De fapt, care este diferenţa? > 2. Biserica Romano-Catolică


SECŢIUNEA l
RELIGIA ROMANO-CATOLICĂ
Singura Biserică Adevărată?
Singura Cale Spre Cer?
Catolici şi Protestanţi - Se pot înrudi prin căsătorie?

Capitolul 2
BISERICA ROMANO-CATOLICĂ
Este oare singura biserică adevărată?

Aproape 600 milioane, mai mult de o şesime din populaţia globului, sînt consideraţi a fi romano-catolici. Numai în Statele Unite sînt peste 48 milioane. Influenţa Bisericii Romano-Catolice este incalculabilă. De fapt, care sînt diferenţele între Romano-Catolici şi Protestanţi? Multe dintre acestea au de-a face cu "instituţia papală". Catolicii îl consideră pe Papă capul Bisericii creştine, reprezentantul lui Cristos pe pămînt şi succesorul direct al apostolului Petru. Cu alte cuvinte ei consideră biserica lor drept "adevărata biserică" a lui Isus Cristos.

Protestanţii biblici diferă de catolici din pricina acestor afirmaţii şi a altora.

Dar sînt diferenţele acestea vitale? Cum a început controversa între ei?

Cum s-a dezvoltat Biserica Romano-Catolică

Creştinismul a început fără fanfară, fără zgomot - doar cu cea mai scurtă poruncă: "Cum M-a trimis pe Mine Tatăl, aşa vă trimit şi Eu pe voi" (Ioan 20:21). Pare uşor astăzi, dar să ne gîndim puţin. Primii ucenici ai lui Isus mergeau într-o lume care-i ura. Isus a zis: "Eu vă trimit ca pe nişte oi în mijlocul lupilor" (Matei 10:16). Pentru mulţi ura aceasta a însemnat persecuţie, tortură, moarte. Ştiind toate acestea, ne întrebăm de ce n-au cedat? Ca să devină creştini, nimeni nu i-a mituit şi nici nu i-a forţat. Atunci, de ce au devenit ucenici ai lui Isus şi au stăruit în credinţă chiar pînă la moarte? Răspunsul este prea simplu pentru a fi şi crezut.

Ei erau siguri că Isus era exact ceea ce El pretindea a fi. Ei erau pe deplin convinşi că El era Fiul lui Dumnezeu, că El le-a vorbit cu autoritatea lui Dumnezeu. Ei L-au iubit şi s-au încrezut în El. Doreau să facă exact ceea ce a spus El. Iată ce simplu este răspunsul. Puţin mai tîrziu, Isus le-a spus: "Pe această piatră voi zidi Biserica Mea" (Matei 16:18). Despre ce piatră era vorba? Şi, despre ce Biserică? Romano-Catolică? Ortodoxă-răsăriteană? Protestantă (de un fel sau altul)? Nu era vorba de nici una dintre acestea. Atunci, la ce Biserică S-a gîndit El? Ce Biserică urma El să zidească? Care este "Biserica adevărată" astăzi? Pentru a cunoaşte răspunsurile trebuie să parcurgem istoria Bisericii prin secole.

Scînteia minusculă aprinsă de Isus în Ierusalim izbucneşte curînd într-o flacără care se deplasează rapid în lungul coastelor Mediteranei - prin Grecia, Italia, Spania, - prin Egipt şi Libia. Persecuţia nu reuşeşte decît să întreţină flacăra şi s-o facă şi mai strălucitoare.

În primii 100 de ani, creştinii ar fi putut să se întrebe: "Care este biserica adevărată"? Fiecare biserică locală avea particularităţi în structură şi organizare. Totuşi, cu toate diferenţele dintre ele, membrii lor purtau acelaşi nume: "creştini" şi toţi se străduiau pentru unitatea dragostei auto-jertfitoare, manifestată în Cristos şi recomandată de Pavel Bisericii din Efes (vezi Efeseni 4:3). Ei toţi erau credincioşi, trăind, muncind, rugîndu-se şi murind împreună, în ascultare de învăţăturile Domnului lor. Înainte de sfîrşitul secolului al doilea, Biserica din Roma deţinea o poziţie deosebită în lumea creştină. Pavel spusese despre Biserica din Roma: "Mai întîi mulţumesc Dumnezeului meu, prin Isus Cristos, pentru voi toţi, căci credinţa voastră este vestită în toată lumea" (Romani 1:8).

