De fapt, care este diferenţa? > 1. Creştinismul biblic


Capitolul 1
CREŞTINISMUL BIBLIC
"Firul cu plumb" pentru compararea credinţelor
                                                  
„Creştinism "biblic"? Ce înseamnă aceasta? Există şi tipuri de creştinism "nebiblic"? Ce vrea să ne spună "firul cu plumb"? Acesta era, şi uneori mai este încă, o unealtă folosită de zidari pentru a construi pereţi drepţi, verticali. Ce înseamnă a avea un "fir cu plumb" pentru compararea credinţelor? Avem nevoie de definirea unor termeni.

Încă din secolul doi şi chiar de la sfîrşitul primului secol, creştinii au constatat că este nevoie să separe credinţa creştină corectă, (adevărată, dreaptă) de diversele feluri de erezii subtile ce începuseră să se infiltreze. Altădată, "erezie" sau "eretic" erau cuvinte care declanşau în minte imaginea unui ticălos cu ochi sălbatici, pîndind în umbră.

Webster defineşte "erezia" ca o "opinie, în opoziţie cu doctrina acceptată în mod curent şi care tinde să producă neînţelegeri şi diviziune". Creştinismul a avut întotdeauna inamicii săi, dar nici unul nu a fost mai periculos decît "inamicul dinlăuntru". E vorba de cei care au păreri opuse faţă de adevărurile de bază care stau la temelia creştinismului.

De la gnosticii din sec. II şi pînă la afirmaţia că "Dumnezeu este mort" din zilele noastre, creştinismul biblic a rezistat provocărilor, datorită învăţăturilor simple şi clare ale Bibliei. "Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, a fost îngropat şi a înviat a treia zi, după Scripturi (l Cor. 15:3-4).

În ceea ce ne priveşte, creştinismul biblic este construit pe idei şi învăţături conţinute în aceste cîteva versete ale Scripturii: l Cor. 15:1-11. Există în adevăr şi alte învăţături importante în creştinism, dar în 1 Corinteni 15 există un "fir cu plumb" pentru măsurarea diferenţei între credinţa creştină şi alte credinţe.

"Firul cu plumb" era celălalt termen ce necesită o definiţie, în una din cărţile mai mici ale Vechiului Testament, Dumnezeu spune: "Iată, Eu pun un fir cu plumb (1) în mijlocul poporului Meu" (Amos 7:8).

Un fir cu plumb este o unealtă folosită încă şi astăzi de zidari, pentru a fi siguri că zidul de cărămidă este vertical. Scriind sub inspiraţia lui Dumnezeu, Amos s-a referit la această unealtă obişnuită, pentru a explica faptul că Dumnezeu va măsura pe oameni şi devoţiunea lor pentru El, după standardele Lui, nu după cele ale omului.

În acelaşi fel Cuvîntul lui Dumnezeu va fi firul cu plumb folosit în această carte, pentru a defini ceea ce este "corect" şi ceea ce nu este. Pentru a găsi diferenţele între adevărurile de bază pe care se întemeiază creştinismul şi ceea ce susţin alte religii, această carte va explora învăţăturile Bibliei despre trei puncte cheie. Aceste puncte - toate conţinute în formă condensată în l Cor. 15:3-4, sînt:

1. persoana şi lucrarea lui Cristos (cine este El, ce a făcut El pentru om).

2. natura umană (omul este un păcătos revoltat împotriva lui Dumnezeu şi are nevoie de un Mîntuitor).

3. adevărul şi infailibilitatea Bibliei (Biblia a fost scrisă prin inspiraţia divină)

Cristos a murit...

Prin definiţie, coloana vertebrală a creştinismului este Cristos. Întrebările cheie privitoare la Cristos sînt: Persoana Sa - cine este El? Lucrarea Sa - ce a făcut El? Dintre toate religiile mari ale lumii, doar romano-catolicii (2) sînt de acord cu protestanţii biblici în ceea ce priveşte divinitatea lui Cristos. Toate celelalte religii fac din Cristos doar un om; un mare învăţător, un mare exemplu de viaţă prin sacrificiul Său – totuşi doar un om. În continuare, dăm cîteva dintre întrebările cheie care se pun referitoare la Isus Cristos.

A fost Isus într-adevăr Dumnezeu, sau doar un mare învăţător şi nimic mai mult?

