CAPITOLUL 8
RUGĂCIUNEA
DE MIJLOCIRE
„Dumnezeu nu ne dă
niciodată discernământul ca să criticăm, ci ca să mijlocim” (*)
Oswald Chambers
(*) Din My Utmost for His Highest de Oswald
Chambers (New York: Dodd, Mead & Co., 1965), p. 328.
Chiar
dacă toţi predicatorii noştri ar fi fost ca Ieremia şi toţi conducătorii noştri
ca Neemia, tot n-am fi putut rezolva problemele create de criza integrităţii.
De ce? Pentru că în spatele predicatorilor şi conducătorilor trebuie să fie
mijlocitorii, cei care ţin mâinile lui Dumnezeu şi cer binecuvântările Sale
pentru Biserica Lui. O nevoie dintre cele mai mari în Biserică astăzi, este
rugăciunea de mijlocire. Avem nevoie de oameni care să intervină ca Moise.
În timp
ce pregăteam o serie de mesaje la radio, am fost surprins să descopăr că în
Biblie ne sunt relatate cel puţin 25 de momente de rugăciune în viaţa lui
Moise. De obicei, ne gândim la Moise ca la un eliberator sau legislator, dar
uităm că el a fost un mare luptător în rugăciune.
De fapt,
Moise este un bun exemplu pentru noi, despre ce înseamnă să mijlocim în folosul
celor care au păcătuit. Avem relatarea acestei mijlociri în Exodul 32-33.
Moise
era singur cu Dumnezeu pe muntele Sinai ca să primească legile pe care urma să
le dea poporului. Dar el era plecat de prea mult timp şi Israel a început să se
agite, ca oile fără păstor. Întotdeauna pentru poporul lui Dumnezeu este un
timp foarte dificil când trebuie să aştepte şi să umble prin credinţă.
Israeliţii i-au cerut lui Aaron să facă ceva, aşa că el le-a turnat un viţel de
aur, care să-L reprezinte pe Dumnezeu; şi cu mare bucurie, poporul a declarat o
sărbătoare. În sfârşit, se petrecea ceva senzaţional. Era ceva vizibil şi
palpabil.
Dumnezeu
a văzut toate acestea şi i-a atras atenţia slujitorului Său, Moise. „Scoală şi
coboară-te; căci poporul tău, pe care l-ai scos din ţara Egiptului, s-a
stricat" (Exod 32:7). Părea că venise sfârşitul naţiunii, dar Moise s-a
rugat şi Dumnezeu S-a întors din iuţimea mâniei Sale.
Când
Moise a ajuns în tabără, a văzut poporul angrenat într-o orgie religioasă,
dansând în jurul viţelului de aur, închipuindu-şi probabil că se închinau lui Iehova
Domnul. Cuprins de o aprinsă şi sfântă mânie, Moise a sfărâmat cele două table
de piatră, a distrus viţelul şi a judecat poporul. Apoi s-a suit pe muntele
Sinai şi a intervenit din nou pentru poporul său. Deznodământul a fost că
Dumnezeu i-a pedepsit pe cei vinovaţi, însă n-a nimicit naţiunea şi a acceptat
să călătorească mai departe împreună cu Israel, iar toate acestea fiindcă
Moise s-a rugat.
A mijloci
înseamnă a interveni pe lângă cineva în favoarea cuiva. În limbaj creştin,
înseamnă să pledezi cu Dumnezeu în favoarea copiilor Săi. Când intervenim pentru
alţii, suntem asemenea Domnului Isus Cristos, pentru că aceasta face El astăzi
în ceruri (Evrei 7:24-25).
Biserica
a avut nevoie întotdeauna de persoane care să mijlocească, pentru că Dumnezeu Îşi
conduce lucrarea pe baza rugăciunii. “Dacă s-ar ridica voalul de pe maşinăria
lumii" a spus McCheyne, „am vedea cât de multe lucruri au fost înfăptuite
ca răspuns la rugăciunile copiilor lui Dumnezeu". Dumnezeu arată clar că
fără rugăciune nu realizăm nimic veşnic, n-are importanţă cât părem de
încununaţi de succes. Este imposibil ca Dumnezeu să ajute lucrării care crede
că poate înainta fără rugăciunea credinţei! „Fie că ne place sau nu" a
spus Spurgeon, „cererea este regula Împărăţiei".