Roma era un centru politic şi economic important, iar în secolul al patrulea Biserica creştină din Roma era foarte puternică.

Într-o încercare de a uni Biserica, împăratul roman Constantin, în secolul al patrulea, declară creştinismul drept religia "oficială" a imperiului. El a acordat liderilor bisericii, şi în special celor din Roma, o putere politică şi religioasă foarte mare.

La mijlocul secolului al cincilea, Leo, episcopul Romei, porunceşte, printr-un edict împărătesc, ca toţi creştinii să se supună episcopului Romei, deoarece el deţine "Primatul Sfîntului Petru". Prin Papă, ca succesor al său, Petru continuă să slujească în Biserică avînd "cheile împărăţiei".

Pretenţia lui Leo a fost aprig contestată, în special de aripa răsăriteană a Bisericii, cu centrul la Constantinopol. Ruptura a venit în anul 1054, cînd Patriarhul de Constantinopol (liderul bisericii răsăritene) l-a excomunicat pe Papa Leo IX al Romei. Începînd de atunci, cele două biserici, apuseană (Romano-Catolică) şi răsăriteană (Ortodoxă) se dezvoltă separat.

Pe măsură ce Biserica apuseană a crescut, au început să se adauge noi doctrine care nu erau în Biblie. Nu toţi erau de acord cu aceste noi doctrine, dar abia în 1517 a apărut un lider al opoziţiei. Martin Luther nu a intenţionat să se separe de Biserica Romano-Catolică. El dorea numai să îndepărteze doctrinele nebiblice, să pună accentul pe învăţăturile din Biblie.

Luther considera Biblia drept singura autoritate în materie de credinţă. El a descoperit în ea că miezul credinţei creştine este relaţia directă şi personală cu Isus Cristos. Biserica Romano-Catolică a respins însă părerile lui Luther, aşa că el şi ceilalţi "protestatari" au fost daţi afară din biserică. Aceştia au început să se întîlnească separat. Ei studiau Biblia pentru a o aplica în viaţa de toate zilele. Aşa a început Biserica "Protestantă".

Iată cum de la o singură Biserică Creştină s-a ajuns la trei ramuri principale: Romano-Catolică, Ortodoxă Răsăriteană şi Protestantă (cu multele sale denominaţii).

Singura biserică adevărată?

"Catolicii susţin că singura biserică adevărată a lui Cristos este Biserica Romano-Catolică". Cum au ajuns ei la această afirmaţie? Prin interpretarea "convenabilă" a Bibliei. Vă surprinde cumva acest lucru? Biserica Romano-Catolică acceptă inspiraţia divină a Bibliei. Iată o declaraţie recentă în acest sens: "Sfînta Maică Biserica, bazîndu-se pe credinţa apostolilor, susţine că toate cărţile din Vechiul Testament şi Noul Testament, cu toate părţile lor, sînt sfinte şi canonice deoarece au ca autor pe Dumnezeu, fiind scrise sub inspiraţia Duhului Sfînt".

Dar le este permis catolicilor să citească Biblia? Unii susţin că nu, dar asta nu este foarte exact. Astăzi Biserica Romano-Catolică încurajează pe membrii ei să se hrănească cu adevărurile revelate ale Scripturii.

Totuşi pentru a evita divergenţele în doctrinele esenţiale, Biserica Romano-Catolică crede că Duhul Sfînt interpretează Biblia prin Papă. "Scriptura este supusă judecăţii Bisericii, care împlineşte slujba de păstrare şi interpretare a Cuvîntului lui Dumnezeu". Iar în altă parte: "Biserica are însărcinare divină să fie Păstrătorul (custodele) şi interpretul Bibliei. Dumnezeu nu a intenţionat niciodată ca Biblia să fie regula de credinţă a creştinului independent de autoritatea vie a Bisericii".

