De fapt, care este diferenţa? > 11. Ştiinţa Creştină


Capitolul 11
ŞTIINŢA CREŞTINĂ
Neagă realitatea dar nu pot evada din ea

"Dumnezeu este totul în toate. Dumnezeu este bun. Binele este inteligenţă. Dumnezeu, spirit, fiind totul, materia nu există. Viaţa, Dumnezeu, binele atotputernic, neagă moartea, răul, păcatul şi boala - Boala, păcatul, răul şi moartea neagă binele, pe Dumnezeul cel atotputernic şi Viaţa".

Aceste fraze ermetice, asemănătoare mai mult cu Hinduismul mistic decît cu Creştinismul deschis, sînt învăţăturile de bază ale Ştiinţei Creştine. Formulate mai clar, în cazul cînd este posibil ca acest limbaj ciudat să fie formulat mai clar, aceste propoziţii sună astfel:

1. Dumnezeu se află în orice şi este orice.

2. Dumnezeu este bun şi tot ceea ce este bun este raţional.

3. Deoarece Dumnezeu este Raţiune sau Spirit, orice lucru care nu este Spirit nu există. Materia nu este Spirit deci ea nu există.

4. Prin urmare, lucrurile legate de materie ca boală, păcat, moarte şi rău nu există. Numai ceea ce este bun există de fapt.

Mary Baker Eddy - Tinereţea sa

Frazele de mai sus reprezintă gîndirea revelată de scrierile fondatoarei ştiinţei crestine - Mary Baker Eddy. Ea s-a născut într-o familie de calvinişti rigizi din New Hampshire, la data de 15 iulie 1821. Tatăl ei, Mark Baker, respecta cu stricteţe învăţăturile lui John Calvin, în special asupra unor teme ca ziua judecăţii, mînia lui Dumnezeu asupra păcătoşilor, pedeapsa veşnică asupra necredincioşilor. Mary se certa crunt cu tatăl ei asupra acestor teme, aceste certuri stînd la originea respingerii învăţăturilor creştine biblice.

Mary a fost deseori bolnavă în copilărie, aşa că a fost lipsită de o mare parte din educaţia şcolară. Ea a trebuit să-şi completeze singură educaţia. La vîrsta de 22 de ani, s-a căsătorit cu George Glover care a murit după 6 luni. Curînd, Mary a născut un băiat, George.

După 10 ani, Mary s-a căsătorit cu Daniel Patterson, un dentist. Se spune că el nu îi era credincios, aşa că după 13 ani ei s-au separat şi cîţiva ani mai tîrziu au divorţat.

Viaţa ei a fost dominată de suferinţă fizică şi mintală. Probabil de aceea a devenit interesată de zvonurile despre un anume vindecător prin credinţă, Phineas Quimby din Portland, Maine. Mary a fost tratată de Quimby şi a declarat că este vindecată. Ea a devenit o adeptă înfocată a lui Quimby. A încercat să-i folosească metodele, - hipnotism şi puterea mîinilor, pentru a-i vindeca pe alţii. Mary era convinsă că Quimby descoperise metodele de vindecare ale lui Isus. Ea chiar a ţinut o conferinţă asupra acestui subiect. Curînd însă, Mary şi-a pierdut interesul pentru Quimby. Ea şi-a început propria sa carieră în vindecări, negînd că ar datora ceva învăţăturilor lui Quimby. Dar alţii nu sînt de acord cu ea asupra acestui ultim punct.

Contribuţia lui Quimby la Ştiinţa Creştină

În ciuda opiniei oficiale a sectei "Ştiinţa Creştină", cei care au studiat legătura între Mary Baker şi Quimby, au declarat că ea a copiat mari părţi din manuscrisul lui Quimby. Există cu siguranţă multe lucruri similare. Quimby şi-a denumit sistemul său: "Ştiinţa lui Cristos", iar doamna Eddy l-a numit pe al său "Ştiinţa Creştină". Şi unul şi altul au descris vindecarea, ca fiind victoria "adevărului asupra erorii". Ambii au negat existenţa materiei. Quimby avea ceva noţiuni de filozofie, dar doamna Eddy era complet amatoare şi a avut dificultăţi mari încercînd să explice ideea aceasta. La scurt timp după moartea lui Quimby, Mary (la acea vreme doamna Patterson) a alunecat pe trotuarul îngheţat şi s-a lovit. Ea a pretins mai tîrziu că această căzătură a fost declarată fatală de doctorul ei. Trei zile mai tîrziu, ea a luat Biblia, a deschis-o la Matei 9:2-8 şi a citit relatarea despre vindecarea paraliticului de către Isus. Atunci ea a înţeles adevărul vindecător şi s-a ridicat, complet vindecată. Totuşi, există cîteva aspecte ce trebuie lămurite în această vindecare. Doctorul ei, Dr. Alvin M. Cushing, a dat o depoziţie sub jurămînt (13 august 1904) precum că el nu a declarat fatal acel accident al ei, şi că nu i s-a povestit nimic de vreo vindecare miraculoasă.

