De fapt, care este diferenţa? > 12. Mormonism


Capitolul 12
MORMONISM
Un nou "profet" scrie o nouă "Scriptură"

În noaptea de 21 Septembrie 1823, un băiat, în vîrstă de 17 ani care se ruga, a privit în sus şi l-a văzut pe îngerul Moroni care stătea lîngă patul său. Moroni i-a spus băiatului unde poate găsi un set de table de aur - o carte conţinînd "Evanghelia veşnică desăvîrşită" aşa cum a fost ea dată de Mîntuitorul, anticilor locuitori ai Americii. Aceasta este povestea, aşa cum a fost spusă de băiatul Joseph Smith Jr.

Ziua următoare, după cum povesteşte Smith, el a găsit tablele îngropate, într-o cutie de piatră, în coasta unei coline numită Cumorah, lîngă casa sa din Palmyra, New York. Dar Moroni nu l-a lăsat pe băiat să ia tablele decît pe data de 22 Septembrie 1827.

Cu nouă luni înainte de această dată, Smith a fugit cu Emma Hale. Smith a spus că, din cauza persecuţiei, s-a mutat în casa socrului său în Harmony, Pennsylvania.

Acolo el a început să traducă tablele cu ajutorul a două pietre magice, "Urim" şi "Tumim". Un fermier din New York pe nume Martin Harris, a devenit interesat în proiectul lui Smith şi s-a gîndit să plătească publicarea cărţii. Dar înainte de a face acest lucru el s-a gîndit să verifice autenticitatea cărţii. Harris a dus copiile făcute de Smith după scrierile din tablele de aur, la profesorul Charles Anthon de la Universitatea Columbia. Smith a scris mai tîrziu că Anthon a identificat scrierile ca fiind "egiptene, caldeene, asiriene şi arabe", şi a spus că traducerea făcută de Smith este mai exactă decît "orice văzuse el pînă atunci tradus din egipteană".

Opinia unui profesor despre "tablele de aur"

Cînd profesorul Anton a auzit de pretenţia lui Smith, a publicat o scrisoare datată 17 februarie 1834, în care expune punctul său de vedere.

New York, N.Y. Febr. 17, 1834
Domnului E.D. Howe
Painesville, Ohio

Stimate Domn:

Am primit, în dimineaţa aceasta, scrisoarea Dvs. din ziua de nouă a acestei luni şi nu am întîrziat să vă răspund. Întreaga poveste despre expertiza mea asupra inscripţiei mormone, cum că eu aş fi declarat că este vorba de hieroglife egiptene, este falsă. Acum cîţiva ani, un fermier, modest şi vădit credul, a trecut pe la mine cu un bilet de la Dr. Mitchell, din oraşul nostru, acum decedat, în care mi se cerea să descifrez dacă este posibil, o lucrare pe care mi-o va înmîna fermierul şi pe care, mărturisea Dr. Mitchell, nu reuşise s-o înţeleagă. Examinînd lucrarea în cauză, mi-am dat seama cu uşurinţă că este vorba de o înşelătorie sau de o farsă. Cînd l-am întrebat pe cel ce mi-a adus-o, cum a obţinut scrierea, el mi-a relatat, după cum mi-aduc aminte acum, următoarele: "O carte de aur", constînd din table de aur legate împreună cu sîrmă din acelaşi material, sub forma unei cărţi, a fost dezgropată în partea de nord a statului New York, şi împreună cu cartea o pereche de "ochelari de aur" enormi. Aceştia erau aşa de mari, încît atunci cînd o persoană încerca să se uite prin ei, ambii săi ochi priveau prin aceeaşi lentilă, ochelarii fiind prea mari pentru lăţimea feţei umane. Oricine examina tablele prin ochelari, putea nu numai să le citească ci şi să le înţeleagă complet. Totuşi, numai un singur tînăr cunoştea ce era scris în acele table, şi anume tînărul în posesia căruia era lada care conţinea cartea şi ochelarii".

