CAPITOLUL 10
RESURSELE
MATERIALE
„Omul care nu este
influenţat de bani este admirat mai presus de toţi oamenii” (*)
Cicero
(*) Din
De officiis 2.11. de Cicero Dictionary of Quotations, comp. Bergen Evans (New
York: Delacorte Press, 1968), p. 461.
„Dumnezeu
şi Banii!" striga coperta numărului din 3 august 1987 a revistei Times. Începând
cu pagina 48, revista anunţa ceea ce publicul suspecta de multă vreme: nu
oricui zice: ”Doamne, Doamne" i se pot încredinţa bani, pe care să-i
mânuiască cinstit şi să-i cheltuiască înţelept. Oamenii n-au pierdut timpul
răspunzând la această ştire şi curând multe organizaţii religioase au văzut o
descreştere dramatică în contribuţii. Chiar misiuni care aveau o reputaţie
impecabilă au suferit din această cauză. Publicul îşi pierduse încrederea; era
o criză de integritate.
Aceasta
nu era pentru prima dată când se prăbuşea un imperiu religios, şi nici nu va fi
ultima. Dar poate că a fost pentru prima dată când o prăbuşire a implicat atât de
mulţi bani, atât de mulţi oameni şi i s-a acordat o atât de mare atenţie din
partea presei şi pentru o perioadă de timp atât de lungă. Banii şi morala au
interesat întotdeauna publicul, aşa că jurnaliştii au fost avantajaţi. Nu poţi
să-i blamezi, şi ei trebuie să facă bani.
Mi s-a
spus la seminar că mândria, banii şi sexul sunt armele de bază ale Vrăjmaşului
pentru ruinarea unei lucrări sfinte; şi adesea ele lucrează împreună. Un conducător
religios capătă bogăţie şi faimă, apoi mândrie, după aceea, el devine propria
sa lege şi face ce-i place. În definitiv, nu pot slujitorii de succes ai lui
Dumnezeu să trăiască deasupra legii Sale? Având în vedere că Domnul nostru a
fost umil, sărac şi curat, te-ai aştepta ca ucenicii Lui să-I urmeze exemplul;
aşa ceva însă nu se întâmplă întotdeauna.
Secvenţa
este familiară. Iniţial un bărbat sau o femeie simte chemarea lucrării şi
doreşte sincer să slujească. Dar slujirea primeşte bani. Chiar Domnul Isus a
avut prieteni care L-au ajutat să-şi achite notele de plată (Luca 8:3) şi
apostolul Pavel a acceptat susţinerea din partea a două Biserici (Filipeni
4:15-16) şi a unor persoane particulare (2 Timotei 1:15-18). Lucrarea are
nevoie de bani, dar noi trebuie să fim atenţi ca nu cumva banii să înceapă să
cumpere lucrarea. Când se întâmplă aceasta, lucrarea încetează şi organizaţia
se transformă într-o afacere religioasă. Banii devin un scop în sine, nu un
mijloc pentru stingerea unui scop.
Televiziunea
este un mijloc scump, aşa că nu vom fi surprinşi dacă predicatorii de la
televizor sunt îngrijoraţi cu privire la bani, mai ales dacă duc o viaţă
extravagantă, pe care cineva trebuie s-o susţină. Dar chiar cei mai modeşti
predicatori de la televiziune trebuie să acopere bugete mari, în timp ce doresc
să-L servească pe Dumnezeu, şi aceasta cere bani. Cum obţin aceşti bani şi ce
fac cu ei depinde de integritatea lor.
Există
cel puţin trei mituri cu privire la bani şi religie, pe care trebuie să le
îngropăm. Primul mit este că banii nu sunt nici buni nici răi: sunt neutri şi
totul depinde de cum sunt folosiţi. Dacă aceasta este adevărat, de ce numeşte
Domnul Isus avuţiile „bogăţii nedrepte"? (Luca 16:9). Şi de ce atrage El
atenţia asupra înşelăciunii bogăţiilor" (Matei 13:22)? El pare să spună că
bogăţia este murdară şi înşelătoare în ea însăşi şi că numai Dumnezeu poate s-o
sfinţească pentru scopuri nobile.