Mary Baker Eddy a declarat că data vindecării sale, - în ciuda verosimilităţii precare - reprezintă începutul Ştiinţei creştine. Ea a spus că această dată (februarie 1866) coincide cu a doua venire a lui Cristos, eveniment spiritual, vizibil doar în înfiinţarea aceste secte (Ştiinţa creştină).

Ştiinţa creştină -12 lecţii pentru 300 dolari.

Prin anul 1870, Mary preda sistemul său în 12 lecţii doar pentru 300 dolari. Cei care audiau aceste lecţii erau declaraţi vindecători şi pretindeau sume tot aşa de mari ca şi medicii licenţiaţi.

În 1875 Mary a terminat de scris "Ştiinţă şi Sănătate". Nici un editor nu a vrut s-o tipărească, dar ea a reuşit să-şi publice cartea cu ajutorul a trei dintre asociaţii ei. În 1877 Mary s-a căsătorit cu Asa Gilbert Eddy, un fost elev al ei. El a fost primul căruia i-a fost acordat titlul de "Doctor practicant în Ştiinţa creştină" în 23 august 1879. Cartierul general a fost stabilit în Boston. Doamna Eddy a fost desigur, primul pastor al bisericii şi a dominat conducerea ei pînă la moartea sa. Chiar şi după publicare, doamna Eddy a continuat să lucreze asupra cărţii "Ştiinţă şi Sănătate". Ea a dat noul ei manuscris lui James Henry Wiggin, un pastor unitarian pensionar, şi l-a rugat să mai schimbe pe ici, pe colo, pe unde este nevoie.

Wiggin, a povestit mai tîrziu, în New York World, din 6 noiembrie 1906, reacţia sa: "Caligrafia, ortografia, şi punctuaţia erau înspăimîntătoare, dar ceea ce m-a deranjat cel mai mult, era gîndirea şi structura generală a lucrării. Erau pasaje care contraziceau total lucruri spuse mai înainte şi referiri incorecte la chestiuni filozofice şi istorice. Eram convins că singurul mod în care puteam face revizia cerută, era să încep de la prima pagină şi să rescriu toată cartea".

Biblia greşeşte, Ştiinţa Creştină e divină

Doamna Eddy pretindea în "Ştiinţă şi Sănătate" că Biblia era singura ei "autoritate" şi singurul ei "manual". Dar ea contrazicea această pretenţie, afirmînd că un adept al Ştiinţei creştine trebuie să folosească cartea ei drept manual, deoarece este inspirată de Dumnezeu şi deoarece conţine "Vocea Adevărului pentru veacul acesta şi afirmaţiile complete ale Ştiinţei Creştine".

Mai mult decît atît, doamna Eddy afirmă că Biblia greşeşte în cel puţin "trei sute de mii de locuri" în Noul Testament, pe cînd Ştiinţa creştină este "infailibilă şi divină". Doamna Eddy a scris de asemenea că părţile istorice ale Bibliei nu sînt importante, ci doar cele spirituale.

Ce înseamnă toate acestea pentru un adept al sectei Ştiinţa Creştină? Pur şi simplu că lucrarea "Ştiinţă şi Sănătate" atît de plină de erori şi contradicţii, este mult superioară Bibliei. Doamna Eddy a pretins că Biblia este folositoare doar dacă este interpretată de "Ştiinţă şi Sănătate". Doriţi să vedeţi o mostră de interpretare a Bibliei în "Ştiinţă şi Sănătate"? De pildă, să luăm natura omului. Doamna Eddy pretinde că în Geneza, primul capitol este corect, pe cînd capitolul doi este greşit. Ea a interpretat primul capitol în sensul că Dumnezeu l-a creat pe om un spirit pur. "Omul nu este materie; el nu este făcut din creier, sînge, oase şi alte elemente materiale. Scriptura ne informează că omul este făcut după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Materia nu este în acea asemănare... Omul este spiritual şi perfect... El este... reflectarea lui Dumnezeu, sau a Minţii şi deci este etern; el nu are o minte separată de Dumnezeu; toate calităţile omului derivă din divinitate. Toate însuşirile omului îi parvin de la Dumnezeu. Omul nu posedă viaţa, sau inteligenţa sau puterea creativă proprie, ci reflectă spiritual tot ce aparţine Creatorului". De aceea, spune ea, omul nu este păcătos; naşterea şi moartea sa sînt doar iluzii, şi deoarece Dumnezeu este în orice, omul este exact ca şi Dumnezeu. Desigur, Dumnezeu nu poate fi bolnav, deci nici omul. Boala, prin urmare, nu există, ea fiind doar închipuirea unei "minţi muritoare", aşa cum o numeşte ea.