Au dreptate catolicii? Sau Dumnezeu vrea ca fiecare creştin să citească Biblia şi să o interpreteze pentru sine? Ce dovezi avem? Să ne uităm la limbajul biblic. Noul Testament, de exemplu, a fost scris în întregime în limba greacă, dar nu în greaca clasică, citită doar de poeţi şi învăţaţi, ci în greaca vorbită şi citită în pieţe şi în case. Asta sugerează că Dumnezeu a intenţionat ca Scriptura să fie citită şi interpretată nu doar de "autorităţi" ci şi de oamenii obişnuiţi.

Ce ne spune Biblia însăşi despre acest subiect? În Deuteronom 17:19, omului lui Dumnezeu i se spune "s-o citească (Biblia) în toate zilele vieţii lui". Profetul Isaia a zis "Căutaţi în cartea Domnului şi citiţi" (Isaia 34:16).

Isus a zis, vorbind despre Saduchei, că este periculos să nu cunoşti Cuvîntul lui Dumnezeu. "Vă rătăciţi! pentru că nu cunoaşteţi nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu" (Matei 22:29). Mesajul este clar. Fiecare trebuie să citească şi să interpreteze Biblia pentru sine.

Să luăm în considerare şi următoarea obiecţie: Biserica Romano-Catolică pretinde că este singura autorizată să interpreteze Cuvîntul lui Dumnezeu. Dar protestanţii nu practică acelaşi lucru atunci cînd depind de păstorii şi învăţătorii care interpretează Biblia? Aşa s-ar părea la o primă vedere, dar să privim mai atent.

(În trecut, Biserica Romano-Catolică şi chiar şi Biserica Ortodoxă interziceau "laicilor" citirea Bibliei. n.r.)

Hildebrand, unul din cei mai renumiţi papi, s-a opus citirii Bibliei. Grigore al IX-lea, un alt papă, a interzis laicilor să citească Biblia şi a suprimat traducerile din limba latină în limbile naţionale, arzîndu-le împreună cu posesorii lor.

Papa Clement al XI-lea (1667-1691), sub presiunea iezuiţilor, a emis o bulă papală împotriva citirii Bibliei.

Desigur, păstorul are un rol important. Dar a zis Cristos că păstorul este infailibil, sau că el are autoritatea finală în interpretarea Scripturii? Nu. Realitatea în Noul Testament este alta. Este vorba de individul care studiază Cuvîntul lui Dumnezeu şi-l împărtăşeşte cu ceilalţi. De exemplu, în Berea: "Au primit Cuvîntul cu toată rîvna şi cercetau Scripturile în fiecare zi, ca să vadă dacă ce li se spunea, este aşa" (Fapte 17:11). Pavel scria: "Cuvîntul lui Cristos să locuiască din belşug în voi, în toată înţelepciunea" (Coloseni 3:16).

Protestanţii îl respectă pe predicator (învăţător, păstor) pentru anii săi de studiu, dar ei cred că sînt liberi să accepte sau să respingă învăţătura dată de el. Ei cred că Dumnezeu vorbeşte direct fiecărei persoane prin Cuvîntul său şi că Duhul Sfînt ajută pe cel care citeşte Biblia să înţeleagă mesajul lui Dumnezeu (vezi Ioan 16:13).

Dar ce au toate acestea cu întrebarea: "Care este biserica adevărată"? Biserica Romano-Catolică îşi fundamen­tează pretenţia de a fi singura biserică creştină adevărată, pe interpretarea sa a evenimentelor din Matei 16. Să examinăm acest capitol şi să vedem ce interpretare vom obţine fără a ne lăsa constrînşi de nici o interpretare "oficială".