Acest tînăr locuia în mansarda unei case ţărăneşti, ferit de privirile indiscrete şi acolo, din cînd în cînd, descifra caracterele din carte, cu ajutorul ochelarilor şi le nota. Copiile astfel obţinute erau date celor interesaţi. Fermierul nu mi-a povestit nimic despre tablele care erau descifrate "prin darul lui Dumnezeu". Totul era influenţat de ochelarii uriaşi. Fermierul a adăugat că i s-a cerut să contribuie, cu o sumă de bani, la tipărirea "cărţii de aur", al cărui conţinut va contribui, după cum i s-a spus, la schimbarea totală a lumii şi la salvarea ei de la ruină. Atît de insistente au fost solicitările privind banii, încît el s-a decis să-şi vîndă ferma şi să dea banii celor care doreau să tipărească tablele de aur. Totuşi, ca ultimă măsură de precauţie, el s-a hotărît să vină la New York pentru a consulta opinia celor învăţaţi, despre înţelesul lucrării pe care o adusese cu el, şi care, i se dăduse ca fiind aparte a cărţii de aur. Auzind această ciudată poveste, mi-am schimbat părerea despre lucrare, şi în loc s-o mai privesc ca pe o farsă jucată învăţaţilor, am început să înţeleg că este vorba de un plan pentru a-l înşela pe ţăran şi a-i lua banii. I-am comunicat bănuielile mele şi l-am avertizat să se ferească de escroci. El mi-a cerut o opinie de-a mea în scris, ceea ce eu, evident, am refuzat să-i dau, apoi el a plecat luîndu-şi lucrarea cu el.

Lucrarea era de fapt o singură mîzgălitură, constînd din caractere deformate dispuse în coloane şi scrise de o persoană care fusese în posesia unei cărţi cu diverse alfabete. Litere greceşti şi ebraice, cruciuliţe şi înflorituri, litere romane inversate sau plasate în poziţie orizontală; toate acestea erau aranjate în coloane perpendiculare şi totul sfîrşea într-o formă rudimentară de circ, împărţit în diferite compartimente, garnisite cu diferite semne ciudate şi evident copiate după Calendarul Mexican dat de Humboldt, dar copiate în aşa fel încît să nu fie trădată sursa provenienţei lor. Sînt familiarizat cu conţinutul acestei lucrări deoarece am discutat-o cu prietenii mei de cînd a început tulburarea mormonă şi-mi amintesc perfect că nu conţinea nici urmă de "hieroglife egiptene".

V-am relatat astfel tot ceea ce ştiu despre originile Mormonismului şi vă rog, ca o favoare personală, să publicaţi această scrisoare imediat ce veţi descoperi numele meu menţionat din nou de către aceşti fanatici mizerabili.

Al dumneavoastră cu respect,

Charles Anthon, LL.D.

Universitatea Columbia.

Avertizarea profesorului nu a avut efect asupra lui Martin Harris, deoarece el şi-a ipotecat ferma pentru a obţine banii necesari publicării, în 26 Martie 1830, a cărţii lui Mormon. Mai tîrziu Harris a recunoscut că el nu a văzut niciodată tablele, deoarece "ele erau acoperite cu o cîrpă".

Se presupune că alţi doi oameni au văzut tablele, Oliver Cowdery şi David Whitmer. Ultimul a părăsit biserica Mormonă, fiind acuzat de furt şi plastografie. În ciuda acestor lucruri, mărturia celor trei Martori (Harris, Cowdery şi Whitmer) se găseşte la începutul fiecărei cărţi a lui Mormon.

Este Cartea lui Mormon Cuvîntul lui Dumnezeu?

Aşa cum este menţionat în articolul 8 din articolele de credinţă mormonă, ei privesc cartea lui Mormon ca pe Cuvîntul lui Dumnezeu. Foarte ciudat este faptul că, deşi se pretinde că este tradusă din "egipteană modificată" între anii 1827 şi 1830, stilul ei este acelaşi cu a Bibliei, traducerea King James din 1611! Ca exemplu să ne uităm la paragraful II Nephi 29:6,9,10:

"Nebun ce eşti, care spui: O Biblie, avem o Biblie şi nu mai avem nevoie de altă Biblie... Şi deoarece Eu am vorbit un cuvînt tu nu ai nevoie să presupui că Eu nu mai pot vorbi altul... De aceea, deoarece ai o Biblie, nu trebuie să presupui că ea conţine toate cuvintele Mele, nici că Eu nu o să fac să se scrie şi altele în plus".

Cartea lui Mormon relatează o istorie despre două migraţiuni către America de Nord. Prima migraţiune a avut loc, aproximativ, în anul 2250 î.Cr., cînd un grup de oameni numiţi Iarediţi, au părăsit Turnul Babel şi au traversat Oceanul Pacific în opt bărci mari. Cînd ei au debarcat pe coasta de vest a Americii Centrale, ei au construit oraşe mari şi au prosperat, cu ajutorul multor cai, măgari, elefanţi şi de asemenea "curelomi" şi "cumomi" ultimii fiind descrişi ca foarte folositori.

