţii biblici) Biserica Romano-Catolică a adăugat o serie de condiţii:

Primul termen cheie este "harul sfinţitor" (sanctifying grace - harul de consacrare). Ce este acesta? Catolicii spun că este cel mai mare dar din partea lui Dumnezeu. A fost dat şi primilor oameni (Adam şi Eva) dar ei l-au pierdut la "cădere". Acum este posibil să-l primeşti doar prin botez. După ce ai primit acest dar, poţi să duci o viaţă plină de fapte bune sau să pierzi darul.

Această doctrină l-a îngrijorat foarte mult pe un călugăr tînăr, dar deosebit de inteligent, numit Martin Luther. El împlinea tot ceea ce se cerea unui călugăr la începutul secolului XVI: postea, se biciuia, executa penitenţele, mărturisea unui preot chiar şi cea mai mică greşeală a sa. Mai tîrziu Luther scria că nu poate descrie tortura mintală prin care a trecut încercînd mîntuirea prin "fapte bune", deoarece, în ciuda celor mai mari eforturi, el simţea că nu este mîntuit.

Frămîntările lui Luther nu au trecut neobservate profesorilor săi de la Universitatea Wittenberg. El era caracterizat ca un om de o dedicare autentică. Unul dintre profesorii mai vîrstnici comenta: "Acest călugăr va pune în încurcătură pe toţi doctorii. El va reforma întreaga Biserică Romano-Catolică şi va înfiinţa o nouă religie, deoarece el îşi bazează teologia pe scrierile profeţilor şi apostolilor. El se sprijină pe cuvintele lui Cristos, care nu pot fi răsturnate de nici o filozofie sau sofistică".

Această previziune a început să se împlinească în ziua cînd, citind epistola către Romani, Luther a înţeles versetul 1:17: "Cel neprihănit va trăi prin credinţă". Acum a găsit ceea ce căuta. Cheia pentru viaţă este credinţa. Doar credinţa este necesară pentru mîntuire. Experienţa "descoperirii" acestui veset a fost pentru Luther ceea ce "drumul Damascului" a fost pentru Pavel.

Protestanţii biblici cred că interpretarea lui Luther este corectă. Catolicii, de partea cealaltă, îl consideră pe Luther un eretic care a dezbinat Biserica. Care este, de fapt, diferenţa între catolici şi protestanţi în ceea ce priveşte mîntuirea?

Definiţia catolică a mîntuirii

Catolicii şi protestanţii sînt de acord că, fundamentală, pentru mîntuire este necesară credinţa. Deosebirea dintre ei apare atunci cînd primii consideră că "faptele bune" sînt necesare pentru a fi mîntuit şi că mîntuirea deplină nu este posibilă decît prin Biserică. Există patru termeni care trebuie cunoscuţi pentru a înţelege doctrina catolică despre mîntuire: Credinţă, Har, Păcat şi Fapte Bune.

Credinţa

Ce reprezintă ea pentru catolici? Două lucruri: credinţa în adevărul creştin revelat în Biblie şi credinţa în tradiţia şi învăţăturile Bisericii Catolice. Autoritatea Scripturii este egală, pentru catolici, cu autoritatea "părinţilor Bisericii".

Să luăm în considerare Conciliul din Trent (1545-1563). Acolo trebuiau rezolvate problemele ridicate de Luther şi alţi reformatori. Liderii catolici au stabilit definiţia credinţei: "Începutul mîntuirii umane şi temelia şi rădăcina justificării". Dar ei au adăugat că: "Dacă cineva va spune că omul este iertat de păcate şi justificat... şi că iertarea şi justificarea sînt desăvîrşite numai prin credinţă, să fie anatema (blestemat)". Cu alte cuvinte ei au stabilit că doar credinţa în Isus Cristos nu e suficientă pentru iertarea păcatelor.

Există încă o altă doctrină catolică, ce implică mîntuirea şi care diferă foarte mult de poziţia protestantă. Este doctrina că Maria, mama lui Isus, se poate ruga lui Dumnezeu pentru păcatele unui om. Credinţa în puterea Mariei este aşa de mare în unele părţi ale globului, încît anumiţi catolici superstiţioşi se închină mai mult Fecioarei Maria decît Domnului Cristos.