"Pe această piatră voi zidi Biserica Mea"

În Matei 16 îl vedem pe Isus cu ucenicii Săi, în Cezarea Filipi, aproximativ 40 km nord-est de la Marea Galileii. Isus ştia că în curînd El va merge la Ierusalim - în primul rînd pentru o intrare triumfală, apoi pentru a muri pe cruce. Isus doreşte să-i ajute pe ucenicii Săi să înţeleagă cele ce urmau să se întîmple.

O problemă fundamentlă era identitatea Sa. Isus a pus întrebarea: "Cine zic oamenii că sînt Eu, Fiul Omului"? De ce a pus Isus o astfel de întrebare? Cu siguranţă El ştia că se vorbea în popor despre El. Întrebarea avea rostul să-i provoace pe ucenici, să gîndească asupra problemei identităţii Sale. Ucenicii au răspuns: "Unii zic că eşti Ioan Botezătorul; alţii Ilie; alţii Ieremia sau unul din prooroci". Apoi Isus i-a întrebat: "Dar voi cine ziceţi că sînt"? Simon Petru a răspuns: "Tu eşti Cristosul, Fiul Dumnezeului celui viu!". Aceasta a fost minunata mărturisire de credinţă a lui Petru.

Petru îl cunoştea pe Isus de mai multe luni, probabil de mai bine de doi ani. El L-a văzut pe Isus în tot felul de situaţii. Întrebarea despre identitatea lui Isus şi-a făcut loc treptat în mintea lui Petru, dar acum ea se impune brusc în centrul atenţiei.

Răspunsul lui Isus arată importanţa mărturisirii lui Petru: "Ferice de tine, Simone, fiul lui Iona; fiindcă nu carnea şi sîngele ţi-au descoperit lucrul acesta, ci Tatăl Meu care este în ceruri". Pînă la acest punct Scriptura este foarte clară. Nu sînt divergenţe în interpretarea ei. Dar de aici în continuare lucrurile se complică: "Şi Eu îţi spun: tu eşti Petru (6), şi pe această piatră (7) voi zidi Biserica Mea şi porţile locuinţei morţilor nu o vor birui. Îţi voi da cheile împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pămînt, va fi legat în ceruri, şi orice vei dezlega pe pămînt, va fi dezlegat în ceruri" (Matei 16:18-19).

Oare, cum interpretează Biserica Romano-Catolică acest text? Iată opinia ei:

1. Biserica creştină este zidită pe Petru.
2. Petru devine primul episcop al Bisericii locale din Roma; şi de aceea...
3. Petru predă "cheile împărăţiei" succesorilor săi la Roma.
4. Biserica Romano-Catolică este "Biserica adevărată" fondată de Isus Cristos.

Doctrina catolică este formulată astfel: "Domnul nostru l-a făcut doar pe Petru, Piatra de temelie a Bisericii şi l-a desemnat pe el ca păstor al întregii turme". Argumentînd că este biserica adevărată, catolicismul spune: "Doar prin Biserica Romano-Catolică a lui Cristos, găsim ajutorul universal pentru mîntuire, şi obţinem plinătatea mijloacelor mîntuirii".

Dovezile biblice

Putem accepta interpretarea de mai sus? Ea ridică anumite probleme. Să ne uităm, de pildă, la cîteva dovezi din Noul Testament despre biserica primară. Lui Petru nu i se dă o poziţie cu autoritate absolută în Noul Testament.

Isus i-a tratat pe apostoli întotdeauna la fel în ceea ce priveşte autoritatea şi responsabilitatea lor (vezi Matei 28:16-20).

La singurul sinod al Bisericii, menţionat în Noul Testament, nu conduce Petru ci Iacov (vezi Fapte 15). Atunci cînd se vorbeşte de temelia Bisericii, nu Petru ci Cristos este piatra pe care se zideşte. Însuşi Petru în 1 Petru 2:4-8 arată că Cristos este piatra din capul unghiului, a bisericii. Pavel, de asemenea, ne spune că "piatra din capul unghiului este Isus Cristos" (Efeseni 2:20). "Căci nimeni nu poate pune o altă temelie decît cea care a fost pusă, şi care este Isus Cristos" (1 Corinteni 3:11).