Dacă Cristos a fost "doar un om" şi nimic mai mult, creştinismul este o farsă şi nici nu e demn de a fi pus alături de marile religii ale lumii. Scrierile biblice afirmă clar, direct şi frecvent că Isus a fost Dumnezeu. De exemplu Ioan 1:1 se referă la Cristos ca Logosul, Cuvîntul, şi ne spune că "La început a fost Cuvîntul... şi Cuvîntul era Dumnezeu". Ioan 1:14 mărturiseşte "Cuvîntul (Dumnezeu) S-a făcut trup şi a locuit printre noi". De importanţă majoră este ceea ce Isus spune despre Sine. De cîteva ori El pretinde că este egal cu Dumnezeu. Vezi, de exemplu, Ioan 10:30: "Eu şi Tatăl una sîntem". Cu altă ocazie Isus îi spunea lui Filip şi altor ucenici că, întrucît L-au văzut pe El, L-au văzut şi pe Tatăl (vezi Ioan 14:9).

În Matei 11:27 Cristos pretinde egalitate unică cu Dumnezeu, spunînd că "nimeni nu cunoaşte deplin pe Fiul, afară de Tatăl; tot astfel nimeni nu cunoaşte deplin pe Tatăl afară de Fiul, şi acela căruia vrea Fiul să i-L descopere".

În toate relatările Evangheliei, Isus pretinde a fi Mesia. Iudeii care L-au auzit zicînd asta, au înţeles foarte bine greutatea acestei revendicări. Pentru ei Mesia era Unsul lui Dumnezeu. Isus i-a spus femeii cu care sta de vorbă la o fîntînă din Samaria că El este Mesia (vezi Ioan 4:25-26).

În timp ce era judecat de conciliul Iudeu în noaptea dinaintea crucificării Sale, Isus a fost întrebat direct: "Eşti Cristosul (Mesia)"? El a răspuns: "Eu sînt". Pentru iudei asta era o blasfemie şi au cerut ca Isus să fie condamnat la moarte (vezi Marcu 14:61-64).

În rezumat, dacă Cristos nu a fost ceea ce El pretindea că este - Dumnezeu - atunci El a fost un mincinos sau un nebun. Aşa cum a spus C.S. Lewis, El nu lasă altă alternativă.

Este naşterea lui Isus, din fecioară, un mit păgîn?

Anumite denominaţii religioase resping doctrina naşterii din fecioară, afirmîndu-se că aceasta este o legendă, ca şi poveştile păgîne despre eroi, jumătate zei, jumătate oameni.

Dar în toate poveştile păgîne de acest gen, este vorba de un concubinaj între un zeu şi o fiinţă umană. În relatarea Scripturii, Maria este doar informată că "Duhul Sfînt se va pogorî peste tine, şi puterea Celui Prea înalt te va umbri. De aceea Sfîntul care Se va naşte din tine va fi chemat Fiul lui Dumnezeu "(Luca 1:35).

A nega naşterea din fecioară înseamnă a respinge Cuvîntul inspirat al lui Dumnezeu, şi a exclude posibilitatea ca Isus să fie Mîntuitorul nostru. Pentru ca să fie un Mîntuitor desăvîrşit, Cristos trebuie să fie Dumnezeu. Orice altceva mai puţin decît atît nu ar fi suficient. Dacă Cristos S-ar fi născut dintr-un cuplu uman, cum ar fi putut El să fie etern şi preexistent? Cînd o fiinţă umană, obişnuită, este concepută de părinţi umani, o nouă "persoană" îşi începe existenţa. Ori, Scriptura ne învaţă că Cristos a existat de la început (vezi Ioan 1:1).

Trinitatea înseamnă "trei Dumnezei"?

Anumite religii resping Trinitatea pe motivul că ar însemna închinarea la trei dumnezei, nu la unul singur. Dar motivul principal al respingerii este probabil faptul că doctrina Trinităţii îl face pe Cristos egal cu Dumnezeu Tatăl. Trinitatea este ţinta principală a atacurilor altor religii şi a multor secte; este vorba în special de Iudaism, Islamism, Unitarianism, Martorii lui Iehova şi Scientism (3) (Ştiinţa Creştină).

Răspunsul creştin, la negarea Trinităţii, se bazează pe dovezile Scripturii. Este adevărat că, în Vechiul Testament, la Deuteronom 6:4 este scris: "Domnul, Dumnezeul nostru, este singurul Domn". Totuşi Genesa 1:26 foloseşte forma la plural, Elohim, pentru cuvîntul "Dumnezeu", aşa cum face şi Genesa 11:7. Şi în apariţia divină din Genesa 18, înaintea lui Avraam, este folosit din nou pluralul.