Rugăciunea
este vitală nu numai fiindcă Dumnezeu a poruncit-o, dar fiindcă El a stabilit
ca prin ea, poporul Său să crească în credinţă şi în atârnare de El, încât
toată slava să-I revină Lui. Adevăraţii slujitori ai lui Dumnezeu depind de
rugăciune şi nu sunt jenaţi să admită aceasta; celebrităţile vorbesc despre
rugăciune doar atât cât să-i impresioneze pe adepţii lor. Rugăciunea nu este
putere în lucrarea unei celebrităţi; mai degrabă doar o mică parte a
echipamentului spiritual al unui creştin.
Unul
dintre motivele pentru care am intrat în organizaţia „Tinerii pentru
Cristos", în 1957, a fost că m-am simţit atras de dependenţa organizaţiei
faţă de rugăciune. Am fost impresionat văzând pastori binecunoscuţi şi oameni
de afaceri, îngenunchind împreună spre a cere binecuvântarea lui Dumnezeu; şi
am fost mişcat în mod deosebit de petrecerea unei nopţi întregi în rugăciune la
congresul anual al acestei organizaţii, la Winona Lake. Peter Deyneka Sr., care
conducea adunările, ne reamintea adesea: „Multă rugăciune, multă rugăciune!
Fără rugăciune nu este putere!" Moise ar fi fost de acord cu Peter.
De ce
avem nevoie de mijlocitori? Fiindcă prea mulţi oameni ai lui Dumnezeu fac
astăzi ce a făcut Israel în zilele lui Moise: se închină viţelului de aur.
Luaţi aminte, un viţel de aur, nu unul făcut din lemn sau piatră. Ei se închină
marelui dumnezeu - Mamona.
„Au
făcut un viţel de aur în Horeb, s-au închinat înaintea unui chip turnat, şi au
schimbat Slava lor, pe chipul unui bou, care mănâncă iarbă. Au uitat pe
Dumnezeu, Mântuitorul lor, care făcuse lucruri mari în Egipt” (Psalmul
106:19-21).
Mulţi
dintre noi suntem atât de obişnuiţi să avem bunăstare, încât ne simţim ofensaţi
dacă cineva ne acuză că ne închinăm banilor. În comparaţie cu creştinii din
alte părţi ale lumii, suntem bogaţi într-adevăr; şi, într-un fel subtil, dansăm
în jurul viţelului de aur şi-i cântăm cântecele noastre de laudă. Prea adesea,
banii sunt măsura lucrării noastre. Ca şi Israel la Sinai, noi declarăm că ne
închinăm adevăratului Dumnezeu, dar imaginea noastră despre Dumnezeu este
aurul.
De
exemplu, ne lăudăm cu bugetele noastre. Petru a mărturisit deschis: „Argint şi
aur n-am" (Faptele Apostolilor 3:6); şi Pavel a scris: „Ca nişte săraci,
şi totuşi îmbogăţim pe mulţi’ (2 Corinteni 6:10). Dacă un pastor obişnuit ar
vorbi astăzi ca ei, membrii comunităţii lui probabil că ar roşi de ruşine. Un
buget mare este o dovadă că Dumnezeu binecuvântează!
După ce
am predicat într-o Biserică bogată, care căuta un nou pastor, un membru al
comitetului mi-a spus: „Dacă vei fi pastorul nostru, nu vei avea niciodată
probleme financiare". L-am asigurat că nici eu, nici soţia mea, nu ne
neliniştim despre aceste lucruri, fiindcă Dumnezeu întotdeauna ne-a purtat de
grijă. Am avut însă suspiciunea că Mamona controla pe tăcute pe unii conducători,
fie că ceilalţi erau sau nu conştienţi de lucrul acesta.
De
asemenea ne lăudăm cu clădirile Bisericilor noastre. Te mâhneşte să vezi acum
pe multe publicaţii ecleziastice şi pe anteturile scrisorilor, fotografii cu
clădiri, ca şi când cărămizile şi mortarul ar fi cele mai importante părţi
ale lucrării. Din nefericire, comitetele Bisericilor găsesc mai uşor bani
pentru întreţinerea şi extinderea clădirilor decât pentru lucrare şi misiune.