Biblia spune deci că biserica adevărată are ca temelie pe Isus Cristos. Membrii bisericii sînt cei care-L mărturisesc pe El drept Mîntuitor şi Domn, aşa cum face Petru atunci cînd spune: "Tu eşti Cristosul, Fiul Dumnezeului celui Viu".

Unii învăţaţi protestanţi (ca Luther şi Calvin) au susţinut că "piatra" de care vorbea Isus era mărturisirea lui Petru despre Isus Cristos. Toţi cei care-L mărturisesc pe Isus Cristos ca Fiul Dumnezeului celui Viu formează biserica lui Cristos.

Să presupunem că opinia romano-catolică este corectă; adică Petru este "piatra". Chiar şi în acest caz, textul biblic nu spune nimic despre "succesiunea apostolică". Nu spune că cei ce-i vor urma lui Petru la conducerea Bisericii, vor fi de asemenea "piatra" pe care este zidită Biserica. Tot astfel, textul nu spune nimic despre autoritatea Romei sau despre Papi. De fapt, cuvîntul "Papă" nu există în Noul Testament.

În concluzie, Biblia ne învaţă că "Biserica adevărată" nu este o organizaţie sau un cult anume. Ea este totalitatea credincioşilor - a celor care, prin credinţă, au o relaţie vie cu Cristos (vezi, de pildă, 1 Corinteni 12:27; Efeseni 1:23; 4:12; Coloseni 2:19; Ioan 10:9; 14:6).

Altfel spus, oricine - fie că se numeşte romano-catolic, ortodox de rit răsăritean sau protestant - poate deveni un membru al "bisericii adevărate" a lui Isus Cristos. Cum se poate face acest lucru - constitue subiectul capitolului următor. Cititorul va lua cunoştinţă despre o nouă şi importantă deosebire între catolicism şi creştinismul biblic.

Care este diferenţa?

Ce cred "Protestanţii"
Ce cred Catolicii
AUTORITATE
1. Biblia este singura călăuză pentru credinţă şi viaţă (2 Timotei 3:16, 17; 1 Ioan 15:3; Deuteronom 12:32).
1. Atît Sfintele Scripturi cît şi Sfînta Tradiţie a bisericii sînt privite ca autoritate pentru credinţă şi viaţă.
2. Orice creştin este liber să citească şi să interpreteze Biblia pentru sine, sub călăuzirea Duhului Sfînt (Ioan 5:39; Romani 15:4; Ioan 14:26; 1 Ioan 2:27).
2. Interpretarea Scripturii este supusă judecăţii Bise­ricii, "care are misiunea divină de a păstra şi interpreta Cuvîntul lui Dumnezeu".

3. Nici o fiinţă umană nu este infailibilă. Cristos este Capul Bisericii şi aceasta este Trupul Său (Efeseni 1:22; Coloseni 1:18). (Iacov, fratele Domnului, spune că "toţi greşim în multe feluri" ' (Iacov 3:2) n.tr.).
3. Papa este infailibil (8) - este adevărat, doar atunci cînd vorbeşte "ex catedra" (8) în probleme de credinţă şi morală, ca locţiitor al lui Cristos, ca lider al Bisericii vizibile pe pămînt.

4. Duhul Sfînt este locţiitorul lui Cristos pe pămînt, pînă în ziua cînd Cristos va veni din nou (Ioan 16:7-14; 14:15-16; 15:26). n. tr.
4. Papa este locţiitorul lui Cristos pe pămînt (Vicarius Filii Dei). Valoarea nume­rică a acestei pretenţii este 666 (10). Creştinismul ortodox (răsăritean) susţine de ase­menea autoritatea "Tradi­ţiei" (vezi punctul 1) şi dreptul de a fi singurul interpret al Sfintelor Scrip­turi (punctul 2). Pînă şi cuvîntul tradiţie are o relaţie cu numărul 666 n.tr.




Persoane interesate