Noul Testament, de asemenea, proclamă clar că Dumnezeu este Unul (vezi Galateni 3:20), şi totuşi există şi aici dovezi din plin că unitatea lui Dumnezeu, unicitatea Sa, implică trei "persoane". Vezi, de exemplu, Matei 3:16; 28:19, 2 Corinteni 13:14. În plus se observă că Isus se referă la Sine, în mod frecvent, ca la Dumnezeu (de exemplu Ioan 8:58) iar Ioan în capitolele 14 -16 ale eangheliei Sale arată că Duhul Sfînt Se bucură de aceeaşi relaţie cu Tatăl ca şi Isus. Fiul, Isus Cristos, este Dumnezeul-Om, de o umanitate perfectă şi o divinitate perfectă. El a fost o persoană avînd două naturi distincte (vezi Ioan 1:1,14; Galateni 4:4-5; Filipeni 2:6-7).

Motivul pentru care anumite persoane nu acceptă Trinitatea este că inconştient sau conştient, Dumnezeu este redus la o unitate matematică, familiară raţiunii umane. Ei interpretează Creatorul în termenii creaţiei; adică îl văd pe Dumnezeu ca un fel de "om mare".

Cum pot fi trei persoane o singură fiinţă? Trinitatea este o enigmă pentru logica normală, întrebarea este totuşi: "Dacă Dumnezeu este supranatural - dincolo de natură - de ce trebuie El înţeles doar în termeni umani?".

Creştinul biblic acceptă taina măreţiei lui Dumnezeu şi a Trinităţii. Dicţionarul de teologie a lui Baker rezumă poziţia creştină astfel: "Creştinul învaţă să-L cunoască pe Dumnezeu din chiar faptele lui Dumnezeu şi din confirmarea acestora în Sfînta Scriptură. El nu este surprins dacă rămîne un element de mister care sfidează analiza şi înţelegerea cea mai pătrunzătoare, deoarece el ştie că nu este decît un om, pe cînd Dumnezeu este Dumnezeu. Dar în lucrarea divină, aşa cum este ea descrisă în Biblie, Dumnezeul unic se revelează pe Sine ca Tată, Fiu şi Duh Sfînt, prin urmare, creştinul trebuie să venereze, în credinţa adevărată, gloria Trinităţii eterne". A înviat Cristos din morţi cu adevărat? Creştinii biblici spun că El a înviat, şi că învierea este una din dovezile cele mai puternice că Cristos este Dumnezeu. El a învins moartea şi garantează viaţa veşnică pentru toţi care cred în El. Pentru relatări asupra învierii vezi Matei 28:1-10; Marcu 16:1-8; Luca 24:1-42; Ioan 20 şi 21.

Doctrina învierii este temelia pe care stă creştinismul. Aşa cum scrie Pavel: "Şi dacă Cristos n-a înviat, credinţa voastră este zadarnică, şi voi sînteţi încă în păcatele voastre" (1 Corinteni 15:17). Dr. Wilbur M. Smith, celebrul teolog american, comentează într-un articol din "Dicţionarul de Teologie" a lui Baker: "Doctrina învierii ne învaţă despre caracterul supranatural al persoanei lui Isus Cristos şi nădejdea specială pe care El a adus-o oamenilor. Nici o altă religie a lumii nu a formulat o mărturisire de credinţă care să cuprindă afirmaţii ca acestea".

Şi în alt loc, în acelaşi articol, Smith scrie: "Scoateţi adevărul despre înviere din Noul Testament şi toată structura sa doctrinară se va prăbuşi iar nădejdea va dispare".

Deoarece Cristos a înviat din morţi, creştinul are nădejdea şi siguranţa că şi el va învia.

Nădejdea creştină a învierii este subiectul pasajului înflăcărat din 1 Corinteni 15. Iar în 2 Corinteni 4:14 Pavel scrie: "Şi ştim că cel ce a înviat pe Domnul Isus, ne va învia şi pe noi împreună cu Isus". Dacă nădejdea creştinului ar fi într-un Cristos mort, care a murit ca martir pentru că a iritat "status-quo-ul" iudeu, atunci creştinul ar fi în aceaşi barcă cu mahomedanul, budistul şi cu discipolul lui Confucius. Mahomed este mort, Buda este mort, Confucius este mort. Biblia afirmă că Cristos este viu, şi deoarece El trăieşte veşnic, creştinul va trăi de asemenea veşnic.

Există multe alte învăţături cu privire la Cristos. Iată cîteva din ele: înălţarea Sa (vezi Fapte 1:10), lucrarea Sa de mijlocire în cer pentru credincioşi (vezi Evrei 7:25), a doua venire a Sa. La 1 Tes. 4:16-17, găsim una din cele trei sute de afirmaţii ale Noului Testament, despre a doua Sa venire. Dar cartea pe care o citiţi acum se concentrează asupra doctrinelor creştine biblice de bază care vor fi comparate cu părerile altor confesiuni religioase ce vor fi discutate în continuare. Moartea lui Cristos se justifică raţional de orice minte sănătoasă. Dragostea lui Dumnezeu şi păcatele lumii şi-au dat întîlnire în moartea pe cruce a lui Isus Cristos.

