CAPITOLUL 6
REPROŞURILE
„Predica
îi este indispensabilă creştinismului. Fără predică, o parte necesară a
autenticităţii lui este pierdută. Deoarece creştinismul este, în chiar esenţa
lui, o religie a Cuvântului lui Dumnezeu” (*)
John R. W. Stott
(*) Din Between Two Worlds de John R. W. Stott
(Grand Rapids: Eerdmans, 1982), p. 15.
Concluzia
mea este că aceşti predicatori falşi au creat creştini falşi, predicând un
mesaj fals, determinaţi de motive false. Cam atât despre diagnostic; să vedem
acum remediul. Ce fel de predicatori ne trebuie astăzi în Biserică? Şi ce fel
de conducători?
Să
începem cu predicatorii. Biserica astăzi are nevoie de predicatori ca Ieremia
şi ca Ioan Botezătorul.
Este
interesant cât de mult se aseamănă aceşti doi oameni şi cât de mult putem
învăţa de la ei. Amândoi au fost născuţi pentru a fi preoţi, dar au fost
chemaţi să fie profeţi. Dacă ar trebui să aleg, aş prefera să fiu preot decât
profet. În definitiv, slujba unui preot evreu era o rutină. Tot ce avea acesta
de făcut, era să studieze cărţile lui Moise şi să urmărească regulile şi datele
poruncite de Dumnezeu. Erau puţine surprize la altar şi rareori se întâmpla să
ai necazuri cu oamenii. Pur şi simplu preotul îşi făcea slujba care îi era
repartizată şi se întorcea la cărţile sale.
Nu tot
aşa era cu profetul. De la o zi la alta profetul nu ştia niciodată care va fi
misiunea sa. Nu numai că trebuia să înţeleagă Cuvântul lui Dumnezeu, dar
trebuia să înţeleagă oamenii şi timpul în care trăia; trebuia să ştie cum să
aplice Cuvântul neschimbător al lui Dumnezeu, la timpul lui schimbător. Preotul
putea să-şi facă slujba fără să ţină seama de evenimentele zilei, dar profetul
nu. El trebuia să ştie ce se întâmplă. Preotul era în siguranţă; profetul era
vulnerabil. Preotul putea să-şi ţină gura închisă, profetul trebuia să spună
mesajul lui Dumnezeu, fie că oamenii doreau sau nu să asculte.
Îţi
trebuia curaj ca să fii profet. Atât Ieremia cât şi Ioan Botezătorul au
confruntat oameni puternici şi mulţimi vrăjmaşe în timp ce vesteau adevărul
lui Dumnezeu; amândoi au fost ucişi fiindcă au fost credincioşi acelui adevăr.
Din punct de vedere uman, amândoi au falimentat.
Slujba
preoţească nu era în principal o slujbă a Cuvântului, chiar dacă preoţii
trebuiau să înveţe pe popor legile lui Dumnezeu. Preoţii dirijau o slujbă
„prescrisă". Tot ce aveau de făcut era să urmărească regulile scrise în
cărţile lor şi să fie atenţi ca ceremonia să nu devină ritual. Vai, deseori
tocmai aceasta se întâmpla!
Preoţii
Vechiului Testament aveau de-a face cu exteriorul religiei lor, sacrificiile şi
spălatul, dietele şi zilele speciale. Profeţii aveau de-a face cu interiorul.
Ei trebuiau să încerce să schimbe inimile omeneşti păcătoase; şi aceasta nu era
uşor de realizat. Era multă religie populară în zilele lui Ieremia şi ale lui Ioan
Botezătorul, dar ea nu ajungea la inimile oamenilor.
Un
profet trebuia să fie radical şi să ajungă la rădăcina fiecărei probleme.
(Cuvântul radical vine din latinescul radix, care înseamnă „rădăcină").
De aceea Ioan Botezătorul a strigat: „Iată că securea a şi fost înfiptă la
rădăcina pomilor" (Matei 3:10); şi de aceea Ieremia a denunţat profeţii
falşi, care aplicau alifie când, de fapt, ar fi trebuit să opereze (Ieremia
6:13-14). Dacă Ieremia şi Ioan ar fi venit ca preoţi şi nu ca profeţi,
conducătorii poate că i-ar fi acceptat; dar fiindcă lucrarea lor era profetică,
conducătorii li s-au împotrivit şi, în cele din urmă, i-au eliminat.