Sunt de
acord cu Richard Foster: „În spatele banilor se află puteri spirituale, puteri
seducătoare şi înşelătoare, puteri care cer o devotare totală". Bogăţia
este periculoasă, şi chiar cel mai devotat creştin poate fi prins în cursa
închinării la Mamona şi nici măcar să nu-şi dea seama de aceasta.
Mamona
este cuvântul aramaic pentru bogăţii de orice natură. Vine de la o rădăcină
care înseamnă „ceva în care te încrezi" sau „ceva care ne este
încredinţat". Aceasta sugerează că bogăţia este ceva încredinţat nouă de
Dumnezeu, dar ceva în care Dumnezeu nu vrea să ne încredem. El doreşte ca noi
să ne încredem în El. Când evreii foloseau acest cuvânt, aproape întotdeauna
era în sens negativ; în felul acesta l-a folosit şi Domnul Isus. El a spus: „Nimeni
nu poate sluji la doi stăpâni. Căci sau va urî pe unul şi va iubi pe celălalt;
sau va ţinea la unul, şi va nesocoti pe celălalt: Nu puteţi sluji lui Dumnezeu
şi lui Mamona" (Matei 6:24).
Mamona
este bogăţia personificată şi Domnul Isus ne-a avertizat să nu ne asociem cu
Mamona în felul în care intrăm în legătură cu Dumnezeu. Nu trebuie să încercăm
să-i punem pe acelaşi cântar în vieţile noastre. Banii pot controla atenţia şi
dragostea noastră, dacă nu suntem veghetori. Foster arată clar că „banii au
multe din caracteristicile Dumnezeirii. Dau siguranţă, pot produce vinovăţie,
ne dau libertate, par atotprezenţi. Cea mai sinistră dintre toate aceste caracteristici
este însă atotputernicia".
Banii ne
cer loialitatea şi dragostea care aparţin numai lui Dumnezeu, au puterea să ne
captiveze, dacă nu suntem veghetori. Banul este un servitor minunat, dar un
stăpân nemilos şi numai o devotare disciplinată faţă de Dumnezeu ne dă
capacitatea să-l ţinem pe Mamona la locul lui. Astăzi, succesul este măsurat
prin intermediul banilor şi posesiunilor, şi este foarte uşor chiar pentru noi,
creştinii, să fim, de acord cu aceste standarde false, dacă nu suntem atenţi.
Domnul Isus a spus: „Vedeţi şi păziţi-vă de orice fel de lăcomie de bani; căci
viaţa cuiva nu stă în belşugul avuţiei lui" (Luca 12:15). „Pentru că ce
este înălţat între oameni este o urâciune înaintea lui Dumnezeu" (Luca
16:15).
Este
posibil să fii bogat şi totuşi să nu fii lumesc. Atât Biblia cât şi istoria
creştinismului ne vorbesc despre oameni bogaţi, care au umblat cu Dumnezeu şi
au adus binecuvântări asupra altora prin bogăţia lor. Dar am observat că
liderii din Scriptură căutau cu mare grijă să-şi păstreze mâinile curate când
era vorba de bani şi nu foloseau poziţia sau autoritatea lor ca să-i exploateze
pe alţii.
Ascultaţi-l
pe Avraam care a refuzat bogăţiile Sodomei: „Ridic mâna spre Domnul, Dumnezeul
Cel Preaînalt, Ziditorul cerului şi al pământului şi jur că nu voi lua nimic
din tot ce este al tău, nici măcar un fir de aţă, nici măcar o curea de
încălţăminte, ca să nu zici: “Am îmbogăţit pe Avram”" (Geneza 14:22-23).
Ascultaţi-l
pe profetul Samuel: „Iată-mă! Mărturisiţi împotriva mea, în faţa Domnului şi
în faţa unsului Lui: Cui i-am luat boul, sau cui i-am luat măgarul? Pe cine am
apăsat, şi pe cine am năpăstuit? De la cine am luat mită ca să închid ochii
asupra lui?" (1 Samuel 12:3).