Cristos a murit pentru păcatele noastre

Oamenii nu întreabă doar "Cine este Cristos?" ci şi "Cine este omul?" sau, mai precis "Ce este omul?". Vom arăta răspunsurile creştinismului biblic la întrebările tipice despre om.

Este omul în totalitate bun, în totalitate rău sau "şi bun şi rău"?

Majoritatea oamenilor n-ar putea să spună că omul este în totalitate bun. Există prea multe dovezi în presa zilnică ce contrazic această părere. Dar ei nu vor să admită că omul este în totalitate rău. Ei preferă opinia: "Cîte puţin din fiecare".

De fapt, majoritatea dintre noi gîndim încîntaţi că sîntem "suficient de răi" pentru a avea şarm (adică nu sîntem de tipul comun, nişte încuiaţi, sau nişte "sfinţişori"). Dar, desigur, sîntem şi "suficient de buni" pentru a face o faptă bună atunci cînd "contează".

Foarte elocvent în acest sens, este elogiul tipic adus, deseori, la mormîntul cuiva: "A fost o persoană deosebită, minunată," cînd de fapt el şi-a urît soacra, a nutrit o ranchiună împotriva vecinului său timp de 20 de ani, nu şi-a plătit corect impozitul pe venit, şi-a păcălit şeful, a "cucerit" cîteva femei în afară de soţia sa şi L-a necinstit zilnic pe Dumnezeu prin vorbele şi faptele sale.

Creştinismul biblic susţine opinia nepopulară că omul este în totalitate rău. Aceasta pare nerezonabil atîta timp cît nu examinezi ceea ce spune Scriptura despre "păcat". Scriptura arată că oamenii, care la nivel social, uman, etalează capacitatea de a face bine, se nasc cu o "infirmitate" - şi această infirmitate este păcatul originar. Biblia ne învaţă că orice om se naşte mort spiritual (vezi Efeseni 2:1) şi aceasta se datorează păcatului primului om, Adam. Conform textului din Genesa 1:26, Adam a fost creat după chipul lui Dumnezeu, avînd libertatea opţiunii morale. El a ales să nu se supună lui Dumnezeu; prin aceasta a păcătuit şi întreaga rasă umană a fost infestată de păcat (vezi Genesa 3 pentru relatarea despre căderea omului).

Deoarece Adam a acţionat în postura de "cap" al rasei umane, păcatul său iniţial a avut consecinţe asupra tuturor oamenilor din toate timpurile. Pavel a scris că "printr-un singur om a intrat păcatul în lume, şi prin păcat a intrat moartea, şi astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor, din pricină că toţi au păcătuit..." (Romani 5:12).

Natura tuturor oamenilor certifică corectitudinea celor spuse de Pavel. Noi toţi ştim, din propria experienţă, că nu facem tot ceea ce ar trebui să facem în relaţia cu Dumnezeu şi cu semenii. Biblia, de asemenea, ne spune lucruri şi ne arată că rădăcinile păcatului sînt împlîntate în om, în inima sa, adică în profunzimea fiinţei sale lăuntrice. "Inima," - scrie Ieremia -"este nespus de înşelătoare şi deznădăjduit de rea; cine poate s-o cunoască?" (Ieremia 17:9).

În Noul Testament, citim că Isus, care "ştia ce este în om" (Ioan 2:25) nu Şi-a propus să le dovedească oamenilor că ei sînt păcătoşi. Pur şi simplu, El le-a spus că ei sînt păcătoşi şi că El a venit să-i ajute. Cea mai severă mustrare a Lui a fost pentru "auto-neprihăniţii" farisei, care gîndeau că ei nu sînt păcătoşi.

În Matei 9:13 Isus afirmă cu ironie: "N-am venit să chem la pocăinţă pe cei neprihăniţi, ci pe cei păcătoşi". El demască făţărnicia şi masca ceremonială religioasă, dezvăluind privirii sursa păcatului - inima rebelă a omului (vezi Matei 15:1-20).

Biblia ne învaţă, şi antropologia modernă confirmă, că noi toţi facem parte din aceiaşi rasă umană. Scriptura arată că noi toţi sîntem descendenţi ai lui Adam. Toţi facem parte din familia lui Adam; întreaga rasă umană are natura lui Adam - "o inimă păcătoasă".