Sarcina
principală a preotului era să păstreze trecutul şi să apere starea prezentă. Sarcina
profetului era să interpreteze prezentul în lumina trecutului şi apoi să dea o
orientare care să ajute la garantarea viitorului. Ioan şi Ieremia au sfidat
starea de lucruri existentă pe vremea lor şi au îndrăznit să anunţe că Dumnezeu
era gata să clatine şi să schimbe lucrurile. Oamenii care doresc o religie
confortabilă nu răspund bucuroşi unui astfel de mesaj.
Fiindcă
Ieremia era un profet al inimii, el a privit dincolo de exteriorul religiei
evreieşti şi a văzut mai adânc adevărurile spirituale care erau implicate.
Evreii îşi venerau Templul dar curând acesta avea să fie distrus (Ieremia
7:4-11). Dumnezeu va construi într-o zi un templu care nu va mai putea fi
distrus. Ei slăveau Legea şi legământul, dar Dumnezeu va face un legământ nou,
care va fi scris pe inimi şi nu pe pietre (Ieremia 31:31-34). De fapt, va veni
ziua când preţiosul chivot al legământului va fi dus departe şi nu i se va
simţi lipsa (Ieremia 3:16-17), fiindcă Dumnezeu va locui în poporul Său într-un
fel nou şi viu. Chiar circumcizia (Ieremia 4:4) şi jertfele (Ieremia 7:21) vor
fi înlocuite cu ceva mult mai minunat, spiritual şi veşnic.
Desigur,
toate aceste lucruri erau binecuvântări pentru naţiune; dar ele luau locul
credinţei în Dumnezeu. Ieremia vedea ceea ce falşii profeţi refuzau să vadă, că
binecuvântările lor deveneau blesteme şi îi duceau spre robie: „Voi vă hrăniţi
cu nădejdi înşelătoare care nu slujesc la nimic" (Ieremia 7:8).
Dacă
vrei să afli ce greu este pentru unii oameni să renunţe la mobila credinţei lor
şi să facă loc la ceva nou, doar implică-te într-un program de construcţie sau
încearcă să muţi o clasă de studiu biblic pentru adulţi în altă cameră.
În
primii ani ai pastoralului, Dumnezeu ne-a condus la demolarea clădirii
bisericii şi la construirea unui nou edificiu. Fiind tânăr şi zelos, am crezut
că oamenii se vor bucura; dar nu s-au bucurat toţi. Faptul că vechea clădire
era construită din tablă ondulată (Doamne, Te rugăm, să nu plouă!), făcea ca ea
să fie total inadecvată şi e foarte curios că autorităţile în materie de
construcţie n-au influenţat acea minoritate. Până în ziua când a sosit echipa
de demolare, i-am auzit rugându-se: „Îţi mulţumim, Doamne, pentru bisericuţa
noastră!"
Când
privesc înapoi, îmi dau seama că multe momente preţioase erau legate de micuţa
clădire: căsătorii, înmormântări, oameni care s-au predat, etc., dar eu doream
ca această minoritate să privească înainte, nu înapoi. Această experienţă mi-a
dat prima idee despre diferenţa dintre a fi preot şi a fi profet.
Acum
câţiva ani, în timp ce citeam profeţiile lui Ieremia, am făcut o listă cu
unele imagini folosite de el, care m-au ajutat să înţeleg mai bine felul de
slujire de care ar avea nevoie Biserica, slujire pe care nu întotdeauna o
doreşte.
Un
distrugător, un constructor, un plantator
„Iată,
astăzi te pun peste neamuri şi peste împăraţi ca să smulgi, şi să tai, să
dărâmi şi să nimiceşti, să zideşti şi să sădeşti" (1:10).
O
cetate, un stâlp, un zid
„Iată că
în ziua aceasta te fac o cetate întărită, un stâlp de fier şi un zid de
aramă" (1:18).