Ascultaţi-l
pe apostolul Pavel cum se adresează pastorilor din Efes: „N-am râvnit nici la
argintul, nici la aurul, nici la hainele cuiva. Singuri ştiţi că mâinile
acestea au lucrat pentru trebuinţele mele şi ale celor ce erau cu mine. În
toate privinţele v-am dat o pildă şi v-am arătat că, lucrând astfel, trebuie
să ajutaţi pe cei slabi, şi să vă aduceţi aminte de cuvintele Domnului Isus,
care Însuşi a zis: “Este mai ferice să dai decât să primeşti”" (Faptele
Apostolilor 20:32-35).
„Nici
lacom de câştig mârşav" este o cerinţă pentru lucrători (Tit 1:7). În
concluzie, oamenii lui Dumnezeu au dreptul să ştie dacă lucrătorii lor mânuiesc
sau nu finanţele lor în mod cinstit. Cred că aceasta se aplică pentru orice
lucrător susţinut de bună voie de către alţii, şi această categorie include şi
lucrătorii de la emisiuni, precum şi misionarii, evangheliştii şi pastorii
Bisericilor locale. Slujitorii Domnului trebuie să primească ajutorul adecvat,
pentru că „lucrătorul este vrednic de plata lui" (Luca 10:7), dar ei ar
trebui să folosească acest suport cu înţelepciune şi să ţină o evidenţă
corectă.
Lucrătorul
lacom va deveni sau un afacerist sau un angajat. Afaceristul va vinde darurile
sale pentru bani şi va folosi Biblia şi Adunarea în felul în care un actor
foloseşte un rol şi publicul spectator de la teatru. Întotdeauna o părăseşte
când se iveşte o slujbă mai bine plătită. Angajatul lucrează pentru salariu şi
face exact ce se aşteaptă de la el, dar nimic mai mult. Cele mai importante
zile ale săptămânii sunt ziua salariului şi ziua liberă. Şi el demisionează
când se iveşte o slujbă mai uşoară sau când vreo primejdie ameninţă turma (Ioan
10:12-13).
„Pentru
că iubirea de bani este rădăcina tuturor relelor" îl avertizează apostolul
Pavel pe Timotei (1 Timotei 6:10), şi îi porunceşte să ducă acest mesaj
oamenilor bogaţi din adunarea sa. Iacov îi avertizează pe uşierii Bisericii să
fie atenţi la felul cum plasează bogaţii şi săracii (Iacov 2:1-13). El, de
asemenea, anunţă judecata pentru oamenii bogaţi care îşi exploatează lucrătorii
săraci (Iacov 5:1-8). Şi cred că Iacov se adresează creştinilor, nu oamenilor
neconvertiţi.
Banul nu
este neutru. Banul este în esenţă rău şi noi trebuie să fim atenţi la puterea
lui ademenitoare. Mai ales conducătorii Bisericilor trebuie să evite iubirea de
bani: păstoriţi turma lui Dumnezeu, care este sub paza voastră, nu de silă, ci
de bunăvoie, după voia lui Dumnezeu; nu pentru un câştig mârşav, ci cu
lepădare de sine" (1 Petru 5:2).
Al
doilea mit pe care trebuie să-l îngropăm este că banul nu satisface. Cât de des
în primele zile ale lucrării mele am declarat „Banii nu vă aduc fericirea! Nu
vă satisfac!" Vai, eram plin de râvnă şi sincer, dar complet greşit.
Milioane de oameni în această lume sunt fericiţi şi satisfăcuţi prin ceea ce
poate face banul. Nu sunt bogaţi, dar sunt bine şi se bucură de viaţă. Problema
este că ei nu se bucură de viaţă la cel mai înalt nivel.
Unii
oameni nu ştiu că în Biblie există cuvântul: „a se bucura", dar apostolul
Pavel îl foloseşte în 1 Timotei 6:17: „Îndeamnă pe bogaţii veacului acestuia să
nu se îngâmfe şi să nu-şi pună nădejdea în nişte bogăţii nestatornice, ci în
Dumnezeu, care ne dă toate lucrurile din belşug, ca să ne bucurăm de ele".