Întreaga omenire se află sub osînda divină, din cauza păcatului. În Romani 1:18 - 3:23, Pavel face o descriere magistrală a condamnării universale a omului păcătos şi arată că păcatul, în esenţă, nu este doar o anumită faptă. Păcatul este atitudinea de trufie şi de rebeliune a oamenilor, indiferent că este vorba de iudeu sau grec, de păgînul idolatru sau religiosul bisericos, sau de micul burghez "moral". Acestea ne conduc la întrebarea tipică:

"De fapt ce este păcat?" Cine decide ce este şi ce nu este păcat?

Răspunsul este că Dumnezeu decide. Există multe definiţii pentru păcat: călcarea legilor lui Dumnezeu, împotrivirea faţă de voia lui Dumnezeu, etc.... Aceste definiţii se pot rezuma astfel: "Păcatul este rebeliunea trufaşă, independenţa faţă de Dumnezeu în formă activă sau pasivă". Exemple de păcat activ sînt crima, furtul şi înşelăciunea.

Păcatul pasiv este mai subtil: a nu ajuta pe cineva atunci cînd depinde de tine să-l ajuţi, sau atitudinea de "neimplicare" prin care spunem: "Doamne, sînt prea ocupat; n-am timp pentru Tine".

Toţi păcătuim şi activ şi pasiv. Ioan ne spune: "Dacă zicem că n-avem păcat, ne înşelăm singuri şi adevărul nu este în noi" (l Ioan 1:8). Isaia pune punctul pe "i": "Noi rătăceam cu toţii ca nişte oi, fiecare îşi vedea de drumul lui; dar Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră a tuturor" (Isaia 53:6).

Transferul nelegiuirii noastre (al păcatului nostru) asupra lui Cristos este o altă "enigmă" pentru mulţi oameni. Ei se întreabă:

Cum a fost posibil ca Isus Cristos să moară pentru păcatele tuturor? Nu este fiecare răspunzător pentru păcatele lui?

Multe religii şi secte acceptă realitatea păcatului, dar soluţia lor diferă întotdeauna de cea a creştinismului. În timp ce creştinismul spune că singura mîntuire de păcat este prin credinţa în Isus Cristos şi în moartea Sa ispăşitoare pe cruce, alte religii caută mîntuirea prin fapte bune sau prin respectarea unor reguli sau legi. Creştinii biblici denumesc moartea lui Cristos "ispăşire". Dragostea şi dreptatea lui Dumnezeu sînt implicate în ea. Cînd Cristos - Dumnezeu întrupat - a murit pe cruce, El a dat satisfacţie standardelor sfinte ale lui Dumnezeu şi a primit pedeapsa pentru păcatele tuturor oamenilor.

Tot atît de important este şi faptul că moartea lui Cristos demonstrează dragostea şi grija lui Dumnezeu pentru toţi oamenii, chiar şi pentru aceia care-L urăsc pe Dumnezeu şi nu doresc să-L cunoască. Romani 5:6-8 spune limpede: "Căci, pe cînd eram noi încă fără putere, Cristos, la vremea cuvenită a murit pentru cei nelegiuiţi. Pentru un om neprihănit cu greu ar muri cineva; dar pentru binefăcătorul lui, poate că s-ar găsi cineva să moară. Dar Dumnezeu îşi arată dragostea faţă de noi prin faptul că, pe cînd eram noi încă păcătoşi, Cristos a murit pentru noi".

În Vechiul Testament se poate găsi o ilustrare a conceptului de ispăşire în relatarea despre Pastele iudaic (vezi Exod 12:1-14). Israeliţii au jertfit miei, fără cusur, şi au uns cu sîngele lor stîlpii şi pragul de sus al uşii. Îngerul morţii, care a trecut prin Egipt în noaptea aceea, a omorît pe întîii născuţi din orice casă care nu avea sîngele de miel pe uşă. În 1 Corinteni 5:7 Pavel se referă la acest eveniment, descris în cartea Exod, spunînd: "Cristos, Paştele noastre, a fost jertfit". Pavel spune aici că aşa cum israeliţii au fost salvaţi de la moartea fizică, prin sîngele mielului, tot aşa toţi creştinii sînt salvaţi de la moartea spirituală, veşnică, prin sîngele Mielului lui Dumnezeu - Isus Cristos - care a venit ca să ridice păcatele lumii (vezi Ioan 1:29).

Scriptura ne învaţă că Isus a murit "prin delegare" adică El a fost Substitutul nostru, înlocuitorul nostru. Apostolul Petru ne spune că: "Cristos, de asemenea, a suferit odată pentru păcate, El, cel neprihănit pentru cei nelegiuiţi, ca să ne aducă la Dumnezeu" (l Petru 3:18).

