Criza integrităţii > 1. Ruşinea


CAPITOLUL 1
RUŞINEA

„Scandal: viciu pe seama căruia alţii se distrează” (*)
Elbert Hubbard

(*) Din Dictionary of Quotable Definitions, ed. Eugene E. Brassell (Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1970), p. 509

Dacă v-aş cere să descrieţi într-un singur cuvânt si­tuaţia actuală a Bisericii, ce cuvânt aţi alege?

Renaştere? Mă îndoiesc, deşi aş dori să fie adevărat. În zilele acestea, se face o lucrare de evanghelizare deosebită şi suntem recunoscători, dar vântul Duhului pare foarte liniştit, iar atmosfera este mai degrabă îmbâcsită.

Reînnoire? Probabil în unele aspecte, dar pentru majo­ritatea lor răspunsul este „Nimic deosebit". Trebuie ceva mai mult ca să mişti o Biserică decât să reorganizezi ser­viciile de închinăciune şi să atârni câteva motto-uri noi.

Reevaluare? Da, se desfăşoară multe studii şi sperăm că vor fi folositoare. Dar mă tem că trupului Bisericii i se face un fel de autopsie, pe când în realitate ar avea nevoie de înviere.

Ruinare? Nu, atâta timp cât Dumnezeu stă pe tron şi există oameni doritori să asculte şi să acţioneze. N-are importanţă cât de întunecoasă este noaptea, stelele încă strălucesc, trebuie doar să privim ca să le vedem. Sunt realist, dar nu sunt pesimist.

După ce am stat şi m-am gândit mult, am ajuns la concluzia că un cuvânt care să descrie cel mai bine starea actuală a Bisericii evanghelice este ruşinea şi cred că mulţi vor fi de acord cu mine. De fapt, acest cuvânt poate să descrie, pe lângă Biserică, şi alte sectoare ale societăţii: arena sporturilor, ambasadele, holul academiei, Casa Albă, Pentagonul, Wall-Street-ul, Capitol Hill-ul şi chiar grădiniţa. Scandal pare să fie cuvântul de ordine în zilele noastre. Am avut Watergate*, Koreagate**, Irangate***; ultimul scandal acum este Pearlygate****. Nu este de mirare că revista Time, în editorialul din 25 mai 1987 se întreba: „Ce s-a întâmplat cu etica?"

* Watergate: Scandal politic din timpul fostului preşedinte al SUA, Richard Nixon, care în final a determinat demisia acestuia din funcţia de preşedinte.

** Koreagate: Scandal politic determinat de războiul din Coreea.

*** Irangate: Scandal politic provocat de folosirea necinstită a fondurilor obţinute din vânzarea de armament SUA, în Iran, pentru a obţine eliberarea ostatecilor americani din Orientul Mijlociu.

**** Pearlygate: Vezi nota explicativă de la Prefaţa autorului (N.tr.).

Ce s-a întâmplat cu etica? Probabil că nu s-a întâmplat nimic. Probabil că societatea este încă destul de cinstită şi că aceste situaţii neplăcute nu sunt în realitate scandaluri, ci doar rezultatele unor reportaje bune şi ale unei largi publicităţi. În definitiv, întotdeauna au fost scan­daluri - în guvern, în lumea marilor afaceri, în sport şi chiar în Biserică - aşa că ce este atât de extraordinar? Biserica şi-a avut partea ei de ipocriţi şi afacerişti religioşi, aproape de la început; neghina şi grâul vor creşte împreună până când Domnul Isus va reveni. Atunci de ce se agită toţi? Şi această situaţie va trece.

Explicaţia nu este chiar aşa de simplă. Dacă ar fi, n-am avea decât să aşteptăm momentul când un nou scandal va fi cap de afiş iar publicul îşi va pierde interesul pentru rufele murdare ale Bisericii. Problema nu este chiar atât de simplă şi soluţia nu este aşa de uşoară. De ce? Deoa­rece criza pe care o întâmpină Biserica astăzi operează chiar în inima autorităţii şi lucrării ei.

Problema noastră nu este că, spre ruşinea creştinilor, publicul a descoperit deodată păcătoşi în Biserică. Nu, publicul avea cunoştinţă de foarte mult timp despre pă­catul din Biserică; şi totuşi Biserica a supravieţuit. Creştinii evanghelici de astăzi nu sunt un grup de şcolari care roşesc fiindcă au fost prinşi încălcând regulile. Semănăm mai mult cu o armată învinsă, dezbrăcată în faţa duşma­nilor, incapabilă să contraatace din cauză că a făcut o desco­perire înfricoşătoare: Biserica este lipsită de integritate.

Dacă această descoperire ar arăta numai că Biserica este infectată cu ipocriţi, tot ce am avea de făcut ar fi să ne scoatem măştile, să ne cerem iertare şi să începem din nou să fim cinstiţi. Problema este mult mai profundă decât vor să recunoască cei mai mulţi dintre noi, deoarece in­tegritatea implică însăşi natura noastră ca Biserică în lumea de astăzi. Diagnosticul este dureros şi remediul costisitor, dar Biserica trebuie să aibă curajul să acţioneze cinstit şi să facă ce trebuie făcut.

Suntem puşi faţă în faţă cu o criză de integritate. Nu este pusă în discuţie numai conduita Bisericii, dar însuşi caracterul Bisericii. Lumea întreabă: „Poate fi crezută Biserica?" Cum răspundem este la fel de important ca şi ce răspundem.