Dar Iarediţii nu s-au împăcat prea bine unii cu alţii. După cîteva bătălii sîngeroase, au fost ucişi toţi, cu excepţia a doi dintre ei, Coriantumr şi Şiz. Dar Coriantumr a reuşit să-i taie capul lui Şiz, astfel că "Şiz a ridicat mîinile şi a căzut; şi după ce s-a luptat pentru viaţa lui, a murit" (Ether 15:31).

Al doilea grup care a venit în America, spune cartea lui Mormon, a fost Lehi şi familia sa. Lehi a fost un profet iudeu, care a sosit în America în anul 600 î.Cr. El şi nepotul său Nephi au construit o corabie şi întreaga familie a navigat către America de Sud. Dar anumite familii descendente din Nephi şi din fratele său Laman, s-au răsculat împotriva lui Dumnezeu, care i-a blestemat şi ei au devenit negri (II Nephi 5:21). Mormonii cred că indienii americani sînt urmaşii lui Laman. Asta înseamnă că toţi indienii sînt israeliţi negri în loc să fie mongoli, aşa cum pretind toţi antropologii.

Urmaşii lui Nephi, care nu s-au răsculat împotriva lui Dumnezeu, s-au mutat în America Centrală şi de Nord, unde au construit o mare civilizaţie cu oraşe importante. În anul 34 d.Cr. Isus a venit din cer la ei, i-a învăţat despre botez, împărtăşanie şi le-a expus toată Predica de pe Munte (III Nephi 11:28).

În anul 385, lîngă colina Cumorah, toţi lamaniţii şi nephiţii au fost ucişi într-o mare bătălie. Singurul supravieţuitor a fost Moroni, fiul lui Mormon, care i-a apărut lui Joseph Smith Jr.

În afară de "traducerea" cărţii lui Mormon, Joseph Smith a "revizuit" pasaje din Biblia King James. El a adăugat noi revelaţii, în special în Geneza. Aceste adăugări, citate în "Perla de Mare Preţ", stabilesc printre altele, că Satan a dorit să răscumpere omenirea, dar a fost refuzat de Dumnezeu, iar Adam a fost botezat prin (scufundare) imersiune.

De asemenea, a fost adăugată în Genesa 50, o profeţie despre venirea lui Joseph Smith, Jr. însuşi: "Şi acel vizionar pe care îl binecuvîntez... şi numele lui va fi Joseph, după numele tatălui său.... iar lucrurile pe care le va face Domnul prin mîna lui va aduce poporul Meu la mîntuire".

Astfel de scrieri sînt cu totul sacre pentru mormoni. A treia carte scrisă de Smith "Doctrină şi Legăminte", este de asemenea considerată sacră.

Cum au migrat Mormonii în Utah

Cînd Joseph Smith avea în jur de 25 de ani el a organizat un mic grup de discipoli în "Biserica lui Isus Cristos a sfinţilor contemporani". Anul următor, prin "revelaţie specială" i s-a spus să părăsească statul New York.

Smith a condus nucleul bisericii sale la Kirtland, Ohio, unde numărul lor a crescut la 1600. Apoi ei s-au mutat cu toţii în "ţara Sionului" - Zion Missouri. Deoarece ei au revendicat oraşul "pentru Domnul" - adică pentru ei înşişi, - au fost scoşi afară de locuitorii oraşului.

În anul 1839 s-au mutat în Illinois şi au trăit într-o comunitate numită "Nauvoo" (Smith pretindea că asta înseamnă "loc frumos" în ebraică) pe fluviul Mississippi. În curînd, ziarul local Nauvoo Expositor (comentatorul din Nauvoo) a început să-i critice pe mormoni - printre altele pentru credinţa lor în poligamie.

"Legiunea" mormonă a devastat sediul ziarului, urmarea acesteia fiind arestarea lui Smith. Pe data de 27 iunie 1844, o mulţime furioasă a atacat închisoarea şi Smith a fost împuşcat, devenind astfel primul martir mormon.

Noul lider al lor a devenit Brigham Young. El a condus grupul de mormoni într-o călătorie lungă şi primejdioasă prin preerie. În 24 iulie 1847 ei au ajuns în marele Salt Lake din statul Utah şi Young anunţă: "Acesta este locul". Şi de atunci acesta a fost locul mormonilor.