Scriptura arată că Cristos a murit o singură dată pentru toţi oamenii. Sacrificiul Său nu trebuie repetat: "La sfîrşitul veacurilor, S-a arătat o singură dată, ca să şteargă păcatul prin jertfa Sa" (Evrei 9:26).

De ce spune Scriptura că moartea lui Cristos este plata potrivită pentru păcatele întregii umanităţi? Este potrivită pentru că Cristos este Dumnezeu. Nimeni, în afară de Dumnezeu, nu poate plăti pentru păcatele tuturor oamenilor. Dumnezeu este acela care fixează standardul sfînt. Cine-l poate împlini în afară de Dumnezeu însuşi?

Scriptura ne învaţă că Cristos a murit din cauza păcatelor noastre, plătind prin sacrificiul Său preţul răscumpărării. Prin aceasta, omul este justificat. A fi justificat înaintea lui Dumnezeu, înseamnă că dreptatea Lui a fost satisfăcută prin moartea înlocuitoare a Fiului Său Isus Cristos. El a suportat pedeapsa pentru păcatele noastre şi de asemenea a înlăturat vinovăţia noastră, îndepărtarea vinovăţiei este un lucru important, trecut cu vederea de mulţi creştini.

De exemplu să presupunem că eşti chemat în judecată pentru depăşirea vitezei legale. Afli că nu e nevoie să plăteşti amenda, deoarece a fost plătită deja de altcineva - probabil de blajinul şi îngăduitorul tău tată sau de unchiul tău bogat. Plătirea amenzii proprii de către altcineva ilustrează parţial justificarea, dar Dumnezeu face mai departe un pas important.

Vinovăţia ta rămîne chiar dacă altcineva a plătit amenda în locul tău, dar atunci cînd păcătosul se întoarce la Dumnezeu prin Isus Cristos, El îi şterge orice vinovăţie adusă de păcat.

Pavel explică acest lucru în Romani 5:1: "Deci, fiindcă sîntem socotiţi neprihăniţi (4), prin credinţă, avem pace cu Dumnezeu, prin Domnul nostru Isus Cristos" (vezi de asemenea Galateni 3:6 şi Filipeni 3:9).

În ochii lui Dumnezeu creştinul este pe deplin iertat pentru toate păcatele. Noi "sîntem socotiţi neprihăniţi, fără plată, prin harul Său, prin răscumpărarea care este în Cristos Isus" (Romani 3:24).

În plus, Dumnezeu ne înfiază, devenim o parte a familiei Sale - copii spirituali şi moştenitori (vezi Ioan 1:12; Romani 8:16). Creştinul nu poate înţelege complet lucrul acesta, dar el poate spune: "Dumnezeu Se uită la mine prin Cristos şi mă vede ca şi cînd n-aşi fi păcătuit deloc". "Justificat" înseamnă că sînt iertat de Dumnezeu pentru păcatele mele şi sînt acceptat de El, avînd dreptul la toate binecuvîntările pe care El le rezervă pentru ai Săi.

Eu sînt eliberat chiar şi de sentimentul de vinovăţia păcatului, deoarece Dumnezeu, prin Cristos, Se uită la mine ca la unul care nu a păcătuit niciodată. Biblia arată de asemenea că omul nu poate face nimic pentru a-şi cîştiga justificarea. Creştinul este mîntuit prin "har" - favoarea, mila şi dragostea nemeritată din partea lui Dumnezeu. "Căci prin har aţi fost mîntuiţi, prin credinţă. Şi aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni" (Efeseni 2:8,9).

Ideea că "nimeni nu trebuie pedepsit pentru greşelile mele" este foarte răspîndită şi sună foarte frumos. Apare ca ceva cinstit, nobil şi smerit. Dar de fapt această opinie izvorăşte din mîndrie, din faptul că nu vreau să admit că nici un om nu se poate ridica la standardul sfinţeniei lui Dumnezeu. "Căci toţi au păcătuit şi sînt lipsiţi de slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23). "Căci nu este om care să nu păcătuiască" (l Regi 8:26).

Biblia afirmă că nu există un om perfect, chiar dacă el ar respecta toate regulile şi legile. Nu importă cît de multe fapte bune ar face, el tot păcătos este. El încă este lipsit de sfinţenia perfectă a lui Dumnezeu. Dacă admit că un om îşi poate cîştiga singur mîntuirea, asta înseamnă că Dumnezeu este ceva mai puţin decît perfecţiunea, adică Dumnezeu este mai puţin decît Dumnezeu.

