CAPITOLUL 9
REALITATEA
„Televiziunea este
cel mai puternic drog. Încetez să-mi mai trăiesc viaţa în faţa obiectului care
mă elimină” (*)
Jacques Ellul
(*) Din
The Humiliation of the Word de Jacques Ellul (Grand Raapids: Eerdmans, 1985),
p. 120
În
timpul acestei crize de integritate, în centrul atenţiei au fost morala, banii
şi mesajul, chiar în această ordine, dar nu s-a spus prea mult despre mijlocul
implicat, şi anume televiziunea. Se poate să fiu greşit, dar eu cred că
televiziunea a ajutat la crearea scandalului. Dacă oamenii implicaţi ar fi fost
în oricare alte medii, unele lucruri ar fi fost diferite. Nu încerc să scuz;
încerc să explic. Trebuie să înţelegem rolul pe care l-a jucat televiziunea în
producerea crizei integrităţii, deoarece televiziunea continuă să exercite şi
astăzi aceeaşi influenţă asupra Bisericii.
Să încep
cu câteva amintiri. Am fost privilegiat să cresc în perioada zilelor mari ale
radioului, când oamenii îşi planificau activităţile în funcţie de programele de
la radio, aşa încât să poată asculta melodiile sau cântăreţii preferaţi. De
asemenea, îmi aduc aminte de primii ani ai radioului creştin şi de emisiunile
pe care le-am auzit transmise de WMBI, Chicago. Acelea erau zilele marilor
Wendell P. Loveless, Ralph Stewart, Robert Parsons, George Beverly Shea şi o
întreagă listă de oameni talentaţi a căror lucrare Dumnezeu a binecuvântat-o
în chip minunat. În acele zile, radioul era o parte vitală a vieţii noastre. Ne
aducea muzica şi cuvântul vorbit de pretutindeni în lume.
Când au
apărut pe ecrane filmele creştine am fost încântaţi. Văzusem noi „filme
misionare", dar acest gen de filme era nou. Unele din primele filme nu
erau decât lecţii cu obiecte sau o predică în acţiune pusă pe peliculă, sau
poate o predică a unui mare predicator. Predica lui Haarry Ironside, „Pune
aceasta în contul meu" îmi vine acum în minte. O discuţie aprinsă s-a
iscat în presa creştină, referitor la faptul dacă Dumnezeu poate binecuvânta
filmele creştine, deoarece personajele lor interpretau un rol. A. W. Tozer s-a
opus cu pasiune filmelor creştine, dar ele au mers înainte. Acum sunt acceptate
în viaţa Bisericii.
Apoi a
venit televiziunea cu o nouă distribuţie de personaje, ca Howdy Doody, Kukla,
Fran şi Ollie, Captain Video şi Ed Sullivan, plus o serie de reluări ale unor
filme vechi, pe care învăţătorii noştri de la Şcoala Duminicală ne avertizaseră
să nu le vizionăm la cinematografe. Multe personalităţi de la radio s-au mutat
la televiziune, dar au descoperit că televiziunea nu era „radio plus imagine".
Era un mediu cu totul nou, cu o putere a lui proprie, o putere care trebuia
ascultată, altfel programele n-ar fi avut succes. Analistul Marshall McLuhan a
încercat să explice acest fenomen în cărţile sale, în special în „Să înţelegem
sistemul: Extensiunile Omului”, dar era mai uşor să te uiţi la televizor decât
să citeşti cărţi despre televiziune. Nu toţi au fost de acord cu McLuhan, dar
nici n-au putut să-l ignore. După toţi aceşti ani, el ne-a convins prea bine
că sistemul este mesajul.
Primul
program religios pe care mi-l aduc aminte este cel realizat de Percy Crawford:
„Tinerii în marş". Era o adaptare după o emisiune de la radio, foarte
populară, transmisă duminica după masa: „Biserica pe unde, o emisiune pentru
tineri". De asemenea, îmi aduc aminte că l-am urmărit pe Charles Fuller,
testând televiziunea în 1950, timp de 6 luni, cu emisiunea „Ora de trezire de
modă veche", dar, în cele din urmă, a renunţat. Dintre toţi predicatorii
de la televiziune din acea perioadă, poate că Fulton J. Sheen a înţeles cel mai
bine cum să folosească noul sistem. Nu sunt de acord cu toată teologia lui, dar
cu siguranţă că el a ştiut cum să transmită mesajul. Cu robele sale, cu
expunerea sa dramatică, tabla şi creta, el părea că a înţeles mecanismul
televiziunii.