De nouăsprezece secole Biserica i-a cerut lumii să-şi recunoască păcatele, să se pocăiască şi să creadă în Evanghelie. Astăzi, în amurgul secolului al 20-lea, lumea îi spune Bisericii să stea faţă în faţă cu păcatele sale, să se pocăiască şi să înceapă să fie adevărata Biserică a acestei Evanghelii. Noi, creştinii, susţinem sus şi tare că nu ne este ruşine de Evanghelia lui Cristos, dar probabil că Evanghelia lui Cristos se ruşinează de noi. Pe undeva, lucrarea noastră nu se potriveşte cu mesajul nostru. Ceva nu este în regulă referitor la integritatea Bisericii.

Biserica s-a obişnuit să audă oamenii chestionând mesajul Evangheliei, deoarece acest mesaj este o nebunie pentru cei pierduţi. Astăzi însă situaţia s-a schimbat, pen­tru că acum mesagerul este suspect. Atât lucrarea cât şi mesajul Bisericii şi-au pierdut credibilitatea în faţa lumii, şi lumea se pare că se amuză de spectacol. “De ce ar tre­bui să ascultăm de Biserică?" întreabă lumea pe un ton critic. „Pe ce autoritate vă bazaţi voi, creştinii, ca să ne predicaţi despre păcat şi salvare? Puneţi-vă în ordine casa voastră proprie şi atunci, poate că vom dori să vă ascultăm”.

Desigur şi noi avem gata răspunsul: “De ce nu vă pu­neţi şi voi casa voastră în ordine? Scandalurile din lumea fotbalului nu vă opresc să mergeţi pe stadioane sau să închideţi televizoarele în timpul emisiunilor sportive. Scandalurile din lumea afacerilor nu vă dezgustă aşa de mult încât să vă retrageţi banii de la bancă sau să vă lichidaţi investiţiile. Nu veţi mai vota fiindcă peste o sută de oficiali din administraţie au fost acuzaţi de afaceri necinstite şi au trebuit să-şi dea demisia? Nu! Atunci de ce respingeţi Biserica din cauza câtorva oameni care n-au practicat ce au predicat? Aşa că...!"

Apărarea aceasta sună logic, exceptând faptul că este bazată pe două interpretări periculoase cu privire la adevărata natură a crizei pe care o întâmpină Biserica astăzi.

Încep cu aceea că această criză de integritate implică mai mulţi oameni decât cei câţiva acuzaţi de acţiuni morale şi financiare improprii. Criza integrităţii implică întreaga Biserică. Nu spun că oamenii n-au păcătuit, nici nu predic vina colectivă, indiferent care este. Vreau doar să subliniez că în Trupul lui Cristos ne aparţinem unul altuia, ne influenţăm unul pe celălalt şi nu putem scăpa unul de altul. Nu presa a creat criza ci Biserica; şi Biserica trebuie s-o rezolve. „Şi dacă suferă un mădular, toate mădularele suferă împreună cu el" a scris apostolul Pavel, „dacă este preţuit un mădular, toate mădularele se bucură împreună cu el" (1 Corinteni 12:26). Ne place sau nu, toţi suntem implicaţi.

Subiectul acestei cărţi arată că Pearlygate este simp­tomul problemelor critice din lumea evanghelică, proble­me atât de adânci şi serioase, că nu vor fi rezolvate prin mijloace rapide. Predicând despre integritate, numind noi conducători şi stabilind standarde financiare mai stricte, toate acestea pot ajuta, dar vor acţiona doar la suprafaţă. Biserica n-are nevoie de un cosmetician ci de un chirurg.

Există un al doilea motiv pentru care această apărare este greşită: slăbiciunea Bisericii a contribuit la cauza acestor scandaluri. Biserica este sarea pământului, dar se pare că noi nu sărăm îndeajuns ca să împiedicăm corupţia în guvern, în lumea marilor afaceri, în sport şi chiar în lumea religioasă. Biserica este lumina lumii, dar se pare că este prea slabă ca să aibă suficientă influenţă asupra celor ce se mişcă şi respiră.

Şi ceea ce este mai ciudat, aceste scandaluri au avut loc într-un timp când mulţi creştini proclamă puterea şi popularitatea creştinismului fundamentalist. În definitiv, avem Biserici arhipline, emisiuni la radio şi televizor, congrese mari, scriitori şi muzicieni creştini respectaţi, librării creştine, clase biblice şi capele în colegii, universităţi, guvern, birouri şi chiar la garderobe. Unii dintre conducătorii de bază ai Bisericii sunt intervievaţi la pro­gramele de radio şi televiziune, alţii influenţează viaţa politică. Dar, în ciuda tuturor acestor realizări, scandalurile sunt la modă. Ceva trebuie să fie greşit.

Nu critic oamenii şi organizaţiile care promovează aceste lucrări; de fapt sunt implicat în unele şi Îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru mărturia pe care o depune poporul Său în aceste locuri. Dar trebuie să arăt că ceva este radical greşit când lucrarea evanghelistică este atât de populară şi în acelaşi timp atât de slabă. Probabil că popularitatea este slăbiciunea sa; în definitiv, reputaţia şi caracterul sunt două lucruri diferite. Probabil mâna noastră dreaptă nu ştie ce face stânga şi, drept rezultat, mesajul şi lucrarea noastră sunt divizate.

Este o problemă de integritate şi de aici trebuie să începem.



Persoane interesate