Cristos a murit pentru păcatele noastre după Scripturi

Fiecare confesiune religioasă are părerile sale despre ceea ce înseamnă "Scriptură". Hinduşii au multe scrieri sfinte numite Vedas. Budiştii au scrierile sfinte numite Tripitaka (trei coşuri). Islamul are Coranul său dictat de Mahomed. Unele confesiuni religioase adaugă Bibliei alte scrieri pentru a-şi justifica opinia specifică în opoziţie cu creştinismul biblic. De exemplu, mormonii recunosc inspiraţia Bibliei, dar pretind că sînt inspirate şi alte cărţi (Cartea lui Mormon, Perla de Mare Preţ, Doctrină şi Legăminte). Scientismul spune că Biblia este inspirată, dar tot aşa de inspirată este şi cartea scrisă de Mary Baker Eddy "Ştiinţă şi Sănătate cu Explicaţia Scripturilor".

Inspiraţia divină a Bibliei este principala deosebire între creştinism şi alte religii. Dacă Biblia nu poate fi considerată drept Cuvîntul inspirat al lui Dumnezeu, atunci revendicările privind divinitatea lui Cristos, starea de păcat a omului şi nevoia sa de mîntuire, prin credinţa în moartea şi învierea lui Cristos, toate aceste revendicări nu au credibilitate.

În continuare, sînt date răspunsurile creştine biblice la întrebările tipice despre Biblie.

Este Biblia, de fapt "inspirată de Dumnezeu"? De ce este Biblia considerată superioară altor cărţi?

Versiunea NIV (5) traduce 2 Timotei 3:16 în felul următor: "Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu" adică, Dumnezeu, Duhul Sfînt, a acţionat în mintea autorilor Scripturii, revelîndu-le ceea ce dorea să fie scris.

Dr. William Evans rezumă astfel poziţia creştină asupra inspiraţiei Scripturii: "Oamenii sfinţi ai lui Dumnezeu, autorizaţi de infuzia de inspiraţie divină, au scris în ascultare de porunca divină, şi au fost păziţi de orice eroare atît în revelarea adevărurilor necunoscute cît şi în relatarea celor deja familiare" (vezi 2 Petru 1:21).

Ce dovezi au creştinii pentru inspiraţia şi infailibilitatea Bibliei?

În primul rînd, propria revendicare a Bibliei, de a fi Cuvîntul lui Dumnezeu. Asta s-ar putea să nu fie suficient pentru "sceptici", dar scriitorii Bibliei afirmă în mod constant că ei înregistrează cuvintele lui Dumnezeu pentru oameni. Scriitorii Vechiului Testament revendică inspiraţia divină folosind expresia: "Aşa vorbeşte Domnul" sau echivalentele ei, de peste 2000 de ori (de exemplu, vezi 2 Samuel 23:1-3; Ieremia 1:9; Habacuc 2:2).

De asemenea apostolii au pretins că sînt inspiraţi de Dumnezeu; ei au afirmat că transmit poruncile lui Dumnezeu, în 1 Corinteni 14:37 Pavel spune că el a scris "poruncile Domnului". Iar Petru ne aduce aminte "de lucrurile vestite mai dinainte de sfinţii prooroci, şi de porunca Domnului şi Mîntuitorului nostru, dată prin apostolii voştri" (2 Petru 3:2).

Paternitatea apostolică a fost un criteriu principal pentru a decide ce cărţi pot face parte din Noul Testament. Apostolii au fost oameni care au trăit şi slujit împreună cu Cristos. Ei L-au cunoscut în fapt, sau L-au experimentat într-un mod deosebit, aşa cum este cazul apostolului Pavel, convertit pe drumul Damascului. Apostolii au îndurat persecuţii incredibile şi au fost martirizaţi pentru cauza creştină. Singura explicaţie validă pentru zelul lor este că ei L-au văzut, au vorbit, şi au mîncat cu Domnul Isus Cristos cel înviat.

Dacă El nu ar fi înviat şi nu ar fi apărut în faţa apostolilor, ar fi murit ei toţi pentru o minciună? Mărturia lui Isus Cristos însuşi, este o dovadă vitală pentru inspiraţia şi autoritatea Bibliei.

Creştinii cred că Isus Cristos a fost Dumnezeu în trup omenesc. Isus a reafirmat în mod constant inspiraţia divină a Vechiului Testament, deoarece Noul Testament nu fusese încă scris.