Aici teologia este clară. Dumnezeu a făcut toate lucrurile şi lucrurile sunt
bune (Geneza 1:31). Dumnezeu ştie că noi avem nevoie de lucruri (Matei 6:32),
aşa că El ni le dă şi doreşte ca noi să ne bucurăm. Totuşi există o atenţionare
aici: trebuie să ne bucurăm de darurile lui Dumnezeu în umilinţă, deoarece
sunt daruri, şi cu atenţie, fiindcă bogăţia este nesigură şi poate fi luată
înapoi în orice moment. Şi ce este mai important, nu trebuie să lăsăm ca
darurile lui Dumnezeu să ia locul lui Dumnezeu.
„Apostolul
Pavel nu este împotriva dorinţei de a câştiga bani pentru nevoile noastre şi
pentru nevoile altora", a scris John Piper. „El avertizează împotriva dorinţei
de a avea mai mulţi şi mai mulţi bani, astfel ca eul şi abundenţa materială pe care
le pot procura, să crească". De aceea apostolul Pavel a scris: „Cei ce vor
să se îmbogăţească, dimpotrivă, cad în
ispită şi în laţ…” (1 Timotei 6:9, sublinierea aparţine autorului. N. Ed).
Problema
nu este că banii nu satisfac, ci tocmai că satisfac. Totuşi banii satisfac doar
pe acei oameni care doresc să trăiască la un nivel scăzut, unde banii le aduc
cea mai mare fericire. Aceasta este ceea ce a înţeles Domnul Isus când a spus:
„Vai de voi, bogaţilor, pentru că voi v-aţi primit aici mângâierea!" El a
făcut o afirmaţie asemănătoare despre fariseii prea sfinţi şi bogaţi: Adevărat
vă spun, că şi-au luat răsplata" (Matei 6:2).
H. H.
Farmer a scris că „pentru Domnul Isus faptul teribil că ai valori false în
viaţă şi că urmăreşti scopuri greşite, nu era că tu eşti condamnat la o
deziluzie amară, ci tocmai că nu eşti; nu că nu realizezi ce doreşti, ci tocmai
că realizezi."
Întrebarea
la care fiecare dintre noi trebuie să răspundă este aceasta: „Ce mă satisface
cu adevărat?" Suntem mulţumiţi să avem hrană, îmbrăcăminte şi adăpost? Sau
dorim ceva mai mult decât confortul firii? Este bine să avem lucrurile pe care
le pot cumpăra banii, cu condiţia să nu pierdem lucrurile pe care banii nu le
pot cumpăra. Oamenii care „şi-au luat răsplata lor" sunt cei care au optat
pentru a doua situaţie.
Acum
putem înţelege mai bine de ce evanghelia succesului şi felul de viaţă
extravagant al unor predicatori de la televizor şi al soţiilor lor, atrag
admiraţia şi susţinerea din partea aşa multor telespectatori; acesta-i nivelul
de viaţă pe care îl doresc şi Dumnezeu s-ar putea să le dea ce doresc. Dar
aceasta-i tot ce vor primi; ei şi-au luat răsplata. Şi când viaţa s-a terminat,
ei nu vor mai primi alte răsplăţi. Ocaziile lor s-au terminat.
Biblia
nu laudă nici luxul, nici sărăcia; pur şi simplu ne spune să fim mulţumiţi cu
satisfacerea nevoilor de bază ale vieţii (cei mai mulţi dintre noi în America
avem mult mai mult decât ne trebuie şi vom avea şi mai mult de dat socoteală
pentru ele.) „Să nu fiţi iubitori de bani. Mulţumiţi-vă cu ce aveţi" (Evrei
13:5). “Dacă avem dar cu ce să ne hrănim şi cu ce să ne îmbrăcăm, ne va fi de
ajuns" (1 Timotei 6:8). Trebuie să decidem care sunt cu adevărat
necesităţile noastre şi să trăim la acel nivel. Putem să folosim apoi orice
altă extra-avuţie pe care o trimite Dumnezeu în drumul nostru pentru a ajuta
pe alţii. Pur şi simplu, dacă noi avem un venit mai mare nu înseamnă că suntem
datori să cheltuim mai mult, însemnă că putem să dăruim mai mult.