Un
păzitor şi o cetăţuie
„Te pusesem
de pază peste poporul Meu, ca o cetăţuie, ca să le cunoşti şi să le cercetezi
calea" (6:27).
Un
doctor
„Sunt
zdrobit de durerea fiicei poporului meu, mă doare, m-apucă groaza. Nu este nici
un leac alinător, în Galaad? Nu este nici un doctor acolo? Pentru ce nu se face
vindecarea fiicei poporului meu?" (8:21-22).
O jertfă
“Dar eu
eram ca un miel blând pe care-l duci la măcelărie...” (11:19).
Un
alergător
„Dacă
alergând cu cei ce aleargă pe picioare, ei te obosesc, cum vei putea să te iei
la întrecere cu nişte cai?" (12:5).
Un
păstor
„Iar
dacă nu vreţi să ascultaţi, voi plânge în ascuns, pentru mândria voastră; mi
se vor topi ochii în lacrimi, pentru că turma Domnului va fi dusă în
robie" (13:17).
Om de
ceartă
„Vai de
mine, mamă, că m-ai născut pe mine, un om de ceartă şi de pricină pentru toată
ţara" (15:10).
Ultima
imagine îmi dă de gândit: un om de ceartă. Cine vrea să fie certăreţ? După ce
am devenit pastor senior la Biserica Moody, am descoperit că amvoanele marcante
transformă predicatorii în ţinte. În toată slujirea mea, am fost obişnuit să am
o presă bună şi să colaborez bine cu fraţii, dar atunci lucrurile s-au schimbat.
Îmi aduc
aminte că am citit într-o revistă religioasă un articol despre mine şi despre
lucrarea mea şi mă aud spunând cu voce tare: “De unde au scos aceasta? Nimic nu
este adevărat!"
I-am
telefonat unui prieten care ştia câte ceva despre luptele dintre fraţi şi el
mi-a spus: „Nu te îngrijora! Dumnezeu a interzis ca ei să-ţi aprobe lucrarea. Aş
fi fost îngrijorat dacă ei ar fi aprobat-o. Toate acestea sunt noi pentru
tine, dar cu timpul vei înţelege. În câţiva ani vei fi unde sunt eu, şi nu te
va răni aşa de mult. Vor împuşca prin găuri vechi".
A fost o
lecţie dură: dacă eşti credincios în slujba ta, nici chiar unor colegi
predicatori poate nu le va plăcea. Dar prietenul meu a avut dreptate: ei
ţintesc acum prin „găuri vechi" şi eu abia dacă observ. Ioan Botezătorul
putea să spună tare: „Amin!" la fiecare din aceste imagini, dar mă întreb
dacă şi eu pot? Mă întreb câţi predicatori ai Cuvântului pot în mod cinstit să
spună că ei au o astfel de slujire? Dacă aceste tablouri descriu un adevărat
lucrător profetic, se pare că nu sunt mulţi profeţi în aceste zile. Biserica
este într-adevăr o organizaţie nonprofetică.
Cei mai
mulţi oameni nu vor un profet în apropiere, fiindcă profetul îi face să nu se
simtă bine. Un profet plânge când alţii râd, un profet poartă un jug care stă
în calea oamenilor şi sparge bibelourile ieftine de pe rafturi. În timp ce
mulţumirea de sine controlează conformarea religioasă, profetul este ocupat cu
dărâmarea ca să poată construi, cu dezrădăcinarea ca să poată planta. În timp
ce conducătorii populari se apleacă după cum bate vântul, profetul stă tare ca
un zid, ca să poată conduce naţiunea înainte.
Falsul
profet este un negustoraş de aliaje ieftine, dar profetul adevărat este un
verificator care aprinde focul şi încinge cuptorul astfel încât să poată testa
metalul şi să cureţe zgura. El este un doctor care deschide rănile înainte de a
aplica medicamentul. Pe scurt, el este o persoană care creează probleme,
descoperind problemele ca să poată rezolva problemele.