Dr. Vernon Grounds scrie în revista Christianity Today: "Cristos a cunoscut, a crezut, a studiat, a expus, a venerat, a respectat, S-a supus şi a împlinit Scripturile". Pe scurt, spune Grounds, Cristos a afirmat şi a întărit autoritatea şi infailibilitatea Cuvîntului lui Dumnezeu.

Cristos a criticat adesea interpretarea fariseică a Scripturii, dar niciodată Scriptura însăşi. Cristos Şi-a fundamentat învăţătura şi viaţa pe Scriptură. Pentru părerea Lui despre Scriptură vezi Matei 5:17-18; 22:29; Ioan 5:39, 40, 46,47.

A pretinde ceva mai puţin decît inspiraţia Scripturii, înseamnă a pretinde că Isus S-a înşelat sau a minţit, dar asta ar însemna că El este mai puţin decît Dumnezeu. Dacă El este mai prejos decît Dumnezeu, lucrarea Sa de ispăşire pe cruce, pentru păcatele noastre este insuficientă.

O altă dovadă pentru inspiraţia Bibliei este unitatea sa. Biblia a fost scrisă de 40 de autori de-a lungul a 1600 ani. Majoritatea acestor autori nu se cunoşteau între ei. Cînd J.B. Philips a început să traducă Noul Testament în limba engleză modernă, el nu credea în inspiraţia literală a Bibliei (adică nu recunoştea că şi cuvintele folosite erau insuflate de Dumnezeu).

Dar, pe măsură ce progresa în traducere, Phillips era din ce în ce mai copleşit de unitatea ce există între cărţile Bibliei. El a spus: "Aceşti autori vorbesc fiecare despre acelaşi lucru, privit din unghiuri diferite şi descris pe căi diferite, dar toţi vorbesc cu o asemenea siguranţă încît trezesc admiraţie în inima omului modern".

Inspiraţia Scripturii este elementul vital care ridică Biblia deasupra întregii literaturi. A spune că piesele lui Shakespeare, de exemplu, sînt la fel de inspirate ca şi Biblia, înseamnă a reduce Scriptura la nivelul scrierilor umane. În felul acesta se încearcă a se da o lovitură de graţie autorităţii şi puterii credinţei crestine. Biblia reprezintă revelaţia lui Dumnezeu pentru om. Nu poţi judeca revelaţia; o poţi doar primi. A discuta veridicitatea Bibliei în raport cu cunoaşterea umană, înseamnă a-l face pe om prea mare şi pe Dumnezeu prea mic.

De-a lungul istoriei, inspiraţia şi infailibilitatea Bibliei au fost atacate conţinu, dar Biblia a rezistat. Oamenii o pot critica sau respinge, dar ei nu pot demonstra că Biblia nu este ce ea pretinde: Cuvîntul inspirat al lui Dumnezeu pentru oameni. "Cuvîntul Tău, Doamne, dăinuieşte în veci în ceruri" (Psalmul 119:89).

Este creştinismul biblic corect?

Credinţa creştină are multe alte doctrine în afară de doctrinele despre persoana şi lucrarea lui Cristos, natura umană şi inspiraţia Scripturii. Studiind alte concepţii religioase, totuşi, se observă că aceste trei probleme cheie apar în mod continuu. Creştinul biblic crede că Cristos este Dumnezeu şi că El a murit pentru păcatele omului. El crede, de asemenea, că omul este păcătos în natura Sa, este mort spiritual şi singura nădejde pentru mîntuirea de păcat este credinţa în moartea şi învierea lui Cristos.

Creştinul biblic crede şi faptul că Biblia este inspirată de Dumnezeul cel Viu, şi că ea reprezintă singura călăuză infailibilă pentru credinţă şi pentru viaţă.

Pentru a avea un dialog inteligent cu alte credinţe, creştinul trebuie să-şi cunoască bine propria credinţă, să cunoască ce învaţă Biblia.

Unii afirmă că ceea ce spune Biblia nu reprezintă dovada suficientă pentru a demonstra valabilitatea creştinismului. Scopul acestei cărţi nu este să dovedească validitatea creştinismului ci să compare, cu claritate şi obiectivitate, creştinismul biblic cu diferite confesiuni religioase. Creştinismul biblic este adevăratul creştinism, de aceea el nu poate fi diluat, rearanjat (amplificat n.tr.). Creştinismul biblic se bazează pe credinţa "care a fost dată sfinţilor odată pentru totdeauna" (Iuda 3). E adevărat că numai Dumnezeu poate convinge o persoană, căci "nimeni nu poate zice: 'Isus este Domnul' decît prin Duhul Sfînt" (1 Corinteni 12:3).

Nimeni nu poate fi convins de validitatea creştinismului biblic decît prin Duhul Sfînt.



Persoane interesate