Al
treilea mit care trebuie îngropat este că responsabilitatea noastră s-ar fi
încheiat o dată ce am dăruit. Oamenii care au această atitudine adesea sfârşesc
prin a risipi ce le-a rămas şi lasă organizaţiile pe care le susţin să risipească
ce le-au dăruit. Amândouă atitudinile sunt păcate. Tot ce avem vine de la
Dumnezeu şi trebuie folosit după cum ne îndrumă El: „Adu-ţi aminte de Domnul,
Dumnezeul tău, căci El îţi va da putere să le câştigi" (Deuteronom 8:18).
Dumnezeu este Proprietarul, noi suntem administratorii. Nu are importanţă care
este proporţia venitului nostru pe care o dăm lui Dumnezeu, orice rămâne este
sub autoritatea Lui. Dăruirea de 10% sau chiar 50% nu ne cumpără privilegiul de
a risipi restul. Deoarece într-o zi vom da socoteala de lucrarea noastră,
trebuie să fim atenţi unde punem bogăţia lui Dumnezeu. Un prieten de-al meu,
care a dat o mare sumă unei organizaţii care nu merita, mi-a spus: „Eu am răsplata
mea. Eu am dat pentru Domnul şi El cunoaşte inima mea". Probabil, dar dacă
dorea cu adevărat să dăruiască pentru Domnul şi să-I placă Lui, ar fi trebuit
să verifice cum manipulează banii acea organizaţie şi ce rezultate are în
lucrare. Cât de onorat te-ai simţi dacă ai şti că cineva a făcut o donaţie în
numele tău „Societăţii pentru recuperarea capacelor de la sticlele
folosite" sau „Comitetului pentru salvarea viermilor rătăciţi”?
Administrarea biblică înseamnă că noi dăm un dar vrednic de laudă, într-un mod
vrednic de laudă, unei organizaţii sau unei persoane vrednice de laudă, care
vor folosi darul pentru o lucrare vrednică de toată lauda.
Teologia
dărniciei creştine este rezumată în 2 Corinteni 8-9. Apostolul Pavel subliniază
că dărnicia creştină trebuie motivată de har nu de vinovăţie. Cuvântul grecesc
„haris” (har) este folosit de cel puţin 10 ori în aceste capitole. Dăruirea
prin har înseamnă să dăruieşti în ciuda împrejurărilor (8:1-2), să dai de
bunăvoie şi cu bucurie (8:3-4), şi să dăruieşti ca răspuns la darurile lui
Dumnezeu (8:7). Harul dăruirii se revarsă din interior, dintr-o inimă plină de
recunoştinţă, nu este pompat în afară cu forţa. Dumnezeu este preocupat de
dorinţa credinciosului de a dărui (8:10-12), de posibilitatea lui de a dărui
(8:13-14) şi de credinţa lui (8:15). Când dăruim, Dumnezeu vede şi proporţia,
nu numai porţia. El vede inima la fel ca şi mâna, El ştie că nu putem da ce nu
avem, dar vrea să fim generoşi cu ce avem. Harul dăruirii cere o atitudine de
credinţă în Dumnezeul cel viu, credinţă asemănătoare cu a semănătorului când
îşi seamănă sămânţa (9:6-11).
Apostolul
Pavel n-a vorbit numai despre dăruire; el a vorbit şi despre primire
(8:16-9:5). Un comitet ad-hoc, ales din Bisericile dintre Neamuri, călătorea cu
el, ca să primească donaţiile din dragoste şi să le ducă evreilor săraci din Iudeea.
De ce nu a dus darul apostolul Pavel însuşi? De ce i-a implicat pe ceilalţi?
Desigur era periculos pentru un singur om să transporte o sumă mare de bani. De
asemenea, apostolul Pavel dorea ca darul să creeze o unitate creştină, aşa că
diferite Biserici erau reprezentate în misiune.
Dar era
şi un al treilea motiv: „Căci căutăm să lucrăm cinstit nu numai înaintea lui
Dumnezeu, ci şi înaintea oamenilor" (2 Corinteni 8:21). Pavel nu voia să
dea cuiva vreun motiv de suspiciune cu privire la manipularea banilor. De aici
un comitet reprezentativ. Nu era destul pentru Pavel să le spună Bisericilor:
„Domnul ştie ce fac cu banii aceştia". El a fost deschis şi cinstit în
problemele financiare şi a vrut ca Bisericile să cunoască ce făcea el.