Acelea
erau zile paşnice, când noi visam să se înfăptuiască lucruri mari. Undele
radio nu erau aglomerate cu predicatori care să concureze pentru timpul nostru
şi mulţi creştini erau convinşi că acest nou mijloc era darul lui Dumnezeu,
pentru ca Biserica să atingă lumea cu Evanghelia. Doar dacă am avea bani şi
timp, lucrurile s-ar face. O mare perioadă de perfecţiune în domeniul comunicaţiilor,
anticipând împărăţia milenială, era pe cale să se declanşeze.
Acum, după
mai bine de 40 de ani, reflectând la aceste lucruri am tras câteva concluzii,
strict personale şi fără baze statistice. Iată-le:
Radioul
creştin le-a făcut servicii semnificative atât Bisericii locale cât şi misiunii
mondiale, şi ar trebui să continue aşa. Cât despre filme, ele au fost o unealtă
folositoare, dar cred că vor fi înlocuite de video. Când vine vorba însă
despre televiziunea religioasă, cred că noi, evanghelicii, am pierdut complet
barca, pentru că nu ne-am rezervat timp suficient să înţelegem sistemul şi
modul său de funcţionare. La fel ca şi comedianţii fără succes, care au
încercat să dubleze radioul la televizor, am încercat şi noi să punem Biserica
la televizor, dar n-am avut prea mare succes.
Acum, am
descoperit două aspecte cu privire la televiziune, aspecte care s-au eschivat
ani de zile atenţiei noastre. Primul aspect: televiziunea este un mijloc de
prezentare, aşa că indiferent ce comunică este transformat în spectacol. Al
doilea aspect: televiziunea este o industrie comercială şi numele jocului este
banul. Chiar binecunoscutul director executiv de la televiziune, Fred Friendly,
a admis aceasta. El a spus: „Fiindcă televiziunea face aşa de mulţi bani
producând ce este mai rău, adeseori nu-şi permite să producă ce este mai bun".
Poate vă
întrebaţi unde duce această discuţie, dar vă rog să citiţi în continuare. Nu
ne-am gândit la aceste aspecte în anii trecuţi şi acum avem necazuri. Nu putem
schimba trecutul, dar poate vom fi capabili să facem ceva pentru viitor.
Prin
însăşi natura sa, televiziunea este un mijloc de prezentare. Aceasta nu
înseamnă că nu putem învăţa nimic urmărind micul ecran, fiindcă putem (unii
chiar învaţă lucruri pe care n-ar trebui să le înveţe). În orice caz,
indiferent ce învăţăm de la televizor, aflăm în primul rând din privire şi nu
din auzire. Această distincţie este importantă pentru că Biblia subliniază
auzirea, nu privirea. „Astfel, credinţa vine în urma auzirii; iar auzirea vine
prin Cuvântul lui Cristos" (Romani 10:17). Televiziunea a ajutat la crearea
unei societăţi de privitori, nu de ascultători, oameni fascinaţi de ceea ce
văd, nu educaţi de cuvinte.
Primul
pas spre căderea omului a fost făcut când Eva a înlocuit ceea ce a auzit de la
Dumnezeu („să nu mănânci din el..." - Geneza 2:17), cu ceea ce a văzut (pomul
era „plăcut la vedere" - Geneza 2:9). După cădere Adam şi Eva au fugit şi
s-au ascuns când au auzit glasul lui Dumnezeu. În loc de comunicare, cuvântul a
fost excomunicare; dar era greşeala omului nu a lui Dumnezeu. De atunci
încoace, Dumnezeu, în mod delicat, dar clar, le-a vorbit oamenilor păcătoşi,
încercând să construiască un pod peste această prăpastie intervenită prin anularea
tragică a comunicării; dar mulţi oameni nu vor să audă.
Când
Fiul omului a fost pe pământ, lucrarea Lui cea mai importantă a fost
proclamarea Cuvântului lui Dumnezeu, nu săvârşirea unor minuni. „Dacă are
cineva urechi de auzit să audă" (Marcu 7:16). Desigur, minunile Sale erau
importante, ca o evidenţă a mesianităţii Sale şi ca o dovadă a marii Sale
compătimiri faţă de cei în nevoi; dar vestirea Cuvântului era prima prioritate.