Biserica mormonă numără acum peste 2,5 milioane de membri numai în Statele Unite, majoritatea fiind în Utah. Aproximativ şapte din opt mormoni locuiesc în Statele Unite. Mecca mormonă constă în templul şi cartierul general din Salt Lake City, dar există temple importante şi în Los Angeles, Hawaii, Elveţia şi în alte nouă locuri din lume. Templul este sacru pentru mormoni, deoarece doar acolo au loc ceremoniile căsătoriilor cereşti şi a botezului pentru cei morţi.

Aceste practici au o mare putere mîntuitoare, conform învăţăturii mormone. Totuşi, destul de straniu, ele nu apar în Cartea lui Mormon, dar au fost adăugate mai tîrziu de Smith în cartea "Doctrină şi Legăminte".

De la revelaţia nouă la" doctrinele noi"

După ce Joseph Smith a formulat premiza despre "noua revelaţie" în Cartea lui Mormon, el a mai scris apoi două cărţi care sînt sursa majorităţii învăţăturilor anti-creştine din Mormonism: "Perla de Mare Preţ" şi "Doctrină şi Legăminte". Mormonii au, de exemplu, o concepţie nebiblică despre Dumnezeu. Ei pretind că Dumnezeu nu este Spirit ci constă dintr-o substanţă materială. Ei spun, de asemenea, că există mulţi zei (politeism) şi că oamenii sînt zei.

În al său "Jurnal al discursurilor", Joseph Smith scria: "Dumnezeu însuşi a fost odată aşa cum sîntem noi acum şi El este un om glorificat".

Smith a scris, de asemenea în Doctrină şi Legăminte: "Tatăl a avut un trup de carne şi oase, palpabil, ca al omului".

Iar în predica sa "Divinitatea creştină - Pluritatea dumnezeilor" - Joseph Smith declara: "Doctrina pluralităţii dumnezeilor este tot atît de proeminentă în Biblie ca şi oricare altă doctrină. Este prezentă peste tot în Biblie. Este în afara oricărei controverse... Minţile zeilor au hotărît un singur Dumnezeu pentru noi; cînd priveşti astfel acest subiect, te simţi îndemnat a admira frumuseţea, sfinţenia şi perfecţiunea zeilor".

Biblia afirmă că există un singur Dumnezeu şi că Dumnezeu este Duh (vezi Ioan 4:24). Mormonii nu pot contrazice această afirmaţie categorică, aşa că Joseph Smith a oferit propria sa "versiune inspirată" a acestui verset, schimbîndu-i complet înţelesul. După el, versetul este "Dumnezeu a promis Duhul Său" şi nu "Dumnezeu este Duh". Toţi savanţii în greacă, din trecut şi din prezent, sînt de acord că acest verset se traduce "Dumnezeu este Duh". Nu există altă posibilitate de interpretare - cu excepţia cazului cînd cineva (cazul lui Joseph Smith) decide arbitrar ca textul din limba greacă să spună ceea ce el doreşte să spună.

Mormonii pleacă, la analiza păcatului, din această perspectivă deformată despre Dumnezeu. Păcatul originar nu a fost ceva rău în ochii lor. Ei cred că păcatul a fost necesar pentru Adam şi Eva. Mormonul Eldon Hicks, în cartea sa "Ghidul Asociaţiei" afirmă:

„Căderea Evei şi a lui Adam a fost o schimbare necesară în scopul asigurării paternităţii muritoare pentru copiii în duh ai lui Dumnezeu, care erau gata şi aşteptau experienţa pămînteană". Această învăţătură este consecventă cu opinia lor despre natura umană ca fiind divină şi în progres spre dumnezeire. Admiţînd această premiza, nu este de mirare că mormonii nu găsesc nimic greşit în poligamie (căsătorii pluraliste, multiple).

Cînd Joseph Smith a înfiinţat secta, la sfîrşitul anului 1820, el a inclus această avertizare în Cartea lui Mormon: "Fiecare bărbat dintre voi nu are dreptul decît la o singură soţie; să nu aveţi concubine". Dar după cîţiva ani, Smith a primit (de la cine?) o "revelaţie specială" care permitea poligamia. El însuşi a avut aproape 50 de soţii, iar succesorul său, Brigham Young s-a căsătorit cu 27 de femei şi a crescut 56 copii.