Duşmanilor le-ar fi plăcut să-l acuze de necinste.
Metoda
apostolului Pavel îmi sugerează că fiecare organizaţie religioasă ar trebui să
aibă grijă ca tot venitul să fie mânuit în mod cinstit. Aceasta înseamnă ca
darurile primite să fie folosite pentru scopurile pentru care au fost date. De
asemenea, presupune ca fondurile cu restricţii să rămână aşa, iar toate
celelalte să fie întrebuinţate conform bugetului. Metodele contabile cer ca
rapoarte regulate să fie prezentate comitetului şi anual să fie făcută o
revizie. Comitetul trebuie să aibă grijă ca nici un membru al organizaţiei să
nu profite personal din această lucrare şi ca orice informaţie oficială să fie
la dispoziţia celor ce o cer.
La fel ca
mulţi creştini, soţia mea şi cu mine primim multe scrisori de la organizaţii
care ne cer ajutor. Aceasta nu ne deranjează, din contră ne place să ştim ce se
petrece în lumea evanghelică. Am învăţat că Dumnezeu nu aşteaptă ca noi să
susţinem pe oricine, dar ne vrea informaţi. Unele din aceste scrisori le
aruncăm imediat la coş, fiindcă nu avem încredere în organizaţiile care le-au
trimis. Ce mai rămâne, citim şi luăm în considerare. De-a lungul anilor,
Dumnezeu ne-a ajutat să dăruim pentru unele lucrări despre care ştim că sunt
sănătoase şi de încredere şi nu ne simţim deloc vinovaţi dacă nu dăm şi altora.
Dacă Dumnezeu vrea ca noi să dăruim, El ne îndrumă şi face darul posibil.
Misiunea
la care lucrez acum, „Înapoi la Biblie", a ajutat la înfiinţarea Comitetului
Evanghelic pentru Contabilitate Financiară (ECFA), o agenţie independentă, care
are grijă ca membrii săi să menţină standarde fiscale înalte şi integritate
organizaţională. În acelaşi timp, aparţinem de Asociaţia Interdenominaţională
pentru Misiunea Străină (IFMA), care la fel are standarde înalte pentru membrii
săi. Cea mai nouă agenţie de verificare este Comisia de Etică şi Integritate
Financiară a Radiodifuziunii Religioase Naţionale (EFICOM).
Sincer,
aş fi foarte circumspect să dăruiesc vreunei organizaţii care nu este membră a
unei agenţii de verificare demnă de încredere. Prin „demnă de încredere",
înţeleg o agenţie care are standarde înalte şi căreia nu-i este frică să-şi
disciplineze membrii când este cazul. Se cere mai mult decât o listă de
standarde, ca disciplina să fie eficientă; îţi trebuie de asemenea curaj, în
special dacă disciplinezi un predicator care este popular.
În timp
ce emit aceste avertizări, lăsaţi-mă să spun câteva cuvinte despre acele
organizaţii care au un mare număr de rude ale directorului în comitet sau pe
statul de plată: examinaţi-le cu atenţie.
Şi
lăsaţi-mă să vă avertizez despre organizaţiile care folosesc metode de
strângere a fondurilor, care ridică semne de întrebare, de ex. inventând o
criză sau două anual, sau care oferă mărfuri de o valoare mai mare decât suma
darului. Nu fiecare este de acord cu noi, dar soţiei mele şi mie nu ne place să
fim inundaţi cu poşta - am primit chiar trei scrisori de cerere într-o
săptămână, de la aceeaşi organizaţie; şi nici nu ne plac solicitările la
telefon. Într-o zi, am ameninţat că voi avea un număr de telefon neînregistrat,
nu pentru că comercianţii locali ne deranjau cu reclame la mărfurile lor ci din
cauza misiunilor creştine care solicitau ajutor. Înainte ca ei să vorbească
spuneam: NU!
Am auzit
despre un om care, venind acasă dintr-o excursie, a găsit în cutia poştei un
aviz pentru o recomandată, aşa că s-a grăbit să meargă s-o ridice de la poştă.