Dar, în
timp ce slujeşte, el este fără apărare, ca un mieluşel, epuizat ca un alergător
de cursă lungă, cu inima frântă ca un păstor plin de dragoste, care îşi vede
turma risipită şi exploatată. El plânge ca ei să se poată bucura; el poartă
jugul ca ei să poată fi liberi. Ioan Botezătorul ştia ce înseamnă să fii
descurajat în lucrare. Când era în închisoarea lui Irod, a trimis câţiva din
ucenicii săi ca să-L întrebe pe Isus: „Tu eşti Acela care are să vină sau să
aşteptăm pe altul?" (Matei 11:3). Isus i-a transmis lui Ioan un cuvânt
delicat de încurajare şi când ucenicii lui Ioan erau departe, El a spus despre Ioan:
„Ce aţi ieşit să vedeţi în pustie? O trestie clătinată de vânt? Dacă nu, atunci
ce aţi ieşit să vedeţi? Un om îmbrăcat în haine moi? Iată că cei ce poartă
haine moi sunt în casele împăraţilor.
Atunci
ce aţi ieşit să vedeţi? Un prooroc? Da, vă spun şi mai mult decât un prooroc” (Matei
11:7-9). Ioan nu era un conciliator, „o trestie clătinată de vânt". Ca şi
Ieremia, era un zid de bronz, un stâlp de fier. El nu lăsa ca atacurile
oamenilor să-l tulbure sau ca aplauzele lor să-l influenţeze. Dacă Ioan ar fi
cântat pe aceeaşi strună cu religia oficială, poate că mai-marii norodului ar
fi vorbit cu Irod să-l elibereze; dar Ioan era prizonierul conştiinţei, nu al
lui Irod, şi libertatea în asemenea condiţii ar fi însemnat sfârşitul misiunii
lui.
Când
religia ta este populară, popularitatea este cea mai importantă parte a
religiei tale; şi tu vei fi obligat la compromis pentru a menţine această
popularitate. Domnul Isus avea acest adevăr în minte, când a spus: „Cu cine voi
asemăna neamul acesta de oameni? Seamănă cu nişte copilaşi care şed în pieţe şi
strigă la tovarăşii lor: “V-am cântat din fluier şi n-aţi jucat; v-am cântat
de jale şi nu v-aţi tânguit”. Căci a venit Ioan, aici mâncând, nici bând şi ei
zic: “Are drac!” A venit Fiul omului mâncând şi bând şi ei zic: “Iată un om
mâncăcios şi băutor de vin, prieten al vameşilor şi al păcătoşilor!”" (Matei
11:16-19). Ioan nu era nici un conciliator, nici o celebritate, care să se
bucure de haine bogate şi de o elegantă prezentare în palatele regilor. Una din
slăbiciunile Bisericii din ultimul timp, a fost abundenţa celebrităţilor şi
lipsa slujitorilor. Felul în care unii predicatori de la televiziune s-au fălit
în mod deschis cu felul lor extravagant de viaţă este o dizgraţie la adresa
lor şi a Bisericii. Totuşi puţini conducători religioşi au îndrăznit să-i
critice sau să rupă părtăşia cu ei. În definitiv, când ei participau la
aceleaşi congrese, împărtăşeau aceleaşi vederi, făceau parte din aceleaşi comitete,
era uşor să ignori păcatul şi să numeşti laşitatea toleranţă.
Biserica
nu-şi va rezolva criza integrităţii până când conducătorii şi membrii ei nu vor
începe să trăiască mesajul Evangheliei aşa după cum îl predică. Predicatorii
succesului afirmă că un stil de viaţă îmbelşugată este o confirmare a
Evangheliei, dar eu cred că este o contrazicere a Evangheliei. Nu înseamnă că
Dumnezeu vrea ca toţi oamenii Săi să trăiască în sărăcie, pentru că El „ne dă
toate lucrurile din belşug ca să ne bucurăm de ele" (1 Timotei 6:17). Dar
în lumina naşterii, vieţii şi morţii lui Cristos, şi în lumina suferinţelor şi
a nevoilor din lumea noastră de astăzi, cum poate o Biserică să justifice susţinerea
oamenilor şi lucrărilor care risipesc resursele ei?