Studiul rolului Mariei conţine afirmaţii de genul: (1) Maria este Maica lui Dumnezeu; (2) fecioria ei a continuat şi după naşterea lui Isus, ea nu a mai avut alţi copii; (3) ea a fost concepută fără păcat şi a trăit o viaţă fără păcat (doctrina Imaculatei concepţiuni); (4) la sfîrşitul vieţii sale, ea a fost răpită, trup şi suflet, la cer (doctrina înălţării Maicii Domnului); (5) ea este Co-Răscumpărătoare, adică a suferit cu Cristos şi aproape că a murit cu El şi "se poate spune că a răscumpărat rasa umană împreună cu Cristos"; (6) ea este Mijlocitoare între om şi Dumnezeu (ultimele două, afirmaţii notate punctele 5 şi 6 nu sînt doctrine oficiale, dar sînt susţinute de mulţi catolici). Sute de capele, dedicate Mariei, au fost construite în întreaga lume. Patima, în Portugalia, este una din cele mai mari şi şi-a serbat a 60-a aniversare în 13 mai 1977. Milioane de pelerini au vizitat locul unde se crede că a apărut Maria în 1917.

Un alt lăcaş dedicat Mariei se află în Washington D.C., biserica Imaculatei Concepţiuni, cea mai mare biserică romano-catolică din Statele Unite şi a şaptea ca mărime în lume. Mulţi alţi sfinţi ai bisericii catolice sînt veneraţi de credincioşii catolici. Ei cred că aceşti sfinţi au atins perfecţiunea, de acea ei se pot ruga acum lui Dumnezeu pentru aceia care se străduiesc să o atingă.

Păcat

Atît catolicii cît şi protestanţii cred în păcatul originar -fiecare dintre noi moştenim o natură păcătoasă de la Adam. Ei diferă în ceea ce priveşte modul cum Dumnezeu iartă păcatul nostru. În timp ce protestanţii cred că păcatul este înlăturat prin credinţa în Cristos, în jertfa Lui de la crucea Golgotei, catolicii consideră că mai sînt necesare şi altele pe lîngă credinţă. Atît unii cît şi alţii cred că există păcate prin comitere sau prin omitere. Păcatul comis constă în orice gînd, dorinţă, vorbă sau faptă în dezacord cu voia lui Dumnezeu. Păcat prin omisiune este abţinerea de la o vorbă bună sau faptă bună posibile. Catolicii împart păcatele comise şi omise în păcate de moarte şi păcate scuzabile. Ei cred că păcatul de moarte este o ofensă împotriva lui Dumnezeu şi are drept consecinţe pierderea harului sfinţitor şi separarea sufletului omului de Dumnezeu.

Iertarea de un păcat de moarte se poate obţine doar prin mărturisirea la un preot sau printr-un act de pocăinţă, bazat pe dragostea lui Dumnezeu "pentru Numele lui Dumnezeu". Cei mai legalişti dintre catolici ca şi fariseii de pe vremea lui Isus, au întocmit liste lungi cu păcatele care duc la moarte. Iată cîteva dintre ele:

- absenţa de la biserică duminica sau într-o zi de sărbătoare religioasă, fără o motivaţie "sfîntă"
- beţia gravă
- a fi un exemplu rău pentru copii în problemele impor­tante
- a fura ceva scump
- citirea unei Biblii sau a unor cărţii religioase care nu sînt catolice

Păcatele scuzabile sînt mai puţin grave, nu duc la pierderea harului sfinţitor nici la moartea sufletului ci doar la îmbolnăvirea lui. Ele sînt periculoase pentru faptul că duc la păcatele de moarte. Iată cîteva păcate scuzabile:

- minciuna care nu răneşte pe nimeni
- bîrfa
- beţia uşoară
- îmbuibarea
- furtul unui lucru ieftin

Păcatul scuzabil poate fi iertat doar printr-un act de pocăinţă.

Sacramentele

Catolicismul susţine că prin credinţă se face doar intrarea în procesul de mîntuire. După aceasta, credinciosul trebuie să muncească toată viaţa pentru a-şi desăvîrşi mîntuirea. În mod concret, el va trebui să respecte şi să împlinească cele şapte Sacramente ale bisericii. Catehismul catolic spune: "Un sacrament este un semn al lui Cristos. Este Cristos ajutînd sufletele noastre. Un sacrament... dă har. Cu ce este de folos harul pentru suflet? Harul dă viaţă, este viaţa lui Dumnezeu. Harul ne dă putere pentru a-i fi plăcuţi lui Dumnezeu".

Cele şapte Sacramente: trepte ale "scării spre

cer"

Un "Dicţionar Catolic Practic" declară că "Dumnezeu a dat cele şapte Sacramente Bisericii pentru a purta de grijă nevoilor spirituale din vieţile oamenilor". Cele şapte sacramente sînt următoarele:

1. Botezul (Matei 28:19). Este atît de important pentru catolici, încît ei cer ca să fie botezat şi un prunc care moare la naştere.

2. Confirmarea (Ioan 14:26). Se face la vîrsta de 12 ani, pentru un copil botezat. Semnifică o întărire a credinţei prin umplerea cu Duhul Sfînt.