Ea pune pe seama "minţii muritoare" tot ceea ce apare a fi rău în această lume imaginară. Dar ea nu-şi pune întrebarea: care este cauza acestei "minţi muritoare"? Filozofia ei nu se poate ocupa cu probleme evident dificile: dacă toate lucrurile care există sînt bune, deoarece Dumnezeu este în ele, atunci cum poate exista "mintea muritoare" care este rea?

Isus Cristos nu a fost niciodată om ci doar spirit

Un alt efort nefericit de interpretare este modul cum ea a încercat să-L definească pe Isus Cristos în acord cu Ştiinţa Creştină. Ea a spus că Isus nu a fost un om real, ci doar spirit. Pentru a deduce aceasta, ea a făcut o distincţie artificială între cele două părţi ale numelui Său, Isus (numele Său personal) şi Cristos (numele Lui oficial). Ea scrie: "Cristosul spiritual este infailibil; Isus, ca umanitate materială, nu este Cristosul".

Cînd vrea să dezvolte această idee ea dă de necaz. Ea spune, de pildă:

"Cristosul invizibil este imperceptibil pentru aşa numitele simţuri personale, pe cînd Isus a apărut ca o existenţă în trup. Această personalitate duală a ceea ce nu se vede şi a ceea ce se vede, a ceea ce este spiritual şi a ceea ce este material, a eternului Cristos şi a trupescului Isus manifestat în carne, a continuat pînă la înălţarea Domnului".

Există foarte multe probleme aici. În primul rînd, deşi neagă realitatea lumii materiale, ea este nevoită să folosească cuvinte pe care oricine le asociază cu lumea materială. De asemenea vorbeşte despre "aşa numitele" simţuri personale, dar uită să califice "existenţa în trup". Aceasta conduce la altă întrebare: dacă "existenţa în trup" este ireală, de ce să-ţi mai baţi capul cu ea? De ce să încerci să-L explici pe Isus ca vizibil şi "manifestat în carne", dacă însăşi carnea nu există?

Evaluarea sa cu privire la Persoana şi lucrarea lui Isus Cristos, este expusă în "Ştiinţă şi Sănătate": "Aşa cum o picătură de apă este una cu oceanul, o rază de lumină una cu soarele, tot aşa Dumnezeu şi omul, Tatăl şi Fiul, sînt una în fiinţa lor".

Cu alte cuvinte, Isus nu e diferit de alţi oameni deoarece ei toţi sînt parte a lui Dumnezeu. Aceasta desigur neagă divinitatea esenţială şi particulară a lui Cristos.

"Discipolii lui Isus nu au realizat multe lucrări minunate, pînă nu L-au văzut pe Isus după răstignire, cînd au aflat că El nu murise" (pg. 45, 46). Doamna Eddy încearcă să rezolve problema mormîntului gol ca şi gnosticii, care spuneau că Isus este doar un spirit, niciodată un om, aşa că El în realitate, nu a murit, nici nu a înviat din morţi. Apostolul Ioan a scris Evanghelia sa pentru a respinge pe gnostici, şi ea este de asemenea un răspuns eficient pentru Ştiinţa Creştină.

"În demonstraţia sa finală, numită înălţarea, care încheie episodul pămîntesc al lui Isus, el s-a înălţat deasupra cunoaşterii fizice a ucenicilor şi simţurilor lor materiale şi astfel ei nu l-au mai văzut" (pg. 46). Din nou se pune întrebarea, care "simţuri materiale"?

"Eternul Cristos şi trupescul Isus manifestat în carne, a continuat pînă la înălţarea Domnului, cînd conceptul uman, material numit Isus a dispărut" (pg. 334). Cînd se ocupă de problema mormîntului gol, doamna Eddy apelează la o explicaţie folosită de marii preoţi: "Ucenicii Lui au venit noaptea, pe cînd dormeam noi, şi L-au furat" (Matei 28:13).

"Sîngele material al lui Isus nu a fost mai eficace pentru spălarea păcatului cînd a fost vărsat pe "lemnul blestemat" decît atunci cînd curgea prin venele Lui, atunci cînd El se ocupa de treburile Tatălui Său (pg. 25). Din nou, ne întrebăm, care "sînge material", care "păcat", care "treburi"?

Toate aceste lucruri ţin de lumea materială, care în viziunea ei, nici nu există.