Poate câştigase premiul cel mare la Reader’s Digest! Dar scrisoarea - ţineţi
minte, recomandată! - era de la un tele-evanghelist, care cerea o donaţie ca să
ajute misiunea lui care trecea printr-o ultimă criză. Omul ştia că nu poate
să-şi şteargă numele de pe lista donatorilor acelei misiuni, dar a hotărât să
nu mai citească nici o scrisoare de la acel evanghelist şi nici să nu-i mai
urmărească programul la televizor.
Un
ascultător la radio, din Ohio, m-a sunat ca să-mi împărtăşească o problemă, şi
în cursul conversaţiei mi-a relatat:
„Am un
număr de telefon neînregistrat. Într-o seară primesc un telefon de la... (şi-mi
numeşte o emisiune religioasă de la televizor), care mi-a cerut o mare donaţie.
Am fost cu adevărat surprins şi i-am întrebat cum au obţinut numărul meu de
telefon din moment ce nu era înregistrat. Tânăra a început pe ocolite: “Oh,
sunt multe căi prin care putem să obţinem numerele”. Acum, de ce o aşa-zisă
lucrare creştină violează izolarea unui om şi apoi minte?"
“Dacă nu
primim de la dvs., astăzi, lucrarea noastră va trebui să fie închisă la
sfârşitul săptămânii!" Aţi văzut vreodată o asemenea scrisoare sau aţi
auzit despre aceasta la radio sau la televizor? Sper că nu credeţi una ca
asta. Ce spuneţi despre următoarea: „Dacă misiunea noastră se închide, aceasta
va afecta lucrarea Evangheliei în toată lumea!" Cine a făcut „lucrarea
Evangheliei" înainte de a apărea ei pe scenă? Astfel de exagerări nu
aparţin lucrării creştine.
Probabil
acestea sunt cazuri extreme, dar ele ilustrează problema de care sunt
preocupat: metodele nepotrivite de a strânge fonduri. În Biserica primară,
slujitorii lui Dumnezeu îşi achitau notele de plată lucrând, sau acceptând
ajutor de la persoane particulare, sau primind donaţii de la Bisericile locale.
Apostolul Pavel nu s-a simţit stânjenit să le comunice oamenilor nevoile sale
şi să ceară ajutorul lor în rugăciune. Fără îndoială că unii dintre prietenii
lui au făcut mai mult decât să se roage; ei i-au trimis daruri ca să-l ajute în
lucrarea lui. Nu văd nimic greşit în a scrie scrisori la prietenii care vor să
audă despre lucrarea noastră şi să le dăm informaţiile necesare care să-i
călăuzească în rugăciunile şi donaţiile lor. Comunicarea este un lucru;
manipularea este cu totul altceva.
Există o
strânsă legătură între corectitudinea contabilă şi credincioşia în lucrare. Oamenilor
cărora nu le poţi încredinţa bogăţiile lui Dumnezeu, nu le poţi încredinţa nici
adevărul lui Dumnezeu. Domnul nostru a spus: „Cine este credincios în cele mai
mici lucruri, este credincios şi în cele mari; şi cine este nedrept în cele
mai mici lucruri, este nedrept şi în cele mari. Deci dacă n-aţi fost
credincioşi cu bogăţiile nedrepte, cine vă va încredinţa adevăratele
bogăţii?" (Luca 16:10-11).
Cea mai
mare bogăţie în lumea aceasta este „Împărăţia lui Dumnezeu şi neprihănirea
Lui" (Matei 6:33). Această bogăţie trebuie s-o căutăm cu prioritate, Dumnezeu
Se va îngriji de orice altceva.
Am o
presimţire că multe misiuni creştine şi Biserici locale, vor trece prin grele
încercări în lunile viitoare. Dumnezeu clatină lucrurile „tocmai ca să rămână lucrurile
care nu se clatină" (Evrei 12:27, dar citiţi şi v. 25-29). Va fi un timp
pentru o cercetare dureroasă, dar aceasta n-a rănit niciodată vreo organizaţie.
De asemenea, va fi un timp de jertfire şi de predare, probabil chiar de
persecuţii; dar aceste necazuri ne vor apropia de Dumnezeu.
„Căci
suntem în clipa când judecata stă să înceapă de la casa lui Dumnezeu" (1 Petru
4:17).