Când a vorbit la inaugurarea noii clădiri a Parlamentului, Winston Churchill a
spus: „La început noi facem clădirile noastre iar apoi clădirile ne fac pe
noi". Cât de adevărată este această afirmaţie!
Nu este
nimic rău în sine cu bugetele şi clădirile. Este conform Scripturii să plăteşti
pastorului un salariu substanţial, din moment ce lucrătorul este vrednic de
plata lui (Luca 10:7); şi este practic să ai o casă-biserică, unde familia să
se întâlnească pentru închinăciune şi serviciu. Dar când aceste lucruri devin
măsura lucrării şi cel mai important semn de binecuvântare spirituală, noi
ne-am construit un viţel de aur. Am schimbat slava nemuritoare a lui Dumnezeu
pentru gloria temporară pe care o poate cumpăra banul.
De
asemenea, este foarte tulburător să vezi că lucrarea este de vânzare la fel ca
orice alt serviciu. Dacă vrei anumiţi cântăreţi creştini, semnezi un contract
şi eşti de acord să plăteşti un onorariu, care de obicei este mare. N-am întâlnit
pastori care să urmeze acest procedeu, dar presupun că sunt unii. Mă îndoiesc
că apostolii sau profeţii au pretins vreodată vreun onorariu.
Avem
nevoie de mijlocitori fiindcă valorile noastre sunt confuze. Credem că suntem
bogaţi şi că n-avem nevoie de nimic, dar în realitate suntem „ticăloşi, nenorociţi,
săraci, orbi şi goi" (Apocalipsa 3:17). Suntem de acord cu Isus că este
imposibil să slujeşti şi lui Dumnezeu şi lui Mamona (Matei 6:24) şi nici nu
încercăm. Mai degrabă ne închinăm lui Mamona în locul lui Dumnezeu şi mulţumim
lui Dumnezeu pentru ceea ce ne-a dat! Felul extravagant de viaţă al unor
persoane de la emisiunile TV, oricât de respingător ar putea fi acesta, este
duplicat pe o scară mai mică în multe case şi biserici. Suntem aşa de obişnuiţi
cu această tendinţă, încât ea trece neobservată.
Poporul
lui Israel a jertfit ca să se poată bucura de viţelul de aur. Oamenii au donat
avuţii şi chiar s-au sculat dis-de-dimineaţă pentru ca să mănânce, să bea şi să
joace (Exod 32:6). Am întâlnit membri ai unor Biserici care se plângeau când li
se cerea să dăruiască pentru misiune („Iar cerşesc?"), dar niciodată nu
stăteau în cumpănă ca să aloce o sumă importantă pentru „o vacanţă
creştină" sau ca să cumpere o altă „jucărie adultă" de care nu aveau nevoie.
Cei ce se vor scula cu greu pentru o oră de rugăciune dis-de-dimineaţă, n-au
probleme să se scoale devreme pentru un timp de petrecere. Oamenii jertfesc
pentru lucrurile pe care le iubesc cu adevărat.
Dacă ne
dezgustă cazul idolatriei şi imoralităţii viţelului de aur, la fel de profund
ne supără compromisul lui Aaron. El a încercat să se justifice, ca să iasă din
această încurcătură, dar Moise ştia că fratele său, marele preot al lui
Dumnezeu, era vinovat. Aaron îi reprezintă pe acei conducători religioşi care
le dau oamenilor ceea ce doresc ei, în loc să le dea ceea ce au nevoie; care
sunt preocupaţi să placă mai mult oamenilor decât lui Dumnezeu. Cooperarea lui
Aaron cu oamenii fireşti l-a făcut probabil cel mai popular om din tabără (Exod
32:1-6).
Cam atât
despre nevoia de mijlocitori. Să ne uităm acum la Moise ca la exemplul de
mijlocitor de care avem nevoie.