3. Sfînta împărtăşanie (Matei 26:26-28; Marcu 14:22-23; Luca 22:19-20). Se mai numeşte şi Sfînta Comuniune (Părtăşie) şi este cel mai important sacrament catolic. Pentru catolici, împărtăşania nu este doar un simbol al sacrificiului lui Cristos pe cruce ci reprezintă pîinea şi vinul transsubstanţiate în trupul şi sîngele lui Cristos.

Astfel, pentru catolici, Isus Cristos este Victima al cărui sînge şi trup, sînt oferite, de cîteva ori pe zi în mii de biserici catolice din toată lumea. Ei cred că aceasta este o aplicaţie a textului din Evrei 9:24-28.

4. Împăcarea (Reconcilierea) (Ioan 20:23). Prin acest sacrament, păcatele comise după botez sînt iertate de Isus prin lucrarea preotului. Pentru a putea primi acest sacrament, credinciosul trebuie să-şi examineze conştiinţa, apoi să-i pară rău pentru păcatele sale şi să ia hotărîrea de a nu mai păcătui din nou, după care mărturiseşte păcatele preotului şi împlineşte (pedeapsa) penitenţa, prin rugăciuni sau fapte bune, pe care o primeşte de la preot.

Pedeapsa poate fi făcută mai uşoară în viaţa aceasta şi în purgatoriu, prin indulgenţe. Aceasta este o putere deţinută de biserică. Indulgenţele pot fi obţinute în multe feluri. Exemple de indulgenţe: rostirea Rosariilor (Mătănii) - o serie de rugăciuni a căror evidenţă se ţine prin mişcarea mărgelelor într-un şirag - sau prin ocolirea bisericii cu rostirea a şapte rugăciuni, sau prin vizitarea locurilor sfinte de pelerinaj, de exemplu, la Patima, în Portugalia. În Evul Mediu indulgenţele erau vîndute în stradă. Un anume Tetzel, vînzător de indulgenţe, l-a înfuriat pe Luther, care a scris cele 95 de teze împotriva indulgenţelor şi a altor practici. Acum nu se mai practică vînzarea indulgenţelor, dar ele sînt considerate importante.

5. Ungerea celui bolnav; (Iacov 5:14-15) este sacramentul pentru cei bolnavi. Este gîndit ca o îndepărtare a păcatelor de moarte şi scuzabile, chiar pentru persoanele care sînt în comă, pe punctul de a muri.

6. Sfînta Ordinare (1 Corinteni 11:23-24). Acest sacrament "parafează" spiritual sufletul persoanei care l-a primit şi îi permite să îndeplinească acte rituale în Biserică, de pildă botezul şi împărtăşania. Ordinarea nu se poate pierde, ceea ce înseamnă că şi în cazul cînd preotul duce o viaţă păcătoasă, el rămîne tot preot, adică poate îndeplini în continuare actele rituale, poate administra sacramente şi ierta păcatele.

7. Căsătoria (Matei 19:6). Catolicii cred că prin acest sacrament al căsătoriei, cei doi sînt uniţi pînă la moarte. Biserica Romano-Catolică nu admite divorţul, cu toate acestea anumite căsătorii pot fi declarate nevalabile dacă se constată că unul din cei doi nu avea capacitatea mintală pentru a lua decizia de a se căsători.

Acestea sînt cele şapte sacramente care ajută pe catolici să-şi realizeze mîntuirea. Acum să vedem ce spune Biblia despre subiectul mîntuirii.

Concepţia Biblică despre mîntuire

"Voi eraţi morţi în păcatele şi în greşelile voastre, în care trăiaţi odinioară, după mersul lumii acesteia, după domnul puterii văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării, între ei eram şi noi toţi odinioară, cînd trăiam în poftele firii noastre pămînteşti, cînd făceam voia firii noastre pămînteşti şi ale gîndurilor noastre, şi eram din fire copii ai mîniei, ca şi ceilalţi.

Dar Dumnezeu care este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit, măcar că eram morţi în greşelile noastre, ne-a adus la viaţă împreună cu Cristos (prin har sînteţi mîntuiţi). El ne-a înviat împreună şi ne-a pus să şedem împreună în locurile cereşti, în Cristos Isus, ca să arate în veacurile viitoare nemărginita bogăţie a harului Său, în bunătatea Lui faţă de noi în Cristos Isus.

Căci prin har aţi fost mîntuiţi, prin credinţă. Şi aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni. Căci noi sîntem lucrarea Lui, şi am fost zidiţi în Cristos Isus pentru faptele bune, pe care Le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele" (Efeseni 2:1-10).