Din nefericire, mulţimile doreau să vadă, ele nu doreau să audă. Una din temele
principale din Evanghelia după Ioan este conflictul dintre credinţă şi vedere.
Mulţimile de oameni „credeau" în Isus doar fiindcă vedeau minunile Sale,
dar Isus nu Se încredea în ei (Ioan 2:23-25). El a încurajat auzirea nu
privirea.
Este
semnificativ că cel mai mare profet al lui Dumnezeu, Ioan Botezătorul, a venit
ca un glas şi nu ca un făcător de minuni (Ioan 1:12; 10:40-42). El a pus
accentul pe predicarea Cuvântului lui Dumnezeu. În prezentarea lui Isus Cristos
către naţiune, Ioan a dat poporului ceva să audă, aşa ca să înţeleagă ce
vedeau: „Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii" (Ioan 1:29).
Dumnezeu a stabilit ca ceea ce vedem să fie înţeles prin ceea ce auzim,
legătura dintre cuvânt şi adevăr este de aşa natură" a spus filozoful
Jacques Ellul, „că nimic nu poate fi cunoscut despre adevăr despărţit de
vorbire".
În cea
mai mare parte, televiziunea separă auzirea de vedere şi creează o lume
ademenitoare, ireală, dar care pare foarte reală. Ellul o numeşte „substituirea
realităţii". Dacă stingi imaginea şi asculţi numai sonorul, nu ştii ce se
întâmplă. Aceasta nu se aplică programelor, care se concentrează în special pe
auzirea cuvintelor, ca: „Întâlnire cu presa", sau „Linia de
tragere", şi nici programelor religioase obişnuite. Cu excepţia urmăririi
gesturilor şi fizionomiei predicatorului şi a felului în care îşi ţine ultima
carte, nu pierzi nimic esenţial din programul religios TV dacă stai cu ochii
închişi. De fapt, stând cu ochii închişi, evitând orice altă distracţie, poate
că eşti mult mai atent şi te bucuri mai mult de acel program.
Am ajuns
la miezul problemei. Dacă cea mai importantă lucrare a Bisericii este
predicarea Cuvântului şi cea mai mare nevoie a lumii pierdute este auzirea
Cuvântului, atunci de ce trebuie să lăudăm un mijloc ca televiziunea, care se
axează pe vedere mai mult decât pe auzire? Ce adaugă televiziunea la lucrarea
noastră? Eu spun că nu adaugă nimic, din contră răpeşte foarte mult.
Televiziunea pune oamenii lui Dumnezeu şi Cuvântul lui Dumnezeu într-un context
care poate face să dispară realitatea mesajului.
Teoreticianul
în materie de comunicaţii, Neil Postman, explică: „Nu numai că televiziunea
este spectacol, dar a făcut din acest spectacol, cadrul natural pentru reprezentarea
experienţei". Indiferent ce program urmărim la televizor, inclusiv un
serviciu religios, noi îl urmărim într-un context de distracţie. Nu are
importanţă ce program este, chiar un documentar zguduitor, noi nu-l luăm prea
în serios. De ce? Pentru că lumea televiziunii nu este „autentică".
Malcolm
Muggeridge, fost director la BBC (Compania engleză de radiodifuziune), susţine
că „acest mijloc, prin însăşi natura lui, nu se pretează pentru scopuri
constructive". Educatorii descoperă acum că video-ul nu este unealta
magică de învăţat, aşa cum au crezut ei odată. Postman spune: „Ştim acum că
emisiunea pentru copii “Sesame Street” încurajează copiii să iubească şcoala,
dar numai dacă şcoala este ca “Sesame Street”.
Acum
putem să înţelegem de ce televiziunea este o ameninţare pentru lucrarea
creştină; lucrarea creştină nu este amuzament şi predicatorul nu este un
artist. Adevărata slujire înseamnă implicare; noi ne închinăm în prezenţa
sfântă a lui Dumnezeu şi suntem datori să auzim Cuvântul lui Dumnezeu şi să-l
ascultăm. Când punem religia la televizor, lucrează o forţă subtilă, care
transformă totul. Cel care priveşte nu participă la acelaşi serviciu cu oamenii
din sanctuar sau din studioul TV. Oamenii din adunare pot fi participanţi;
privitorul de acasă este spectator. Adunarea este un organism viu, strâns la
părtăşie; privitorul este unul care urmăreşte în mod solitar, chiar dacă nu
este singur. Religia la televizor nu este aceeaşi ca religia propriu-zisă. Este
în întregime un nou fel de religie.