Cînd practica poligamiei a împiedicat intrarea în Uniune a statului Utah, în anul 1890, un oficial mormon a avut o revelaţie oportună, care interzicea poligamia. De fapt, sistemul doctrinar mormon încurajează sau trece cu vederea poligamia.

Conform cu învăţătura mormonă, căsătoriile cereşti produc în mod continuu copii în duh (fără trup) care aşteaptă să se nască din părinţi muritori pentru ca apoi ei să-şi poată cîştiga mîntuirea în împărăţia Cerească. Concluzia este că un bun mormon trebuie să aibe cît mai multe soţii şi cît mai mulţi copii pentru ca acei copii în duh să se poată naşte.

Chiar dacă liderii bisericilor nu sînt de acord cu poligamia, mulţi mormoni o practică în secret. În ciuda dezminţirilor mormonilor, practicarea poligamiei continuă şi în prezent în secta care se auto-intitulează "Mormonii Fundamentalişti".

Conform unui articol din iunie 1967, din "Ladies Home Journal", existau în acea perioadă zece mii de familii poligame numai în capitala Salt Lake City. William Rogers, fost asistent special al procurorului general al statului Utah, precizează: "Astăzi, în Utah, sînt mai multe familii poligame decît în vremea lui Brigham Young. Cel puţin 30.000 de bărbaţi, femei şi copii trăiesc acum, în acest stat în familii poligame - şi numărul lor este în creştere rapidă".

În 1965, într-un articol asupra mormonismului - ziarul New York Times, cunoscut ca fiind circumspect, concluzionează: "Este foarte posibil ca astăzi să trăiască, în Utah, mai mulţi oameni în poligamie decît în perioada 1852-1890, cînd "Biserica Sfinţilor Contemporani" pleda deschis pentru această practică". Alte opinii care se corelează cu doctrina mormonă despre poligamie, sînt cele referitoare la naşterea lui Isus şi la nunta din Cana. Mormonii susţin că Mîntuitorul nostru a fost produsul, nu a intervenţiei directe a Duhului Sfînt, ci al relaţiei sexuale între înviatul zeu Adam şi Maria. Nunta din Cana, la care Isus a schimbat apa în vin, a fost chiar nunta Sa. Brigham Young scria că Isus s-a căsătorit în Cana cu surorile lui Lazăr, Maria şi Marta, iar mai tîrziu cu Maria Magdalena.

Aceste păreri seamănă cu ideile păgîne din antichitate, despre zeificarea sexului şi a fertilităţii, despre căsătoria între zei şi muritori. Aproape că nu mai este nevoie să comentăm aceste concepţii. Nu este de mirare la ce concluzii despre mîntuire a ajuns Joseph Smith dacă a plecat de la asemenea imagini deformate despre Dumnezeu, păcat, om şi căsătorie. El a afirmat că cerul are trei împărăţii: Telestă, Terestră şi Celestă. Toţi oamenii, spun mormonii, vor fi mîntuiţi şi vor exista într-unul din aceste trei nivele ale raiului. De fapt, Mormonismul susţine doctrina mîntuirii prin credinţă plus fapte, (aşa cum sînt dictate de biserică) plus botezul. Cei morţi pot fi botezaţi prin procură pentru mîntuirea lor. Mormonii cred că familia, ca unitate, va exista şi în eternitate, că cei din rai, ca zei, vor continua să producă copii în duh. De aceea ei pun accent aşa de mare pe căsătoriile pluraliste şi pe ritualul botezului pentru cei morţi.

Căsătoria celestă este un ritual ce trebuie să aibă loc în templul mormon; cînd un cuplu se căsătoreşte după acest ritual, ei sînt "sigilaţi" în căsătorie pentru vecie, adică după moartea lor, în rai, ei vor continua să fie căsătoriţi şi să producă copii. Această opinie contrazice ceea ce a spus Isus Cristos:

"... căci la înviere, nici nu se vor însura, nici nu se vor mărita, ci vor fi ca îngerii lui Dumnezeu în cer" (Matei 22:30).

Un alt ritual necesar este botezul pentru cei morţi, care este destinat să confere viaţa veşnică celor care deja sînt morţi. Un mormon îşi stabileşte arborele genealogic pentru a găsi cît mai mulţi strămoşi. Apoi merge la templu şi este botezat prin scufundare pentru fiecare strămoş al său. Prin aceasta, atît el cît şi strămoşul său mort capătă mîntuirea.