Este cea mai clară expunere din Noul Testament despre mîntuirea prin credinţa în Isus Cristos. Acum să vedem cum se pun de acord cu Biblia cele două concepţii despre mîntuire: catolică şi protestantă.

Păcat. Catolicii şi protestanţii sînt de acord cu Pavel că oamenii se nasc în păcat şi sînt separaţi în mod natural de Dumnezeu. Pavel scrie în Efeseni că oamenii sînt morţi spiritual.

Har. Aici este o mare diferenţă între catolici şi protestanţi. Catolicii vorbesc despre "harul sfinţitor", care este singurul mijloc de a ajunge în cer. Pavel, scriind sub inspiraţia Duhului Sfînt, nu zice aşa ceva. Nicăieri, în Biblie, nu găsim astfel de calificative aplicate harului lui Dumnezeu.

Scriptura spune că poţi fi mîntuit prin har nu prin performanţele proprii. Harul nu se dă după merite: "Căci prin har aţi fost mîntuiţi, prin credinţă. Şi aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte ca să nu se laude nimeni (Efes. 2:8-9).

Mai mult decît atît, acest har minunat nu poate fi pierdut de credincios. Isus ne învaţă că: "Voia celui ce M-a trimes, este să nu pierd nimic din tot ce Mi-a dat El, ci să-L înviez în ziua de apoi" (Ioan 6:39). Mai departe Isus spune: "Eu le dau viaţa veşnică, în veac nu vor pieri, şi nimeni nu le va smulge din mîna Mea. Tatăl Meu, care Mi le-a dat este mai mare decît toţi; şi nimeni nu le poate smulge din mîna Tatălui meu" (Ioan 10:28-29).

Petru adaugă că noi sîntem "păziţi de puterea lui Dumnezeu, prin credinţă, pentru mîntuirea gata să fie descoperită în vremurile de apoi" (1 Petru 1:5).

Credinţa. Harul este darul nemeritat de la Dumnezeu, iar credinţa este canalul prin care primim acest har. În epistola către Evrei la capitolul 11 se vorbeşte despre eroii credinţei, arătînd cum lucrează Dumnezeu prin oamenii care se încred în El.

Fapte bune. Catolicii cred că faptele bune sînt necesare pentru mîntuire. Dar spune Biblia că noi sîntem mîntuiţi prin fapte bune? Nu. "Mîntuirea este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni" (Efeseni 2:8-9). Biblia ne învaţă că faptele bune sînt consecinţele mîntuirii noastre - ele vin după mîntuire, nu înaintea ei. "Căci noi sîntem lucrarea Lui, şi am fost zidiţi în Cristos Isus pentru faptele bune, pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele" (Efeseni 2:10).

Iată că miezul controversei, între catolici şi protestanţi, asupra problemei mîntuirii, este dezacordul lor asupra interpretării pasajelor scripturale cheie. Catolicii au trăit secole sub o povară similară cu povara Legii de care Pavel scrie în Romani 7 şi 8. Atunci cînd Martin Luther s-a luptat cu problema sufletului său, el şi-a îndreptat atenţia către scrierile unui om care s-a luptat şi el foarte mult cu problema mîntuirii: apostolul Pavel, în cuvintele inspirate ale apostolului Pavel, Luther a găsit răspunsul, pe care l-a proclamat apoi toată viaţa, răspuns care a transformat viaţa a milioane de oameni: "Cel neprihănit va trăi prin credinţa" în Isus Cristos şi numai în El.

Care este diferenţa?

Ce cred "Protestanţii"
Ce cred "Catolicii"
MÎNTUIREA
1. Dumnezeu dă viaţa veşnică celui care crede că Isus Cristos este Mîntuitorul (Romani 3:24; Efeseni 2:8, 9; Romani 10:9, 10), prin jertfa Sa de la Golgota, prin sîngele Său vărsat pe cruce.
1. Mîntuirea este asigurată de credinţă împreună cu faptele bune şi este dată prin intermediul sacramentelor Bisericii Romano-Catolice.
2. Siguranţa mîntuirii se bazează pe jertfa lui Cristos şi pe promisiunile lui Dumnezeu (Ioan 3:16; 5:24; Romani 5:18; Fapte 2:21). (Faptele bune, sau altfel zis, viaţa creştină, este dovada mîntuirii primite prin cre­dinţă. Faptele bune nu ne pot mîntui, nici nu contri­buie la mîntuire; ele de­monstrează sau dovedesc mîntuirea primită numai prin credinţă, n.tr.)
2. Nimeni nu poate şti dacă a făcut destule fapte bune pentru a-L satisface pe Dumnezeu şi a intra în cer. Ne putem considera noro­coşi dacă vom intra în purgatoriu, unde după o pedeapsă purificatoare s-ar putea intra în cer.





Persoane interesate