Acestea sînt cîteva dintre afirmaţiile despre Isus Cristos aflate în "Ştiinţă şi Sănătate", cartea sacră a sectei "Ştiinţa Creştină" scrisă de Mary Baker Eddy.

Alte afirmaţii neagă Trinitatea, persoana Duhului Sfînt, existenţa păcatului, nevoia mîntuirii, învierea din morţi, judecata finală, raiul şi iadul.

"Ştiinţa Creştină": ce e adevărat din acest titlu?

Doamna Eddy a pretins că "în afara Ştiinţei Creştine totul este vag şi ipotetic, opusul adevărului", dar este clar că ea a făcut o greşeală grosolană alegînd acest nume: "Ştiinţa Creştină". Creştinii biblici constată că afirmaţiile ei sînt departe de învăţăturile creştinismului, în timp ce oamenii de ştiinţă nu pot fi de acord cu negarea realităţii materiei.

Ce a făcut "Ştiinţa Creştină" pentru doamna Eddy? După cartea "Doamna Eddy: Biografia unei Minţi Virgine", semnată de E.F. Dakin, doamna Eddy şi-a petrecut anii tîrzii ai vieţii în singurătate şi în teroarea îngrozitoare a "magnetismului animal malefic". Ea credea că oamenii pot face rău altora prin gînd, şi ultimul ei soţ, după cum îşi imagina ea, a murit prin arsenic "administrat mintal". Pentru a para acest rău, discipolii au fost obligaţi să păzească uşa dormitorului ei. Ea nu avea încredere în nimeni, devenea tot mai iritabilă. Nu putea găsi alinare în cartea pe care o scrisese pentru a explica raportarea la viaţă din perspectiva Ştiinţei Crestine. La 89 de ani, tristă şi singură, a trebuit să întîmpine moartea, ea, Mary Baker Eddy care îi negase atîta timp realitatea.

Care este diferenţa?

Ce afirmă "Creştinismul"
Ce afirmă "Ştiinţa Creştină"
DUMNEZEU
1. Dumnezeu este o Per­soană. El a creat universul şi l-a creat pe om după chipul Său (Genesa 1:1, 26). Dumnezeu, ca Persoană, ve­de, aude, vorbeşte, îşi rea­minteşte, ştie (Genesa 6:5; Exod 2:24; Numeri 11:1; Psalmul 79:8;2 Timotei 2:19)
1. Dumnezeu este un Principiu impersonal, nu o Persoană. Doamna Eddy a scris: "Dumnezeu este tot ... sufletul sau mintea omului spiritual; El este Principiul Divin al întregii existenţe!"
ISUS CRISTOS
2. Cristos este una cu Dumnezeu. Isus a zis: "Eu şi Tatăl una sîntem" (Ioan 10:30) Creştinii găsesc în Scriptură multe dovezi de­spre divinitatea lui Cristos: Ioan 1:1; Filipeni 2:5-8; 1 Ioan 2:22-23.
2. Isus nu a fost Dumnezeu. Ştiinţă şi sănătate afirmă: "Isus Cristos nu e Dumne­zeu..." (p. 361). Ei îl consi­deră pe Cristos un om extra­ordinar, un mare învăţător dar îi neagă divinitatea .
MATERIE
3. Ceea ce omul vede, atinge, simte, miroase şi aude este real. Isus a de­monstrat realitatea materiei. El a devenit trup (Ioan 1:14). Lui îi era foame (Matei 4:2). El a dat altora să mănînce (Matei 14:16).
3. Doar Principiul (Dumnezeu) există şi orice altceva este o "iluzie". Nu există materie; lucrurile materiale (trupul unei persoane etc...) nu sînt reale.

PĂCAT
4. Păcatul este real. El îşi are originea în inima şi în mintea omului, şi-l desparte pe om de Dumnezeu. Con­secinţa finală a păcatului este moartea (Isaia 59:2; Marcu 7:21-23; Romani 5:12; 6:33).
4. Păcatul, răul şi moartea nu există. "Ştiinţa şi Sănă­tatea" afirmă: Deoarece Dumnezeu este Totul, nu este loc pentru opusul Său, deci răul, fiind opusul binelui, este ireal (p. 234).

ISPĂŞIRE Şl ÎNVIERE
5. Sîngele vărsat de Cristos ispăşeşte păcatele omului (l Petru 2:24) iar Cristos a murit şi a înviat din morţi în trup (Ioan 20:16,17, 20,27).
5. Sîngele lui Cristos vărsat pe cruce nu-l spală pe om de păcate, iar ucenicii Săi s-au înşelat crezîndu-L mort pe cînd El era viu în mormînt (p. 330, 349 Ştiinţă şi Sănătate).



Persoane interesate