Mormonii îşi bazează doctrina botezului pentru cei morţi pe 1 Corinteni 15:29; "Altfel, ce ar face cei ce se botează pentru cei morţi? Dacă nu înviază morţii nicidecum, de ce se mai botează ei pentru cei morţi?"

Este adevărat că teologii sînt împărţiţi, în ceea ce priveşte interpretarea acestui verset din Scriptură. Cu toate acestea, este evident că acest verset nu spune că o persoană decedată, care cîtă vreme a trăit nu şi-a încredinţat viaţa lui Isus Cristos, poate să-şi cîştige viaţa veşnică prin botezul care se administrează unui descendent al său, în numele ei.

Învăţătura clară a Scripturii este că omul trebuie să creadă în Domnul Isus Cristos şi va fi mîntuit. Mîntuirea este o chestiune personală şi trebuie rezolvată cu Dumnezeu în timpul vieţii sale pămînteşti. Biblia ne învaţă că mîntuirea este personală - nu prin procură (vezi Fapte 16:31; Romani 10:1-10; Ioan 1:12). Contextul din care este luat l Corintejii 15:29, vorbeşte despre nădejdea creştinilor în înviere. În întreg capitolul 15 din 1 Corinteni, Pavel se referă la oameni care au crezut în Isus Cristos şi care L-au cunoscut ca Mîntuitorul lor personal.

Întregul sistem mormon se bazează pe scrierile "revelate" ale unui om, Joseph Smith. Cartea lui Mormon a fost dovedită de către arheologi, antropologi şi cercetători ai Bibliei, ca fiind falsă.

Celelalte scrieri ale lui Smith "Perla de Mare Preţ" şi "Doctrină şi Legăminte", constituie răsadniţa unei teologii care a respins şi contrazis totalmente credinţa creştină biblică, istorică.

Mormonismul pune un accent special pe trăirea curată şi pe faptele bune, dar cel mai bun lucru care poate fi spus despre teologia sa, a fost scris de Walter Martin în "Kingdom of the Cult's" (Împărăţia Sectelor): "Se pot cerceta labirinturile mitologiei păgîne, dar nu se poate găsi ceva ce poate egala haosul structurii pe care au construit-o mormonii şi au mascat-o sub o terminologie creştină folosită incorect".

Care este diferenţa?

Ce cred "Creştinii"
Ce cred "Mormonii"
DUMNEZEU
1. Dumnezeu este Atotputernic Etern şi Unic. El este singurul Dumnezeu şi este Duh (Psalmul 145:13; Ioan 4:24; ITimotei 1:17).
1. Dumnezeu este o, existenţă materială care a fost cîndva un om, aşa cum noi sîntem acum. Omul poate deveni în final zeu; există mulţi zei.
BIBLIA
2. Biblia, dată de Duhul lui Dumnezeu, este o carte încheiată şi nu are nevoie de completări. De fapt, com­pletările sînt interzise (Deuteronom 4:2; 12:32; Proverbe 30:5,6; Galateni 1:18; Evrei 1:1-2; Apocalipsa 22:18-19).
2. Mormonii au "Scripturi noi" iar scrierile lui Joseph Smith sînt considerate revelaţii inspirate de Dumnezeu - completările la Biblie sînt făcute de Dumnezeu în secolul XIX.
PĂCAT
3. Omul nu este asemenea lui Dumnezeu, ci păcătos şi separat de Dumnezeu. Omul se poate apropia de Dumnezeu şi poate avea o relaţie cu El doar prin credinţa în Cristos. Omul, separat de Cristos, este pierdut (vezi Romani 5:12-19; 6:23; Efeseni 2:12; Ioan 1:29; Galateni 3:13).
3. Omul devine în mod progresiv un dumnezeu. Păcatul lui Adam în Eden a fost necesar pentru a asigura paternitate pentru copiii în duh ai lui Dumnezeu, care erau gata şi aşteptau expe­rienţa vieţii pămîntene.
MÎNTUIREA
4. Mîntuirea este darul fără plată asigurat prin harul, lui Dumnezeu pentru toţi cei ce cred şi acceptă planul Său (Efeseni 2:8-9; Ioan 12:26; 14:1, 3, 6; l Ioan 3:1-2).
4. Mîntuirea se obţine prin fapte; toţi oamenii vor petrece eternitatea într-un nivel al Raiului cu mai multe etaje. Nivelul va fi deter­minat de numărul faptelor bune ale omului.



Persoane interesate