Cred că
unele din celebrităţile noastre creştine au intrat în probleme morale şi
financiare, fiindcă au început să creadă ce spuneau oamenii despre ei. Trebuie
să fie greu pentru o celebritate să vină acasă după o adunare sau după un
concert triumfător şi să i se spună să schimbe scutecele sau să ducă gunoiul
afară. Ioan n-a fost un împăciuitor, o celebritate sau unul care să placă
mulţimii. Un profet fals întreabă: „Este mesajul meu popular?", în timp
ce un profet al lui Dumnezeu întreabă: „Este mesajul meu adevărat?" În
nici un chip nu poţi să placi mulţimii, aşa că de ce mai încerci? Într-o zi ei
vor să le cânţi de nuntă, în cealaltă să le cânţi de înmormântare. Într-o
săptămână se plâng că predicatorul stă prea mult în biroul său şi săptămâna
următoare îl dăscălesc că a făcut prea multe vizite! Predicatorul care hrăneşte
mulţimea a uitat cuvintele lui Thomas a Kempis: ”Lauda oamenilor buni stă în
conştiinţa lor, nu în gurile oamenilor". Cam atât despre aprecierea
mulţimii.
Multe
acţiuni astăzi sunt guvernate de popularitate şi nu de integritate, de
statistici şi nu de Scripturi. O dată ce entuziasmul iniţial s-a răcit, este
îndoielnic că misiunea lui Ioan Botezătorul putea să reţină interesul audienţei
religioase moderne. Doar un exemplu: el era prea personal; şi nici nu-l
interesau comentariile sau gradul de popularitate. Singura lui preocupare era aceasta:
„El (Cristos) trebuie să crească, iar eu să mă micşorez" (Ioan 3:30).
Creştinul
obişnuit probabil că nu realizează cât de importantă este popularitatea în
lucrare, în zilele acestea. Când am ajuns pastor senior la Biserica Moody,
publiciştii şi directorii de conferinţe au început să mă caute şi să mă curteze
ca să scriu cărţi pentru ei şi să vorbesc la adunările lor. N-am fost ameţit
de atenţia lor. Ştiam că numele şi capacitatea mea erau de o importanţă
secundară; faptul că slujeam la Biserica Moody era cel mai important aspect.
Numele Bisericii Moody îi va ajuta - credeau ei - să atragă mulţimile şi să-şi
vândă cărţile.
Un
pastor mi-a telefonat şi m-a întrebat dacă pot să merg la Biserica lui să ţin o
serie de predici despre închinăciune. N-am putut să accept invitaţia lui
fiindcă programul meu era foarte încărcat, dar i-am dat numele unui talentat
prieten, care conducea seminarii interesante cu privire la închinăciune şi care
putea să-i facă un bun serviciu.
“N-am
auzit niciodată de el", a spus pastorul.
„Şi ce
dacă?" am răspuns. „Până în seara aceasta nici eu n-am auzit de
dumneavoastră! Căutaţi o celebritate sau un vorbitor?"
Prietenul
meu n-a primit niciodată invitaţia şi, sincer, nici nu i-a păsat. Într-un fel,
este paradoxal ca un pastor să dorească pe cineva cu un nume mare care să
înveţe oamenii din biserică cum să se închine lui Dumnezeu. Bisericile noastre
au nevoie de predicatori ca Ieremia şi ca Ioan Botezătorul, slujitori ai lui
Dumnezeu care să stea curajoşi pentru adevăr şi să nu fie intimidaţi de
mulţime. Avem nevoie de predicatori de felul celor descrişi de John Wesley
când a spus: ”Daţi-mi o sută de predicatori care nu se tem de nimic în afară de
păcat, care nu doresc nimic decât pe Dumnezeu şi nu-mi pasă cât un fir de pai dacă
sunt cu seminar sau laici, ei vor clătina porţile iadului şi vor aşeza Împărăţia
lui Dumnezeu pe pământ".
De
asemenea, Bisericile noastre au nevoie de conducători curajoşi ca Neemia, care
să fie gata să trudească din greu la înlăturarea molozului şi să pornească
lucrările de reconstrucţie, luând astfel ocara de pe poporul lui Dumnezeu.
Predicatorii şi conducătorii trebuie să lucreze împreună, dacă vor ca această
criză de integritate să fie rezolvată.
Astfel,
să ne întoarcem la Neemia şi să-l considerăm un exemplu ideal de conducător
integru.