Să
începem cu faptul că avem nevoie de un mijlocitor care să petreacă un timp
singur cu Dumnezeu, să asculte Cuvântul Său şi să caute slava lui Dumnezeu, aşa
cum a făcut Moise. Un mijlocitor nu poate să se grăbească; locul intervenţiei
nu poate fi un restaurant cu autoservire. Biserica astăzi cântă: „Fă-ţi timp să
fii sfânt", dar câţi dintre noi practică în realitate ceea ce cântăm? În
loc să căutăm timp ca să fim sfinţi, folosim ghiduri de devoţiune zilnică.
Acestea ne iau doar câteva minute în fiecare zi, pentru un „exerciţiu
spiritual". Citim un verset biblic şi câteva „gânduri spirituale"
deja digerate şi probabil câteva versuri şi o rugăciune şi apoi ne vedem de
drum bucurându-ne că am petrecut un timp cu Dumnezeu.
Obişnuiam
să gândesc că acest fel de devotare este mai bun decât deloc, dar mi-am
schimbat părerea. Orice lucru care este un înlocuitor pentru Cuvântul lui Dumnezeu,
ajunge să fie primejdios pentru creşterea spirituală. Nu sugerez că folosirea
ghidurilor devoţionale este greşită; am o mare colecţie în biblioteca mea şi le
folosesc. Am şi scris câteva eu însumi. Dar gândurile devoţionale trebuie să
fie ca un supliment la Cuvântul lui Dumnezeu, nu înlocuitori (surogate)
Cuvântului lui Dumnezeu. Caut o carte devoţională după ce am petrecut un timp
citind Cuvântul şi în rugăciune, în părtăşie personală cu Dumnezeu.
„Am atât
de multe de făcut" spunea John Wesley, „încât trebuie să petrec câteva ore
în rugăciune înainte de a începe". Nu e de mirare că el a zguduit Marea
Britanie: ştia cum să mijlocească.
Ca şi
Moise, un mijlocitor trebuie să se aştepte să fie înţeles greşit şi criticat. În
definitiv, nu poţi fi o persoană populară dacă laşi ca priorităţile tale să te
îndepărteze de adunările de comitet, seminarile şi conferinţele la care toţi
ceilalţi participă. Este greu de înţeles cum unii pastori de astăzi găsesc timp
să se pregătească, pe ei şi predicile lor, când în mod constant aleargă la tot
felul de „adăpători evanghelice" ca să binecuvânteze sfinţii. Probabil că
nu-şi pregătesc ei înşişi predicile sau nu-şi scriu cărţile. Probabil că se
complac să fie nişte fotografii nereuşite: supraexpuse şi insuficient developate.
Un
adevărat mijlocitor nu trebuie să fie egoist. Dumnezeu era gata să distrugă Israelul
şi să ridice o nouă naţiune prin Moise, dar Moise a refuzat oferta (Exod
32:10). Dumnezeu a făcut aceeaşi propunere când Israel s-a răzvrătit la Cades-Barnea
şi din nou Moise a spus: „Nu!" (Numeri 14:12). Moise n-a dorit înălţarea
lui, el a dorit binele poporului şi slava lui Dumnezeu.
Egoismul
este vătămător în sine, dar este şi mai periculos când invadează cămăruţa
rugăciunii. „Cereţi şi nu căpătaţi, pentru că cereţi rău, cu gând să risipiţi
în plăcerile voastre" (Iacov 4:3). Ce contrast cu rugăciunea Domnului
nostru în Ghetsimani: „Tată, dacă voieşti, depărtează paharul acesta de la
Mine! Totuşi, facă-se nu voia Mea, ci a Ta" (Luca 22:42). Rugăciunile
egoiste sunt periculoase, pentru că Dumnezeu poate să ne dea ceea ce cerem.
Un
mijlocitor eficace se roagă bazat pe caracterul lui Dumnezeu şi pe legământul
lui Dumnezeu. (Vă aduceţi aminte că Neemia s-a rugat în felul acesta.) Moise
I-a reamintit lui Dumnezeu de promisiunile făcute lui Avraam, Isaac şi Iacov şi
a subliniat că slava lui Dumnezeu era în joc, nu gloria naţiunii. Dacă Israel
nu ajungea în Canaan, celelalte popoare ar fi putut spune: Dumnezeul lor
poate să înceapă lucrurile, dar nu poate să le termine".