Dar
aceasta nu este totul. În timp ce pregăteam acest capitol, ultimul număr al
publicaţiei „The Reid Report" a sosit pe biroul meu. Am fost fericit să
descopăr că vechiul meu prieten Russ Reid era de acord cu mine. În articolul
său de fond (Afacerea Bakker - Ce ne poate învăţa?"), Russ explică concis
de ce televiziunea nu este cel mai bun mijloc pentru lucrarea noastră creştină.
„Cred că
mulţi oameni implicaţi în biserica electronică sunt cinstiţi şi îşi fac
lucrarea dintr-un adânc sentiment de încredinţare. Dar cred, de asemenea, că ei
greşesc din patru motive:
1. Biserica electronică foloseşte greşit
mijloacele.
Toate mijloacele de informare, luate ca un întreg, nu sunt mijlocul potrivit
pentru a determina oamenii să ia decizii cu privire la Biserică sau orice alt
fel de predare personală...
2. Biserica electronică este o denaturare
a Bisericii.
Mesajul bisericii electronice este extrem de seducător. Oamenii sunt mai
drăguţi, programele sunt mai atractive. Posibilităţile sunt mai convingătoare.
Parcă ar spune: „Vă voi arăta o cale mai uşoară, unde totul este muzică, dans
şi minuni...”.
3. Biserica electronică trâmbiţează ceva
care rătăceşte.
Datorită naturii mijloacelor, predicatorul electronic este forţat să reducă
predica la lozinci, la o supra-simplificare a adevărului care promite prea mult
şi realizează prea puţin...
4. Biserica electronică este un
evanghelism greşit. Predicatorii
de la televiziune justifică cererea de fonduri pe bază că ei ajung la cei care
nu merg la biserica. Faptele nu susţin cele afirmate. Într-un studiu făcut de
Consiliul Naţional al Bisericilor şi de Radiodifuziunea Religioasă Naţională,
în 1984, s-a estimat că 13 milioane de oameni urmăresc predicatorii de la
televiziune, cel puţin o dată în timpul săptămânii. Din aceştia numai un milion
erau oameni care nu mergeau la biserică. Dar biserica electronică cheltuieşte
cel puţin un miliard de dolari ca să ajungă la aceşti un milion de oameni care
nu merg la biserică".
Un alt
aspect este tendinţa periculoasă a televiziunii de a fabrica celebrităţi. „Cel
mai puternic punct al televiziunii", spune Postman, „este că aduce
personalităţi în inimile noastre, nu noţiuni abstracte în minţile
noastre". Ceea ce se dezvoltă este o „mentalitate de clubul microbiştilor",
în oameni aşa de loiali cauzei, că nici măcar nu vor să ştie adevărul despre
idolii lor.
Orice
predicator de la televiziune, care vrea, poate să-şi ridice o împărăţie pe
cheltuiala altora: pe integritatea conducerii şi pe cinstea şi generozitatea
celor care îi urmăresc programele. Natura umană doreşte cu ardoare după eroii
săi şi înfloreşte pe succesul altuia. Apostolii au combătut acest păcat de la
început. Când Corneliu a căzut la picioarele lui Petru, apostolul i-a spus:
„Scoală-te, şi eu sunt om!" (Faptele Apostolilor 10:26). Pavel şi Barnaba
au refuzat să fie trataţi ca zei (Faptele Apostolilor 14:8-18). Când regele
Irod a acceptat închinăciunea oamenilor, Dumnezeu l-a omorât (Faptele Apostolilor
12:20-23).
Biblia
nu încurajează cultul personalităţii. „Găsim că Scriptura dă puţine informaţii
cu privire la oameni, dar abundă în informaţiile despre Dumnezeu", scrie
Eugene Peterson. „Sfânta Scriptură refuză să hrănească dorinţa noastră de a ne
închina unui erou. Nu va încuraja dorinţa noastră adolescentă de a ne alătura
unui club de microbişti. Cred că motivul este clar. Clubul microbiştilor încurajează
o trăire de mâna a doua".
Când
combini trăirea de mâna a doua a clubului microbiştilor cu irealitatea televiziunii,
sfârşeşti cu un creştinism care este înfricoşător la vedere şi totuşi este singura
„religie" pe care o practică unii! Trăiesc din surogate şi nu ştiu. Dacă
ar fi confruntaţi cu articolul original nu l-ar recunoaşte sau n-ar dori să
plătească preţul pentru a-l avea.