Sunt
convins că unii dintre noi, cei din lucrarea evanghelică, am scăpat de mânia
lui Dumnezeu, numai datorită faptului că El n-a vrut să dea duşmanului mai
multe muniţii pentru a se împotrivi Evangheliei. Nu ştiu dacă în mod conştient
sau inconştient, ne-am închinat viţelului de aur sau am ajutat pe alţii să se
închine lui, totuşi Dumnezeu a fost răbdător cu noi. Cu toate acestea, în
această criză, Dumnezeu poate să ne spună şi nouă ceea ce i-a spus lui David: „Dar,
pentru că ai făcut pe vrăjmaşii Domnului să-L hulească, săvârşind fapta
aceasta...” (2 Samul 12:14). Nu voi intra în detalii. Toţi aţi ascultat la
radio, aţi urmărit discuţiile de la televiziune, aţi citit ziarele, aţi văzut
caricaturile şi fără îndoială v-aţi plecat capetele de ruşine. Eu însumi am făcut-o.
Un
mijlocitor eficace confruntă faptele cinstit şi nu este blând cu păcatul. Moise
i-a mustrat deopotrivă pe Aaron şi pe copiii lui Israel şi i-a umilit înaintea
lui Dumnezeu. El chiar a fost de acord cu executarea a 3.000 de idolatri; aşa ceva
noi n-am face astăzi, dar putem folosi acel duh de ascultare de Dumnezeu şi de
urare a păcatului. Apoi, el s-a suit din nou pe munte ca să intervină pe lângă
Dumnezeu şi să se declare gata să moară el în locul lui Israel. „Iartă-le acum
păcatul! Dacă nu, atunci, şterge-mă din cartea Ta, pe care ai scris-o!"
(Exod 32:32). Un mijlocitor cunoaşte grozăvia păcatului şi este gata să
plătească preţul ca să ajute pe alţii şi să slăvească pe Dumnezeu.
Ceea ce l-a
ajutat pe Moise să înainteze a fost viziunea slavei lui Dumnezeu. „Arată-mi
slava Ta" (Exod 33:18), I-a cerut Moise lui Dumnezeu pe munte. Scena din
vale a fost deprimantă, dar glorioasa revelaţie de pe munte a fost
încântătoare. Moise a văzut slava lui Dumnezeu! Această viziune n-a micşorat
păcatele lui Israel (cred că le-a făcut să apară mai hidoase), dar a vitalizat
credinţa lui Moise şi i-a dat putere să meargă înapoi în vale şi să ia din nou
conducerea.
Într-o
zi mohorâtă în timpul recentei crize, am început să mă simt descurajat. Am
citit comentariile din presă, am vorbit la telefon cu câţiva prieteni, când
duşmanul a început să-mi şoptească: „Oare merită cu adevărat? În toţi aceşti
ani, tu şi cei care aţi lucrat la emisiunea “Înapoi la Biblie” v-aţi păstrat
mâinile curate şi aţi încercat să-L onoraţi pe Dumnezeu; şi lumea nu pare să
cunoască diferenţa. Vă pune pe toţi care lucraţi la emisiuni în aceeaşi ladă de
gunoi, pe care o aruncă la groapa de gunoi a primăriei. Nu merită, nu-i
aşa?"
Credeţi-mă,
a fost ora întunecată a sufletului meu. N-am putut găsi drumul meu înapoi spre
lumină până când nu mi-am concentrat toate gândurile şi rugăciunea asupra
slavei lui Dumnezeu. Când mi-am dat seama că slava lui Dumnezeu era cu mult mai
importantă decât reputaţia oricui, a bugetului sau a lucrării, s-a făcut lumină
şi povara a început să se ridice. Domnul mi-a reamintit un verset pe care El
mi l-a dat într-o noapte când eram la reanimare, între viaţă şi moarte: „Mare
este Domnul şi foarte vrednic de laudă, şi mărimea Lui este nepătrunsă" (Psalmul
145:3).
Eu nu
înţeleg toate căile Domnului, dar cred că în cele din urmă, într-un fel
oarecare, această criză va aduce slavă lui Dumnezeu. Până atunci trebuie să
trăim cu ruşinea şi să stăm credincioşi în posturile noastre, slujindu-L pe
Dumnezeu. Şi trebuie să ne luăm timp să fim sfinţi şi să mijlocim.