“Dar
n-au fost oameni salvaţi prin intermediul emisiunilor de la televiziune?"
vor întreba unii. Probabil că au fost câţiva, dar excepţia nu poate fi luată ca
regulă. „Nu sunt în favoarea unei născociri ca să scap toată lumea de
iad", a scris George MacDonald. “Dacă spune cineva că o minciună ar putea
scăpa pe oricine de iad, atunci iadul este fără îndoială cel mai bun loc pentru
el. Adevărul este cel ce salvează omenirea".
Când
oamenii mă întreabă de ce nu predic la televiziune, de obicei zâmbesc şi
răspund că am o faţă perfectă pentru radio. Dar deja am explicat motivul
adevărat: nu cred că televiziunea şi lucrarea Evangheliei merg bine împreună.
Nu spun că nu poţi învăţa adevărul la televiziune, sau că nu poţi să-l predici,
sau că nu poţi să-l cânţi, fiindcă se poate. Sunt oameni deosebiţi care caută
să folosească televiziunea în slujire în aceste zile - unii sunt chiar
prietenii mei - şi mă rog pentru ei. Totuşi mă întreb dacă n-ar culege mai
multe roade folosind aceleaşi sume de bani în alte lucrări misionare.
Raportul
NCC/NRB pe care l-a menţionat Russ Reid, descoperă unele aspecte interesante
ale lumii religioase de la televiziune. În primul rând, nu sunt aşa de mulţi
telespectatori cum ar vrea unii să ne facă să credem. Predicatorii de la TV
care afirmă că au o audienţă de 10 sau 20 de milioane de telespectatori fluieră
a pagubă. Televiziunea religioasă face o slujbă bună întărind ceea ce oamenii
cred deja, dar nu are rezultate bune când este vorba de schimbarea sau de
consolidarea credinţei. Cei mai mulţi oameni care urmăresc programele
religioase sunt membrii unei Biserici, sau cel puţin aparţinători, din care
aproape jumătate merg la biserică cel puţin o dată pe săptămână. Numai 6%
dintre toţi telespectatorii le trimit o contribuţie regulată predicatorilor de
la televiziune, cu o medie de cea 35 $ pentru un contribuabil. Numai 7% au
declarat că urmărind programul religios au fost determinaţi să se implice mai
mult în activitatea Bisericilor, în timp ce 3% au declarat că televiziunea a
slăbit implicarea lor.
Cercetările
au stabilit că cei mai mulţi oameni urmăresc programele religioase la
televizor, din două motive: (1) să întărească ceea ce cred şi (2) în semn de protest
contra lucrurilor urâte prezentate în reclame (homosexualitate, avorturi,
pornografie, etc.). În domeniul închinăciunii, al evanghelizării şi al
educaţiei, programele religioase de la televizor n-au avut succes.
Există
totuşi un domeniu unde televiziunea religioasă pare să aibă succes: la
fabricarea celebrităţilor religioase. Nici un alt mediu nu oferă posibilităţi
mai mari pentru afaceristul religios, a cărui principală preocupare este cu
totul altceva decât lucrarea Evangheliei.
Mike
Yaconelli a descris aceasta de o manieră convingătoare, într-un articol
intitulat: „Uşa din spate" apărut în publicaţia „The Wittenberg
Door":
„Biserica
a fost hipnotizată de putere. Stăm cu reverenţă în faţa reginei frumuseţii, a
jucătorului de fotbal, a omului de afaceri bogat şi plătim, nesiliţi de nimeni,
milioane, oricui vrea să ne ia banii şi să demonstreze că noi suntem
majoritatea: că suntem demni de respect, că suntem câştigători. Permitem cu
bucurie acestor personaje ale puterii să călătorească în avioanele lor
particulare, cu trupa credincioasă de executivi şi secretare de presă. De bună
voie, dăm din bunurile noastre ca să împărtăşim cu bucurie cu ei când beau şi
mănâncă cu preşedinţii, când aleargă de la un studiou la altul, când vin şi
pleacă de la aeroporturi în limuzine lungi şi negre. Aceste personalităţi ale
puterii au devenit paraziţii noştri evanghelici. Cu bucurie risipim banii
noştri, timpul nostru şi tot ce avem, ca să ne putem făli cu ei în faţa celor
care nu cred că noi suntem de fapt învingători. Şi nu este vina lor. Este vina
noastră".
Dar mă
opresc aici.